Transportudvalget 2011-12
TRU Alm.del Bilag 102
Offentligt
Notat
TransportministerietCenter for Kollektiv TrafikFrederiksholms Kanal 271220 Kbh
Afrapportering S-tog 3. kvartal 20111.Antallet af rejserKoncernsekretariat &Jura
I 3. kvartal 2011 blev der foretaget 23,8 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 3,3 mio. rejser i forhold til samme periode sidste år, og fortsætter den positiveudvikling igennem de seneste år.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)2725Antal rejser (mio.)23211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
30. november 2011
DSBSølvgade 40DK-1349 København K2008200920102011
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 3. kvartal 2011 præsteret 285,4 mio. personkilometer, hvilketer en stigning på 41,2 mio. personkilometer i forhold til samme periode sidste år,hvilket dog skal ses i forhold til sporarbejdet på Nordbanen i 2010.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2011 (mio.)320Præsterede personkm (mio.)3103002902802702602502402302201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2008200920102011
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i bilag 1 i kontrakten mellem Transportministeriet ogDSB S-tog a/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014.Bilag 1 vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at der er væsentlig forskel på den aftalte og den planlagtetrafik i 3. kvartal 2011; forskellen skyldes planlagte infrastrukturarbejder påKøbenhavns hovedbanegård.Der fremgår en også en række mindre afvigelser imellem planlagt og faktisk afviklettrafik, hvilket skyldes driftsproblemer som følge af skybruddet den 2. juli 2011.4.Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for alle kvartaler 2008 til 2011.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde289 timer i 3. kvartal 2011, hvilket er det højeste niveau i mange år. Årsagen tilstigningen er eftervirkninger af skybruddet i juli, og forsinkelser i arbejdet med 6.hovedspor.I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse med planlagte driftsændringer.Omfanget udgjorde 1193 timer i 3. kvartal 2011. Omfanget af planlagterstatningskørsel skyldes infrastrukturarbejder på Københavns Hovedbanegård.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)35030025020082001501005001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200920102011
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer20001800160014001200100080060040020001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal2008200920102011
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 3. kvartal 2011, korrigeret for force majeure
Forsinkedeankomster6,8%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomsterRettidigeankomster93,2%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 93,2 pct. på S-banen i 3. kvartal 2011,når der korrigeres for force majeure i forbindelse med skybrudet den 2-6 juli 2011.Korrigeres ikke for force majeure var regulariteten 92,9.Større enkelthændelser/-ulykker fremgår af tabel 1 herunder.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 3. kvartal 2011
Dato2-9.07.201105.07.201108.07.201125.07.201126.07.201127.07.201128.07.201129.07.201112.08.201122.08.201126.08.201127.08.201127.08.201131.08.201126.09.201127.09.2011
StedKøbenhavnSvanemøllen stTietgensbroenKøbenhavn HKøbenhavn HKøbenhavn HKøbenhavn HKøbenhavn HSvanemøllen stKøbenhavn HKøbenhavn HKarlslundeLyngbyVesterportHellerupVesterport
ÅrsagSkybrudSikringsfejlFare for personpåkørsel6. Hovedspor KH-projekt ikke færdig6. Hovedspor KH-projekt ikke færdig6. Hovedspor KH-projekt ikke færdig6. Hovedspor KH-projekt ikke færdig6. Hovedspor KH-projekt ikke færdigMistet kontrol på spsk. 04 og 05.6. Hovedspor KH-projekt ikke færdigIngen kontrol med sporskifte 8KøreledningsnedfaldFalske besættelserStrømudfaldIngen kontrol på sporskifte 1Isolation 5109 falsk besat
Antal togAlle165170173290233309108154231204112148404101101
Øvrig påvirkningAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækningerAlle strækninger
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden korrigeret for force majeure den2-6. juli 2011 på 95,2 pct. i 3. kvartal 2011.Det lave pålidelighedsniveau skyldes forsinkede infrastrukturarbejder ved KøbenhavnsHovedbanegård.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 3. kvartal 2011
3. kvartal 2011Korrigeret forforce majeureÅTDKorrigeret forforce majeure
Planlagtestationsankomster1.965.5941.859.2876.076.4005.970.093
Rettidigt varsledeaflysninger005151
Urettidigt varsledeaflysninger128.48289.848223.732185.098
Pålidelighed93,595,296,396,9
7.
DSB S-tog a/s's og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog a/s i 3.kvartal 2011 var ansvarlig for forsinkelsen af 2,4 pct. af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.4,0
3,5
3,0
2,5Mål, jf . kont rakt1. kvt 20112,02. kvt 20113. kvt 20111,5
1,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdef ra
Bilag 1
Hverdag
S-tog pr. 20. min. - hverdage
TRMDet centraleafsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening3. kvartal2011ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
TRM
Supplement3. kvartal2011ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel3. kvartal2011ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
3,05,05,04,03,0
2,84,54,74,22,9
2,64,24,33,92,7
2,84,64,84,12,9
2,74,54,63,92,8
2,04,04,04,03,0
1,42,32,32,31,9
1,22,12,12,11,7
1,73,23,23,22,4
1,63,03,03,02,3
1,01,01,01,01,0
0,40,40,40,50,4
0,30,30,30,40,3
0,70,70,70,70,7
0,60,60,60,70,6
1,01,02,01,01,01,02,0
1,31,31,81,41,41,01,4
1,31,31,71,31,31,01,4
1,21,21,81,21,21,01,7
1,11,11,81,21,21,01,6
1,01,02,01,01,01,01,0
0,50,50,90,40,41,01,0
0,40,40,90,40,40,80,8
0,70,71,50,70,71,01,0
0,70,71,40,70,70,90,91,01,00,40,40,30,30,70,70,60,6
1,01,02,02,01,01,02,02,0
1,41,41,91,91,41,02,02,0
1,21,21,81,81,31,01,91,9
1,21,21,91,91,21,02,02,0
1,11,11,91,91,11,02,02,0
1,01,02,02,01,01,02,02,0
0,50,50,90,90,51,02,02,0
0,40,40,80,80,40,81,81,8
0,70,71,51,50,71,02,02,0
0,70,71,41,40,70,91,91,9
1,01,0
0,50,5
0,40,4
0,70,7
0,70,7
Bilag 2Lørdag
S-tog pr. 20. min. - lørdag og
søndag
TRMDet centraleafsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening2. kvartal2011ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
TRM
Supplement2. kvartal2011ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
TRM
SøndagGrundbetjening2. kvartal2011ÅTDPlan Faktisk Plan Faktisk
3,05,05,04,03,0
2,33,94,53,92,9
2,23,94,43,92,9
2,64,44,73,92,9
2,64,44,73,92,9
2,04,04,04,03,0
1,32,52,52,51,9
1,32,52,52,51,9
1,63,23,23,22,4
1,63,23,23,22,4
3,05,05,04,03,0
1,93,44,13,82,8
1,83,34,13,72,8
2,34,14,53,92,9
2,34,04,43,92,9
1,01,02,01,01,01,02,0
1,01,01,61,01,01,01,6
1,01,01,61,01,01,01,5
1,01,01,81,01,01,01,8
1,01,01,81,01,01,01,7
1,01,02,01,01,01,01,0
0,60,61,20,70,70,60,6
0,60,61,20,70,70,60,6
0,80,81,60,80,80,80,8
0,80,81,60,80,80,80,8
1,01,02,01,01,01,02,0
1,01,01,51,01,01,01,3
1,01,01,51,01,01,01,3
1,01,01,71,01,01,01,6
1,01,01,71,01,01,01,6
1,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,91,91,11,01,91,8
1,01,01,91,91,01,01,91,8
1,01,01,91,91,01,01,91,8
1,01,01,91,91,01,01,91,8
1,01,02,02,01,01,0
0,70,71,31,30,60,6
0,60,61,31,30,60,6
0,80,81,61,60,80,7
0,80,81,61,60,80,7
1,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,81,81,01,01,91,9
1,01,01,81,81,01,01,91,9
1,01,01,91,91,01,01,91,8
1,01,01,91,91,01,01,91,8
Bilag 3
Tabel forklaring:
Kolonne
Kolonne 1Kolonne 2Kolonne 3
Kolonne 4Kolonne 5 og 6Kolonne 7Kolonne 8#1
Indhold
Tidspunktet for udnyttelsesgraden af siddekapaciteten. Morgen og eftermiddag er myldretidTællingen foregår i et 20 minutters interval i overensstemmelse med Østtællingen"Finger" er strækningsangivelse, henholdsvis:Det centrale afsnitHellerup-København H-ValbyKøge Bugt-strækningenDybbølsbro-KøgeHøje Taastrup-strækningenValby-Høje TaastrupFrederikssund-strækningenValby-Vanløse-FrederikssundFarum-strækningenSvanemøllen-Ryparken-FarumHillerød-strækningenHellerup-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgS-togets retning på det givne tidspunkt i "fingeren"De to stationer på strækningen, hvor imellem der er flest passagerer i det angivne tidsrum.Den udnyttede siddekapacitet mellem de to stationer anført i kolonne 5 og 6 i det angivne tidsintervalDen udnyttede siddekapacitet (som gennemsnit) på hele strækningen i det angivne tidsinterval.#2#3#4#5#6#7#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Retning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetsiddekapacitetpå helestrækning3. kvtÅTD64,859,652,663,524,529,233,130,13. kvt43,039,941,545,318,024,826,723,1ÅTD44,843,144,245,718,425,627,223,3
DybbølsbroMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid08:00 Det centrale afsnit08:20 Det centrale afsnit16:20 Det centrale afsnit16:20 Det centrale afsnit13:00 Det centrale afsnit13:00 Det centrale afsnit19:00 Det centrale afsnit19:00 Det centrale afsnitNSNSNSNSKøbenhavn HSvanemøllenNordhavnNordhavnØsterport63,055,650,562,424,127,933,330,1
KøbenhavnHDybbølsbroKøbenhavnHNørreportKøbenhavnH
DybbølsbroKøbenhavn HDybbølsbroØsterportDybbølsbro
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Retning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetpå helesiddekapacitetstrækning3. kvt84,628,428,170,724,928,142,233,267,255,847,859,126,731,831,528,970,153,257,067,825,029,726,628,025,959,446,625,020,019,632,320,4ÅTD85,329,926,468,325,529,744,535,474,671,061,571,731,137,634,530,873,162,561,970,926,330,523,726,231,070,153,028,625,422,834,922,43. kvt53,615,515,446,813,920,029,620,445,240,433,239,516,021,819,917,637,521,722,838,112,316,213,116,613,635,328,112,512,211,017,910,5ÅTD56,016,314,746,915,122,134,322,349,651,042,447,718,725,821,719,040,627,426,042,113,517,512,817,016,341,531,814,415,712,819,411,4
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4007:4016:2016:2013:0013:0006:4019:0007:4007:4016:2016:2013:0013:0019:0019:0007:4007:4016:2016:4013:0013:0019:0019:0007:4008:0016:2015:4013:0010:0019:0019:00
Køgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenKøgebugt strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenHøje Taastrup strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFrederikssund strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningenFarum strækningen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
ÅmarkenDybbølsbroSydhavnNy EllebjergSydhavnDybbølsbroÅmarkenDybbølsbroHvidovreRødovreHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreValbyJyllingevejJyllingevejJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseSvanemøllenEmdrupSvanemøllenRyparkenRyparkenEmdrupRyparkenEmdrup
Ny EllebjergSydhavnDybbølsbroÅmarkenDybbølsbroSydhavnNy EllebjergSydhavnDanshøjBrøndbyøsterDanshøjHvidovreDanshøjHvidovreDanshøjDanshøjVanløseIslevVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejVanløseJyllingevejRyparkenRyparkenRyparkenSvanemøllenEmdrupRyparkenEmdrupRyparken
#1
#2
#3
#4
#5
#6
#7
#8
Periode
20 minutters intervalfra klokken:
Finger
Retning
Fra station
Til station
UdnyttetUdnyttetsiddekapacitetpå helesiddekapacitetstrækning3. kvt51,171,361,552,830,329,731,227,011,421,919,414,013,610,49,57,170,247,650,356,429,130,533,739,9ÅTD51,471,557,851,630,428,530,325,513,625,022,216,514,311,310,46,883,658,755,762,830,932,735,342,23. kvt28,649,441,929,821,118,920,815,37,414,013,29,29,76,96,55,051,630,834,441,620,921,622,228,7ÅTD31,353,041,732,023,020,121,815,88,816,014,910,810,07,57,04,661,037,437,545,221,922,823,030,0
MorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tidMorgenMorgenEftermiddagEftermiddagDagtimerDagtimerØvrig tidØvrig tid
07:4008:0016:4016:2013:0013:0019:0019:0007:4008:0017:0015:2013:0013:0019:0019:0007:4007:4016:2016:2013:0013:0019:0019:00
Hillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenHillerød strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenKlampenborg strækningenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanenRingbanen
NSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNSNS
HellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundFuglebakkenGrøndalFlintholmFuglebakkenFlintholmFuglebakkenFlintholmFlintholm
BernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupBernstorffsvejHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupCharlottenlundHellerupNørrebroFlintholmGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalGrøndalKB Hallen