Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 402
Offentligt
1153745_0001.png
1153745_0002.png
Forskere i International Adoption: Jacob Ki Nielsen (29917562) og Merete Laubjerg (60126669)[email protected]/[email protected]og[email protected]København den 31. august 2012
Til Socialudvalget,Vi takker for jeres tid og opmærksomhed på Socialudvalgsmødet den 30. august, og senderhermed svar på de 2-3 spørgsmål, vi ikke nåede at besvare under mødet.

Svar til MF Karen J. Klint

(Spørgsmål: Der er jo tale om børn, der søger forældre, hvad eralternativet?).Det siges, at det er børn der søger forældre. Vi mener i den sammenhæng, at det erbemærkelsesværdigt, at det ikke er afgiverlandene/staterne som henvender sig til Danmarkfor at søge forældre til de børn der er tale om. DanAdopt (det ene af to private formidlere iDanmark) skriver på deres hjemmeside:’Det er meget vigtigt at understrege, at DanAdopt finderfamilier til børn og ikke børn til familier.’Jf. dette citat vægtlægger vi det etisk problematiske i, at det er børnene der migrerer tilfamilierne og ikke omvendt. Vi mener, som sagt, at en afprivatisering af området, som det ertilfældet i f.eks. Australien, vil betyde mere transparens i forhold til økonomiske, ideologiskeog følelsesmæssige investeringer.En af de centrale problemstillinger ved international adoption (IA) er, at samvirket af mangegode intentioner fra (alt for) mange interessenter, samlet set, har ført til et internationaltadoptionsmarked. Jf. sammenligningen af IA og køb og salg af organer imellem nord og sydså er der f.eks. i Sydkorea og Columbia i forbindelse med IA tale om (økonomisk) støtte til’den afgivende mor’ i form at indlogering, dækning af omkostninger i forbindelse medgraviditet og fødsel mv., som hun ellers selv ville skulle bekoste. Uden at sige for meget, kanman vel kalde det for en symbolsk handel. Dette bringer os videre til

Louise Schacks

spørgsmål

(om de formidlende organisationer har begået fejl).

Svar:

Fordi der generelt navigeres efter en utidssvarende etik på IA-området - dette er forså vis afspejlet i såvel lovgivning, offentlig administration som private organisationersforståelseshorisonter og praksisser - så er det svært at påpege fejl uden at zoome lidt ud ogse tingene i en større sammenhæng.Eksempel 1: I Sydkorea hvorfra der pt. adopteres ca. 20 børn om året til Danmark (se evt.Adoptionsnævnets tilsynsrapport fra Sydkorea, 2010. Rapporten kan hentes via. Nævnetshjemmeside). Børnene er født af enlige yngre kvinder og formidlet via Holt InternationalChildren’s Services. HICS er en ekspanderende non-profit organisation, der, ud fra enultrakonservativ forståelseshorisont, ’udfører Guds plan’ (se evt. den officielle HICS-hjemmeside). Vi mener, at kvinder der bliver indlogeret på f.eks. HOLT Suwon shelter forpregnant women, som også støttes økonomisk af DanAdopt, kommer til at oparbejdesymbolsk gæld og indirekte økonomisk gæld til HICS (og indirekte til DanAdopt). Da eninternational adoption indbringer 5-10 gange så meget som en national adoption, formodervi, at HICS har en interesse i at opretholde IA, evt. som indtægtskilde i etablering ogudvikling af andre ’hjælpe’programmer. Dette ses også i AC-Børnehjælps (den anden af deto adoptionsformidlende organisationer) ’hjælpe’programmer til bl.a.Burkina Faso.Eksempel 2: Et eksempel med udgangspunkt i Adoptionsnævnets tilsynsrapport af 2010 (s.35) der både afspejler underkendelse af adoptionen som en migration, idet det kaldes for en’hjemtagelse’ og det etisk problematiske i misinformering af de involverede parter særligt debiogenetiske mødre, men også adoptanterne:
1
’Da ’Statement of Release for adoption’ ikke udgør dokumentation for, at barnet efter sydkoreansk reter bortadopteret til konkrete danske adoptanter, men alene er de sydkoreanske myndighederssamtykke til, at ’the adoption of the said child through the Danish Society for InternationalAdoptions’, gennemføres adoptionen først efter at barnet er hjemtaget, og adoptionen er gennemført imodtagerlandet. Ifølge den koreanske centrale myndighed har de biologiske forældre derforprincipielt ret til at fortryde frigivelsen, indtil adoptionen er endelig gennemført i Sydkorea.Holt informerer dog ikke de biologiske forældre fuldt ud om dette. Holt oplyser de biologiske forældre,at de kan fortryde deres beslutning om at bortadoptere barnet, indtil barnet er rejst ud af Sydkorea.Umiddelbart informeres de danske ansøgere heller ikke om, at de biologiske forældre reelt set kantilbagekalde deres samtykke til bortadoption helt indtil sagen er endelig afsluttet i Sydkorea, efterbarnet er hjemtaget.’Eksempel 3: Der formidles børn fra Etiopien, hvis forældre er smittet med HIV, også selvomforældrene igennem passende medicinering godt ville kunne tage sig af børnene. Vi mener,at dette afspejler en dobbeltstandard særligt i lyset af et stillet lovforslag om, at HIVsmittede/AIDS-ramte danskere gerne må adoptere, fordi sygdommen nu kan behandles - såkunne man jo lige så godt behandle de "biogenetiske" forældre i senderlandene, således atde kunne beholde børnene, og børnene kunne forblive hos deres oprindelige forældre. Detteville samtidig være en etisk bedre ordning.Eksempel 4: Midlertidigt anbragte børn på børnehjem formidles på baggrund af midlertidigøkonomisk ustabilitet eller skilsmisse.Ovenstående er blot nogle få eksempler, som vi mener, afspejler IA som et indviklet net afinteresser, ideologier, investeringer og økonomiske flows. Samlet set mener vi, at det kalderpå en helt overordnet gentænkning af den guidende etik på området.

Svar til MF Eyvind Vesselbo

(om IA, kidnapning af børn og human trafficking. Er der brugfor en pause i IA til Danmark).Vi mener, at der før som nu – i et ukendt omfang - fabrikeres adoptionsdokumenter medhenblik på at ændre barnets identitet for at gøre det adopterbart. I forbindelse medadoptioner fra Sydkorea formoder vi, at der, i vidt omfang, har været fabrikeretadoptionsdokumenter indtil ca. 1990. Vi formoder, at tilfælde af kidnapning af børn iforbindelse med IA til Danmark i dag er relativt sjældne. Det er vanskeligt på stående fod atsige, hvad der kan gøres her og nu, men vi mener, at det vil være hensigtsmæssigt atnedsætte en undersøgelseskomité ikke mindst med henblik på at vurdere det etiskforsvarlige i IA og undersøge om en pause ville være passende.En mulighed for bedre indblik i omfanget af human trafficking med børn og IA er at kontakteden amerikanske professor David M. Smolin, der anses for at være en førende kompetenceindenfor emnet ’child laundering’.Se for eksempel: http://en.wikipedia.org/wiki/David_M._SmolinI er velkomne til at kontakte os med yderligere spørgsmål.Med venlig hilsenMerete Laubjerg og Jacob Ki Nielsen
2