Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2011-12
SUU Alm.del Bilag 104
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseEnhed:Primær SundhedSagsbeh.: SUMTSPSags nr.: 1112942Dok. Nr.: 737784Dato:30. november 2011
UDKASTForslag til lov om ændring af sundhedsloven(tilskud til tandbehandling til personer med sjældne sygdomme)§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som senest ændretved lov nr. xx, foretages følgende ændringer:1. I§ 166indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:”Stk.3.Regionsrådet yder et særligt tilskud til tandpleje til personer, der pågrund af medfødte sjældne sygdomme har betydelige, dokumenterede tandpro-blemer.”Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§2Loven træder i kraft den 1. februar 2012.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Side 2
Bemærkninger til lovforslagetIndholdsfortegnelse1. Indledning2. Hovedpunkter2.1 Baggrund2.2 Gældende ret2.3 Lovforslag3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. De administrative konsekvenser for borgere6. De miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer m.fl.9. Sammenfattende skemaAlmindelige bemærkninger1. IndledningMed aftalen om finansloven for 2012 er der afsat 22 mio. kr. årligt fra 2012 til tand-behandling til personer med medfødte sjældne sygdomme (dvs. med en hyppighedpå højst 1:10.000), som medfører betydelige, dokumenterede tandproblemer. Somopfølgning på denne aftale skal der i sundhedsloven fastsættes regler for et særligttilskud, så denne patientgruppe sikres en maksimal egenbetaling på 1.725 kr. år-ligt.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1 BaggrundNogle patienter har i dag store omkostninger til behandling af de tandproblemer,deres medfødte sjældne sygdom medfører. I dag fastsætter sundhedsloven etsærligt tilskud til personer, der på grund af Sjøgrens Syndrom eller på grund afkræftbehandling med strålebehandling i hoved eller halsregion eller på grund afkemoterapi har betydelige, dokumenterede tandproblemer. Med lovforslaget øn-sker regeringen at udvide gruppen af patienter, hvortil dette særlige tilskud ydes,således at egenbetalingen for personer, der på grund af sjældne sygdomme harbetydelige, dokumenterede tandproblemer, maksimalt udgør 1.725 kr. årligt.Samtidig ønsker regeringen, at patientgruppen tilbydes en behandling af høj sund-hedsfaglig kvalitet. På baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger er det såle-des i forudsætningerne for den indgåede aftale om finansloven for 2012 lagt tilgrund, at personer med sjældne sygdomme med behov for vedligeholdelse ogudskiftning af protetisk behandling fremover skal kunne behandles på de odontolo-giske landsdels- og videnscentre, der råder over den bedste faglige ekspertise tildette.
Side 3
2.2 Gældende retTilskud til tandbehandling mv.Af sundhedslovens § 166, stk. 1 og 2, fremgår det, at regionsrådet yder et særligttilskud til tandpleje til personer, der på grund af Sjøgrens Syndrom eller på grund afkræftbehandling med strålebehandling i hoved eller halsregion eller på grund afkemoterapi har betydelige, dokumenterede tandproblemer. I medfør af stk. 3 erministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiget til at fastsætte nærmere reglerfor støtte til de nævnte patientgrupper, herunder for størrelsen af patientens mak-simale egenbetaling i praksistandplejen.Bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 3 er konkret udmøntet i bekendtgørelse nr. 727af 15. juni 2007 om tandpleje. Sundhedsstyrelsen har endvidere i vejledning nr.10128 af 30. juni 2006 om omfanget af og kravene til den kommunale og regionaletandpleje mv. uddybet sundhedslovens og bekendtgørelse om tandplejes bestem-melser.Tandbehandling for personer over 18 år udføres i privat praksis med egenbetalingog almindeligt tilskud for visse ydelser, jf. bekendtgørelse nr. 1140 af 29. septem-ber 2010 om tilskud til behandling hos tandlæge i praksissektoren samt bekendtgø-relse nr. 1201 af 15. oktober 2010 om tilskud til behandling hos privatpraktiserendetandplejer i praksissektoren. De nærmere vilkår for dette tilskud er aftalt i overens-komst af 27. maj 2010 om tandlægehjælp mellem Regionernes Lønnings- ogTakstnævn og Tandlægeforeningen og i overenskomst af 18. juni 2010 om tand-pleje ved praktiserende tandplejere mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævnog Dansk Tandplejerforening.Desuden findes der andre særlige tilskudsmuligheder og tandplejetilbud, som deberørte personer i et vist omfang er omfattet af, f.eks. tilbuddene om omsorgstand-pleje, specialtandpleje, samt tilskudsmulighederne i den sociale lovgivning.Kommunerne skal tilbyde såkaldt omsorgstandpleje til personer, der på grund afnedsat førlighed eller vidtgående fysisk eller psykisk handicap kun vanskeligt kanbenytte de almindelige tandplejetilbud og såkaldt specialtandpleje til sindslidende,psykisk udviklingshæmmede m.fl., der ikke kan benytte de almindelige tandplejetil-bud eller omsorgstandplejen.Efter § 14 a i lovbekendtgørelse nr. 1005 af 19. august 2010 om social pension harfolkepensionister og førtidspensionister, der har fået tilkendt pension efter reglernefra før den 1. januar 2003, mulighed for at søge almindeligt helbredstillæg til udgif-ter til tandbehandling, som regionen yder tilskud til efter sundhedslovens kapitel15. Herudover kan kommunen yde udvidet helbredstillæg til pensionistens egneudgifter til aftagelige tandproteser, såfremt kommunen vurderer, at udgiften ernødvendig. Helbredstillægget udgør op til 85 pct. af pensionistens egen andel afudgiften afhængigt af pensionisten økonomiske forhold. Der kan ikke ydes hel-bredstillæg, hvis pensionistens og en eventuel ægtefælles eller samlevers samledelikvide formue overstiger formuegrænsen, som i 2011 er på 75.500 kr.
Side 4
Der kan endvidere ydes et personligt tillæg til rimelige og nødvendige udgifter tilpensionister, hvis økonomiske forhold er særligt vanskelige. Kommunen træfferafgørelsen herom efter en nærmere, konkret og individuel vurdering af pensioni-stens økonomiske forhold. Personligt tillæg kan også ydes til dækning af den del afegenbetalingen, som pensionisten selv skal betale som følge af, at helbredstillæg-get maksimalt kan dække 85 pct. af udgiften.Desuden giver § 82 i lovbekendtgørelse nr. 946 af 1. oktober 2009 om aktiv social-politik kommunerne mulighed for at yde hjælp til udgifter til tandbehandling, derikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mu-lighed for at betale udgifternePersoner, der på grund af sjældne sygdomme har betydelige, dokumenteredetandproblemer, er kun i de tilfælde, hvor de opfylder kriterierne for ovenstående,særlige tilskudsmuligheder og tilbud, omfattet af disse. Samtidig er bestemmelsen i§ 82 i lov om aktiv socialpolitik om tilskud til udgifter til tandbehandling, der ikkekan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighedfor at betale udgifterne, ikke en forpligtelse men derimod en mulighed for kommu-nen og således ikke en rettighed for borgerne.De eksisterende tilskudsmuligheder og tandplejetilbud sikrer således ikke personermed medfødte sjældne sygdomme, som medfører betydelige, dokumenteredetandproblemer, mod meget store udgifter til egenbetaling for nødvendig tandbe-handling.Adgang til højtspecialiseret behandling på landsdels- og videnscentre§ 163 i sundhedsloven fastslår, at regionsrådet vederlagsfrit skal tilbyde højt speci-aliseret odontologisk rådgivning, udredning og behandling af patienter med sjæld-ne sygdomme og handicaps, hos hvem den til grund liggende tilstand giver anled-ning til specielle problemer i tænder, mund eller kæber, samt højt specialiseretrådgivning eller behandling af børn.Opgaven varetages af to odontologiske landsdels- og videnscentre ved henholds-vis Rigshospitalet og Århus Universitetshospital og løses i tæt samarbejde medtandlægeskolerne i København og Århus for at sikre bedst anvendelse af den sam-lede ekspertise.Af Sundhedsstyrelsens vejledning om omfanget af og kravene til den kommunaleog regionale tandpleje mv. fremgår, at behandling med enhver form for støbt kroneer at betragte som en endelig protetisk erstatning. Patienter, som tidligere har mod-taget protetisk behandling for offentlige midler og, hvor den protetiske behandlingtrænger til reparation / udskiftning, har dermed ikke ret til reparation eller udskift-ning af tidligere bevilget protetisk behandling.2.3 LovforslagOvervejelserDet er regeringens mål, at alle skal sikres en behandling af høj kvalitet, og at ulig-heden i sundhed skal mindskes. Dette gælder også uligheden i tandsundhed.
Side 5
Lovforslaget skal sikre adgang til tandpleje af høj kvalitet for personer med sjældnesygdomme, som har ekstraordinære behov for tandbehandling. Dette behov kanenten udgøre en del af selve sygdommen eller være en følgevirkning heraf.Sundhedsstyrelsen anslår, at patientgruppen, som på grund af en sjælden sygdomhar særligt store tandproblemer, omfatter ca. 4.300 personer. Sundhedsstyrelsenhar endvidere vurderet, at behandlingsbehovet kan opdeles i følgende to kategori-er:Kategori 1: Vedligeholdelse og udskiftning af protetisk behandling (ca. 1.600 per-soner).Kategori 2: Ekstraordinær forebyggelse og konserverende tandpleje (ca. 2.700personer).Formålet med lovforslaget er, ud fra målsætningen om at mindske ulighed i sund-hed, at sikre patientgruppen adgang til disse tandplejetilbud, således at de bådesundhedsfagligt og økonomisk stilles så lige med andre borgere som muligt.Den forslåede ændring i § 166 i sundhedsloven pålægger regionsrådet at yde sær-ligt tilskud til tandpleje til personer, der på grund af sjældne sygdomme har betyde-lige, dokumenterede tandproblemer. Dermed udvides personkredsen i den til-skudsordning, der med lov nr. 1315 af 20. december 2000 om ændring af lov omtandpleje mv. blev indført for personer, der på grund af Sjøgrens Syndrom eller pågrund af kræftbehandling med strålebehandling i hoved eller halsregion eller pågrund af kemoterapi har betydelige, dokumenterede tandproblemer. Disse perso-ner har i dag en maksimal årlig egenbetaling på 1.725 kr. (2012-niveau). Det frem-går af bemærkningerne til det dengang fremsatte lovforslag (lovforslag nr. L 88,samling 2000/01), at beløbet for den maksimale egenbetaling (dengang sat til1.300 kr. årligt) svarer til den gennemsnitlige egenbetaling i voksentandplejen.Sundhedsstyrelsen har peget på, at personer med behov for vedligeholdelse ogudskiftning af protetisk behandling (kategori 1, jf. ovenfor) optimalt set bør behand-les på de odontologiske landsdels- og videnscentre, hvor der, i medfør af § 163 isundhedsloven, ikke kan opkræves egenbetaling.Visitationskravene til behandling på de odontologiske landsdels- og videnscentrefremgår af Sundhedsstyrelsens vejledning om omfanget af og kravene til denkommunale og regionale tandpleje. Derfor vil Sundhedsstyrelsen i sin samlederevision af vejledningen som led i udmøntningen af aftalen om finansloven for 2012lade det fremgå, at personer i kategori 1 nu er omfattet af et vederlagsfrit tilbud omvedligeholdelse og udskiftning af protetisk behandling på de odontologiske lands-dels- og videnscentre.Ændringer i udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen i § 166Sundhedslovens § 166, stk. 3, bemyndiger ministeren for sundhed og forebyggelsetil at fastsætte nærmere regler for støtte til de nævnte patientgrupper i sundhedslo-vens § 166. Med lovændringen vil denne bemyndigelsesbestemmelse fremoverogså blive udmøntet med henblik på fastsættelse af de nærmere regler for støtte tilpersoner med medfødte sjældne sygdomme, som medfører betydelige, dokumen-
Side 6
terede tandproblemer. De nærmere regler er udmøntet i kapitel 7 i bekendtgørelseom tandpleje, der som følge af lovændringen skal tilføjes en ny bestemmelse. Det-te kapitel fastsætter i den nuværende bekendtgørelse de overordnede vilkår fortildelingen af tilskud til kræftpatienter og personer med Sjøgrens Syndrom i be-kendtgørelsens §§ 23-25.Denne i bekendtgørelsen ny bestemmelse om tilskud til den i lovforslaget indbefat-tede patientgruppe skal svare til bekendtgørelsens bestemmelser om de eksiste-rende tilskudsordninger til tandpleje i medfør af sundhedslovens § 166 og dermedomhandle krav til patientens dokumentation af behov for og udgifter til behandling,de af ordningen omfattede behandlingskategorier, patientens maksimale egenbeta-ling samt årlig regulering af denne, regionsrådets mulighed for forhåndsgodkendel-se af afgivne behandlingstilbud samt vilkår for patienter, der ønsker at modtage etdyrere behandlingstilbud end det af regionsrådet godkendte.Desuden vil Sundhedsstyrelsen opdatere vejledning om omfanget af og kravene tilden kommunale og regionale tandpleje mv. Opdateringen vil indeholde en beskri-velse af målgruppen for tilskudsordningen herunder de specielle odontologiskeproblemer, der kan være hos denne gruppe patienter. Desuden udarbejdes envejledende liste over sjældne sygdomme, som vil høre ind under tilskudsordnin-gen, og som vil blive et bilag til vejledningen. Videre vil tandplejens indhold, ord-ningens omfang, bestemmelser om tilskud og egenbetaling samt kvalitetssikringblive beskrevet. Endvidere skal det fremgå, at personer med behov for vedligehol-delse og udskiftning af protetisk behandling har adgang til dette på de odontologi-ske landsdels- og videnscentre.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeRegionernes merudgifter vedrørende tandpleje til personer med sjældne sygdom-me er beregnet til 22 mio. kr. om året. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse harmed udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens oplysninger skønnet udgiftsfordelingen tilordningen til at udgøre ca. 25-30 pct. til vedligeholdelse og udskiftning af tidligereudført højt specialiseret behandling på de ontologiske landsdels- og videnscentre(kategori 1) og ca. 70-75 pct. til udgifter til direkte regionalt tilskud til ekstraordinærforebyggelse og konserverende tandpleje, som varetages i privat praksis (kategori2).4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget har ingen EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationer m.fl.Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Side 7
Danske Regioner, KL, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Tand-lægeforeningen, De Offentlige Tandlæger og Dansk Tandplejerforening9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser /MindreudgifterIngenNegative konsekvenser /merudgifterRegionernesmerudgiftskønnes til 22 mio. kr.årligtIngen
Økonomiske konsekven-ser for stat, kommuner ogregionerAdministrativekonse-kvenser for stat, kommu-ner og regionerØkonomiske konsekven-ser for erhvervslivetAdministrativekonse-kvenser for erhvervslivetMiljømæssigekonse-kvenserAdministrativekonse-kvenser for borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
IngenIngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Bestemmelsen pålægger regionsrådet at yde et særligt tilskud til tandpleje til per-soner, der på grund af medfødte sjældne sygdomme har betydelige, dokumentere-de tandproblemer.Sundhedslovens § 166, stk. 3, bemyndiger ministeren for sundhed og forebyggelsetil at fastsætte nærmere regler for støtte til de nævnte patientgrupper i sundhedslo-vens § 166. Med hjemmel i denne bemyndigelsesbestemmelse vil der blive fastsatregler for støtte til personer med medfødte sjældne sygdomme, som medførerbetydelige, dokumenterede tandproblemer.
Til § 2Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. februar 2012.Til § 3Denne bestemmelse fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde, der følgerhovedloven.
Side 8
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov:
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 166.Regionsrådet yder et særligttilskud til tandpleje til kræftpatienter,der på grund af strålebehandling ihoved eller halsregionen eller pågrund af kemoterapi har betydeligedokumenterede tandproblemer.Stk. 2.Regionsrådet yder et særligttilskud til tandpleje til personer, der pågrund af Sjøgrens Syndrom har bety-delige dokumenterede tandproblemer.Stk. 3.Indenrigs- og sundhedsmini-steren fastsætter nærmere regler forstøtte til de nævnte patientgrupper,herunder for størrelsen af patientensmaksimale egenbetaling i praksis-tandplejen.
I § 166 indsættes efter stk. 2 somnyt stykke:”Stk.3.Regionsrådet yder et sær-ligt tilskud til tandpleje til personer,der på grund af medfødte sjældnesygdomme har betydelige, dokumen-terede tandproblemer.”Stk. 3 bliver herefter stk. 4.