new´ish talepapir til FT/sundhedsudvalget 13/3-2012.
Vi er IT-værktøjsmagere fra new´ish – med 35 års management consulting i rygsækkenhar vi besluttet os for at prøve at ændre reglerne for, hvordan IT udvikles og indkøbes. Vivil have magten væk fra de tekniske afdelinger og tilbage til de fagprofessionelle og tageudgangspunkt i brugere og borgeres behov.Vi vil lave værktøjer, der virker i hverdagen i stedet for store søvnige IT-systemer.Det skal være billigt og tilgængeligt.Det skal distribueres i et globalt perspektiv. Det globale marked er vores vindue.Vi har et godt tilbud til danskerne – en landsdækkende smart phone APP, der kan vejledeog vise vej til alle registrerede akutfunktioner i Danmark. 5.000 borgere har downloadetAPPen indtil videre. For at undgå spild af vores fælles samfundskroner til diversedobbeltudvikling har vi forsøgt at få myndighedernes hjælp til forære AkutDanmark tildanskerne, men vi kan ikke få lov. Vi opfattes tilsyneladende som konkurrenter og enubehagelig forstyrrelse. Det har fået os til at tænke og overveje.Så...Hvorfor er det, at sundhedsinnovation ikke lykkes i offentligt regi?
Projekter, teknologi og byggeri er prestigiøse og attraktive jobs for offentligt ansatte, menderes kompetencer er generelt for svage og de organisationspolitiske systemer støtter opom en afventende 0-fejlskultur.Denne 0-fejlskultur fører til et stærkt internt organisationsfokus til abstrakte beskrivelser tilkomplekse indkøbsprocesser og dermed mange IT-leverandører, mange IT-rådgivere ogofte også advokater og revisorer. Evnen til at fastholde borger- og brugerfokus forsvinderog bliver uvæsentligt for projektet, for organisationen og for medarbejderne.Vi synes, der er brug for et organisationsuafhængigt borgerfokus. Dette tror vi nås bedstmed enkel og tilgængelig teknologi og ved at undgå organisationspolitiske særinteresser.I stedet for 0-fejlskulturen bør der etableres en højhastighedskultur, der sikrer, atinnovationsevne ikke overhales af tid og teknologiske muligheder.New York City modellen kan inspirere:
De har valgt en åben og fælles tilgang til innovation med borgere og brugere i fokus.Myndighederne står ved deres kernekompetencer, som er data og strukturel viden og deindbyder til APP udviklerkonkurrencer, der minder lidt om arkitektkonkurrencer.Innovatørernes kernekompetencer bruges til idéudvikling, til borgernærhed, tilbrugervenlighed og design, hvilket sikrer høj hastighed og en ubureaukratisk tilgang.Borgere og demokratiforvaltere får mange konkrete løsningsalternativer med lav risiko.New York animerer til en konkret tilgang uden høj abstraktion og kompleksitet.