Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 399
Offentligt
1152885_0001.png
1152885_0002.png
1152885_0003.png
1152885_0004.png
1152885_0005.png
Social- og IntegrationsministerietKoncernøkonomiJ.nr. 2012-lnn
24. august 2012
NotatomSocial- og Integrationsministeriets bidrag til FFL131. IndledningDette notat beskriver Social- og Integrationsministeriets samlede bidrag tilforslag til finanslov for finansåret 2013 (FFL13), herunder Social- og Integrati-onsministeriets lovbundne udgifter, puljer og tilskud samt Social- og Integrati-onsministeriets almindelige drift.De samlede bevillinger under Social- og Integrationsministeriets ressort påFFL13 udgør i alt 143.119,3 mio. kr.,jf. tabel 1.Tabel 1. Bevillinger for Social- og Integrationsministeriets område ved FFL13FFL13(mio. kr.)*Fordeling afbevilling(procent)Ændring iforhold tilFL12(mio. kr.)**Det lovbundne områdePuljer og tilskudDriftBevilling i alt141.285,21.165,6668,5143.119,398,70,80,5100,04.776,4-527,9-12,84.235,7
* Udgifterne er opgjort i 2013 pris- og lønniveau.** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL13 opgjort i 2013 pris- og lønniveau og FL12 opgjort i2012 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne somfølge af ændret pris- og lønniveau.
Det lovbundne områdeudgør 98,7 pct. af de samlede bevillinger på Social- ogIntegrationsministeriets område. Udgifter og indtægter på det lovbundne områ-de er hjemlet ved lov eller anden bindende regel. I området indgår også reser-ver til regulering af det kommunale bloktilskud for nye regelændringer.Herudover udgørpuljer og tilskud1,2 mia. kr. eller 0,8 pct. af de samlede be-villinger.De resterede 668,5 mio. kr. eller 0,5 pct. af de samlede bevillinger vedrørerdriftaf Socialministeriets departement, styrelser og institutioner samt bevillin-ger til centre, råd og nævn mv. under ministeriets ressort.
Side1af5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@d00a7220\@[email protected]
2. Det lovbundne områdeDet lovbundne område under Socialministeriets ressort er på FFL13 budgette-ret til en udgift på i alt 141,3 mia. kr.,jf. tabel 2.Tabel 2. Det lovbundne område for Social- og IntegrationsministerietFFL13(mio. kr.)*Fordeling afbevilling(procent)Ændring iforhold tilFL12(mio. kr.)**15.11. Centralstyrelsen (DUT-reserve mv.)15.15. Den centrale refusionsordning mv.15.19. Christiansø15.21. Børnetilskud15.23. Andre ydelser til børn15.31. Individuel boligstøtte15.41. Anden kontanthjælp15.43. Hjælp til flygtninge15.44. Udgifter i forbindelse med børns pleje15.45. Udgifter til pleje af personer15.47. Efterlevelseshjælp15.72. Forsorgshjem15.78. Integrationsindsats og repatriering15.81. Folkepension15.85. Personlige tillæg til pensionister15.88. Overførsler fra Den Sociale Pensionsfond15.89. FørtidspensionDet lovbundne område i alt-9,21.993,86,92.359,3555,29.028,5172,7401,71.075,9140,42,1504,8526,2113.752,4864,3-12.410,022.320,2141.285,20,01,40,01,70,46,40,10,30,80,10,00,40,480,50,6-8,815,8100,0-59,7366,50,1116,1-36,8353,2-14,092,5-34,1-26,30,6-4,0-9,94.600,517,9-430,0-156,24.776,4
* Udgifterne er opgjort i 2013 pris- og lønniveau.** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL13 opgjort i 2013 pris- og lønniveau og FL12 opgjort i2012 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne somfølge af ændret pris- og lønniveau.
Folkepensionenogførtidspensionenudgør henholdsvis 80,5 pct. og 15,8 pct. afde samlede lovbundne (netto)udgifter under Social- og Integrationsministeriet.Individuel boligstøtteudgør 6,4 pct. af de samlede lovbundne (netto)udgifter.Langt hovedparten af den individuelle boligstøtte omfatter boligydelse til pen-sionister.Endelig skal opmærksomheden henledes påDen centrale refusionsordning,hvorefter staten medfinansierer visse kommunale udgifter til hjælp og støtte tilpersoner under 67 år. Den centrale refusionsordning udgør 2,0 mia. kr. eller 1,4pct. af de samlede lovbundne (netto)udgifter.Skønnet på FFL13 for det lovbundne område under Socialministeriets ressort er4,8 mia. kr. højere end bevillingen på FL12. Som væsentlige årsager til dennestigning kan nævnes:
Side 2 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@d00a7220\@[email protected]
FolkepensionFor folkepensionen forventes en stigning i udgiftsniveauet fra FL12 tilFFL13 på 4,6 mia. kr. Denne udgiftsstigning skal ses i lyset af den demo-grafiske udvikling i Danmark, som indebærer et stigende antal folkepensi-onister. Derudover vil den gennemsnitlige udgift pr. folkepensionist ogsåvære højere i 2013 som følge af forhøjelsen af satserne fra 2012-niveau til2013-niveau.Individuel boligstøtteUdgiftsskønnet for individuel boligstøtte er 353,2 mio. kr. højere påFFL13 end ved FL12. Stigningen skyldes en kombination af højere gen-nemsnitlig ydelse og en stigning i antallet af modtagere.Den centrale refusionsordningUdgiftsskønnet for den centrale refusionsordning er påvirket af flere mod-satrettede effekter, men forventes samlet set at ligge højere i 2013 end vedFL12, svarende til et merforbrug på 366,5 mio. kr. Efter den centrale refu-sionsordning ydes der refusion til kommunerne i særligt dyre enkeltsager,hvor udgifterne til hjælp og støtte efter serviceloven til en enkelt personoverstiger et vist niveau. Fra 1. september 2012 indføres der særskilte re-fusionsgrænser i sager, der vedrører børn under 18 år, og unge der modta-ger efterværn. Samtidig får kommunerne mulighed for at få refusion for desamlede udgifter til foranstaltninger efter serviceloven, hvis fire eller flerebørn fra samme husstand er anbragt. Disse regelændringer medfører mer-udgifter, som dog delvist modsvares af, at det generelle træk på refusions-ordningen forventes at blive mindre i 2013 end i 2012. Denne antagelsebygger på kommunernes refusionsanmeldelser i 2011 og 2012.Overførsler fra Den Sociale PensionsfondDer skønnes på FFL13 en merindtægt på Social- og Integrationsministeri-ets finanslovsparagraf (intern statslig overførselsindtægt) fra Den SocialPensionsfond på 430,0 mio. kr. i forhold til FL12. Overførslerne fra DenSociale Pensionsfond er bestemt ved lov og følger direkte udgifterne tilpensioner mv. inkl. boligydelse til pensionister, varmetillæg og helbreds-tillæg. Da disse udgifter stiger, øges trækket på Den Sociale Pensionsfond.
3. Puljer og tilskudSocialministeriet administrerer, fordeler og udbetaler en lang række puljer ogtilskud. De samlede statslige nettoudgifter til puljer og tilskud under Social- ogIntegrationsministeriets ressort udgør 1.165,6 mio. kr. på FFL12,jf. tabel 3.Hovedparten af de puljer og tilskud, som Social- og Integrationsministerietadministrerer, er et resultat af udmøntningen af satspuljen.Udgifterne til puljer og tilskud er 527,9 mio. kr. lavere end de tilsvarende ud-gifter ved FL12. Dette skal ses i lyset af, at satspuljerne på Social- og Integrati-onsministeriets del af FFL13 alene omfatter puljer fra tidligere år. Udmøntnin-gen af satspuljen for 2013 finder sted som led i finanslovsforhandlingerne iefteråret 2012. Når alle finansforhandlingerne er afsluttet, fremsættes der et
Side 3 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@d00a7220\@[email protected]
ændringsforslag til forslag til finanslov for 2013, herunder også resultatet afårets satspuljeforhandlinger.Tabel 3. Puljer og tilskud unders Social- og IntegrationsministerietFFL13(mio. kr.)*Fordeling afbevilling(procent)Ændring iforhold tilFL12(mio. kr.)**Social udsatte, civilsamfund og familieBørnHandicappedeÆldreIntegrationStøtte til frivillige organisationerVISOØvrigeStatslån til Udbetaling DanmarkPuljer og tilskud i alt470,2142,3112,335,283,0141,1138,842,70,01.165,640,312,29,63,07,112,111,93,70,0100,0-37,9-35,2-20,5-10,1-30,8-137,6-12,76,9-250,0-527,9
* Udgifterne er opgjort i 2013 pris- og lønniveau.** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL13 opgjort i 2013 pris- og lønniveau og FL12 opgjort i2012 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne somfølge af ændret pris- og lønniveau.
4. DriftsrammeSocialministeriets samlede driftsramme på FFL13 udgør i alt 668,5 mio. kr. Iforhold til finansloven for 2012 er der tale om en reduktion af driftsbevillingenpå 12,8 mio. kr.,jf. tabel 4.Tabel 4. Social- og Integrationsministeriets driftsrammeFFL13(mio. kr.)*Fordeling afbevilling(procent)Ændring iforhold tilFL12(mio. kr.)**DepartementetKoncernfælles funktionerAnkestyrelsen***PensionsstyrelsenServicestyrelsenSFIKofoeds SkoleRåd og NævnCentreDøvefilm VideoAndre driftsbevillingerBudgetreguleringDriftsramme i alt152,146,1126,077,8141,337,736,820,713,37,310,8-1,4668,522,86,918,811,621,15,65,53,12,01,11,6-0,2100,04,026,55,7-19,5-19,3-16,5-0,6-1,70,30-4,512,8-12,8
* Udgifterne er opgjort i 2013 pris- og lønniveau.** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL13 opgjort i 2013 pris- og lønniveau og FL12 opgjort i2012 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne somfølge af ændret pris- og lønniveau.
Side 4 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@d00a7220\@[email protected]
*** Den tidligere Familiestyrelse er fusioneret med Ankestyrelsen, og bevillingerne for de to styrelser erderfor sammenlagt under Ankestyrelsen.
Udover en bevilling på 581,0 mio. kr. til driften afSocialministeriets departe-ment, styrelser og institutioneromfatter driftsramme bevillinger på 36,8 mio.kr. til Kofoeds Skole samt 34,0 mio. kr. til centre, råd og nævn under Socialmi-nisteriets ressort. Hertil kommer en række konkrete driftsbevillinger på 10,8mio. kr. og en bevilling til Døvefilm Video på 7,3 mio. kr.Der er under Socialministeriets driftsramme indarbejdeten negativ budgetregu-leringskontopå 1,4 mio. kr. vedrørende etablering af EESSI. EESSI er et digi-taliseringsprojekt i EU-regi, som har til formål at sikre udveksling af dokumen-ter digitalt mellem medlemsstaterne og EU på det sociale sikringsområde viaElectronic Exchange of Social Security Information (EESSI). Den negativebudgetregulering afspejler den effektiviseringsgevinst, som vil opstå, når pro-jektet er afsluttet og systemet ibrugtaget.Det er oprettet en hovedkonto til koncernfælles funktioner, hvortil der er over-ført bevilling fra ministeriets institutioner.Faldet bevillingen afspejler de generelle krav til effektivisering af ministerietopgavevaretagelse, herunder omstilllingsbidrag og effektiv administration.
Side 5 af 5Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@d00a7220\@[email protected]