Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 54
Offentligt
From:Anna PoulsenDate:08-11-2011 06:12:17To:[email protected]Subject:Brøkpension i lyset
Kære Julie Skovsby,Jeg henvender mig til dig , som medlem af Socialudvalg og beder dig at stille et spørgsmåltil minister Karen Hækkerup om EU-sociale rettigheder for danskerne og andre EU-borgere , der permanent bor i Danmark.Jeg tilføjer nogen dokumenter som meget klar vise, at Danmark ikke har implementeretEU-regler og social sikring og gør forskel mellem dem som har udnyttet deres ret til fribevægelse og dem som har boet i Danmark i hele deres liv, som i følge EU-regler erforbud.EU-regler gælder nu i over 30 år, men der findes ikke spor af dem i den danske lov omsocial pension.Jeg har prøvet i knap 4 år få svar omkring brøkpension og optjeningprincippet i lyset af EUregler, men kan ikke få svar, faktisk må jeg ( og mange andre, som har prøvet at fårforklaring ) konkludere, at emnet er fejet under gulvtæppet.Jeg håber , du kan hjelpe mig / os,Jeg har kopieret et læsebrev, som jeg kan kun skrive under...MvhAnna PoulsenOdense
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. februar 2001følger hermed – i 70 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmålnr. 70 (Alm. del – bilag 363).Forordning nr. 1612/68 fastsætter regler for arbejdskraftens friebevægelighed og bestemmer i den forbindelse i artikel 7, stk. 2, at"arbejdstageren nyder samme sociale og skattemæssige fordele somindenlandske arbejdstagere". Denne bestemmelse indebærer, atarbejdstagere og deres familiemedlemmer, som er statsborgere i andremedlemsstater (eller EØS-lande) har ret til samme sociale fordele somdanske arbejdstagere. Begrebet sociale fordele omfatt er ydelser efter lovom social service og ydelser og tilbud efter lov om aktiv socialpolitik. Dalov om social service ikke betinger ret til ydelser efter loven af danskindfødsret, har forordningens bestemmelser ingen betydning i forhold tilretten til ydelser efter denne lov.
Eksemplet med en EU-borger, der ikke får sin fulde pension i Danmark pågrund af sagsbehandlerens manglende viden om EU-forordningen er godt,fordi det viser omfanget af den viden, som myndigheden skal besidde forat kunne behandle en sag korrekt.http://webarkiv.ft.dk/Samling/20001/udvbilag/SOU/Almdel_bilag615.htm************************************************************************************************************************************
Fri bevægelighed - også for sociale rettighederSocialrådgiveren nr. 6, 24. marts 2004
”Den ideelle danske borger arbejder hele sit liv i Danmark og forbruger sine sociale ydelser her i landet. Udlandet er noget med ferie ogfornøjelser. Den ideelle EU-borger bevæger sig i hele unionen, finder uddannelse og arbejde, hvor det er mest fordelagtigt og forbruger sinesociale ydelser, hvor det bedst kan betale sig.
Af Kirsten Ketscher, professor, dr. jur.I dansk socialret belønnes ubevægeligheden f.eks. gennem at stille krav om bopæl og ophold her i landet. Sådanne krav kan imidlertid ikkestilles i forhold til EU-borgere vedrørende rettigheder, der regulerer arbejdskraftens sociale sikring.”http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=3284********************************************************************************************************************************************************************************
Det ingen ved - har ingen ondt afDebat: Brøkpensionen gives på det samme grundlag som en førtidspen-sion (altså når alt andet er prøvet).Jeg har selv både skrevet til partier og enkeltpersoner i et forsøg på at få et svar, men er bare blevet mødt af en MURaf larmende tavshed. En reaktion der vel kun tydeliggør, at al fattigdomsnakken egentlig slet ikke handler om empatifor mennesker i fattigdom, men udelukkende om at score point - der hvor der er flest at score.http://dinby.dk/bagsvaerd/det-ingen-ved-har-ingen-ondt-af?minby=bagsvaerd#minby:bagsvaerd