Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
1059356_0001.png
1059356_0002.png
1059356_0003.png
1059356_0004.png
1059356_0005.png
1059356_0006.png
1059356_0007.png
1059356_0008.png
1059356_0009.png
1059356_0010.png
1059356_0011.png
1059356_0012.png
1059356_0013.png
1059356_0014.png
1059356_0015.png
1059356_0016.png
1059356_0017.png
1059356_0018.png
1059356_0019.png
1059356_0020.png
1059356_0021.png
1059356_0022.png
1059356_0023.png
1059356_0024.png
Støtte til online hjælp til selvhjælp ved brugaf online symptomtjekkereProduced by Dr Robert Dunlop
InferMed LtdOversat af Torben Rügge
IndholdUdvikling af online helbreds- ogsymptomtjekkere for NHS Direct i EnglandUndersøgelse af, hvordan disse har hjulpetpatienter med hjælp tilselvhjælpSymptomtjekkernes indflydelsepå NHS DirectPositionering af NHS Direct
National providerI England er NHS Direct den nationaleleverandør af råd om sundhed og en tjenestefor henvisninger, og arbejder i døgndriftHovedformålAt muliggøre hjælp til selvhjælp, hvor det ersikkert for patientenAt undgå unødvendige besøg hos egen lægeeller på skadestuen
National tjenesteSituationen før NHS Direct udvikledesymptomtjekkerne:Over 8 millioner opkald om året til NHSDirect’s hjælpecentreOver 22.000 opkald om dagenGennemsnitslængde: 6 minutter
Krav til løsningenForøge mulighederne for hjælp til selvhjælpMere effekltiv udnyttelse afsundhedshjælpetjenesternePræcise målinger af antallet af patienter, derblev i stand til at hjælpe sig selvUdstrække hjælpen til udkantsområder: færretelefonopkald, færre besøg hos egen læge,færre besøg på skadestuen
Krav til løsningenNHS Direct besluttede at flytte tjenesterne onlineInternetMobiltelefonerPatienters symptomer skal vurderes og prioriteresEffektiv vejledning, der peger på det bedste, næsteskridtHjælp til selvhjælpRåd om at gå til egen lægeRåd om at tage på skadestuenRåd om at gå på apoteket
ReviewHovedformål: at sætte offentligheden i standtil at benytte NHS Direct’s tjenester gennemfleksible og effektive kanalerNHS Direct hjemmeside - SymptomtjekkereMobiltelefonerWeb chatTilknyttede hjemmesider fra div. kliniske specialer
2009 – NHS Direct gik i udbud
Den nye løsningPersonaliserede Helbreds- ogSymptomtjekkereTjekkerne gjort tilgængelige via InternettetTjekkerne har også links til lærerigevideoer og anden relevantsundhedsinformationLøsningen gik i luften i juli 2010Til tiden og inden for budget
Den nye løsningLøsningen er koblet til telefonbaserede tjenester:De svar, personen har afgivet gennem nettet,videresendes til den personlige betjening, såspørgsmål ikke skal gentagesAutomatisk placering i en evt. telefonkø afhængigtaf allerede tildelt prioritetLøsningen kan også anvendes alene, udensammenkobling med allerede eksisterendetelefonbaserede tjenester
SkalerbarhedOver 200.000 brugere om ugen sidenlanceringen i juli 2010Over 5 millioner mennesker har anvendttjekkerne i 2010Over 14 millioner mennesker har anvendttjekkerne i det første år
SkalerbarhedTjekkerne overhalede telefontjenesterne ijuleugerne 2010397.000 telefonopkald mod 433.000 kontaktertil tjekkerne8.000 brugere i timen100.000 brugere om dagen i julehelligdageneSvartider på nettet 1,5 sekunder
Brug af tjekkerne
Syndrom overvågning
Tjekkernes indflydelseBrug af tjekkerne har resulteret i en 7%reduktion af belastningen påtelefontjenesterne10% reduktion i juleugerne
NHS Direct har kunnet skære ned påpersonaleVed ikke at genbesætte stillinger, hvor folk gikpå pension
Tjekkernes indflydelseVandt 2010 e-Government National Award:‘Innovation in strategy on a national level’
Tjekkerne har forbedret processerne, effektivitetenog tjenesteydelserne for befolkningen i tråd medregeringens pejlemærker
Tjekkernes indflydelseUdvikling af flere tjekkere foregår kontinuertEr hurtigt vokset fra 6 til 38 på 6 måneder
Hurtig ajourføring af råd og vejledning, dainfluenzaepidemien satte indGenbrug af samme indhold på alle kanaler:mobiltelefoner,Tilknyttede specialisthjemmesider,App. til brug på iPhone og Androidmobiltelefoner
National tjenesteForud for NHS Direct’s udvikling af tjekkerne:Over 8 millioner telefonopkald om åretOver 22.000 opkald om dagenGennemsnitlig opkaldslængde: 6 minutter
20
Tjekkernes indflydelse: 2010-11
NHS Direct har oplevet en forøgelse afpopulariteten af deres online tjenesterTallene viser, at flere starter med at kontakteonline tjenesterne end den traditionelletelefontjeneste4,7 millioner mennesker brugte 0845 4647telefontjenesten5,6 millioner mennesker brugte online tjenesterneKilde: NHS Direct Annual report 2010-11
Tjekkernes indflydelse: Hjælp til selvhjælpOver 50% af opslagene til de online baseredetjenester resulterer i hjælp til selvhjælp:1,6 millioner færre besøg hos egen læge1,1 millioner færre besøg på skadestuen0,5 millioner færre besøg andetsteds
Det sparer omkring £214 millioner hvert årHeraf er £57 millioner direkte henførbare tilsymptomtjekkerneSource: NHS Direct Annual report 2010-11
Tjekkernes indflydelse: Mobile appsNHS Direct lancerede de mobile helbreds- ogsymptomtjekkere i maj 2011“App’serne” blev udviklet til Android først og en ugesenere til iPhone“App’serne” skabte en voldsom interesse inden forden første månedflere end 240.000 downloadsgennem mobiltelefonerne blev antallet af opkaldtil tjekkerne fordobletKIlde: Ehealth Insider 5thAugust 2011http://www.ehi.co.uk/resources/industry-view/69
Mobil-løsningen*NHSD har udregnet, at brugen af deresArezzo�web-baserede tjeneste sparede1,3m bsøg hos andresundhedsprofessionalle inden for deseneste 12 måneder, herunder 700.000besøg hos egen læge, med en(Source:besparelseNHS DirectHSmeeting£57m27 June 2011)for NBoardminutes –
N HS DirectiP hone App
Mobiltjenestenlanceret
Efter lanceringen af den mobile app,ligger symptomtjekkerne nu på 3gange det tidl. niveau (60k vs. 20kpr. dag)

Symptomtjekkerne.....

er blevet mere populære end telefonenhar øget brugernes mulighed for hjælp tilselvhjælpHar givet forøget tilgængelighed tilWeb chat og mobiltelefongenbrug af samme indhold
Links til andre sundhedsfaglige hjemmesiderIntegrerede hjemmesider til telefontjenesterneDe ved, hvorfor der ringesopkaldene er blevet prioriteret

Opsummering

NHS Direct har leveret online helbreds- ogsymptomtjekkere til alle i EnglandBrugt af 14 millioner mennesker i de første 12månederIntegreret med de telefon-baserede hjælpetjenesterForøget hjælp til selvhjælpReducerede sundheds-omkostninger
KontaktTorben RüggeCure-it[email protected]
Symptomtjekkerne kan ses her:http://www.nhsdirect.nhs.uk/