Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 325
Offentligt
1121987_0001.png
1121987_0002.png
1121987_0003.png
1121987_0004.png
1121987_0005.png
1121987_0006.png
1121987_0007.png
1121987_0008.png
1121987_0009.png
1121987_0010.png
1121987_0011.png
1121987_0012.png
1121987_0013.png
1121987_0014.png
1121987_0015.png
1121987_0016.png
1121987_0017.png
1121987_0018.png
1121987_0019.png
1121987_0020.png
1121987_0021.png
1121987_0022.png
1121987_0023.png
1121987_0024.png
1121987_0025.png
1121987_0026.png
1121987_0027.png
1121987_0028.png
1121987_0029.png
1121987_0030.png
1121987_0031.png
1121987_0032.png
Læseplan for
seksualundervisningeni Holstebro Kommune
Indholdsfortegnelse1. Forord . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42. Baggrund for læseplanen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53. Seksualundervisning i skolen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54. Seksualundervisning og skolens andre fag . . . . . . . . 65. Anvendelse af læseplanen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167. klasse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249. klasse . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 286. Til inspiration . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307. Sundhedsplejens tilbud . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
3
1. Forord
Som den første kommune i Danmark har Holstebro Kom-mune nu fået en lokal læseplan for seksualundervisningen.Det afspejler, at vores kommune er helt i front med seksual-undervisning i en skoleverden, der er helt anderledes, endden rigtig mange af os kender til, fra da vi gik i skole.Siden 2009 har Holstebro Kommune med støtte fra Sund-hedsstyrelsens satspuljemidler været modelkommune i etprojekt, der skal sikre kvaliteten i seksualundervisningen ikommunens grundskoler. Den nye læseplan er en vigtig mi-lepæl i dette projekt. Læseplanen angiver nye pædagogiskeveje for seksualundervisningen i vores kommune, og jeg ersikker på, at den vil være til inspiration for mange undervi-sere rundt på de danske skoler.Læseplanen er blevet til i et tæt samarbejde mellem folke-skoler, privatskoler, friskoler og efterskoler, sundhedsplejenog organisationen Sex og Samfund. Den store opbakning tillæseplanen kan blandt andet ses af de 21 positive hørings-svar, som indkom fra skolebestyrelserne i høringsproces-sen.Den store styrke i vores nye læseplan for seksualundervis-ning er netop, at den er blevet til i et tæt samarbejde medde lærere og sundhedsplejersker, der skal varetage dendaglige undervisning.
Gennem projektperioden er 47 sundhedsplejersker og lære-re fra alle skoler blevet uddannet som kompetencepersoner.En af deres opgaver er at arbejde med implementeringen aflæseplanen og det brede positive sundhedsbegreb, som erfundamentet for vores læseplan. Seksualundervisning hørersåledes ikke kun hjemme i naturfagsundervisningen, men ihele folkeskolens fagrække.Projektet og den nye læseplan har allerede givet seksual-undervisningen i Holstebro Kommune et markant løft. Jeghåber, at læseplanen vil inspirere til mange spændendeundervisningsforløb på alle skoler og klassetrin i HolstebroKommune. Den lægger op til en undervisning, som involve-rer eleverne aktivt, får dem til at tage stilling, være nysger-rige og bidrager til, at de får mere viden, så de lærer atrespektere hinanden og træffe sunde valg.Tak til alle, der på den ene eller den anden måde har med-virket til resultatet.Held og lykke med undervisningen.Morten FlængFormandUdvalget for Børn og UngeApril 2012
4
2. Baggrund for læseplanenSom nævnt i forordet er Holstebro Kommune modelkommune i et kvalitetssikrings-projekt om seksualundervisning i grundskolerne.Projektet er 3 årigt (2009-2012) og støttet af Sundhedsstyrelsens satspulje-midler.Hovedformålet er, at alle elever uanset skoleform eller særlige behov modtagerseksualundervisning i overensstemmelse med Fælles Mål47 lærere og sundhedsplejersker fra 31 skoler i Holstebro Kommune er efteruddan-net som kompetencepersoner indenfor området.Sikringen af kvaliteten i seksualundervisningen tager udgangspunkt i:Uddannelse af kompetencepersoner i alle skoler og sundhedsplejenTværfagligt samarbejde mellem lærere og sundhedsplejersker om seksualunder-visningen i skolerneUdvikling af en kommunal læseplan for seksualundervisning
3. Seksualundervisning i skolen
Seksualundervisning er en del af det obligatoriske emne, der er beskrevet i Under-visnings-ministeriets udgivelse Fælles Mål – faghæfte 21 (Undervisningsministeriet2009). Ifølge den skal der undervises i seksualundervisning gennem hele skole-forløbet fra 0. – 9. klasse, og der er mål for undervisningen på henholdsvis tredje,sjette og niende klassetrin. Seksualundervisning har ikke eget timetal, men gives iundervisningen skolens øvrige obligatoriske fag.Det overordnede formål er at udvikle elevernes evner til at handle i situationer, derhar med seksualitet, sundhed og trivsel at gøre. Undervisningen skal både havefokus på elevernes individuelle livsstil og på det omgivende samfund, der påvirkerden enkelte. Metoder og aktiviteter, der er baseret på dialog med eleverne (målrettetelevernes alder og erfaringer), kan i særlig grad bidrage til, at deres evner til selv at
5
Formålet med undervisningen i sundheds- og seksualundervisning og fami-liekundskab er, at eleverne tilegner sig indsigt i vilkår og værdier, der påvirkersundhed, seksualitet og familieliv. Eleverne skal opnå forståelse af den betyd-ning, seksualitet og familieliv har for sundhed samt af samspillet mellem sund-hed og miljø.Stk. 2.Undervisningen skal knyttes til elevernes egne oplevelser, erfaringer og be-greber for at medvirke til udvikling af engagement, selvtillid og livsglæde samtstøtte den enkelte i udvikling af egen identitet i samspil med andre. Undervisnin-gen skal endvidere medvirke til, at eleverne opnår erkendelse af egne grænserog forståelse for andres.Stk. 3.Undervisningen skal i enhver henseende bidrage til, at eleverne udvikler for-udsætninger for, at de i fællesskab med andre og hver for sig kan tage kritiskstilling og handle for at fremme egen og andres sundhed.handle udvikles, og at deres engagement i emnet styrkes.Formål for emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab.Undervisningsministeriet 2009Erfaringer viser, at en målrettet indsats på alle klassetrin for at skabe dialog om vig-tige temaer i børn og unges liv (f. eks. venskaber, ensomhed, kærester, køn, krop,seksualitet og sex) understøtter elevernes indsigt i mangfoldighed og forskellighed.Dermed udgør seksualundervisningen en mulighed for at arbejde for alle børn ogunges ret til at være, som de er. Seksualundervisningen kan derfor ses i tæt sam-menhæng med skolens øvrige indsatser for at sikre trivslen blandt eleverne ved atbidrage til forebyggelse af mobning og diskrimination.
tværgående emner, der kan bidrage til indsatsen i skolen.
5. Anvendelse af læseplanen
I læseplanen finder du en oversigt over forslag til arbejdet med seksualundervis-ningen på hvert klassetrin fra 0.-9. klasse. Inddelingen er lavet, dels med udgangs-punkt i de lovpligtige mål for seksualundervisning (jf. Fælles Mål – faghæfte 21),dels med udgangspunkt i forskellige læreres, sundhedsplejerskers og andre fagfolkserfaringer med seksualundervisning.Alle undervisere i Holstebro Kommune skal tilrettelægge deres seksualundervisningmed baggrund i denne læseplan. Læseplanens temaer, indhold og mål for de en-kelte klassetrin gælder for alle skoler. Forslagene til fag, aktiviteter og henvisningerer derimod udelukkende inspiration til underviserens planlægning.Det er vigtigt, at du som underviser holder dig dine elever og deres behov for øje.Hvis du har en klasse, hvor der pædagogisk kan argumenteres for, at det er væ-sentligt at tage fat i et emne tidligere eller senere, end det er angivet i læseplanen,bør du gøre det. Det anbefales, at du først drøfter dette med dit team eller din kom-petenceperson på skolen.I læseplanen finder du henvisninger til en række konkrete undervisningsmaterialer,både bøger og film og hjemmesider. Materialerne er valgt ud, så de repræsentereret mangfoldigt syn på køn, krop, etnisk baggrund, sex og seksualitet og kan inddra-ges i forskellige faglige sammenhænge. Desuden er der foretaget en prioritering iforhold til udgivelsesår, så der især henvises til nyere materialer, hvor det har væretmuligt. Mange af materialerne kan du få adgang til gennem Center for Undervis-ningsmidler eller på din skoles Pædagogiske Læringscenter.
4. Seksualundervisning og skolens andre fag
Klasselæreren har ansvaret for seksualundervisningen, men intentionen er, at alleklassens lærere kan inddrage perspektiver fra emnet i deres undervisning. Seksual-undervisning kan med fordel inddrages i en række af folkeskolens fag på de forskel-lige klassetrin. I denne læseplan kan du derfor også finde forslag til fag og andre6
0. klasse

Tema

Trivsel og identitetFamilier

Indhold

Hvad kan jeg godt lide?Hvad kan jeg ikke sågodt lide?Hvordan viser jeg andre,når der er noget, jeggerne vil eller ikke vil?Hvordan kan jeg se påandre, når der er noget,de gerne vil eller ikke vil?Hvad er en familie?Hvem er jeg i familiemed?Hvor mange forskelligetyper af familier kendervi?Hvordan får menneskerbørn?Hvordan får dyr unger?Fortælle om, hvordanbolig- og familieforholdhar indflydelse på sund-hedSociale færdighederSprog og udtryksformerLave stamtavler/ familietræer,der indeholder både dem, maner biologisk i familie med og”bonus-forældre” m.fl.Lave tegninger, der viser for-skellige familietyperSnakke om, hvordan man fårbørn (inkl. kunstigbefrugtningog adoption), hvordan barnetvokser i moderens mave ogfødslerBrug evt. tegninger somudgangspunkt for snakken Sefilm om forskellige familier

Trinmål

Fortælle om egne græn-ser og acceptere andresFortælle om, hvad dergør børn og voksneglade og kede af det

Fag og emner i spil

Sociale færdighederSprog og udtryksformerLave aftaler om trivsel i klas-sen KlassesamtaleLave tegninger eller malerieraf ting man godt kan lideHøjtlæsning af historier ombørn med efterfølgende snakom grænser og følelser ud frahistorierneLave udstilling med fotos afegne familier

Ideer til aktiviteter

Lege med fokus på krop oggrænser

Henvisninger

Grib konfliktenaf Lotte Christy,Det Kriminalpræventive Råd 2003 (om arbejdet medfælles spilleregler i klassen). Kan downloades gratis påwww.dkr.dkDig og mig og QuickLions Quest Danmark, 2004Er du med mod mobning– 42 veje til bedre trivsel, udgi-vet af DCUM. www.sammenmodmobning.dkFind inspiration til øvelser og metoder på www.dcum.dkNår livet begynderaf Thomas Meloni Rønn, ForlagetMeloni 2010 (samtale- og billedbog, lærervejledning oginteraktivt whiteboard)Sådan blev jeg tilaf Katerina Janouch og Mervi Lund-man, Klematis 2009Hvor er Karlas far?børnebog for de yngste om det atvære blevet til ved hjælp af donor, Siesta, 2011Mors nye venaf Anke Wagner, Forlaget Klematis 2008Vitello vil have en far og Vitello skal have en papfarafKim Fupz Aakeson, GyldendalLille Far,kortfilm af Michael W. Horsten, 2003, www.filmstriben.dkDrengen i kuffertenkortfilm af Esben Toft Jacobsen,2006, www.filmstriben.dk
7
Hvordan ser min kropud?Hvordan kan kroppevære ens?Hvordan kan kroppevære forskellige?Hvilke ligheder og for-skelle er der på drengeog piger?Hvilke forskelle er derpå børne- og voksen-kroppe?
Lytte til egen krop ogdens reaktioner
Bevægelse og motorikNatur og naturfagligefænomener
Tegne hinandens kroppe i fuldstørrelse på papirLave collagerHøjtlæsning af faglige bøgerom kroppen, se på billederØvelser, hvor man arbejdermed de forskellige sanserLege med fokus på brug afkroppen (balance, fart, styrke,koncentration, samarbejde,danselege)Massage
Det kilderaf Janne Hejgaard, Frydenlund 2010(højtlæsning)Find ideer til lege og øvelser med kroppen hos DanskSkoleidræt på www.skoleidraet.dk ellerwww.saetskolenibevaegelse.dkI bogen”Er du med mod mobning?”,DCUM. Beskriveren metode til brug af taktil rygmassage i undervisningen.Se www.sammenmodmobning.dk
Krop
8
1. klasse

Tema

FølelserKrop

Indhold

Hvad gør mig glad ogked af det?Hvilke forskellige ting gørbørn og voksne glade ogkede af det?Hvordan kan man se påhinanden, om man erglad eller ked af det?Hvilke forskellige følelserkender vi?

Trinmål

Fortælle om, hvad dergør børn og voksneglade og kede af det

Fag og emner i spil

Dansk

Ideer til aktiviteter

Højtlæsning af historier omfølelserLave egne tegninger, malerier el-ler collager, der viser dét at væreglad og ked af detKlassesamtale om hvornår maner glad og ked af – og hvordanman kan hjælpe hinanden, hvisman er ked af det i skolenSe film og billeder, der handlerom kropssprog og følelserLave små teaterstykker eller rol-lespil om følelser, kropssprog mv.

Henvisninger

Dig og mig og QuickLions Quest Danmark, 2004Skinsyg, Skrækslagen, Mismodig, Stiktossetaf JanneHejgaard, Forlaget Modtryk, 2000 (fire højtlæsningsbø-ger)Lille mand – lille mand,kortfilm af Kathrine Windfeld,2002,www.filmstriben.dk
Hvad kan min krop?Hvad vidste jeg ikke, atmin krop kunne?Hvordan er kroppe ens?Hvordan er kroppe for-skellige?Hvornår er jeg glad formin krop og for mig selv?
Lytte til egen krop ogdens reaktioner
Natur/teknikIdræt
Materiale omDin kroppå www.saetskolenibevægelse.dkHøjtlæsning og billedbøger omkroppens opbygning i systemerf.eks. øvelsenHvad kan min krop(muskler, skelet, blod, nerver mv.).Find ideer til lege og øvelser med kroppen hos Dansk”Kroppens OL” hvor eleverne skal Skoleidræt www.skoleidraet.dkafprøve og udfordre deres kroppeigennem forskellige idrætsakti-Find inspiration til et tværfagligt værkstedsarbejde omviteter (fx løb, spring, balance,kroppen på www.mangeintelligenser.comdans, koordination, kast mv.).Tage fotos af eleverne i forskel-lige kropslige situationer (fx fraKroppens OL) og lave udstilling iklassenKlassesamtale om betydningenaf at være glad for sig selv og sinkropMassageTjek kroppenAf Martina Wagner, Forlaget Klematis,2009Kroppenillustreret leksikon for børn af Penny Smith, For-laget Aktium, 2005I bogen”Er du med mod mobning?”,DCUM, Beskriveren metode til brug af taktil rygmassage i undervisningen.Se www.sammenmodmobning.dk
9
2. klasse

Tema

Identitet og trivselKøn

Indhold

Hvor er mine grænser?Hvordan kan folk haveforskellige grænser?Hvordan viser jeg andremine grænser?Hvordan ser og mærkerjeg andres grænser?

Trinmål

Fortælle om egne græn-ser og acceptere andres

Fag og emner i spil

DanskKlassens tid

Ideer til aktiviteter

Øvelser med fokus på kon-flikthåndtering, sprog, krop oggrænser

Henvisninger

Grib konfliktenaf Lotte Christy, Det KriminalpræventiveRåd 2003 Kan downloades gratis på www.dkr.dk
Dig og mig og QuickSe film, højtlæsning og læseLions Quest Danmark, 2004tekster med børn i situationer,hvor de bliver kede af det, følerEr du med mod mobning– 42 veje til bedre trivsel, udgi-sig uden for fællesskabet ellervet af DCUM www.sammenmodmobning.dkfår overskredet deres grænserTillidsøvelser og fællesskabs-legeFortælle om drenge- ogpigerollerDanskKlassens tidFinde eksempler på og snakkeom opdeling af drenge ogpiger: fx fødselsdage, legetøj,tøj, toiletter, bøger, farver mv.Tale om drenge og pige-rollerud fra billeder fra reklamer,blade og aviserLave teater, hvor piger spillerdrengeroller og omvendtTale om kønsroller og brud påkønsroller i skolen og i hjem-metHøjtlæsning og egen læs-ning af historier om piger ogdrenge, der ikke er ligesomalle andreFind inspiration til øvelser og metoder på www.dcum.dkSkolens bog om køn og ligestillingaf Cecilie Nørgaaardog Bonnie Vittrup, Informations Forlag. Find ideer tiløvelser til indskolingen med fokus på køn.Find inspiration og konkrete øvelser i Amnesty Interna-tionals undervisningsmaterialer til indskolingen www.amnesty.dk/undervisningVitello får en klam kæresteaf Kim Fupz Aakeson, Gyl-dendalPippi Langstrømpeaf Astrid Lindgren
Hvordan er det at væredreng? Hvordan er det atvære pige?Hvad er godt ved at værehhv. dreng og pige?Erder særlige drenge- ogpigeroller i klassen og ihjemmet?Er der særlige måder,som drenge og piger skalvære på eller se ud?Hvorfor opdeler vi i”drenge” og ”piger” ogkunne vi gøre nogetandet?
10
3. klasse

Tema

Følelser

Indhold

Hvad vil det sige at væreforelsket?Hvem kan man bliveforelsket i?Hvad vil det sige at værekærester?Er der forskelle på atvære kærester, når maner børn, teenager ogvoksen?

Trinmål

Fortælle om, hvad dergør børn og voksneglade og kede af det

Fag og emner i spil

Dansk MusikBilledkunst

Ideer til aktiviteter

Højtlæsning og egen læsningaf historier om kærester ogforelskelseLave interviews med voksneom, hvordan det var med kæ-rester og forelskelse, dengangde var børn eller teenagereSe korte børnefilm om kære-ster og forelskelseLytte til musik om kærlighed,f.eks. fra MGP. Læse sangtek-sterSe og tale om kunst, derhandler om kærlighed ogforelskelse

Henvisninger

Pigen og drengen(Dingo – Forbudt for børn) af Oscar K,Gyldendal Uddannelse 2011 (let- og højtlæsning)Omme bag klædeskabet.Læs litteratur i 3.-4. klasse afInge Lise Moos og Karen WilhelmsenDansklærerforeningens forlagErnst i svømmehallenkortfilm af Alice de Champfleury,www.filmstriben.dkSka vi være kæresterkortfilm af Anthony Dod Mantle,1996, www.filmstriben.dkBror, min brorkortfilm af Henrik Ruben Genz, 1999,www.filmstriben.dkOgginoggen,novellefilm af Jesper Westerlin Nielsen,1997, www.filmstriben.dkMGP: www.dr.dk/ramasjang/mgpBlomsten og bien,Undervisningsmateriale fra StatensMuseum for Kunst, www.smk.dk
11
Er drenge og piger ligemeget værd?Hvad er ”menneskeret-tigheder” og ”børneret-tigheder”?Hvordan var det medkønsroller for 50 eller100 år siden?
Fortælle om drenge- ogpigeroller
DanskHistorie
Tale om Menneskerettighe-derne og Børnekonventionen,om princippet om ligeværdsamt begrebet ”diskrimination”
Læs om Børnekonventionen på Børnerådets hjemme-side www.borneinfo.dkFind inspiration og konkrete øvelser i Amnesty Interna-tionals undervisningsmaterialer til indskolingen www.amnesty.dk/undervisning
Køn
Undersøgelse af om drengeog piger, mænd og kvinder kanog gør de samme ting (fx ift.Find filmklip påarbejde, løn, pligter hjemme,www.dr.dk/skoleinteresser mv.). Eleverne kanlave enkle spørgeskemaer el-ler interviews med voksneLæse historier, se film og bil-leder, der viser piger/kvinderog drenge/mænd tidligere ihistorien. Tale om ligheder ogforskellige i forhold til i dagBesøg i klassen af bedstefor-ældre eller andre ældre, derkan fortælle om kønsroller, dade var børn Storyline-forløbom kønsroller i fortiden eller ifremtidenStoryline-forløb om kønsroller ifortiden eller i fremtidenSkrive små historier om køns-roller i fortiden eller i fremtiden
12
Hvad laver man sammenmed sin familie?Hvornår kan ens familiegøre én glad eller ked afdet?Hvad betyder det, nårforældre flytter fra hinan-den, bliver skilt eller dør?
Fortælle om, hvordan bo-Dansklig- og familieforhold harindflydelse på sundhedFortælle om, hvad dergør børn og voksneglade og kede af det
Snak om cases om børn,der oplever skilsmisser, nyebonusforældre mv.Skrive ”familie-dagbog” i enuge: hvad laver jeg sammenmed min familie?Højtlæsning og egen læsningaf historier om forskellige typerfamilierLave egne digte om familierSe (klip fra) korte børnefilm omforskellige typer familier
Find cases, der kan bruges i undervisningen på BørnsVilkårs hjemmeside i Børnebrevkassen:www.bornenettet.dkFind filmklip og lærervejledning til indskolingen omtemaetFamilielivpå www.dr.dk/skoleFind inspiration til filmklip på www.filmstriben.dk ellerwww.dfi.dk
Familier
13
4. klasse

Tema

KropKøn

Indhold

Hvad sker der med krop-pen, når man kommer ipuberteten?Hvad sker der særligtfor piger og særligt fordrenge i puberteten?

Trinmål

Kende til fysiske ogpsykiske forandringer iforbindelse med puber-teten

Fag og emner i spil

Natur/teknikIdrætQuiz om pubertet på www.migogminkrop.dkFaglig læsning om krop ogpubertetInterview med forældre ellerandre voksne om, hvordan dehusker dét at være i puberte-tenHvilke kønsroller kanman se i medierne, f.eks.i TV-serier, reklamer ogmodeblade?Hvordan ligner medier-nes kønsroller de køns-roller, som vi har i voresklasse?Hvilke gode og dårligeting, kan der være vedkønsroller?DanskDiskutere kønsrollersbetydning for egen udvik-ling og klassens socialemiljøSe og diskutere korte filmklipmed hhv. børn og kendte, derhandler om køn, på www.migogminkrop.dkTal om begrebet ”kønsroller”Se klip fra populære TV-programmer (fx X-factor, MGP,forskellige ungdomsprogram-mer og TV-serier) og tale omtypiske kønsrollerKlippe billeder af menneskerud af ungdomsblade og rekla-mer og tale om typisk billederaf drenge og pigerSkrive egne fiktive historier omdrenge og piger, der ikke ligneralle andre

Ideer til aktiviteter

Brug af elementet ”Krop” påwww.migogminkrop.dk

Henvisninger

Uge Sex 2012 Grundmateriale til 4.-6. klasse, Sex &Samfund 2012(Emne 2: Krop og pubertet). Fås viawww.ugesex.dkwww.migogminkrop.dk, undervisningsmateriale til 4.-6.klasser, Sex & SamfundAt være sig selvaf Line Anne Roien, Sex & Samfund2010 (Afsnit 7: At være i puberteten).Stor, større, voksen. Hvad sker der med min krop?af Sa-bine Thor-Wiedemann, Klematis 2004Uge Sex 2012Temamateriale til 4.-6. klasse,Sex & Samfund 2012. Fåsvia www.ugesex.dkwww.migogminkrop.dk, undervisningsmateriale til 4.-6.klasser, Sex & SamfundAt være sig selvaf Line Anne Roien, Sex & Samfund2010 (Afsnit 4: At være dreng/pige)
14
Hvad betyder familierog fællesskaber for os idag?Hvad betød familien ogfællesskaber tidligere ihistorien?
Sammenligne forskel-lige former for bolig- ogfamilieformer
DanskHistorie
Læse faglige tekster omfamilier i et nutidigt og/eller ethistorisk perspektivLæse skønlitterære tekster omfamilier i et nutidigt og/eller ethistorisk perspektivSkrive egne faglige eller fiktivetekster om familiens betydningi dag eller tidligere i historienSe film, læse og tale om fami-lier i Danmark og i andre lande
At være sig selvaf Line Anne Roien, Sex & Samfund2010 (Afsnit 3: At være en familie)Find filmklip og lærervejledning til mellemtrinnet omtemaetFamilielivpå www.dr.dk/skoleFind tema om familier på www.emu.dk (elever i 4.-6.klasse, ”Sådan bor jeg!”, indeholder tekst, opgaver ogsmå videoklip)
Familier
15
5. klasse

Tema

Identitet og trivsel

Indhold

Hvilke forskellige græn-ser kan man have i fht.sprog?

Trinmål

Aflæse og begrundefølelsesmæssige reak-tioner

Fag og emner i spil

DanskIt- og mediekompetencerKlassens tid

Ideer til aktiviteter

Henvisninger

Diskuter ord, som er ”slang” el-At være sig selvaf Line Anne Roien, Sex & Samfundler kan opfattes som stødende 2010 (Afsnit 6: At være ”på”)eller frække (fx ”homo”, ”luder”,”fuck”, ”stræber”, ”nørd” m.m.)www.migogminkrop.dk, undervisningsmateriale til 4.-6.klasser, Sex & SamfundFaglig læsning om børn ogunges brug af internet og mobilwww.sikkerchat.dk, hjemmeside fra Red Barnet og DetKriminalpræventive Råd. Find særligt indhold til 4.-6.Undersøg hvilke ord børn ogklasseunge skriver til hinanden påmobiltelefonen og internettet(f.eks. på ”Væggen” på www.migogminkrop.dk)Interview elever i klassen ellerpå skolen og/eller voksne omhvilke ord, som de ikke kanlide at blive kaldt eller sige oghvorforDiskutere fordele og ulemperved kommunikation på internetog sms.Lave en mindre undersøgelseom unges oplevelser meddigital mobning på skolen.Diskuter handlemuligheder ifht. at forebygge digital mob-ningFormulere klassens egne spil-leregler for brug af chat, smsm.m.Find filmklip og lærervejledning til mellemtrinnet omDigital mobningpå www.dr.dk/skoleFind viden om digital mobning og videoer til brug iundervisningen (lavet af Red Barnet, Børns Vilkår ogBørnerådet) på Børns Vilkårs hjemmeside www.borns-vilkår.dkLæs om børns og unges brug af internet og mobil påMedierådet for børn og unges hjemmeside via www.dfi.dkhttp://www.dfi.dk/Boern_og_unge/Medieraadet/Internet-og-mobil.aspx
Hvordan kan man mobbeGøre rede for faktorer,der påvirker det fysiskeeller diskriminere medog psykiske arbejdsmiljøsprog, f.eks. på sms ellerpå skoleninternet?Hvordan kan vi tale tilhinanden i klassen, påmobiltelefonen og pånettet uden at overskridehinandens grænser?
16
Hvordan er det at væreforelsket?Hvilke forskelle ogligheder kan der være påforelskelse og venskab?Hvilke gode og dårligeting, kan der være vedforelskelse?Er der særlige forvent-ninger til, hvordan drengeog piger skal være, nårde er forelskede – ellernår de er kærester?
Aflæse og begrundefølelsesmæssige reak-tionerDiskutere kønsrollersbetydning for egen udvik-ling og klassens socialemiljø
DanskMusik
Spil og tal om ”Mysteriet”(handler om forelskelse) påwww.migogminkrop.dkSnak om cases om børn, deroplever forelskelse på forskel-lige måder
Uge Sex 2012 Grundmateriale til 4.-6. klasse,Sex &Samfund 2012 (Emne 3: Forelskelse).Fås via www.ugesex.dkwww.migogminkrop.dk, undervisningsmateriale til 4.-6.klasser, Sex & Samfund
Følelser
Find cases, der kan bruges i undervisningen på BørnsLæsning af skønlitteratur derhandler om børn og forelskelse Vilkårs hjemmeside i Børnebrevkassen:www.bornenettet.dkInterview andre børn ogvoksne om, hvilke forventnin-ger, de synes, der er til, hvaden dreng og en pige skal gøre,når de er forelskede/vil værekæresterSkriv små historier, der hand-ler om forelskelse - og hvorpersonerne gør det omvendteaf det, som ellers forventes afderes køn.Se og tal om filmklip, derhandler om forelskelse ogkærlighedSådan føles kærlighedaf Mattias Danielson og CarolineGinner, Klematis 2006Find filmklip og lærervejledning til mellemtrinnet omtemaetKærlighedpå www.dr.dk/skoleKalder Katrine,film af Per Fly, 1993, www.filmstriben.dkHjertet i papirflyveren(Børn fortæller deres historier omkærlighed og forelskelse) af Adil Erdem med tilhørendelærervejledning af Lone Smidt, Geografforlaget 2006
17
Hvordan kan pubertetenKende til fysiske ogpsykiske forandringer ivære forskellig fra personforbindelse med puber-til person?tetenHvordan føles det atvære i puberteten?Hvilke udfordringer kanman opleve i puberteteni forhold til familie ogvenner?
Natur/teknikDansk
Brug af elementet ”Krop” påwww.migogminkrop.dkQuiz om pubertet på www.migogminkrop.dkBrug af brætspillet ”Kroppenpå spil” fra Uge Sex 2012Snak om cases om børn, deroplever puberteten på forskel-lige måderLæsning af skøn- og faglitte-ratur der handler om børn ogpubertetSe film om børn i pubertetenFå besøg af sundhedsplejer-sken i klassen
Uge Sex 2012 Grundmateriale til 4.-6. klasse, Sex &Samfund 2012(Emne 2: Krop og pubertet). Fås viawww.ugesex.dkwww.migogminkrop.dk,undervisningsmateriale til 4.-6. klasser, Sex & SamfundAt være sig selvaf Line Anne Roien, Sex & Samfund2010 (Afsnit 7: At være i puberteten)Find cases, der kan bruges i undervisningen på BørnsVilkårs hjemmeside i Børnebrevkassen:www.bornenettet.dkTeenageguide.Sundhedsstyrelsen 2009Kan bestilles eller downloades gratis via Sundhedssty-relsens hjemmeside, www.sst.dkhttp://www.sst.dk/Udgivelser/2009/Teenage guide.aspxPersonlig historie: At være den første i puberteten.Sex& Samfund 2011.Findes på www.bedreseksualundervisning.dkNice eller nederen, Emma 11 år, snart 12 år,bog af Kir-sten Ahlburg, Forlaget Turbine 2011,Drenge fra 4. sal,film af Antonio Mercero, www.filmstri-ben.dkPin up,kortfilm af Mats-Olof Olsson, www.filmstriben.dk
Krop
18
6. klasse

Tema

Krop

Indhold

Hvilke billeder af kroppeog udseende ses i medi-erne?Hvordan ligner medier-nes billeder af kroppe devirkelige mennesker?Hvordan påvirkes børnog unge af mediernesbilleder af kroppe?Hvordan var det medkropsidealer for 50 eller100 år siden?Hvordan vises kroppe ikunsten?

Trinmål

Have kendskab til formålmed aktuelle kampag-ner, reklamer og andenmediepåvirkning indenfor sundhedsområdet

Fag og emner i spil

DanskHistorie

Ideer til aktiviteter

Brug af undervisningsmateria-letKend din kropspolitik

Henvisninger

Uge Sex 2012 Grundmateriale til 4.-6. klasse, Sex &Samfund 2012(Emne 2: Krop og pubertet). Fås viawww.ugesex.dk
Faglig læsning om reklamer ogmedierKend din kropspolitikaf Morten A. Skydsgaard og LineStald, Steno Museet 2011Finde billeder af kroppe påwww.kropspolitik.dkinternettet og anvende disse iegne digitale præsentationerKroppens mangfoldighed.Billedmateriale 2010. Sex &Lave spørgeskemaer til andre Samfund 2010, www.bedreseksualundervisning.dkklasser på skolen om holdningtil mediers påvirkning af børnog ungeSe og tal om hvordan kroppevises i kunstKroppen i kunsten,undervisningsmateriale fra StatensMuseum for Kunst til 6.-10. klasse, www.smk.dk
19
Hvor mange forskelligefamilietyper findes?Hvad er ”regnbuefami-lier”?Hvilke forskellige måderkan man få børn på?Hvordan udvikler barnetsig under graviditeten imoderens mave?Hvad er ”arrangeretægteskab”?
Sammenligne forskel-lige former for bolig- ogfamilieformer
DanskNatur/teknikKristendom
Se korte film (dokumentar- og/eller fiktion) om forskelligefamilietyperLæsning af skønlitteratur, derhandler om forskellige familie-typer
Find filmklip og lærervejledning til mellemtrinnet omtemaet Familieliv på www.dr.dk/skoleFrederikke,film af Heidi Maria Faisst, 2007, www.filmstri-ben.dkBaba Habib – perker på pletten,bog af Kristina Aamand,Gyldendal 2011
FamilierSeksuel sundhed
Lav fotoudstilling, der viserforskellige familietyper (billederBilledserie ”homoseksuelle og lesbiske familie, homo-af egne familier kombineretseksuelle kunstbilleder og malerier” på Youtube. Søg påmed fundet i bøger, reklamer,www.youtube.compå internettet)Faglig læsning om befrugtningog graviditetLæs om ”regnbuefamilier” på Landsforeningen for bøs-ser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners hjemme-side, www.lgbt.dkwww.biologifaget.dk, Clio Online, (kræver abonnement)brug afsnittet om pubertet og sex, hvor der er illustratio-ner af befrugtning og graviditet
Hvad er en sexsygdom?Hvordan smitter sexsyg-domme?Hvordan kan man be-skytte sig mod sexsyg-domme?Fortælle om de mest ud-bredte kønssygdomme
Fortælle om de mest ud-bredte kønssygdomme
Natur/teknik
Faglig læsning om sexsyg-domme (og evt. kondom)Gruppearbejde om fakta omsexsygdommeLav quiz om sexsygdommeKondom-instruktionEvt. brug af undervisningsma-terialet www.sexfordig.dk
Uge Sex 2012 Grundmateriale til 4.-6. klasse, Sex &Samfund 2012(Emne 4: Prævention og sexsygdomme).Fås via www.ugesex.dkLæs om præventionsformer og sexsygdomme i Sexikonpå Sex & Samfunds side til 6.-10. klasserwww.sexfordig.dkTeenageguide.Sundhedsstyrelsen 2009Kan bestilles eller downloades gratis via Sundhedssty-relsens hjemmeside på www.sst.dk
20
7. klasse

Tema

Identitet og trivsel

Indhold

Trinmål

Fag og emner i spil

DanskKlassens tid

Ideer til aktiviteter

Henvisninger

Hvad vil det sige ”at væreForstå og forholde sigtil sociale og samfunds-sig selv”?mæssige påvirkninger afidentitet, kønsroller ogEr der måder at væreseksualitetpå, som er mere accep-terede i samfundet endGøre rede for faktorer,andre?der påvirker det fysiskeog psykiske arbejdsmiljøHvordan kan man blivepå skolendiskrimineret i fht. køn ogseksualitet?Beskrive og afdækkemuligheder og barri-Hvad kan man gøre forerer gennem konkreteat forebygge mobning oghandlinger i forhold til etdiskriminering i fht. kønkonkret sundhedstema,og seksualitet –på skolenfx mobning eller sikkerog i samfundet?skolevejHvilke tanker om ”detgode liv” i fht. følelser,seksualitet og sex har vi?Læsning af personlige historierUge Sex 2011 Temamateriale til 6.-7. klasse, Sex &fra temamaterialet ”At være sigSamfund 2011.Fås via www.ugesex.dk.selv”, Uge Sex 2011Se og diskutere korte filmklipmed hhv. børn og kendte, derhandler om ”at være sig selv,på www.ugesex.dkSkrive egne skønlitterærehistorier om ”at være sig selv”(evt. indtale på diktafon, com-puter)Se korte dokumentarfilm omretten til seksualitet på www.rettentilmig.dkSe film om køn og seksualitet,der sætter fokus op mangfol-dighed og diskriminationUndersøge diskrimination i fht.køn og seksualitet i Danmark(f.eks. hadforbrydelser)Lave en avis om ”retten til atvære sig selv”Få besøg af Gå-Ud-Gruppenfra Landsforeningen for bøs-ser, lesbiske, biseksuelle ogtranspersoner (LGBT)Personlige historier om at være sig selv.Sex & Samfund2011. Findes på www.bedreseksualundervisning.dkFind filmklip om ”at være sig selv” fra Sex & SamfundsUge Sex 2011, www.bedreseksualundervisning.dkwww.rettentilmig.dk, undervisningsmateriale om de sek-suelle rettigheder fra Sex & Samfund og Red Barnetwww.stophadforbrydelser.dk, hjemmeside fra Kbh. Politi,Kbh. og Frederiksberg kommuner samt Institut for Men-neskerettighederFucking Åmål,film af Lukas Moodysson, 1998,www.dfi.dk(undervisningsmateriale)Lucky Blue,film af Håkon Liu, www.mixcopenhagen.dk/skolevisninger (undervisningsmateriale)Brokeback Mountain, film af Ang Lee, 2005Læs om og bestil besøg fra Gå Ud-Gruppen,www.lgbt.dk
21
Hvad er ”sikker sex”?Hvad er ”den seksuellelavalder” og hvad betyder”seksuel debut”?Hvilke præventionsfor-mer er de mest relevantefor unge?Hvordan beskytter topersoner af samme kønsig mod sexsygdomme?Hvilke fordele og ulem-per er der ved de forskel-lige præventionsformer?Hvilke sexsygdomme ermest udbredte blandtunge?Hvordan får man bedstunge til at beskytte sigmod uønsket graviditetog sexsygdomme?
Diskutere, hvordan ne-gative konsekvenser afseksuallivet kan undgås
BiologiDanskHistorie
”Kondom-stafet”Øvelser om dilemmaer vedpræventionBrug af brætspillet ”Præven-tion på spil” (fra Uge Sex 2012)Quizzer om prævention ogsexsygdomme fra www.sexfor-dig.dk. Lad evt. eleverne laveegne quizzer til hinanden
Uge Sex 2012 Grundmateriale til 7.-9. klasse, Sex &Samfund 2012(Emne 3: Prævention, sexsygdomme oguønsket graviditet). Fås via www.ugesex.dkwww.sexfordig.dk, undervisningsmateriale til 7.-9. klas-ser, Sex & Samfund
Seksuel sundhed
Læs om præventionsformer og sexsygdomme på hjem-mesidernewww.sexfordig.dk,www.sexlinien.dk ogTal om ”flertalsmisforståelser” i www.sexsygdomme.dkforhold til seksuelle erfaringerBestil gratis pjecer (”Klar Besked”) om præventionsfor-Gruppearbejde om hvordanmer i webshoppen www.sexogsamfund.dkman får unge til at brugekondom. Grupperne kan f.eks. Find video om kondom-påsætning på www.ugesex.dklave deres egen kampagne,plakat, Facebook-side mv.Læs om social pejling, sociale overdrivelser og flertals-misforståelser hos Center for digital pædagogik, www.Besøg et “kondomeri”cfdp.dkLæs og se film om P-pillenshistorie i Danmark samt kvin-debevægelsenwww.danmarkshistorien.dk, Aarhus Universitets hjem-meside med leksikon og historiske kilder. Find opslagom ”P-pillens historie” og relaterede artikler.
22
Hvad er lyst?Hvad er onani?Hvad er orgasme? Hvader hetero-, homo-, bi- ogtransseksualitet?Hvad er ”den seksuellelavalder?Hvor gamle er ungetypisk, når de har deresseksuelle debut i Dan-mark?Hvordan ved man omman har lyst til at havesex?Hvilken rolle spiller følel-ser i kærlighed i fht. detat have sex?Hvordan kan man sige tilog fra i fht. sex?
Beskrive fysiske ogpsykiske faktorer og dis-kutere deres samspil ogindvirkning på sundhedog seksualitetDiskutere, hvordan ne-gative konsekvenser afseksuallivet kan undgås
BiologiDansk
Find forklaringer på forskelligebegreber i Sexikon på Sexfor-dig.dkSnak om cases om unge, derhar spørgsmål om lyst, onani,orgasme, seksualitet mvGruppearbejde om ”Udfordrin-gen” på www.sexfordig.dkQuiz om unge og seksualitetpå www.sexfordig.dkØvelser om dilemmaer omseksualitet og sexSkriv artikler eller fiktive tek-ster om unge og seksualitetTal om, hvordan normer om-kring seksualitet er påvirket afsamfund, kultur og historieSe korte dokumentarfilm omretten til kroppen og privatlivpå www.rettentilmig.dkSpil dilemmaspillet på www.rettentilmig.dkLæs skønlitteratur om ung-domsliv og seksualitetSe film for unge om sex ogseksualitet
Uge Sex 2012 Grundmateriale til 7.-9. klasse, Sex &Samfund 2012(Emne 1: Unge og seksualitet + Emne 3:Følelser og sex). Fås via www.ugesex.dkwww.sexfordig.dk, undervisningsmateriale til 7.-9. klas-ser, Sex & SamfundFind cases, der kan bruges i undervisningen på Sex-linen, Sex & Samfunds rådgivning for unge: www.sexlinien.dkwww.rettentilmig.dk, undervisningsmateriale om de sek-suelle rettigheder fra Sex & Samfund og Red BarnetEt trygt rum for alle og Seksualitet, køn og normer,www.mixcopenhagen.dk/skolevisninger (undervisningsmate-riale)Fucking Åmål,film af Lukas Moodysson, 1998 Undervis-ningsmateriale til filmen findes på www.dfi.dkLucky Blue,film af Håkon Liu, www.mixcopenhagen.dk/skolevisninger (undervisningsmateriale)Det går nok over,dokumentarfilm af Ceciila Neant-Falk ,2003, www.filmstriben.dkAmerican Pie 1,Film af Paul Weitz, 1999
Seksualitet, sex og lyst
23
8. klasse

Tema

Følelser

Indhold

Hvordan føles det atvære forelsket?Hvad er kærlighed?Hvad betydning har kæ-rester og venner i ungesliv?Hvilke udfordringer kanman have som ung i fht.forelskelse og kærester?Hvordan kan man væreforelsket på forskelligemåder?Er der særlige forvent-ninger til, hvordan drengeog piger skal være, nårde er forelskede – ellernår de er kærester?Hvilke forskellige måderkan man være en godkæreste på?Hvordan kan man slå opmed en kæreste?

Trinmål

Gøre rede for, hvordanfølelser og kærlighed harbetydning for sundhed,seksualitet og familielivForstå og forholde sigtil sociale og samfunds-mæssige påvirkninger afidentitet, kønsroller ogseksualitet

Fag og emner i spil

Dansk

Ideer til aktiviteter

Snak om cases om unge, derhar spørgsmål om forelskelseog kæresterGruppearbejde om ”Udfordrin-gen” på www.sexfordig.dkØvelser om dilemmaer omforelskelse og kæresterLæse og analysere skønlitte-rære tekster og/eller musik omfølelser og kærlighedSkriv egne skønlitterære tek-ster eller artikler om temaetSe ungdomsfilm der handlerom følelser og kæresterLav interviews med andreunge eller voksne om forel-skelse, kærester, kærlighedmv.Tal om følelser og sexFå besøg af sundhedsplejer-sken

Henvisninger

Uge Sex 2012 Grundmateriale til 7.-9. klasse, Sex &Samfund 2012 (Emne 3: Følelser og sex). Fås via www.ugesex.dkwww.sexfordig.dk, undervisningsmateriale til 7.-9. klas-ser, Sex & SamfundFind cases, der kan bruges i undervisningen på Sex-linen, Sex & Samfunds rådgivning for unge: www.sexlinien.dkEn, to, tre, nu,ungdomsroman af Jesper Wung Sung,Dansklærerforeningen 2005Hjertevirus- en antologi for unge om kærlighed, der gårpå tværs af køn, alder, etnicitet, tilhørsforhold, socialbaggrund og den sunde fornuft. Den Gode Historie – PåTværs, 2002Drengen med stjernekaster,roman af Thomas Lager-mand Lundme
24
Hvad er ”seksuel sund-hed”?Hvad er de” seksuellerettigheder”?Hvilke problemer er dermed seksuel sundhed ogseksuelle rettigheder iDanmark?Hvilke problemer er dermed seksuel sundhedog seksuelle rettighederi andre lande, f.eks. i EUog i udviklingslande iAfrika og Asien?
Diskutere sundhed,seksualitet og familieliv ihistoriske, globale og in-ternationale perspektiverAnalysere og vurdereinteresser bag kampag-ner, reklamer og andenmediepåvirkning indenfor sundhedsområdet
GeografiSamfundsfagEngelsk
Tal om ”de seksuelle rettig-heder” og hvad de betyderkonkret i danske unges livUndersøg omfanget af proble-merne med seksuel sundhedi Danmark og i egen kom-mune (f.eks. unges seksuelleadfærd, udbredelse af sexsyg-domme, seksuelle overgreb,kærestevold, grooming påinternettet, hadforbrydelser,prostitution og trafficking mv.)Lad eleverne selv finde hjem-mesider relateret til seksuelsundhedDiskuter handlemuligheder ifht. seksuel sundhed (for sam-fundet og for den enkelte)Lav en kampagne, der sætterfokus på et problem relateret tilseksuel sundhed
www.rettentilmig.dk, undervisningsmateriale om de sek-suelle rettigheder fra Sex & Samfund og Red BarnetEngelsksproget deklaration omSexual Rights,www.ippf.orgLæs om seksuel sundhed i Danmark på Sundhedsstyrel-sens hjemmeside, www.sst.dkUng 2006 – unges viden, holdninger og adfærd,Sund-hedsstyrelsen 2007, www.sst.dk (rapport)www.kunmedkondom.dk hjemmesiden fra Sundhedssty-relsen sexsygdomme og kondomwww.sikkerchat.dk, hjemmeside fra Red Barnet og DetKriminalpræventive Råd. Find særligt indhold til 7.-9.klasse
Seksuel sundhed
25
Undersøg private, statslige ogFN- organisationers arbejdemed seksuel sundhed nationaltog internationalt (evt. på en-gelsksprogede hjemmesider)Interview folk der arbejder medseksuel sundhed nationalt oginternationaltLav projektarbejde om seksuelsundhed og rettigheder iDanmark og udviklingslande.F.eks. fokus på seksuelle ret-tigheder, sexsygdomme (inkl.HIV), teenagegraviditeter,aborter, mødredødelighed, rettil oplysning og undervisning,tilgængelighed til prævention,omskæring mv.Marker mærkedage som Ver-dens Præventionsdagen d. 26.september, Anti-trafficking Dayd. 18. oktober og World AidsDay den 1. december
www.borneinfo.dk, på Børnerådet hjemmeside til børnog unge kan man læse om sex og seksuelle overgrebTræneren,kortfilm af Lars Mikkelsen, 2009, www.film-striben.dkwww.stophadforbrydelser.dk, hjemmeside fra Kbh. Po-litik, Kbh. og Frederiksberg kommuner samt Institut forMenneskerettighederwww.ditforhold.dk , hjemmeside om kærestevold fra DetKriminalpræventive Råd, Foreningen for børn og unge ivoldsramte familier og Landsorganisationen for kvinde-krisecentrewww.prostitution.e-museum.dkBymuseet, Stadsarkivet og Skoletjenestens hjemmesideom prostitution og trafficking før og nuFind omtale og link til undervisningsmaterialer om udvik-lingslande:www.emu.dk/3verdenFind viden om Sex & Samfundsnationale og internationale arbejde med seksuel sund-hed på www.sexogsamfund.dkFind viden om hiv/aids og seksuel sundhed på:www.aidsnet.dk
26
Analysere og vurdereinteresser bag kampag-ner, reklamer og andenHvilken historie knyttermediepåvirkning indensig til pornoens frigivelsefor sundhedsområdeti Danmark?Hvad er pornografi?Hvilke fordele og ulem-per er der ved porno?Hvordan bruger ungeporno?Hvilke elementer frapornoen kan genkendesi reklamer, musikvideoermv.?
DanskSamfundsfagHistorie
Diskutere hvad porno er oghvilke forskellige former forporno, man har hørt omLæs og se film om pornoensfrigivelse i DanmarkFind eksempler på erotiskefotos/billeder fra gamle dageog tal om, hvordan normer om,hvad der er erotisk/pornogra-fisk ændrer sig med tidenSnak om unges brug af pornoud fra viden fra undersøgelserLave en spørgeskema-undersøgelse på forskelligeklassetrin på skolen om, hvoreleverne har set porno oghvad de synes om detFinde og analysere avisartiklerom pornografi og unges/voks-nes brug af detteUndersøge argumenter for ogimod porno, f.eks. gennemdebatter/rollespilFinde og analysere eksemplerpå reklamer og musikvideoermed elementer af sex ogporno
Find filmklip og lærervejledning til udskolingen om te-maet 1960erne: sex og moral på www.dr.dk/skolewww.danmarkshistorien.dk, Aarhus Universitets hjem-meside med leksikon og historiske kilder. Find opslagom ”pornografi”Find inspiration i undersøgelsen Unge, Køn og porno-grafi i Norden, Nordisk Ministerråd 2006, www.nikk.noFind eksempler på musikvideoer på YouTubewww.youtube.com
Seksualitet, sex og lyst
27
9. klasse

Tema

Køn

Indhold

Hvad er seksualitet?Hvad er køn?Hvilke normer omkringkøn og seksualitet ken-der vi?Hvilke ligheder og for-skelle er der på unges ogvoksnes normer om kønog seksualitet?Hvordan har normerom køn og seksualitetændret sig i et historiskperspektiv?Hvilke eksempler påbrud i forhold til normerseksualitet er udbredte idet danske samfund?Hvordan påvirker normerom køn og seksualitetunges liv?Kan man selv påvirke,skabe eller ændre nor-merne – hvordan?

Trinmål

Forstå og forholde sigtil sociale og samfunds-mæssige påvirkninger afidentitet, kønsroller ogseksualitet

Fag og emner i spil

SamfundsfagHistorieDanskTal om, hvordan normer om-kring seksualitet er påvirket afsamfund, kultur og historieAnalyse af undersøgelse omunge og sex (f.eks. Ung 2006)

Ideer til aktiviteter

Henvisninger

Uge Sex 2012 Grundmateriale til 7.-9. klasse, Sex &Undersøgelse af begreberne”seksualitet”, ”køn” og ”normer”Samfund 2012(Emne 1: Unge og seksualitet). Fås viavha. opslagsværker, internet-www.ugesex.dktet, artikler, interviews mv.Uge Sex 2012 Temamateriale til 7.-9. klasse,Sex &Samfund 2011. Fås via www.ugesex.dk.Uge Sex 2011 Temamateriale til 8.-10. klasse,Sex &Samfund 2011. Fås via www.ugesex.dk.
Ung 2006 – unges viden, holdninger og adfærd.Sund-Undersøgelse af hvilke typer af hedsstyrelsen 2007, www.sst.dkspørgsmål, som unge stiller pårådgivningssites på internettet Rådgivningssites:www.sexlinien.dkLæsning af tekster fra tema-www.nymoedom.dkerne ”At være sig selv” (Ugewww.etniskung.dkSex 2011) og ”Køn betydernoget” (Uge Sex 2012)Et trygt rum for alle og Seksualitet, køn og normer.Undervisningsmateriale fra filmfestivalen Mix Copenha-Se og diskuter korte filmklipgen, www.cglff.dk/skolevisningermed hhv. unge og kendte,der handler om køn, på www.Find gamle klip fra TV-programmer på www.dr.dk/skolesexfordig.dkAnalyse normer om køn ogseksualitet ud fra nutidige ogældre film, TV-programmereller TV-serier (f.eks. reality-shows, Forbrydelsen, Matadormv.). Lad evt. eleverne selvfinde eksempler.Diskussion i klassen omnormer om køn og seksualitetsamt om mulige generations-forskelle.Goddag mit navn er lesbisk, film af Iben Haarh Andersenog Minna Groos, 2009, www.filmstriben.dk
28
Hvad er abort?Hvilke rettigheder harvi i Danmark i fht. abort(som kvinde/pige ogmand/dreng)?Hvor udbredt er abortblandt voksne og unge iDanmark?Hvilken historie knyt-ter sig til den fri abort iDanmark?Hvordan er det medabort i andre lande?Hvilke dilemmaer knytterder sig til valget mellemen abort og at få et barn
Diskutere, hvordan ne-gative konsekvenser afseksuallivet kan undgåsForstå og forholde sigtil sociale og samfunds-mæssige påvirkninger afidentitet, kønsroller ogseksualitet
SamfundsfagHistorieDansk
Læs artiklen ”Abort underansvar” og tal om sammen-hængen mellem den sam-fundsmæssige udvikling ogholdninger til abort (Uge Sex2012)Undersøgelse af fakta omabort og rettigheder i Danmarki faglitteratur og på internettetLæsning af historiske og sam-tidige kilder om abortUndersøge lovgivning omabort i andre lande, fx i EUeller udviklingslande.Snak om cases om unge, derhar spørgsmål om uønsketgraviditet og abortFind og analyser personligefortællinger om abort, f.eks. ichatfora eller anonyme rådgiv-ninger på internettetØvelser om dilemmaer omabortSe film om teenagegraviditeter,abort og adoption
Uge Sex 2012 Grundmateriale til 7.-9. klasse,Sex &Samfund 2012 (Emne 4: Prævention, sexsygdomme oguønsket graviditet). Fås via www.ugesex.dkSex & Samfunds side om abort og lovgivning:www.abortnet.dkSundhedsstyrelsen (tal og undersøgelser om abort):www.sst.dkwww.danmarkshistorien.dk, Aarhus Universitets hjem-meside med leksikon og historiske kilder. Find opslagom ”fri abort” og relaterede artiklerFind cases, der kan bruges i undervisningen på Sex-linen, Sex & Samfunds rådgivning for unge: www.sexlinien.dkMødrehjælpen:www.moedrehjaelpen.dkFind filmklip og lærervejledning til udskolingen om te-maet 1960erne: sex og moral på www.dr.dk/skoleJuno,film af Jason Reitman, 20074 måneder, 3 uger og 2 dage,film af Cristian Mungius,2007
Sex og seksuel sundhed
29
6. Til inspiration
Hvis du som underviser vil læse mere om seksualundervisningens rammer elleremnets pædagogik og didaktik, kan det anbefales at du orienterer dig i de følgendehenvisninger:Fælles Mål for sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab,Undervis-ningsministeriet 2009. Beskrivelse af de lovpligtige rammer for seksualundervisnin-gen i skolen. Vejledningen rummer mange gode overvejelser om faget. Fælles påkan hentes på Ministeriets for Børn og Undervisnings hjemmesideInspiration til bedre seksualundervisning i folkeskolen,Ministeriet for Børn ogUndervisning 2012. Publikationen giver inspiration og ideer til, hvordan grundskolerkan udvikle og kvalificere seksualundervisningen. Den indeholder bl.a. konkreteeksempler fra flere kommuner, heriblandt Holstebro kommune. Kan hentes på www.uvm.dk/seksualundervisning.dkBedre seksualundervisningaf Mette Gundersen, Sex & Samfund 2010 (2. udgave).Det er en bog til undervisere om seksualundervisningens metoder. Den beskriveren række konkrete øvelser, der er baseret på Sex & Samfunds mangeårige erfarin-ger med seksualundervisning i udskolingen.Seksualundervisning – inspiration og metoderaf Suzanne Bjerregaard (red.), Centerfor Sex og Sundhed, 2009 (2. udgave)Bog til undervisere om seksualundervisningens viden og metoder.Tema om seksualundervisning.Tidsskriftet Unge Pædagoger, nr. 6/2010En række artikler om skolens seksualundervisning og de udfordringer, der knyttersig til denne.Børn og seksualitetaf Anna Louise Stevnhøj. Børns Vilkår 2011 (3. udgave)Om børns seksuelle udvikling og adfærd, om seksuelle overgreb og om pædago-gisk praksis.
Vokseværker. Et signalement af unge danskeres seksuelle livaf ChristianGraugaard. Psyke & Logos 2010, 31, s. 232-256. Artikel, der samler den eksiste-rende viden om unges seksuelle adfærd. Artiklen kan hentes på www.bedreseksu-alundervisning.dkwww.bedreseksualundervisning.dkwww.ugesex.dk
7. Sundhedsplejens tilbud
Alle kommunens 5. og 8. klasser får tilbud om supplerende seksualundervisning afsundhedsplejens kompetencepersoner. Undervisningen planlægges i samarbejdemed klassens lærere og med udgangspunkt i den enkelte klasses behov. I special-klasser deltager læreren i undervisningen. Ellers er den ”lærerfri”, men med opfølg-ning bagefter. Alle skoler får tilmeldingsblanket til tilbuddet ved skoleårets start.Sundhedsplejens tilbud til alle 5.klasser

1 sundhedsplejerske i 2 lektioner

Emne:pubertetEksempel på indhold: drenge og piger –forskelle og ligheder. Fysiske, psykiske ogsociale forandringerSundhedsplejens tilbud til alle 8.klasser

2 sundhedsplejersker i 3 lektioner

Emne:seksualitetEksempel på indhold: kærlighed, seksua-litet, seksuel debut, prævention, graviditet,abort og sexsygdomme
30
Læseplanen for seksualundervisning i Holstebro kommune er en del af projektet ”Seksuel sundhedfor børn og unge i Holstebro kommune gennem kvalitetssikring af seksualundervisningen”.Den er blevet til i et tværfagligt samarbejde mellem Skolerne og Sundhedsplejen og med konsulent-bistand fra Organisationen Sex og Samfund.Vil du vide mere om læseplanen, materialer og seksualundervisning i Holstebro kommuneså kontakt:Kompetencepersonerne på skolerne og i sundhedsplejenLone Kjær Hein, Projektleder og netværkskoordinator, SundhedsplejenTlf: 2420 5215Mail: [email protected]Bo Meldgaard, Pæd. Adm. Konsulent, Skoleafdelingen
Layout & tryk: Holstebro Kommune, Fotos: Holstebro Kommune og colourbox.com
Lone Kjær HeinSundhedsplejerske
Bo MeldgaardPæd. adm. konsulent
Link til elektronisk udgave af læseplanen på: www.holstebro.dk/SeksualundervisningStøttet af Sundhedsstyrelsens satspuljemidler