Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 106
Offentligt
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven(driftsoverenskomst og økonomisk ramme for specialiseret ambulant behand-ling på Øfeldt Centret)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændretved bl.a. lov nr. 327 af 18. april 2011 om ændring af sundhedsloven (speciali-seret behandling på Øfeldt Centret) og senest ændret ved lov nr. 607 af 14.juni 2011, foretages følgende ændringer:1. I§ 75, stk. 3,ændres ”stk. 2,” til: ”stk. 2 og 3,”.2.I§ 235, stk. 4,ændres ”stk. 2,” til: ”stk. 2 og 3,”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. IndledningFolketinget har vedtaget lov nr. 327 af 18. april 2011 om ændring af sundheds-loven (specialiseret behandling på Øfeldt Centret), som indebærer, at speciali-seret ambulant behandling (vederlagsfri optræning) på Øfeldt Centret til pati-enter med varigt, svært, fysisk handicap pr. 1. januar 2012 bliver omfattet afsundhedslovens § 79 om sygehusbehandling i stedet for § 140 b om kommu-nal behandling. Som opfølgning på denne lovændring foreslås det dels at fast-sætte, at regionsrådet fra 1. januar 2012 indgår driftsoverenskomst med ØfeldtCentret om specialiseret ambulant behandling, dels at ministeren bemyndigestil at fastsætte en økonomisk ramme for specialiseret ambulant behandling.1.1.BaggrundFolketinget har vedtaget en ændring af sundhedsloven, som medfører, at be-handling på Øfeldt Centret af patienter med varigt, svært, fysisk handicap pr.1. januar 2012 bliver omfattet af sundhedslovens § 79 om sygehusbehandling,jf. lov nr. 327 af 18. april 2011 om ændring af sundhedsloven (specialiseretbehandling på Øfeldt Centret). Behandling på Øfeldt Centret af patienter medvarigt, svært, fysisk handicap er indtil den 1. januar 2012 en kommunal opgavei medfør af sundhedslovens § 140 b.Med ovenstående lovændring blev der i § 79, stk. 3, i sundhedsloven indsatfølgende bestemmelse:”Regionsrådet yder tillige specialiseret ambulant behandling til henviste patien-ter, der har bopæl i de regioner, hvor afdelinger af Øfeldt Centret er beliggen-de.””Specialiseretambulant behandling”i § 79, stk. 3, svarer til ”vederlagsfriop-træning af personer med handicap”i § 6 i bekendtgørelse nr. 566 af 18. juni2009 om tilskud til behandling og vederlagsfri optræning på Øfeldt CentretAps, hvorefter kommunalbestyrelsen yder vederlagsfri optræning af personermed et varigt, svært, fysisk handicap. ”Vederlagsfri optræning af personer medhandicap” benævnes i det følgende ”specialiseret ambulant behandling” ioverensstemmelse med ordlyden i sundhedslovens § 79, stk. 3Specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret af patienter med varigt,svært, fysisk handicap ydes indtil den 1. januar 2012 af kommunerne i RegionHovedstaden og Region Sjælland. Da Øfeldt Centret har afdelinger i GreveKommune og Rødovre Kommune, som er beliggende i henholdsvis RegionSjælland og Region Hovedstaden, skal specialiseret ambulant behandling pr.1. januar 2012 tilbydes af Region Sjælland og Region Hovedstaden.Lov nr. 327 af 18. april 2011 om ændring af sundhedsloven medfører, at spe-cialiseret ambulant behandling af patienter med varigt, svært, fysisk handicappå Øfeldt Centret fra 1. januar 2012 ikke længere vil være omfattet af § 227 isundhedsloven, efter hvilken Regionernes Lønnings- og Takstnævn indgåroverenskomst om vilkårene for ydelser i praksissektoren, herunder fastsætterrammer for økonomi og kapacitet.
Side 3
Den foreslåede ændring vil dels indebære, at regionsrådet fra 1. januar 2012indgår driftsoverenskomst med Øfeldt Centret om specialiseret ambulant be-handling af patienter med varigt, svært, fysisk handicap, dels at ministerenfastsætter en økonomisk ramme for specialiseret ambulant behandling af pati-enter med varigt, svært, fysisk handicap på Øfeldt Centret.2.Gældende ret2.1. Overenskomst om specialiseret ambulant behandlingDet følger af sundhedslovens § 227, stk. 1, at Regionernes Lønnings- ogTakstnævn afslutter overenskomster med organisationer af sundhedspersonerm.fl. om vilkårene for ydelser i praksissektoren m.v., herunder for behandlingaf patienter med varigt, svært, fysisk handicap på Øfeldt Centret efter § 140 b.Når behandling efter § 140 b fra den 1. januar 2012 ydes efter § 79, stk. 3, vilbestemmelserne i sundhedsloven vedrørende indgåelse af overenskomst ombehandling af patienter med varigt, svært, fysisk handicap på Øfeldt Centretikke længere være gældende.2.2. Overenskomst om behandling af muskellidelserDet følger af sundhedslovens § 227, stk. 1, at Regionernes Lønnings- ogTakstnævn indgår overenskomst med Øfeldt Centret om tilskud til behandlingaf muskellidelser, jf. §§ 71 og 72 i sundhedsloven og § 5 i bekendtgørelse nr.566 af 18. juni 2009 om tilskud til behandling og vederlagsfri optræning påØfeldt Centret Aps. Lovændringen, som blev vedtaget af Folketinget i april2011, ændrer ikke herpå.2.3. Økonomisk ramme for specialiseret ambulant behandlingI den gældende overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævnog Øfeldt Centret er der fastsat en økonomisk ramme i form af bestemmelserom et loft for behandlingskapacitet og udgifter pr. patient.3. Lovforslag3.1. Driftsoverenskomst om specialiseret ambulant behandlingDet foreslås at udvide § 75, stk. 3, hvorefter regionsrådet indgår driftsoverens-komst med de i § 79, stk. 2, nævnte private specialsygehuse m.fl., som er be-liggende i regionen, til også at omfatte Øfeldt Centret, jf. § 79, stk. 3. Dermedfastsættes, at regionsrådet i de regioner, hvor Øfeldt Centret har en afdeling,indgår driftsoverenskomst med Øfeldt Centret om specialiseret ambulant be-handling af personer med varigt, svært, fysisk handicap.Formålet med forslaget er at fastsætte, at der fortsat skal indgås aftale om denærmere vilkår for specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret, sompr. 1. januar 2012 ydes i medfør af § 79, stk. 3. Det indgår desuden i forslaget,at det er regionsrådet i den region, hvor en afdeling af Øfeldt Centret er belig-gende, som indgår driftsoverenskomst med Øfeldt Centret.Det forudsættes, at personkredsen for specialiseret ambulant behandling sva-rer til den personkreds, der i dag kan modtage vederlagsfri optræning efter §140 b i sundhedsloven.
Side 4
3.2. Fastsættelse af økonomisk ramme – udvidelse af § 235, stk. 4Ifølge sundhedslovens § 235, stk. 4, er bopælsregionens pligt til at yde veder-lagsfri behandling på specialsygehusene m.v. i henhold til § 79, stk. 2, be-grænset til en årlig økonomisk ramme, som for hver institution fastsættes afministeren for sundhed og forebyggelse.Det foreslås, at sundhedslovens § 235, stk. 4, udvides således, at ministerenligeledes for Øfeldt Centret skal fastsætte en økonomisk ramme for bopælsre-gionens pligt til at yde specialiseret ambulant behandling efter § 79, stk. 3.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslagene vedrørende Øfeldt Centret har ikke økonomiske konsekvenser fordet offentlige i forhold til den nuværende situation, idet den økonomiske ram-me, som er aftalt i den gældende overenskomst mellem Regionernes Løn-nings- og Takstnævn og Øfeldt Centret, kan fastholdes med forslaget om, atministeren fastsætter en økonomisk ramme for specialiseret ambulant behand-ling.Administrativt vil en driftsoverenskomst om vilkårene for den specialiseredeambulante behandling pr. 1. januar 2012 efter lovforslaget skulle indgås mel-lem regionsrådet i den region, hvor en afdeling af Øfeldt Centret er beliggende,mens en aftale efter gældende regler indgås med Regionernes Lønnings- ogTakstnævn. Afregningen med Øfeldt Centret for behandling af patienter medvarigt, svært, fysisk handicap skal pr. 1. januar 2012 varetages af regionerne.Regionerne varetager allerede i dag administrationen af afregningen på vegneaf kommunerne. Det vurderes på den baggrund, at forslaget ikke vil medføreadministrative ændringer, som vil få økonomiske konsekvenser.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-livet.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenForslaget har ingen EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationer m.fl.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-tioner: Danske Regioner, KL, Øfeldt Centret, Danske Handicaporganisationerog Danske Patienter.Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser /MindreudgifterØkonomiske konse-kvenser for stat, kom-IngenNegative konsekvenser/MerudgifterIngen
Side 5
muner og regionerAdministrative konse-kvenser for stat, kom-muner og regionerØkonomiske konse-kvenser for erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssige konse-kvenserAdministrative konse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Der er ingen EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1 (§ 75, stk. 3)Med forslaget fastsættes det, at regionsrådet, hvor en afdeling af ØfeldtCentret er beliggende, indgår driftsoverenskomst om vilkårene for specialiseretambulant behandling på Øfeldt Centret, herunder vedr. ydelsernes indhold ogomfang, takster, kvalitet mv.”Specialiseretambulant behandling”svarer til ”vederlagsfrioptræning af per-soner med handicap”i § 6 i den gældende bekendtgørelse om Øfeldt Centret,hvorefter kommunalbestyrelsen yder vederlagsfri optræning af personer medet varigt, svært, fysisk handicap, jf. dels, at det af bemærkningerne til L 46 omændring af sundhedsloven (specialiseret behandling på Øfeldt Centret) frem-går, at det omhandler de svært handicappede patienter, som modtager be-handling i kommunerne i medfør af § 140 b, dels, at § 79 omhandler sygehus-behandling, som er vederlagsfri, jf. sundhedslovens § 81.Til nr. 2. (§ 235, stk. 4)Med henblik på fortsat at sikre den økonomiske styring af udgifterne til specia-liseret ambulant behandling på Øfeldt Centret foreslås det, at sundhedslovens§ 235, stk. 4, udvides således, at ministeren for sundhed og forebyggelse be-myndiges til at fastsætte en økonomisk ramme for bopælsregionens pligt til atyde specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret efter § 79, stk. 3. Detforudsættes, at der fastsættes en økonomisk ramme for specialiseret ambulantbehandling, som svarer til kommunernes hidtidige honorering af vederlagsfrioptræning efter § 140 b i sundhedsloven.
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2012.
Side 6
Til § 3Denne bestemmelse fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde, derfølger hovedloven.
Side 7
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov:
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgø-relse nr. 913 af 13. juli 2010, somændret bl.a. ved lov nr. 327 af 18.april 2011 om ændring af sund-hedsloven (specialiseret ambulantbehandling på Øfeldt Centret) ogsenest ændret ved lov nr. 607 af14. juni 2011, foretages følgendeændringer:
§ 75, stk. 3.
Regionsrådet indgårdriftsoverenskomst med de i § 79,stk. 2, nævnte private specialsyge-huse m.fl., som er beliggende i regi-onen.§ 235, stk. 4.
Bopælsregionens pligttil at yde vederlagsfri behandling ihenhold til § 79, stk. 2, er begræn-set til en årlig økonomisk ramme,som for hver institution fastsættes afindenrigs- og sundhedsministeren.
1.
I§ 75, stk. 3,ændres ”stk. 2,” til:”stk. 2 og 3,”.
2.
I § 235, stk. 4,ændres ”stk. 2,”til: ”stk. 2 og 3,”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar2012.§3
Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland.