Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 110
Offentligt
1055383_0001.png
1055383_0002.png
1055383_0003.png
1055383_0004.png
1055383_0005.png
1055383_0006.png
1055383_0007.png
DATO
DOKUMENT
SAGSBEHANDLER
MAIL
TELEFON
2. december 2011
John Halkær Kristiansen
[email protected]
7244 3668

Bilag 1

Indstilling om Skovvejen, rute 23 syd om Regstrup

Med aftalen om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009 blev det besluttet at igangsætte enVVM undersøgelse for en ny motorvej syd om Regstrup. Regstrup ligger mellem Holbæk og Ka-lundborg på rute 23 kaldet Skovvejen.Nationalt er rute 23 en del af hovedforbindelsen mellem Sjælland og Jylland via en færgeforbin-delse mellem Kalundborg og Århus. Kalundborg Havn betjener i dag 2 færgeruter, dels ruten tilÅrhus, som er den eneste Kattegatrute, der medtager store lastbiler, dels færgeforbindelsen tilSamsø, som er den østlige føderute til øen. Kalundborg har stor betydning både som færgeknu-depunkt og som industriby.Regionalt betjener Skovvejen byområderne Kalundborg og Holbæk samt ferie- og fritidstrafik tilsommerhusområderne på Røsnæs vest for Kalundborg.I aftalen om En grøn transportpolitik fra 29. januar 2009 var parterne enige om, at perspektivet påsigt er at etablere motorvej på Skovvejen fra Holbækmotorvejen til Kalundborg. Undersøgelsenblev delt op i 3 etaper.1. etape, som er en opgradering af den østligste strækning frem til Sdr. Jernløse er under detail-projektering.2. etape syd om Regstrup er afsluttet med en VVM-redegørelse og en indstilling.3. etape fra Regstrup og frem til Kalundborg er ved at blive vurderet i en VVM undersøgelse, derforventes færdig i løbet af sommeren 2012.En udbygning af Skovvejen er af væsentlig betydning for håndteringen af den fremtidige trafik-vækst samt erhvervs- og samfundsudviklingen i området.Sammen med udbygningen af Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød vil trafikforholdene i kor-ridoren dermed blive markant forbedret, hvilket vil understøtte væksten i området.Der har i forlængelse af VVM-undersøgelsen været afholdt en offentlig høring af projektet. Hørin-gen er resumeret i bilag 2, ”høringsnotat”.BESKRIVELSE AF UNDERSØGTE FORSLAG
Som led i undersøgelserne er der foretaget vurderinger af en række forskellige forslag til linjefø-ring for en ny motorvej. På den baggrund er der nærmere blevet undersøgt to forslag til udbyg-ning af motorvejen. Hovedforslaget, der på strækningen fra Holbækvej og til Dramstrup forløbernord for den eksisterende Skovvej, og alternativet, hvor den eksisterende Skovvej udbygges tilmotorvej på samme strækning.Hovedforslaget tager mest mulig hensyn til de omgivende boliger langs motorvejen. Det sker ved,at motorvejen flytter trafikken i retning ”væk” fra boligerne. Derudover tager Hovedforslaget hen-syn til eventuelle afstandskrav til et olieberedskabslager på Holbækvej, ligesom forslaget ikke be-rører en nedlagt losseplads, med udokumenteret fyld. Forslaget bygger videre på tanker og syns-
Niels Juels Gade 13Postboks 9018
1022 København KTelefon 7244 3333
[email protected]vejdirektoratet.dk
EAN 5798000893450SE60729018
SIDE
2 af 7
punkter, der blev fremført ved den forudgående offentlige debat ved indledningen af VVM-undersøgelserne, og på samarbejdet med Holbæk Kommune og en følgegruppe bestående af lo-kale borgere.Hovedforslaget omfatter nyanlæg af ca. 5 km motorvej fra Sdr. Jernløsevej i øst til Dramstrup ivest. Det nye tværprofil bliver på 30 m. Der foreslås etableret et enkelt tilslutningsanlæg påstrækningen.Der etableres desuden krydsningsmulighed alle steder, hvor den eksisterende Skovvej i dag kankrydses.På baggrund af den offentlige høring har Vejdirektoratet udarbejdet et forslag til justering af bådehovedforslaget og alternativet. Justeringen medfører, at der etableres en ny parallelvej syd formotorvejen mellem Sdr. Jernløsevej og tilslutningsanlægget i stedet for den oprindelig foreslåedeunderføring af Sdr. Jernløsevej under motorvejen. Samtidigt foreslås det, at der på baggrund afsupplerende støjberegninger etableres ny støjafskærmning på nordsiden af motorvejen ved Sdr.Jernløse.
Figur 1: Det justerede Hovedforslag med angivelser af cykelstier og nye lokalveje.For at mindske de negative miljømæssige konsekvenser er der indarbejdet en række tiltag i ho-vedforslaget. Det gælder blandt andet initiativer til begrænsning af støjen fra motorvejen bl.a. ved,at motorvejen forudsættes anlagt med støjreducerende belægning. Der etableres støjskærmelangs bebyggelsen ved Sdr. Jernløse, der allerede i dag er støjbelastede. Støjskærmen foreslåsetableret med en længde på ca. 800 meter.Der etableres erstatningsbiotoper for at kompensere de berørte naturområder, og der etableresledelinjer for flagermus således, at disse kan krydse motorvejen trafiksikkert.
SIDE
3 af 7
I alternativet anlægges motorvejen stort set som i hovedforslaget frem til krydsningen med deneksisterende Skovvej, herefter udbygges den eksisterende Skovvej frem til Dramstrup. Alternati-vet medfører, at der er flere ejendomme med adgang til den eksisterende Skovvej, der skal eks-proprieres.Alternativet kan på grund af sin lidt sydligere beliggenhed mellem Holbækvej og Dramstrup risike-re at komme i konflikt med et eventuelt afstandskrav til et nærliggende oliedepot, eller alternativttil en nedlagt losseplads der skal krydses, hvilket kan medføre, at der skal ske en kildesorteringog bortskaffelse af affaldet.
Figur 2: Det justerede alternativ med angivelser af cykelstier og nye lokalveje.I alternativet vil beboerne i Dramstrup opleve længere omvejskørsel, ligesom det næppe kanundgås, at forholdene for cyklister forringes.VVM-PROCESSEN
VVM-undersøgelsen er afrapporteret i en VVM-redegørelse bestående af 3 rapporter:Skovvejen Syd om Regstrup – Sammenfattende Rapport 385Skovvejen Syd om Regstrup – Arealanvendelsesanalyse 384Skovvejen Syd om Regstrup – Miljørapport 383
Redegørelsen har været i offentlig høring fra den 22. juni 2011 til den 26. august 2011. Rappor-terne har kunnet downloades på Vejdirektoratets hjemmeside, og de har fra den 1. juli væretfremlagt til afhentning på Holbæk Kommunes tekniske forvaltning. Borgerne har desuden gratiskunnet rekvirere rapporterne hos Schultz Distribution.
SIDE
4 af 7
Der er sendt orienteringsbrev til en række myndigheder, institutioner, interesseorganisationer ogforeninger mv. ligesom alle husstande i undersøgelseskorridoren har modtaget et orienterings-brev fra Vejdirektoratet.I forbindelse med høringen har der været afholdt borgermøde den 16. august 2011 i Jernløsehal-len i Regstrup. Der deltog ca. 300 borgere i borgermødet.Vejdirektoratet har modtaget 20 høringssvar, heraf 2 fra offentlige myndigheder.En samlet redegørelse vedrørende den offentlige høring fremgår af bilag 2, ”høringsnotat”, der erpubliceret på Vejdirektoratets hjemmeside.I det følgende gives et kort resumé af de indkomne høringssvar.HØRINGSSVAR - GENERELLE BEMÆRKNINGER
Vejdirektoratet har i VVM-redegørelsen præsenteret både et hovedforslag og et alternativt forslagtil en ny motorvej syd om Regstrup.Holbæk Kommune peger på hovedforslaget, ligesom de to lokalfora, der har deltaget i en følge-gruppe, peger på hovedforslaget som det bedste forslag.Naturstyrelsen peger ikke i sit høringssvar på nogen af alternativerne. Naturstyrelsen bemærker,at begge forslag forløber gennem et område med særlige drikkevandsinteresser, og at der derforskal være fokus på sikring af grundvandet i forbindelse med anlægsarbejderne.Der er indkommet høringssvar fra Foreningen af Danske Olieberedskabslagre, der peger på, atalternativet er i konflikt med deres olieberedskabslager. FDO peger på, at hovedforslaget derimodikke på nogen måde er i konflikt med planerne for oliedepotet, og de peger derfor på hovedalter-nativet.Der er i høringen ikke fremkommet bemærkninger fra privatpersoner, der argumenterer imod ho-vedforslaget. Et enkelt høringssvar ønsker vejen flyttet længere mod syd for at skåne lodsejerensskov. Der er blandt de indkomne høringssvar et enkelt, der peger på alternativet.Der er flere høringssvar, der peger på behovet for yderligere støjdæmpende foranstaltninger. Derer i den forbindelse efterfølgende gennemført yderligere støjberegninger. De supplerende støjbe-regninger har medført, at det foreslås etablering af ekstra støjafskærmning ved boligbebyggelsenved Sdr. Jernløse, og det indstilles, at der afsættes yderligere ca. 8.2 kr. hertil.Der er desuden i flere høringssvar, herunder svaret fra Holbæk Kommune, peget på, at den fore-slåede vejunderføring ved Sdr. Jernløsevej bør erstattes af en ny parallelvej mellem Sdr. Jernlø-sevej og tilslutningsanlægget ved motorvejen. Vejdirektoratet har i den forbindelse skitseret på ensådan løsning, og det vurderes, at løsningen er teknisk gennemførlig, og at underføringen vilmedføre en besparelse på ca. 12,4 mio. kr. Det er desuden vejdirektoratets vurdering, at etable-ring af parallelvejen ikke medfører væsentlige ændringer i de miljømæssige konsekvenser af pro-jektet.
SIDE
5 af 7
Samlet set vil etablering af en ny parallelvej mellem Sdr. Jernløsevej og tilslutningsanlægget vedmotorvejen og ny støjafskærmning foran landsbyen Dramstrup og på nordsiden af motorvejenved Sdr. Jernløse dermed medføre en samlet reduktion af anlægsoverslaget på ca. 4.2 mio. kr.ANDEN PLANLÆGNING OG MYNDIGHEDSGODKENDELSER
Vejdirektoratet har anmodet til Naturstyrelsen om en principgodkendelse i henhold til § 20 i Na-turbeskyttelsesloven. Principgodkendelsen foreligger endnu ikke. Naturstyrelsen har løbende væ-ret orienteret om undersøgelsens resultater gennem deltagelse i teknikerudvalget, og Vejdirekto-ratet forventer på den baggrund ikke, at der vil være problemer med at opnå principgodkendelse.ANLÆGSOMKOSTNINGER OG SAMFUNDSØKONOMI
Anlægsoverslaget for en ny motorvej syd om Regstrup er udarbejdet i henhold til aktstykke 16 af24. oktober 2006 om nye budgetteringsprincipper for anlægsprojekter på vej- og baneområdet.Efter offentliggørelsen af VVM-redegørelsen er der gennemført en ekstern kvalitetssikring af detudarbejdede skitseprojekt og de tilhørende anlægsoverslag.Den eksterne kvalitetssikring har konkluderet, at man ikke er blevet gjort bekendt med vægtigegrunde til, at der ikke kan træffes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det afVejdirektoratet fremlagte beslutningsgrundlag.Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring fundet forhold, der i det videre projektbør være særlig fokus på. På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er der gennemført ennedjustering af den interne rente for hovedforslaget i VVM-redegørelsen fra 6,6 % til 6,41 %. Vej-direktoratet vurderer, at denne justering ikke har betydning for undersøgelsens konklusioner.Der er på den baggrund beregnet et korrigeret anlægsoverslag (basisoverslag) på 316,4 mio. kr.for hovedforslaget. I henhold til retningslinjerne for ’ny budgettering’ vil projektbevillingen på fi-nansloven (ankerbudgettet) være basisoverslaget tillagt 10 %, dvs. 348,0 mio. kr. forudsat, at pro-jektet vedtages som beskrevet.I henhold til ny budgettering vil projektbevillingen på finansloven (ankerbudgettet) tillagt en reser-ve under Transportministeriets departement på 20 % udgøre i alt 411,3 mio. kr. (prisniveau 2011og vejindeks 169,7).Som følge af de foreslåede ændringer i Hovedforslaget er den samlede bevilling justeret ned medca. 4,2 mill. I tabel 1 nedenfor er anført de justerede tal for anlægsoverslag, ankerbudget og sam-let bevilling mv. for hovedforslaget.HovedforslagetAnlægsoverslag (Basisoverslag)313,2Ankerbudget/projektbevilling344,5Samlet bevilling inkl. K2A og K2B407,1Tabel 1: anlægsøkonomi for hovedforslaget inkl. nedjustering som følge af ændringer - prisniveau2011 og vejindex 169,7
SIDE
6 af 7
Som følge af det justerede anlægsoverslag er der gennemført nye samfundsøkonomiske bereg-ninger for projektet, resultatet af disse beregninger ses af tabel 2 nedenfor.SamfundsøkonomiSamlet bevilling407,1Nettonutidsværdi135,6Intern rente6,5 %Nettogevinst pr. omkostningskrone0,47Tabel 2: Samfundsøkonomi for hovedforslaget inkl. nedjustering som følge af ændringer, samletbevillingVEJDIREKTORATETS SAMMENFATTENDE VURDERINGER AF VVM-REDEGØRELSENS FORSLAG
Konsekvenserne af de i VVM-redegørelsen beskrevne forslag til en ny motorvej syd om Regstruper beskrevet i rapport 383-385.På baggrund af VVM-redegørelsens vurderinger og de bemærkninger, der er modtaget i den of-fentlige høring, er der nedenfor anført Vejdirektoratets sammenfattende vurderinger, med særligvægt på forslagenes trafikale, miljømæssige, anlægs- og samfundsøkonomiske konsekvenser.HovedforslagetMed hovedforslaget inkl. ændringer og tilsluttede veje og stier vil vejtrafikken kunne afvikles påacceptabel vis.De støjmæssige forhold vil blive forbedret i hovedforslaget i forhold til referencesituationen udenen ny motorvej.Barrierevirkningerne af en ny motorvej er minimeret ved opretholdelse af alle de tværgående for-bindelser, der er i dag for cyklister og bilister.De øvrige miljørelaterede konsekvenser vurderes ikke at være større ved etablering af en ny mo-torvej i forhold til referencesituationen. Hovedforslaget forbedrer passagemulighederne for dyr, ogder etableres et nyt effektivt afvandingssystem, der forhindrer udledning af miljøfremmede stoffertil vandløb og åer.Ud fra driftsmæssige og landskabsarkitektoniske hensyn anses hovedforsalget at være en bedreløsning end alternativet.Den samfundsøkonomiske forrentning er for hovedforslaget 6,5 %.Vejdirektoratet anser ud fra en samlet vurdering hovedforslaget – med en ny 4-sporet motorvejmellem Sdr. Jernløse og Dramstrup – for at være den mest hensigtsmæssige løsning.I den sammenhæng skal bemærkes, at hovedforslaget er den løsning, som Holbæk Kommune isit høringssvar har peget på som deres foretrukne løsning, ligesom lokalforum Regstrup og føl-gegruppen peger på Hovedforslaget som den bedste løsning.
SIDE
7 af 7
AlternativetI alternativet udbygges en del af den eksisterende Skovvej mellem Bankehusene og Dramstrup.Det vurderes, at alternativet vil være væsentligt dårligere for cyklister og fodgængere som følgeaf større omvejskørsler.Det skal desuden bemærkes, at Alternativet er beliggende tættere på oliedepotet end hovedfor-slaget, hvorfor der er større risiko for fordyrelser som følge af alternativet.Alternativet vil medføre et større antal støjbelastede boliger end hovedforslaget. Alternativet vilsamtidigt medføre flere gener for trafikken i anlægsfasen end hovedforslaget, idet en del af deneksisterende Skovvej skal opgraderes.De samlede anlægsudgifter til alternativet er opgjort til 387,5 mio. kr. Den samfundsøkonomiskeforrentning er opgjort til ca. 6,9 %.