Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1090330_0001.png
1090330_0002.png

NOTAT til Folketingets Sundhedsudvalg.

København, 9. marts 2012

Hovedet på sømmet – Sundhedsinnovation sker ikke i offentligt regi

new’ish APPen AkutDanmark er den eneste landsdækkende service, hvis du som borger vil havemobil, GPS bestemt, adgang til alle akutoplysninger (Vagtlæger, Skadestuer, Psykiatri, Apoteker,Kiropraktorer, Tandlæger mv.) i Danmark. Vores mission med AkutDanmark er at give borgere ogtilrejsende tryghed i lommen og at vise det offentlige Danmark, at det faktisk godt kan lade siggøre at lave et landsdækkende og brugervenligt tilbud til danskerne, på tværs af organisationer ogmyndighedsniveauer og uden at det koster samfundet penge eller tager lang tid. Vores logik er atvære tæt på borgerne og kun afkræve finansiering fra dem, der synes de får noget for pengene.Altså et meget brugerdrevet, billigt, retfærdigt og hurtigt alternativ.Pt. har vi omkring 5.000 tilfredse brugere, der både kommer med hints til opdateringer og ønskertil nye akutoplysninger. Bl.a. er vi fra mange brugere blevet opfordret til at vise hjertestarternesplacering. Det er en glimrende idé og da vi undersøgte, hvem der vidste noget om deresplacering, kom vi frem til hjertestarter.dk, der ejes af Trygfonden. De har registreret ca. 5.000 afskønnet godt 15.000 hjertestartere i Danmark. De 10.000 andre hjertestartere er der ingen samletoversigt over.

Organisationen kommer før borgeren

Eksempel 1:Vi har ad to omgange spurgt Trygfonden om vi må vise de 5.000 hjertestarteresplacering i AkutDanmark, men er blevet afvist, med den begrundelse, at de ikke var klar til dette.Eksempel 2:For, at regionerne ikke skal bruge skattekroner på at udvikle, hver deres App (sef.eks. ”Akuthjælp” fra Region Syddanmark og ”Er det akut” fra Region Nord) har vi tilbudt BentHansen fra Danske Regioner, at Danske Regioner må overtage AkutDanmark kvit og frit. På denmåde spares mange skattekroner og de kan bygge videre på en velfungerende platform.Først fik vi ikke noget svar og i anden omgang har vi fået det henholdende svar, at sagenbehandles i Region Syddanmark og, at vi pt. ikke kan få flere oplysninger. Det er vanskeligt for os,at se samfundsgevinsten i en sådan reaktion.Eksempel 3:Omkring nytår var det problemer med ambulancer ikke kunne sendes til ulykker udengadenumre (Nordjylland). Vi har indbygget den funktion, at AkutDanmark kan sende den præciseGPS placering til landets to alarmcentraler. Vi har kontaktet 112-sekretariatet hos Rigspolitiet ogtilbudt dem denne funktion og spurgt om vejledning til hvordan 112-alarmcentralerne skal haveGPS-koordinaterne tilsendt. Men vi har ikke fået noget svar.I stedet for har Kort- og Matrikelstyrelsen og Rigspolitiet lige annonceret, at de laver deres egenApp. Vi har gentaget tilbuddet om, at de kan arbejde videre på AkutDanmark i stedet for at starteforfra, men vi har ikke fået noget svar.Sundhedsminister (på barsel) Astrid Krag svarede os i november, at AkutDanmark var etspændende tiltag, men at vi skulle samarbejde med Danske Regioner. Det har vi forsøgt, og altsåuden held.
Newish Aps – Store Kirkestræde 1 – 1073 København Kwww.newish.dk
Side 1 af 2

Vores drøm er at….

få det offentlige og det officielle Danmark til at samarbejde om at lave en verdensklasse service tildanskerne og dem, der besøger Danmark, hvor vi deler data og reelt samarbejder medudgangspunkt i borgeres og tilrejsendes behov. Vi stiller hellere end gerne vores teknologi tilrådighed, gratis.For os at se er de offentlige myndigheders insisteren på selv at udvikle Apps både for ringe, forlangsommelig og for dyr. Til sammenligning har borgerne samlet betalt ca. kr. 30.000 for deAkutDanmark Apps de har købt – det svarer rundt regnet til omkostningen ved 1 møde medkonsulenter i en Region. Der er behov for innovationstænkning og afskaffelse af den megetomkostningsfyldte do-it-yourself kultur, der hersker i den offentlige administration.Eksempel 4:Lige nu er vi deltager i konkurrencen, Bigapps3.0 i New York City, med EmergencyNYC (AkutDanmark klon). Den store forskel i forhold til den danske model er, at New York CityMunicipality udstiller alle offentlige oplysninger i en offentligt tilgængelig portal og invitereralverdens udviklere til at formidle dem på smarte måder til New York’erne. Udgangspunktet er, atdele data og samarbejde til glæde for dem, der har en hverdag i NYC. Innovativt, enkelt, billigt ognoget vi tænker Danmark kan lade sig inspirere af. Vinderne præsenteres 12. april!Lignende konkurrencer etableres løbende i USA. Vi vil deltage i San Diego senere på foråret.
Newish Aps – Store Kirkestræde 1 – 1073 København Kwww.newish.dk
Side 2 af 2