Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 419
Offentligt
1156596_0001.png
1156596_0002.png
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
D. 12. september 2012.Tilsendes adressater på høringslisten12. september 2012
Høring om forslag til lov om ændring af lov om social service (Kommunal-bestyrelsens tilrettelæggelse af borgernes frie valg af leverandør af hjem-mehjælp og fritvalgsbevis).Vedlagt fremsendes forslag til lov om ændring af lov om social service (Kom-munalbestyrelsens tilrettelæggelse af borgernes frie valg af leverandør af hjem-mehjælp og fritvalgsbevis).Det fremgår af kommuneøkonomiaftalen for 2013, at regeringen vil gøre detlettere for kommunerne at tilbyde borgerne frit valg af leverandør på hjemme-hjælpsområdet, og at det blandt andet skal ske ved at særreglerne på områdetfjernes. Samtidig skal borgernes ret til frit valg af leverandør fastholdes.Lovforslagets formål er at øge kommunernes frihed til at tilrettelægge af per-sonlig og praktisk hjælp og madservice efter servicelovens § 83 (hjemmehjælp)og det frie valg på baggrund af områdespecifikke overvejelser om markedsfor-hold, særlige lokale hensyn og borgernes behov.Som led i udmøntningen af kommuneøkonomiaftalen for 2013, fremsættes lov-forslag om, at servicelovens regler om kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse afborgernes frie valg af leverandør af hjemmehjælp efter lovens § 92 og bestem-melserne herom, der regulerer det frie valg i bekendtgørelse nr. 299 af 25. marts2010 og bekendtgørelse nr. 1397 af 21. december 2011, ophæves.Det foreslås videre at servicelovens § 91 ændres således, at der indføres et lov-krav om, at kommunalbestyrelsen skal skabe grundlag for, at modtagere afhjemmehjælp kan vælge mellem to eller flere leverandører af denne hjælp,
J.nr. 2012-5997
hvoraf den ene leverandør kan være kommunal. Det foreslås, at kommunalbe-styrelsen skal opfylde forpligtelsen ved som minimum ved at:1) overholde gældende udbudsregler, eller2) tilbyde modtagerne et fritvalgsbevis.Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen kan beslutte at anvende beggeordninger samtidig. Det foreslås på den baggrund, at servicebevisordningenefter servicelovens § 94 b ophæves.Ad. 1)Denne del af forslaget indebærer ikke en pligt for kommunalbestyrelsen til atanvende en udbudsmodel. Bestemmelsen skal derimod blot ses som en præcise-ring af gældende ret, hvorefter kommunalbestyrelsen er forpligtet til at sikreudbudsreglernes overholdelse, hvis den vælger at skabe grundlag for borgernesfrie valg af leverandør ved at indgå offentlige kontrakter omfattet af udbudsreg-lerne. Kommunalbestyrelsen kan f.eks. fortsat vælge at tilrettelægge borgernesfrie valg af leverandør ved en godkendelsesordning indenfor udbudsreglerne.Det betyder, at de allerede indgåede kontrakter mellem kommunalbestyrelsenog private leverandører kan fortsætte iht. kontraktens indhold efter lovensikrafttræden, idet kontrakterne fortsat lever op til de gældende udbudsregler.Ad. 2)Fritvalgsbeviset skal give borgere, der er visiteret til hjemmehjælp, adgang tilselv at udvælge og indgå aftale med en cvr-registreret virksomhed om hjælpensudførelse. I de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at en borger ikkekan benytte et fritvalgsbevis, har borgeren krav på at få hjælpen i form af etkommunalt tilrettelagt tilbud, idet kommunalbestyrelsen har forsyningsansvaret.Der ændres ikke på målgruppen for modtagere, omfattet af frit valg af leveran-dør med lovforslaget, jf. servicelovens § 93.Forslaget sendes i høring, jf. vedlagte høringsliste, og er tilgængeligt på hø-ringsportalen på www.borger.dk. Social- og Integrationsministeriet skal anmodeom bemærkninger til lovudkastet senest onsdag den 3. oktober 2012, kl. 10.00.Svar bedes sendt elektronisk til [email protected] og til[email protected].Eventuelle spørgsmål kan rettes til undertegnede på telefon 24 42 49 70 eller[email protected].
Med venlig hilsenSidse ClemmensenSpecialkonsulent
2