Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1037764_0001.png
1037764_0002.png
1037764_0003.png
1037764_0004.png
1037764_0005.png
1037764_0006.png
1037764_0007.png
1037764_0008.png
1037764_0009.png
1037764_0010.png
1037764_0011.png
1037764_0012.png
1037764_0013.png
1037764_0014.png
1037764_0015.png
1037764_0016.png
1037764_0017.png
1037764_0018.png
Resultater
_____________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
100 % har knyttet venskaber til andre i projektet92 % af børnene oplever at have fået det bedre (fordobling siden 2008)64 % synes at det er blevet bedre at gå i skole56 % går til fritidsaktiviteter (målet fra 50 %)45 % angiver, at de oftere er sammen med klassekammerater efter skoletid69 % er i stand til at udtrykke ønsker og behov
* Tallene ovenfor er fra Epinion’s evaluering af projekt ”Et godt liv i Danmark” 2010
De usynlige børn
_____________________________________________________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Cirka 2/3 af børnene var ikke opfanget af det sociale systemKnap 100 underretninger til de sociale myndigheder i projektperioden
Iværksat 77 kommunale støtteforanstaltninger i projektperiodenKnap halvdelen af børnene er anbragt uden for hjemmet i familiepleje (2011)1/5 af børnene er flyttet tilbage til Grønland og vi har mistet kontakten til dem
Et godt liv i Danmark version 2.0Fokusområder:Øget forældre-/familieinddragelseIndskærpelse af den forebyggende indsatsFokus på det kommunale samarbejdeEN SOCIAL INDSATS OG EN INTEGRATIONSINDSATS
Børneprojekt
Ungeprojekt
MålgruppenGrønlandske børn og unge i alderen 8-20 år
Barnet/den ungeDanske sprogvanskelighederUvant med at udtrykke følelser og behovReaktionsmønster i forhold til svigt og utryghed er oftest indadvendt frem forudadvendtTilbageholdende og afventendeLavt selvværdEnsomhedSocialt isoleretSvært ved at identificere egne styrker og svaghederBegrænset begrebsverden
I forhold tilomverdenOplever fordomme og mobningIngen eller få vennerSvært ved at begå sig fagligt og socialt i skolenBenytter ikke fritidstilbud eller andre muligheder i nærmiljøetForstår ikke nødvendigvis danske hverdagsstrukturer, forståelser ogomgangsformerKender ikke mulighederne for job og uddannelse i det danske samfund
Familien/forælderPå overførselsindkomstBor i boligsocialt områdeSparsomt socialt netværkUhensigtsmæssige økonomiske dispositionerKonfliktfyldte forhold (fx vold)Tidligere misbrugMangel på grænser, struktur og forudsigelighedUtilstrækkelig opbakning til barnets liv (skole, fritid, etc.)
BØRNEPROJEKTET
Integration &forebyggelse
SelvværdHandle-kompetencer
BARNET- At tro på sig selv
Drømme &visioner
Viden &rådgivning
Tryghed
Fælles oplevelser
FAMILIENAflastning- At skabe en tryg baseNetværk
Muligheder
Skolegang
OMVERDEN- At bygge bro
Venskab
Fritidsliv
UNGEPROJEKTETUNGTILYNGRE
Fremtid &uddannelse
SelvtillidSelverkendelse
PERSONLIGT
Fremtids-drømme
NetværkFælles oplevelser
SOCIALT
Fællesskab
MulighederFagligeaktiviteter
FAGLIGT
Uddannelses-aktiviteter
Rådgivning
Projektaktiviteter 1:3
BØRNEPROJEKTET
WEEKENDKOLONI8 gange/år
AKTIVITETSKLUBHver uge
INDIVIDUEL OPFØLGNINGEfter behov
SOMMERLEJRHvert år
Projektaktiviteter 2:3
FAMILIEARRANGEMENTER8 gange/år
FAMILIELEJRHvert år
FORÆLDREARRANGEM.8 gange/år
FORÆLDRERÅDGIVNING3 x mdr
Projektaktiviteter 3:3
BISIDDERFUNKTIONEfter behov
NETVÆRKSMØDEREfter behov
TEMADAGE2 gange/år
Projektaktiviteter
UNGEPROJEKTETPersonligt
UgeaktiviteterFagligt
Socialt
Individuel opfølgningEfter behov
Forældremøder2 gange/år
InstitutionssamarbejdeEfter behov
Succeskriterier
175 grønlandske børn og unge deltagerSamlet deltagelse i projektaktiviteterne på 75 %Samtlige deltagere får mindst en ven i projektet80 % passer deres skole dagligt og forbedrer sig både fagligt og socialt75 frivillige involveret på landsplan
70 % af børnene påbegynder en fritidsaktivitet/går i fritidsklub75 % af de unge udvikler en uddannelsesplan75 % af de unge søger ind på en ungdomsuddannelse ellererhvervsuddannelse