Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 102
Offentligt
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 3. kvartal 2011
1.
Antallet af rejser
I 3. kvartal 2011 blev der foretaget 12,2 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltog.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2009, 2010 og 201120,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,0kvarta2.l2kv00ar9ta3.l2kv00ar9ta4.l2kv00ar9ta1.l2kv00ar9tal22.01kvar0ta3.l2kv01ar0ta4.l2kv01ar0ta1.l2kv01ar0tal22.01kv1arta3.l2kv01ar1tal2011
Koncernsekretariat &Jura
30. november 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
2.
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.På et enkelt strækningsafsnit, Kbh H – Ystad, afviger planen i 3. kvartal mere end 5procent fra kravet i trafikkontrakten. Dette skyldes indsættelsen af langsomme færgermellem Ystad og Rønne. Når andre og langsommere færger erstatter de normalefærger, passer den planlagte forbindelse mellem tog og færge ikke længere. Dakanalforhold og arbejdstidsregler ofte gør det vanskeligt at ændreafgangstidspunkterne for DSBs tog, er buskørsel det bedste alternativ.
3.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for hvert kvartal i 2009, 2010 og2011.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel udgjorde i 3. kvartal 2011 5.010 timer.Omfanget af den planlagte buskørsel er vist i figur 3 og udgjorde i alt 7.519 timer i 3.kvartal.
Side 2/8
Figur 2:Buskørsel i 2009, 2010 og 2011i forbindelse med driftsforstyrrelser(ikke-planlagte)160001400012000
Figur 3:Buskørsel i 2009, 2010 og2011 i forbindelse med plan-lagte ændringer50000450004000035000
30. november 2011
10000200980006000400020102011
3000025000200001500010000
200920102011
200001. kvar t al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvart al
500001. kvart al 2. kvart al 3. kvart al 4. kvart al
Eksempler på planlagt buskørsel i 3. kvartal er erstatningskørsel i forbindelse medsporarbejder mellem Esbjerg og Holsted i juli, på svendborgbanen i august og mellemRegstrup og Jyderup i september.
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Af nedenstående figur 4 fremgår det, at 91 pct. af togene i 3. kvartal 2011 totalt seter rettidige inden for intervallet 0 - 5.59. Rettidigheden er beregnet på baggrund af277.090 ankomster, hvoraf 25.015 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2011 aftalt til 90,2 % indenfor intervallet0 – 5:59, hvorfor målsætningen også er opfyldt i 3. kvartal 2011.Inden for intervallet 0 - 4.59 var 89 pct. af togene rettidige i 3. kvartal 2011, jf. figur5.Figur 4:Regularitet hele landet3. kvartal 2011, 0-5.59For si nkedea n k o ms t e r9, 0%
Figur 5:Regularitet hele landet3. kvartal 2011, 0-4.59
For si nkedea n k o ms t e r11,0%
R et t i di gea n k o ms t e r91,0%
R et t i di gea n k o ms t e r89, 0%
Som det fremgår af tabel 2 nedenfor var regulariteten i 3. kvartal 2011 atter megetflot i Vesttrafikken; Østtrafikken lå ligeledes over kravet i trafikkontrakten.Regulariteten i fjerntrafikken lå lavest med 85,3 pct.
Tabel 2:Regularitet 3. kvartal 2011 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Side 3/8
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster277.090138.27785.18359.515År til dato90,6%87,0%91,7%95,8%
Heraf forsinkede25.01517.2826.5152.775
Regularitet91,0%87,5%92,4%95,3%
30. november 2011
Hele landetFjerntrafikØstVest
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger.Opgørelsen af pålidelighed er behæftet med usikkerhed. Det skyldes blandt andet, atBanedanmark ikke har fået oprettet de nødvendige koder til registrering af deplanlagte aflysninger ved sporarbejder. Derfor har DSB fastsat en procedure, somsikrer, at rettidigt varslede aflysninger registreres, så de efterfølgende kandokumenteres. Samtidig annonceres aflysninger via nedenstående medier:ƒ
På stationen:På internettet:
ƒ
ƒ
På Tekst TV
Der gemmes specifik dokumentation for,at opslag på stationer er sket.Trafikken til rejseplanlæggeren loggeselektronisk og lagres, så den er lettilgængelig.DR TTVs side 440 logges elektroniskflere gange i døgnet.
Pålideligheden i 3. kvartal 2011 var på 98,2 pct. hvilket er et fald på 0,4 procentpointi forhold til 2. kvartal 2011.Tabel 3:Pålidelighed 3. kvartal 2011
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
292.035282.9919.0444.6294.41598,2%
6.
Andele af forsinkelser
Side 4/8
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 3. kvartal 2011 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, Banedanmark eller eksterne forhold.I 3. kvartal 2011 forårsagede DSB 42 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er enstigning på 3,9 procentpoint i forhold til 2. kvartal 2011. DSBs andel af forsinkelsernevar jævnt geografisk fordelt. DSB forårsagede 40,8 pct. i fjerntrafikken, 38,2 pct. i densjællandske regionaltrafik og 46 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.Figur 6:Andele af forsinkelser i 3. kvartal 2011100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Fjerntrafaltrafiklandetiktrafik
30. november 2011
Eksterne forholdBanedanmarkDSB
regionalskJysk/ fy
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
Der er for 2011 indgået ny operatørkontrakt mellem Banedanmark og DSB hvori derbl.a. er foretaget ændringer i den tilladte fordeling af forsinkelseshændelser.Under forudsætning af, at Banedanmark skal overholde en målsætning forkanalregulariteten på 96,5 % og DSB’s målsætning for produktregulariteten er 90,2 %medfører dette en fordeling af den tilladte irregularitet til Banedanmark, DSB ogeksterne forhold på henholdsvis 3,5; 5,3 og 1 procentpoint.I figur 7 er den tilladte fordeling af irregulariteten vist med grønt. Ligeledes er det vist,at DSB i 3. kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelse af 3,8 pct. af de gennemførte tog,eksterne forhold var ansvarlig for 2,7 pct. og Banedanmark var ansvarlig forforsinkelse af 2,5 pct. af de gennemførte tog.
Sjæ
lland
nsk
region
Hele
Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.6,0
Side 5/8
30. november 2011
5,0
4,0
3,0
Mål jf. infrastrukturkontrakt3. kvartal 2011
2,0
1,0
0,0DSBBanedanmarkEksterne forhold
8.
Aflysninger
I trafikkontrakten skelnes mellem rettidigt og urettidigt varslede aflysninger. Enaflysning er rettidig, hvis den varsles senest 72 timer før planlagt afgang. I figur 8 visesbåde hel- og delaflysninger.I 3. kvartal 2011 var der i alt 2.500 helaflysninger fordelt på 1.901 varslet senest 72timer før planlagt afgang, og 599 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang. Dervar 6.763 delaflysninger fordelt på 4.894 varslet senest 72 timer før planlagt afgang,og 1.869 varslet mindre end 72 timer før planlagt afgang.Figur 8:Aflysninger fordelt på kvartaler i 2010 og 20119000800070006000500040003000200010000Helaflysninger,Delaflysninger,Helaflysninger,Delaflysninger,>72 timer førplanlagtafgang>72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang<72 timer førplanlagtafgang1. kvartal 20092. kvartal 20093. kvartal 20094. kvartal 20091. kvartal 20102. kvartal 20103. kvartal 20104. kvartal 20101. kvartal 20112. kvartal 20113. kvartal 2011
Side 6/8
9.
Belægningsprocent30. november 2011
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2 er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 fremhævet. Endvidere visesandelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’, standardog på tog hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt. I tabel 4 knyttes enforklaring til de strækningsafsnit, for hvilke de kontraktfastsatte krav ikke er opfyldti 3. kvartal 2011.Tabel 4:Bemærkninger til de strækningsafsnit, for hvilke kravene ikke er opfyldt i 3.kvartal 2011StrækningKøbenhavn H – Roskilde,Roskilde – Borup, Borup –Ringsted, Ringsted – Slagelse,Slagelse-Odense, Middelfart –Fredericia, Fredericia-Vejle,Vejle Århus H samt Nykøbing F-Rødby F.ForklaringAntallet af overbelagte tog skyldes stærkt forøgetpassagertilvækst, samt at havarier (brændte IR4-tog) harreduceret mængden af materiel til rådighed og dermedpassagerkapaciteten. Alt til rådighed værende materiel erindsat.
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
Side 7/8
3. kvartal 2011StrækningKøbenhavn H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikRealiseret ift.kontrakt Realiseret planTrafikkontrakt
År til datoRealiseret30. november 2011Realiseret ift.plan
6.37629.4075.3185.3185.3185.9384.09020.93320.9336.4006.3766.3761.74010.65010.61014.13611.04714.29410.5866.5498.4079.5174.2494.2496.1013.1546.3153.9961.9842.3143.5114.1714.0399.3645.8285.8163.4843.484420396368184
6.07028.3025.4465.2665.2495.7404.13420.14620.1266.1826.1536.1551.75810.57210.50514.02110.90314.13710.4456.5538.3959.3684.2234.2216.0593.1676.3354.0001.9122.3063.5154.1464.0149.2325.7935.7693.4703.416386395367178
95,2%96,2%102,4%99,0%98,7%96,7%101,1%96,2%96,1%96,6%96,5%96,5%101,0%99,3%99,0%99,2%98,7%98,9%98,7%100,1%99,9%98,4%99,4%99,3%99,3%100,4%100,3%100,1%96,4%99,7%100,1%99,4%99,4%98,6%99,4%99,2%99,6%98,0%91,9%99,7%99,7%96,7%
18.40187.49415.57415.57415.57417.35912.06762.52262.52218.94318.88518.8854.94731.93831.96342.09732.91943.47131.58219.49824.83127.87812.50412.50419.1439.37319.01311.8815.9086.85610.84612.26011.88227.54017.06916.99810.29510.2951.4081.1801.092546
17.08884.70015.86915.45215.42517.27012.04859.75759.63418.57318.52118.4864.98931.30031.10541.28032.04842.17330.95819.44624.70327.42112.42412.41418.9609.40919.00411.9085.7286.80210.38512.19011.83227.27016.95916.83610.19510.0771.4671.1741.087516
92,9%96,8%101,9%99,2%99,0%99,5%99,8%95,6%95,4%98,0%98,1%97,9%100,8%98,0%97,3%98,1%97,4%97,0%98,0%99,7%99,5%98,4%99,4%99,3%99,0%100,4%100,0%100,2%97,0%99,2%95,7%99,4%99,6%99,0%99,4%99,0%99,0%97,9%104,2%99,5%99,5%94,5%
Bilag 2:Belægningsprocent (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-17Øvrig tid1'Standard0,30%9,70%0,40%0,10%0,10%2,50%0,20%9,10%9,10%4,90%1,70%1,70%8,40%12,40%6,20%3,90%4,50%6,30%7,30%2,80%1,90%1,50%1,60%0,10%1,80%1,70%0,70%2,70%0,00%2,30%4,70%0,80%0,00%0,30%0,40%0,50%0,20%0,20%0,00%0,30%0,00%4,50%
Side 8/8
StrækningKbh H - Kbh LufthavnKbh H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedTotal
1'0,20%2,70%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%4,40%4,40%0,10%0,00%0,00%0,00%10,80%5,50%8,20%10,90%5,30%6,40%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,50%0,00%0,20%1,00%0,00%0,00%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%2,70%
Standard 1'+Standard0,10%16,60%1,00%1,00%1,00%5,20%0,90%12,00%12,00%9,00%2,10%2,10%9,60%14,80%5,60%3,70%4,50%4,10%7,10%6,70%4,60%2,00%1,80%0,20%8,00%1,70%3,10%3,90%0,00%4,00%6,20%2,30%0,00%1,30%1,60%4,10%0,90%0,90%0,00%0,00%0,50%6,30%
30. november 20111'+Standard
0,00% 0,10%11,80% 1,40%1,00% 0,00%1,00% 0,00%1,00% 0,00%3,40% 0,00%0,60% 0,00%8,80% 1,60%8,80% 1,60%5,60% 0,10%1,10% 0,10%1,10% 0,10%5,70% 0,90%11,70% 2,50%4,50% 1,20%3,60% 0,60%4,70% 0,90%2,90% 0,90%5,50% 1,50%3,60% 0,10%2,30% 0,10%1,30% 0,00%1,10% 0,00%0,10% 0,00%3,60% 0,10%0,80% 0,10%1,70% 0,00%2,00% 0,10%0,00% 0,00%1,70% 0,30%3,40% 0,00%2,10% 0,00%0,00% 0,00%1,30% 0,00%1,50% 0,00%4,10% 0,00%0,90% 0,00%0,90% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%0,00% 0,00%4,50% 0,70%
0,20%6,40%0,40%0,10%0,10%1,40%0,10%5,90%5,90%3,00%1,10%1,10%5,70%8,20%3,90%2,70%3,10%4,30%4,60%1,50%0,90%1,00%1,00%0,10%1,10%0,90%0,40%1,90%0,00%1,70%3,10%0,50%0,00%0,30%0,40%0,50%0,20%0,20%0,00%0,10%0,00%2,90%