Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 432
Offentligt
1159582_0001.png
1159582_0002.png
1159582_0003.png
1159582_0004.png
1159582_0005.png
1159582_0006.png
1159582_0007.png
1159582_0008.png
1159582_0009.png
TILSYN:INDHOLDET OG ORGANISERING –HVEM SKAL UDFØRE TILSYNET OGHVORDAN.
Karin Kildedal AalborgUniversitet
To typer tilsyn
Det generelleDet personrettede
Karin Kildedal AalborgUniversitet
Igen - socialfaglighedI begge typer
”ud fra samfundets vedtagne krav, at omsættevidentil konkrethandlingunder hensyn til det enkelte fagsetiske grundlag, lovgivningens intentionerog denenkelte organisationsmål– i størst muligtsamspilmed den/de, som indsatsen er rettet mod.”
Karin Kildedal AalborgUniversitet
Det generelle tilsynKræver:Viden om økonomi og budgetter
Viden om hvilke former for pædagogisk strategider (ifølge forskning og øvrig viden) ser ud til atkunne hjælpe disse børn. Kun godkende disseFokus på både løbende kontrol og støtte
Karin Kildedal AalborgUniversitet
Der personrettede tilsynKræver fokus på:At handleplanen følgesAt pædagogikken passer til det konkrete barnAt barnet tilbydes samtaler aleneKompetencer til at ”mediere” mellem barn og voksneKoordinering af – og støtte til - samarbejde med forældre ogøvrigt netværkAt der arbejdes med integrering i børnegruppenAt barnet den unge løbende forberedes til voksenlivet.osv. osv.Karin Kildedal AalborgUniversitet
Organisering??
En centralisering af det generelle tilsyn (fælleskommunale centre eller statslige centre)?Det vigtige er at der er en organisering der ”tvinger”faglighed ind (eks samarbejde med Socialstyrelsen, SFIog øvrige forskningsinstitutioner)Specialiseret faglighed opstår ikke bare af sig selv –det skal etableres – også for at give ens behandling idette lille land!
Karin Kildedal AalborgUniversitet
Det personrettede tilsynDet ideelle:Ligge i centrene: men med organiseret pligt til atsamarbejde med den kommunale sagsbehandler omhelheden i barnets liv.
Fordele: Der kunne drives samlende aktiviteter foranbragte børn og de voksne (plejeforældre,opholdssteder osv.) – Drives kurser for plejeforældre,opholdssteder mv. Drives konsulentvirksomhed i forholdtil kommunerne om anbringelsesprocesser osv. osv.
Karin Kildedal AalborgUniversitet
Hvorfor?
Det drejer sig om 12- 15 000 børn og unge der tilenhver tid er anbragt –En specialisering i eks. 5-7 centre ville samle alviden på området – og kvalificere indsatsenbetydeligt så flere kommer til at ”klare sig”
Karin Kildedal AalborgUniversitet
Vidensformer i menneskebehandlende arbejdeVidensformTeoretisk videnSkabt gennem anerkendt forskning -forklares gennem anvendelsen afanerkendte begreber og modeller
VidensformFAGLIGE
Praktiker erfaringIndividuelle erfaringer, (uddannelse ogpraksis)
Praksisfællesskabers erfaringer”Forhandlet” fælles normativt ogvidensmæssigt fællesskab
Empiribaseret videnOm bestemte områder af virkelighedenfremforsket med anerkendte metoder
Evidensbaseret videnRankede empiriske forskningsresultater
VDen viden, den enkelte klient, besidder om sigAselvLGOrganisationens erfaringerDen viden, der besiddes af organisationen ogsom medarbejdere har mulighed for at tilegnesig.
Klientens viden
(Kildedal & Laursen 2011)
Karin Kildedal Aalborg Universitet