Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 490
Offentligt
1160578_0001.png
1160578_0002.png
1160578_0003.png
1160578_0004.png
1160578_0005.png
1160578_0006.png
1160578_0007.png
1160578_0008.png
1160578_0009.png
1160578_0010.png
1160578_0011.png
1160578_0012.png
1160578_0013.png
1160578_0014.png
1160578_0015.png
1160578_0016.png
1160578_0017.png
1160578_0018.png
UDKAST
ForslagtilLov om ændring af lov om social service og sundhedsloven(Samling af høreapparatområdet i sundhedsloven og ændret tilskud til høreapparater)Social- og Integrationsministeriet§1I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, foretages følgende æn-dringer:1.§ 112, stk. 5og6,ophæves.Stk. 7 bliver herefter stk. 5.2.§ 182, stk. 5,ophæves.Stk. 6-10 bliver herefter stk. 5-9.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse§2I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr.603 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:1.Efter § 70 indsættes:»§70 a.Regionsrådet yder efter regler fastsat af ministeren for sundhed og forebyggelse tilskudtil høreapparatbehandling til personer over 18 år.Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om afgrænsning af vilkår fortilskud i medfør af stk. 1.Stk. 3.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om godkendelse af private leve-randører af høreapparater i medfør af stk. 1, og om opkrævning af betaling for omkostningerved udstedelse og vedligeholdelse af godkendelse.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.Stk. 2.Ansøgninger om tilskud til høreapparater efter § 112, stk. 5, i lov om social service ind-givet før lovens ikrafttræden behandles efter de hidtil gældende regler.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende ret2.1.1. Myndigheds- og finansieringsansvar for høreapparatbehandling2.1.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til høreapparatbehandling2.2. Overvejelser og forslag2.2.1. Myndigheds- og finansieringsansvar for høreapparatbehandling2.2.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til høreapparatbehandling3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema1. IndledningDet daværende Indenrigs- og Sundhedsministerium og det daværende Socialministerium igang-satte i december 2010 en kulegravning af høreapparatområdet. Afrapporteringen fra denne kule-gravning fandt sted den 8. juni 2012, og en væsentlig konklusion fra arbejdet er, at den eksiste-rende fordeling af kompetencer mellem kommuner og regioner skaber uhensigtsmæssigheder iforhold til kvalitet, gennemsigtighed og udgiftskontrol.Med henblik på dels at opnå en enklere struktur for borgeren og undgå unødig sagsbehandlings-tid, og dels at sikre en samordning af aktivitetsstyring og finansieringsansvar, foreslår regerin-gen derfor, at udlevering og finansiering af høreapparater og høreapparatbehandling samles isundhedsloven.Regionerne får dermed det samlede myndighedsansvar og finansieringsansvar for udlevering afhøreapparater i offentligt og privat regi.Pr. 1. august 2012 er der opnået væsentlige besparelser på offentligt indkøbte høreapparater viaAMGROS. I lyset af denne udvikling bør der også være grundlag for, at de private leverandøreraf høreapparatbehandling kan indkøbe høreapparater til lavere priser. Sammenholdt med kon-klusionerne i kulegravningsrapporten – foreslår regeringen derfor, at tilskuddet til privat høre-apparatbehandling nedsættes.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende ret2.1.1 Myndigheds- og finansieringsansvar for høreapparatbehandlingI medfør af § 112 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, harkommunalbestyrelsen bevillingskompetencen og finansieringsansvaret i forhold til støtte tilhjælpemidler, herunder høreapparater.
3Tilskud til privat høreapparatbehandling er reguleret i § 112, stk. 5 og 6, og § 182, stk. 5, i lovom social service. Kommunalbestyrelsen har her bevillingskompetencen til og finansieringsan-svaret for støtte til høreapparater.Som følge heraf afholder kommunen samtlige offentlige udgifter til høreapparatbehandling medtilskud i privat regi, og udgifter til selve apparatet til de personer, der søger behandling i regio-nalt regi.Det fremgår af § 112, stk. 5, at når en ansøger, som er fyldt 18 år, vælger en anden leverandør afhøreapparat end den, som kommunalbestyrelsen anviser, ydes et tilskud på indtil kr. 5.607 pr.høreapparat, hvis ansøgeren er henvist til høreapparatbehandling af en speciallæge i øre-, næse-og halssygdomme.Tilskuddet omfatter høreprøve, høreapparat, tilpasning, service og garanti og er inkl. moms.Tilskuddet kan ikke udgøre mere end de faktiske udgifter og kan alene ydes til høreapparater,der udleveres fra en godkendt leverandør.Ifølge § 182, stk. 5, i lov om social service reguleres tilskuddet en gang årligt den 1. januar medDanmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Ved beregningen anvendes ændringen i forbrugerpris-indekset 2 år forud for finansåret. Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb. Reguleringen fore-tages første gang den 1. januar 2014.Reglerne i lov om social service om tilskud til privat udleverede høreapparater og regulering aftilskuddet er uddybet i bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af hjæl-pemidler og forbrugsgoder efter serviceloven.Af § 112, stk. 6, fremgår det, at indenrigs- og sundhedsministeren (nu ministeren for sundhed ogforebyggelse) i en bekendtgørelse fastsætter regler om sikring af kvaliteten af ydelserne hosprivate høreapparatleverandører, herunder regler om godkendelse af private leverandører ogopkrævning af betaling for omkostninger ved udstedelse og vedligeholdelse af godkendelse.Sundhedsloven indeholder ikke i dag særskilte bestemmelser om høreapparater. Høreapparatbe-handling på regionale audiologiklinikker (herunder behandling af ukomplicerede og komplice-rede høretab samt behandling af børn) betragtes som sygehusbehandling i medfør af sundheds-lovens § 79, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010. Sundhedslovens bestemmelserom det frie sygehusvalg finder derfor også anvendelse ved høreapparatbehandling på offentligesygehuse.Høreapparatbehandling er dog ikke omfattet af det udvidede frie sygehusvalg i medfør af sund-hedslovens § 87, jf. § 17, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 om ret til sygehusbe-handling m.v., idet tilskuddet til privat høreapparatbehandling i sig selv giver valgfrihed til etprivat tilbud.Herudover tilbydes høreapparatbehandling i begrænset omfang i speciallægepraksis. I medfør afsundhedslovens §§ 64 og 227 har Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Foreningen af Spe-ciallæger indgået ”Overenskomst om Speciallægehjælp”, som regulerer adgangen til behandlinghos praktiserende speciallæger i regi af sygesikringen. Den seneste overenskomst er indgået ioktober 2011.I medfør af overenskomsten kan såvel forundersøgelse med henblik på høreapparatbehandlingsom høreapparattilpasning varetages af praktiserende speciallæger i oto-rhino-laryngologi (øre-læger), dog kun efter aftale mellem regionsrådet og ørelægen. Der er således ikke tale om engenerel overenskomstydelse, som alle ørelæger kan tilbyde.
4
For såvel offentlig sygehusbehandling som behandling hos praktiserende ørelæger i regi af sy-gesikringen gælder det, at høreapparatbehandlingen er vederlagsfri for patienten.Ved høreapparatbehandling i offentligt regi er udgiften delt mellem regionen og kommunen,således at kommunen betaler for høreapparater og ørepropper som hjælpemidler, mens regionenafholder behandlingsudgiften med kommunal medfinansiering i henhold til sundhedsloven. Ikulegravningsrapporten anslås det, at udgiften til høreapparatet udgør ca. 40 pct. af den samledebehandlingsudgift i offentligt regi. Denne andel forventes dog at falde fremadrettet som følge afet prisfald på offentligt indkøbte høreapparater, jf. afsnit 2.2.2.1.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til høreapparatbehandlingI dag er både social- og integrationsministeren og ministeren for sundhed og forebyggelse be-myndiget til at fastsætte regler om høreapparatbehandling.Regler om høreapparatbehandling er i medfør af § 112, stk. 7, i lov om social service fastsat afsocial- og integrationsministeren i bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaf-felse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven. De konkrete bestemmelser er § 4, stk.5, 8 og 9, § 6, stk. 5, § 17, § 25, stk. 4, § 26, stk. 2, og § 27, stk. 3.Bestemmelserne indeholder nærmere regler om:- Hjælp til reparation og udskiftning, herunder vedr. vedligeholdelse og batterier- Tidspunkt for fornyet bevilling til høreapparat og undtagelser hertil- Fritvalgsregler- Betingelser for tildeling af tilskud til høreapparater udleveret i privat regi- Regulering af tilskuddets størrelse- OvergangsbestemmelserBl.a. fremgår det af bekendtgørelsens § 4, stk. 8-9, at hvor det oprindelige høreapparat er an-skaffet i privat regi med tilskud fra kommunen, kan der tidligst bevilges et nyt høreapparat efter4 år regnet fra ibrugtagning. Der kan dog ydes tilskud til nyt høreapparat før 4-årsperiodensudløb, når der er indtruffet en markant helbredsbetinget forværring af hørelsen, når legemligeforandringer eller slitage efter kort tid umuliggør anvendelse af høreapparat, eller når høreappa-ratet er gået tabt ved tyveri, brand eller lignende.Regler om godkendelse af private leverandører er med hjemmel i § 112, stk. 6, i lov om socialservice fastsat af ministeren for sundhed og forebyggelse i bekendtgørelse nr. 1513 af 13. de-cember 2007 om godkendelse af private forhandlere af høreapparater.Bekendtgørelsen fastsætter bl.a. krav til uddannelse, udstyr, krav til journalføring, oplysnings-pligt, tilsyn og opkrævning af betaling i forbindelse med godkendelse og tilsyn.Specifikt vedrørende opkrævning af betaling fastsætter bekendtgørelsen, at DELTA Teknisk-Audiologisk Laboratorium kan opkræve betaling for godkendelse af private forhandlere af høre-apparater. Der kan opkræves et grundbeløb for godkendelse samt for tilsyn, og en timebetalingfor den tid, der medgår til godkendelsen og tilsynet.Beløbene reguleres én gang årligt med finanslovsforslagets skøn for det generelle løn- og pris-indeks for staten inkl. niveaukorrektion (samlet opregning) for det år, som reguleringen vedrø-rer.
5Det aktuelle grundbeløb for godkendelse samt for tilsyn er 9.066 kr. eksklusiv moms, og denaktuelle timebetaling er 1.070 kr. eksklusiv moms for den tid, der medgår til godkendelsen ogtilsynet.Herudover har Sundhedsstyrelsen udarbejdet vejledning nr. 9096 af 3. marts 2009 om høreappa-ratbehandling, hvori styrelsen fastsætter faglige retningslinjer for god høreapparatbehandling ibåde offentligt og privat regi. Vejledningen omhandler bl.a. afgrænsning af målgruppen, krav tilundersøgelse og høreprøve og rammer for visitation hos praktiserende ørelæger.2.2 Overvejelser og lovforslagRegeringen offentliggjorde den 8. juni 2012 en kulegravningsrapport fra en arbejdsgruppe påhøreapparatområdet. Arbejdsgruppen bestod af Social- og Integrationsministeriet og Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse og har i arbejdet inddraget Finansministeriet, Sundhedsstyrelsenog DELTA.Arbejdsgruppen blev bl.a. nedsat på baggrund af en kraftig udgifts- og aktivitetsvækst på områ-det samt et stigende antal henvendelser fra både kommuner, borgere og fagpersonale om uhen-sigtsmæssigheder i det nuværende system. Den kraftige udgifts- og aktivitetsvækst skal delsses i sammenhæng med et stigende antal ældre og dels forbedrede teknologiske muligheder, derkan have medført et indikationsskred på høreapparatområdet.Arbejdsgruppen skulle analysere organiseringen af høreapparatbehandlingen, kvaliteten ogorganiseringen af den faglige visitation, kvalitetssikringen på de godkendte private klinikker,gennemsigtighed og endelig reglerne for og størrelsen af tilskuddet til privat høreapparatbe-handling med henblik på at sikre større udgiftskontrol, gennemsigtighed og kvalitetssikring.Arbejdsgruppen har i kulegravningen afdækket en række uhensigtsmæssigheder påhøreapparatområdet, som vedrører nedenstående områder:Kvaliteten i høreapparatbehandlingen:- Speciallæger, der ud over deres ørelægepraksis også er private forhandlere af høreapparater,kan have incitament til at henvise patienter til ”sig selv”, selvom der reelt ikke er indikationfor høreapparatbehandling.- Manglende kvalitetskrav til apparater, der udleveres i privat regi.- Kvalitetsmålinger i privat regi udføres af klinikkerne selv.- En del apparater anvendes ikke regelmæssigt af borgeren, dvs. ender som ”skuffeapparater”Gennemsigtighed:- Manglende gennemsigtighed i pris og kvalitet for borgere, der køber høreapparat hos privateleverandører.- Regningerne til kommunerne udspecificeres ikke, hvilket indebærer, at kommunerne ikkekan afgøre, hvor stort et beløb der anvendes til henholdsvis behandling og apparat.- Kommunerne anfører samtidig, at regningerne oftest mindst er på det fulde tilskudsbeløb.Udgiftskontrol:- Kommunerne har formelt bevillingsansvar, men med en afgørelse i et socialt nævn, derindebærer, at kommunerne ikke må efterprøve speciallægernes henvisning, når borgerneønsker privat behandling, er kommunernes visitationsproces reelt sat ud af kraft.- Tilskuddet er siden 2002 blevet reguleret med satsreguleringsprocenten, mens priserne påhøreapparater i faste priser har været svagt faldende.- Praksis fra Ankestyrelsen betyder, at hvis det høreapparat, som borgeren ønsker at få udskif-tet, er udleveret i privat regi, har borgeren ret til at få et nyt høreapparat efter 4års-periodens
6udløb, hvis betingelserne i øvrigt fortsat er opfyldt. Dette gælder også i de tilfælde, hvor ap-paratet er fuldt funktionsdueligt efter de fire år.På den baggrund foreslår regeringen en ny organisering af høreapparatområdet, som skal imø-degå problemstillingerne vedrørende kvalitet, gennemsigtighed og udgiftskontrol.Regeringen foreslår – med henblik på dels at opnå en enklere struktur for borgeren og undgåunødig sagsbehandlingstid, og dels at sikre en samordning af aktivitetsstyring og finansierings-ansvar – at udlevering og finansiering af høreapparater og høreapparatbehandling samles isundhedsloven. Regionerne får dermed det samlede myndigheds- og finansieringsansvar forudlevering af høreapparater i offentligt og privat regi.For en række af de nævnte forhold i kulegravningsrapporten gælder det, at der er behov for enyderligere faglig vurdering af problemstillingernes omfang. På den baggrund nedsætter regerin-gen derfor en faglig arbejdsgruppe i regi af Sundhedsstyrelsen, der skal se på mulighederne forat stramme tilkendelseskriterierne til høreapparatbehandling.Arbejdsgruppen skal således bl.a. vurdere afgrænsningen af, hvilke patientgrupper som fremad-rettet vil have behov for høreapparatbehandling, herunder med sondring ift. de patienter, hvishørenedsættelse ikke udløser behov for høreapparat, og ift. de patienter, som alene bør modtagehøreapparatbehandling på de regionale audiologiklinikker.Endvidere skal arbejdsgruppen stille forslag til at håndtere de situationer, hvor ørelæger vedhenvisning til høreapparatbehandling kan i optræde i en dobbeltrolle som både henviser og be-handler med tilknytning til f.eks. en privat høreklinik. Her skal arbejdsgruppen inddrage mulig-heden for at indføre standardiserede henvisningsblanketter for at undgå indikationsskred i til-kendelseskriterier og sikre bedre synliggørelse af faglige retningslinjer og eventuelle interesse-konflikter.Herudover har ministeren for sundhed og forebyggelse i februar 2012 nedsat en arbejdsgruppe,der generelt skal komme med anbefalinger om samarbejdet mellem læger og andre sundheds-personer og lægemiddel- og medicoindustrien. Arbejdet forventes afsluttet i efteråret 2012.2.2.1 Myndigheds- og finansieringsansvar for høreapparatbehandlingMed forslagets § 1 ophæves de eksisterende bestemmelser i lov om social service om støtte tilhøreapparat som hjælpemiddel, hvorved grundlaget for de i medfør af loven fastsatte bestem-melser i bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler ogforbrugsgoder efter serviceloven bortfalder. Ligeledes bortfalder bekendtgørelse nr. 1513 af 13.december 2007 om godkendelse af private forhandlere af høreapparater i sin helhed.Samtidig indføres en bestemmelse i sundhedsloven, jf. den foreslåede § 2, hvorefter regionsrå-det yder tilskud til høreapparatbehandling til personer over 18 år efter regler fastsat af ministe-ren for sundhed og forebyggelse.Det er således hensigten med forslaget, at høreapparatbehandling af børn fortsat alene skal fore-gå på offentlige audiologiklinikker, jf. Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9096 af 3. marts 2009om høreapparatbehandling, og at der derfor ikke her skal kunne gives tilskud til privat høreap-paratbehandling. Ligeledes bør mere alvorlige og komplicerede høretab fortsat alene udføres påoffentlige audiologiklinikker.
7Høreapparatbehandling, som finder sted på regionale audiologiklinikker – herunder behandlingaf ukomplicerede og komplicerede høretab samt behandling af børn – vil endvidere fortsat væreen sygehusydelse i medfør af sundhedslovens § 79, stk. 1.Med forslaget er det endvidere hensigten, at udgifterne til høreapparater ikke længere skal af-holdes af kommunerne, med derimod af regionerne. Det kræver en justering af det af Ministerietfor Sundhed og Forebyggelse udstedte cirkulære nr. 149 af 21. december 2006 om afgrænsningaf behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet, idet udgifterne til høre-apparater i medfør af dette cirkulære afholdes af kommunen.Som følge heraf vil det samlede finansieringsansvar ved såvel offentlig høreapparatbehandlingsom tilskud til privat høreapparatbehandling blive placeret hos regionerne, modsat i dag, hvorkommunerne afholder samtlige udgifter til tilskud til privat høreapparatbehandling og udgiftertil selve apparatet ved offentlig høreapparatbehandling.2.2.2. Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til høreapparatbehandlingFor at understøtte målsætningen om at samle myndigheds- og finansieringsansvaret for udleve-ring af høreapparater i offentligt og privat regi bemyndiges ministeren for sundhed og forebyg-gelse med lovforslaget til både at fastsætte regler om vilkår for tilskud og krav til godkendelseaf private leverandører.Efter gældende ret i § 112, stk. 6 og 7, i lov om social service er disse to bemyndigelser deltmellem social- og integrationsministeren og ministeren for sundhed og forebyggelse, jf. afsnit2.1.2.Den foreslåede bemyndigelse vil blive anvendt til at samle de eksisterende relevante bestem-melser (specifikt vedrørende høreapparatbehandling) i Social- og Integrationsministeriets be-kendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoderefter serviceloven og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses bekendtgørelse nr. 1513 af 13.december 2007 om godkendelse af private forhandlere af høreapparater i én samlet bekendtgø-relse.På baggrund af problemstillingerne i kulegravningsrapporten fra juni 2012 og udviklingen iprisen på offentligt indkøbte høreapparater vil den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse end-videre blive anvendt til at nedsætte det nuværende tilskud på 5.607 kr. til høreapparatbehand-ling, således at der ydes 4.000 kr. i tilskud til behandling på ét øre, og 6.000 kr. i tilskud til be-handling på 2 ører (2012-priser).Det nuværende tilskud på 5.607 kr. omfatter både behandling og selve høreapparatet. Fremad-rettet ønskes dette tilskud opdelt i en takst for selve høreapparatet på 2.000 kr., mens de reste-rende 2.000 kr. omfatter tilskud til behandlingen, dvs. høreprøve, tilpasning, service og garanti.Det indebærer således, at der kun ydes tilskud til selve apparatet (og hermed ikke behandling)på 2. øre (2.000 kr.) ved behandling på 2 ører.Desuden vil den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse blive benyttet til at ændre regulerings-mekanismen, således at det kun er tilskuddet til behandling, der pris- og lønreguleres, menstilskuddet til apparatet ikke reguleres fremadrettet, medmindre prisudviklingen for offentligtindkøbte høreapparater forandres væsentligt.Tilskud til høreapparat er i forvejen fastfrosset frem til 2014, jf. lov nr. 1614 af 22. december2010 om ændring af lov om social service, hvor den nye regulering kan træde i kraft.
8Nedsættelsen af tilskuddet med hjemmel i den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse skal ses ilyset af, at prisen på offentligt indkøbte høreapparater har været svagt faldende siden år 2000,og at der pr. 1. august 2012 er opnået en offentlig indkøbspris på i gennemsnit ca. 1.500 kr. pr.apparat, mod 3.894 kr. i 2011. Tilskuddet til privat høreapparatbehandling er derimod blevetreguleret med den almindelige pris- og lønudvikling og udgør i dag 5.607 kr. pr. øre.Samtidig anses det ikke for væsentligt mere arbejdskrævende at behandle 2 ører. Dette er allere-de i dag afspejlet i takstafregningen i forhold til de regionale audiologiske klinikker og de prak-tiserende ørelæger.Herudover har borgere med privat udleveret høreapparat tidligst ret til at få et nyt høreapparatefter 4 år efter de nuværende regler, uanset om høreapparatet stadig fungerer. Regeringen fore-slår, at genudleveringsperioden ændres til, at der tidligst er ret til genudlevering efter 5 år. Ensådan garantiperiode er f.eks. set ved udbud af høreapparater i Sverige.De eksisterende muligheder for at få ydet tilskud til nyt høreapparat før 4-årsperiodens udløb(markant helbredsbetinget forværring af hørelsen, når legemlige forandringer eller slitage, høre-apparatet gået tabt ved tyveri, brand eller lignende) videreføres dog uændret.Herudover er det fremadrettet regeringens hensigt at følge prisudviklingen på området. Tilskud-det til privat udleverede apparater kan således reguleres, såfremt prisudviklingen forandres væ-sentligt.Den overordnede organisering af høreapparatområdet vedrørende spørgsmålet om områdetsorganisering (tilskud eller offentligt finansieret behandling), har været genstand for politiskdebat i de seneste år. Samtidig kan det konstateres, at ventetiden på offentlige audiologiklinik-ker – på trods af en stor stigning i antallet af udleverede høreapparater med privat tilskud – erca. den samme i 2011 som i 2001. Som følge heraf – og i lyset af, at der indtil videre er begræn-set erfaring med anvendelsen af høreapparater i regi af den ny rammeaftale pr. 1. august 2012 –ser regeringen et behov for en løbende opfølgning på udviklingen på høreapparatområdet.Med henblik på en vurdering af den overordnede organisering af høreapparatbehandlingen iDanmark vil regeringen evaluere den nye model for tilskud til høreapparatbehandling 2 år efterden foreslåede ikrafttrædelse af lovforslaget.Evalueringen skal bl.a. belyse udviklingen på området med privat tilskud, herunder i forhold tilaktivitet og eventuel egenbetaling, samt udviklingen i ventetiden i det offentlige sygehusvæsen.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeMed forslaget om at samle høreapparatbehandling i sundhedsloven overtager regionerne dekommunale udgifter til indkøb af høreapparater og ørepropper ved høreapparatbehandling ioffentligt regi. Denne ændring forventes ikke i sig selv at påvirke hverken aktiviteten eller ud-gifterne på høreapparatområdet.Offentlige besparelser (kommuner og regioner) forventes udløst af følgende:- Mindreudgifter som følge af, at den kommunale sagsbehandling bortfalder ved en samletregulering i sundhedsloven, forventes at udgøre 5 mio. kr. fra 2013 og frem.- En nedsættelse af tilskuddet til 4.000 kr. til behandling på et øre og kun tilskud på 2.000 kr.til apparatet på 2. øre forventes at føre til mindreudgifter på 115,8 mio. kr. årligt fra 2013 ogfrem.
9- En ændret regulering, hvor tilskuddet til selve apparatet ikke pris- og lønreguleres, forventesat føre til mindre udgifter på 2,3 mio. kr. årligt i 2014, stigende til 7,2 mio. kr. årligt i 2016.- Strammere tilkendelseskriterier på grund af standardiserede henvisninger forventes at føre tilmindreudgifter på 10 mio. kr. årligt fra 2013 og frem.- Nye regler for genudlevering, hvor der som udgangspunkt kan gives tilskud til privat høre-apparatbehandling hver 5. år mod hvert. 4. år i dag, forventes at medføre mindreudgifter på 5mio. kr. årligt fra 2013 og frem.Den samlede offentlige besparelse (kommuner og regioner) skønnes at udgøre 135,8 mio. kr. i2013, voksende til 143,0 mio. kr. i 2016.Der er tale om en nettobesparelse, idet der er taget højde for, at nogle patienter, som ellers villehave valgt tilskud til privat høreapparatbehandling, i stedet vil søge behandling i det offentligesundhedsvæsen.Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne og regio-nerne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Der forventes et fald i de private høreapparatforhandleres omsætning som følge af nedsættelseaf tilskud til høreapparater.5. Administrative konsekvenser for borgerneBorgere, som vælger tilskud til behandling i det private, vil få administrative lettelser, da deikke længere behøver at gå via kommunen for at få tilskud.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Amgros, Anker Fjord Hospice, Ankestyrelsen, Arre-sødal Hospice, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Center for Hjerneskade,Center for Sundhed og Træning i Middelfart, Center for Sundhed og Træning i Skælskør, Cen-ter for Sundhed og Træning i Aarhus, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening,Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor Forening, DanskMedicinsk Audiologisk Selskab, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed,Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, DanskTandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter,Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatil-synetDe Offentlige Tandlæger, DELTA, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Den UvildigeKonsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetes-foreningen, Diakonissestiftelsens Hospice, Epilepsihospitalet Filadelfia, ErgoterapeutforeningenFarmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen afRadiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension, Færøernes Lands-styre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Djursland,Hospice Forum Danmark, Hospice Fyn, Hospice Limfjord Skive, Hospice Sjælland, Hospice
10Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, Hospice Vendsyssel, Høreforeningen, Industriforenin-gen for generiske lægemidler, Institut for Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Kamil-lianerGaardens Hospice, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter, Leve-randørforeningen for høreapparater, Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen, Organisa-tionen af Lægevidenskabelige Selskaber, Parallelimportørforeningen af lægemidler, Patientfor-eningen i Danmark, Patientforsikringen, Patientombuddet, Pharmadanmark, Praktiserende Læ-gers Organisation, Private Audiologiske Klinikkers Sammenslutning, PTU's Rehabiliterings-Center, RCT Jylland, RCT København, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Rehabiliterings-Center for Muskelsvind, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice, Scleroseforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev, Sclero-sehospitalet i Ry, Sct. Maria Hospice Center, Sjældne Diagnoser, Statsforvaltningen Hovedsta-den, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen Sjæl-land, Statsforvaltningen Syddanmark, Sundhedsstyrelsen, Sygeforsikringen "danmark", TekniskLandsforbund, Vejlefjord, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri, Yngre Læger, Ældre-Forum, Ældremobiliseringen, Ældresagen.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/Negative konsekvenser/MindreudgiftermerudgifterOffentlige besparelser (kom-muner og regioner) forventesudløst af følgende:- Mindreudgifter som følgeaf, at den kommunalesagsbehandling bortfalderved en samlet regulering isundhedsloven, forventesat udgøre 5 mio. kr. fra2013 og frem.- En nedsættelse af tilskud-det til 4.000 kr. til behand-ling på et øre og kun til-skud på 2.000 kr. til appa-Ingen.ratet på 2. øre forventes atføre til mindreudgifter på115,8 mio. kr. årligt fra2013 og frem.- En ændret regulering, hvortilskuddet til selve appara-tet ikke pris- og lønregule-res, forventes at føre tilmindre udgifter på 2,3mio. kr. årligt i 2014, sti-gende til 7,2 mio. kr. årligti 2016.- Strammere tilkendelseskri-terier på grund af standar-
Økonomiske konsekvenserfor stat, kommuner og regio-ner
11diserede henvisninger for-ventes at føre til min-dreudgifter på 10 mio. kr.årligt fra 2013 og frem.- Nye regler for genudleve-ring, hvor der som ud-gangspunkt kan gives til-skud til privat høreappa-ratbehandling hver 5. årmod hvert. 4. år i dag, for-ventes at medføre min-dreudgifter på 5 mio. kr.årligt fra 2013 og frem.Den samlede offentlige be-sparelse (kommuner og regi-oner) skønnes at udgøre 135,8mio. kr. i 2013, voksende til143,0 mio. kr. i 2016.Der er tale om en nettobespa-relse, idet der også er tagethøjde for, at nogle patienter,som ellers ville have valgttilskud til privat høreapparat-behandling, i stedet vil søgebehandling i det offentligesundhedsvæsen.Lovforslagets samlede øko-nomiske konsekvenser skalforhandles med kommunerneog regionerne.Kommunernes administrativebyrder lettes som følge af, atden kommunale sagsbehand- Ingenling på høreapparatområdetfalder bort.Der forventes et fald i deprivate høreapparatforhandle-Ingenres omsætning som følge afnedsættelse af tilskud til hø-reapparater.IngenIngenIngenIngen
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regio-ner
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivet
Administrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerne
Borgere, som vælger tilskudtil behandling i det private, vilfå administrative lettelser, da Ingende ikke længere behøver at gåvia kommunen for at få til-
12skud.Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser§1Til nr. 1 (§ 112, stk. 5 og 6.)Med lovforslaget ophæves bestemmelserne i lov om social service om tilskud til høreapparatbe-handling og godkendelse af private leverandører af høreapparater, idet disse bestemmelser fore-slås indarbejdet i den nye § 70 a i sundhedsloven.Med forslaget om ophævelse af § 112, stk. 6, i lov om social service og forslaget om indarbej-delse af bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedsloven overgår kompetencen til at fastsætte reg-ler om sikring af kvalitet af ydelserne hos private høreapparatleverandører også fra social- ogintegrationsministeren til ministeren for sundhed og forebyggelse.Den foreslåede ophævelse af bestemmelserne i lov om social service vil samtidig give anledningtil at justere det af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse udstedte cirkulære nr. 149 af 21.december 2006 om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehus-væsenet. Det vil ske med henblik på, at det skal fremgå af cirkulæret, at udgifter til høreappara-ter afholdes i det regionale sygehusvæsen.Til nr. 2 (§ 182, stk. 5.)Den foreslåede ophævelse af § 182, stk. 5, er en konsekvensrettelse som følge af, at § 112, stk. 5og 6, foreslås ophævet.§2Til nr. 1 (§ 70 a, stk. 1-3)Den foreslåede bestemmelse i § 70 a medfører, at regionsrådet yder tilskud til høreapparatbe-handling efter regler fastsat af ministeren for sundhed og forebyggelsen.Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil blive udnyttet med udgangspunkt i de til enhvertid gældende faglige retningslinjer for høreapparatbehandling, jf. vejledning nr. 9096 af 3. marts2009 om høreapparatbehandling.Den foreslåede § 70 a, stk. 1, fastlægger, at der alene ydes tilskud til høreapparatbehandling tilpersoner over 18 år. Der tilsigtes ikke hermed en ændring i forhold til den hidtidige aldersgræn-se, idet det også med de nugældende regler fremgår af bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven, at der kun ydestilskud til høreapparatbehandling til personer over 18 år. Børn med behov for høreapparat be-handles vederlagsfrit i det offentlige system.Den foreslåede § 70 a, stk. 1, vil blive benyttet til at ændre det samlede tilskuds størrelse, så derydes 4.000 kr. i tilskud til behandling på første øre, og 6.000 kr. til behandling på 2 ører, jf. af-snit 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Desuden vil den foreslåede bemyndigel-sesbestemmelse blive benyttet til at ændre reguleringsmekanismen, således at det kun er til-
13skuddet til behandling, der pris- og lønreguleres, mens tilskuddet til apparatet ikke automatiskpris- og lønreguleres fremadrettet.Endvidere vil den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse også blive anvendt til at ændre denuværende regler for genudlevering, tilskuddets størrelse og reguleringen af tilskuddet. Derhenvises i den forbindelse til afsnit 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Bemyndigelsen vil desuden blive anvendt til justeringer i grundlaget for tilskud til privat høre-apparatbehandling, bl.a. som følge af den teknologiske udvikling og sundhedstilstanden. Herud-over er det regeringens hensigt, at tilskuddet til privat høreapparatbehandling fremadrettet ihøjere grad end hidtil bør følge prisudviklingen på indkøbte høreapparater i offentligt regi.Det foreslåede stk. 2 er en hjemmel til at fastlægge vilkår specifikt for høreapparatbehandling påsamme vis som i den nugældende § 112, stk. 7, i lov om social service, som udmøntet ved be-kendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoderefter serviceloven.Det foreslåede stk. 3 er en nyaffattelse med udgangspunkt i § 112, stk. 6, i lov om social service,hvori ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at fastsætte regler om godkendelseaf private leverandører af høreapparater og opkrævning af betaling for omkostninger ved udste-delse og vedligeholdelse af godkendelse.Den foreslåede bestemmelse forventes udnyttet på samme måde som efter gældende ret, jf. be-kendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private forhandlere af høreappa-rater. Dog vil tilskuddet til privat høreapparatbehandling fremadrettet blive fastsat på bekendt-gørelsesniveau i lighed med de øvrige bestemmelser i sundhedslovens kapitel 15.Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil endvidere blive anvendt til at samle de nugæl-dende bestemmelser (specifikt vedrørende høreapparatbehandling) i bekendtgørelse nr. 743 af27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven ogbekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private forhandlere af høre-apparater i én bekendtgørelse, dog ikke med henblik på at fastsætte identiske bestemmelser. Detforeslås således, at private forhandlere af høreapparater fremover skal udspecificere regningerved høreapparatbehandling med tilskud, så andelen af tilskuddet til hhv. behandling og selveapparatet vil fremgå af regningerne til regionerne.Tilsammen kan dette give anledning til at revidere de eksisterende faglige retningslinjer forhøreapparatbehandling, jf. vejledning nr. 9096 af 3. marts 2009 om høreapparatbehandling, ogtil at revidere de eksisterende rammer for tilskud og godkendelse af private leverandører medbemyndigelsesbestemmelserne i den foreslåede § 70 a, stk. 2 og 3.De gældende bestemmelser om gebyr for godkendelse samt tilsyn og timebetaling, jf. bekendt-gørelse nr. 1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private forhandlere af høreapparater,foreslås dog videreført uændret. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets almindeligebemærkninger.§3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013, dog således at ansøgninger om tilskud tilhøreapparater indgivet inden 1. januar 2013, jf. § 112, stk. 5, i lov om social service, behandlesefter de hidtil gældende regler.§4
14
Den foreslåede bestemmelse fastlægger lovens territoriale anvendelsesområde og indebærer, atloven ikke finder anvendelse for Grønland og Færøerne, jf. sundhedslovens § 278.
Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget§1Social- og IntegrationsministerietI lov om social service, jf. lovbekendtgørelsenr. 810 af 19. juli 2012, foretages følgendeændringer:
§ 112.Kommunalbestyrelsen skal yde støttetil hjælpemidler til personer med varigt nedsatfysisk eller psykisk funktionsevne, når hjæl-pemidlet1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varigefølger af den nedsatte funktionsevne,2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilvæ-relse i hjemmet eller3) er nødvendigt for, at den pågældende kanudøve et erhverv.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan bestemme,at et hjælpemiddel skal leveres af bestemteleverandører. I forbindelse med kommunalbe-styrelsens indgåelse af leverandøraftaler ind-drages repræsentanter for brugerne ved udar-bejdelse af kravspecifikationerne.Stk. 3.Ansøgeren kan vælge leverandør afhjælpemidler, jf. dog stk. 4. Hvis kommunal-bestyrelsen har indgået en leverandøraftale ogansøgeren ønsker at benytte en anden leveran-dør end den, som kommunalbestyrelsen harindgået leverandøraftale med, indkøber ansø-geren selv hjælpemidlet og får udgifternehertil refunderet, dog højst med et beløb sva-rende til den pris, kommunen kunne haveerhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør.
15Har kommunalbestyrelsen ikke indgået leve-randøraftale, kan ansøgeren vælge leverandør,og støtten ydes efter regning, dog højst med etbeløb svarende til prisen på det bedst egnedeog billigste hjælpemiddel.Stk. 4.Ansøgerens ret til at vælge leverandøraf hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hviskommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemid-del til rådighed, som er fuldstændig identiskmed det hjælpemiddel, som ansøgeren ønskerat anskaffe fra en anden leverandør.Stk. 5.Når en ansøger, der er fyldt 18 år, væl-ger en anden leverandør end den, som kom-munalbestyrelsen anviser, ydes et tilskud påindtil kr. 5.607 pr. høreapparat, hvis ansøge-ren er henvist til høreapparatbehandling af enspeciallæge i øre-, næse- og halssygdomme.Tilskuddet omfatter høreprøve, høreapparat,tilpasning, service og garanti og er inkl.moms. Tilskuddet kan ikke udgøre mere endde faktiske udgifter og kan alene ydes til hø-reapparater, der udleveres fra en godkendtleverandør.Stk. 6.Indenrigs- og sundhedsministeren fast-sætter i en bekendtgørelse regler om sikring afkvaliteten af ydelserne hos private høreappa-ratleverandører, herunder regler om godken-delse af private leverandører og opkrævningaf betaling for omkostninger ved udstedelseog vedligeholdelse af godkendelse.Stk. 7.Socialministeren kan i en bekendtgø-relse fastsætte regler om1) afgrænsningen af de hjælpemidler, hvortilder kan ydes støtte, og adgangen til genan-skaffelse,2) i hvilket omfang modtageren selv betaleren del af udgiften til anskaffelse, reparation ogdrift af et hjælpemiddel,3) hvornår støtte til et hjælpemiddel kan ydessom udlån eller udleveres som naturalydelse,4) hvorvidt der skal gælde særlige betingelserfor støtte til visse hjælpemidler, herundermuligheden for udlevering af visse hjælpe-midler fra en offentlig institution, og1.§ 112, stk. 5og6,ophæves.Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
165) hvorvidt visse hjælpemidler kan stilles tilrådighed som led i et botilbud.§ 182.Det beløb, der er nævnt i § 41, regule-res en gang årligt den 1. januar med satsregu-leringsprocenten, jf. lov om en satsregule-ringsprocent. Beløbet afrundes til nærmestekronebeløb, der er deleligt med 8.Stk. 2.Det beløb, der er nævnt i § 32, stk. 8,reguleres en gang årligt den 1. januar medsatsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsre-guleringsprocent. Beløbet afrundes til nærme-ste kronebeløb. Reguleringen foretages førstegang den 1. januar 2009.Stk. 3.Det beløb, der er nævnt i § 42, stk. 3,reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningspro-cent for det pågældende finansår, jf. lov om ensatsreguleringsprocent. Beløbet afrundes tilnærmeste kronebeløb. Reguleringen foretagesførste gang den 1. januar 2012.Stk. 4.Det beløb, der er nævnt i § 45, stk. 5,og § 97, stk. 7, reguleres en gang årligt den 1.januar med satsreguleringsprocenten, jf. lovom en satsreguleringsprocent. Beløbet afrun-des til nærmeste kronebeløb. Reguleringenforetages første gang den 1. januar 2006.Stk. 5.Det beløb, der er nævnt i § 112, stk. 5,reguleres en gang årligt den 1. januar medDanmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Vedberegningen anvendes ændringen i forbruger-prisindekset 2 år forud for finansåret. Beløbetafrundes til nærmeste kronebeløb. Regulerin-gen foretages første gang den 1. januar 2014.Stk. 6.Det beløb, der er nævnt i § 114, stk. 2,reguleres en gang årligt den 1. januar medsatsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsre-guleringsprocent. Beløbet afrundes til nærme-ste kronebeløb, der er deleligt med 1.000.Stk. 7.Det beløb, der er nævnt i § 118, stk. 2,reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningspro-cent for det pågældende finansår, jf. lov om ensatsreguleringsprocent. Det beløb, der frem-kommer efter regulering, afrundes til nærme-ste kronebeløb. Reguleringen foretages førstegang pr. 1. januar 2006.2.§ 182, stk. 5,ophæves.Stk. 6-10 bliver herefter stk. 5-9.
17
Stk. 8.Det beløb, der er nævnt i § 120, stk. 2,reguleres en gang årligt den 1. januar medsatsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsre-guleringsprocent. Beløbet afrundes til nærme-ste kronebeløb. Reguleringen foretages førstegang pr. 1. januar 2006.Stk. 9.Fradragsbeløb og den maksimale beta-ling pr. time, der fastsættes i medfør af § 161,stk. 1, reguleres en gang årligt den 1. januarmed satsreguleringsprocenten, jf. lov om ensatsreguleringsprocent. Fradragsbeløb afrun-des til nærmeste kronebeløb, der er deleligtmed 100. Den maksimale betaling pr. timeafrundes til nærmeste kronebeløb.Stk. 10.Beløbene i §§ 176 og 176 a reguleresen gang årligt den 1. januar, første gang pr. 1.januar 2013, med satsreguleringsprocenten, jf.lov om en satsreguleringsprocent. Beløbeneafrundes til nærmeste 10.000 kr.§2I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr.603 af 18. juni 2012, foretages følgende æn-dringer:
1.Efter § 70 indsættes:»§70 a.Regionsrådet yder efter regler fastsataf ministeren for sundhed og forebyggelsetilskud til høreapparatbehandling til personerover 18 år.Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggel-se fastsætter regler om afgrænsning af vilkårfor tilskud i medfør af stk. 1.Stk. 3.Ministeren for sundhed og forebyggel-se fastsætter regler om godkendelse af privateleverandører af høreapparater i medfør af stk.1, og om opkrævning af betaling for omkost-ninger ved udstedelse og vedligeholdelse afgodkendelse.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2013.Stk. 2.Ansøgninger om tilskud til høreappara-ter efter § 112, stk. 5, i lov om social service
18indgivet før lovens ikrafttræden behandlesefter de hidtil gældende regler.
§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.