Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 42
Offentligt
§ 18-REDEGØRELSEN 2010
DET KOMMUNALE SAMARBEJDEMED FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGEREn kvantitativ analyse afkommunernes fordeling af § 18-midler- udarbejdet af Ankestyrelsen
KolofonUdgivet afSocial- og Integrationsministeriet,oktober 2011Redaktion:Ankestyrelsen
Layout:Silkeborg Bogtryk | SkabertrangISBN.: 978-87-7546-233-9Publikationen findes kun ien elektronisk udgave.
indholdsfortegnelse1resumé2støtten til det frivillige sociale arbejde2.12.22.32.4Udbetalt § 18-støtte og statstilskUd 2002-2010UUdnyttede § 18-midleranden økonomisk støtte end efter servicelovens § 18lokaler, sekretariatsbistand og anden ikke økonomisk hjælp4
78111315
3de støttede frivillige foreninger*bilagbilag 1bilag 2bilag 3bilag 4statistikkens baggrUnd og metodeUdbetalt støtte, bloktilskUd mv. 2010Udviklingen i § 18-støtte og anvendte tilskUdspørgeskema om frivilligt socialt arbejde 2010
17
2122242728
1Resuméikke alle kommUner Udnytter bloktilskUd-det fUldt UdI 2010 udbetalte kommunerne 142,5 mio. kr. i støtte til det fri-villige sociale arbejde efter servicelovens § 18, hvilket svarertil, at kommunerne i gennemsnit udbetalte 96 procent af detbloktilskud, de modtog fra staten, som støtte til det frivilligesociale arbejde. Til sammenligning udbetalte kommunernei 2009 101 procent af det bloktilskud, de modtog fra staten,som støtte til det frivillige sociale arbejde.Kommunerne modtog i 2010 i alt 148,4 mio. kr. i bloktilskudfra staten, og de anvendte dermed 5,9 mio. kr. mindre, end demodtog i statstilskud.Set i lyset af kommunernes mindre forbrug skal det samtidignævnes, at 36 procent af kommunerne har overført uforbrug-te § 18-midler til 2011. Som forklaring herpå er bl.a., at der harværet mangel på ansøgninger, der opfylder de opstillede kri-terier, og svigtende kvalitet i ansøgningerne. I 2009 overførte41 procent af kommunerne uforbrugte § 18-midler.I lidt under en tredjedel af kommunerne blev der udbetaltmere til det frivillige sociale arbejde, end kommunernemodtog som bloktilskud, og tilsvarende udbetalte knap hvertredje kommune mindre end 50 procent af statstilskuddetsom § 18-støtte.
4
l
resUmé
Lidt over hver tredje kommune, svarende til 36 procent, haroverført uudnyttede § 18-midler i 2010. Det er lidt færre endi 2009.Kommunerne har tilsammen overført 7,8 mio. kr. til 2011. Detsvarer til, at hver af disse i alt 35 kommuner i gennemsnitoverførte 224.083 kr. i uudnyttede § 18-midler til 2011. Belø-bet er ca. 10.000 kr. mindre pr. kommune end i 2009.Lidt over halvdelen af kommunerne udbetalte økonomiskstøtte til frivillige aktiviteter udover den økonomiske støtte,de ydede efter servicelovens § 18, på i alt 62,7 mio. kr. Det sva-rer til, at de kommuner, der udbetalte denne form for støtte,i gennemsnit støttede med et beløb svarende til 1,2 mio. kr.pr. kommune.Lidt over fire ud af fem kommuner yder desuden andreformer for støtte end kontant støtte. Der er typisk tale omhjælp i form af støtte til lokaler, sekretariatsbistand, konsu-lentbistand, annoncering og lignende.
ældre og sygdomsgrUpper er målgrUppenfor over halvdelen af aktiviteterneÆldre er målgruppen for indsatsen i lidt under 40 procentaf de 4.953 foreninger, kommunerne har oplyst om. Det ersamme andel af de samlede støttede aktiviteter som i 2009.Den økonomiske støtte, der blev udbetalt til aktiviteter forældre, udgjorde en fjerdedel af den udbetalte støtte i 2010,hvilket er en mindre stigning i forhold til 2009.Sygdomsgrupper er den næststørste målgruppe. Lidt overhver sjette støttede aktivitet vedrører sygdomsgrupper (15procent). Den kontante støtte til disse foreninger udgørunder en tiendedel af den samlede støtte, hvilket ligeledeser en mindre stigning i forhold til 2009.I lidt færre af aktiviteterne, nemlig omkring en tiendedel, ermålgruppen børn, unge og familier (11 procent) samt handi-cappede (8 procent). I forhold til 2009 er der for disse gruppertale om uændrede andele.
figUr 1.1Bloktilskud og udbetalt støtte 2002-2010. Mio. kr. Faste priser 2010.
mio. kr.
155150145140135130125120200220032004udbetalt § 18-støtte
2005
2007
2008
2009
2010
modtaget statstilskud
resUmé
l
5
I gennemsnit modtog den enkelte forening 23.112 kr. i støttei 2010. Det er et fald i forhold til 2009 og 2008 på ca. 8 procent,men en stigning i forhold til 2007 på 16 procent.Der er stigende tendens til, at de foreninger, der får bevilli-get støtte til det frivillige arbejde, er foreninger, der tidligerehar modtaget støtte. I 2010 var 85 procent af de foreninger,der modtog støtte, foreninger, som også tidligere har fåetstøtte. Det er den højeste andel siden 2007.For landet som helhed kan der ikke ses en direkte sammen-hæng mellem de kommuner, der i 2010 ydede forholdsvis me-get støtte efter § 18 og de kommuner, der benyttede reglernefor tildeling af økonomisk støtte efter anden lovgivning.Derimod kan der ses en tendens til, at de kommuner, deryder en forholdsvis mindre del af statsstilskuddet efter § 18,er kommuner, der i lidt højre grad tildeler støtte efter andenlovgivning. Samme tendens var også gældende i 2009.
lov om social service§ 18.Kommunalbestyrelsen skal samarbej-de med frivillige sociale organisationerog foreninger.Kommunalbestyrelsen skal årligtafsætte et beløb til støtte af frivilligtsocialt arbejde.Rammerne for samarbejdet fastlæggesaf den enkelte kommunalbestyrelse.Socialministeren fastsætter retnings-linjer for kommunalbestyrelsens ind-sendelse af redegørelser om den lokaleudvikling i det frivillige sociale arbejdeog retningslinjer for den centraleopfølgning.
Stk. 2.
Stk. 3.Stk. 4.
6
l
resUmé
2støtten til detfRivillige socialeaRbejdeStaten tildeler hvert år kommunerne et tilskud til det frivil-lige sociale arbejde som bloktilskud. Kommunernes opgaveer blandt andet at samarbejde med de frivillige sociale for-eninger samt medvirke til at understøtte og styrke det lokalefrivillige sociale arbejde.Der er ikke i lovgivningen krav om, hvor stort et beløb kom-munerne skal udbetale. Mange kommuner supplerer støttentil det frivillige arbejde via andre regler end servicelovens§ 18. Ud over støtte efter servicelovens § 18 yder lidt overhalvdelen af kommunerne økonomisk støtte til indsatsereller projekter, hvor det frivillige sociale arbejde indgår somdel af aktiviteterne.Samtidig er det således, at godt tre ud af fire kommuner yderandre former for støtte end kontant støtte. Det kan værehjælp til lokaler, sekretariatsbistand, konsulentbistand, an-noncering eller lignende.
støtten til det frivillige sociale arbejde
l
7
2.1Udbetalt § 18-støtte ogstatstilskUd 2002-2010I 2010 udbetalte kommunerne 142,5 mio. kr. i støtte til detfrivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18. Det er 6,7mio. kr. mindre i udbetalt støtte til foreningerne end i 2009og ligeledes mindre end i 2005 og 2008, men mere i udbetaltstøtte end i perioden 2002 – 2004 (PL 2010),jf. tabel 2.1.København og Frederiksberg kommuner udbetalte 21,9mio. kr. i støtte, svarende til godt 15 procent af den samledeudbetalte støtte i 2010. Landets øvrige kommuner anvendtetilsammen 120,7 mio. kr., hvilket udgjorde knap 85 procent.Frem til 2006 ydede amterne økonomisk støtte til det frivil-lige sociale arbejde, ligesom amterne modtog statstilskudhertil. I forbindelse med kommunalreformen blev amternesandel af bloktilskuddet til det frivillige sociale arbejde over-ført til fordeling mellem kommunerne. I 2007 modtog kom-munerne dermed yderligere 10 mio. kr. i tilskud,jf. bilag 3.Det bloktilskud, som staten udbetalte kommunerne til detlokale frivillige sociale arbejde, var for hele landet på 148,4
mio. kr. Kommunerne anvendte i 2010 på landsplan således5,9 mio. kr. mindre i § 18-støtte, end de modtog i statstilskud.Siden 2002 er det alene i 2005 samt 2008 og 2009, at kom-munerne udbetalte mere i § 18-støtte, end de modtog overbloktilskuddet.I 2010 udbetalte København og Frederiksberg kommuner 5,4mio. kr. mere, end de modtog i bloktilskud. Udbetalingernei 2010 i de øvrige kommuner er imidlertid, ligesom tidligere,lavere end de beløb, som kommunerne modtog over bloktil-skuddet. I 2010 udbetalte disse kommuner i gennemsnit min-dre i støtte til det frivillige sociale arbejde, end de modtog itilskud, svarende til 92 procent af statstilskuddet.
Udviklingen i den Udbetalte støtteLidt under en tredjedel af kommunerne udbetalte mere tildet frivillige sociale arbejde i 2010, end de modtog i bloktil-skud. Godt to ud af tre kommuner udbetalte mindre end demodtog som bloktilskud, hvilket er en lidt større andel endi 2009. Der er dog fortsat en stor andel af kommunerne, derstøtter de frivillige med mere, end kommunerne modtager ibloktilskud,jf. tabel 2.2.
tabel 2.1Udviklingen i udbetalt § 18-støtte og modtaget statstilskud i mio. kr. PL 2010.20022003200420052007200820092010
alle kommuner (ekskl. København og frederiksberg)udbetalt § 18- støttemodtaget i statstilskudmerforbrug125,2131,9-6,7113,2131,9-18,7110,6131,9-21,3127,4131,9-4,5121,0131,9-10,9120,5131,9-11,4125,3131,9-6,6120,7131,9-11,2
København og frederiksberg kommuneudbetalt § 18- støttemodtaget i statstilskudmerforbrug16,516,5015,716,5-0,816,516,50i altudbetalt § 18- støttemodtaget i statstilskudmerforbrug147,0148,4-1,4133,8148,4-14,6132,3148,4-16,2150,9148,42,5142,3148,4-6,1146,4148,4-2,0149,2148,40,8142,5148,4-5,920,316,53,821,916,55,424,816,58,325,416,58,921,916,55,4
Note: Tabellen viser udviklingen i bloktilskuddet og den udbetalte støtte fra 2002 til 2010 i faste priser. Støttebeløbet til det frivillige arbejde er PL-reguleret i forhold tiludviklingen i modtaget statstilskud. Grundlaget, hvilket vil sige de faktiske beløb, der ligger til grund for beregningen, kan ses i bilag 3. Fra 2002 til 2005 ydede amternetilskud til det frivillige sociale arbejde. Amternes støttebeløb mv. fremgår af bilag 3.
8
l
støtten til det frivillige sociale arbejde
tabel 2.2Kommunernes udbetalte § 18-støtte som andel af statstilskuddet i procent.2002Kommuner i pct. der anvender:under 25 pct.25 – 49 pct.50 -74 pct.75 – 100 pct.over 100 pct.i alt718232824100720272423101719242821996212325251001302916241001193320271002213114321004262416301002003200420052007200820092010
Note: Decimalafrundinger har medført, at procenten ikke summer til 100. For anskuelighedens skyld er der anført 100 som procentsum.
forskel mellem kommUnerneI lighed med tidligere er der i 2010 relativt stor forskel på,hvor meget den enkelte kommune udbetaler i tilskud til detfrivillige sociale arbejde pr. indbygger. I 2010 varierede §18-støtten fra 59 kr. pr. indbygger i den kommune, der udbe-talte mest, til 4 kr. pr. indbygger i den kommune, der udbe-talte mindst til foreningerne,jf. kort 2.1.Kommunerne i region Syddanmark og region Midtjyllandstøtter de frivillige foreninger med det højeste beløb pr.indbygger, i gennemsnit 31 kr. Herefter følger kommunernei region Hovedstaden, der støtter med 23 kr. pr. indbygger,mens region Sjælland og region Nordjylland begge udbetaler19 kr. pr. indbygger til det frivillige sociale arbejde.De største kommuner med over 100.000 indbyggere støttedei gennemsnit det frivillige arbejde med 37 kr. pr. indbygger,hvilket er en stigning på 4 kr. i forhold til 2009. I de kommu-ner, der har mellem 50.000 og 100.000 indbyggere, lå støtteni gennemsnit på 26 kr. pr. indbygger. I de mindste kommunermed under 50.000 indbyggere anvendte kommunerne i gen-nemsnit 19 kr. pr. indbygger.
De største kommuner betaler dermed i gennemsnit næstendobbelt så meget til frivilligt socialt arbejde pr. indbyggersom de mindste kommuner. Både i de mellemstore kom-muner og i de mindste kommuner er der tale om stort setuændrede støttebeløb pr. indbygger i forhold til 2009.
§ 18-støtte i større og mindre kommUnerDer er tendens til, at jo flere indbyggere, der er i kommu-nerne, des større andel af bloktilskuddet udbetaler kom-munerne til foreningerne som § 18-støtte. De kommuner,der har flest indbyggere, støtter således det frivillige socialearbejde med mere, end de modtager i bloktilskud. De mindrekommuner med færrest indbyggere, udbetaler generelt etmindre beløb i § 18-støtte end det bloktilskud, de modtagerfra staten.De 6 største kommuner med over 100.000 indbyggere an-vendte i 2010 i gennemsnit 134 procent af bloktilskuddet,hvorimod de kommuner, der havde færre end 50.000 indbyg-gere udbetalte 69 procent til det frivillige sociale arbejde. Forlandet som helhed udbetalte kommunerne 96 procent af dettilskud, de modtog fra staten, i § 18-støtte til foreningerne,jf.
støtten til det frivillige sociale arbejde
l
9
kort 2.1§ 18-støtte til det frivillige socialearbejde i 2010 pr. indbygger.
støtte pr. indbygger■Under 10 kr■10 - 24 kr.■25 - 39 kr.■Over 40 kr.
tabel 2.3Udbetalt § 18-støtte og modtaget bloktilskud. Efter antal indbyggere. 2010.antal indbyggere pr.kommuneantalkommuner611186398§ 18 støttei 1.000 kr.51.98128.62223.47738.466142.546bloktilskudi 1.000 kr.38.67625.00828.69256.028148.404§ 18 støtte i procentaf tilskud (gns.)134114826996
tabel 2.3.og derover100.00075.000-99.99950.000-74.999under 50.000hele landet
10
l
støtten til det frivillige sociale arbejde
2.2UUdnyttede § 18-midler35 kommuner, hvilket svarer til 36 procent, har overførtuudnyttede § 18-midler fra 2009 til 2010. Det er 4 kommunerfærre end i 2009,jf. figur 2.1.Hovedparten af de kommuner, der har overført § 18-mid-ler fra 2009 til 2010, er mindre kommuner. Det beløb, somkommunerne har overført i uudnyttede § 18-midler, er påtilsammen 7,8 mio. kr. Beløbet svarer til, at hver af de i alt 35
kommuner i gennemsnit overførte 224.083 kr. i uudnyttede§ 18-midler til 2010. Det er i gennemsnit ca. 10.000 kr. mindrepr. kommune i uudnyttede midler end i 2009.Årsagen til, at kommunerne har overført uudnyttede §18-midler til 2010, er i under en tredjedel af kommunernemangel på ansøgninger, som opfylder de opstillede kriterierfor at modtage støtte. I lidt over en tiendedel af kommu-nerne har det været vurderingen, at kvaliteten i ansøgningenikke har været tilfredsstillende,jf. tabel 2.4.
figUr 2.1Har kommunerne overført uudnyttede § 18-midler?Kommuner
7060504030201002008ja – har overført § 18-midler
2009
2010nej - har ikke overført § 18-midler
tabel 2.4Årsager til, at kommunen har overført uudnyttede § 18-midler.2008antalmangel på ansøgninger, der opfylder opstillede kriterierKvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillendeandeti alt22620482008Procent4613421002009antal18920472009Procent3819431002010antal14626462010Procent301357100
Note: Det er muligt for kommunerne at svare bekræftende på mere end et af spørgsmålene. På grund af decimalafrundingersummerer hele tabellen ikke til 100 procent.
støtten til det frivillige sociale arbejde
l
11
Flere kommuner har oplyst om andre årsager til, at kommu-nerne har overført uudnyttede § 18-midler.En af årsagerne til, at midlerne ikke er blevet anvendt fuldtud i 2010 er, i lighed med tidligere, at der i støtteperioden harværet projekter, der alligevel ikke kom i gang, eller at der varforeninger, der havde et mindre forbrug end først antaget,og som derfor har tilbagebetalt alle eller nogle af midlerne.Der er desuden ansøgere, som ikke har været i stand til atgennemføre hel- eller delprojekter. Det kan eksempelvisdreje sig om et årsmøde for frivillige, der blev aflyst, ellerom udgifter til pjecer og andet, som ikke var færdiggjort vedårets udgang.En enkelt kommune nævner, at det siden 2007 ikke har væretmuligt at udbetale det budgetterede beløb på grund af forfå relevante ansøgninger. En anden kommune oplyser, atansøgningsrunden i november blev rykket til 2011 på grundaf lokale strukturændringer.En del kommuner har flere ansøgningsrunder. De fleste harto, men enkelte op til 4 runder. Disse kommuner prioritererogså at have penge til sidste runde. I flere kommuner er det
desuden en fast praksis at gemme en akutpulje eller restpul-je, der kan søges løbende hele året både til nye initiativer ogtil akut opståede behov. Disse kommuner får ikke altid brugtbevillingen fuldt ud. De afsatte midler, der ikke anvendes,overføres som hovedregel til efterfølgende år.Stort set alle de kommuner, der har overført uudnyttede §18-midler til 2011, oplyser, at midlerne anvendes til frivilligtsocialt arbejde. Udover at bidrage til næste års pulje er dernogle kommuner, der vælger at vægte særlige indsatser.En kommune har eksempelvis anvendt midler til udgifterved afholdelse af valg til nyt frivilligråd og har derudoveroverført midler som tilskud til en Frivilligmesse i 2011. Enanden kommune har anvendt en del af de overførte beløb tilat finansiere etableringen af et nyt frivillighedssted for defrivillige foreninger.Derudover iværksætter Frivilligrådet i en kommune forskel-lige aktiviteter for alle frivillige sociale foreninger i kom-munen, blandt andet temadage og foredrag, som de ubrugtebeløb benyttes til. En anden kommune har anvendt midler tilen pjece om kortlægning af det frivillige arbejde.
12
l
støtten til det frivillige sociale arbejde
2.3anden økonomisk støtteend efter servicelovens § 18Kommunerne har for 2010 oplyst om den samlede økonomi-ske støtte udover den økonomiske støtte, der ydes efter servi-celovens § 18. Det kan eksempelvis være økonomisk støtte tilkorterevarende projekter, bevillinger, der løber over flere år,eller støtte, der ydes under kommunens enkelte forvaltnings-områder eller driftsområder. Det kan også være økonomiskstøtte til frivilligcentre. Det er et krav, at det frivillige socialearbejde er en væsentlig del af aktiviteten eller indsatsen.Lidt over halvdelen af kommunerne har oplyst, at de i 2010støttede det frivillige sociale arbejde økonomisk udover denstøtte, som kommunerne ydede efter servicelovens § 18.Det er det højeste antal kommuner siden gennemførelse afkommunalreformen i 2007 og dermed en stigning i andelenaf kommuner, der støtter med anden økonomisk hjælp, iforhold til årene 2007-2009,jf. figur 2.2.53 kommuner, svarende til 55 procent, har oplyst, at de i 2010støttede det frivillige sociale arbejde med tilsammen 62,7mio. kr. udover hjælpen efter servicelovens § 18. Det svarer
til, at de kommuner, der udbetalte denne form for støtte, igennemsnit udbetalte 1,2 mio. kr. pr. kommune til frivilligtsocialt arbejde udover § 18-støtten,jf. tabel 2.5.Det samlede støttebeløb på 62,7 mio. kr. kan ikke sammenlig-nes direkte med de økonomiske oplysninger om støtte til ak-tiviteter udover § 18-støtten, som er offentliggjort tidligere.Fra 2010 er spørgsmålene om anden eller supplerende støttetil § 18-støtten ændret og samlet til et spørgsmål. Dette ergjort for bedst muligt at belyse omfanget af den samledeøkonomiske støtte, der ydes af kommunerne til det frivilligesociale arbejde udover servicelovens § 18.I 2009 oplyste kommunerne, hvor meget de havde ydet iøkonomisk støtte til frivillige aktiviteter inden for det so-ciale område efter servicelovens § 79. Denne paragraf anven-des også til anden økonomisk støtte end til frivilligt socialtarbejde.Derudover oplyste kommunerne i 2009 også om, hvor megetde havde udbetalt i økonomisk støtte efter andre regler endservicelovens § 18 og § 79. Disse beløb kunne før 2009 – helteller delvist – indgå som en del af besvarelsen om de støtte-beløb, som blev medregnet efter blandt andet servicelovens§ 79. Disse to beløb udgjorde i 2009 tilsammen 63,0 mio. kr.
figUr 2.2Økonomisk støtte til frivilligt socialt arbejde udover den støtte, der ydes efter servicelovens § 18.Pct.
100908070605040302010020072008janej
2009
2010
støtten til det frivillige sociale arbejde
l
13
tabel 2.5Har kommunen støttet indsatser eller aktiviteter økonomisk, hvor frivilligt socialt arbejdeindgår som en væsentlig del af aktiviteterne i 2010?antaljaneji alt534396Procent5545100samlet beløb62.675.373…62.675.373gns. pr. kommune1.182.554…1.182.554
Note: Det er muligt for kommunerne at svare bekræftende på mere end et af spørgsmålene. På grund af decimalafrundinger summerer hele tabellen ikke til 100 procent.
hvilke indsatser og aktiviteter modtageranden økonomisk støtte?De indsatser og aktiviteter, som kommunerne støtter udoverservicelovens § 18, og hvor frivilligt socialt arbejde indgår somet væsentligt element, dækker et bredt område. Nogle af disseindsatser og aktiviteter vil også kunne være omfattet af støtteefter servicelovens § 18. Det kan være økonomisk støtte til:
•
plejehjem, plejecentre og plejeboliger, kontaktpersonerTelefonkæde
bydelsprojekter og boligsociale indsatser:• • • MedborgerhuseA ktivitetscentre samt betaling for forsamlingshuse mv. til brug for frivillige sociale foreninger og frivilliggrupperD riftstilskud til pensionisthuse med blandt andet sund-hedsnetværkSeniorcentre og klubber for ældre drevet på frivillig basisSundhed og trivsel i boligområderne, Sund By indsatsBeboerrådgivning
frivilligcentre og koordinatorer mv.:• • • Oprettelse af FrivilligcenterDrift af og driftstilskud til Frivilligcenter Løn til frivilligkoordinatorer samt deltidsansatte• • •
sociale caféer og væresteder:• • • • • • • • Tilskud til sociale væresteder med frivilligt arbejdeDrift af aktivitetscentre for ældre og pensionisterVærested for indvandrerkvinderVærested for dementeSociale væresteder og caféer for udsatteForbedring af lokaler og aktivitetsmuligheder Seniorklubber, Projekt SeniorhusStøtte til natvarmestue
andet:• • • • • • • • • Driftstilskud til en række sociale foreningerLokaler og forbrug til foreningerGenerelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte Tilskud til selvhjælp og selvhjælpsgrupperVenneforeninger P ensionistforeninger, pensionist- og ældreaktiviteter, ældrebladA ktiviteter og udflugter, sommerferieture, sommerlejr for udsatte børnRådgivning og vejledningKurser, eftermiddagshøjskoler
sUndheds- og omsorgsprojekter:• • • • • • • • • PatientforeningsaktiviteterM otionsarrangementer for udviklingshæmmede og sindslidendeAktiviteter for udsatte ungeO msorgsarbejde, sundhedsfremme og sociale aktiviteter styret af frivilligeHjælp til hjemløse, blandt andet til genhusningA ktiverende og forebyggende aktiviteter for ældre og handicappedeUndervisning i at leve med kronisk sygdomMotion for ældre, pensionistsvømning mv.B esøgsvenner og vennekredse for sindslidende samt ved
Bilag 2 indeholder en kommunefordelt oversigt over udbe-talingen af § 18-støtte og en oversigt over de kommuner, derhar oplyst om de samlede økonomiske støttebeløb, der lig-ger udover de tilskud, kommunerne yder efter servicelovens§ 18.Samlet set kan der ikke ses en direkte sammenhæng mellemde kommuner, der i 2010 ydede forholdsvis meget efter §18, og de kommuner, der benyttede reglerne for tildeling aføkonomisk støtte efter anden lovgivning. Derimod kan der
14
l
støtten til det frivillige sociale arbejde
ses en tendens til, at de kommuner, der yder en forholdsvismindre del af statsstilskuddet efter § 18, er kommuner, der ilidt højre grad tildeler støtte efter anden lovgivning.Således tildeler 41 procent af de kommuner, der udbetalermere i § 18-støtte end de modtager i statstilskud, også øko-nomisk støtte efter anden lovgivning. Hvorimod 50 procentaf de kommuner, der støtter det frivillige sociale arbejdemed mindre, end kommunen modtager i statstilskud, ogsåyder økonomisk støtte efter anden lovgivning. De forholds-vis få kommuner, der støtter det frivillige sociale arbejdemed mindre end 25 procent af det beløb, kommunerne mod-tager i bloktilskud, støtter ikke det frivillige sociale arbejdeøkonomisk efter anden lovgivning.
2.4lokaler, sekretariatsbistandog anden ikke økonomisk hjælpLidt flere end tre ud af fire kommuner ydede andre formerfor støtte end økonomisk støtte. Det kan være hjælp tillokaler, sekretariatsbistand, konsulentbistand, annonceringeller lignende. Andelen af kommuner, der yder andre formerfor støtte end kontant støtte, har været stigende siden 2007,jf. tabel 2.6.De kommuner, der ydede andre former for hjælp end økono-misk støtte, har oplyst, at de især støtter de frivillige forenin-ger med lokaler, som kommunerne stiller til rådighed ellerbetaler huslejen for samt lignende støtte. Denne form forhjælp ydes af 88 procent af kommunerne.Lidt over halvdelen af kommunerne støtter det frivilligearbejde med konsulentbistand og næsten halvdelen medsekretariatsbistand. Endelig hjælper knap en tredjedel afkommunerne med annoncering,jf. tabel 2.7.
tabel 2.6Har kommunen ydet andre former for støtte end kontant støtte?2007Pct.ja, yder andet end kontant støttenej, yder ikke anden form for støttei alt70301002008Pct.75251002009Pct.77231002010Pct.86141002010antal831396
Note: Det er muligt for kommunerne at svare bekræftende på mere end et af spørgsmålene. På grund af decimalafrundingersummerer hele tabellen ikke til 100 procent.
tabel 2.7Andre former for støtte end kontant støtte.2007Pct.lokalersekretariatsbistandstøtte til annonceringKonsulentbistandandet85334048282008Pct.70302433172009Pct.77312443222010Pct.88473151242010antal7339264220
Note: Spørgsmålene om, hvorvidt kommunen giver støtte i form af konsulentbistand og annoncering, indgik ikke på spørgeskemaerne fra 2005 og tidligere. Konsulent-bistand og annoncering var former for støtte, som flere kommuner tidligere redegjorde for under svarkategorien ”Andet”. Bygger på svar fra 83 kommuner.
støtten til det frivillige sociale arbejde
l
15
Det fremgår, at hjælp til lokaler har været den dominerendestøtteform siden 2007. Samtidig ses en stigning i andelen afkommuner, der yder sekretariatshjælp. Der er desuden taleom en stigning i andelen af kommuner, der yder støtte i formaf konsulentbistand samt anden støtte.Under kategorien ”Andet” har 20 procent af kommunerne op-lyst, at de har ydet andre former for ”ikke økonomisk” støtte.Der er tale om hjælp og støtte til samme type af aktiviteterog indsatser, som kommunerne også tidligere støttede med.Kommunerne oplyser, at de tilbyder foreningerne rådgivningog vejledning, konsulentbistand samt sekretariatsbistand.Flere kommuner hjælper med trykning af materiale, ko-piering, udarbejdelse af foldere, annoncering, PR og andetoplysningsmateriale, der synliggør og informerer om for-eningerne.
Mange kommuner stiller lokaler til rådighed, betaler for for-eningernes brug af aktivitetscentre eller giver tilskud til brugaf blandt andet forsamlingshuse, skoler og institutioner. Enkommune udlåner kommunens sundhedsbus til de frivillige.Nogle kommuner hjælper i forbindelse med projekteringsfa-sen for etablering af frivilligcenter mv. og med oprettelse ogfornyelse af frivillige foreningers CVR- registreringer. Flere kommuner nævner, at de har ansat frivilligkonsulenter.Der er også kommuner, der hjælper med koordinering afnetværk for frivilligt socialt og sundhedsfremmende arbejde,samt generel udvikling af området.Der er desuden kommuner, der støtter det lokale frivilligearbejde gennem kompetenceudvikling, kurser, temamøderog uddannelse af frivillige. Kommunerne hjælper endvideremed rekruttering og fastholdelse af frivillige samt opstart afnye initiativer.
16
l
støtten til det frivillige sociale arbejde
3de støttedefRivilligefoReningeRKommunerne har i 2010 oplyst om 5.161 frivillige sociale ak-tiviteter, der har modtaget økonomisk støtte efter servicelo-vens § 18. Det er en beskeden stigning i antallet af bevillingerpå lidt under 1 procent sammenlignet med 2009.eller mænd i krise, misbrugere eller tidligere misbrugere,hjemløse, sindslidende, ensomme, flygtninge/indvandrere,ofre for vold eller seksuelle overgreb samt pårørende til denævnte grupper. Disse grupper udgør hver fem procent ellerderunder af de støttede foreninger.De bevillinger, hvor kommunerne har indsendt oplysningerom antallet af foreninger og målgrupper for de frivilligeaktiviteter, beløb sig til i alt 114.472.000 kr. Det svarer til godt80 procent af den samlede udbetalte støtte i 2010,jf. tabel2.1.De største samlede beløb er udbetalt til aktiviteter, hvormålgruppen er ældre, misbrugere og tidligere misbrugere,samt ”andre”. Mindre grupper som hjemløse, ofre for vold el-ler seksuelle overgreb og pårørende modtog hver især støtte,der svarer til en procent af det samlede støttebeløb.
målgrUpper for aktiviteterneUd af de i alt 5.161 frivillige aktiviteter og initiativer i 2010har kommunerne belyst de 4.953 med hensyn til målgrup-per og støttebeløb. Ældre er målgruppen for indsatsen ilidt under 40 procent af aktiviteterne, sygdomsgrupper ermålgruppe for 15 procent af de støttede aktiviteter og i lidtfærre, nemlig cirka 11 procent, er målgruppen børn, unge ogfamilier,jf. tabel 3.1.Det er en mindre del af aktiviteterne, der retter sig modudvalgte grupper som for eksempel handicappede, kvinder
de støttede frivillige foreningersammenfatning
l
17
De aktiviteter, som kommunerne har beskrevet under ka-tegorien ”Andre ”, dækker mange forskellige aktiviteter ogretter sig mod forskellige målgrupper.Flere kommuner oplyser, at de arbejder med andre eller fleremålgrupper end dem, der er angivet på spørgeskemaerne.Det er målgrupper eller svarkategorier for ”generelle socialeorganisationer”, ”frivillighedsformidlinger” og ”selvhjælps-grupper” samt ”væresteder”. Det er også nogle af de akti-viteter, som flere kommuner har oplyst om under ”andre”aktiviteter.Derudover nævnes projekter inden for menighedspleje oggenbrugsforretninger med humanitære formål. Der er des-uden en del kommuner, der støtter aktiviteter, hvor sport,motion, krop og sundhed indgår som væsentlige elementer.
Der kan også være tale om støtte til specifikke foreningersom boligforeninger, diabetesforeninger, veteranforeningfor soldater, foreninger for bøsser og lesbiske eller særligesamt enkeltstående arrangementer som kulturweekender ogsociale arrangementer.Kommunernes oplysninger giver generelt et billede af enbred og mangfoldig frivillig indsats, der retter sig modmange forskellige målgrupper.
den gennemsnitlige økonomiske støtte tilfrivillige aktiviteterI gennemsnit modtog den enkelte forening 23.112 kr. i støttei 2010. Det er et fald i forhold til 2009 og 2008 på ca. 8 procent,men en stigning i forhold til 2007 på 16 procent. I 2009 låden gennemsnitlige støtte pr. forening på 25.090 kr. i 2008på 25.451 kr. og i 2007 udgjorde den 19.944 kr. pr. forening,jf.figur 3.1.
tabel 3.1Målgrupper for det kommunalt støttede frivillige arbejde i 2010.antalProcentsamletstøttebeløbi 1.000 kr.28.772.09812.030.5042.645.1266.450.4819.065.7881.126.6337.826.0229.086.27910.082.5172.089.8911.501.852776.06723.018.542støttebeløbi procent
Ældrebørn, unge og familierKvinder eller mænd i krisehandicappedemisbrugere eller tidligere misbrugerehjemløsesindslidendesygdomsgrupperflygtninge / indvandrereensommeofre for vold eller seksuelle overgrebPårørende til ovennævnte grupperandre
1.95652198403143261917562631294054373
3911283141553118
2511268178921120
18
l
de støttede frivillige foreninger
De aktiviteter, der retter sig mod misbrugere og tidligeremisbrugere, modtog i gennemsnit mest i støtte i 2010. Detvar samme tendens, der var gældende i 2009 og 2007. Dengennemsnitlige støtte pr. forening vedrørende misbrugereog tidligere misbrugere blev i 2010 imidlertid næsten halve-ret i forhold til bevillingerne i 2009.
Mange af de foreninger, hvor aktiviteterne primært rettersig mod et mindre antal personer i forhold til den samledemålgruppe for det frivillige arbejde, modtager generelt merei støtte end gennemsnittet.
figUr 3.1Den gennemsnitlige støtte til frivillige foreninger fordelt efter målgrupper. 2007 til 2010.
misbrugere eller tidligere misbrugere
andre
hjemløse
sindslidende
flygtninge/indvandrere
ofre for vold eller seksuelle overgreb
Kvinder eller mænd i krise
børn, unge og familier
ensomme
handicappede
Ældre
Pårørende til ovenfor nævnte grupper
sygdomsgrupper
02007
202008
402009
602010
80
100
120
1401000-kr.
Note: De stiplede linjer angiver gennemsnittet pr. projekt pr. år på landsplan. Gennemsnittet udgjorde i 2010 23.112 kr. pr..projekt, i 2009 25.090 kr., i 2008 25.451 kr. og 19.944 kr. i 2007
de støttede frivillige foreninger
l
19
Det gælder især misbrugere og tidligere misbrugere samthjemløse. Men også foreninger, der retter sig mod sindsli-dende samt kategorien ”andre”, modtager større tilskud endgennemsnittet. Dette gælder i lidt mindre omfang kvinderog mænd i krise, flygtninge/indvandrere og ofre for vold ellerseksuelle overgreb.Omvendt er den støtte, der tildeles de enkelte foreninger for ældre, børn, unge og familier samt handicappede og syg-domsgrupper i gennemsnit mindre end støtten til de øvrigefrivillige aktiviteter. De aktiviteter, som modtog de lavestegennemsnitlige beløb i 2009, var projekter for pårørende,ældre og for sygdomsgrupper.
har projekterne tidligere modtaget støt-tet efter § 18?Der er stigende tendens til, at de foreninger, der får bevilli-get støtte til det frivillige arbejde, er foreninger, der tidligerehar modtaget støtte. I 2010 var 85 procent af de foreninger,der modtog støtte, foreninger, som også tidligere har fåetstøtte. I 2009 var det tilfældet for fire ud af fem foreninger.Den samme fordeling kunne ses i 2008,jf. tabel 3.2.
tabel 3.2Andel af foreninger, der tidligere har modtaget § 18-midler
2007Procenthar tidligere modtaget § 18-midlerhar ikke tidligere modtaget § 18-midleri alt7327100
2008Procent8020100
2009Procent8020100
2010Procent8515100
Note: 2010-tallene bygger på svar fra 95 kommuner.
20
l
de støttede frivillige foreninger
*bilag
sammenfatning
l
21
bilag 1statistikkens baggrUndog metodebaggrUnd og metodeDet er efter aftale med det daværende Socialministeriet (nuSocial- og Integrationsministeriet) besluttet, at Ankestyrel-sen opretter en statistik om det frivillige sociale arbejde, derskal erstatte de årligt tilbagevendende survey-undersøgelser.Baggrunden for etableringen af en statistik er især, at deoplysninger, som Ankestyrelsen for 2010 og fremover skalindsamle om det frivillige sociale arbejde, i det væsentligsteer basisoplysninger om ressourcer, herunder økonomi. Dissespørgsmål har været tilbagevendende i de senere år, og detforventes, at de skal gentages for at gøre det muligt at følgeudviklingen i støtten til det frivillige sociale arbejde over tid.For kommunerne vil dette betyde større gennemskuelighed iindberetningerne, dels fordi indberetningen om det frivilligesociale arbejde i høj grad skal gentages fra år til år, og delsfordi oplysningerne om indberetningerne vil være frit tilgæn-gelige hele året. Indberetningerne vil også blive mindre ar-bejdskrævende, idet statistikken nu indeholder færre spørgs-mål end de tidligere årligt tilbagevendende undersøgelser.Rammerne for § 18-statistikken er blevet besluttet af enarbejdsgruppe bestående af Frivilligrådet, KommunernesLandsforening samt det daværende Socialministeriet (nuSocial- og Integrationsministeriet). De indhentede data erindsamlet på baggrund af en landsdækkende spørgeskema-undersøgelse.
spørgeskemadelenAnkestyrelsen udsendte 11. april 2011 et spørgeskema tillandets kommuner. Herefter er de kommuner, der ikke over-holdt svarfristen, blevet rykket for oplysninger både via mailog ved telefoniske henvendelser. De sidste besvarelser ersendt til Ankestyrelsen sensommeren 2011.Undersøgelsen indeholder svar fra 96 kommuner og besva-relsesprocenten er 98. Ankestyrelsen har imidlertid supple-ret spørgsmålet om udbetalt § 18-støtte med oplysninger fraDanmarks Statistik, og besvarelsesprocenten vedrørendedette spørgsmål er på den baggrund 100.Det er ikke alle kommuner, der har svaret på samtlige spørgs-mål, og det er heller ikke alle kommuner, der nødvendigvisskal besvare samtlige spørgsmål. Derfor kan antallet afsvarkommuner variere i rapportens tabeller og figurer. Antal-let af besvarelser kan aflæses i forbindelse med de enkeltetabeller mv.I flere tabeller er opdelingen af kommunerne mv. videreførtfra tidligere redegørelser om det frivillige sociale arbejde forat lette en eventuel sammenligning, jf. eksempelvis tabel 2.1.om udviklingen i udbetalt § 18-støtte og modtaget statstil-skud. Amternes udbetalte støtte og modtagne statstilskud erPL-reguleret frem til 2005.I de tilfælde, hvor kommuner ikke har besvaret spørgsmåletom den årligt udbetalte støtte, er beløbene suppleret medoplysninger fra regnskabssystemet. I 2007 - 2010 er der taleom konto 5.99.003. For året 2005 er der dog for enkelte kom-muner anvendt de kommunefordelte beløb fra statstilskud-det.I nogle af tabellerne har decimalafrundinger medført, atprocenten ikke summer til 100.
hent selv oplysninger i tal fra ankestyrelsenSom noget nyt vil det nu være muligt for den enkelte kom-mune, forening eller journalist at hente kommunefordelteoplysninger om det frivillige sociale arbejde på Ankestyrel-sens hjemmeside: www.ast.dk, søg: Tal fra Ankestyrelsen,Frivilligt socialt arbejde.Her er det fra i år muligt at finde en række oplysninger omdet frivillige sociale arbejde, der kan overføres til egen pceller udskrives. Oplysningerne kan sammensættes og ud-trækkes efter eget valg, og de kan vises grafisk eller som tal itabeller i flere formater.De data, der er tilgængelige for offentligheden i Tal fra Anke-styrelsen, er oplysninger, der er indhentet via den landsdæk-kende spørgeskemaundersøgelse.
Udgifterne til det frivillige sociale arbejdeUndersøgelsen beskriver blandt andet kommunernes tilskudtil det frivillige sociale arbejde. Nogle kommuner har ikkeindsendt alle de ønskede økonomioplysninger. For at få etfuldt dækkende billede af den udbetalte støtte til forenin-gerne har Ankestyrelsen derfor i enkelte tilfælde anvendtoplysninger fra Statistikbanken i Danmarks Statistik vedrø-rende enkelte kommuner. Disse supplerende oplysninger erhentet fra konto 5.99.003 i budget- og regnskabssystemet,Frivilligt socialt arbejde.
22
l
bilag
I de kommuner, hvor udgiftsniveauet i Danmarks Statistikvarierede mest i forhold til de oplysninger, Ankestyrelsen harmodtaget, har vi sendt individuelle e-mails til de pågældendekommuner med henblik på verificering af oplysningerne. Inogle tilfælde har Ankestyrelsen også rettet telefonisk hen-vendelse til kommunerne, især for eventuelt at korrigereøkonomioplysninger om § 18-støtten i 2010. I alle tilfælde harkommunerne bekræftet, at de oplysninger, som er tilsendtAnkestyrelsen, er korrekte.De kommunefordelte opgørelser over støtten til det frivilligesociale arbejde i 2010 fremgår af kort 1 og bilag 2. Ved sammen-ligning af de enkelte kommuners støtte til det frivillige socialearbejde i bilag 2 skal der gøres opmærksom på, at retningslin-jerne for kontering af udgifterne til frivilligt socialt arbejdeindebærer en vis frihed for kommunerne. Kommunerne kan så-ledes vælge at opføre udgifterne til for eksempel frivilligcentreunder konto 5.99.003, hvilket vil sige frivilligt socialt arbejdeefter servicelovens § 18, eller de kan vælge at placere udgifter-ne på andre konti, hvor det lokalt findes hensigtsmæssigt.Det betyder, at den direkte sammenligning af kommunernesstøtte til det frivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18må tages med denne form for forbehold. Hen imod halvdelenaf kommunerne har eksempelvis et eller flere frivilligcentre ikommunen, hvor konteringen således kan variere.
de støttede aktiviteterDet har ikke været muligt at indsamle alle oplysninger omsamtlige støttede foreninger i 2010. Kommunerne har oplystom 5.161 frivillige sociale aktiviteter. Heraf har kommunerneoplyst om 4.953 bevillinger til frivillige foreninger og den §18-støtte, de modtog i 2010, fordelt efter de målgrupper, for-eningerne retter sig mod.I 2007 oplyste kommunerne, at det samlede antal foreningeri landet, der modtog støtte, var ca. 6.300. De frivillige forenin-ger, som kommunerne har oplyst om i 2010, antages på denbaggrund at udgøre ca. 80 procent af de samlede støttedeforeninger. De ca. 5.000 foreninger, som kommunerne harbelyst med hensyn til blandt andet målgrupper, vurderes atvære tilstrækkeligt grundlag til at give et retvisende billede affordelingen af støtten mellem de forskellige målgrupper.
bilag
l
23
bilag 2Udbetalt støtte, bloktilskUd mv. 2010
Område
Udbetalt §18-støttei 1000 kr.142.54639.37417.8404.023548461822.8776191031.3383065075991.1515221741.1191392282988581.6362372733563954312881.116849
Bloktilskudi 1000 kr.148.40444.62814.1002.4481.3441.0083121.7761.6925647568281.4041.2961.3561.0686841.0563129125401.0321.7041.2006121.3929601.1648641.0441.200
§ 18-støtte iprocent afbloktilskud96881271644146261623718177373646854926106452555839620452641373310771
Øvrig støtte i1000 kr.1)61.67517.07310.000-480356171-1.387--3051671.936350549-52131-414---406------
Indbyggere i20102)5.534.6371.680.170528.20896.71847.65233.79513.56471.05264.10221.29626.55627.73049.72447.66452.23736.23320.60640.38314.04538.23224.08939.22661.14347.47324.37854.44441.51344.18231.07740.69442.154
Hele landetRegion Hovedstaden101147151153155157159161163165167169173175183185187190201210217219223230240250260270400KøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundHalsnæsGribskovBornholms kommune
24
l
bilag
Område
Udbetalt §18-støttei 1000 kr.15.7992766052.120793391.0533902.3201.2511.7392793032551.1171.887938849Udbetalt §18-støttei 1000 kr.36.8068275901.5992553585.6421.8886992551201.2469112.8827683.8721641.1216891.0701.4205.2415.190
Bloktilskudi 1000 kr.22.3441.2361.5722.0525289361.8969361.3808642.2085887926481.5362.1361.7641.272Bloktilskudi 1000 kr.32.6409961.1281.3926248765.2201.5727924081921.5486962.0881.1403.192841.3201.1641.6681.3802.3402.820
§ 18-støtte iprocent afbloktilskud712238103153656421681457947383973885367§ 18-støtte iprocent afbloktilskud113835211541411081208862638013113867121195855964103224184
Øvrig støtte i1000 kr.1)5.574--1.320-603519----63485182509948945-Øvrig støtte i1000 kr.1)21.698---2.2002959.956-145--643-2.3085781.300-2.0752211.977---
Indbyggere i20102)820.56447.82657.12581.94720.88233.03069.55035.30649.26532.58477.47521.93129.52226.79446.98481.11262.91246.319Indbyggere i20102)1.200.27737.66142.05452.08523.77031.690188.77758.99829.63813.5106.67956.34626.16076.43939.710115.1143.21950.37842.76859.97849.84989.071106.383
1085253259265269306316320326329330336340350360370376390
Region SjællandGreveKøgeRoskildeSolrødOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorøLejreLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgOmråde
1083410420430440450461479480482492510530540550561563573575580607621630
Region SyddanmarkMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaKoldingVejle
bilag
l
25
Område
Udbetalt §18-støttei 1000 kr.39.2781.7532.8331.4525624118034726633361.9751.2101421.50516.3306881.5711.0302.5832.959Udbetalt §18-støttei 1000 kr.11.2886851.3096371.757583436578066713.1071.033
Bloktilskudi 1000 kr.33.0842.2442.2321.5006126241.0681.0561.1765642.5562.2921201.4168.1241.0681.5361.1881.2962.412Bloktilskudi 1000 kr.15.7086361.2489601.7521.068727441.1401.0325.2201.836
§ 18-støtte iprocent afbloktilskud119781279792667545566077531191062016410287199123§ 18-støtte iprocent afbloktilskud721081056610055608871656056
Øvrig støtte i1000 kr.1)15.5151.818200500----78-1.431230-2627.730-1.2343391.145547Øvrig støtte i1000 kr.1)1.815--------1501.665-
Indbyggere i20102)1.253.99881.95785.54857.05621.79022.48341.39238.14846.52921.72194.75088.4814.01057.303306.65040.31258.43945.98248.13793.310Indbyggere i20102)579.62821.83345.29735.80462.00738.1061.96928.85242.60438.927197.42666.803
1082615657661665671706707710727730740741746751756760766779791
Region MidtjyllandHorsensHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedSkiveViborgOmråde
1081773787810813820825840846849851860
Region NordjyllandMorsøThistedBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørring
1) Økonomisk støtte, der ligger udover den, kommunerne yder efter servicelovens § 18.2) Befolkningstal 1. jan. 2010. Danmarks Statistik. Statistikbanken.I tabellen angiver ”–” uoplyste.Note: Retningslinjerne for kontering af udgifterne til frivilligt socialt arbejde indebærer en vis frihed i kommunerne. Kommunerne kan således vælge at opføre udgifter-ne til for eksempel frivilligcentre under konto 5.99.003, hvilket vil sige frivilligt socialt arbejde efter servicelovens § 18 eller de kan vælge at placere udgifterne på andrekonti, hvor det lokalt findes mere hensigtsmæssigt. Det betyder, at den direkte sammenligning af kommunernes støtte til det frivillige sociale arbejde efter servicelo-vens § 18 må tages med denne form for forbehold. Mange kommuner har eksempelvis et eller flere frivilligcentre i kommunen, hvor konteringen således kan variere.
26
l
bilag
bilag 3Udviklingen i § 18-støtteog anvendte tilskUdUdviklingen i Udbetalt støtte og anvendtetilskUd 2002 til 2010 i løbende priserI tabellen nedenfor vises i løbende priser det materiale, derligger til grund for rapportens tabel 2.1 om udbetalt støtteog statstilskud i perioden 2002 til 2010. Tabel 2.1 er i fastepriser PL2010, mens nedenstående er i løbende priser.I 2010 udbetalte kommunerne 142,5 mio. kr. i støtte til detfrivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18, hvilket iløbende priser var et fald på 2,2 mio. kr. i forhold til 2009. Deter det næsthøjeste beløb, der er udbetalt i støtte til det frivil-lige sociale arbejde i perioden 2002-2010.
København og Frederiksberg kommuner udbetalte 21,9 mio.kr. i støtte, hvilket er en stigning i forhold til 2009 på 1,0 mio.kr. De øvrige kommuner anvendte 120,7 mio. kr., som svarertil et fald på 3,1 mio. kr. i forhold til 2009.Kommunerne modtog i 2010 i alt 148,4 mio. kr. i bloktilskudfra staten til det frivillige arbejde. Kommunerne anvendtedermed 5,9 mio. kr. mindre end de modtog i statstilskud. Detsvarer til, at kommunerne under et anvendte 96 procent afbloktilskuddet.
tabel 3.3Udviklingen i udbetalt støtte og modtaget statstilskud. Løbende priser. Mio.kr.
2002
2003
2004
2005
2007
2008
2009
2010
alle kommuner (ekskl. København og frederiksberg)udbetalt § 18- støttemodtaget i statstilskudmerforbrug88,493,1-4,882,496-13,682,498,3-15,998,1101,6-3,5109,4119,3-9,9113,3124-10,7123,8130,3-6,5120,7131,9-11,2
København og frederiksberg kommuneudbetalt § 18- støttemodtaget i statstilskudmerforbrug13,713,7013,414,1-0,714,514,50,118,314,93,4alle amterudbetalt § 18- støttemodtaget i statstilskudmerforbrug11,27,63,610,57,82,810,77,92,8i altudbetalt § 18- støttemodtaget i statstilskudmerforbrug113,3114,4-1,1106,3117,9-11,6107,6120,7-13,1126,9124,82,1127,3132,8-5,5135,8137,7-1,9144,7143,90,8142,5148,4-5,910,58,32,2------------17,913,54,420,613,76,920,913,67,321,916,55,4
bilag
l
27
bilag 4spørgeskema om frivilligt socialt arbejde 2010Kommune:Kontaktperson:Telefonnummer:E-mail:
spørgsmål om støtten1.oplys det Udbetalte støttebeløb til frivilligt socialt arbejde i kr.- jf. servicelovens § 18:a. Regnskab 2010
2.
har kommUnen overført evt. UUdnyttede § 18-midler fra 2010 til 2011?Ja eller nej:
L
L
2.ahvis „ja“ i spørgsmål 2, hvilket beløb har kommUnen overført fra 2010 til 2011?Beløbet i hele kr.
2.bhvis „ja“ i spm. 2, hvad er årsagen til at kommUnen har overførtUUdnyttede § 18-midler fra 2010 til 2011?Markér det eller de relevante feltera. Manglede ansøgninger, der opfyldte opstillede kriterierb. Kvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillendec. AndetLHvis markering i „c. Andet“, oplys hvad:
LL
2.chvad anvender kommUnen de UUdnyttede § 18-midler til?Hvis kommunen har overført uudnyttede § 18-midler fra 2010 til 2011 oplys kort hvad midlerne anvendes /påtænkes anvendt til:
28
l
bilag
3.
har kommUnen i 2010 støttet indsatser eller projekter med økonomiske tilskUd, hvorfrivilligt socialt arbejde indgår som en social indsats over for Udsatte borgere?Der ønskes oplysninger om det samlede økonomiske tilskud udover den støtte, der er oplyst i spørgsmål 1 om støtte efterservicelovens § 18. Tilskuddet kan eksempelvis omfatte økonomisk støtte til korterevarende projekter, bevillinger der løberover flere år eller støtte, der ydes under kommunens enkelte forvaltningsområder / driftsområder, men også økonomiskstøtte til eksempelvis frivilligcentre. Der ønskes alene oplysninger om indsatser, hvor frivilligt socialt arbejde er involveretsom del af aktiviteten / indsatsen.Ja eller nej:
L
L
3.ahvis „ja“ i spørgsmål 3, angiv den samlede støtte for året 2010:Hvis det præcise beløb ikke kendes, kan der anvendes et kvalificeret skønBeløbet i hele kr.
3.bbeskriv kort hvilke støttede aktiviteter, der er tale om:Beskrivelse af støttede aktiviteter:
4.
har kommUnen ydet andre former for støtte end kontant økonomisk støtte i 2010(f.eks. stillet lokaler til rådighed)?Markér det relevante feltJa eller nej:
L
L
4.ahvis „ja“ til spørgsmål 4, oplys hvilke andre former for støtte end kontant økonomiskstøtte, kommUnen har ydet i 2010:Markér det eller de relevante feltera. Lokalerb. Sekretærbistandc. Støtte til annonceringd. Konsulentbistand
LLLL
e. AndetLHvis markering i „e. Andet“, angiv hvilken:
bilag
l
29
støtten fordelt på foreningerne5.hvor mange frivillige sociale foreninger modtog § 18-støtte i 2010?Antal frivillige sociale foreninger
6.
målgrUpperne i den frivillige indsatsOplys om det samlede antal foreninger inden for hver af de enkelte målgrupper og den udbetalte § 18-støtteAntal foreninger og samlet støttebeløba. Ældreb. Børn, unge og familierc. Kvinder eller mænd i krised. Handicappedee. Misbrugere eller tidligere misbrugeref. Hjemløseg. Sindslidendeh. Sygdomsgrupperi. Flygtninge/indvandrerej. Ensomme
k. Ofre for vold eller seksuelle overgrebl. Pårørende til ovennævnte grupperm. AndreHvis oplysning i „m. Andre“, angiv hvem:
30
l
bilag
7.
i hvilket omfang har aktiviteterne tidligere fået støtte via § 18:Kendes den præcise procentfordeling ikke, kan der anvendes et kvalificeret skønProcenta. Aktiviteter, der ikke tidligere har fået støtteb. Aktiviteter, der tidligere har fået støttei alt(a+b)=100 pct.100
8.
hvis kommUnen har Udpeget en særlig kontaktperson til det frivillige sociale arbejde,oplys navn og e-mail på kontaktperson:Kontaktperson:E- mail:
9.
indsamler kommUnen systematisk information om, hvilke aktiviteter der faktiskgennemføres for de bevilligede § 18-midler?Markér det relevante feltJa eller nej:
L
L
9.aindsamler kommUnen systematisk dokUmentation for bl.a. at påse, om § 18-midlerneanvendes i overensstemmelse med de ansøgninger, hvorefter midlerne er bevilliget?Ja eller nej:
L
L
eventUelle bemærkninger til besvarelsen af skemaet kan noteres her:
bilag
l
31
social- og integrationsministerietHolmens kanal 221060 København K[email protected]32støttenwww.sm.dktil det frivillige sociale arbejde
l