Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 23. november 2011
THA/ J.nr. 2011-6187
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 20. oktober2011 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 8 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL).
Spørgsmål nr. 8:"Ministeren bedes redegøre for, hvilke reaktionsmuligheder borgerne har,når kommuner vedholdende tidsbegrænser og afbryder udbetalingen afmerudgiftsydelse efter servicelovens §§ 41 (børn) og 100 (voksne) efterf.eks. 12 måneder, på trods af at Socialministeriet gentagende gange harpræciseret over for kommunerne, at en merudgiftsydelse skal fortsætteuændret, indtil ny sagsbehandling er sket, og ny afgørelse er truffet."
Svar:Det skal understreges, at der i lovgivningen intet er til hinder for, at kommu-nalbestyrelsen af administrative grunde i forbindelse med bevilling af merud-giftsydelse efter servicelovens §§ 41 og 100 løbende fastsætter tidsfristerfor, hvornår der næste gang skal ske opfølgning i sagen.Det skal ligeledes understreges, at såvel merudgiftsydelsen efter servicelo-vens § 41 som merudgiftsydelsen efter § 100 er løbende ydelser, som ikkekan standses, medmindre kommunalbestyrelsen træffer en afgørelse herom,som skal indeholde en begrundelse og en klagevejledning. Dette gælderogså i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen af administrative grunde harfastsat en tidsfrist for opfølgning i den oprindelige bevilling.Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om at standse udbetalingen afmerudgiftsydelsen efter servicelovens §§ 41 eller 100 efter at have foretagetopfølgning i sagen, vil borgeren kunne påklage denne afgørelse til det socia-
2
le nævn og Ankestyrelsen efter de gældende regler herom i retssikkerheds-loven.Hvis kommunalbestyrelsen uden at træffe afgørelse herom ved udløbet af entidsfrist for opfølgning standser udbetalingen af merudgiftsydelsen, vil borge-ren kunne rette henvendelse til statsforvaltningen, som fører tilsyn medkommunernes overholdelse af den lovgivning, der særligt gælder for offentli-ge myndigheder. Statsforvaltningen beslutter selv, om der er grundlag for atrejse en tilsynssag.Ud over ovenstående reaktionsmuligheder har borgeren mulighed for at rettehenvendelse til Folketingets Ombudsmand med henblik på, at ombudsman-den vurderer, om han finder grundlag for at tage sagen op til behandling.Endvidere har borgeren mulighed for at anlægge sag ved domstolene.
Karen Hækkerup/ Karin Ingemann