Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 374
Offentligt
Til: Socialudvalget,Foreningen Far skal hermed anmode om foretræde for Socialudvalget for dialog om de samfundsmæssigeudfordringer for børn og fædre på Familieansvarsområdet.SAMFUNDET I FORANDRINGVi oplever i Foreningen Far til Støtte for Børn og Forældre, at samfundet er i forandring og har været det irigtig mange år. Med stadig flere kvindelige ledere og kvinder på universiteterne sker der samtidig enpositiv forandring i familierne i Danmark. Der i dag ca. 1.5 millioner danske børn, forældre ogbedsteforældre, som lever i moderne familier og findes 37 familieformer i henhold til Danmarks Statistik jfr.vedhæftet.De fleste børn og forældre klarer sig heldigvis rigtig godt og de moderne familier har ofte samme tryghedsom hos kernefamilierne. Vi oplever i Foreningen Far fantastiske mødre og fantastiske fædre i Danmark år2012. Forældreevne handler ikke nødvendigvis længere om køn eller familieformer, men om godeforældre, som er parat til at vise god forældreevne, kærlighed og nærvær til sine børn.Foreningen Far betragter samlet set forældreområdet som en tragt.Niveau 1. Alle danske børn og forældreNiveau 2. Børn og forældre i moderne familier (1/3 af befolkningen), ca. 80% af de modernefamilier laver selv aftalerNiveau 3. Børn og forældre i moderne familier med sager i Statsforvaltningerne, ca. 20% af demoderne familierNiveau 4. Længerevarende sager, som kan sikres med korrekt indsats, ca. 5% af de modernefamilierNiveau 5. Vanskelige sager <1% af de moderne familierDer skal i et åbent, sundt og moderne samfund være lige muligheder for alle baseret på forældreevne ognærvær med børn – i stedet for køn og familieformer. Det er i henhold til ligestillingslovens kap 2 slet ikketilladt for offentlige myndigheder og anden virksomhed, at medvirke direkte eller indirekte til chikane ogforskelsbehandling i Danmark. Det er ministeriernes individuelle ansvar at sikre det ikke sker.FÆRRE FÆDRE HAR BOPÆL END I 1980Vi må konstatere, at færre fædre i dag har bopæl for børn (12,6%) end i 1980 (13,3%) i klar modstrid medsamfundsudviklingen. Vi må konstatere at Fædre der ønsker, bør eller i henhold til loven skal have bopælfor børn ofte er de sager, som behandles af offentlige myndigheder.Mange af disse fædre opgiver sagerne i klare mønstre som viser der sker misinformering af offentligemyndigheder, fejl og forskelsbehandling – eller på grund af sagsbehandlingstider på mellem 1-5 år, som erskadende for ens børn eller sagsomkostninger på 50-400.000 kr. for at føre en sag i forhold til det bedstefor ens barn. Statistik som viser aktuelle domstolsafgørelser kan ikke som nogle har forsøgt anvendes, somdokumentation for en positiv udvikling på dette område, da de fleste sager opgives på forhånd og kun demest nødvendige føres.
Vi oplever i Foreningen Far naturligvis fortsat flest mødre, som er primær omsorgsforældre for børn, påsamme vis som der fortsat er flest mandlige ledere - men der er flere fædre på banen i familierne endnogensinde og det tal vil kun stige de kommende år og sætte Systemet under pres, specielt blandthøjtuddannede og i de største byer.Det er en udvikling som vil fortsætte yderligere når familierne forhåbentlig snart får ordentlige barselsvilkårfor fædrene. Fædrene viser sig faktisk ofte at have rigtig god forældreevne og være fremragende forældre ilighed med kvinderne.Det vigtigste for barnet er far og mor.LIGE MULIGHEDER FOR ALLEDer er i dag klare mønstre og statistik som viser, at der går noget galt hos de offentlige myndigheder, fordisamfundet forandre sig hurtigere end lovgivning og praktiseringen i hverdagen – og fordi der manglerkvalitetssikring i et System som evaluere sig selv.-------Fædre modtager ikke offentlig information om deres børn på samme vis som mødreFærre fædre har i dag bopæl for børn end i 1980 jfr. Danmarks StatistikFædre som i dag kan, bør og i henhold til loven skal have eksempelvis bopæl for børn er ofte sagerder behandles af offentlige myndighederFædre står uden reele barselsrettigheder ved uenighedAlene den ene forælder (88% kvinde) modtager alle offentlige ydelser 100% (familieydelse,boligsikring, forhøjet SU) selv ved udvidede samværsordninger og deleordningerMisinformering, fejl og forskelsbehandling sker ofte og misbruges dagligt af forældre og advokater– det er aldrig undersøgt!Flytning væk fra barnets nærmiljø og tryghed får lov til at ske baseret på køn - i stedet for fornuftfor barnet
Det relevante er at der er lige muligheder for alle baseret på relevante vurderingskriterier for barnet, somf.eks. nærvær, forældreevne, sundhed, ærlighed, ansvarslighed – og vi bliver langt bedre til at vurdere ogkvalitetssikre dette hos de offentlige myndigheder, herunder statsforvaltningerne, kommunerne,domstolene og hos de børnesagkyndighed fordomsfrit.Vi må være opmærksomme på de mønstre der er i længerevarende sager sammenstillet med det forhold,at advokaternes belønningsstrukturer er modsat rettet ønsker hos børn, forældre og myndighederne omhurtig, ærlig og korrekt sagsbehandling. Advokaternes rolle og belønningsstrukturer har betydning.Forældrene skaber ofte ikke de længerevarende sager uden rådgivning.Det fornuftige i dag er formentlig, at tænke danske familier positivt i tre hovedgrupper.•••Børn der lever sammen med forældrene (gift, samliv, enlige), fuld ligeværdighedBørn der lever i udvidet samværsordning (9/5, 8/6 eller 7/7), fuld ligeværdighed (50%/50%fordeling af rettigheder)Børn der lever i mindre samværsordninger, bopælsforældre bør måske have fordele her fortsat!
Forældre der lever sammen må sidestilles i lovgivning og praksis. Forældre der lever med helt almindeligeudvidede samværsordninger, hvor begge forældre deltager må sidestilles forældrene imellem, så der ersamme informering, sagsbehandlingstid, juridiske vilkår og økonomi. Der er i dag milevid forskel mellem
forældrenes rettigheder og det skaber offentlige sager og misbrug af offentlige ressourcer imod sundfornuft og det bedste for børnene.Offentlige myndigheder vil kun blive sat under øget pres i fremtiden, såfremt der ikke handles på detteområde nu. Det har allerede i dag store omkostninger for en gruppe af danske forældre og børn. De flestesager opgives alene på grund af sagsbehandlingen og det er bekymrende for børnene.POSITIV LØSNINGVi står som samfund overfor et par udfordringer på området for moderne familier.1. Bedre informering af forældrene2. Hurtigere sagsbehandling med kvalitetssikring3. Markant indsats mod misinformering af offentlige myndigheder, fejl og forskelsbehandlingHertil kommer en lovreform på forældreansvarsområdet i forhold til de mange forskellige love ogministerier, som sidder med forældreområdet i dag. Det er her vi kan gøre en markant forskel for alledanske børn og forældre samtidig med at vi husker på, at hverken mødre eller fædre kan gå på vandet.Med venlig hilsenJesper Lohse, FormandForeningen Far til Støtte for Børn og ForældreMobil 26229730