Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 241
Offentligt
1091587_0001.png
1091587_0002.png
1091587_0003.png

new´ish talepapir til FT/sundhedsudvalget 13/3-2012.

Vi er IT-værktøjsmagere fra new´ish – med 35 års management consulting i rygsækkenhar vi besluttet os for at prøve at ændre reglerne for, hvordan IT udvikles og indkøbes. Vivil have magten væk fra de tekniske afdelinger og tilbage til de fagprofessionelle og tageudgangspunkt i brugere og borgeres behov.Vi vil lave værktøjer, der virker i hverdagen i stedet for store søvnige IT-systemer.Det skal være billigt og tilgængeligt.Det skal distribueres i et globalt perspektiv. Det globale marked er vores vindue.Vi har et godt tilbud til danskerne – en landsdækkende smart phone APP, der kan vejledeog vise vej til alle registrerede akutfunktioner i Danmark. 5.000 borgere har downloadetAPPen indtil videre. For at undgå spild af vores fælles samfundskroner til diversedobbeltudvikling har vi forsøgt at få myndighedernes hjælp til forære AkutDanmark tildanskerne, men vi kan ikke få lov. Vi opfattes tilsyneladende som konkurrenter og enubehagelig forstyrrelse. Det har fået os til at tænke og overveje.Så...

Hvorfor er det, at sundhedsinnovation ikke lykkes i offentligt regi?

Projekter, teknologi og byggeri er prestigiøse og attraktive jobs for offentligt ansatte, menderes kompetencer er generelt for svage og de organisationspolitiske systemer støtter opom en afventende 0-fejlskultur.Denne 0-fejlskultur fører til et stærkt internt organisationsfokus til abstrakte beskrivelser tilkomplekse indkøbsprocesser og dermed mange IT-leverandører, mange IT-rådgivere ogofte også advokater og revisorer. Evnen til at fastholde borger- og brugerfokus forsvinderog bliver uvæsentligt for projektet, for organisationen og for medarbejderne.Vi synes, der er brug for et organisationsuafhængigt borgerfokus. Dette tror vi nås bedstmed enkel og tilgængelig teknologi og ved at undgå organisationspolitiske særinteresser.I stedet for 0-fejlskulturen bør der etableres en højhastighedskultur, der sikrer, atinnovationsevne ikke overhales af tid og teknologiske muligheder.

New York City modellen kan inspirere:

De har valgt en åben og fælles tilgang til innovation med borgere og brugere i fokus.Myndighederne står ved deres kernekompetencer, som er data og strukturel viden og deindbyder til APP udviklerkonkurrencer, der minder lidt om arkitektkonkurrencer.Innovatørernes kernekompetencer bruges til idéudvikling, til borgernærhed, tilbrugervenlighed og design, hvilket sikrer høj hastighed og en ubureaukratisk tilgang.Borgere og demokratiforvaltere får mange konkrete løsningsalternativer med lav risiko.New York animerer til en konkret tilgang uden høj abstraktion og kompleksitet.
Vores overvejelser omkring

AkutDanmark og den danske innovationsmodel er til sammenligning:

at vi har lavet 1 APP til alle 5,3 mill danskere og de 20,4 mill overnattende turister ogforretningsrejsende vi har på årsbasis. APPen findes på Dansk, Engelsk og Tysk og kanoversættes til nye sprog for under 1.000 kr. pr. sprog.I Danmark oplever vi, at det offentlige Danmark ser os som konkurrent – I New Yorksagde de ”tak” og stillede en belønning i udsigt.I Danmark bruges en regionaliseret protektionisme som alternativ – f.eks. har Region Sydog Region Nord lavet 2 forskellige Akut APPs, der ikke hænger sammen. Disse dækkermaksimalt omkring 1,5 mill borgere. De er kun på dansk og med et begrænset udsnit affunktionalitet og data.Denne do-it-yourself kultur, som hersker i de forskellige offentlige instanser forhindrersamarbejde både mellem de offentlige organisationer men også mellem innovative privateinitiativer og det offentlige.Vi hører tit et ”Gratis for alle” mantra som fremherskende idé er trumfkort. For APPs erdette mantra lig med, at det er dyrt for de, som ikke har behov eller som ikke har en smartphones. AkutDanmark har pt. kostet danskerne 30.000 – et forsigtigt gæt er, atregionerne har brugt 2-3 mill. indtil nu og de mangler stadig at blive landsdækkende.AkutDanmark er en kompromisløs service: Vi har ingen særinteresser, der er forankret iinstitutioner. Vi har løst alle kendte behov på området og vi har skabt struktur på allekendte data.Det giver os anledning til at stille jer politikere følgende

forslag:

Giv plads til at innovative miljøer kan innovere – vi skal ikke have penge eller struktur – viskal have plads og vi svarer med nye tanker og masser af værdi.Arbejd på at stille offentlige data til rådighed. Fjern de organisationsbestemtevidenmonopoler og kør data ud så de kan hentes udenom lukkede internetsider ellerspecialAPPs.Hav mod til at starte småt: store løsninger er for abstrakte, for dyre, for ringe, forlangsomme og for gammeldags. Som eksempler kan nævnes Rejsekortet, der blev tænktfør mobiltelefoner var opfundet; så nu er der gammel, lukket teknologi på banegårde, påmetrostationer og i busser og tog.Polsag kunne nok have været et standardsystem – sagsbehandling er et kendt game forIT-producenter og handler meget mere om procesafklaring end om IT-udvikling.Gymnasiernes ressourcestyring kunne nok laves for få millioner med dagens teknologi.
Så: Hvordan tør I som politisk ansvarlige indtænke et nyt approach i f.eks.sygehusbyggeri eller EPJ for borgere? Kan I fastholde et borgerfokus og ladeinnovationen ske der, hvor kompetencerne er bedst, hvor energien er højest og hvorrisikoen er lavest?Tak for jeres tid.Hilsen Claus Ingemann, [email protected] og Søren Bæk, [email protected]