Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1052621_0001.png
1052621_0002.png
VækstAfstandene i Nordjylland er store både in-ternt og udadtil. Den geografiske spredningaf bosætnings- og erhvervsmulighederkombineret med ønsket om en balanceretudvikling i regionen indebærer, at vejtrans-port spiller en central rolle og vil vedbliveat spille en central rolle i årene fremover.Godt 34.000 personer pendler dagligt påtværs af Limfjorden ved Aalborg. Tenden-sen for pendlingen har været støt stigende.Størstedelen - i alt 68% - er bosat nord forLimfjorden, og de udgør en stadig størreandel af den samlede pendling.Hvis pendlingen på tværs af Limfjordenvanskeliggøres kan dette komme til atpåvirke både bosætning og arbejdsmarkedi Vendsyssel negativt. Fravælger familier atbosætte sig i Vendsyssel vil det alt andetlige også blive vanskeligere for virksomhe-derne at rekruttere den fornødne arbejds-kraft.I havnene i Frederikshavn, Hirtshals ogAalborg foretages store investeringer, somskal sikre, at havnene vedbliver at væremoderne og konkurrencedygtige havne.Årligt transporteres mere end 1,1 mio. bi-ler med færgerne fra de nordjyske havne.Heraf er hver fjerde en lastbil. Men hav-Realiseringen af en 3. Limfjordsforbindelsevurderes på denne baggrund at være envigtig brik til sikring af mulighederne for enfortsat vækst og balanceret udvikling i denDertil kommer afledte effekter i øvrigeerhverv, dels som følge af leverancer tilbyggeriet, dels som følge af effekten aføgede disponible indkomster på grund afden øgede beskæftigelse.Men det beskæftigelsesmæssige løft hand-ler ikke kun om antallet af beskæftigedemen også om den kompetenceudvikling,der knytter sig til løsningen af et så kom-plekst anlægsprojekt.For at opnå dette løft kræves der en fæl-les indsats fra mange sider - herunderkommuner, erhvervsorganisationer oguddannelsessteder. Aalborg Kommune serfrem til et positivt samspil med Staten omløsning af denne opgave, når beslutningenom en 3. Limfjordsforbindelse er truffet.
Vejnettet ved Aalborg– porten mod nord
nene er i dag mere end knudepunkter fornordjyske region.færge- og øvrig skibsfart. De er multimo-dale erhvervsområder, som medvirker til at Den 3. Limfjordsforbindelse vil være entrække udviklingen i regionen.I samarbejde med Aalborg Havn harAalborg Kommune udarbejdet en plan forudvikling af infrastrukturen i Aalborg Øst,som skal gøre det muligt at udnytte detvækstpotentiale, der ligger i området. Menfor de Vendsysselske havne er Limfjords-krydsningen ved Aalborg achilleshælen.Udsigten til stadigt stigende fremkomme-lighedsproblemer ved fjordkrydsningen erderfor bekymrende.En analyse af de direkte beskæftigelsesef-fekter ved etablering af en fast forbindelseover Femern Bælt – en investering på 38mia. kr – anslår, at en direkte beskæftigel-seseffekt af anlægsarbejdet for tunnelenvil være ca. 24.000 årsværk fordelt overanlægsperioden. Investeringen i en 3.Limfjordsforbindelse skønnes på baggrundheraf at kunne medføre direkte beskæfti-gelse på omkring 4.000 årsværk.stor anlægsopgave, som kan medvirke tilet stort beskæftigelsesmæssigt løft.
Geografisk ligger Region Nordjylland i udkanten af både Danmark og Europa.Men i kraft af havnene og de naturressourcer, som landsdelen og de omkring-liggende have og fjorde byder på, er regionen samtidig et vigtigt bindeled ud-adtil og en vigtig leverandør af fødevarer, industriprodukter og serviceydelser.Aalborg er regionens hovedby og har med sin placering ved Limfjorden enlang historie som porten til Vendsyssel og nabolandene. Det er en rolle, somer i konstant udvikling. Dette kommer blandt andet til udtryk som vækst i denfjordkrydsende trafik ved Aalborg. For at imødekomme denne vækst og deri-gennem tilgodese regionens udvikling er udbygning af vejnettet nødvendig.
Teknik- og MiljøforvaltningenStigsborg Brygge 59400 NørresundbyTlf. 9931 2000Fax 9931 2009www.aalborgkommune.dk[email protected]2011
3. LimfjordsforbindelseI samarbejde med Vejdirektoratet gen-nemførte Nordjyllands Amt og AalborgKommune en VVM-undersøgelse for en3. Limfjordsforbindelse med henblik påat sikre den nødvendige arealreservation.Undersøgelsen blev ikke færdiggjort indenkommunalreformen i 2007, og derforopfordrede Nordjyllands Amt Staten til atudføre denne opgave.Med VVM-redegørelsen fra juni 2011 fore-ligger der nu et planlægningsmæssigtgrundlag for at træffe endelig beslutningom valg af én af de tre løsninger - enØstforbindelse eller en Vestforbindelse viaEgholm eller Lindholm.Ser man på udviklingen i trafikken påtværs af Limfjorden har den i en lang år-række været støt stigende og Limfjords-tunnelen har stort set båret hele væksten.Trafikniveauet i Limfjordstunnelen nærmersig derfor hastigt kapacitetsgrænsen. Enkonsekvens heraf er en uregelmæssigjene i Aalborg. Mængden af trafik gennemLimfjordstunnelen er så stor, at vejnettetfrem mod Limfjordsbroen ikke kan afvikletrafikken, når trafikken i Limfjordstunnelener ramt af en hændelse. Fremadrettet børdet være muligt at undgå situationer, hvorbyens trafik sættes i stå af hændelser på
SamspilLangsigtede løsninger for vejnettet iAalborg nødvendiggør et samspil mellemde investeringer, der foretages af vejmyn-dighederne og den bymæssige udvikling.Aalborg Kommune har i sin planstrategiudpeget en vækstkorridor, som strækkersig fra Aalborg Lufthavn i nordvest, gen-nem Aalborg City mod sydøst til Universi-tetsområdet og videre mod nord til AalborgHavn. Indenfor korridoren ligger gamleindustri- og erhvervsområder, der nu erunder omdannelse til nye byformål. Udvik-lingen af disse områder vil forøge pres-set på vejnettet, og derfor er aflastendevejforbindelser en nødvendighed.Et flertal i Aalborg Byråd har derfor tilken-degivet Byrådets støtte til en Vestforbin-delse i Egholmlinjen.
Mod Thisted
Mod HirtshalsE39AalborgLufthavn
Mod FrederikshavnE45
EgholmlinjenAalborg City
AalborgHavn
Tranholmvej
City Syd
KapacitetBeregningsmæssigt kan man betragtekapacitetsgrænsen for en strækning atvære nået, når 90% af strækningenskapacitet på timeniveau er opbrugt.For Limfjordstunnelen er den bereg-ningsmæssige kapacitetsgrænse for detsydgående tunnelrør 4.850 køretøjer prtimeI den 30. største time - som normaltlægges til grund ved kapacitetsvurde-ringer - var den sydgående trafik i 20104.770 køretøjer/time - knap 2 % underden beregningsmæssige kapacitets-grænse.På døgnniveau er trafikken gennemLimfjordstunnelen i de seneste 5 år igennemsnit steget med 2,2 % hvert år
Nyt tilslutningsanlægEgnsplanvej
AalborgUniversitets-hospital
Ud over at aflaste E45 og vejene fremtil Limfjordsbroen giver Vestforbindelsenforbindelse til centerområdet i City Syd,der med en årlig udvalgsvareomsætningE45Mod Hadsund
afvikling af trafikken, og en større risiko for motorvejen.uheld, der kan påvirke trafikafviklingen påvejnettet som helhed.Denne risiko kan minimeres ved den fler-Etableringen af en 3. Limfjordsforbindelsehar ikke alene betydning for Aalborg, menogså for befolkning og erhverv i Vendsyssel For Aalborg by har det også betydning, atsamt i nabolandene Norge og Sverige forhvem E39 og E45 ved Aalborg er centraleforbindelser til det europæiske kontinent.strengede løsning, som en Vestforbindelseskaber.
Mod Aarhuspå godt 2,1 mia. kr spiller en væsentligregional rolle. Derudover forbedrer Vestfor-bindelsen adgangen til Aalborg Lufthavn,gennemkørende og lokal trafik vil der her-der med godt 1,3 mio. passagerer i 2010trods finanskrisen oplevede en fremgangpå knap 20% i forhold til år 2009.Vestforbindelsen i Egholmlinjen vil derforvære i god overensstemmelse med denplanlagte og faktiske by- og erhvervsmæs-sige udvikling.Aalborg Kommune har i Vejudbygnings-ved blive opnået en bedre og mere sikkerafvikling af trafikken.Realisering af Egnsplanvej, som også ind-går i denne planlægning, er netop påbe-gyndt. Egnsplanvej vil spille en væsentligrolle i betjeningen af Universitetsområdet,herunder det nye Universitetshospital.Både for Universitetet, Region Nordjyllandsom bygherre, og stat og kommune som
trafik, som Aalborg Kommune og Vejdirek-toratet i samarbejde har udviklet.En statslig beslutning om etablering af enny 3. Limfjordsforbindelse som en Vest-forbindelse via Egholm vil være et vigtigtgrundlag for den fortsatte udvikling i Aal-borg og i Region Nordjylland og for sam-spillet mellem myndigheder og erhvervsliv.Derfor vil Aalborg Kommune opfordre til,at staten træffer beslutning i form af enanlægslov for Egholmlinjen og afsætter denødvendige midler i den rullende investe-ringsplanlægning, så projektering, arealer-hvervelser og udførelse af anlægget nu kanigangsættes.
en 3. Limfjordsforbindelse medvirker til ataflaste byvejene frem til Limfjordsbroen,fordi vejene frem mod Limfjordsbroen
Der er gode færgeforbindelser fra Vendsys- samtidig er hovedfærdselsårer for betje-sel, men de kræver, at man når færgen.ningen af Aalborg Midtby.For Aalborg Kommune er det af stor betyd- Denne aflastning sker kun såfremt den 3.ning, at der snarest vælges en løsning som Limfjordsforbindelse bliver etableret sombåde i anlægsfasen og i driftsfasen er ro-en Vestforbindelse.bust. Konsekvenser af afviklingsproblemerpå E45 ses umiddelbart på kommuneve-
planen for Aalborg-området udarbejdet en vejmyndigheder er et godt samspil omlangsigtet plan for forbedringer af vejnettet etablering af trafikale løsninger essentielt.i Aalborg. Denne plan rummer også projek-ter med tilknytning til en Vestforbindelse- herunder forbedringer af stinettet påveje, som kommer til at bære en forøgettrafik. Enkelte af disse projekter er allerederealiseret, som led i generelle forbedringeraf vej- og stinettet i Aalborg Kommune,men udbyttet af denne investering blivernaturligvis større med Vestforbindelsen.Med planlægningen for Nye Vejanlæg iAalborg Syd har Aalborg Kommune tagethul på at løse vejbetjeningen i det sydøst-lige Aalborg.Planerne omfatter bl.a. et nyt tilslutnings-anlæg til E45, hvor ind- og udfletningen tilde nærtliggede tilslutningsanlæg samlespå parallelspor til E45. Med adskillelsen afEt konkret resultat heraf ses også i formaf de ITS løsninger for den fjordkrydsende