Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 182
Offentligt
Opfølgning
på
møde
med
Sundheds-·‐
og
Forebyggelsesudvalget
d.
17.
januar
2012
Undersøgelse
af
modellers
trivsel
som
en
del
af
Arbejdstilsynets
opgaver
Som
et
resultat
af
vores
(LMS
-·‐
Landsforeningen
mod
spiseforstyrrelser
og
selvskades)
undersøgelse
af
mulighederne
for
at
indføre
et
”Sundhedstjek”
for
modeller
i
modeverdenen,
er
vi
nået
til
den
foreløbige
konklusion,
at
det
vil
være
meget
svært
at
få
psykiatrien/sundhedsvæsenet
som
samarbejdspartner
og
medspillere.
Private
aktører,
som
vi
har
henvendt
os
til
for
at
få
foretaget
vores
forslag
til
”Sundhedstjek”,
har
rettet
henvendelse
til
de
psykiatriske
selskaber
og
har
på
baggrund
af
tilbagemeldingerne
herfra
ikke
turde
gå
i
gang
med
opgaven.
Tilbagemeldingerne
fra
de
psykiatriske
selskaber
har
både
noget
at
gøre
med
nogle
etiske
forhold
og
nogle
faglige
forhold,
hvor
de
forespurgte
eksperter
ikke
mener,
at
deres
nuværende
undersøgelsesmetoder
er
sikre
nok
til
at
vurdere
de
undersøgtes
helbredstilstand
og
derfor
ikke
kan
bruges
til
undersøgelsen
af
en
models
sundhed.
LMS
finder
vi,
at
psykiatrien
med
den
melding
giver
et
dårligt
signal
om
deres
diagnostiske
metoder,
ligesom
de
ikke
tager
med
i
overvejelserne,
at
kun
de
færreste
undersøgelser
i
sundhedsvæsenet
er
100
%
nøjagtige.
LMS
mener
ikke,
at
hverken
de
etiske
forhold
eller
de
ringe
udredningsmetoder
bør
have
en
indflydelse
på
at
forsøge
at
få
mere
sundt
udseende
modeller
i
modebranchen,
så
der
skabes
et
mere
naturligt
modeideal.
Derfor
har
vi
kigget
på
andre
muligheder
og
er
i
den
forbindelse
blevet
inspireret
til
at
forsøge
at
bruge
arbejdsmiljøloven
og
Arbejdstilsynet
i
bestræbelser
på
at
give
modevirksomhederne
og
deres
medarbejdere
et
eftersyn.
En
del
af
modebranchen
og
modellerne
efterspørger
selv
en
løsning,
da
de
er
trætte
af
den
kritik,
der
løbende
rettes
mod
branchen
og
dens
aktører.
Indtil
videre
har
branchen
beslutte
ikke
at
anvende
modeller
under
16
år
på
catwalk,
ligesom
der
i
modeugerne
er
krav
om,
at
de
enkelte
modehuse
skal
tilbyde
modellerne
sund
mad
i
forbindelse
med
de
enkelte
modeshow.
Et
muligt
lovgrundlag
Ifølge
Arbejdsmiljøloven
er
formålet
at
skabe
et
sikkert
og
sundt
arbejdsmiljø,
der
til
enhver
tid
er
i
overensstemmelse
med
den
tekniske
og
sociale
udvikling
i
samfundet.
Modevirksomheder
herunder
modelbureauer
har
således
et
ansvar
over
for
deres
medarbejdere
i
lighed
med
andre
arbejdsgivere.
Det
specielle
ved
modelbureauerne
er
blot,
at
modellerne
ikke
er
ansat
på
almindelige
ansættelsesvilkår
men
primært
som
freelancere.
Derfor
vil
et
besøg
af
Arbejdstilsynet
på
et
modelbureau
formentlig
ikke
i
øjeblikket
omfatte
modellerne
og
deres
sundhedstilstand
og
trivsel.
Der
er
i
hvert
fald
ikke
nok
opmærksomhed
om
det.
Det
vil
vi
gerne
have
et
tilsyn
til
at
sørge
for.
LMS/SA
27/1-·‐2012
36
brancher
De
fleste
regler
i
arbejdsmiljøet
er
emnerettede
og
berører
derfor
mange
virksomheder
i
mange
forskellige
brancher.
Det
er
imidlertid
ikke
alle
regler,
der
er
lige
vigtige
for
alle
virksomheder
og
alle
brancher.
Derfor
har
Arbejdstilsynet
samlet
de
vigtigste
regler
og
informationsmaterialer
for
virksomhederne
i
hver
af
de
36
branchegrupper,
der
tilsammen
dækker
alle
virksomheder
og
brancher
i
Danmark.
LMS
forestiller
sig,
at
der
skal
udarbejdes
et
særligt
regelsæt
for
modelbureauer,
der
sikrer,
at
alle
bureauets
ansatte
og
freelancere
bliver
opfattet
som
en
del
af
arbejdsmiljøreglerne.
Det
LMS
frygter
er,
at
det
nye
tilsyn
i
mindre
virksomheder
ikke
kommer
på
besøg
i
netop
modelbureauer,
som
har
relativt
få
fuldtidsansatte.
Særlige
omstændigheder
for
virksomheder
der
ansætter
modeller
En
kontakt
til
Arbejdstilsynet
bekræfter,
at
modelbureauer
i
flere
tilfælde
er
registreret
som
servicevirksomheder.
Derfor
kunne
et
forslag
være,
at
der
udarbejdes
særlige
anvisninger
til
eftersyn
af
modelbureauer
rent
arbejdsmiljømæssigt:
•At
modelbureauer
betragtes
som
et
risikobetonet
ansættelsessted
og
derfor
ikke
undgår
besøg
af
tilsynet,
ligesom
mange
andre
mindre
virksomheder
vil
komme
til
at
gøre
det
efter
de
nye
regler.
•At
APV
på
modelbureauer
og
andre
der
arbejder
med
modeller
kommer
til
at
inkludere
modellerne
specifikt,
og
at
der
laves
en
særlig
AT
vejledning
om
arbejdets
udførelse
jf.
§
4
i
Arbejdstilsynets
bekendtgørelse
nr.
559:
§ 4.Arbejdet skal i alle led planlægges og tilrettelægges således, at det kanudføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Planlægningen ogtilrettelæggelsen af arbejdet skal ske under hensyntagen til de forebyggelses-principper, der er angivet i bilag 1. Det skal iagttages, at der ikke foreskriveseller forudsættes anvendt konstruktioner, planudformninger, detailløsninger ogarbejdsmetoder, der kan være farlige for eller i øvrigt forringe sikkerhed ellersundhed ved arbejdets udførelse. Endvidere skal det sikres, at de samledepåvirkninger i arbejdsmiljøet på kort eller lang sigt ikke forringer de ansattessikkerhed eller sundhed.
•
LMS
er
ikke
eksperter
i
arbejdsmiljø.
Ovenstående
er
et
forsøg
på
at
komme
videre
i
nogle
eksisterende
rammer
og
love,
der
lader
til
at
give
nogle
muligheder,
hvis
tilsynet
skærpes.
At
det
fremgår,
at
arbejdsgiveren
har
en
særlig
forpligtelse
til
informere
om
AT-·‐
vejledningen
om
”Arbejdets
udførelse”,
og
at
bureauet
skal
informere
sine
kunder
om
de
særlige
risici,
der
er
ved
modelarbejdet,
og
hvilke
krav
og
betingelser
der
er
til
de
arbejdsmiljømæssige
forhold
der
gælder,
når
der
anvendes
modeller.
LMS/SA
27/1-·‐2012