Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 126
Offentligt
Dette er en oversættelse til dansk af artiklen. Oversat af Torben Rüggehttp://www.ehi.co.uk/news/EHI/6981/nhs-direct-‘saves-nhs-£44m-a-year’
NHS Direct 'saves NHS £44m a year'
28 June 2011 Fiona Barr
NHS Direct har regnet sig frem til, at de har tilført for £44m værdi til NHS i det senestefinansår ved at reducere unødvendige besøg hos praktiserende læger og på skadestuer.På denne uges NHS Direct bestyrelsesmøde blev det sagt, at værdien af 0845hjælpelinjetjenesterne1nåede £163m in 2010-11, målt op imod omkostningerne for drift aftjenesterne på £119m, altså en besparelse på £44m.NHS Direct sagde, at beregningerne var baseret på en metodologi, som var aftalt med NHSEast of England, som driver 0845 tjenesterne på vegne af sundhedstjenesterne i England.Sundhedshjælpelinjen har beregnet, at brugen af dens internet baserede tjeneste2har sparet1,3 mill. besøg hos de sundhedsprofessionelle, herunder 0,7 mill. besøg hos praktiserendelæger, givende en besparelse på i alt £57m. Besparelsen stammende fra den telefonbaseredetjeneste var 1,9 mill. besøg hos andre sundhedstjenester, med en totalbesparelse på £105m.Hjælpelinjen går en periode med forandringer i møde. Regeringen følger op på planerne omat erstatte 0845 tjenesten med en NHS 111 akut omsorgstjeneste, som er gået i pilotdrift i fireområder i landet.I sin rapport til juni bestyrelsesmødet sagde Nick Chapman, CEO for NHS Direct, at NHSDirect er involveret i alle fire pilotprojekter, som håndterer et stort antal NHS 111 opkald,såvel som betjener patienter i de fleste andre områder, der ikke stiller denne tjeneste tilrådighed endnu. Han tilføjede: ”Vi vil arbejde for at drive NHS 111 tjenesten, når den errullet ud på national plan, og vi forventer at håndtere større mængder af NHS 111 opkald, endvi ser i 0845 tjenesten. Vi vil få behov for alt vort nuværende personale og flre til for at nådette mål.”
0845 tjenesten er en telefonbaseret tjeneste, hvortil alle og enhver kan ringe, når de er usikre påhelbredsmæssige symptomer. Bag telefonerne sidder læger og sygeplejersker og giver råd og vejledning2Den internet baserede tjeneste bygger på en lang række helbreds- og symptom tjekkere, som igen eropbygget over 3’die generations IT beslutningsstøttesystemer
1
Chapman sagde, at i april 2011 havde 25% flere personer anvendt NHS Direct internetbaserede tjeneste end i hele det foregående år.Han fortalte også, at efter lanceringen af iPhone og Android apps til NHS Direct,http://www.ehi.co.uk/news/mobile/6906/nhs-direct-launches-mobile-appshavde næsten ligeså mange opkald til deres helbreds- og symptom tjekkere været ved brug af apps, som vedbrug af internettet.Han sagde, at iPhone app indtil nu var blevet downloaded 215.792 gange, medens Androidapp’en var blevet hentet 8.600 gange.3
3
I dag, midt november 2011, er antallet af app hentninger over 1.000.000