Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 366
Offentligt
1136991_0001.png
1136991_0002.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMFBESags nr.: 1204691Dok. Nr.: 936871Dato:13. juni 2012
Notat om principperne for satspuljenLovgrundlag for satspuljenI henhold til lov nr. 373 af 28. maj 2003 om en satsreguleringsprocent anvendes etbeløb til en pulje, hvis ændringen i årslønnen er højere end 2,0 pct. Puljebeløbetudgør en procentdel svarende til tilpasningsprocenten, dog højest 0,3 pct. af desamlede offentlige udgifter i lønåret til indkomstoverførelser, der reguleres medsatsreguleringsprocenten. Lønåret er det år, der ligger to år forud for finansåret.Formål med satspuljenFormålet med satspuljen fremgår af lovens § 5, stk. 2, 1.pkt, samt bemærkningernehertil, hvorefter puljebeløbet anvendes til foranstaltninger på social-, sundheds- ogarbejdsmarkedsområdet med henblik på forbedring af vilkårene for overførselsind-komstmodtagere og til forebyggende foranstaltninger mv. over for svage grupper.Opgørelse af satspuljenDe samlede disponible midler til udmøntning for et givent år benævnessatspuljen.Satspuljen opgøres sompuljebeløbettillagt:frigivne midler som følge af udløb af midlertidige satspuljebevillinger mv.tilbageførte uforbrugte satspuljemidler.Beregningsgrundlaget forpuljebeløbeter de samlede offentlige udgifter i lønåret tilindkomstoverførsler, der reguleres med satsreguleringsprocenten. Det drejer sigom udgifter til indkomstoverførsler, der udbetales som kompensation for bortfald afarbejdsindtægter, og som tilskud, der er afhængige af familie- og boligforhold.Oversigt over midler i satspuljen 1993-2012Tabel 1 viser de beløb, som er tilført den samlede satspuljeramme (ikke kun påsundhedsområdet) i perioden 1993 til 2012.Satspuljens udmøntning: Permanente og midlertidige bevillingerFor at forklare dynamikken i puljen kan der gives et lidt forenklet eksempel, somikke tager højde for teknik omkring opsparede, omprioriterede og uforbrugte midlermm. Eksemplet skal tydeliggøre, hvad der sker med størrelsen af det beløb, somhvert år er til forhandling mellem satspuljepartierne, når der afsættes hhv. perma-nente og midlertidige bevillinger.Det fremgår af tabel 1, at der i 2005 blev tilført satspuljerammen 452,8 mio. kr. Enandel af disse midler udmøntes som permanente bevillinger. Disse midler kommerikke igen til at indgå i den ramme, som satspuljepartierne årligt forhandler om. Deresterende midler er udmøntet som midlertidige bevillinger for en given periode,eksempelvis på fire år. Efter bevillingernes udløb, vil midlerne igen blive ”frigivet”og indgå i den ramme, som satspuljepartierne forhandler om. Af tabellen fremgårogså, at der året efter, i 2006, blev tilført satspuljerammen 679,6 mio. kr. Dissemidler er ligeledes udmøntet som enten permanente bevillinger eller som midlerti-dige bevillinger. Satspuljen består således årligt af nye midler (under forudsætningaf at ændringen i årslønnen er højere end 2,0 pct.) samt frigivne midler i form aftilbageløb af midler udmøntet som midlertidige bevillinger i de forudgående år.

Tabel 1: Akkumuleret puljeramme i 2012-PL

2012-PL

1993

1993

290,4

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

1994

580,8612,2

1995

580,8612,2655,1

1996

580,8612,2655,1716,5

1997

580,8612,2655,1716,5740,1

1998

580,8612,2655,1716,5740,1739,2

1999

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2

2000

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0

2001

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9

2002

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3

2003

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6

2004

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0

2005

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8

2006

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8679,6

2007

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8679,6668,6

2008

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8679,6668,6638,7

2009

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8679,6668,6638,7623,5

2010

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8679,6668,6638,7623,5601,8

2011

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8679,6668,6638,7623,5601,80,0

2012

580,8612,2655,1716,5740,1739,2707,2676,0655,9648,3645,6620,0452,8679,6668,6638,7623,5601,80,0656,7

I alt

290,4 1.193,0 1.848,1 2.564,6 3.304,7 4.043,9 4.751,1 5.427,1 6.083,0 6.731,3 7.376,9 7.996,9 8.449,7 9.129,3 9.797,9 10.436,6 11.060,1 11.661,9 11.661,9 12.318,6Kilde: Finansministeriet (www.oav.dk)