Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 384
Offentligt
1141589_0001.png
1141589_0002.png
1141589_0003.png
1141589_0004.png
1141589_0005.png
1141589_0006.png
1141589_0007.png
1141589_0008.png
1141589_0009.png
1141589_0010.png
1141589_0011.png
1141589_0012.png
1141589_0013.png
1141589_0014.png
1141589_0015.png
1141589_0016.png
1141589_0017.png
1141589_0018.png
1141589_0019.png
1141589_0020.png
1141589_0021.png
1141589_0022.png
1141589_0023.png
1141589_0024.png
UDKAST
ForslagtilLov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-væsenet(Ret til hurtig udredning og differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.)§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr.603 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:

1.

§ 79, stk. 1, 2.og3. pkt.,ophæves.

2.

Efter § 82 indsættes som et nyt kapitel»Kapitel 17 aDiagnostiske undersøgelser, udredning m.v.

§ 82 a.

En person, der er henvist til en diagnostisk undersøgelse på sygehus, jf. § 79, til brug foralment praktiserende læger, jf. § 60, og praktiserende speciallæger, jf. § 64, kan vælge mellemenhver regions sygehuse, jf. § 86. Personen kan desuden vælge at blive undersøgt på et af desygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter § 87, stk. 4 (aftalesy-gehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke, inden 1 måned efter at henvisningen er mod-taget, kan tilbyde undersøgelse ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, somregionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter.Stk. 2.Stk. 1 omfatter desuden diagnostiske undersøgelser til brug for speciallæger i TeamDanmarks sportsmedicinske team i forbindelse med behandling af indplacerede eliteidrætsud-øvere i Team Danmark.Stk. 3.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte nærmere regler herom, herunderom afgrænsning af og vilkår for undersøgelser, jf. stk. 1 og 2, og kan undtage bestemte under-søgelsesformer.

§ 82 b.

Til personer, der er henvist til udredning på sygehus, yder regionsrådet i bopælsregionenudredning ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse eller private sygehuse og klinikker,som regionen har indgået aftale med, jf. § 75, stk. 2, inden for 1 måned, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for 1 måned, jf. stk. 1, skal regions-rådet inden for samme måned udarbejde en plan for det videre udredningsforløb.Stk. 3.Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte nærmere regler om adgangen tiludredning og regionsrådenes forpligtelser efter stk. 1 og 2.Stk. 4.Bestemmelserne i stk. 1 og 2 omfatter ikke henvisning til psykiatrisk udredning.«

3.

I§ 86, stk. 2,ændres »fra andre regioner« til: »i medfør af stk. 1«.

4.

I§ 86, stk. 3,ændres »§ 79, stk. 1, 2. pkt. « til: »§ 82 a«.

5.

§ 87affattes således:»§

87.

En person, som er henvist til sygehusbehandling, kan vælge at blive behandlet på et af desygehuse, klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse),
2hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke inden den i stk. 2 nævnte frist efter, at patienten harsamtykket til behandling på baggrund af den i § 82 b gennemførte udredning, kan tilbyde be-handling ved egne sygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejdermed eller sædvanligvis benytter, jf. dog stk. 5.Stk. 2.Tidsfristen i medfør af stk. 1 er 2 måneder. Når personen er henvist til behandling af al-vorlig sygdom er fristen dog 1 måned.Stk. 3.En person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling på et regionalt sygehus,kan vælge at blive behandlet på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrer datoen.Stk. 4.Regionsrådene i forening indgår aftale med de privatejede sygehuse, klinikker m.v. iDanmark og sygehuse m.v. i udlandet, som ønsker at indgå aftale om behandling af patienterefter stk. 1 og 3.Stk. 5.Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om1) afgrænsning af og vilkår for behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og kan herunderfastsætte kriterier for alvorlig og mindre alvorlig sygdom og undtage bestemte behand-lingsformer,2) regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om behandling, der er omfattet af stk. 1-3, og3) krav til dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v., der indgår afta-le efter stk. 4.«

6.

I§ 90, stk. 1, nr. 2,ændres »inden for 1 måned kan tilbydes diagnostisk undersøgelse, jf. §79, stk. 1, 2. pkt. « til: »kan tilbydes diagnostisk undersøgelse, jf. § 82 a, udredning, jf. § 82 b,eller«.

7.

I§ 235, stk. 1,ændres »§§ 79, « til: »§§ 79, 82 a, 82 b, «.

8.

I§ 262, stk. 1,ændres »§ 87, stk. 1 og 2« til »§ 87, stk. 1-3«.§2I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113af 7. november 2011, foretages følgende ændring:

1.

I§ 6, stk. 1, nr. 4,indsættes før »frit og«: »diagnostiske undersøgelser efter § 82 a og udred-ning efter § 82 b i sundhedsloven, og«.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 1 og 2 træder i kraft den 1. september 2013.Stk. 3.I perioden fra 1. januar 2013 til 31. august 2013, indtil § 1, nr. 1 og 2, træder i kraft, be-regnes opgørelsen af tidsfristen efter § 87, stk. 1, i sundhedsloven således:1) Personer, der er henvist til sygehusbehandling, kan vælge behandling i medfør af § 87,stk. 1, hvis regionsrådet i bopælsregionen ikke, inden for den i § 87, stk. 2, som affattetved denne lovs § 1, nr. 5, nævnte frist kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller etaf de i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis be-nytter.2) Fristen regnes fra den dato, hvor sygehuset modtager henvisningen.3) Der medregnes ikke perioder, hvor personen gennemgår et forundersøgelsesforløb. Dogmedregnes ventetid ud over 2 uger til hver enkelt undersøgelse i tidsfristen.§4
3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger

Indholdsfortegnelse

1. Indledning2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Gældende ret2.1. Overvejelser og forslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema

1. Indledning

Som opfølgning på regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen« fra 2011 og aftalenmellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for 2013 foreslår regeringen,at der indføres en ret til hurtig udredning i sygehusvæsenet.Regeringen foreslår samtidig, at retten til udvidet frit sygehusvalg differentieres afhængigt afsygdommens alvor, således at de mest syge patienter har ret til at vælge behandling på privat-klinikker efter 1 måned (30 dage), hvorimod retten for de mindst syge først udløses, hvis patien-ten stilles en ventetid på 2 måneder (60 dage) i udsigt.Samtidig skal den gennemførte udredning inden for 30 dage danne grundlag for den efterføl-gende vurdering af patientens eventuelle behandlingsbehov, og dermed også om patienten kanbenytte det udvidede frie sygehusvalg ved enten 30 eller 60 dages ventetid.Regeringen ønsker herudover med lovforslaget at sikre de samme muligheder for klageadgangved den nye ret til hurtig udredning som for anden undersøgelse og behandling i sundhedsvæse-net.Endvidere præciseres det, at sygehusene har adgang til af kapacitetsmæssige årsager at afvisepatienter bosat i den pågældende region, ligesom det gælder for fritvalgspatienter fra andre regi-oner.

2. Lovforslagets hovedpunkter

2.1. Gældende ret2.1.1. Ret til hurtig udredningSundhedsloven regulerer ikke generelt, hvor lang tid der må medgå til udredning af patienter.Dog følger det af § 17 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virk-somhed (autorisationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, at en autoriseret
4sundhedsperson under udøvelse af sin virksomhed er forpligtet til at udvise omhu og samvittig-hedsfuldhed.Autoriserede sundhedspersoner skal således ved vurdering af, hvornår en patient skal tilbydesundersøgelser som led i et udredningsforløb, i overensstemmelse med autorisationslovens § 17f.eks. tage stilling til, om det vil være sundhedsfagligt forsvarligt at lade patienten vente på un-dersøgelser, og hvor længe det vil være forsvarligt. Der er således allerede i dag situationer,hvor ikke-akutte patienter ud fra en sundhedsfaglig vurdering skal udredes inden for 30 dageeller kortere, selvom der ikke er en specifik lovfæstet patientrettighed om hurtig udredning.I medfør af sundhedslovens § 88 er der endvidere fastsat maksimale ventetider for livstruendesygdomme, hvor Sundhedsstyrelsen har fastsat maksimale ventetider til start på undersøgelse ogbehandling. Det gælder for visse livstruende kræft- og hjertesygdomme. Bestemmelserne regu-lerer ikke det samlede tidsforløb for udredningen eller behandlingen. Ved aftale med regionernei oktober 2007 er der imidlertid indført pakkeforløb for kræftsygdomme, og med aftalen omregionernes økonomi for 2009 er der indført tilsvarende forløb for hjertesygdomme. Her er iforhold til de enkelte sygdomstyper beskrevet forløb uden unødig ventetid. De angivne for-løbstider skal dog ses som rettesnore for den typiske patients forløb, idet pakkeforløbene – mod-sat de maksimale ventetider – ikke er lovfæstede rettigheder.I dag er der således alene fastlagt lovbestemte rammer for ventetider til udredning for en snæverkategori af meget alvorlige sygdomme, og ikke for patienter i sygehusvæsenet som helhed.2.1.2 Differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.Det udvidede frie sygehusvalg blev indført pr. 1. juli 2002 med lov nr. 143 af 25. marts 2002om ændring af lov om sygehusvæsenet. Ordningen indebærer, at en patient, som er henvist tiloffentlig sygehusbehandling – oftest fra en alment praktiserende læge – får udvidede valgmu-ligheder, hvis der på det sygehus, som modtager henvisningen, er mere end 1 måneds (30 dages)ventetid på behandling, jf. sundhedslovens § 87. Sygehusbehandling omfattet her ambulant be-handling, behandling under indlæggelse og forundersøgelser (f.eks. røntgen, MR, ultralyd etc.).Patienten kan da vælge at få foretaget undersøgelsen eller behandlingen, på et aftalesygehus.Aftalesygehuse er privathospitaler, klinikker m.v. her i landet samt sygehuse i udlandet, som harindgået aftale med regionerne i fællesskab om den undersøgelse eller behandling, som patientener henvist til på offentligt sygehus, jf. sundhedslovens § 87, stk. 5.Med det udvidede frie sygehusvalg har patienter ret til behandling på private sygehuse, klinik-ker m.v., ved ventetid på behandling i det offentlige sygehusvæsen, herunder ventetid på be-handling på sygehuse, som regionen samarbejder med. Retten til at benytte det udvidede friesygehusvalg udløses, hvis der for den enkelte patient er mere end 1 måneds ventetid på denpågældende behandling i det offentlige sygehusvæsen. Ønsker patienten at benytte sin ret til atvælge behandling på et privathospital m.v., som har aftale med regionerne om den pågældendebehandling, skal bopælsregionen således viderehenvise patienten hertil.Der er således ikke tale om automatisk viderehenvisning til behandling under det udvidede friesygehusvalg. Viderehenvisning kræver et aktivt tilvalg af behandling på et aftalesygehus frapatienten.Fristen for udvidet frit sygehusvalg er ens for alle patienter, uanset sygdommens karakter. Pati-enter med alvorlige sygdomme, hvor ventetid på behandling må antages at være særligt indgri-bende for den enkelte, er dermed ikke særligt tilgodeset med retten til udvidet frit sygehusvalg
5frem for patienter med mindre alvorlige sygdomme, der ikke påvirker den enkelte patient isamme grad.Ventetiden beregnes som 30 dage fra datoen, hvor sygehuset i bopælsregionen modtager enhenvisning fra henvisende læge, og frem til den dato, hvor behandlingen i det offentlige syge-husvæsen kan starte.Ved beregning af ventetiden til sygehusbehandling medregner man ikke perioder, hvor patientengennemgår et undersøgelsesforløb. Dog medregner man ventetid ud over 2 uger til hver enkeltdiagnostisk undersøgelse (for eksempel røntgenundersøgelser og scanninger), som indgår i un-dersøgelsesforløbet, jf. sundhedslovens § 87, stk. 2. Det kan medføre, at patienter, der er i gangmed udredningsforløb på det offentlige sygehus, får lagt tid til tidspunktet for, hvornår de får rettil udvidet frit valg. For patienter med alvorlig sygdom må det antages, at de skal igennem flereundersøgelser, og med blot 2 undersøgelser kan der lægges 28 dage til de 30 dage, før patientenfår ret til at gøre brug af det udvidede frie sygehusvalg.Ordningen om det udvidede frie sygehusvalg er ændret ad flere omgange: Pr. 1. oktober 2007,jf. lov nr. 1556 af 20. december 2006, blev den udløsende ventetid i det offentlige sygehusvæ-sen nedsat fra 2 måneder (60 dage) til 1 måned (30 dage). Pr. 1. december 2008, jf. lov nr. 538af 17. juni 2008, fik patienter også ret til udvidet frit sygehusvalg, hvis regionsrådet ændrede enallerede tilbudt dato for kirurgisk behandling på et regionalt sygehus - uafhængig af den konkre-te ventetid på behandling.Pr. 1. januar 2010, jf. lov nr. 1521 af 27. december 2009, blev ordningen udvidet til også at om-fatte diagnostiske undersøgelser, som alment praktiserende læger og praktiserende speciallægerrekvirerer på offentlige sygehuse til brug for deres egen udredning af patienter.Pr. 1. juli 2012, jf. lov nr. 603 af 18. juni 2012, fik speciallæger i Team Danmarks sportsmedi-cinske team samme adgang til at henvise til diagnostiske undersøgelser på offentlige sygehusesom alment praktiserende læger og praktiserende speciallæger i forbindelse med behandling afindplacerede eliteidrætsudøvere i Team Danmark. Som følge heraf vil patienter, der venter pådisse diagnostiske undersøgelser, også her have adgang til udvidet frit sygehusvalg, hvis vente-tiden på undersøgelser i det offentlige sygehuse overstiger 30 dage.2.1.3 Klage- og erstatningsadgangI medfør af § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet,jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011, kan et regionsråds afgørelser m.v. påklagestil Patientombuddet, når de vedrører frit og udvidet frit sygehusvalg efter §§ 86 og 87 i sund-hedsloven og regler fastsat med hjemmel heri.2.1.4 Sygehusenes adgang til at afvise patienter med bopæl i den pågældende regionPatienter henvist til sygehusbehandling har frit sygehusvalg efter reglerne i sundhedslovenskapitel 19. Retten til frit sygehusvalg indebærer, at henviste patienter kan vælge mellem be-handling på bopælsregionens sygehuse, andre regioners sygehuse og de private specialsygehusem.fl., der er nævnt i sundhedslovens § 79, stk. 2, uanset bopælsregionens behandlingstilbud ogkriterier for sygehusbehandling i sit sygehusvæsen.For at tilgodese hensynet til udviklingen i presset på den enkelte afdelings kapacitet og dermedafdelingens øvrige patienter, har sygehusene i medfør af sundhedslovens § 86, stk. 2, hjemmeltil i et vist omfang at afvise at modtage patienter fra andre regioner, der ønsker at benytte rettentil frit sygehusvalg til behandling på det pågældende sygehus. I disse situationer har modstående
6hensyn således berettiget en vis begrænsning i patienternes ret til frit valg. Patienterne kan dogfortsat vælge frit blandt øvrige sygehuse, der varetager den pågældende behandling.Sygehuset kan kun afvise en patient, hvis det kan begrundes i kapacitetsmæssige årsager, oghvis væsentlige hensyn til personer med bopæl i regionen ellers ville blive tilsidesat. Såledesskal der være en væsentligt længere ventetid på den pågældende afdeling end på tilsvarendesygehusafdelinger andre steder. En lukning for at modtage patienter fra andre regioner kan dogkun vare, indtil ventetiden er bragt ned på et rimeligt niveau. Bestemmelsen, der blev indførtmed sundhedsloven, jf. lov nr. 546 af 245. juni 2005, er en præcisering af en praksis, der harværet fastsat ved bekendtgørelse, jf. bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 om ret til syge-husbehandling m.v., siden indførelsen af det frie sygehusvalg.Det frie sygehusvalg er tænkt som en mekanisme til udjævning af patientstrømme imellem regi-onerne. Udgangspunktet om frit sygehusvalg gælder også i forhold til sygehuse i patientensbopælsregion, jf. § 86, stk. 1, og regionerne kan derfor ikke uden videre afvise en patients ønskeom behandling på et andet af regionens sygehuse, der tilbyder den pågældende behandling, endsygehuset i det optageområde, hvor patienten har bopæl.Lovens ordlyd og bemærkningerne hjemler specifikt afvisning af patienter fra andre regioner.Derimod indeholder hverken lovens ordlyd eller bemærkningerne en stillingtagen til begræns-ninger i patienternes ret til frit valg blandt bopælsregionens sygehuse. Herunder hvorvidt deenkelte sygehuse har mulighed for at afvise patienter, der har bopæl i den pågældende region,hvis den pågældende sygehusafdelings kapacitet er presset. Det har imidlertid været fast praksis,at en tilsvarende adgang til at afvise patienter også gjaldt i forhold til patienter fra den pågæl-dende region, hvis afvisningen er begrundet i kapacitetsmæssige betragtninger, og hvis væsent-lige hensyn til personer fra sygehusets eget optageområde i regionen ellers ville blev tilsidesat.Endvidere omfatter retten til frit valg af sygehus ikke tilfælde, hvor en patient indlægges akutuden forudgående lægehenvisning, f.eks. hvor patienter bringes til et sygehus med ambulanceefter opkald til 112. I andre akutte tilfælde, hvor der foreligger en forudgående lægelig henvis-ning, og hvor patientens tilstand tillader det, har patienten ret til frit valg af sygehus. For ikke-akutte patienter forudsættes, at patienterne som udgangspunkt indkaldes til behandling efter enlægefaglig vurdering af patientens aktuelle situation og behandlingsbehov.2.2. Overvejelser og lovforslag2.2.1. Ret til hurtig udredningDet fremgår af regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen« fra 2011, at regeringen vilsætte som mål, at patienter med symptomer på alvorlig sygdom skal være udredt inden for 30dage.Endvidere fremgår det, at når den praktiserende læge har henvist en patient med uspecifikkesymptomer på alvorlig sygdom til en diagnostisk undersøgelse på sygehuset, så skal patientenikke sendes tilbage til egen læge, før en diagnose er stillet eller mistanken om alvorlig sygdomer afkræftet.Regeringen ønsker derfor med lovforslaget at indføre en ny rettighed for patienterne, der inde-bærer, at alle somatiske patienter inden for 30 dage efter, at henvisningen fra den praktiserendelæge er modtaget på et af regionens sygehuse, skal være udredt eller som minimum have en planfor et videre udredningsforløb, hvis det ikke er fagligt muligt at afslutte udredningen inden for30 dage.
7Regionerne får dermed en pligt til at udrede patienterne inden for fristen, hvis det er fagligt mu-ligt. Hvis det ikke kan realiseres på regionens egne sygehuse, indebærer det en pligt til at søgeandre muligheder, herunder på andre regioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker.Ordningen etablerer en pligt for regionerne. Private sygehuse m.v. opnår således ikke nogen rettil aftale om at varetage udredningsforløb eller dele heraf, såfremt regionen ikke er i stand til attilbyde udredning inden for 1 måned. Derimod kan en region indgå aftaler med private – f.eks.efter udbud – om at løse udredningsopgaver for regionen, så regionen kan opfylde sine forplig-telser efter bestemmelsen.Retten til hurtig udredning tilsigter ikke at medføre ændringer i almen praksis’ henvisningsmøn-stre. Mange diagnostiske forløb for en patient kan og bør fortsat ske i regi af almen praksis mednødvendig adgang til undersøgelse på sygehusene (røntgen m.m.) i overensstemmelse med hid-tidig praksis. Af samme grund videreføres den del af det udvidede frie sygehusvalg, som vedrø-rer diagnostiske undersøgelser til brug for primært alment praktiserende læger og praktiserendespeciallæger, jf. nedenfor.Udredningen inden for 30 dage skal samtidig danne grundlag for sygehusets efterfølgende vur-dering af behandlingsbehovet, og herunder hvornår patienten kan tilbydes behandling. Det ersåledes hensigten, at vurderingen af, om patienten kan vente 30 eller 60 dage på behandling skalbaseres på den gennemførte udredning.Regeringen ønsker herudover at sikre patienterne samme adgang til at klage til Patientombuddetover regionsrådenes afgørelser m.v. om retten til hurtig udredning som for anden undersøgelseeller behandling i sundhedsvæsenet.Ligeledes vil retten til hurtig udredning også være omfattet af de samme regler i sundhedslovenom befordring til sygehusbehandling, som er gældende i dag, jf. § 171 i lovbekendtgørelse nr.913 af 13. juli 2010.2.2.2. Differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg m.v.På baggrund af regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen« fra 2011 og aftalen omregionernes økonomi for 2013 vil regeringen indføre differentierede ventetider under det udvi-dede frie sygehusvalg. Ordningen vil sætte størst fokus på de alvorligt syge, og samtidig fast-holde akutbehandlingen af livstruende sygdomme som kræft.Formålet med at differentiere ventetiden under det udvidede frie sygehusvalg er at prioritere demest syge patienter først og at give sygehusene større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af behand-lingen. Patienter med akut behandlingsbehov skal således fortsat behandles akut i overensstem-melse med hidtidig praksis. Ligeledes skal patienter med livstruende kræft- og hjertesygdommefortsat have adgang til akut handling og klar besked, og skal herunder tilbydes forløb af højkvalitet og uden unødig ventetid, jf. aftalerne med regionerne om pakkeforløb for kræft- oghjertesygdomme. Indførelse af en differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg ændrer ikke vedde eksisterende regler om maksimale ventetiderfor behandling af patienter med livstruende
kræftsygdomme og visse tilstande ved iskæmisk hjertesygdom.
Som følge heraf ønsker regeringen med forslaget at indføre en differentiering af, hvornår rettentil udvidet frit sygehusvalg skal indtræde. Efter forslaget skal retten til udvidet frit sygehusvalgindtræde, hvis patienten skal vente mere end 2 måneder (60 dage). Ventetiden skal som i dagberegnes fra patientens samtykke til behandlingstilbud på grundlag af den gennemførte udred-ning.
8For at tage hensyn til patienter med mere alvorlige lidelser indtræder retten til frit sygehusvalgefter forslaget imidlertid allerede efter en ventetid på 1 måned (30 dage) for patienter med merealvorlige sygdomme eller tilstande. Vurderingen sker på grundlag af sygdommens alvorlighed,evt. smerter, funktionshæmning m.m.De nærmere regler herom fastsættes ved bekendtgørelse. Sundhedsstyrelsen vil udarbejde vejle-dende kriterier for, hvornår en patient får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned medud-gangspunkt i god klinisk praksis.Af de vejledende kriterier vil det fremgå, at 30-dages retten udløses, såfremt et eller flere afnedenstående faglige kriterier er opfyldt, og såfremt der ikke er udsigt til spontan bedring:1.2.Udsigten til væsentlig bedring eller helbredelse forringes betydeligt ved udsættelse afbehandlingen med yderligere 1 måned (30 dage)Tilstanden er ledsaget af daglige og stærke smerter med behov for stærk smertestillendemedicin, og der er udsigt til, at behandling kan lindre eller fjerne smerterne i væsentliggradDaglige svære funktionsnedsættelser, hvor der er udsigt til, at behandling kan bedre el-ler normalisere funktionsnedsættelsen i væsentlig grad. For eksempel manglende mu-lighed for at bevare beskæftigelse og udføre almindelige og nødvendige personlige gø-remål i dagligdagen, personlig hygiejne, fødeindtagelse, forflytning m.v.
3.
En beslutning om, hvornår en patient får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned vil af-hænge af en konkret lægefaglig vurdering baseret på ovenstående kriterier.2.2.3. PsykiatriForslagene vedrørende hurtig udredning og differentierede ventetider omfatter i første omgangalene patienter, som tilbydes somatisk sygehusbehandling eller undersøgelse. I lovforslagetvidereføres de eksisterende rettigheder i psykiatrien i sundhedsloven kapitel 20a og 20b såledesi uændret form, og den foreslåede ret til udredning vil ikke omfatte psykiatrien.I aftalen om regionernes økonomi for 2013 er regeringen og Danske Regioner enige om, at detpsykiatriske område skal sidestilles med det somatiske område.Regeringen og Danske Regioner er i det lys enige om, at der afsættes 200 mio. kr. i 2013 til atpåbegynde en kapacitetsudbygning i psykiatrien med henblik på at forberede indførelse af enudrednings- og behandlingsret i psykiatrien.2.2.4 Sygehusenes adgang til at afvise patienter med bopæl i den pågældende regionDe enkelte regioner har ansvaret for driften af regionens sygehusvæsen og herunder for at tilret-telægge kapaciteten. Der kan dog desuagtet opstå kapacitetsmæssige udfordringer på de enkelteafdelinger. For ikke at lægge yderligere belastning på afdelinger, der i forvejen er kapacitets-mæssigt pressede, er regionerne med § 86, stk. 2, givet adgang til at afvise patienter fra andreregioner. De samme hensyn kan være aktuelle i forhold til patienter med bopæl i den pågælden-de region, og hensynet til patienternes retsstilling og valgfrihed ses ikke at være mere udtalte forpatienter med bopæl i regionen end for patienter fra andre regioner.Derfor foreslås det at præcisere, at adgangen til at afvise patienter i medfør af § 86, stk. 2, gæl-der, uanset om patienten har bopæl i den pågældende region eller i en anden region. Forslagetindebærer en præcisering af, at der gælder en begrænsning i patienternes ret til frit valg. Be-
9grænsningen er særligt relevant for sygehusafdelinger, der varetager specialiseret behandling, jf.sundhedslovens § 207-209, og samtidig hovedfunktioner for en afgrænset del af den pågælden-de region. Her kan det være nødvendigt at begrænse adgangen for hovedfunktionspatienter fraegen region for at tilgodese hensynet til den specialiserede behandling og til hovedfunktionspa-tienter fra nærområdet.Begrænsningen er i overensstemmelse med praksis og findes ikke at være uforenelig med ethensyn til patienternes retsstilling. For det første fordi begrænsningen alene hjemles, hvor derkonkret er kapacitetsmæssige udfordringer og hvor en pligt til ubetinget optag af patienter vilstride imod hensynet til de øvrige patienter på afdelingen, ligesom det må lægges til grund, atkapacitetspresset vil medføre en vis ventetid for den pågældende patient. Begrænsningen erendvidere alene afgrænset til konkrete afdelinger, og kun i det tidsrum, hvor der konkret er ud-fordringer. Patienterne har således frit valg blandt øvrige sygehuse, der tilbyder behandlingen –uden de samme kapacitetsmæssige udfordringer.Dertil kommer at en præcisering af lovgivningen vil skabe et større incitament for regionerne tilfleksibelt at anvende den eksisterende kapacitet på tværs af regioner og løbende holde sig opda-teret om den tværregionale kapacitet. Det vil bidrage til en bedre kapacitetsudnyttelse.Det fremhæves, at udgangspunktet om frit valg af sygehus fortsat gælder til behandling på bo-pælsregionens sygehuse såvel som andre regioners sygehuse og de private specialsygehusenævnt i § 79, stk. 2, uanset bopælsregionens behandlingstilbud og kriterier for sygehusbehand-ling i sit sygehusvæsen, jf. § 86, stk. 1. Samlet set findes den praksis, som med lovforslagetpræciseres, at give sygehusene det fornødne rum for at løse kapacitetsmæssige udfordringer, såpatienterne kan vælge behandling på et bredere udvalg af sygehuse med mere ensartede venteti-der på behandling.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget om differentiering af det udvidede frie sygehusvalg forventes at medføre min-dreudgifter for regionerne, idet det bliver lettere for regionerne at planlægge behandlingsaktivi-teten. Det gør det muligt at opnå en mere effektiv udnyttelse af f.eks. personaleressourcer. Om-vendt forventes forslaget om ret til hurtig udredning at medføre midlertidige merudgifter forregionerne i form af kapacitetsopbygning m.v. for at håndtere hurtigere udredningsforløb.Forslaget vedrørende ret til hurtig udredning kan have økonomiske og administrative konse-kvenser for Patientombuddet. Det skyldes dels, at retten til udredning inden for 1 måned (30dage) kan påklages til Patientombuddet, og dels at regionens konkrete beslutninger om, hvornårretten til udvidet frit sygehusvalg indtræder, kan påklages til Patientombuddet.I medfør af § 18, i lov om klage- og erstatningsadgang i sundhedsvæsenet afholder staten, re-gionsråd og kommunalbestyrelser udgifterne til driften af Patientombuddet og Sundhedsvæse-nets Disciplinærnævn. Udgifterne fordeles på grundlag af en standardtakst pr. afsluttet sag og iforhold til, om behandlingen har fundet sted ved institutioner, der drives af henholdsvis staten,regioner og kommuner, eller i privat praksis og på private sygehuse beliggende i regionerne.Omvendt er det forventningen, at merudgifter ved ret til hurtig udredning vil blive modsvaret afmindreudgifter i form af færre klager som følge af bedre tilrettelagte udredningsforløb, og atforslaget derfor samlet set er udgiftsneutralt for Patientombuddet.Som led i aftalen om regionernes økonomi for 2013 blev parterne enige om, at de ressourcer,der frigives som følge af, at de enkelte sygehuse opnår større fleksibilitet i tilrettelæggelsen afbehandlingen af patienterne (som følge af de differentierede ventetider under det udvidede frie
10sygehusvalg) anvendes til yderligere at styrke sundhedsindsatsen, herunder til en styrket diag-nostisk indsats i forbindelse med indførelsen af en ret til hurtig udredning.Forslagene om hurtig udredning og differentiering af retten til udvidet frit valg er derfor samletset udgiftsneutrale og medfører derfor ikke merudgifter for regionerne, kommunerne eller sta-ten.Lovforslaget om sygehusenes adgang til at afvise patienter med bopæl inden for den pågælden-de region er en præcisering af eksisterende praksis og har derfor ikke hverken økonomiske elleradministrative konsekvenser for staten, regioner eller kommuner.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Forslaget vedrørende differentierede ventetider forventes at have økonomiske konsekvenser forerhvervslivet, dvs. de private sygehuse og klinikker, idet en del af de patienter, som i dag be-handles inden for 30 dage under det udvidede frie sygehusvalg, fremover må forventes at blivebehandlet i det offentlige. Omvendt kan der blive behov for, at regionerne hver især indgår flereaftaler end hidtil om diagnostiske ydelser på private sygehuse og klinikker med henblik på, atregionerne kan overholde deres pligt til så vidt muligt at afslutte udredningen af henviste patien-ter inden for en måned.Forslaget forventes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget vedrørende ret til hurtig udredning forventes at lette de administrative byrder for pati-enterne, fordi patienterne i udgangspunktet kun skal have kontakt med ét sygehus som led i etudredningsforløb. Forslaget vedrørende differentiering af retten til udvidet frit sygehusvalg for-ventes at have mindre administrative konsekvenser for borgere med mindre alvorlige sygdom-me, som fremover vil skulle være stillet en længere ventetid på behandling i udsigt, før de får rettil udvidet frit sygehusvalg.Lovforslaget om sygehusenes adgang til at afvise patienter med bopæl inden for den pågælden-de region er en præcisering af eksisterende praksis og har derfor ikke administrative konsekven-ser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. EU-rettens principper om rettidig behandlinggælder fortsat sideløbende med de rettigheder, der indføres med forslaget.

8. Hørte myndigheder og organisationer

Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.fl.:3F, Anker Fjord Hospice, Arresødal Hospice, Center for Hjerneskade, Center for Sundhed ogTræning i Middelfart, Center for Sundhed og Træning i Skælskør, Center for Sundhed og Træ-ning i Aarhus, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk Erhverv, DanskHandicapforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykolog Forening,Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd,Dansk Tandlægeforening, Dansk Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysiote-rapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældre-råd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Den Nationale Videnskabsetiske Komité, Det Cen-
11trale Handicapråd, Det Etiske Råd, Diabetesforeningen, Diakonissestiftelsens Hospice, Epilep-sihospitalet Filadelfia, Ergoterapeutforeningen, Farmakonomforeningen, Finansministeriet,FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark,Foreningen af Speciallæger, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre, Hjer-nesagen, Hjerteforeningen, Hospice Djursland, Hospice Forum Danmark, Hospice Fyn, HospiceLimfjord Skive, Hospice Sjælland, Hospice Sydvestjylland, Hospice Sønderjylland, HospiceVendsyssel, Industriforeningen for generiske lægemidler, Institut for Menneskerettigheder, Jor-demoderforeningen, KamillianerGaardens Hospice, KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforenin-gen af Kliniske Tandteknikere, Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter, Lægeforeningen,Lægemiddelindustriforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Parallelim-portørforeningen af lægemidler, Patientforeningen i Danmark, Patientforsikringen, Patientom-buddet, Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation, PTU's RehabiliteringsCenter,RCT Jylland, RCT København, Regionernes Lønnings- og Takstnævn, RehabiliteringsCenterfor Muskelsvind, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rigsrevi-sionen, Sankt Lukas Hospice, Scleroseforeningen, Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospita-let i Ry, Sct. Maria Hospice Center, Sjældne Diagnoser, Social- og Integrationsministeriet,Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjyl-land, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark, Sundhedsstyrelsen, Vejle-fjord, Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri, Yngre Læger, ÆldreForum, Ældremobili-seringen, Ældresagen, Økonomi- og Indenrigsministeriet.

9. Sammenfattende skema

Positive konsekvenser/MindreudgifterLovforslaget om differentie-ring af det udvidede frie sy-gehusvalg forventes at med-føre mindreudgifter for regio-nerne, idet det bliver letterefor regionerne at planlæggebehandlingsaktiviteten. Detgør det muligt at opnå enmere effektiv udnyttelse aff.eks. personaleressourcer.Det er forventningen, at mer-udgifter ved ret til hurtig ud-redning vil blive modsvaret afmindreudgifter i form af færreklager som følge af bedretilrettelagte udredningsforløb,og at forslaget derfor samletset er udgiftsneutralt for Pati-entombuddet.Som led i aftalen om regio-nernes økonomi for 2013 blevparterne enige om, at de res-sourcer, der frigives somfølge af, at de enkelte sygehu-se opnår større fleksibilitet itilrettelæggelsen af behand-Negative konsekvenser/merudgifterForslaget om ret til hurtigudredning forventes at med-føre midlertidige merudgifterfor regionerne i form af kapa-citetsopbygning m.v. for athåndtere hurtigere udred-ningsforløb.Forslaget vedrørende ret tilhurtig udredning kan haveøkonomiske og administrativekonsekvenser for Patientom-buddet. Det skyldes dels, atretten til udredning inden for1 måned (30 dage) kan påkla-ges til Patientombuddet, ogdels at regionens konkretebeslutninger om, hvornårretten til udvidet frit sygehus-valg indtræder, kan påklagestil Patientombuddet.I medfør af § 18, i lov omklage- og erstatningsadgang isundhedsvæsenetafholderstaten, regionsråd og kommu-nalbestyrelser udgifterne tildriften af Patientombuddet og
Økonomiske konsekvenserfor stat, kommuner og regio-ner
12lingen af patienterne (somfølge af de differentieredeventetider under det udvidedefrie sygehusvalg) anvendes tilyderligere at styrke sundheds-indsatsen, herunder til enstyrket diagnostisk indsats iforbindelse med indførelsenaf en ret til hurtig udredning.Sundhedsvæsenets Discipli-nærnævn. Udgifterne fordelespå grundlag af en standard-takst pr. afsluttet sag og iforhold til, om behandlingenhar fundet sted ved institutio-ner, der drives af henholdsvisstaten, regioner og kommu-ner, eller i privat praksis ogpå private sygehuse beliggen-Forslagene om hurtig udred- de i regionerne.ning og differentiering afretten til udvidet frit valg erderfor samlet set udgiftsneu-trale og medfører derfor ikkemerudgifter for regionerne,kommunerne eller staten.Lovforslaget om sygehusenesadgang til at afvise patientermed bopæl inden for denpågældende region er en præ-cisering af eksisterende prak-sis og har derfor ikke hverkenøkonomiske eller administra-tive konsekvenser for staten,regioner eller kommuner.Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regio-nerØkonomiske konsekvenserfor erhvervslivetIngen.Ingen.
Administrative konsekvenserfor erhvervslivet
Forslaget vedrørende diffe-rentierede ventetider forven-tes at have økonomiske kon-sekvenser for erhvervslivet,idet en del af de patienter,som i dag behandles inden for30 dage under det udvidedefrie sygehusvalg, fremovermå forventes at blive behand-let i det offentlige. OmvendtIngen.kan der blive behov for, atregionerne hver især indgårflere aftaler end hidtil omdiagnostiske ydelser på priva-te sygehuse og klinikker medhenblik på, at regionerne kanoverholde deres pligt til såvidt muligt at afslutte udred-ningen af henviste patienterinden for en måned.Forslaget forventes ikke at Forslaget forventes ikke athave administrative konse- have administrative konse-kvenser for erhvervslivet.kvenser for erhvervslivet.
13
Miljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerne
Forslaget har ingen miljø- Forslaget har ingen miljø-mæssige konsekvenser.mæssige konsekvenser.Forslaget vedrørende ret tilhurtig udredning forventes atlette de administrative byrderfor patienterne, fordi patien-terne i udgangspunktet kunskal have kontakt med étsygehus som led i et udred-ningsforløb.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget om sygehusenesadgang til at afvise patientermed bopæl inden for denpågældende region er en præ-cisering af eksisterende prak-sis og har derfor ikke admini-strative konsekvenser forborgerne.Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. EU-rettensprincipper om rettidig behandling gælder fortsat sideløbendemed de rettigheder, der indføres med forslaget.
Forslaget vedrørende diffe-rentiering af retten til udvidetfrit sygehusvalg forventes athave mindre administrativekonsekvenser for borgeremed mindre alvorlige syg-domme, som fremover vilskulle være stillet en længereventetid på behandling i ud-sigt, før de får ret til udvidetfrit sygehusvalg.
Specielle bemærkninger§1Til nr. 1 (§ 79)Det foreslås, at bestemmelsen om udvidet frit sygehusvalg til specifikke diagnostiske undersø-gelser til brug for praksissektorens udredning i den nuværende § 79 fremover reguleres i denforeslåede § 82 a.Det sker for at synliggøre, at denne del af det udvidede frie sygehusvalg er en del af udrednings-forløbet i praksissektoren, og ikke en del af et udrednings- og behandlingsforløb i sygehusvæse-net, idet praksissektoren i disse tilfælde ikke har overdraget ansvaret for patientens videre ud-redning og behandling til sygehuset, men alene trækker på sygehusvæsenets diagnostiske facili-teter.I bestemmelsen indarbejdes endvidere § 1, nr. 2, i lov nr. 603 af 18. juni 2012 om ændring afsundhedsloven, hvor bestemmelserne i den nugældende § 79, stk. 1, udvides til også at omfattediagnostiske undersøgelser til brug for speciallæger i Team Danmarks sportsmedicinske team iforbindelse med behandling af indplacerede eliteidrætsudøvere i Team Danmark. Der tilsigtes iøvrigt ikke nogen ændring i denne adgang. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til L 139,fremsat den 29. marts 2012.Til nr. 2 (§ 82 a og 82 b)
14Bestemmelsen i § 82 a er en videreførelse af § 79, stk. 1, 2. pkt., hvorefter bestemmelserne isundhedslovens afsnit VI om sygehusydelser også omfatter diagnostiske undersøgelser til brugfor alment praktiserende læger, jf. sundhedslovens § 60, og praktiserende speciallæger, jf. sund-hedsloven § 64.Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 82 a, stk. 2, er på tilsvarende vis en videreførelseaf bemyndigelsesbestemmelsen i § 87, stk. 4. Der vil således kunne fastsættes regler om af-grænsning af og vilkår for udredningen, ligesom bestemte områder kan undtages. Endvidere kander fastsættes regler om regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om behandling. Bestemmelsenforventes udnyttet på samme vis som i dag, jf. bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 om rettil sygehusbehandling m.v.Den foreslåede bestemmelse i § 82 b, som er ny, fastlægger retten til udredning inden for 30dage for patienter, der er henvist til udredning på et af regionsrådets sygehuse.Bestemmelsen § 82 b fastlægger endvidere en pligt for regionen, hvor regionen skal tilbydeudredning ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse eller private sygehuse og klinikker,som regionen har indgået aftale med, jf. § 75, stk. 2.Bestemmelsen i § 82 b, stk. 2, fastlægger, at regionsrådet – såfremt det ikke er muligt at udredepatienten inden for 30 dage – inden for samme periode skal udarbejde en plan for det videreudredningsforløb. Begrebet ”plan” skal i denne sammenhæng opfattes i en bred betydning. I defleste tilfælde vil det være muligt at give en fyldestgørende plan for det videre undersøgelsesfor-løb. I andre tilfælde kan der være så stor usikkerhed om en patients symptomer og sygdom, atdet ikke er muligt at lægge en plan længere end én undersøgelse frem, idet det videre forløb vilafhænge af resultatet af den næste undersøgelse. I så fald skal patienten have besked om dennenæste undersøgelse.Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 82, stk. 3, giver ministeren for sundhed og fore-byggelse mulighed for at fastsætte nærmere regler om adgangen til udredning og regionsrådenesforpligtelser. Bestemmelsen forventes at blive benyttet til at fastsætte kriterier for bl.a. indholdeti den udredningsplan, som regionen skal udarbejde i medfør af § 82 b, stk. 2.Det præciseres i den foreslåede § 82 b, stk. 4, at udredningsretten ikke vil omfatte psykiatriskudredning. Der henvises i øvrigt til forslagets almindelige bemærkninger.Til nr. 3 (§ 86, stk. 2.)Det præciseres i overensstemmelse med gældende praksis, at sygehusenes adgang til at afvisepatienter gælder både patienter med bopæl i den pågældende region såvel som fra andre regio-ner. Afvisningen kan kun ske, hvis det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager og hvis væsent-lige hensyn til andre patienter ellers vil blive tilsidesat.Til nr. 4 (§ 86, stk. 3.)Den foreslåede ændring af § 86, stk. 3, hvormed der henvises til § 82 a, er en konsekvens af, atretten til udvidet frit sygehusvalg til diagnostiske undersøgelser overflyttes fra § 79, stk.1, 2. og3. pkt. til § 82 a.Til nr. 5 (§ 87)Med den foreslåede nye affattelse af § 87 fastlægges det, at fristen for det udvidede frie syge-husvalg er 60 dages ventetid i det offentlige sygehusvæsen, når patienten er henvist til behand-ling af mindre alvorlig sygdom, og 30 dages ventetid, når patienten er henvist til behandling afalvorlig sygdom.
15Samtidig ophæves bestemmelsens hidtidige indhold om opgørelse af tidsfristen under det udvi-dede frie sygehusvalg i perioder, hvor personen gennemgår et forundersøgelsesforløb. Retten tiludvidet frit sygehusvalg tager i stedet udgangspunkt i den gennemførte udredning i den foreslå-ede § 82 b, jf. § 87, stk. 1.Udgangspunktet er derfor, at patienterne får ret til udvidet frit sygehusvalg, hvis regionsrådet ibopælsregionen ikke, inden 30 eller 60 dage efter at patienten har givet samtykke til behandlingpå baggrund i den § 82 a gennemførte udredning, kan tilbyde behandling ved egne sygehuseeller et af de sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis benytter, jf. dogden foreslåede § 87, stk. 5.Med den foreslåede § 87, stk. 5, samles de eksisterende bemyndigelsesbestemmelser i § 87, stk.4 og 6. Bestemmelsen forventes udnyttet på tilsvarende vis som i dag, jf. bekendtgørelse nr. 61af 20. januar 2010 om indgåelse af behandlingsaftaler efter de udvidede fritvalgsordninger m.v.og bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 om ret til sygehusbehandling m.v. Ministeren forsundhed og forebyggelsen bemyndiges herudover til at fastsætte kriterier for alvorlig og mindrealvorlig sygdom under det udvidede frie sygehusvalg. For nærmere herom henvises til de al-mindelige bemærkninger. Bemyndigelsen forventes anvendt i tilknytning til bekendtgørelse nr.62 af 20. januar 2010 om ret til sygehusbehandling m.v.I perioden fra 1. januar 2013 til 1. september 2013, hvor kun de differentierede ventetider ergældende, videreføres den hidtidige opgørelse af ventetiden fra henvisningen er modtaget i bo-pælsregionen i medfør af lovforslagets § 3, stk. 3, nr. 1. Det indebærer, at regionen som hidtilskal tage stilling til patientens behov for undersøgelse, behandling m.v. i sygehusvæsenet påbaggrund af den modtagne henvisning. Regionen skal på baggrund heraf vurdere, om patientenskal have ret til tid udvidet frit sygehusvalg inden for 30 eller 60 dages ventetid i det offentligeafhængig af sygdommens alvor.I perioden fra 1. januar 2013 til september 2013 videreføres den hidtidige opgørelse af venteti-den ifm. forundersøgelsesforløb også i medfør af lovforslagets § 3, stk. 3, nr. 2.Det indebærer, at patienter, der er henvist til udredning på sygehus fra 1. september 2013 ogfrem, skal tilbydes udredning inden for 30 dage. Denne udredning vil også danne grundlag forvurderingen af, om en patient – hvis det viser sig, at sygehusbehandling er nødvendig – skalhave ret til udvidet frit sygehusvalg ved 30 eller 60 dages ventetid i det offentlige.Patienter, der er henvist til udredning fra den 1. januar 2013 til den 31. august 2013 vil gennem-gå et udredningsforløb som hidtil, hvor ventetid på forundersøgelser ud over 2 uger også tællermed i ventetiden under det udvidede frie sygehusvalg.Bestemmelserne om udvidet frit sygehusvalg, hvor regionsrådet ændrer datoen for en tilbudtkirurgisk behandling på et regionalt sygehus, er videreført i den foreslåede § 87, stk. 3.I medfør af § 87, stk. 3, kan en person, som har fået tilbudt en dato for kirurgisk behandling pået regionalt sygehus, kan vælge at blive behandlet på et aftalesygehus, hvis regionsrådet ændrerdatoen.Forslaget gælder ikke kun bopælsregionens sygehuse, men alle regionale sygehuse, der aflyseren operationsdato og kun kan give en ny tid på en anden dato. En patient, der behandles på etsygehus uden for bopælsregionen har således også udvidet frit sygehusvalg, hvis den kirurgiskebehandling bliver aflyst.
16Patienter bibeholder retten til at blive viderehenvist til et aftalesygehus, selvom regionen kantilbyde en ny behandlingsdato inden for 30 eller dage, jf. § 87, stk. 1, eller hurtigere behandlingend aftalesygehuset.Endvidere videreføres den nugældende bestemmelse i § 87, stk. 5, som § 87, stk. 4, hvormedregionsrådene pålægges i forening at indgå de aftaler med de private sygehuse, klinikker m.m.,der er en forudsætning for det udvidede frie sygehusvalg.Det er en forudsætning for frit valg med offentlig betaling til et privat sygehus, at sygehuset harindgået en aftale med regionerne om vilkårene. Der er i den forbindelse i stk. 4, fastsat en pligtfor regionsrådene i forening til at indgå aftaler med private sygehuse, klinikker m.m., som øn-sker det, og som udfører sygehusopgaver. En aftale forudsætter naturligvis enighed om vilkåre-ne. Kan parterne ikke blive enige herom, fastsættes vilkårene på de udestående punkter i et ihenhold til sundhedslovens § 87 i nedsat voldgiftsnævn.Regionsrådene vil have pligt til at indgå aftale på de således fastsatte vilkår. Derimod kan derikke pålægges de private sygehusejere en tilsvarende pligt. Hvis de ikke ønsker en aftale på defastsatte vilkår, vil de ikke komme med i ordningen.Udenlandske sygehuse kan opnå aftale om behandlingen af danske patienter på samme vilkårsom de private danske sygehuse.Til nr. 6 (§ 90, stk. 1, nr. 2.)Den foreslåede ændring af § 90, stk. 1, nr. 2, er en konsekvens af, at retten til udvidet frit syge-husvalg til diagnostiske undersøgelser overflyttes fra § 79 til § 82 a. Endvidere indebærer denforeslåede ændring, at regionernes oplysningspligt udvides til også at omfatte den foreslåede rettil udredning i § 82 b.Til nr. 7 (§ 235, stk. 1.)Den foreslåede ændring af § 235, stk. 1, er en konsekvens af, at retten til udvidet frit sygehus-valg til diagnostiske undersøgelser overflyttes fra § 79 til § 82 a, og at der indføres en ret tilhurtig udredning i § 82 b.Til nr. 8 (§ 262, stk. 1)Den foreslåede ændring af § 262, stk. 1, er en konsekvens af den nye affattelse af § 87, stk. 2.§2Til nr. 1 (§ 6, stk. 1, nr. 4)Den foreslåede ændring af § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage- og erstatningsadgang inden forsundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011, er en konsekvens af deforslåede ændringer i sundhedsloven, jf. § 1, nr. 1 og 2, således at regionsrådets afgørelser m.v.også kan påklages til Patientombuddet, når de vedrører udredning i sygehusvæsenet.§3Det foreslås, at loven træder kraft i den 1. januar 2013, dog således at retten til hurtig udredning,jf. § 82 b, træder i kraft den 1. september 2013 grundet behov for regional kapacitetsopbygning,jf. § 1, nr. 7.I overensstemmelse med aftalen om regionernes økonomi for 2013 indgået den 9. juni 2012mellem regeringen og Danske Regioner foreslås det, at retten til hurtig udredning for alle soma-tiske patienter indføres pr. 1. september 2013. Den differentierede ret til udvidet frit sygehus-
17valg indføres dog allerede pr. 1. januar 2013. I den forbindelse fastholdes det eksisterendegrundlag for beregning af ventetiden i perioder, hvor personen gennemgår et forundersøgelses-forløb, frem til 1. september 2013.I forlængelse heraf foreslås det i § 3, stk. 1, at opgørelse af ventetiden efter § 87, stk. 1, i sund-hedsloven i perioden fra 1. januar 2013 til 31. august 2013, indtil § 1, nr. 2, træder i kraft, be-regnes som hidtil. Frem til 1. september 2013 regnes fristen således fra den dato, hvor sygehusetmodtager henvisningen, og der skal som udgangspunkt ikke medregnes perioder, hvor personengennemgår et forundersøgelsesforløb. Dog medregnes ventetid ud over 2 uger til hver enkeltundersøgelse i forløbet. Efter den 1. september 2013 medgår forundersøgelser ikke i opgørelsenaf ventetiden, da udgangspunktet her i stedet er den foreslåede udredning inden for 30 dage.Grundlaget for den forskudte ikrafttræden af lovforslagets to hovedpunkter er, at regionerne vilhave et behov for først at opbygge den nødvendige udredningskapacitet og de arbejdsgangem.v., som er nødvendige for at kunne gennemføre udredningen inden for 30 dage.§4Bestemmelsen fastlægger lovens territoriale anvendelsesområde og indebærer, at loven ikkefinder anvendelse for Grønland og Færøerne, jf. sundhedslovens § 278.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr.603 af 18. juni 2012, foretages følgende æn-dringer:

§ 79.

Regionsrådet yder sygehusbehandling tilpersoner, der har bopæl i regionen, ved sitsygehusvæsen og ved andre regioners sygehu-se. Bestemmelserne om sygehusbehandling iafsnit VI omfatter også diagnostiske undersø-gelser til brug for alment praktiserende læger,jf. § 60, og praktiserende speciallæger, jf. §64. Disse bestemmelser omfatter desudendiagnostiske undersøgelser til brug for speci-allæger i Team Danmarks sportsmedicinsketeam i forbindelse med behandling af indpla-cerede eliteidrætsudøvere i Team Danmark.

1.

§ 79, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves.
18Stk. 2.Regionsrådet yder endvidere sygehus-behandling til personer, der har bopæl i regio-nen, ved følgende private specialsygehusem.fl.: Sankt Lukas Hospice, Diakonissestiftel-sens Hospice, Sct. Maria Hospice, rehabilite-ringscentrene for traumatiserede flygtningeOASIS, RCT i København og RCT-Jylland,Epilepsihospitalet i Dianalund, SclerosecenterHaslev, Sclerosecenter Ry, PTU’s Rehabilite-ringsCenter, Center for sundhed og træning iMiddelfart, Center for sundhed og træning iÅrhus, Center for sundhed og træning i Skæl-skør, RehabiliteringsCenter for Muskelsvind,Vejlefjord og Center for Hjerneskade.Stk. 3.Regionsrådet yder tillige specialiseretambulant behandling til henviste patienter, derhar bopæl i de regioner, hvor afdelinger afØfeldt Centret er beliggende.

2.

Efter § 82 indsættes som et nyt kapitel»Kapitel 17 aDiagnostiske undersøgelser og udredningm.v.

§ 82 a.

En person, der er henvist til en diagno-stisk undersøgelse på sygehus, jf. § 79, tilbrug for alment praktiserende læger, jf. § 60,og praktiserende speciallæger, jf. § 64, kanvælge mellem enhver regions sygehuse, jf. §86. Personen kan desuden vælge at blive un-dersøgt på et af de sygehuse, klinikker m.v.,som regionsrådene har indgået aftale medefter § 87, stk. 4 (aftalesygehuse), hvis re-gionsrådet i bopælsregionen ikke, inden 1måned efter at henvisningen er modtaget, kantilbyde undersøgelse ved egne sygehuse elleret af de i § 79 nævnte sygehuse, som regions-rådet samarbejder med eller sædvanligvisbenytter.Stk. 2.Stk. 1 omfatter desuden diagnostiskeundersøgelser til brug for speciallæger i TeamDanmarks sportsmedicinske team i forbindel-se med behandling af indplacerede elite-idrætsudøvere i Team Danmark.Stk. 3.Ministeren for sundhed og forebyggel-se kan fastsætte nærmere regler herom, her-under om afgrænsning af og vilkår for under-søgelser, jf. stk. 1 og 2, og kan undtage be-
19stemte undersøgelsesformer.

§ 82 b.

Til personer, der er henvist til udred-ning på sygehus, yder regionsrådet i bopæls-regionen udredning ved sit sygehusvæsen,andre regioners sygehuse eller private sygehu-se og klinikker, som regionen har indgåetaftale med, jf. § 75, stk. 2, inden for 1 måned,jf. dog stk. 2.Stk. 2.Såfremt det ikke er muligt at udredepersonen inden for 1 måned, jf. stk. 1, skalregionsrådet inden for samme måned udarbej-de en plan for det videre udredningsforløb.Stk. 3.Ministeren for sundhed og forebyggel-se kan fastsætte nærmere regler om adgangentil udredning og regionsrådenes forpligtelserefter stk. 1 og 2.Stk. 4.Bestemmelserne i stk. 1 og 2 omfatterikke henvisning til psykiatrisk udredning.«

§ 86.

En person, der henvises til sygehusbe-handling, kan vælge mellem bopælsregionenssygehuse, andre regioners sygehuse og deprivate specialsygehuse m.fl., der er nævnt i §79, stk. 2, uanset bopælsregionens behand-lingstilbud og kriterier for sygehusbehandlingi sit sygehusvæsen.Stk. 2.Et sygehus kan afvise at modtage per-soner fra andre regioner, hvis det er begrundeti kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentli-ge hensyn til personer med bopæl i regionenellers vil blive tilsidesat. Indenrigs- og sund-hedsministeren fastsætter nærmere regler her-om.Stk. 3.For psykiatriske patienter kan adgan-gen til at vælge efter stk. 1 begrænses, hvishensynet til den pågældende taler herfor. Ad-gangen til at vælge, hvor en diagnostisk un-dersøgelse, jf. § 79, stk. 1, 2. pkt., skal foreta-ges, kan dog ikke begrænses, jf. dog stk. 2.Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministeren kanefter forhandling med justitsministeren ogvelfærdsministeren fastsætte regler om, atpersoner ikke har ret til selv at vælge sygehusi henhold til stk. 1 og 3, når1) de er optaget i Kriminalforsorgens instituti-oner,

3.

I§ 86, stk. 2,ændres »fra andre regioner«til: »i medfør af stk. 1«.

4.

I§ 86, stk. 3,ændres »§ 79, stk. 1, 2. pkt. «til: »§ 82 a«.
202) de er anbragt i institution i henhold til rets-plejeloven, kapitel 11 i lov om frihedsberøvel-se og anden tvang i psykiatrien eller straffelo-ven,3) de er anbragt på sikret afdeling i henhold tillov om social service, eller4) de er frihedsberøvet, eller deres handlefri-hed i øvrigt er undergivet begrænsninger ihenhold til udlændingeloven.

§ 87.

En person, som er henvist til sygehusbe-handling, kan vælge at blive behandlet på et afde sygehuse, klinikker m.v., som regionsråde-ne har indgået aftale med efter stk. 5 (aftale-sygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregionenikke, inden 1 måned efter at henvisningen ermodtaget, kan tilbyde behandling ved egnesygehuse eller et af de i § 79 nævnte sygehu-se, som regionsrådet samarbejder med ellersædvanligvis benytter.Stk. 2.I opgørelsen af tidsfristen efter stk. 1medregnes ikke perioder, hvor personen gen-nemgår et forundersøgelsesforløb. Dog med-regnes ventetid ud over 2 uger til hver enkeltundersøgelse i tidsfristen.Stk. 3.En person, som har fået tilbudt en datofor kirurgisk behandling på et regionalt syge-hus, kan vælge at blive behandlet på et aftale-sygehus, hvis regionsrådet ændrer datoen.Stk. 4.Indenrigs- og sundhedsministeren fast-sætter regler om afgrænsning af og vilkår forbehandling, der er omfattet af stk. 1 og 3, ogkan herunder undtage bestemte behandlings-former. Endvidere fastsætter ministeren reglerom regionsrådenes forpligtelser til at oplyseom denne behandling.Stk. 5.Regionsrådene i forening indgår aftalemed de privatejede sygehuse, klinikker m.v. iDanmark og sygehuse m.v. i udlandet, somønsker at indgå aftale om behandling af pati-enter efter stk. 1 og 3.Stk. 6.Indenrigs- og sundhedsministeren fast-sætter nærmere regler om krav til dokumenta-tion m.v. fra de privatejede sygehuse, klinik-ker m.v., der indgår aftale efter stk. 5.

5.

§ 87affattes således:»§

87.

En person, som er henvist til sygehus-behandling, kan vælge at blive behandlet på etaf de sygehuse, klinikker m.v., som regionsrå-dene har indgået aftale med efter stk. 4 (afta-lesygehuse), hvis regionsrådet i bopælsregio-nen ikke inden den i stk. 2 nævnte frist efter,at patienten har samtykket til behandling påbaggrund af den i § 82 b gennemførte udred-ning, kan tilbyde behandling ved egne syge-huse eller et af de i § 79 nævnte sygehuse,som regionsrådet samarbejder med eller sæd-vanligvis benytter, jf. dog stk. 5.Stk. 2.Tidsfristen i medfør af stk. 1 er 2 må-neder. Når personen er henvist til behandlingaf alvorlig sygdom er fristen dog 1 måned.Stk. 3.En person, som har fået tilbudt en datofor kirurgisk behandling på et regionalt syge-hus, kan vælge at blive behandlet på et aftale-sygehus, hvis regionsrådet ændrer datoen.Stk. 4.Regionsrådene i forening indgår aftalemed de privatejede sygehuse, klinikker m.v. iDanmark og sygehuse m.v. i udlandet, somønsker at indgå aftale om behandling af pati-enter efter stk. 1 og 3.Stk. 5.Ministeren for sundhed og forebyggel-se fastsætter regler om1) afgrænsning af og vilkår for behand-ling, der er omfattet af stk. 1-3, ogkan herunder fastsætte kriterier for al-vorlig og mindre alvorlig sygdom ogundtage bestemte behandlingsformer,2) regionsrådenes forpligtelser til at op-lyse om behandling, der er omfattet afstk. 1-3, og3) krav til dokumentation m.v. fra deprivatejede sygehuse, klinikker m.v.,der indgår aftale efter stk. 4.«
21

6.

I§ 90, stk. 1, nr. 2,ændres »inden for 1måned kan tilbydes diagnostisk undersøgelse,jf. § 79, stk. 1, 2. pkt. « til: »kan tilbydes di-agnostisk undersøgelse, jf. § 82 a, udredning,jf. § 82 b, eller«.

6.

I§ 90, stk. 1, nr. 2,ændres »inden for 1måned kan tilbydes diagnostisk undersøgelse,jf. § 79, stk. 1, 2. pkt. « til: »kan tilbydes di-agnostisk undersøgelse, jf. § 82 a, udredning,jf. § 82 b, eller«.
Stk. 7.Reglerne om udvidet frit sygehusvalgefter stk. 1-6 gælder ikke til og med den 30.juni 2009.

§ 90.

Regionsrådet skal, senest 8 hverdageefter at et af rådets sygehuse har modtagethenvisning af en patient, oplyse patienten1) om dato og sted for undersøgelse eller be-handling,2) om patienten inden for 1 måned kan tilby-des en diagnostisk undersøgelse, jf. § 79, stk.1, 2. pkt., eller behandling efter reglerne i §87, stk. 1, henholdsvis inden for 2 månederkan tilbydes behandling efter reglerne i § 87 a,§ 87 b, § 87 e og § 87 f,3) om retten til at vælge sygehus efter §§ 86-87 b, 87 e og 87 f,4) om ventetiden på behandling ved regionensegne og andre regioners sygehuse samt ved dei § 79, stk. 2, nævnte private specialsygehusem.fl.,5) om, at patienten ved henvendelse til syge-huset kan få oplyst antal behandlinger, derforetages på de i nr. 4 nævnte sygehuse, og6) om, at sygehuset tilbyder at henvise patien-ten til et andet sygehus efter §§ 86-87 b, 87 eog 87 f.Stk. 2.Indenrigs- og sundhedsministeren kanfastsætte nærmere regler om regionsrådenesoplysningspligt.

§ 235.

Bopælsregionen afholder udgifter tilsygehusbehandling m.v. efter §§ 79, 83 og 85-88, § 89, stk. 1 og 3, og § 160 a.Stk. 2.Den region, der yder sygehusbehand-lingen, kan opkræve bopælsregionen elleropholdsregionen betaling herfor efter reglernei afsnit XIX.Stk. 3.Indenrigs- og sundhedsministeren kanfastsætte nærmere regler om beregning afbetalingen, når bopælsregionen eller den mid-lertidige opholdsregion skal betale for en pati-

7.

I§ 235, stk. 1,ændres »§§ 79, « til: »§§ 79,82 a, 82 b, «.
22ents behandling ved en fremmed regions sy-gehusvæsen.Stk. 4.Bopælsregionens pligt til at yde veder-lagsfri behandling i henhold til § 79, stk. 2 og3, er begrænset til en årlig økonomisk ramme,som for hver institution fastsættes af inden-rigs- og sundhedsministeren.

§ 262.

Opholdsregionen afholder udgifter tilbefordring eller befordringsgodtgørelse tilsygehusbehandling efter reglerne i §§ 79-83,86, § 87, stk. 1 og 2, § 87 b, § 87 f og § 89,når betingelserne herfor er opfyldt, jf. § 171.Dog afholdes udgiften til befordring fra etsygehus uden for bopælsregionen til fortsatindlæggelse på et sygehus i bopælsregionen afsidstnævnte region.Stk. 2.Bopælsregionen afholder udgifter tilbefordring og ophold i forbindelse med be-handling efter § 88, stk. 1-3.§2I lov om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr.1113 af 7. november 2011, foretages følgendeændring:

§ 6.

Regionsrådets afgørelser m.v. kan påkla-ges til Patientombuddet, når de vedrører1) tolkebistand efter § 50 i sundhedsloven ogregler fastsat med hjemmel heri,2) behandling i praksissektoren efter § 60 og§§ 64-72 i sundhedsloven og regler fastsatmed hjemmel heri,3) vilkår for en persons ret til sygehusbehand-ling efter § 81 i sundhedsloven og regler fast-sat med hjemmel heri,4) frit og udvidet frit sygehusvalg, udvidet rettil undersøgelse og behandling for psykisksyge børn og unge og udvidet ret til behand-ling for psykisk syge voksne efter §§ 86-87 h isundhedsloven og regler fastsat med hjemmelheri,

1.

I§ 6, stk. 1, nr. 4,indsættes før »frit og«:»diagnostiske undersøgelser efter § 82 a ogudredning efter § 82 b i sundhedsloven, og«.

8.

I§ 262, stk. 1,ændres »§ 87, stk. 1 og 2« til»§ 87, stk. 1-3«.
23
5) maksimale ventetider for behandling aflivstruende sygdomme efter § 88 i sundheds-loven og regler fastsat med hjemmel heri,6) behandling i udlandet efter § 89 i sundheds-loven og regler fastsat med hjemmel heri, forså vidt angår retlige forhold,7) regionernes oplysningspligt efter § 90 isundhedsloven og regler fastsat med hjemmelheri,8) kontaktperson på sygehuset efter §§ 90 a-ci sundhedsloven og regler fastsat med hjem-mel heri,9) beløb til personlige fornødenheder efterregler fastsat med hjemmel i § 91 i sundheds-loven,10) tilskud til ernæringspræparater efter § 159i sundhedsloven og regler fastsat med hjem-mel heri,11) hjemtransport af afdøde patienter efter §160 a i sundhedsloven og regler fastsat medhjemmel heri,12) tilskud til tandpleje efter § 166 i sund-hedsloven og regler fastsat med hjemmel heri,13) tilskud til ydelser i et andet EU/EØS-landefter § 168 i sundhedsloven og regler fastsatmed hjemmel heri,14) vilkår for en persons ret til befordring ogbefordringsgodtgørelse ved sygehusbehand-ling efter § 171 i sundhedsloven og reglerfastsat med hjemmel heri,15) kørselsgodtgørelse til læger efter § 175 isundhedsloven og regler fastsat med hjemmelheri eller16) refusion af udgifter til sygehusbehandlingi et andet EU/EØS-land efter regler fastsatmed hjemmel i § 76 i sundhedsloven.Stk. 2.Ministeren for sundhed og forebyggel-se kan fastsætte nærmere regler om adgangentil at klage efter stk. 1.
24
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2013, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 1, nr. 1 og 2 træder i kraft den 1. sep-tember 2013.Stk. 3.I perioden fra 1. januar 2013 til 31.august 2013, indtil § 1, nr. 1 og 2, træder ikraft, beregnes opgørelsen af tidsfristen efter§ 87, stk. 1, i sundhedsloven således, at1) Personer, der er henvist til sygehus-behandling, kan vælge behandling imedfør af § 87, stk. 1, hvis regionsrå-det i bopælsregionen ikke, inden forden i § 87, stk. 2, som affattet veddenne lovs § 1, nr. 5, nævnte frist kantilbyde behandling ved egne sygehuseeller et af de i § 79 nævnte sygehuse,som regionsrådet samarbejder med el-ler sædvanligvis benytter.2) Fristen regnes fra den dato, hvor sy-gehuset modtager henvisningen.3) Der medregnes ikke perioder, hvorpersonen gennemgår et forundersø-gelsesforløb. Dog medregnes ventetidud over 2 uger til hver enkelt under-søgelse i tidsfristen.§4Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.