Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 296
Offentligt
1108500_0001.png
1108500_0002.png
1108500_0003.png
1108500_0004.png
1108500_0005.png
1108500_0006.png
1108500_0007.png
1108500_0008.png
1108500_0009.png
1108500_0010.png
1108500_0011.png
1108500_0012.png
1108500_0013.png
Forslagtil lov om ændring af
”Stk. 3.Geografisk selvstændige afdelinger på de i stk. 2nævnte institutioner, som fortrinsvis har optaget personerover 18 år, er ikke omfattet af forbuddet i stk. 2.”8. I§ 7indsættes somstk. 4:Stk. 4.For anbringelsessteder, der fortrinsvist har optagetbørn og unge under 18 år, og som for en periode ogsåfungerer som bolig for de unge, kan det besluttes, at deter tilladt, at de unge ryger udendørs på institutionensområde.”9. I§ 7indsættes somstk. 5:Stk. 6.For sikrede afdelinger på døgninstitutioner, der foren periode tjener som bolig for unge under 18 år, kan detbesluttes, at det er tilladt, at de unge ryger i rygerum, påderes egne værelser og udendørs.”10. I§ 7indsættes somstk. 6:
Lov om røgfri miljøer(Udvidelse af lovens anvendelsesområde, en skærpelseaf lovens straffebestemmelser mv.)§ 1.I lov nr. 512 af 6. juni 2007om røgfri miljøer, som ændretved lov nr. 532 af 26. maj 2010, foretages følgendeændringer:1. I§ 1indsættes somstk. 2:Stk. 2.Ved passiv rygning forstås indånding af denblandingsluft, der opstår, når røgen fra cigaretter, piber,cigarer, vandpiber, cerutter, urtecigaretter og lignendeprodukter blandes med og forurener den omgivende luft.”2.§ 6, stk. 2, affattes således:”Det kan besluttes, at det er tilladt at ryge i kraner,firmabiler og andre erhvervskøretøjer, der alene tjener somarbejdsplads for én person ad gangen.”3. I§ 6indsættes som nytstk. 4:”Arbejdspladser, der etablerer rygerum eller rygekabiner,hvor rygning kan finde sted, skal ved synlig skiltninginformere om, at luften i omgivelserne udenfor kan væresundhedsskadelig.”4. I§ 6indsættes som nytstk. 5:”Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætternærmere bestemmelser om udformning, opsætning m.v.vedrørende obligatorisk skiltning i henhold til § 6, stk. 4.”5.§ 7, stk. 1, affattes således:”På børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler,institutionermedudbudafgymnasialeungdomsuddannelser, opholdssteder og lignende, derfortrinsvis har optaget børn og unge under 18 år, er detikke tilladt at ryge på institutionens område.”6. I§ 7indsættes somstk. 2:
”Stk. 7. Tjenesteboliger, som er beliggende på de i stk. 1nævnte institutioner m.v., er ikke omfattet af forbuddet istk. 1. Det er dog ikke tilladt at ryge, når børn og unge,der er optaget på institutionen m.v., opholder sig itjenesteboligen.”11.§ 8ophæves.12§ 9ophæves.13. I§ 14, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:”Det kan ligeledes pålægges den indsatte ikke at ryge ibesøgsrum.”I4.§ 26, stk. 2, udgår: ”indendørs”.15. I§ 33ændres ”2001-12” til: ”2014-15”.§2
Loven træder i kraft den 15. august 2012.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
”Stk. 2.Institutioner mv., der både udbyder en gymnasialungdomsuddannelse, der fortrinsvis har optaget personerunder 18 år, jf. stk. 1, og en uddannelse, der fortrinsvisthar optaget personer over 18 år, er omfattet af § 7, stk.1.”7.I § 7indsættes somstk. 3:
4)
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1.2.3.IndledningLovforslagets baggrundLovforslaget3.1 Arbejdspladser3.2 Institutioner, skoler og uddannelsessteder for børnog unge3.3 Øvrige uddannelsesinstitutioner3.4 Kriminalforsorgens Institutioner3.5 Straffebestemmelser4. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivet mv.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Lovforslagets forhold til EU-retten9. Hørte myndigheder10. sammenfattende skema
5)
at det i Kriminalforsorgens institutioner vil kunnepålægges den indsatte ikke at ryge i besøgsrumgodt en fordobling af bødestørrelserne vedovertrædelse af reglerne for rygning i medfør af lovom røgfri miljøer.
Lovforslaget fastsætter mindstekrav for røgfri miljøer.Den enkelte kommunalbestyrelse, arbejdsplads m.v. tagerstilling til den lokale udmøntning af loven, herunderanvendelse af lovens undtagelsesmuligheder. Der er i denforbindelse intet til hinder for, at der indføres mererestriktive regler, end der følger af loven.
1. IndledningI henhold til lov nr. 532 af 26. maj 2010 skal lov omrøgfri miljøer (lov nr. 512 af 6. juni 2007) revideres ifolketingsåret 2011-12.Lovforslaget er en udmøntning af den politiske aftale af20. april 2012 om en styrket forebyggelsesindsats påtobaksområdetindgåetmellemregeringen(Socialdemokratiet, Radikale Venstre og SocialistiskFolkeparti) og Enhedslisten.Ændringsforslaget sætterde lovgivningsmæssigerammer for indsatsen over for ufrivillig udsættelse forpassiv rygning for de næste tre år.Efter aftalen skal loven revideres i folketingssamlingen2014-2015, således at nye regler kan sættes i kraft den 15.august 2015, hvor ændringsloven til lov om røgfri miljøerhar virket i tre år.Formålet med lovforslaget er at udbrede røgfri miljøeryderligere med henblik på at forebygge sundhedsskadeligeeffekter af passiv rygning samt at forebygge, at nogenufrivilligt kan udsættes for passiv rygning. Ikke mindst iforhold til børn og unge.Hertil kommer, at en mere restriktiv lovgivning kanmedvirke til at reducere andelen af dagligrygere, herunderblandt unge.I forhold til den gældende lov om røgfri miljøer villovforslaget indebære:1) at der indføres rygeforbud på enkeltmandskontorerog lokaler, som er stillet til rådighed som studiepladsfor en person ad gangen2) at der indføres obligatorisk skiltning på rygerum ogrygekabiner3) at der indføres rygeforbud indendørs og udendørs forbørn, unge, ansatte samt alle andre på institutioner,skoler, ungdomsuddannelser, døgninstitutioner mv.for børn og unge fortrinsvis under 18 år
2. Lovforslagets baggrundFolketinget vedtog i 1995 lov nr. 436 af 14. juni 1995om røgfri miljøer i offentlige lokaler, transportmidler oglignende.Loven fastsatte bestemmelser om røgfri miljøer på detstatslige område, hvor udgangspunktet blev, attobaksrygning ikke er tilladt. For det kommunale ogamtskommunaleområdepålagdelovenkommunalbestyrelserogamtsrådatfastsættebestemmelser om røgfri miljøer på deres institutioner, itransportmidler og lignende samt i kommunale ogamtskommunale lokaler, hvortil offentligheden har adgang.I 2000 blev loven skærpet ved lov nr. 1313 af 20.december 2000 ved tilføjelse af bl.a. særlige regler forkommunaleogamtskommunaleskolerogbørneinstitutioner samt fritids- og ungdomsklubber.Lovændringen indebar blandt andet, at elever ikke længeremåtte ryge i folkeskolen.I 2005 blev det ved lov nr. 298 af 27. april 2005obligatorisk at skilte om rygepolitik på offentligttilgængelige serveringssteder.I 2007 blev lov om røgfri miljøer yderligere skærpet vedlov nr. 512 af 6. juni 2007.Den21.november2006indgikVenstre,Socialdemokraterne,DanskFolkeparti,SocialistiskFolkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkepartiaftale om den fremtidige indsats for røgfri miljøer. Lov nr.512 af 6. juni 2007 er en udmøntning heraf.Lovændringen indebar, at det i dag ikke er tilladt at rygeindendørs i lokaliteter, som er omfattet af loven,medmindre det fremgår af lovens andre bestemmelser. Detdrejer sig om følgende:1) Arbejdspladser, herunder offshoreanlæg – indendørs.2) Institutioner og skoler for børn og unge3) Øvrige uddannelsesinstitutioner4) Indendørs lokaliteter, hvortil offentligheden har adgang5) Kollektive transportmidler.6) Serveringssteder.Det indgik i aftalen om den fremtidige indsats for røgfrimiljøer, at loven skulle revideres i folketingsåret 2009-2010, således at nye regler kunne sættes i kraft den 15.august 2010, hvor loven havde virket i tre år. Af dealmindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår det, atlovforslaget som fremsat den 21. marts 2007 sætter delovgivningsmæssige rammer for indsatsen over for ufrivilligudsættelse for passiv rygning for de næste tre år.I 2010 udskød aftalekredsen revisionen til folketingsåret2011-2012. I henhold til lov om ændring af lov om røgfri
miljøer (lov nr. 532 af 26. maj 2010 om udskydelse afrevisionstidspunktet) skal lov om røgfri miljøer revideres ifolketingsåret 2011-2012, således at eventuelle nye reglerkan sættes i kraft den 15. august 2012, hvor loven harvirket i fem år.
Lovforslaget tager særligt sigte på at beskytte børn ogungemod(passiv)rygningssundhedsskadeligekonsekvenser, herunder blandt andet at støtte den gruppebørn og unge, der ikke altid har de fornødne ressourcer,den viden og det netværk, der skal til for at træffe sundevalg.Lovforslaget indgår således som et væsentligt led iregeringen indsats for at bekæmpe rygning blandt unge, jf.regeringsgrundlaget fra oktober november 2011, og skalblandt andet ses i sammenhæng med satspuljeaftalen omen strategi for bekæmpelse af rygning blandt udsatteunge, jf. nedenfor.Tobaksforebyggelse er en helhedsorienteret indsats. Enyderligere udbredelse af røgfri miljøer bør derfor ikke ståalene. Regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre ogSocialistisk Folkeparti) og Enhedslisten har derfor ogsåindgået en bredere aftale om at udbrede de røgfri miljøeryderligere, om en række tilknyttede forebyggelsesinitiativerpå tobaksområdet og om rygestop.En revision af lov om røgfri miljøer er således ét elementblandt en række foranstaltninger, der fra centralt holdallerede er eller vil blive iværksat for at nedbringe antalletaf rygere og for at undgå, at børn og unge begynder atryge:Cigaret- og tobaksafgifterne er pr. 1. april 2012 forhøjet,så en pakke cigaretter stiger fra typisk 39 kr. til 42 kr.Regeringen vil nøje overvåge effekten af afgiftsstigningenpå udviklingen i danskernes cigaretforbrug og igrænsehandlen for at se på muligheden for at sætteafgifterne yderligere op.Samtidig er der pr. 1. april 2012 fastsat minimumskravfor antal cigaretter i en cigaretpakke (minimum 20 stk.).Formålet er at sikre, at afgiftsforhøjelserne på tobakafspejles i forbrugerpriserne og ikke blot omgås ved, at en20 stk. cigaretpakke reduceres til 18 eller 19 stk., ogherefter sælges til samme pris som hidtil.Med satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2012-2015er der afsat 16 mio. kr. i perioden 2012-2015 tilbekæmpelse af rygning blandt udsatte unge, herunder tiludarbejdelse af et fælles, nationalt forpligtende koncept.Heraf er der afsat 3 mio. kr. til centrale aktiviteter og 13.mio. kr. til ansøgningspulje.For at hjælpe butikker, hvor der foregår detailsalg til atsikre, at salg af tobak og alkohol til unge sker ioverensstemmelsemedlovgivningen,fremsætterregeringen i folketingsåret 2012-2013 forslag tilfolketingsbeslutning om, at unge, der vil købe tobak ogalkohol, skal vise billedlegitimation og obligatorisk skiltningherom på salgssteder.For at anspore til øget selvjustits på salgsstederfremsætter regeringen i folketingsåret 2012-2013 forslagom at, bødestørrelserne ved overtrædelse af forbud omsalg af tobak og alkohol til unge under 18 år hæves til5.000 kr., 10.000 kr. og 20.000 kr. for henholdsvis 1., 2.og 3. gangstilfælde.
2.2 Høring om lov om røgfri miljøerDer er afholdt en bredere høring om lov om røgfrimiljøer, jf. Sundhedsudvalgets Betænkning over Forslag tillov om ændring af lov nr. 512 af 6. juni 2007 om røgfrimiljøer (om udskydelse af tidspunktet for revision af loven)afgivet den 14. april 2010. Formålet med høringen var somsupplement til den allerede gennemførte evaluering af lovom røgfri miljøer, at tilvejebringe yderligere afbalanceretviden og synspunkter til styrkelse af beslutningsgrundlagetfor de aftalte forhandlinger om revision af rygeloven i2011.2.3. Regeringens overvejelserTobakerdenvæsentligsterisikofaktorforlivsstilssygdomme og for tidlig død. Ifølge Statens Institutfor Folkesundhed er rygning hvert år relateret til næsten14.000 dødsfald. Det svarer til hvert 4. dødsfald. Ogrygning er en væsentlig årsag til, at danskerne levernæsten 3 år kortere end svenskerne. En storryger levergennemsnitligt mellem 9 og 10 år kortere end en, deraldrig har røget, og en storryger kan forvente godt 10færre leveår uden langvarig belastende sygdom end en,der aldrig har røget. Hertil kommer, at rygning hvert årmedfører mere end 2,5 mio. ekstra fraværsdage fraarbejdet, og hvert år er næsten 5.000 tilfælde afførtidspension relateret til rygning.Ifølge den seneste rygevaneundersøgelse fra 2011, somEpinion har lavet for Sundhedsstyrelsen, Hjerteforeningen,Kræftens Bekæmpelse og Danmarks Lungeforening,angiver 18 pct. af danskerne (15+ år), at de ryger dagligt,mens 6 pct. angiver, at de ryger jævnligt.De fleste voksne rygere er begyndt at ryge iteenageårene. Et mål er derfor at forhindre unge i atbegynde at ryge og hjælpe dem, der er begyndt med atryge, til at holde varigt op igen.Børn og unges rygevaner har i en årrække udviklet sig ien positiv retning i takt med, at grundskolen er blevetrøgfri for elever. Loven, der forbød elever at ryge i denoffentlige grundskole fra 2001, har spillet en afgørenderolle for denne udvikling. Men den positive udvikling medfærre og færre helt unge rygere er stagneret siden 2006.Siden 2006 har det således nogenlunde konstant været ca.1 ud af 10 af de 15-årige, der ryger hver dag. Det viserSkolebørnsundersøgelsen fra 2010.Tobaksforurenet luft indeholder de samme stoffer, somden røg, der inhaleres ved egen rygning. Tobaksforurenetluft er derfor sundhedsskadelig og kan fremkalde desamme lidelser som aktiv rygning. Passiv rygning ersåledeskræftfremkaldendeogøgerrisikoenhjertesygdomme og luftvejslidelser. Ifølge Statens Institutfor Folkesundhed er i dag ca. 900 dødsfald årligt relaterettil passiv rygning (blandt rygere og ikke rygere).I 2011 angiver 16 pct. af de uddannelsessøgende, at dedagligt er udsat for tobaksforurenet luft på deresuddannelsesinstitution, mens kun 15 pct. angiver, at dealdrig er udsat for passiv rygning.
3. LovforslagetLov om røgfri miljøer, lov nr. 512 af 6. juni 2007,indeholder et generelt rygeforbud på indendørs lokaliteter,der er omfattet af loven, jf. § 4. Der i lovens øvrigebestemmelser fastsat en række undtagelser til lovensgenerelle rygeforbud, således at der i vid udstrækning er
mulighed for at ryge bl.a. i rygerum og rygekabiner.Lovforslaget fastsætter justering af en række af lovensundtagelsesbestemmelser.
rygning kan finde sted. Skiltningen skal informere om, atluften i omgivelserne uden for rummet kan væresundhedsskadelig. Skiltningen skal være umiddelbar synlig.Undersøgelser af effekten af rygerum og rygekabinerplaceret inden døre har vist, at de kan bidrage til atbegrænse spredningen af tobaksrøg til den omgivende luft.Imidlertid kan rygerum og rygekabiner med udluftnings- ogventilationssystem ikke fuldt ud forhindre, at nogle af deskadelige stoffer i tobaksrøgen vil sprede sig i denomgivende luft.Formålet med lovforslaget er at sikre information om, atomgivelserne uden for et rygerum og en rygekabine ikke eret 100 pct. røgfrit område. Blandt andet også for at sikre,at den enkelte arbejdsplads – på et oplyst grundlag – harmulighed for at træffe beslutning om brug af rygerum ogrygekabiner.3.2 Institutioner, skoler og uddannelsessteder for børn ogunge3.2.1 Gældende retMed de gældende regler (§ 7, stk. 1) er det påbørneinstitutioner, skoler, opholdssteder og lignende, derfortrinsvis har optaget børn og unge under 16 år, somhovedregel ikke tilladt for børn og unge samt elever atryge på institutionens område. Rygeforbuddet omfattersåvel alle indendørs lokaliteter som alle udendørs arealer,dvs. skolegårde, idrætspladser, legepladser og andre afinstitutionens udendørsarealer.På døgninstitutioner, kostskoler, efterskoler og lignende,der i en periode tjener som privat bolig fortrinsvis for ungei 15-16 års alderen og derover, kan det som en undtagelsebesluttes at fastsætte regler, som tillader, at de unge rygeri rygerum og på eget værelse (§ 7, stk. 2).For lærere og pædagoger, forældre og andre, deropholder sig på institutionen, er det ikke tilladt at rygeudendørs på institutionens område, hvor børn og ungefærdes (§ 8, stk. 1). Det kan besluttes, at indrette rygerumindendørs, hvor de ansatte, forældre og andre, deropholder sig på institutionen, kan ryge ( § 8, stk. 2).Endviderekandettilladesungef.eks.ungdomsuddannelser at ryge i rygerum og rygekabiner ogpå studiepladser, der er stillet til rådighed for énstuderende ad gangen (§ 9, stk. 1 og 2). Den gældendelov fastsætter ikke regler for udendørs rygning for unge,ansatte m.f. på institutioner, der fortrinsvis har optagetbørn og unge over 16 år, herunder treårige gymnasialeungdomsuddannelser.3.2.2 Lovforslagets nærmere indholdMed lovforslaget fastsættes et totalt rygeforbud for børnog unge, ansatte, forældre og alle andre, der opholder sigpå børneinstitutioner, skoler, kostskoler, herunderefterskoler, institutioner med udbud af treårige gymnasialeungdomsuddannelser, opholdssteder, døgninstitutioner oglignende, der fortrinsvis har optaget børn og unge under18 år.Sammenholdt med den gældende bestemmelse i lov omrøgfri miljøer, hvor aldersgrænsen er 16 år, betyder det, atbørn og unge på f.eks. kostskoler, herunder efterskoler,kostskoler i forbindelse med frie grundskoler og gymnasiale
3.1 Arbejdspladser3.1.1. Gældende retHovedreglen er, at det ikke er tilladt at ryge indendørspå arbejdspladser, offentlige såvel som private.Med en indendørs arbejdsplads forstås lokaler, hvor enarbejdstager udfører sit arbejde. Rygeforbuddet omfatterbl.a.arbejdslokaler,møderum,lagerrum,undervisningslokaler, kantiner, indgangspartier, vestibuler,trapper, korridorer, elevatorer og tilsvarende rum, hvoransatte opholder sig i kortere eller længere tid.Rygeforbuddet omfatter som udgangspunkt ogsåfirmabiler, lastbiler og andre transportmidler, hvorfra enarbejdstager udfører sit arbejde.I lighed med hovedreglen efter arbejdsmiljølovenomfatter denne lov arbejde, der udføres for enarbejdsgiver. For at § 6 finder anvendelse på enarbejdsplads, skal der således altid være mindst én ansat.Det er uden betydning, om der er tale om lønnet ellerulønnet beskæftigelse.Uden for loven falder personer, der driver selvstændigvirksomhed. Det gælder uanset, om arbejdet foregår i egethjem eller i et lokale ude i byen. Begrebet ’selvstændig’omfatter også den selvstændiges medhjælpendeægtefælde.Loven indeholder to undtagelser fra denne hovedregel.Som en første undtagelse kan det besluttes, at det ertilladt at ryge i arbejdslokaliteter, der alene tjener somarbejdsplads for én person ad gangen, jf. § 6, stk. 2.Udover kontorlokaler omfatter undtagelsesbestemmelsenbl.a. også førerhuset i en lastbil eller et lokomotiv ellerførerkabinen i en kran.Som en anden undtagelse kan det besluttes at indretterygerum og rygekabiner, hvor rygning kan finde sted, jf. §6, stk. 3.3.1.2. Lovforslagets nærmere indholdMed lovforslaget bortfalder adgangen til at tilladerygning i kontorlokaler, dvs. på enkeltmandskontorer.Rygning på enkeltmandskontorer vil typisk medførespredning af tobaksrøg i de tilstødende lokaler, og vilderfor ofte blive en kilde til ufrivillig passiv rygning forandre ansatte.Det kan fortsat besluttes, at det er tilladt at ryge ikraner, firmabiler og andre erhvervskøretøjer, der tjenersom arbejdsplads for én person ad gangen. Det kan f.eks.være firmabiler, førerhuset i en lastbil, i et lokomotiv ellerførerkabinen i en kran.Som en konsekvens af den foreslåede ændring tilbestemmelsen om rygning på indendørs arbejdspladser (§6, stk. 2) skal den enkelte arbejdsgiver i forbindelse medden rygepolitik, som en arbejdsgiver skal udarbejde ihenhold til § 5, fremover bl.a. tage stilling til, om rygning ifirmabiler og andre erhvervskøretøjer skal tillades.Lovforslagetindebærerendvidereobligatoriskadvarselsskiltning for den enkelte arbejdsplads, der træfferbeslutning om at etablere rygerum eller rygekabiner, hvor
institutioner, samt institutioner, der udbyder treårigegymnasiale ungdomsuddannelser, fremover vil væreomfattet af lovens hovedregel om et totalt rygeforbud påinstitutionens område.Det totale rygeforbud vil efter lovforslaget omfatte alle,der færdes på institutionens område. Forbuddet vil såledesogså omfatte ansatte, herunder lærere, undervisere,pædagoger mv., samt forældre og alle andre, der opholdersig på institutionens område.Et totalt rygeforbud på uddannelsesinstitutioner for børnog unge vil - ud over at reducere udsættelsen for passivrygning - med stor sandsynlighed medvirke til at nedbringeandelen af daglig-rygere blandt unge.Sundhedsstyrelsenvurderer,atetkonsekventrygeforbud både indendørs og udendørs, der ogsåomfatterdeansatte,vilhavedenbedstesundhedsmæssige effekt, idet to danske studier har vist ensammenhæng mellem skolelæreres synlige rygning ogelevers risiko for at blive rygere, især hvis lærerne rygermed eleverne.Lovforslaget ligger helt i forlængelse af forbuddet modsalg af tobak til unge under 18 år, hvor aldersgrænsen i2008 blev hævet fra 16 til 18 år.Med lovforslaget ønsker regeringen at sende et klartsignal til børn og unge om, at det er yderstsundhedsskadeligt at ryge.Med lovforslaget fastsættes endvidere, at forinstitutioner mv., som både udbyder en gymnasialungdomsuddannelse og en voksenuddannelse, derfortrinsvis har optaget personer over 18 år, vil der gældeet totalt rygeforbud både indendørs og udendørs for alle,der færdes på institutionens område, dvs. elever,studerende, ansatte, forældre m.f. Undtaget fra et totaltrygeforbud vil dog være voksenuddannelser, der fremstårsom en geografisk selvstændig afdeling i forhold tilinstitutionens ungdomsuddannelser.Detbemærkes,atuansetatadgangtilerhvervsuddannelserne kan ske umiddelbart efterfolkeskolen, så er eleverne på erhvervsuddannelsernefortrinsvis over 18 år, hvorfor en institution med udbud aferhvervsuddannelser ikke vil blive omfattet af det totalerygeforbud, medmindre institutionen også har udbud aftreårige gymnasiale ungdomsuddannelser.Det er regeringens klare opfattelse, at alle børn og unge,herunder anbragte børn og unge skal sikres beskyttelsemod passiv rygning. For anbringelsessteder for børn ogunge gør specielle forhold sig imidlertid gældende. Idetregeringen anerkender, at der knyttes særligeproblemstillinger til et generelt rygeforbud på matrikler foralle anbringelsessteder på det sociale område, fastsætterlovforslaget to undtagelser fra hovedreglen:Som første kan det besluttes, at de unge må rygeudendørsanbringelsessteder(døgninstitutioner,opholdssteder og lignende), der i en periode tjener somhjem for børn og unge.Som en anden udtagelse kan det besluttes, at de ungemå ryge indendørs på egne værelser og i rygerum ogudendørs påsikrededøgninstitutioner, der i en periodetjener som bolig for børn og unge.Uden for rygeforbuddet falder tjenesteboliger, som erbeliggende på de i stk. 1 nævnte institutioner m.v. Medlovforslaget fastsættes dog, at det ikke er tilladt at ryge,
når børn og unge, der er elever mv. på de pågældendeinstitutioner m.v., opholder sig i tjenesteboligen.For de frie kostskolers vedkommende stilles der krav om,at skolerne skal råde over egnede og tilstrækkeligeforstander- og lærerboliger. Der henvises til § 6, stk. 1, nr.4, i lov om frie kostskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 689 af22. juni 2011, hvorefter en fri kostskole skal råde overegnede og tilstrækkelige lokaler, herunder forstander- oglærerbolig. Kravet er i § 5, stk. 3 og 4, i bekendtgørelse nr.604 af 24. juni 2009 præciseret, så skolen skal råde overtofamilieboligertilforstander,viceforstander,afdelingsleder og fastansætte lærere. De nævnte boligerskal ligge i umiddelbar tilknytning til undervisnings-,kostforplejnings- og opholdsarealerne og således væreinden for skolens geografiske område. Kravet indebærer,at der skal være to boliger inden for skolens geografiskeområde.For de øvrige uddannelsesinstitutioner er der ikkelovkrav om tjenesteboliger på skolerne, men fleregymnasier har tjenesteboliger for pedeller m.fl., ligesom enrække landbrugsskoler har boliger begrundet ilandbrugsdriften.
3.3 Øvrige uddannelsesinstitutioner3.3.1 Gældende retBestemmelsen i den gældende lovs § 9 fastsætter reglerforelever og studerendes rygning på andreuddannelsesinstitutioner, der i dag ikke er omfattet af § 7,dvs. gymnasier, erhvervsskoler, voksenuddannelsescentre,mellemlange videregående uddannelser, videregåendeuddannelser m.v. Den gældende bestemmelse om øvrigeuddannelsesinstitutioner omfatter i dag med meget fåundtagelser personer på 16 år eller derover.Reglerne for rygning på øvrige uddannelsesinstitutionersvarer indholdsmæssigt til reglerne for rygning påindendørs arbejdspladser. Dvs. at der efter de gældenderegler er samme mulighed for at tillade rygning påstudiepladser, der kun benyttes af én elev eller studerendead gangen, og for at tillade rygerum og rygekabiner, somder er på arbejdspladser.3.3.2 Lovforslagets nærmere indholdMed forslaget foreslås § 9 i lov om røgfri miljøerophævet, så uddannelsesinstitutionerne for unge over 18år fremover omfattes af reglerne for arbejdspladser.Forslaget indebærer, at det fortsat kan besluttes attillade rygning i rygerum og rygekabiner for elever ogstuderende på øvrige uddannelsessteder, der primært haroptaget unge over 18 år.Som en konsekvens af, at muligheden for at tilladerygning på kontorlokaler, der tjener som arbejdsplads foren person ad gangen, bortfalder med lovforslaget, vil dersom noget nyt ikke længere være adgang til at tilladerygning i lokaler, der er stillet til rådighed som studieplads,og som kun benyttes af én studerende ad gangen. Derhenvises til forslagets § 1, nr. 2 med tilhørendebemærkninger.For institutioner mv., der både udbyder enungdomsuddannelse, der fortrinsvis har optaget personerunder 18 år, og en uddannelse, der fortrinsvist har optaget
personer over 18 år, henvises til forslagets § 1, nr. 5 og 6med tilhørende bemærkninger.
Med lovforslaget foreslår regeringen en skærpelse afstraffebestemmelserne i form af højere bødestraffe itilfælde, hvor loven ikke overholdes.Sammenholdt med den nugældende bestemmelse i lovom røgfri miljøer svarer regeringens forslag til godt enfordobling af de aktuelle bødetakster. De højerebødestraffe skal ses som del af en større og samletforebyggelsesindsats på tobaksområdet med henblik på atreducere de sundhedsskadelige effekter ved (passiv)rygning. Regeringen foreslår således også en tilsvarendeforhøjelse af bødetaksterne ved overtrædelse af lov omforbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18år, som er præciseret i de specielle bemærkninger tillovforslaget vedrørende lov nr. 213 af 31. marts 2004, hvorder i dag gælder tilsvarende retningslinjer forsanktionspåstandene for overtrædelse af lovens §§ 1 og 2.Med denne strafferetlige stramning af lov om røgfrimiljøer præciseres det, at der bør gribes hårdere ind overfor overtrædelse af lovens bestemmelser. Herved sendeset kraftigt signal til arbejdsgiveren, indehaveren,restauratøren, bestyreren og forpagteren om, at rygningskal ske i overensstemmelse med reglerne i denne lov.Det er regeringens opfattelse, at højere bødestørrelserved overtrædelse af bestemmelserne i lov om røgfri miljøerkan medvirke til øget overholdelse af lovens bestemmelser.Med de foreslåede ændringer ønsker regeringen således atanspore til øget selvjustits inden for samtlige af lovensanvendelsesområder.
3.4 Kriminalforsorgens institutioner3.4.1 Gældende retEfter de gældende regler er det tilladt for indsatte atryge i individuelle besøgsrum. Dette gælder dog ikke, hvisbesøget er overvåget af personale.Det er efter de gældende regler ikke muligt forKriminalforsorgens institutioner at tillade afvikling af besøgi røgfri lokaler, selvom der er mere end et besøgsrum iinstitutionen.3.4.2 Lovforslagets nærmere indholdMed forslaget vil det i Kriminalforsorgens institutioner,kunne pålægges den indsatte ikke at ryge i besøgsrum.Regeringen lægger i den forbindelse vægt på hensynettil de besøgende, som ikke ryger, herunder navnligbesøgende med børn, og på hensynet til indsatte ikke-rygere i de institutioner, hvor det af kapacitetsmæssigegrunde ikke vil være muligt at reservere besøgsrum tilikke-rygere.3.5 Straffebestemmelser3.5.1 Gældende retEfter den nugældende § 26, stk. 2, straffes med bødeden arbejdsgiver, indehaver, restauratør, bestyrer ogforpagter, der tillader rygningindendørsi strid medreglerne i denne lov.Det forudsættes i dag, at en overtrædelse af lovensbestemmelser som udgangspunkt straffes med en bøde på2.000 kr. i førstegangstilfælde og henholdsvis 5.000 kr. og10.000 kr. i anden- og tredjegangstilfælde.De angivne straffeniveauer er vejledende og kanfraviges af domstolene i op- og nedafgående retning, hvisder i den konkrete sag foreligger formildende ellerskærpende omstændigheder.3.5.2 Lovforslagets nærmere indholdI overensstemmelse med ændringerne i §§ 7 og 8fastsættes at også den arbejdsgiver, indehaver,restauratør, bestyrer og forpagter, der tillader rygningudendørsi strid med reglerne i denne lov, straffes medbøde (ny § 26, stk. 2).Endvidere fastsættes, at overtrædelse af ny § 6, stk. 4straffes med bøde.I forlængelse heraf foreslås stafudmålingen skærpet.Det fremgår af Evaluering af loven om røgfri miljøer fra2009, at der blandt ejere og ansatte i serveringsbranchener en opfattelse af, at myndighederne ikke kontrollerervirksomhederne i branchen. Det påvises også, at det i højgrad er på værtshuse, at lovens bestemmelser overtrædes.Ikke desto mindre er der siden 2009 sket mere end enfordobling i antallet af sager om overtrædelse af lov omrøgfri miljøer, herunder mere end en fordobling i antallet afbøder.
4. Lovforslagets økonomiske og administrativekonsekvenser for det offentligeDe kontrolmæssige opgaver i relation til håndhævelse afloven forudsættes fortsat løst inden for beståenderessourcemæssige rammer.5. Lovforslagets økonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser forerhvervslivet.6. Lovforslagets miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.7. Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser forborgerne.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Udtalelser over lovforslagetLovforslaget har i høring hos følgende myndigheder,organisationer m.v.:Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC),ArkitektskoleniÅrhus,Astma-AllergiForbundet,Beskæftigelsesministeriet,CentralorganisationernesFællesudvalg(CFU),CoopDanmark,DanmarksApotekerforening, Danmarks Lungeforening, DanmarksPrivatskoleforening,DanmarksRederiforening,Bilfærgernes Rederiforening, Rederiforeningen for mindreSkibe, Rederiforeningen af 1895, Danske Erhvervsskoler –
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler – Lederne, DanskFriskoleforening, Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC),Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening(DA), Dansk Automatbranche Forening, Dansk Erhverv,Dansk Industri, Dansk Supermarked, Dansk Sygeplejeråd,Dansk Tandlægeforening, Dansk Transport og Logistik(DTL), Danske Fysioterapeuter, Danske GymnasieeleversSammenslutning, Danske Regioner, Danske Universiteter,Danske Handicaporganisationer (DH), De SamvirkendeKøbmandsforeninger, Design og Konservering (KADK), DetInformationsvidenskabelige Akademi og Designskolen iKolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler forArkitektur, Det Nationale Forebyggelsesråd, DeutscherSchul- und Sprachverein für Nordschleswig (de tyskemindretalsskoler,Diabetesforeningen,Efterskoleforeningen,Klima,Energi-ogBygningsministeriet,Ergoterapeutforeningen,Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Erhvervs- ogVækstministeriet,ErhvervsskolelederneiDanmark,Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fagligt Fællesforbund– 3F, Fag og Arbejde (FOA), Finansministeriet,Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Forbrugerrådet,Foreningen af Danske Døgninstitutioner for Børn og Unge(FADD), Foreningen af Danske Lægestuderende – FADL,Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoleriDanmark,ForeningenafKristneFriskoler,Forsvarsministeriet,FredericiaMaskinmesterskole,Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF),Gymnasiernes Bestyrelsesforening, GymnasieskolernesInspektorforening, Gymnasieskolernes Rektorforening,Hjerteforeningen, HK-Handel, Hotel – Restaurant &Turisterhvervet(HORESTA),Jordemoderforeningen,Justitsministeriet, KFUM’s Sociale Arbejde, KirkensKorshær,KL,KommunaleTjenestemændogOverenskomstansatte(KTO),KristeligArbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, KræftensBekæmpelse,Kulturministeriet,KøbenhavnsMaskinmesterskole og Elinstallatørskole, Landsforeningenaf opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud(LOS),LandsforeningenRøgfritMiljø,LandssammenslutningenafHandelsskoleelever,Lederforeningen for VUC, Ledernes Hovedorganisation,Ligestillings- og Kirkeministeriet, Lilleskolerne, LO –Landsorganisationen i Danmark, Lægeforeningen, MARTEC(MaritimeTrainingandEducationCentre),Maskinmestrenes Forening, Nærbutikkernes Landsforening,Miljøministeriet, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet forFødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Forskning,Innovation og Videregående Uddannelser, Nærings- ogNydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF), Philip Morris,PrivateGymnasierogStudenterkurser,Produktionsskoleforeningen,ProfessionshøjskolerneUniversity Colleges Denmark, Rådet for de grundlæggendeErhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for deGymnasiale Uddannelser, Rådet for Socialt Udsatte, RådetforVoksen-ogEfteruddannelse(VEU-rådet),Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger(SALA), SIMAC, Skatteministeriet, Smoke Solution, Social-ogIntegrationsministeriet,SocialpædagogernesLandsforbund, Sund By Netværket, Sundhedskartellet,Søfartens Ledere, Tobaksindustrien, Transportministeriet,Udenrigsministeriet, VUC Bestyrelsesforening, Økonomi- ogIndenrigsministeriet, Århus Maskinmesterskole.
10. Sammenfattende skema
Økonomiskekonsekvenserforstat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenserforstat, kommuner ogregionerØkonomiskekonsekvenserforerhvervslivet mv.Administrativekonsekvenserforerhvervslivet mv.MiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenserforborgerneForholdet til EU-retten
Positivekonsekvenser /mindreudgifterIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenser
Negativekonsekvenser /merudgifterIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenserIngenkonsekvenser
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser.Til nr. 1 (§ 1)Formålet med loven er at udbrede røgfri miljøeryderligere med henblik på at forebygge sundhedsskadeligeeffekter af passiv rygning samt at forebygge, at nogenufrivilligt udsættes for passiv rygning. Ikke mindst i forholdtil børn og unge som samfundet har en særlig forpligtelsetil at hjælpe til en god start på livet.Ved passiv rygning forstås indånding af denblandingsluft, der opstår, når røgen fra cigaretter, piber,cigarer, vandpiber, cerutter, urtecigaretter og lignendeblandes med og forurener den omgivende luft.I forhold til graden af luftforurening er det af marginalbetydning, om røgen kommer fra produkter, der indeholdertobak, eller ikke.Internationale undersøgelser viser, at røgen fraurtecigaretter ikke adskiller sig væsentligt fra cigaretterproduceret af tobak, når man ser på mængden afsundhedsskadelige partikler og gasser, herunder at røgenfraurtecigaretterindeholderligemangekræftfremkaldende stoffer som almindelige cigaretter.Sundhedsstyrelsen har vurderet, at urtecigaretter, somantændes og producerer røg inden døre, udgør enpotentiel sundhedsrisiko for dem, der indånder røgen.Loven gælder ikke for elektroniske cigaretter, der afgiverdamp.Til nr. 2 (§ 6, stk. 2)Ifølge § 6, stk. 1, forbydes rygning på alle indendørsarbejdspladser, offentlige såvel som private.Bestemmelsenindeholdertoundtagelserfrahovedreglen. Der henvises til afsnit 3.1.1 i lovforslagetsalmindelige bemærkninger.
I forslaget til ny affattelse af stk. 2 fastlægges, at denenkelte arbejdsplads kan beslutte at tillade rygning ikraner, firmabiler og andre erhvervskøretøjer, der alenetjener som arbejdsplads for én person ad gangen. Det kanvære f.eks. være førerhuset i en lastbil, et lokomotiv ellerførerkabinen i en kran, hvorfra en arbejdstager udfører sitarbejde. Erhvervskøretøjet kan godt benyttes af flerepersoner på skift, men det vil være en forudsætning, atder er effektiv udluftning.Firmabiler, der også benyttes til privat brug, er ikkeomfattet af bestemmelsen.De to undtagelsesbestemmelser, dvs. forslaget til ny stk.2 og den eksisterende bestemmelse i stk. 3, hvorefter derkan indrettes rygerum eller rygekabiner, hvor rygning kanfinde sted, medfører ikke rettigheder for rygerne, menindebærer en mulighed, som arbejdsgiveren kan vælge atgøre brug af.Sammenholdt med de gældende regler indebærerforslaget, at der ikke længere vil være adgang til at tilladerygning i kontorlokaler, der alene tjener som arbejdspladsfor én person ad gangen, dvs. på enkeltmandskontorer ibygninger.Til nr. 3 (§ 6, stk. 4)Med lovforslaget fastsættes, at arbejdspladser, deretablerer rygerum eller rygekabiner, hvor rygning kan findested, ved synlig skiltning skal informere om, at luften iomgivelserneudenforrummetkanværesundhedsskadelig.Bestemmelsen omfatter alle arbejdspladser, der eromfattet af lovens § 6, stk. 1.Ved synlig skiltning forstås, at det er umiddelbart muligtat orientere sig om skiltningen ved indgang til rygerumeller på indgangsparti på en rygekabine.Til nr. 4 (§ 6, stk. 5)Efter bestemmelsen fastsætter ministeren for sundhedog forebyggelse nærmere regler om udstedelsen,udformningen og opsætningen af skilte vedrørendespredning af tobaksforurenet luft i omgivelserne uden forrygerum og rygekabiner.De obligatoriske skilte skal kunne erhverves gratis af denenkelte arbejdsplads hos Sundhedsstyrelsen. Ministeriet forSundhed og Forebyggelse afholder udgifterne hertil.Generelt set vil der i udformningen af skiltene bl.a. skullelægges vægt på, at skiltene er let aflæselige og somudgangspunkt udformes i få varianter med ensartethed forøje, under hensyn til god information.
Treårige gymnasiale ungdomsuddannelser vil uansetelevernes alderssammensætning altid være omfattet af §7, stk. 1. En treårig gymnasial uddannelse, der fortrinsvishar optaget elever over 18 år, vil således også væreomfattet af et totalt rygeforbud i medfør af § 7, stk. 1.Ved treårige gymnasiale ungdomsuddannelser forståstreårige forløb til uddannelsen til studentereksamen (stx),uddannelsen til højere handelseksamen (hhx) oguddannelsen til højere teknisk eksamen (htx).Det er uden betydning, om der er tale om offentlige,selvejende eller private institutioner.Private plejefamilier, kommunale plejefamilier ognetværksplejefamilier, hvor børn eller unge under 18 år eranbragt uden for hjemmet, og som samtidig tjener somprivat bolig, er ikke omfattet af bestemmelsen.§ 7 viderefører i vidt omfang nuværende bestemmelser,hvorefter der er forbud mod rygning for elever ifolkeskolen,friegrundskoler,ungdomsskolen,ungdomskostskoler samt for børn og unge i dag- ogklubtilbud, døgninstitutioner, fritidsklubber og lignendetilbud. Som noget nyt vil bestemmelsen også omfattef.eks. kostskoler, herunder efterskoler samt kostskoler iforbindelse med frie grundskoler og gymnasialeinstitutioner, og institutioner med udbud af treårigegymnasialeungdomsuddannelsermv.,ligesombestemmelsen også vil omfatte ansatte, forældre og alleandre, der opholder sig på institutionens område.I stk. 1 fastlægges, at det ikke vil være tilladt foroptagne eller anbragte børn og unge, elever og studerendesamt ansatte, herunder lærere, undervisere pædagogermv., og alle andre, der opholder sig på institutionen, atryge på institutionens område. Det omfatter såvel alleindendørs lokaliteter som alle udendørs arealer, dvs.skolegårde, idrætspladser, legepladser og andre afinstitutionens udendørsarealer.Rygeforbuddet omfatter også personer, der opholder sigpå institutionen mv. uden for dens normale åbningstid,f.eks. fordi institutionens lokaler benyttes til andre formål.Efter de gældende regler kan det tillades at indretterygerum for andre end institutionens børn og unge, dvs.ansatte m.f. Denne undtagelse foreslås ophævet.Til nr. 6 og 7 (§ 7, stk. 2 og 3)I stk. 2 fastsættes, at i tilfælde hvor en institution mv.både udbyder en ungdomsuddannelse, der fortrinsvist haroptaget personer under 18 år, jf. stk. 1, dvs. en treåriggymnasial ungdomsuddannelse, og en uddannelse, derfortrinsvist har optaget personer over 18 år, erinstitutionen omfattet af § 7, stk. 1. Dvs. at der vil være ettotalt rygeforbud både indendørs og udendørs på heleinstitutionen for elever, studerende, ansatte og alle andre,der opholder sig på institutionens område. Dette gælderuanset, om institutionen samlet set har optaget flest ungeunder eller over 18 år.Af stk. 3 fremgår, at hvis institutionen har engeografiskselvstændig afdeling, hvor der ikke er udbud af enungdomsuddannelse, der fortrinsvis har optaget personerunder18år,dvs.entreåriggymnasialungdomsuddannelse, vil den pågældende afdeling ikkevære omfattet af et indendørs og et udendørs rygeforbud imedfør af § 7, stk. 1.
nr. 5 (§ 7, stk. 1)§ 7 vedrører børneinstitutioner, skoler, kostskoler,institutioner,derudbydertreårigegymnasialeungdomsuddannelser, opholdssteder og lignende, derfortrinsvis har optaget børn og unge under 18 år.Bestemmelsen omfatter daginstitutioner, fritidshjem,klubtilbud, folkeskoler, frie grundskoler, ungdomsskoler,kostskoler, herunder efterskoler samt kostskoler iforbindelse med frie grundskoler og gymnasialeinstitutioner, institutioner med udbud af treårigegymnasialeungdomsuddannelser,døgninstitutioner,opholdssteder og lignende for børn og unge.
For en geografisk selvstændig afdeling med udbud afvoksenuddannelser, og hvor der ikke er udbud af treårigegymnasiale ungdomsuddannelser, vil det i medfør af § 7,stk. 3 kunne besluttes, at tillade rygning indendørs irygerum og rygekabiner og udendørs på institutionensområde.Ved en geografisk selvstændig afdeling forstås, atafdelingen skal være beliggende i sådan en geografiskafstand fra en afdeling med ungdomsuddannelser, ateleverne ikke vil opfatte de to afdelinger som én geografiskenhed. Afdelinger, der har fælles faciliteter (f.eks. kantine,lærerværelser mv.), kan således ikke i dennesammenhæng betragtes som geografiske selvstændigeafdelinger.Selvom en afdeling for en treårig gymnasialungdomsuddannelse og en afdeling for en uddannelse, derfortrinsvis har optaget personer over 18 år, skulle værebeliggende i forskellige bygninger på samme matrikel, vildet i denne sammenhæng måtte betragtes som én samletafdeling.Hvis de to afdelinger skulle være beliggende på tomatrikler ved siden af hinanden eller på hver sin side af envej, vil de stadig i denne sammenhæng måtte betragtessom én samlet afdeling.Til nr. 8 og 9 (§ 7, stk. 4 og 5)Lovforslaget indeholder to undtagelsesbestemmelser tilhovedreglen i stk. 1. De to undtagelsesbestemmelser i stk.4 og 5 er ikke en rettighed for rygerne.Den første undtagelse i stk. 4 indebærer, at den enkelteinstitution kan fastsætte regler, der tillader de unge at rygeudendørs på såkaldt ”åbne” anbringelsessteder på detsocialeområdeimedførafdengældendelovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011 om lov omsocial service, dvs. døgninstitutioner, opholdssteder oglignende, der i en periode tjener som hjem for børn ogunge.Den anden undtagelse i stk. 5 indebærer, at den enkelteinstitution kan fastsætte regler, der tillader de unge at rygeindendørs i rygerum og på de unges egne værelser samtudendørs på sikrede afdelinger på døgninstitutioner, derfor en periode tjener som bolig for de unge, i medfør affornævnte lovbekendtgørelse.Det er ikke tilladt de ansatte m.fl. på de i stk. 4. og 5nævnte institutioner at ryge på institutionens område.Forbuddet gælder også for de ansatte på de arealer, hvorinstitutionen har truffet beslutning om, at rygning for deunge på ”åbne” anbringelsessteder og på sikredeafdelinger på døgninstitutioner, kan finde sted.Sikrede døgninstitutioner er karakteriseret ved, at deomfatter mindst én sikret afdeling, der er godkendt til athave yderdøre og vinduer konstant aflåst. En sikretdøgninstitution kan bestå af åbne afdelinger og en ellerflere sikrede afdelinger.Efter gældende ret kan det besluttes, at det er tilladt forde unge at ryge i rygerum og på eget værelse pådøgninstitutioner og lignende, der i en periode tjener somprivat bolig for unge i 15-16 års alderen og derover. Denneundtagelse foreslås ophævet.Til nr. 10 (§ 7, stk. 6)
I stk. 6 fastsættes, at tjenesteboliger beliggende på de istk. 1 nævnte institutioner m.v., ikke er omfattet afrygeforbuddet i stk. 1. Det fremgår endvidere afbestemmelsen, at det dog ikke er tilladt at ryge, når børnog unge, der er elever mv. på de pågældende institutionerm.v., opholder sig i tjenesteboligen.Tjeneste- og lejeboliger er boliger, som en ansat harpligt til at bebo eller som stilles til rådighed for en ansatsom led i ansættelsesforholdet.Det stedlige anvendelsesområde for bestemmelsen i stk.6 omfatter også udendørsarealer, der er tilknyttettjenesteboligen, fx haver og lignende, hvis arealet erafgrænset fra institutionens øvrige arealer, og hvis eleverog studerende ikke har direkte adgang dertil.Det fremgår eksplicit af bestemmelsen, at det ikke ertilladt at ryge, når børn og unge, der er optaget på depågældendeinstitutionerm.v.,opholdersigitjenesteboligen. Dette forbud omfatter således såvelhusstanden, børnene og de unge selv som alle andre, deropholder sig i boligen.Den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 6, 1. pkt. er ikketil hinder for, at institutionens ledelse eller udlejer aftjenesteboligen på andet grundlag eventuelt kan fastsætteet forbud mod rygning i boligen.
Til nr. 11 (§ 8)Den gældende bestemmelse, der tager sigte på lærere,pædagoger, forældre og andre, der efter de gældenderegler ikke er omfattet af § 7, foreslås ophævet. Medforslaget til ny § 7, stk. 1, vil ansatte, forældre og alleandre, der opholder sig på institutioner, der fortrinsvist haroptaget børn og unge under 18 år, fremover væreomfattet af det totale rygeforbud i § 7.Efter de gældende regler er det i dag ikke tilladt forlærere, pædagoger, forældre og andre, der opholder sigpå institutionens område, at ryge på institutionensudendørsarealer, hvor børn og unge færdes. Derimod kandet besluttes at indrette rygerum, hvor rygning kan findested.Forslaget indebærer således, at muligheden for atindrette rygerum indendørs for ansatte, forældre og andre,der opholder sig på institutionens område, bortfalder.Til nr. 12 (§ 9)Den gældende bestemmelse, der fastlægger regler forelever og studerende på øvrige uddannelsesinstitutioner,der ikke er omfattet af § 7, foreslås ophævet.Forslaget indebærer, at øvrige uddannelsesinstitutioner,der primært har optaget unge over 18 år, dvs. f.eks.voksenuddannelsescentre, institutioner for erhvervsrettetuddannelse,husholdnings-oghåndarbejdsskoler,folkehøjskoler, erhvervsakademier, professionshøjskoler,kunstneriskeogkulturelleuddannelsesinstitutioner,maritime uddannelsesinstitutioner, universiteter m.v.,fremover som udgangspunkt vil være omfattet af § 6 omrygning indendørs på arbejdspladser. Der henvises tilforslagets § 1, nr. 2 og 3 med tilhørende bemærkninger.For institutioner mv., der både udbyder enungdomsuddannelse, der fortrinsvis har optaget personerunder 18 år, og en uddannelse, der fortrinsvist har optaget
personer over 18 år, henvises til forslagets § 1, nr. 6 og 7med tilhørende bemærkninger.
Til nr. 13 (§ 14)Den nuværende retstilstand, hvorefter der ikke kantilbydes afvikling af besøg i røgfri lokaler, ændres, såledesat rygning i besøgsrum som udgangspunkt forbydes. Deter i den forbindelse ikke afgørende, om besøget afviklesunder tilstedeværelse af en ansat. Hermed vil besøg - afhensyn til ikke rygere og børn - altid kunne afvikles ilokaler, som ikke anvendes til rygning (røgfri besøgsrum).Ændringen indebærer, at der fremover i f.eks. arresthuse,hvor der kun er ét besøgsrum, ikke bliver mulighed for atryge i forbindelse med besøg. Justitsministeriet,Direktoratet for Kriminalforsorgen, ønsker imidlertidadgang til for den enkelte institutions leder at tilladerygning i besøgsrum, hvis der er mere end et besøgsrum iinstitutionen. Såfremt besøget er kontrolleret/overvåget afpersonale, kan der dog ikke ryges. Det forudsættes i denforbindelse, at mindst et besøgsrum er permanent røgfrit.Lovforslagets § 14, stk. 2, 2. pkt., er udformet ioverensstemmelse hermed.Til nr. 14 (§ 26)I stk. 2 bestemmes det, at den arbejdsgiver, restauratør,indehaver, bestyrer og forpagter, der tillader rygning i stridmed lovens bestemmelser indendørs og udendørs, kanstraffes med bøde.Fremover forudsættes, at en overtrædelse af lovensbestemmelser i førstegangstilfælde som udgangspunktstraffes med en bøde på 5.000 kr.I andengangstilfælde og i tredjegangstilfælde afovertrædelse af lovens bestemmelser forudsættes bøderneudmålt til henholdsvis 10.000 kr. og 20.000 kr.
Til nr. 15 (§ 33)I bestemmelsen er det fastsat, at ministeren for sundhedog forebyggelse skal fremsætte forslag om revision afloven i folketingssamlingen 2014-15, således at eventuellenye regler kan sættes i kraft den 15. august 2015, hvorloven har virket i tre år.
Til § 2Bestemmelsenfastlæggerikrafttrædelsestidspunkt til den 15. august 2012.lovens
Til § 3
Bestemmelsenfastsætterlovensterritorialeanvendelsesområde. Som det fremgår, gælder loven ikkeforFærøerneogGrønland.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende lovLovforslaget§ 1.1. I§ 1indsættes somstk. 2:Stk. 2.Ved passiv rygning forstås indånding af denblandingsluft, der opstår, når røgen fra cigaretter,piber, cigarer, vandpiber, cerutter, urtecigaretter oglignende produkter blandes med og forurener denomgivende luft.”2.§ 6, stk. 2, affattes således:”Det kan besluttes, at det er tilladt at ryge i køretøjer,der alene tjener som arbejdsplads for en person adgangen.”
§ 1.Formålet med loven er at udbrede røgfri miljøermed henblik på at forebygge sundhedsskadeligeeffekter af passiv rygning og forebygge at nogenufrivilligt kan udsættes for passiv rygning
§ 6.Det er ikke tilladt at ryge indendørs påarbejdspladser, jf. § 4.Stk. 2.Det kan besluttes at, at det er tilladt at ryge iarbejdslokaliteter, der alene tjener som arbejdspladsfor én person ad gangen.Stk. 3.Det kan besluttes at indrette rygerum ogrygekabiner, hvor rygning kan finde sted.
3. I§ 6indsættes som nytstk. 4:”Arbejdspladser, der etablerer rygerum ellerrygekabiner, hvor rygning kan finde sted, skal vedsynlig skiltning informere om, at luften i omgivelserneudenfor kan være sundhedsskadelig.”4. I§ 6indsættes som nytstk. 5:”Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætternærmere bestemmelser om udformning, opsætningm.v. vedrørende obligatorisk skiltning i henhold til § 6,stk. 4.”
§ 7.På institutioner, skoler, opholdssteder oglignende, der fortrinsvist har optaget børn og ungeunder 16 år, er det ikke tilladt for børn og unge samtelever at ryge på institutionen område.Stk. 2.For døgninstitutioner, opholdssteder,kostskoler, efterskoler og lignede, der fortrinsvis haroptaget unge i 15-16 års alderen og derover, og somogså fungerer som bolig for de unge, kan detbesluttes, at det er tilladt, at de unge ryger i rygerumog på deres egne værelser.
5.§ 7, stk. 1, affattes således:”På børneinstitutioner, skoler, kostskoler, efterskoler,institutionermedudbudafgymnasialeungdomsuddannelser, opholdssteder og lignende, derfortrinsvis har optaget børn og unge under 18 år, erdet ikke tilladt at ryge på institutionens område.”
6. I§ 7indsættes somstk. 2:”Stk. 2.Institutioner mv., der både udbyder engymnasial ungdomsuddannelse, der fortrinsvis haroptaget personer under 18 år, jf. stk. 1, og enuddannelse, der fortrinsvist har optaget personer over18 år, er omfattet af § 7, stk. 1.”7.I § 7indsættes somstk. 3:”Stk. 3.Geografisk selvstændige afdelinger på de istk. 2 nævnte institutioner, som fortrinsvis haroptaget personer over 18 år, er ikke omfattet afforbuddet i stk. 2.”8. I§ 7indsættes somstk. 4:Stk. 4.For anbringelsessteder, der fortrinsvist haroptaget børn og unge under 18 år, og som for en
periode også fungerer som bolig for de unge, kan detbesluttes, at det er tilladt, at de unge ryger udendørspå institutionens område.”9. I§ 7indsættes somstk. 5:Stk. 6.For sikrede afdelinger på døgninstitutioner,der for en periode tjener som bolig for unge under 18år, kan det besluttes, at det er tilladt at de unge rygeri rygerum, på deres egne værelser og udendørs.”10. I§ 7indsættes somstk. 6:”Stk. 7. Tjenesteboliger, som er beliggende på de istk. 1 nævnte institutioner m.v., er ikke omfattet afforbuddet i stk. 1. Det er dog ikke tilladt at ryge, nårbørn og unge, der er optaget på institutionen m.v.,opholder sig i tjenesteboligen.”§ 8.For personer, der ikke er omfattet af § 7, er detikke tilladt at ryge på institutionens udendørsarealer,hvor børn og unge færdes.Stk. 2.Det kan besluttes at indrette rygerum, hvor depågældende kan ryge.§ 9.På uddannelsesinstitutioner, der ikke er omfattetaf § 7, kan det besluttes, at elever og studerende måryge i lokaler, som er stillet til rådighed somstudieplads og kun benyttes af én elev ellerstuderende ad gangen.Stk. 2.Det kan besluttes at indrette rygerum ellerrygekabiner, hvor elever og studerende må ryge.§ 14.I Kriminalforsorgens institutioner bestemmerden indsatte, om der må ryges i den pågældendesopholdsrum.Stk. 2.Det kan pålægges den indsatte ikke at ryge isit opholdsrum i det tidsrum, hvor en ansat opholdersig derStk. 3.Justitsministeriet fastsætter nærmere reglerom de forhold, der er nævnt i stk. 2.§ 26.Med bøde straffes den, der1) overtræder § 5 eller2) overtræder et påbud meddelt efter § 79 a, stk. 1,i lov om arbejdsmiljø, § 20 a, stk. 1 i lov omsikkerhed til søs, § 150 f, stk. 1, i lov om luftfarteller § 66 a, stk. 1, i offhoresikkerhedsloven.11.§ 8ophæves.
12§ 9ophæves.
13. I§ 14, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:”Det kan ligeledes pålægges den indsatte ikke at rygei besøgsrum.”
Stk. 2.Med bøde straffes den arbejdsgiver, indehaver,restauratør bestyrer og forpagter, der tillader rygningindendørs i strid med reglerne i denne lov.Stk. 3.Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiskepersoner) strafansvar efter reglerne i straffeloves 5.kapitel.”§ 33.Ministeren for sundhed og forebyggelsefremsætter forslag om revision af loven ifolketingsåret 2011-12.
I4.§ 26, stk. 2, udgår: ”indendørs”.
15. I§ 33ændres ”2011-12” til: ”2014-15”.§2
Loven træder i kraft den 15. august 2012.§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.