Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 177
Offentligt
1072536_0001.png
1072536_0002.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMHMSags nr.: 1103345Dok. Nr.: 778371Dato:11. januar 2012
Til de sundhedspolitiske ordførere forFolketingets partier
Notat om fornyelse af pandemivaccinegarantienFinanslovsaftalen for 2012Ifølge finanslovsaftalen er der afsat i alt 60 mio. kr. i 2012 til ny aftale om vaccine-garanti i tilfælde af en verdensomspændende influenzaepidemi (pandemi).Den hidtidige vaccinegaranti, som Danmark indgik i 2006, og som betød, at Dan-mark i juni 2009 - efter at WHO havde erklæret pandemi – kunne indkøbe mellem2,3 og 4,6 mio. doser vaccine, er netop udløbet.Fælles EU pandemivaccinegarantiDanmark har støttet, at man inden for EU undersøgte, om der kunne etableres enmekanisme for fælles indkøb af vacciner (joint procurement), som er frivillig formedlemslandene at benytte. Danmarks foreløbige holdning har været, at såfremtarbejdet skrider hurtigt frem, så kan en fælles europæisk model indgå i de danskeovervejelser om det fremtidige vaccineberedskab over for en mulig pandemi.Sundhedsstyrelsens indstilling til køb af vaccinegarantiAntal vaccinedoserSundhedsstyrelsen har på baggrund af erfaringerne fra pandemien i 2009 indstillet,at man stiler mod en kontrakt, der - som tidligere - giver mulighed for indkøb af opmod ca. 4,5 mio. doser vaccine, og at de befolkningsgrupper, der umiddelbart børtilbydes vaccination, bør omfatte de samme 3 kategorier som tidligere: Personermed risiko for at blive særligt syge eller dø i forbindelse med influenza, centraltsundhedspersonale med patientkontakt samt personer, der varetager andre sam-fundsvigtige nøglefunktioner. Størrelsen af og de præcise risikopopulationer kanførst endeligt vurderes, når et nyt pandemivirus opstår, og de første troværdigeepidemiologiske data for det nye pandemivirus foreligger.UdbudsformSundhedsstyrelsen har i brev af 21. december 2011 til Ministeriet for Sundhed ogForebyggelse indstillet, at Danmark fortsat er engageret i det fælles EU-udbud ompandemivaccinegaranti og giver dette første prioritet, uanset at dette betyder, atder vil være en periode uden kontrakt om en pandemivaccinegaranti.I sin indstilling anfører Sundhedsstyrelsen følgende pointer af betydning for indstil-lingen i relation til det fælles EU-udbud:En fælles EU-garanti forventes bl.a. at give øget købekraft (bedre priser)samt bedre vilkår, f.eks. ved at producenterne tager et større produktan-svar end de hidtil har ønsketDe deltagende lande får mulighed for at opbygge et fagligt netværk i”fredstid”, der kan forventes at komme til nytte i ”krisetid” som f.eks. ved enpandemiMange af de lande, der deltager i det fælles EU-udbud, er enten udenpandemivaccinegaranti p.t. (herunder Norge og Sverige), eller bliver det li-gesom Danmark indenfor nær fremtid
Side 2
Lovhjemmel i EU muliggør igangsættelse af haste-udbud i tilfælde af pan-demiudbrud, før den fælles udbudsproces er afsluttet, hvorved de delta-gende lande kan sikres adgang til pandemivaccineGunstige fortrydelsesforhold indebærer, at et land har mulighed for at mel-de fra på deltagelse af det fælles udbud på et hvilket som helst tidspunkt iprocessen (uden økonomiske konsekvenser frem til udbuddet går i gang)Et fælles udbud vil med stor sandsynlighed vise sig meget komplekst ipraksis, specielt første gang det skal gennemføres og implementeres
Endvidere vil en deltagelse i et fælles EU-udbud give Danmark erfaring med pro-cessen, der kan være nyttig ved evt. fremtidige EU-udbud.Et nationalt udbud kan gennemføres når som helst, og de økonomiske rammerforventes ifølge Sundhedsstyrelsen at ligge indenfor den tidligere kontrakts, somvar på 51 mio. kr. Tidsmæssigt forventes et nationalt udbud at tage ca. 4-5 måne-der fra udbuddet offentliggøres, til kontrakt kan underskrives. Muligheden for atgennemføre et nationalt udbud og et fælles EU-udbud samtidigt for at sikre Dan-mark bedst muligt samt undgå en periode uden kontrakt har tidligere været overve-jet af styrelsen. Sundhedsstyrelsen skønner imidlertid, at det vil være meget resur-setungt at gennemføre to parallelle udbudsprocesser, og vil derfor ikke anbefaledenne model.Sammenfattende finder Sundhedsstyrelsen, at fordele synes at opveje ulemperved det fælles udbud, om end en del af antagelserne er hypotetiske og først kaneftervises i praksis efter endt udbudsrunde. Sundhedsstyrelsen finder det i midler-tidigt rimeligt at antage, at Danmark kan have større mulighed for at opnå fordelag-tige priser og leverance-fleksibilitet som led i et fælles EU-udbud, end man vil havei et nationalt udbud.IndstillingMed henvisning til Sundhedsstyrelsens ovenstående indstilling finder Ministeriet forSundhed og Forebyggelse, at Danmark skal give det fælles EU-udbud om pande-mivaccinegaranti første prioritet. Det betyder, at Danmark som en række andrelande i en lidt længere periode vil være uden kontrakt om en pandemivaccinega-ranti. Hvis der skulle indtræffe et pandemiudbrud før den fælles udbudsproces erafsluttet vil der ifølge EU-Kommissionen blive igangsat et hasteudbud.