Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 284
Offentligt
1104496_0001.png
1104496_0002.png
1104496_0003.png
1104496_0004.png
1104496_0005.png
1104496_0006.png
1104496_0007.png
1104496_0008.png
1104496_0009.png
1104496_0010.png
1104496_0011.png
1104496_0012.png
1104496_0013.png
1104496_0014.png
1104496_0015.png
1104496_0016.png
1104496_0017.png
1104496_0018.png
1104496_0019.png
1104496_0020.png
1104496_0021.png
13. februar 2012
Kvartalsrapportering til Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse om kvalitetsfondsbyggerierneStruktur for rapporteringenRapporten til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er bygget op efterfølgende overordnede model:Indledning.Ledelseserklæring.Revisorerklæring.Overblik (overordnet kortfattet status for alle projekter).Rapportering pr. projekt (om risici, økonomi, byggeriets fremdriftog kvalitet/indhold).6. Generelle principper.7. Øvrig rapporteringBoks 1: FormatIndberetningen til ministeriet vil med det forudsatte rapporteringsomfang kunne ske meden forskydning på max. 3 måneder, svarende til den forventede kadence i forhold til re-gionsrådet. Eventuel afvigelse herfra drøftes konkret mellem den enkelte region og Mini-steriet for Sundhed og Forebyggelse.Kvartalsrapportering påbegyndes med virkning fra det tidspunkt, hvor der sker den førsteudbetaling af midler fra kvalitetsfonden. De enkelte afsnit omfatter korte tekstmæssige re-sumeer suppleret med tabeller og figurer i fornødent omfang. Mere detaljerede informati-oner ses i evt. supplerende rapport til regionsrådet.
1.2.3.4.5.
Kommentarer til indholdet af rapporten1. IndledningHer beskrives formålet med rapporten, herunder eventuelle særlige forhold,som ønskes fremhævet.Boks 2: Baggrund for og formål med kvartalsrapporteringJf. økonomiaftalen for 2012 skal der mellem Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse ogDanske Regioner fastlægges en kvartalsrapport, som danner grundlag for Ministeriet forSundhed og Forebyggelses opfølgning. Den konkrete formulering er:
1
For de enkelte projekter udarbejdes kvartalsvise, revisionspåtegnede redegørelser til re-gionsrådene, som også danner grundlag for Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfølg-ning. Regionerne udarbejder senest ultimo august 2011 oplæg til standardiserede regio-nale indberetninger, hvori der redegøres for fremdriften i byggeriet mv., som dannergrundlag for drøftelse med Indenrigs- og Sundhedsministeriet med henblik på fastsættelseaf en endelig redegørelses-/indberetningsform.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har ligeledes taget udgangspunkt i administrati-onsgrundlaget, som bl.a. Rigsrevisionen har udtalt giver et godt udgangspunkt for tilsynmed de kvalitetsfondsfinansierede byggerier.Kvartalsrapporteringen skal således give et samlet overblik over udvikling i økonomi,fremdrift, risici og resultater for det kvalitetsfondsstøttede byggeri. Den skal betrygge Mi-nisteriet for Sundhed og Forebyggelse i, at projektet forløber planmæssigt og kan realiserede resultater, som ligger til grund for tilsagnet om støtte fra Kvalitetsfonden, særligt medvægt på, at der indenfor den økonomiske ramme kan etableres et tidssvarende og fuldtfunktionsdygtigt sygehus. Rapporteringen bidrager til at skabe gennemsigtighed om pro-jektets indhold og forløb og er dermed grundlag for dialog mellem region og ministeriumom det enkelte projekt. Den er samtidig afgørende for, at Ministeriet for Sundhed og Fo-rebyggelse får et samlet overblik og på ensartet form kan videreformidle oplysninger omde i alt 16 kvalitetsfondsbyggerier.
2. LedelseserklæringRapporten vedlægges en ledelseserklæring, hvor regionsrådsformand og re-gionsdirektøren erklærer, at kvartalsrapporteringen til staten efter bedsteoverbevisning giver et retvisende billede af status for projekterne.Der udarbejdes én samlet ledelseserklæring for alle projekter under et.Erklæringen opbygges efter følgende skabelon og med følgende indhold:Boks 3: Ledelseserklæring”Ledelsen i Region X fremsender hermed kvartalsrapportering pr. XX.XX.20XX for regio-nens igangværende kvalitetsfondsprojekter til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.Kvartalsrapporteringen er baseret på kvartalsrapporteringen for de enkelte kvalitets-fondsprojekter til regionsrådet, som regionsrådet har behandlet på regionsrådsmødet denXX.XX.20XX.Ledelsen skal efter bedste overbevisning erklære, at:
2
kvartalsrapporteringen giver et retvisende billede af økonomi, fremdrift og risiko ved-rørende samtlige regionens igangværende anlægsprojekter finansieret ved kvalitets-fondsmidlerkvartalsrapporteringen givet et retvisende billede af regionens deponeringsgrundlagvedrørende anlægsprojekter med kvalitetsfondsfinansiering - og de dertil knyttede de-poneringer pr. udgangen af kvartaletsåvel regionens egne midler som modtagne kvalitetsfondsmidler er administreret ioverensstemmelse med gældende administrative reglersåvel regionens egne midler som modtagne kvalitetsfondsmidler er administreret un-der iagttagelse af skyldige økonomiske hensyn
Kommentarer til eventuelle forbehold og supplerende oplysninger fra revisionen.X-by den XX.XX.20XXRegionsrådsformandRegionsdirektør
3. Revisionserklæring til regionsrådetVed den kvartalsvise fremlæggelse for regionsrådet af status for kvalitets-fondsprojekterne forsynes rapporterne med en revisionserklæring fra regio-nens uafhængige revisor. Der udarbejdes en revisionserklæring pr. projekt.Boks 4: Forklaring til revisorerklæringRevisionserklæringen vil blive udarbejdet i henhold til retningslinjerne i Ministeriet forSundhed og Forebyggelses regnskabs- og revisionsinstruks for administration af kvalitets-fondsmidler samt den interne kontrol, som regionens ledelse fastsætter (jf. regionens kas-se- og regnskabsregulativ).I bilag 1 er vist, hvordan erklæringen opbygges, såfremt revisor reviderer sammenhængenmellem redegørelsens oplysninger og regionens bogføring samt øvrig dokumentation (ek-sempelvis andre eksterne ekspertudtalelser), uden at revisor derudover foretager selv-stændige vurderinger af eksempelvis projekternes risikoprofiler mv.Revisionspåtegningerne afgives til regionsrådet, men skal formelt kunne anvendes af båderegionsråd og ministerium.
Rapporteringen redegør for konklusionerne i revisionserklæringerne. Hvisder ikke er forbehold eller supplerende oplysninger i revisionserklæringer-ne, oplyses dette. Hvis der er forbehold og supplerende konklusioner anfø-3
res dette i en særlig oversigt, ligesom regionens kommentarer, og hvilkeforanstaltninger, der er iværksat for at rette op på forholdene, anføres, jf.boks 5.Boks5: Eksempel på kommentar af forbeholdVedrørende følgende projekter har revisor taget følgende forbeholdog/eller afgivet følgende supplerende oplysninger:Efterfølgende gengives de enkelte forbehold og supplerende oplysninger:Projekt XForbeholdXxxxxxxxxxxxxxxxSupplerende oplysningXxxxxxxxxxxxxxxxRegionens kommentarer til forbehold/supplerende oplysninger
4. Kortfattet statusAfsnittet giver en kortfattet status for projekterne under ét. Status kan even-tuelt suppleres med en skematisk oversigt over de enkelte projekter i formaf en sammenfattende trafiklysrapportering og udviklingsmarkering.5. Rapportering pr. projektKvartalsrapporten pr. kvalitetsfondsprojekt omfatter risikovurdering, øko-nomi og byggeriets fremdrift. Større ændringer i byggeprojektet og evt.konsekvenser heraf for kvalitet/indhold og ny sygehusstruktur beskrives.Rapportering sker på overordnet niveau, jf. de principper for ledelsesrap-portering, som er anbefalet af KPMG i rapporten ”Økonomisk styring afstørre sygehusbyggerier” fra 2008.RisikovurderingTekstafsnit:Overordnet opsummering af risikoforhold (gult og rødt kom-menteres).Figur:Status for risikovurderingen opsummeres i en trafiklysrapportering.
4
I tekstafsnittet kommenteres centrale risici, og der redegøres for, hvilke ini-tiativer der igangsættes for at rette op på risikoforholdene, primært med fo-kus på kommende periode.Oversigt over projektets risici med trafiklysmarkering, hvor centrale risicimedtages (kan evt. uddybes i bilag til kvartalsrapporteringen.) Risici børher så vidt muligt vurderes mht. økonomisk konsekvens. Risici bør så vidtmuligt være knyttet til regionsrådets bevillinger, delprojekter, etaperel.lign., så der er sammenhæng mellem estimat for økonomi og risikovurde-ring. Jf. administrationsgrundlaget for Ministeriet for Sundhed og Forebyg-gelse er det en forudsætning, at risikovurderingerne kvalificeres uafhængigtaf byggeorganisationen . Jf. revisorerklæringen konstaterer revisor herud-over, at risikovurderingen er i overensstemmelse med underliggende doku-mentation.Det angives for hvert projekt, hvornår styringsmanualen sidst er gennemgå-et og opdateret:Angiv datoBoks 6: Forklaring af trafiklysrapporteringTrafiklysrapporteringen sammenfatter de risikovurderinger, som løbende udarbejdes i projektorganisationen(internt og af eksterne rådgivere). Risikovurderingen omfatter følgende tre forhold: Økonomi, tid, kvalitet.Der opereres med følgende definitioner: Grøn = Projektet er inden for rammerne. Gul = Projektet er indenfor rammerne, men der skal være ekstra opmærksomhed. Rød: Projektet har overskredet rammerne, eller derer væsentlig risiko for at det vil ske.Trafiklysrapporteringen bygger på de principper, som er anbefalet af KPMG i rapporten ”Økonomisk styringaf større sygehusbyggerier” fra 2008.Forklaring til trafiklysrapporteringen:ForklaringProjektet er inden for rammerneProjektet er inden for rammerne, men der skal være ekstra opmærksomhedProjektet har overskredet rammerne, eller der er væsentlig risiko for, at det vil skeUændret niveauForbedret niveauForværret niveau
Det bør være en ensartet operationalisering til grund for trafiklysrapporteringen på det enkelte projekt. Detvil tydeliggøre grundlaget for en given farvemarkering og gøre risikovurdering gennemskuelig på tværs af
5
projekterne.Principperne for risikorapportering vil være beskrevet i afsnittet om generelle principper.
Projektets økonomiDer gives en kortfattet status for projektets samlede økonomi.Tekstafsnit:Overordnet økonomisk opsummering (herunder redegørelse foreventuelle afvigelser fra budgettet).Skemaer:Der udarbejdes:Skema 1: Kvartalsstatus på budget, forbrug og byggefremdrift.Skema 2: Økonomi fordelt på år og delprojekter.Oversigt til brug for opfølgning på anvendelsen af de deponeredemidler og grundlag for udbetaling.I tekstafsnittet kommenteres overordnet på udvikling og status for økonomiog fremdrift. Eventuelle afvigelser kommenteres. Der redegøres alene forseneste kvartals afvigelser. Hvor relevant angives begrundelse for afvigelseog evt. korrigerende initiativer.Det kommenteres ligeledes, hvorvidt trækket på decentrale og centrale re-server er på forventet niveau henset til byggeriets fremdrift.Eventuelle opmærksomhedspunkter for kommende kvartal kommenteres.Boks skema 1: Kvartalsstatus på budget, forbrug og byggefremdriftSkema 1 er en samlet kvartalsvis status for projektets samlede økonomi og fremdrift.Formålet med denne opgørelse er at give betryggelse for, at der kvartalsvist tages stillingtil, at forudsatte leverancer kan håndteres med den givne økonomi på den enkelte bevil-ling/delprojekt, og at eventuelle omprioriteringer sker rettidigt indenfor totalrammen.Rapporteringen til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse om ”investeringsrammen” fordet samlede byggeri opdeles i delelementer, fx svarende til regionsrådets bevillinger, for-ventede delprojekter, etaper, kontrakter, faser eller lignende. Opdelingen i rapporteringensvarer til regionens styring af projektet. Det forudsættes, at hver del klart kan afgrænsesmed tilhørende budgetter og milepæls- og tidsplan. Rapportering på delprojek-tet/fase/bevillingen bør med henblik på at fremme gennemsigtighed være på i størrelses-ordnen 300-400 mio. kr. og strække sig over ca. 3-4 år. Hvis rapporteringen på delpro-jekt/fase/bevilling er større end det angivne, drøftes det konkret mellem den enkelte regi-
6
on og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Tværgående bevillinger til fx bygherre-organisation og rådgiverudgifter vil naturligt strække sig over hele projektperioden.I skemaet angives samlet projektøkonomi, så kolonnen”oprindeligt budget”samt”kor-rigeret budget”hver især vil summere til den samlede investeringsramme. Sammenlig-ning af disse kolonner vil beskrive ændringer i projekternes overordnede budget. Medmindre andet er angivet i afsnit om generelle principper, er grundlag for oprindeligt bud-get, det budget der er angivet ved udbetalingsanmodningen.Kolonnerne”forbrug til dato”, ”disponeret”samt”forventet resterende forbrug”skalsummere til kolonnen”forventet samlet forbrug”.Disponeret forbrug viser udgifter,som ikke er bogført endnu, men hvor der er indgået en bindende aftale om leverance. Denærmere principper for opførelsen heraf vil være beskrevet i afsnit 6 om generelle prin-cipper.I kolonnen”forventet resterende forbrug”skal det vurderes, om det med den resterendebevilling er muligt at gennemføre de opgaver, som er forudsat leveret med den givne øko-nomi, eller om der er behov for justering af leverancekrav eller bevillingens størrelse. Deter centralt, at den projektansvarlige herunder vurderer behov knyttet til ikke godkendte,men fremsatte ekstrakrav samt forudsatte ekstraudgifter og uforudsigelige ekstraudgifter.Opgørelsen over ”forventet resterende forbrug” sammenlignes med”korrigeret budget”i kolonnen”Difference: korrigeret budget og forventet forbrug”.Et evt. forventet mer-forbrug på status kan håndteres fx ved reduktion i kvalitet/leverancer, omprioritering mel-lem bevillinger eller brug af reserver. Det er også muligt, at håndtering udestår. Løbendejusteringer vil være helt forventelige, de forklares og skal håndteres inden for den samledeprojektøkonomi.Endelig vurderes byggeriets”Realiserede færdiggørelsesgrad”i forhold til”Planlagtfærdiggørelsesgrad”for kvartalet. Angivelsen af projektets fysiske færdiggørelsesgradbør være baseret på projektledelsens vurdering af projektets fremdrift mht. tidsplan og be-talingsbelagte milepæle mv. (byggeriets stade). Formålet er at belyse sammenhængenmellem økonomisk forbrug (inklusive ekstraarbejder mv.) og byggeriets faktiske færdig-gørelse. Derudover skal kolonnerne vise, hvor langt projektet er i forhold til den planlagtefremdrift. Pct.-angivelsen baseres på en samlet vurdering. Grundlag for opgørelse af plan-lagt og realiseret færdiggørelsesgrad angives i afsnit 6 om generelle principper. Tabellenopgøres i årets pl. Det indebærer, at de samlede rammer fra kvalitetsfonden løbende op-skrives til årets pl. Det samme gælder tidligere års forbrug. Reguleringen sker med det re-gionale anlægs-pl i overensstemmelse med Finansministeriets udmelding herom. Nærme-re beskrivelse og overvejelser er indeholdt i bilag 5.
7
Skema 1: Kvartalsvis status på økonomi og byggefremdriftÅrets priserSamlet budgetKorrigeretbudget*(a)Forbrugtil dato(b)Forbrug og udgiftsbehovDisponeretforbrug tildato(c)Forventetresterendeforbrug(d)Forventetsamlet for-brug(e=b+c+d)Evt. diffe-rence:budget ogforventetforbrug(a-e)Byggeriets fremdrift (stade)Planlagtfærdiggørelses-gradRealiseretfærdiggørelses-grad
Oprindeligtbudget
------------------------- Mio.kr. -----------------------DelprojektoversigtDelprojekt ADelprojekt BDelprojekt CDelprojekt DDelprojekt EReserve til regionsrådets dispositionReserve til prisreguleringEvt. andre relevante reserveposterI alt investeringsramme* Korrigeret budget: Aktuelt styrende budget.
--------Pct.---------
---
---
8
Boks skema 2: Total projektøkonomi fordelt på budgetter og år.I Skema 2 periodiseres investeringsrammen over projektperioden fordelt på delelementer. Investerings-rammen opdelt i delprojekt/fase/bevilling angives svarende til skema 1.Formåleter at give en oversigt over økonomi og projektets forløb over tid. Forventeligt vil projektetsfortsatte planlægning indebære løbende tilpasning af udgifternes placering på tid og delprojek-ter/bevillinger. Én gang årligt vil skemaet blive suppleret med et overblik over projektets indtægter vedat angive træk på midler fra kvalitetsfonden samt regionernes låneadgang og hensættelser.Der angives toreserveposter– en til regionsrådets disposition og en til prisregulering. Såfremt der an-vendes andre typer relevante reserveposter angives de af regionen i kolonnerneandre relevante reser-veposter.Change request-listeangives med det totale beløb, det vil være muligt at indløse i nævnte år. Det vil af-spejle, at change-muligheder udløber over perioden.Reserver i altangives for at skabe overblik oversamlede reserver – både centrale og decentrale. Rammen tilit, udstyr, apparatur mv.angives, da op-fyldelse heraf er en særskilt tilsagnsbetingelse.Sidst i skema 2 kan angives”status”hvis relevant. Formålet med kolonnen er at angive, hvilket stadiedelprojektet befinder sig på og derved hvor stor usikkerhed, der er knyttet til delprojektet.´Indeværende samt fremtidige år angives i budgettal, mens der i afsluttede år anvendes realiseret forbrug.Kolonnen”I alt”opgøres udgifterne pr. delprojekt i løbende priser, mens kolonnen”I alt i 09 P/L”op-gør udgifter pr. delprojekt i 09 P/L, til sammenligning med det oprindelige tilsagn.
9
Skema 2: Projektøkonomi og udgiftsprofil for hele projektetStatus hvis relevant:Andel ProjektforslagIaltaf to- KalkulationsfaseLicitation09-tal,Udførelse2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 I altplpct.103,74
Årets priserPL indeksDelprojektoversigtDelprojekt ADelprojekt BDelprojekt CDelprojekt DReserve til regionsrådets dispositionReserve til prisreguleringEvt. andre relevante reserveposterI alt investeringsramme- heraf change request- heraf reserver i alt- heraf IT, udstyr, apparatur mv.
2008 2009100
2010101
2011103,32
------------------------------------------- Mio. kr. --------------------------------------------
10
Skema med forbrug af deponerede midlerI bilag 2 er vist et forslag til et skema, som viser det kvartalsvise forbrug af deponerede midler.Vejledning til bilaget udarbejdes af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.Byggeriets fremdriftTekstafsnit:Overordnet opsummering vedrørende byggeriets fremdrift (afvigelser i forhold til byg-geplaner kommenteres).Figurer/skemaer:Der udarbejdesFigur med tilhørende tabel, som viser økonomisk færdiggørelsesgrad.Skema med tidsmæssig status for de enkelte etaper/faser.I tekstafsnittet kommenteres status for byggeriets fremdrift og væsentlige afvigelser i forhold til in-vesteringsprofil/byggeplaner kommenteres. Herunder redegøres kort for årsager til afvigelse mellemforbrug og investeringsprofil, og der bør redegøres for omfang af eventuelt ekstraarbejde og træk påreserver. Hvis der er udestående ekstraarbejder i væsentligt omfang bør det anføres.Boks 6: Forklaring til økonomisk fremdrift for byggerietFigur/tabel med økonomisk færdiggørelsesgradI en figur med økonomisk færdiggørelsesgrad vises det faktiske forbrug kvartalsvis i forhold til den oprindelige og denreviderede investeringsprofil for projektets totaløkonomi.Figuren indeholder tre grafer:1.2.3.Projektets samlede forbrug.Den oprindelige investeringsprofil (den investeringsprofil, som ligger til grund for udbetalingsprofilen).Seneste reviderede og godkendte investeringsprofil.
Figuren skal suppleres med figurer for de enkelte faser i byggeriet. De faktiske observationer vises i en tabel (eksempelsvarende til tallene i figuren er vist i bilag 4).Sammenhæng mellem økonomisk forbrug og bygningsarbejderDer skal ske betaling, hvor der er udført et kontraktmæssigt aftalt arbejde svarende hertil. Dermed bør den økonomiskefremdrift som udgangspunkt afspejle den fysiske fremdrift for projektet (færdiggørelsesgrad). De almindeligt anvendteprincipper for betaling til entreprenører, fremgår af bestemmelserne i AB92 (Almindelige Betingelser for arbejder ogleverancer i bygge- og anlægsvirksomhed). Her fremgår det om bygherrens betalingsforpligtelse af §22:”Efter skriftlig anmodning til bygherren har entreprenøren én gang hver måned ret til betaling for udført arbejde mv.Bygherren skal senest 15 arbejdsdage fra modtagelse af anmodningen, jf. stk. 11, betale det beløb, der på byggeplad-sen er ydet kontraktmæssige arbejder og materialer for”.Rådgiveren kontrollerer, at fremdriften er i overensstemmelse med entreprenørens angivelser, inden udbetaling findersted. Fremdriften drøftes på byggemøderne.
11
Figur 2. Byggeriets økonomiske fremdrift, årets pl.
Figur med tidsmæssig statusI en oversigt vises tidsmæssig status for byggeriets etaper/faser og centrale milepæle. Et eksempelpå et fire-årigt projekt er vist i bilag 3. Oversigten viser udvikling indtil rapporteringstidspunktetsamt den planlagte færdiggørelse af byggeriet, opdelt på fase. Det markeres med trafiklys, i hvilketomfang den senest reviderede tidsplan er fulgt eller kan forventes fulgt (grøn=tidsplanen følges,gul=tidsplanen følges, men øget risiko for forsinkelser, rød=forsinkelser). I det omfang, der skerændringer i tidsplanen, kommenteres dette i teksten.Kvalitet og indholdByggeprojekterne skal gennemføres på en måde, så de kan realisere de gevinster og funktionskravmv., der er stillet i forbindelse med tilsagnet om støtte fra kvalitetsfonden. I afsnittet kan uddybeseventuelle væsentlige ændringer i byggeprojektet, fx indløste ”change requests”. Der kan redegøresfor evt. konsekvenser i forhold til tid og kvalitet i forhold til det, der er forudsat i de enkelte bevil-linger. Det bør bemærkes, hvis justeringer i byggeprojektet har konsekvenser for den nye sygehus-struktur jf. årlig rapportering af stamdata. Udviklingen i kvalitet/indhold vil også blive markeret itrafiklysrapporteringen i forbindelse med risikovurderingen (jf. ovenfor).6. Generelle principperHer redegøres for generelle forudsætninger og principper for opgørelser og tabeller, for eksempel:Regnskabsmæssige principper, herunder for dispositionsregnskab.Opgørelse af færdiggørelse og færdiggørelsesgrad.Forudsætninger for risikooversigter (trafiklysrapportering).Definitioner af tabelindhold (relationer til kontoplan).12
Fordelingsprincipper for fordeling af udgifter i fælles projekter, som både omfatter eget pro-jekt og et kvalitetsfondsprojekt.Principper for afsætning af reserver, herunder for prioriteringsreserver (change request)
I enkelte tilfælde gennemføres der også lokale ombygninger/nybyggeri på samme matrikler, somikke er finansieret af kvalitetsfonden. Rapporteringen og bevillingsopfølgningen sker adskilt forbyggerierne. Den kvartalsrapport, som indberettes til staten, omfatter derfor kun forhold vedrørendedet pågældende kvalitetsfondsbyggeri. Eventuelle særlige forhold vedrørende bevillingsmæssig ad-skillelse af de to byggerier, herunder for eksempel fordeling af fælles projekteringsudgifter, rådgi-verudgifter mv., beskrives af regionen i afsnittet om generelle principper.7. Øvrig rapporteringHerudover vil Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse efter behov bede regionerne orientere omdet fortløbende arbejde med at skabe bygnings- og organisationsafledte rammer for en mere effektivdrift i det kvalitetsfondsstøttede byggeri, jf. tilsagnsgrundlaget. Rammerne herfor drøftes med Dan-ske Regioner.Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil endvidere en gang årligt/ved faseovergang som op-følgning på det materielle grundlag for tilsagnet indhente oplysninger fra de enkelte projekter ved-rørende:Byggeriets m2.Forventet behandlingskapacitet.Kapacitetsudnyttelse.Investeringer til IT, udstyr, apparatur mv.Change request-liste.
Den beskrevne model for kvartalsrapportering danner grundlag for Ministeriet for Sundhed og Fo-rebyggelses opfølgning med de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Skulle der vise sig, at væretekniske uhensigtsmæssigheder i den aftalte rapportering, kan de pågældende dele af kvartalsrap-porteringen tages op til revision i en dialog med Danske Regioner.
13
Bilag 1. Revisionserklæring til brug for kvartalsrapportering til regionsrådetUdkast til den uafhængige revisors erklæring om kvartalsrapportering for kvalitetsfondsfi-nansierede anlægsprojekter i regionerneTil Regionsrådet samt Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseVi har efterprøvet, hvorvidt kvartalsrapporten for perioden XX.XX.20XX til XX.XX.20XX for detkvalitetsfondsfinansierede anlægsprojekt XXXXXXXXX (Projektet) udvisende et forbrug påXXX.XXX.XXX.XXX kr. er udarbejdet i overensstemmelse med Ministeriet for Sundhed og Fore-byggelses regnskabsinstruks1herom.Erklæringen er alene udarbejdet til brug for Regionsrådets og Ministeriet for Sundhed og Forebyg-gelses vurdering af anlægsprojektets økonomiske forbrug pr. statusdagen, byggeriets fremdrift, her-under forventede resterende forbrug, samt risici knyttet hertil.Ledelsens ansvarRegionens ledelse har ansvaret for udarbejdelsen af kvartalsrapporteringen i overensstemmelse medRegnskabsinstruks vedrørende regnskabsmæssig behandling af kvalitetsfondsfinansierede projekter,Regionens eget styringsgrundlag for Projektet, herunder Styringsmanual, Budget- og Regnskabssy-stem for regioner samt regionens Kasse- og Regnskabsregulativ og sædvanlige regnskabspraksis.Det er ledelsens ansvar, at kvartalsrapporteringen giver et retvisende billede af Projektets økonomiog fremdrift, herunder forventet resterende forbrug samt risici knyttet hertil.Det er endvidere ledelsens ansvar, at kvartalsrapporteringen giver et retvisende billede af regionensdeponeringsgrundlag vedrørende anlægsprojekter med kvalitetsfondsfinansiering.Ledelsen har herunder ansvaret for, at der er etableret et styringsgrundlag, der understøtter en for-svarlig løbende forvaltning af projektet i overensstemmelse med Ministeriet for Sundhed og Fore-byggelses s bestemmelser herom, herunder at der er designet og implementeret en hensigtsmæssigstyringsmanual for regionens gennemførelse af Projektet.Endelig er det ledelsens ansvar, at såvel regionens egne midler som modtagne kvalitetsfondsmidlerer administreret i under iagttagelse af skyldige økonomiske hensyn.Revisors ansvarVores ansvar er, på grundlag af vores arbejde, at udtrykke en konklusion (høj grad af sikkerhed)2om, hvorvidt Projektets økonomiske forbrug pr. statusdagen er opgjort i overensstemmelse medBudget- og Regnskabssystem for regioner, Regnskabsinstruks vedrørende regnskabsmæssig be-Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses regnskabsinstruks knytter sig til regionens samlede kvartalsrapportering til ministeriet. Det antages imid-lertid, at der vil være overensstemmelse mellem kvartalsrapporteringen pr. projekt til Regionsrådet – og regionens samlede rapportering til Økonomi-og IndenrigsministerietDet er valgt at dele erklæringen op i to elementer; et element, der retter sig mod de realiserede og reviderbare projektelementer (det realiserede for-brug pr. kvartalsafslutningen), hvor revisor udtaler sig med en høj grad af sikkerhed, samt et element, der retter sig mod de fremadrettede projektele-menter (fremdrift og risici), hvor revisor udtaler sig med en begrænset grad af sikkerhed.21
14
handling af kvalitetsfondsfinansierede projekter samt regionens Kasse- og Regnskabsregulativ ogsædvanlige regnskabspraksis samt giver et retvisende billede af forbruget pr. XX.XX.2012.Det er derudover vores ansvar, på grundlag af vores arbejde, at udtrykke en konklusion (begrænsetgrad af sikkerhed) om byggeriets fremdrift, herunder forventede resterende forbrug, samt risiciknyttet hertil.Udført arbejdeVi har tilrettelagt og udført vores arbejde i overensstemmelse med den internationale standard omandre erklæringsopgaver med sikkerhed (ISAE 3000), Ministeriet for Sundhed og Forebyggelsesrevisionsinstruks om revision af kvalitetsfondsfinansierede projekter, God Offentlig Revisionsskiksamt yderligere krav ifølge dansk revisorlovgivning med henblik på:1.at opnå en høj grad af sikkerhed for:at kvartalsrapporten giver et retvisende billede af forbruget opgjort pr. XX.XX.20XXat kvartalsrapporten derudover givet et retvisende billede af opgørelsen af deponeringsgrundla-get vedrørende anlægsprojekter med kvalitetsfondsfinansiering opgjort i overensstemmelse medMinisteriet for Sundhed og Forebyggelses fastsatte regler herom – og regionens deponeredemidler i tilknytning hertilSom et led i vores arbejde har vi efterprøvet, om at der er tilrettelagt forsvarlige forretningsgange oginterne kontroller i tilknytning til forvaltningen af projektet.Vi har endvidere efterprøvet om oplysninger om økonomisk forbrug svarer til regionens bogførteforbrug.Derudover har vi stikprøvevis efterprøvet om forbruget er henført til projektet i overensstemmelsemed Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses bestemmelser om indregning og måling af forbrugetvedrører kvalitetsfondsfinansierede projekter. Vi har herunder stikprøvevis påset, at forbruget erkorrekt periodiseret, vedrører det pågældende projekt samt at forbruget må henføres til Projektet3.Desuden har vi stikprøvevis efterprøvet, hvorvidt foretagne fordelinger af forbrug mellem Projektetog tilgrænsende egenfinansierede projekter samt regionens øvrige økonomi er beskrevet og begrun-det.Endelig har vi gennemgået regionens dokumentation for opgørelsen af deponeringsgrundlaget, lige-som vi har foretaget efterregninger heraf. Det er derudover påset, at der foreligger dokumentationfor faktiske deponeringer i overensstemmelse hermed. Det er endvidere påset, at oplysningerne ikvartalsrapporten om deponeringsgrundlag m.v. svarer til de underliggende opgørelser.2.at opnå en begrænset grad af sikkerhed for:at den økonomiske fremdrift, herunder de risici, der er knyttet til opgørelsen af forventede re-sterende forbrug i al væsentlighed er afspejlet i kvartalsrapporteringen
3
Bestemmelserne om opgørelsen af forbruget (nettoudgifter) til det enkelte projekt fremgår af godkendte projektplaner og budgetter m.v.
15
Det er herunder påset, at der er designet og implementeret et hensigtsmæssigt styringsgrundlag,herunder styringsmanual, der understøtter en tilstrækkelig løbende forvaltning af Projektet i over-ensstemmelse med Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses bestemmelser herom4.Vi har herunder indhentet, gennemgået og udfordret regionens vurderinger af forventet resterendeforbrug (budget), samt risici i tilknytning projektets færdiggørelse.For så vidt angår risikovurderingen har vi endvidere påset, at regionens vurderinger blandt andet harinddraget en af projektet uafhængig vurdering af de risici, der er knyttet til projektets fremdrift ogforventede resterende forbrug.Det er endvidere påset, at regionens vurderinger i al væsentlighed er afspejlet i kvartalsrapporterin-gen.Det er vores opfattelse, at de udførte undersøgelser giver et tilstrækkeligt grundlag for vores kon-klusioner.KonklusionDet er vores opfattelse, at kvartalsrapporten for perioden XX.XX.20XX til XX.XX.20XX giver etretvisende billede af det økonomiske forbrug samt deponeringsgrundlaget pr. XX.XX.20XX opgjorti overensstemmelse med Budget- og Regnskabssystem for regioner, Ministeriet for Sundhed og Fo-rebyggelses regnskabsinstruks vedrørende regnskabsmæssig behandling af kvalitetsfondsfinansiere-de projekter samt regionens Kasse- og Regnskabsregulativ og sædvanlige regnskabspraksis.Det endvidere vores opfattelse, at vi - ved den udførte gennemgang af regionens vurderinger af for-ventet resterende forbrug samt risici knyttet til Projektets fremdrift og færdiggørelse - ikke er blevetbekendt med forhold der afkræfter, at disse oplysninger i al væsentlighed er afspejlet i kvartalsrap-porteringen.For så vidt angår oplysninger om forventet resterende forbrug og risici knyttet til færdiggørelsen afProjektet, så vil de faktiske resultater sandsynligvis afvige fra de angivne forventninger, idet forud-satte begivenheder ofte ikke indtræder som forventet. Disse afvigelser kan være væsentlige.X-by (revisors kontorsted), datoStatsautoriseret revisionsfirmaNNstatsautoriseret revisor
Styringsmanualen bidrager naturligvis også til overbevisningen om forbrugsopgørelsen. Det er dog valgt at medtage afsnittet om styringsmanualm.v. under pkt, 2, da styringsmanualen i endnu højere grad vedrører det fremadrettede styringsset-up for projektet og dermed i endnu højere grad ret-ter sig mod de fremadrettede elementer i projektet.
4
16
Bilag 2. Kvartalsvis forbrug af deponerede midler
Fkt. 6.32.27
900 Renter af hensatte be-løb
901 Hensættelser vedr.kvalitetsfonden
902 Overført til projekt-specifik egenfinansiering
Fkt. 6.32.27
903 Tilskud vedr. kvali-tetsfondsinvesteringer
904 Lån vedr. kvalitets-fondsinvesteringer
905 Egenfinansiering vedr. 906 Frigivelse vedr. kvali-kvalitetsfondsinvesteringer tetsfondsinvesteringer
907 Renter af deponeredebeløb vedr. kvalitetsfonds-investeringer
Total
Fkt. 6.51.53
906 Frigivelse vedr. kvali-tetsfondsinvesteringer
903 Tilskud vedr. kvali-tetsfondsinvesteringer
Total
Forventet frigivelse
1. kvartal
2. kvartal
3. kvartal
4. kvartal
Total
17
Bilag 3. Tidsmæssig fremdrift20112 01220 13201 4StatusJ F M A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N DFærdigprogramm er ingDis positionsforslagRu mprogrammeringProjektforsla g
ETAPE 0Projekterin gUd budUd førelse
ETAPE 1Projekterin gUd budUd førelseIdriftssættelse
18

2011

2012

2013

2014

Status

J F M A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N D J F M A M J J A S O N D

ETAPE 2

ProjekteringUdbudUdførelseIdriftssættelse

ETAPE 3

ProjekteringUdbudUdførelseIdriftssættelse

ETAPE 0

Beskrivelse af indhold

ETAPE 2

Beskrivelse af indhold

ETAPE 1

Beskrivelse af indhold

ETAPE 3

Beskrivelse af indhold
19
Bilag 4. Økonomisk færdiggørelse (observationer)ÅrInveste-rings-profil(mio. kr.)
Pct. aftotal
Revideretinveste-rings-profil(mio. kr.)
Pct. aftotal
Forbrug(mio. kr.)
Pct. af to-tal
2010
0
0,0
0
0,01,02,02,53,05,010,030,035,060,090,0100,0120,0180,0220,0260,0350,0360,0450,0500,0520,0700,0800,01.100,00,00,10,10,10,20,41,11,32,23,33,74,46,78,19,613,013,316,718,519,325,929,640,7
2011
3
0,1
3
0,1
2012
43
1,5
43
1,5
2013
143
5,1
143
5,1
2014
350
12,5
350
12,5
2015
700
25,0
700
25,0
201620172018201920202021
1.3001.8002.3002.7002.800
46,464,382,196,4100,0
1.3001.7002.2002.6002.7002.800
46,460,778,692,996,4100,0
20
Bilag 5. Pris- og LønreguleringDet regionale anlægs-pl offentliggøres af Finansministeriet og endvidere iØkonomisk Vejledning fra Danske Regioner i juni hvert år. Den endeligefastlæggelse sker med 1½ års forsinkelse (eksempelvis indeholder Økono-misk Vejledning fra juni 2011 et første skøn for 2011-12, et revideret skønfor 2010-11 og en endelig opgørelse for 2009-10). Opreguleringen af til-sagnsrammen i tabellen og tidligere års forbrug kan derfor blive revideret,når der foreligger endelige opgørelser.Det bemærkes, at det regionale anlægs-pl vil kunne afvige fra den faktiskeprisudvikling, for eksempel reguleres anlægskontrakter normalt med byg-geomkostningsindekset. Dette skal inden for projektet håndteres gennemanvendelse af reserveposter til opsamling af forskellene. Det kan også væreet særligt fokusområde i risikostyringen af projekterne.
21