Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 91
Offentligt
1045238_0001.png
1045238_0002.png
1045238_0003.png
1045238_0004.png
1045238_0005.png
1045238_0006.png
1045238_0007.png
Forslag tilLov om ændring af lov om kommunernes styrelseog regionsloven (høringsudkast 111123)(Ophævelse af kommunal og regional pligt til konkurrenceudsættelse)

§1

I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1440 af 1. november 2010, somændret ved § 1 i lov nr. 510 af 6. juni 2007, lov nr. 156 af 26. februar 2011 og lov nr. 606 af 14.juni 2011, foretages følgende ændringer:

1.

§ 62 eophæves.

§2

I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1401 af 1. november 2010, som ændret ved § 2 i lovnr. 510 af 6. juni 2007 og lov nr. 606 af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:

1.

§ 35 bophæves.

§3

Loven træder i kraft den 1. maj 2012.

§4

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning og baggrundRegeringen ønsker at ophæve lovbestemmelserne om kommunal og regional pligt til konkurren-ceudsættelse.Lovforslaget om ophævelse af kommunal og regional pligt til konkurrenceudsættelse er en op-følgning på aftale af 20. november 2011 mellem regeringen og Enhedslisten om finansloven for2012.Lovbestemmelserne om kommunal og regional pligt til konkurrenceudsættelse blev indført medFolketingets vedtagelse af lov nr. 606 af 14. juni 2011 om ændring af den kommunale styrelses-lov og regionsloven. Loven var led i udmøntningen af Aftale om Konkurrencepakken af 11.april 2011 mellem den daværende regering og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Kristen-demokraterne.Med loven fik indenrigs- og sundhedsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om, atkommunalbestyrelsen og regionsrådet skal konkurrenceudsætte nærmere fastlagte opgaver helteller delvis, og om de nærmere betingelser for konkurrenceudsættelse. Det fremgik af lovforsla-get, at hjemlen til at fastsætte regler om konkurrenceudsættelse alene ville blive anvendt, hvisdet ikke lykkes at indgå en aftale med KL henholdsvis Danske Regioner om øget konkurrence-udsættelse, eller hvis kommunerne henholdsvis regionerne ikke lever op til de aftalte mål. Be-myndigelsen er ikke udnyttet.De nugældende lovbestemmelser om kommunal og regional pligt til konkurrenceudsættelseindebærer efter regeringens opfattelse en for tæt styring og detailregulering af kommuner ogregioner, som er uhensigtsmæssig.Danmark står over for store udfordringer med den demografiske udvikling og større servicekravfra kvalitetsbevidste borgere. Det har sammen med den økonomiske krise og pressede velfærds-budgetter sat den danske velfærdsmodel under pres.Der er behov for at udvikle en moderne og dynamisk offentlig sektor med fokus på resultaterfrem for proceskrav. Fornyelsen af den offentlige sektor skal ske med tillid til medarbejderne ogderes faglighed.Kommuner og regioner skal have mere frihed til at tilrettelægge opgaveløsningen på den måde,der lokalt vurderes at være mest hensigtsmæssig. Det gælder også for det samarbejde, der ermellem den offentlige og private sektor.Regeringen ønsker at fortsætte og videreudvikle samarbejdet mellem offentlige og private aktø-rer. De to sektorer skal samarbejde og lære af hinanden. Der bør ses pragmatisk på grænsernemellem den private og offentlige sektor.En stærk og effektiv offentlig sektor er vigtig, ikke mindst i lyset af den økonomiske krise. Of-fentlig-privat samarbejde kan medvirke til at sikre, at offentlige opgaver løses bedst til prisen,
3og at innovationen øges i den offentlige sektor og i private virksomheder. Nye former for of-fentlig-privat samarbejde kan skabe vækst, kvalitet, effektivitet og innovation i samfundet.Regeringen ønsker at bruge den offentlige sektors efterspørgsel aktivt til at fremme innovationog problemløsning. Et øget samarbejde mellem den offentlige og private sektor giver virksom-hederne mulighed for at udnytte det erhvervsmæssige potentiale, der ligger i levering af offent-lige serviceydelser, fx når det gælder udvikling og udnyttelse af moderne velfærdsteknologi.Det styrker virksomhedernes evne til at konkurrere på markedet og dermed eksportmuligheder-ne. Et styrket offentlig-privat samarbejde kan således betyde vækst og nye job i private virk-somheder.Regeringen vil derfor fortsat søge at indgå aftale med henholdsvis KL og Danske Regioner omfremme af offentlig-privat samarbejde og innovation gennem øget brug af konkurrenceudsættel-se.Et samarbejde mellem offentlige og private aktører skal imidlertid ikke være baseret på, at enkommune eller en region er tvungent til at konkurrenceudsætte bestemte serviceopgaver, menskal derimod bygge på et konstruktivt samspil om at finde nye, innovative løsninger på en op-gave.Det skal derfor bero på en konkret, lokal vurdering, i hvilket omfang kommunen og regioneninden for lovgivningens rammer i øvrigt får private til at løse opgaverne. Det afgørende er atsørge for, at opgaven løses så godt og billigt som muligt.Lovforslaget falder således i tråd med regeringens vision om en kommende reform med fokuspå tillid, ledelse, faglighed og afbureaukratisering i kommunerne og regionerne.2. Lovforslagets indhold2.1. Offentlig-privat samarbejde i kommunerneLovforslaget indebærer en ophævelse af økonomi- og indenrigsministerens bemyndigelse til atfastsætte regler for kommuner om, at kommunerne skal konkurrenceudsætte nærmere fastlagteopgaver helt eller delvis, og om de nærmere betingelser herfor. Bemyndigelsen er ikke udnyttet.Regeringen ønsker ikke at pålægge kommunerne en pligt til at konkurrenceudsætte bestemteopgaver. Det skal være op til den enkelte kommune selv at vurdere, om det inden for lovgivnin-gens rammer er fordelagtigt at konkurrenceudsætte en opgave.Offentlig-privat samarbejde spiller en væsentlig rolle i et moderne velfærdssamfund. Det vilderfor være hensigtsmæssigt fortsat at følge udviklingen i konkurrenceudsættelsen i kommuner-ne. Den kommunale konkurrenceudsættelse af driftsopgaver har været stigende de senere år ogudgjorde 25,7 pct. i 2010.Kommunernes konkurrenceudsættelse vil således også fremover blive opgjort årligt med ud-gangspunkt i Indikatoren for KonkurrenceUdsættelse (IKU). Der pågår løbende overvejelser ombehovet for eventuelle justeringer af opgørelsesmetoden for konkurrenceudsættelse.2.2. Offentlig-privat samarbejde i regionerneLovforslaget indebærer en ophævelse af økonomi- og indenrigsministerens bemyndigelse til atfastsætte regler for regioner om, at regionerne skal konkurrenceudsætte nærmere fastlagte opga-ver helt eller delvis, og om de nærmere betingelser herfor. Bemyndigelsen er ikke udnyttet.
4
Regionerne har erfaringer med konkurrenceudsættelse af både sundhedsfaglige opgaver og op-gaver af mere teknisk karakter, herunder bl.a. kollektiv trafik.Regeringen ønsker imidlertid ikke at pålægge regionerne en pligt til at konkurrenceudsætte be-stemte opgaver. Det skal være op til den enkelte region selv at vurdere, om det indenfor lovgiv-ningens rammer er fordelagtigt at konkurrenceudsætte en opgave.Offentlig-privat samarbejde spiller en væsentlig rolle i et moderne velfærdssamfund. Det vilderfor være hensigtsmæssigt at følge udviklingen i konkurrenceudsættelsen i regionerne.Økonomi- og Indenrigsministeriet vil i samarbejde med Ministeriet for Sundhed og Forebyggel-se, Erhvervs- og Vækstministeriet og Danske Regioner fastlægge en indikator for konkurrence-udsættelse med henblik på en årlig opgørelse af konkurrenceudsættelsen.3. Økonomiske konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.4. Administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.7. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.10. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring hos Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Arbej-derbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, Børnerådet,Børns Vilkår, Centralorganisationernes FællesUdvalg, Danmarks Naturfredningsforening,Dansk Byggeri, Danske Handicaporganisationer, Dansk Erhverv, Danske Patienter, DanskeSkoleelever, Danske Ældreråd, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Danske Regioner,Dansk Revisorforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Transport og Logistik, Datatilsynet, DESADansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale Handicapråd, Fag og Arbejde, Forbrugerrådet,Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen afStatsautoriserede Revisorer, FTF, Hotel-, restaurant- og turisterhvervets brancheorganisation,Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale tjenestemænd og overens-komstansatte, Kommunernes Revision A/S, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fælles-råd, Landsforeningen af Forældre til Børn i Daginstitutioner, Landsforeningen Ældresagen,Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen, Offentligt Ansattes Organisationer, Organi-
5sationen af Selvejende Institutioner, Pårørendegruppen for svage ældre, RengøringsselskabernesBranche- og Arbejdsgiverforening, Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutning af Landbru-gets Arbejdsgiverforeninger, Skole og Samfund, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlings-fællesskab, Sundhedskartellet, Ældremobiliseringen samt alle ministerier.11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenserNegative konsekvenserIngenØkonomiske konsekvenser Ingenfor stat, kommuner ogregionerAdministrative konse-IngenIngenkvenser for stat, kommu-ner og regionerIngenØkonomiske konsekvenser Ingenfor erhvervslivetAdministrative konse-IngenIngenkvenser for erhvervslivetØkonomiske konsekvenser IngenIngenfor borgerneAdministrative konse-IngenIngenkvenser for borgerneMiljømæssige konsekven- IngenIngenserForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit 1 og2.1.Med bestemmelsen ophæves økonomi- og indenrigsministerens bemyndigelse til at fastsætteregler for kommuner om, at en kommunalbestyrelse skal konkurrenceudsætte nærmere fastlagteopgaver helt eller delvis, og om de nærmere betingelser for konkurrenceudsættelse.Til § 2Til nr. 1Om baggrunden for bestemmelsen henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit 1 og2.2.Med bestemmelsen ophæves økonomi- og indenrigsministerens bemyndigelse til at fastsætteregler for regioner om, at et regionsråd skal konkurrenceudsætte nærmere fastlagte opgaver helteller delvis, og om de nærmere betingelser for konkurrenceudsættelse.Til § 3
6
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2012.Til § 4Bestemmelsen vedrører lovens territorielle gyldighed.
7
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget

§1

I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1440 af 1. november 2010,som ændret ved § 1 i lov nr. 510 af 6. juni2007, lov nr. 156 af 26. februar 2011 og lovnr. 606 af 14. juni 2011, foretages følgendeændringer:

§ 62 e.

Indenrigs- og sundhedsministeren kanfor en, flere eller alle kommuner fastsætteregler, om og hvorledes en kommunalbesty-relse skal konkurrenceudsætte nærmere fast-lagte opgaver helt eller delvis.

1.

§ 62 e ophæves.

§2

I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.1401 af 1. november 2010, som ændret ved §2 i lov nr. 510 af 6. juni 2007 og lov nr. 606 af14. juni 2011, foretages følgende ændringer:

§ 35 b.

Indenrigs- og sundhedsministeren kanfor en, flere eller alle regioner fastsætte regler,om og hvorledes et regionsråd skal konkur-renceudsætte nærmere fastlagte opgaver helteller delvis.

1.

§ 35 b ophæves.

§3

Loven træder i kraft den 1. maj 2012.