Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 432
Offentligt
Ankestyrelsens kulegravning af
kommunernes tilsyn med
anbringelsessteder og anbragte børn og
unge
v. Kontorchef Morten Starch Lauritsen
Præsentation•
••
•
•
Socialministeren ønskede undersøgelse af kommunernes tilsyn medanbringelsessteder og anbragte børn og unge (personrettede ogdriftsorienterede tilsyn)Ankestyrelsen udsendte to rapporter, som udkom i marts 2012Rapporter præsenterer hhv. kommuners retningslinier og praksissamt anbringelsessteders oplevelse af det kommunale tilsynSpøgeskema til 10 kommuner; 5 kommuneinterviews samt juridiskgennemgang af 4 tilsynsrapporter fra hver af de 5 kommunerSpøgeskema - svar fra 288 plejefamilier, 57 private og kommunaleopholdssteder.
Hovedresultater•
••
Store forskelle i organiseringen af det driftsorienterede tilsyn frakommune til kommune. Ensartet organisering af det personrettedetilsynPlejefamilier (ca. 80 procent) og opholdsteder (knap 90 procent) ertilfredse med kommunens tilsynForvaltningen af reglerne. Eksempler:•Altid mindst 2 personrettede tilsyn – plejefamilier oplevede ca. 45procent.•Børnesamtalen gennemføres alene med barnet –anbringelsessteder oplevede mellem ca. 60 og 80 procent.•Kommunerne gennemførte et driftsorienteret tilsyn på mellem ca.85 og 95 procent af anbringelsesstederne.•Altid mindst et uanmeldt driftstilsyn; opholdsteder oplevede 80procent.
Struktur, metode og dokumentation..•
•
•
•
•
Kommunerne har oftere retningslinjer ved det driftsorienteret tilsynend ved det personrettede tilsynKommunerne informerer ikke hinanden systematisk ved tilsyn,flytninger m.v. på tværs af kommunegrænserOplysninger fra det driftsorienterede tilsyn anvendes sjældent veddet personrettede tilsynSærligt plejefamilier efterlyser mere struktur, metode ogdokumentation ved tilsyn, fx dagsorden, tilbagemeldinger,evalueringer - Og kommunen skal ”turde” være myndighed.Sagerne viste ujævn dokumentation, uklare snitflader mellem tilsynog generel sagsopfølgning, fravær af konklusion på tilsynsbesøget