Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 248
Offentligt
1093262_0001.png
1093262_0002.png
1093262_0003.png
Odense, den 16. marts 2016TilMinister for Sundhed og Forebyggelse Pia Olsen Dyhr, MFMinisteriet for Sundhed og ForebyggelseHolbergsgade 61057 København K.CC: Folketingets Sundheds- og ForebyggelsesudvalgSendt på e-mail:[email protected],[email protected]
Kære Pia Olsen Dyhr.

Vedr.: Skæv sammensætningen af Arbejdsgruppe om sundhedspersoners tilknytning til lægemiddel- og

medicoindustrien

Dansk HøreCenter har med betydelig interesse fulgt Folketingets behandling af B4 fremsat i oktober 2010.Vi har med glæde konstateret at kommissoriet er vedtaget, så dette meget væsentlige arbejde - også forhøreapparatbranchen - kan gå i gang.Vi blev dog mere end meget triste, da vi så udvalgets sammensætning. Som du ved, så består udvalget af11 repræsentanter. Der er tre repræsentanter for lægerne, to repræsenterer industrien, en fraapotekerforeningen, to repræsenterer forbrugerne og tre det offentlige. Men der er ingen repræsentantertil de konkurrerende virksomheder, som bliver ramt af lægernes dobbeltrolle. Dette har vi gjortopmærksom på, da udvalgets sammensætning blev foreslået, men åbenbart uden resultat.

Lægernes dobbeltrolle ødelægger konkurrencen

Dansk HøreCenter vil gerne gentage, at udvalget har behov for at have kendskab til, hvordan konkurrencenskades, når læger kan henvise til behandling på egne klinikker. Derfor bør der være repræsentanter fraKonkurrencestyrelsen og virksomheder, som bliver ramt af den forvredne konkurrence i form af tabtemarkedsandele.

Odense Kommune som eksempel

Lad mig tage et eksempel, som jeg har hentet fra Fyens Stiftstidendes oprulning af forholdene i vorbranche:
1
Fyens Stiftstidende den 19. februar 2012 s. 27 har ved aktindsigt af Odense Kommune fået oplyst atØrelægernes fælles klinik fra 2010 til 2011 har øget deres omsætning med 62 pct. Fra et offentligt tilskudpå 951.944 kr. til 1.539.402 kr.I samme periode er de samlede udgifter i Odense Kommune (inkl. ørelægernes fælles klinik) faldet med 27pct. fra 13.463.416 kr. til 9.886.490 kr.Hvor de øvrige klinikker falder 33 pct., så stiger ørelægernes klinik 62 pct.Det meget dramatiske markedsskift hænger sammen med, at der er i Odense Kommune nu kun énuafhængig klinik med ørelæger. Resten er medejere af ørelægernes klinik.

Hvilket modsvar til konkurrenceforvridningen?

En lang række af vore kollegaer er begyndt selv at ansætte ørelæger for at sikre sig henvisninger ogvirksomhedernes overlevelse. Dansk HøreCenter finder den ideelle model er uafhængige ørelæger, somalene har til formål at rådgive borgerne uden at tænke på egne biindtægter. Men fortsætter dendramatiske udvikling på området, så bliver vi nødsaget til at revidere denne opfattelse. Vi vil meget gernehave Sundhedsministerens svar på, om ministeren mener, at vi selv skal ansætte ørelæger, eller om vi kanforvente, at ørelægernes mulighed for at drive og (med)eje høreklinikker stoppes i lighed med det, vi ser iandre europæisk lande? Det er i denne sammenhæng væsentligt, at alle borgere, som vi anbefalerbehandling, skal kontrolleres af de ørelæger, som har mulighed på samme tid at drive konkurrerendevirksomhed. Det svarer til, at alle Kvicklys kunder først skal en tur i Bilka for at få godkendt deres varekøb.Denne situation er utålelig. Vi beder ministeren om at melde klart ud, hvad man vil på området.

Dagens eksempel på konkurrenceforvridning

Netop i dag modtog vi fra en af vore borgere en kopi af en skrivelse, som vedlægges dette brev ianonymiseret udgave.Borgeren anbefalede vi, at han skulle henvende sig til en ørelæge, hvis han ønskede en behandling medhøreapparat. Ørelægen skulle så vurdere, om vor kliniks vurdering af høreapparatsbehandling var denrigtige behandling.Af kopien af skrivelsen fra den pågældende ørelæge fremgår det, at ørelægen under konsultationen forkommer med et egentligt tilbud på høreapparater fra egen klinik, og der noteres omhyggeligt, hvordan derer fulgt op med henblik på salg den 4. januar 2012.Det er efter vor opfattelse helt utilstedeligt, at den læge som skal give en henvisning tiløreapparatsbehandling på den måde driver en stærkt insisterende salgsvirksomhed i den virksomhed somskal have karakter af uvildig rådgivning og undersøgelse.

Høringsprocessen og udvalgsarbejdet

Det siger sig selv, at Dansk HøreCenter på alle måder vil bidrage til udvalgsarbejdet og siger tak for tilsagnetom at blive hørt i processen.2
Vi vil ikke skjule, at vi er en anelse bekymrede over, at vi fra ministeriet bliver bedt om at kontakteMedicoindustriens repræsentant i arbejdsgruppen for at lade dem tale vor sag. Mediciindustrien er vorstørste modpart. Selv om vi har en række fortrinlige samarbejde med leverandører af høreapparater, så erde hårdeste forhandling hvert år dem, som vi har med Medicoindustrien. Vi håber bestemt, at de og andre iudvalget vil forstå vor sag, men det er en usædvanlig advokat at være afhængig af.Med venlig hilsen
Niels Jørgen Langkilde, fhv. MFKommunikationsdirektørNørregade 715000 Odense C.Tlf.: direkte 20 96 70 00
Bilag 1: Øreklinikken, Gartnervej 5, 7500 Holstebro 2012 03 12
3