Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
Strafferetskontoret
FolketingetRetsudvalget og Sundheds- og ForebyggelsesudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
8. november 2011StrafferetskontoretEsben Haugland2011-730-0051236558
Notat fra Arbejdsgruppen om overførsel af smitte med hiv/aids
1.
Ved spørgsmål nr. 104 (Alm. del) af 25. oktober 2010 fra FolketingetsRetsudvalg blev justitsministeren spurgt, om ministeren i lyset af de mar-kant bedre behandlingsmuligheder for hiv-smittede ville overveje at ændreeller fjerne den særlige bestemmelse i lovgivningen, som kriminalisererubeskyttet sex med ikke-smittede.Som det fremgår af den daværende justitsministers besvarelse af 11. febru-ar 2011, følger det af straffelovens § 252, stk. 2, at den, der på hensynsløsmåde forvolder fare for, at nogen smittes med en livstruende og uhelbrede-lig sygdom, straffes med fængsel indtil 8 år. Justitsministeren fastsætter ef-ter forhandling med sundhedsministeren (nu ministeren for sundhed og fo-rebyggelse), hvilke sygdomme der er omfattet af bestemmelsen. Af denbekendtgørelse, der er udstedt herom, fremgår det, at sygdommen hiv/aids(som den eneste) er omfattet, jf. § 252, stk. 3.Det anføres i besvarelsen desuden, at de foreliggende sundhedsfaglige op-lysninger klart synes at pege på, at hiv/aids ikke længere opfylder forud-sætningerne i lovforarbejdernes beskrivelse af, hvornår en sygdom kan an-ses for livstruende og uhelbredelig i straffelovens § 252, stk. 2’s forstand.2.
Det fremgår endvidere af den nævnte besvarelse, at den daværende ju-stitsminister ville nedsætte en arbejdsgruppe, som skulle overveje, hvilkeinitiativer der kan være anledning til at tage på baggrund af de sundheds-faglige oplysninger om smitterisiko, behandlingsmuligheder, forventet le-vealder mv. I den forbindelse skulle arbejdsgruppen bl.a. overveje, omstraffelovens § 252, stk. 2 og 3, bør ændres.
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Som det ligeledes fremgår af besvarelsen, tog Rigsadvokaten og Direktora-tet for Kriminalforsorgen i lyset af det anførte skridt til at sikre, at straffe-retlig forfølgning og straffuldbyrdelse af verserende sager, som er omfattetaf straffelovens § 252, stk. 2 og 3, indtil videre blev stillet i bero.3.
Arbejdsgruppen har nu afsluttet sit arbejde, og dens overvejelser ogkonklusioner er indeholdt i vedlagte notat.Af notatet fremgår det, at det er arbejdsgruppens opfattelse, at det retligegrundlag for den bekendtgørelse, der er udstedt i medfør af straffelovens§ 252, stk. 3, ikke længere er til stede, og at bekendtgørelsen derfor børophæves. Arbejdsgruppen har i den forbindelse navnlig lagt vægt på de fo-religgende oplysninger om den forventede levetid for velbehandlede hiv-smittede.At det retlige grundlag for bekendtgørelsen ikke længere er til stede bety-der, at (udsættelse af fare for) overførsel af hiv-smitte som udgangspunktikke længere er strafbar.Arbejdsgruppen har angivet en række hensyn og synspunkter, der kan talehenholdsvis for og imod at indsætte en ny bestemmelse i lovgivningen, dervil indebære en fortsat kriminalisering på området. Det vil efter arbejds-gruppens opfattelse bero på en politisk vurdering, om der i lyset af de for-skellige hensyn og synspunkter, som arbejdsgruppen opregner, bør ske ensådan kriminalisering.4.
Arbejdsgruppens notat vil blive sendt i høring med en høringsfrist på 4uger blandt de myndigheder og organisationer, som fremgår af vedlagteoversigt.Samtidig agter jeg i overensstemmelse med arbejdsgruppens anbefaling atophæve bekendtgørelsen, der er udstedt i medfør af straffelovens § 252,stk. 3.Når høringen er afsluttet, vil regeringen overveje, om der på den anførtebaggrund bør tages nye initiativer på området, herunder af lovgivnings-mæssig karakter.
Morten Bødskov/Carsten Kristian Vollmer2