Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
1059871_0001.png
1059871_0002.png
1059871_0003.png
1059871_0004.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMPBRSags nr.: 1113944Dok. Nr.: 752982Dato:13. december 2011
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag tilkommissionsbeslutning om ændringer i markedsfø-ringstilladelserne for lægemidler indeholdende devirksomme stoffer "cefquinom" og "ceftiofur", jf. arti-kel 35 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2001/82/EFResuméEn vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at markedsføringstilladelseri EU for lægemidler til fødevareproducerende dyr indeholdende de virksomme stof-fer cefquinom og ceftiofur (cefalosporiner) ændres, således at der tilføjes advarslerom forsigtig brug i produktinformationerne, herunder tilføjelse af en kontraindikationtil behandling af fjerkræ med disse lægemidler. Lægemidler indeholdende cefqui-nom og ceftiofur anvendes til behandling af infektioner forårsaget af cefquinom- ogceftiofurfølsomme mikroorganismer.En vedtagelse af forslaget kan indebære en begrænsning af uhensigtsmæssigbrug af lægemidlerne, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring afsundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. IndledningKommissionens forslag (artikel 35 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2001/82/EF (EMEA/V/A/070)) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt tilmedlemsstaterne den 5. december 2011.Forslaget har som retsgrundlag artikel 35, stk. 1, og artikel 38, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/82/EF om oprettelse af en fællesskabsko-deks for veterinærlægemidler.Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at med-lemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forskriftskomitéen ihænde senest den 27. december 2011.Den 17. marts 2011 indbragte Europa-Kommissionen et spørgsmål for Udvalget forVeterinærlægemidler, jf. artikel 35, stk. 1, i direktiv 2001/82/EF, i henhold til hvilkenet spørgsmål i særlige tilfælde af interesse for Fællesskabet kan indbringes fordette udvalg, inden der træffes afgørelse om en ansøgning om en markedsførings-tilladelse eller om en suspension eller tilbagekaldelse af en markedsføringstilladel-se eller om en hvilken som helst anden ændring i betingelserne for en markedsfø-ringstilladelse, der forekommer påkrævet.
Side 2
Lægemiddelagenturets udtalelse om indbringelsessager i henhold til artikel 35 idirektiv 2001/82/EF afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Vedsager vedrørende lægemidler til dyr afgives udtalelse af CVMP (Committee forMedicinal Products for Veterinary Use – Udvalget for Veterinærlægemidler).Kommissionen træffer afgørelse efter forvaltningsproceduren i Det Stående Udvalgfor Veterinærlægemidler. Kommissionen vedtager de foreslåede foranstaltninger,der straks finder anvendelse. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelæg-ger Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætteanvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan medkvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 måned. Har Rådet ikke indenfor fristen på 1 måned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sinbeslutning.
2. Forslagets formål og indholdVedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer en ændring af mar-kedsføringstilladelserne i EU for visse antimikrobielle lægemidler, der indeholderde virksomme stoffer cefquinom og ceftiofur (systemisk administrerede parenteraleog orale 3. og 4. generationscefalosporiner) beregnet til brug hos arter bestemt tillevnedsmiddelproduktion.Lægemidlerne er effektive som medicin til behandling af en lang række forskelligetyper af infektioner hos flere dyrearter.CVMP blev bedt om at afgive udtalelse om medtagelse af vejledning om forsigtigbrug af disse antimikrobielle stoffer samt at undersøge risikoen for potentielt mis-brug hos fjerkræ og behovet for særlige forholdsregler, herunder særligt behovetfor advarende tekster i produktinformationen.I alt 277 veterinærlægemiddelpræparater blev indberettet, og alle disse anvendestil injektion, enten som suspension eller som pulver til opløsning. Ingen af de indbe-rettede præparater, som afventede eller havde fået markedsføringstilladelse, varberegnet på oral indgivelse. De pågældende aktive stoffer er forskellige salte afcefquinom eller ceftiofur. Der blev ikke fundet nogen systemisk aktive lægemidlerindeholdende cefaperazon. Den farmakokinetiske profil varierer for de forskelligeformuleringer. De fleste formuleringer er beregnet på daglig behandling (en dosisdagligt), men langtidsvirkende formuleringer er også tilgængelige for begge mole-kyler.De godkendte dyrearter og indikationer varierer for de forskellige formuleringer.Der er godkendte lægemidler for kvæg, svin og heste. Hos kvæg er der indikatio-ner for luftvejsinfektioner (forårsaget afPasteurella multocidaogMannheimiahaemolytica),septikæmiskE. coli(hos kalve i malkekvægbesætninger og forårsa-get af mastitis), akut metritis og interdigitalt necrobacillosis. De godkendte indikati-oner for svin er luftvejsinfektioner, periparturient hypogalactiasyndrom (PHS, tidli-gere kaldet mastitis-metritis-agalactia-syndrom) og streptokok/stafylokok-infektioner hos smågrise. Hos heste er der godkendelser til brug ved septikæmiskE. coliog luftvejsinfektioner (forårsaget afStreptococcus equi-underarten Zooepi-
Side 3
demicus).Desuden findes der et lille antal lægemidler, der indeholder ceftiofur, ogsom er godkendt til brug hos en dag gamle kyllinger. Da der ikke er fastsat nogenmaksimalgrænseværdier for restkoncentrationer (MRL-værdier) for ceftiofur hoskyllinger, er eventuelle godkendelser af denne brug ikke i overensstemmelse medEU-lovgivningen.Resultatet af vurderingen var, at der fortsat skal være en række forskellige antimi-krobielle veterinærlægemidler til rådighed. Systemisk administrerede 3. og 4. gene-rationscefalosporiner er vigtige som behandlingsalternativer og kan i nogle tilfældevære kritisk vigtige til behandling af dyr bestemt til levnedsmiddelproduktion. Påtrods af dette anerkender udvalget behovet for at begrænse de identificerede risicifor folkesundheden. Det er derfor relevant at begrænse brugen af cefalosporiner tilde situationer, hvor det er af afgørende vigtighed, at disse lægemidler er tilgænge-lige.Benefit/risk-forholdet er positivt i tilfælde af behandling af kliniske tilstande hos en-keltdyr, som har responderet dårligt eller forventes at respondere dårligt på første-valgsbehandlingen. Der skal så vidt muligt være stillet bakteriologisk diagnose førbehandlingen. På baggrund af den høje risiko for spredning af ESBL til menneskervia fødevarer på grund af den videregivelse, der finder sted i pyramiden for fjer-kræproduktion, skal brug hos fjerkræ være kontraindiceret.Når visse indikationer begrænses, og en passende advarende ordlyd tilføjes i alleproduktresuméer, vil alle indicerede dyrearter (bortset fra fjerkræ) og anvendelserfortsat være acceptable. Efter udvalgets opfattelse kan godkendelser til fjerkræikke accepteres (herunder behandling af æg), og ”off-label” anvendelse skal værekontraindiceret for denne dyreart. På grund af den videregivelse, der finder sted ipyramiden for fjerkræproduktion, vækker denne dyreart særlige betænkeligheder.Kort beskrivelse af lægemidletDe berørte lægemidler er antibiotika med indhold af cefquinom og ceftiofur (syste-misk administrerede parenterale og orale 3. og 4. generationscefalosporiner) deranvendes til behandling af følsomme mikroorganismer hos mange forskellige pro-duktionsdyr.
3. NærhedsprincippetDer er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Side 4
5. Forslagets konsekvenser for DanmarkAf de berørte lægemidler har ni dansk markedsføringstilladelse på nuværendetidspunkt, men på sigt kan flere af de berørte lægemidler få dansk markedsførings-tilladelse. En vedtagelse af forslaget vil indebære en forbedring af sundhedsbe-skyttelsesniveauet i de lande, hvor lægemidlerne anvendes.Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler fuldt udlever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet, samt atlægemidlerne ikke frembyder sundhedsrisiko for mennesker ved korrekt håndteringaf disse. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at ændringerne i markeds-føringstilladelserne for de pågældende lægemidler kan indebære en korrekt an-vendelse af lægemidlerne resulterende i mindre risiko for resistensudvikling medderaf følgende forbedring af det generelle sundhedsbeskyttelsesniveau.Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. HøringLægemiddelstyrelsen har forelagt sagen for Fødevarestyrelsen, som har vurderet,at Danmark bør støtte Kommissionens forslag. Andre myndigheder og orga-nisationer inddrages ikke i disse sager, da disse med ledsagende dokumenta-tionsmateriale indeholder oplysninger om forretningshemmeligheder af sensitivkarakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har været behandlet i ekspertudvalget CVMP, som med enstemmighedhar kunnet anbefale ændringerne i markedsføringstilladelserne for de pågældendelægemidler.Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CVMP, hvorfor for-handlingssituationen er uafklaret.Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.