Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 348
Offentligt
1133408_0001.png
1133408_0002.png
1133408_0003.png
8. juni 2012
Beskrivelse af samlet forslag på høreapparatområdet
Regeringen ønsker at gennemføre en række tiltag på høreapparatområdet for atsikre en bedre organisering, større kvalitet, øget gennemsigtighed og bedre ud-giftskontrol i høreapparatbehandlingen.Tiltag til mere hensigtsmæssig organisering
Reguleringen af høreapparatområdet er i dag placeret i både sundhedslovgivnin-gen og i sociallovgivningen. Høreapparater er defineret som et hjælpemiddel i ser-viceloven, mens den behandling, der skal ske i relation til høreapparatbehandling,er reguleret i vejledning om høreapparatbehandling. Tilskudsordningen til privathøreapparatbehandling er endvidere placeret i serviceloven, mens kravene til god-kendelse af private forhandlere af høreapparater er fastsat i Ministeriet for Sund-hed og Forebyggelses bekendtgørelse om godkendelse af private forhandlere afhøreapparater.Borgeren skal i medfør af reglerne først igennem en lægefaglig udredning, hvoref-ter der kan ansøges om bevilling til høreapparat i kommunen. Når borgeren harfået bevilling fra kommunen, kan borgeren opsøge et offentligt eller privat be-handlingstilbud mhp. videre udredning, tilpasning og udlevering af høreapparat.I sommeren 2010 blev der truffet en afgørelse i det administrative klagesystem,hvorefter henvisning til høreapparatbehandling fra en speciallæge i øre-, næse oghalssygdomme er tilstrækkeligt for at opnå tilskud til privat høreapparatbehand-ling.Kommunerne afholder hele udgiften til tilskud til privat høreapparatbehandlingog til offentligt udleverede høreapparater. Regionerne afholder behandlingsudgif-ter ved høreapparatbehandling ved praktiserende øre- næse og halslæger og på deregionale audiologiske klinikker. Kommunerne medfinansierer en del af dennebehandling.Der er således kun i begrænset omfang samordning mellem bevillingsansvar og fi-nansieringsansvar. Med henblik på dels at opnå en enklere struktur for borgerenog undgå unødig sagsbehandlingstid, og dels at sikre en samordning af aktivitets-styring og finansieringsansvar, samles udlevering og finansiering af høreapparaterog høreapparatbehandling i sundhedsloven. Regionerne får dermed det samledemyndighedsansvar og finansieringsansvar for udlevering af høreapparater i offent-ligt og privat regi.Tiltag til forbedret udgiftsstyring
Reduktion af tilskud til privatudleveret høreapparatDet foreslås, at der gennemføres en reduktion af tilskuddet til privatudleveredehøreapparater:
Side 2 af 3
Tilskuddet nedsættes til 5.000 kr. pr. 1. januar 2013. Tilskuddet omfatter hø-reprøve, høreapparat, tilpasning, service og garanti og er inkl. moms. Tilskud-det kan ikke udgøre mere end de faktiske udgifter.Ved tilskud til to høreapparater gives kun tilskud til selve apparatet på det an-det øre, dvs. 3.000 kr.Reguleringsmekanismen ændres, så tilskuddet til selve apparatet ikke reguleresfremadrettet, mens behandlingstilskuddet reguleres med forbrugerprisindek-set. Reguleringsmekanismen ændres fra 2014.
Høreapparater er blevet af stadig bedre kvalitet, men prisen på offentligt indkøbtehøreapparater har været svagt faldende i perioden 2000 til 2010. Der vurderesdermed at være grundlag for at nedsætte tilskuddet til privat udleverede høreappa-rater udover nedsættelsen i den tidligere regerings Genopretningsaftale. Med et til-skud på 5.000 kr. (sat ned fra 5.607 kr.) vurderes det, at borgerne vil have mulig-hed for at få et høreapparat af samme kvalitet som Folketinget ønskede, da til-skuddet i 2002 blev hævet til 5.000 kr.Det ny tilskud til privatudleverede høreapparater på 5.000 kr. opdeles fremadretteti to takster. Takst for selve høreapparatet udgør 3.000 kr., mens det resterende til-skud omfatter tilskud til behandlingen, det vil sige høreprøve, tilpasning, serviceog garanti. Når borgeren bevilges to høreapparater gives kun tilskud til apparatetpå det andet øre, det vil sige i alt maks. 8.000 kr. i tilskud.Baggrunden for forslaget er, at det ikke er væsentligt mere arbejdskrævende at be-handle to ører. Dette er allerede i dag afspejlet i takstafregningen i forhold til deregionale audiologiske klinikker.Desuden ændres reguleringsmekanismen, således at det kun er tilskuddet til be-handling, der reguleres. Tilskuddet til apparatet reguleres ikke fremadrettet, idetder ses faldende priser på området. Tilskud til høreapparat er fastfrosset frem til2014, hvor den nye regulering kan træde i kraft.Stramning af tilkendelserSiden indførelsen af tilskuddet til privat høreapparatbehandling og frem til 2010 erder udleveret stadig flere høreapparater. I 2011 er antallet dog faldet både i privatog offentlig regi. På baggrund af de tidligere års stigning og det fortsat høje niveauvurderes det dog hensigtsmæssigt at stramme muligheden for tilkendelse.Der foreslås følgende initiativer:Nye regler for genudlevering af høreapparat.Nedsættelse af arbejdsgruppe vedr. tilkendelseskriterier til høreapparatbehand-lingIndførelse af standardiseret henvisningsblanket.Efter de nuværende regler har borgere med privat udleveret høreapparat ret til atfå et nyt høreapparat efter fire år. Dette gælder uanset om høreapparatet stadigfungerer. Dette ændres til, at der tidligst er ret til genudlevering efter fem år.
Side 3 af 3
Der igangsættes et arbejde, der skal undersøge muligheden for at stramme de læ-gefaglige tilkendelseskriterier ved høreapparatbehandling. Arbejdsgruppen skaldesuden udarbejde standardiserede henvisningsblanketter, således at speciallæger iøre-, næse og halssygdomme fremover skal dokumentere, at borgeren har indika-tion for høreapparatbehandling. Ved visitation skal lægerne udfylde en henvis-ningsblanket, hvor det skal begrundes, hvis Sundhedsstyrelsens vejledning om hø-reapparatbehandling ikke følges. Standardiserede henvisningsblanketter forventesbåde at bidrage til øget udgiftskontrol og til bedre kvalitet i behandlingen.Tiltag til styrket kvalitet i høreapparatbehandlingen
Der har været indikationer på, at de private klinikker ikke i tilstrækkeligt omfangsikrer sig, at de udleverede apparater rent faktisk hjælper borgeren.Det foreslås på den baggrund, at der indføres:Kvalitetskrav til privat udleverede høreapparaterCentralisering af kvalitetsmålingerUanmeldt tilsyn hos private forhandlereDer indføres kvalitetskrav til privat udleverede høreapparater svarende til de krav-specifikationer, der i dag gælder for offentligt indkøbte høreapparater. Det skaløge apparaternes anvendelighed for borgerne og sikre, at det offentlige får mestmuligt for tilskuddet.De enkelte private klinikker er i dag selv ansvarlige for at indsamle kvalitetsdatagennem et spørgeskema til patienterne. Kvalitetsmålingerne foreslås centraliseretog foretaget af en uvildig aktør. Desuden ændres tilsynet med private høreapparat-leverandører, så det gennemføres uanmeldt.Tiltag til større gennemsigtighed på høreapparatområdet
For at sikre at borgerne bedre kan foretage begrundede valg i forhold til pris ogkvalitet, og at der er klarhed omkring, hvad det offentlige tilskud går til, kan dergennemføres følgende tiltag:Oprettelse af en prisportalUdspecificering af regningerDet kan etableres en prisportal for høreapparater, hvor forhandlerne skal oplyseprisen på de høreapparater, der tilbydes. Hermed vil der skabes øget priskonkur-rence for høreapparater. Desuden skal private høreapparatleverandører fremadret-tet udspecificere regninger til regionen på de udgifter til fx høreapparat, høreprø-ve, service og moms, som dækkes af tilskuddet.