Skatteudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12, Beskæftigelsesudvalget 2011-12
SAU Alm.del Bilag 319, SOU Alm.del Bilag 359, BEU Alm.del Bilag 280
Offentligt
Udkast
Forslagtil
Lov om ændring af lov om social pension(Forhøjelse af supplerende pensionsydelse og pensionstillæg til folkepensionister)
§1I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1005 af 19. august 2010, som ændret ved lov nr. 1603 af22. december 20101, lov nr. 1386 af 28. december 2011, og § 1 i lov nr. 326 af 11. april 20122, foretagesfølgende ændringer:
1.§ 49, stk. 1,affattes således:”§ 49.Ved fastsættelse af pension anvendes følgende beløb:1) Grundbeløb efter § 12 udgør 69.648 kr. årligt.2) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for grundbeløb efter § 27, stk. 5, udgør 295.900 kr.3) Pensionstillæg efter § 12 udgør for enlige 72.336 kr. årligt og for gifte og samlevende 34.968 kr. årligt.Pensionstillægget forhøjes med 375 kr. i 2015 og med 375 kr. i 2016.4) Fradragsbeløbet i den opgjorte indtægt for en ægtefælle eller samlever, som ikke modtager social pension,jf. § 29, stk. 5, 1. pkt., udgør halvdelen af dennes indtægt op til 204.300 kr.5) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for pensionstillæg efter § 29, stk. 7, udgør 65.300 kr. for enlige og131.000 kr. for gifte og samlevende.6) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for personligt tillæg og helbredstillæg efter § 29, stk. 8, udgør 18.800kr. for enlige og 37.200 kr. for gifte og samlevende.7) Formuegrænsen for tildeling af helbredstillæg efter § 14 a udgør 78.900 kr.8) Førtidspension efter § 16 udgør for enlige 208.176 kr. årligt og for gifte og samlevende 176.952 kr. årligt.9) Fradragsbeløbet i den opgjorte indtægt for ægtefælle eller samlever, som ikke modtager social pension, jf.§ 32 a, stk. 4, udgør 176.952 kr.10) Fradragsbeløbet i det samlede indtægtsgrundlag for førtidspension efter § 32 a, stk. 7, udgør 70.900 kr.for enlige og 112.400 kr. for gifte eller samlevende.11) For en ægtefælle eller samlever, der er pensionist, kan der maksimalt indgå 348.500 kr. i indtægtsgrund-laget. For en ægtefælle eller samlever, der ikke er pensionist, kan der maksimalt indgå 230.500 kr. i ind-tægtsgrundlaget.12) Minimumsbeløb for udbetalt pension efter § 31, stk. 4, udgør 1/40 af grundbeløbet.13) Minimumsbeløb for udbetalt pension efter § 32 c, stk. 2, udgør 1/40 af førtidspensionen.14) Bidraget til den supplerende arbejdsmarkedspension, jf. § 33 b, udgør 5.760 kr. årligt.”.
2.§ 49, stk. 3,affattes således:”Stk. 3.De beløb, der er nævnt i stk. 1 samt §§ 69-72, reguleres én gang årligt den 1. januar med satsregu-leringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Reguleringen af de beløb, der er nævnt i stk. 1, sker12
Lov nr. 1386 trådte i kraft den 1. januar 2012. Lovens § 1, nr. 2-11 træder i kraft den 1. januar 2014Lov nr. 326 træder i kraft den 1. oktober 2012. Lovens § 1 træder i kraft den 1. marts 2013
første gang den 1. januar 2014. Reguleringen af de beløb, der er nævnt i §§ 69-72 sker første gang den 1.januar 2002.”.
3.I§ 72 d, stk. 1,ændres: ”10.000 kr.” til: ”15.900 kr.”
4.I§ 72 d, stk. 8, 2. pkt.ændres ”den 1. januar 2009” til: ”den 1. januar 2014”.
§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund for forslaget2. Lovforslagets indhold2.1. Satser i lov om social pension2.1.1 Gældende regler2.1.2. Forslagets indhold2.2. Forhøjelse af pensionstillæg til folkepensionister2.2.1. Gældende regler2.2.2. Forslagets indhold2.3. Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse (ældrecheck)2.3.1. Gældende regler2.3.2. Forslagets indhold2.4. Ikrafttræden3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund for forslagetRegeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti har den 22. juni 2012 indgået aftale om en skattere-form, der skaber ny vækst og flere jobs, og som forøger gevinsten ved at være i arbejde. Med henblik på atsikre den sociale balance i skattereformen foreslås det bl.a., at den supplerende pensionsydelse (ældrecheck-en) forhøjes med 4.500 kr. årligt, og at pensionstillægget forhøjes med 750 kr. årligt. Der henvises til detsamtidig fremsatte lovforslag [L .. af .. august 2012 om …]2. Lovforslagets indhold2.1. Satser i lov om social pension)2.1.1 Gældende reglerEfter de gældende regler er beløb i § 49, stk. 1, angivet i 2001 PL. § 49, stk. 1, nr. 7 er angivet i 2010 PL.2.1.2. Forslagets indholdDet foreslås af lovtekniske og forenklingsmæssige grunde, at ændre beløb i § 49, stk. 1, i lov om socialpension, således at beløbene angives i 2013 PL.2.2. Forhøjelse af pensionstillæg for folkepensionister2.2.1.Gældende reglerEfter gældende regler udgør pensionstillægget til folkepensionister årligt 72.336 kr. for enlige og 34.968kr. for gifte og samlevende (2013-niveau).
3
2.2.2.Forslagets indholdForslaget om at forhøje pensionstillægget indebærer, at pensionsstillægget for folkepensionister bliver for-højet med 750 kr. årligt (2013-niveau). Forhøjelsen foreslås at gælde for både enlige, gifte og samlevende.Forhøjelsen indføres gradvis gennem en forhøjelse på 375 kr. årligt pr. 1. januar 2015 og suppleres yderlige-re med 375 kr. årligt pr. 1. januar 2016. Det foreslås, at forhøjelsen af pensionstillægget reguleres 1. januar2014 og 1. januar 2015 med satsreguleringsprocenten og herefter årligt, som en del af det samlede pensions-tillæg. For førtidspensionister, der modtager førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almin-delig og almindelig førtidspension m.v. (gammel ordning), ændres pensionstillægget ikke. I stedet gives der ihenhold til aftalen om Skattereformen mulighed for at gå over til førtidspension efter lov om social pension(ny ordning). Der vil senere blive fremsat lovforslag herom.2.3. Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse (ældrecheck)2.3.1. Gældende reglerEfter gældende regler udbetales den supplerende pensionsydelse årligt i januar måned. Den maksimalesupplerende pensionsydelse på 10.000 kr. (2008-niveau) reguleres hvert år med satsreguleringsprocenten ogudgør 11.400 kr. (2013-niveau).2.3.2 Forslagets indholdDet foreslås at forhøje den supplerende pensionsydelse således, at maksimumbeløbet for den supplerendepensionsydelse hæves til 15.900 kr. (2013-niveau). Det svarer til en stigning på 4.500 kr. i forhold til satsenpå 11.400 kr. (2013-niveau). Det foreslås, at den maksimale supplerende pensionsydelse på 15.900 kr. regu-leres 1. januar 2014 og herefter årligt som hidtil med satsreguleringsprocenten.Den supplerende pensionsydelse udbetales efter størrelsen af pensionistens personlige tillægsprocent. Pen-sionistens personlige tillægsprocent påvirkes ikke af forslaget. Modtagere af den supplerende pensionsydelsekan fortsat have en likvid formue på op til 78.900 kr., og en supplerende indkomst på op til 65.300 kr. For atkunne modtage den fulde ydelse skal den supplerende indkomst forsat være under 18.800 kr. (2013 - niveau).2.4. IkrafttrædenLoven foreslås at træde i kraft 1. januar 2013.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForhøjelsen af den supplerende pensionsydelse til 15.900 kr. i 2013-niveau vil indebære årlige merudgifterfra 2013 og frem på 1.066,7 mio. kr. i 2013, 1.092,5 mio. kr. i 2014, 1.116,4 mio. kr. i 2015 og 1.139,2 mio.kr. i 2016.Forhøjelsen af pensionstillægget for folkepensionister med 375 kr. i 2015 og yderligere 375 kr. i 2016 i2013-niveau medfører årlige merudgifter til sociale pensioner på 326,4 mio. kr. i 2015 og 660,9 mio. kr. i2016 samt mindreudgifter til boligydelse på 14,0 mio. kr. i 2015 og 28,0 mio. kr. i 2016.Tabel 3.1 Økonomiske konsekvenser af ændringer i folkepensionen inklusive afledte virkninger påboligstøtte.Mio. kr. (2013-niveau)Den supplerende pensionsydelsePensionstillægBoligydelse- heraf staten- heraf kommunerne2013201420152016
1.066,7
1.092,5
1.116,4326,4-14,0-10,5-3,5
1.139,2660,9-28,0-21,0-7,0
4
Lovforslag i altHeraf statenHeraf kommunerne
1.066,71.066,7
1.092,51.092,5
1.428,81.432,3-3,5
1.772,11.779,1-7,0
Forslaget skønnes ikke at medføre administrative konsekvenser for det offentlige.Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerAnkestyrelsen, Statsforvaltningsdirektørerne, Finansrådet, Forsikring og Pension, Foreningen af Juristerved Statsforvaltningerne, KL, Udbetaling Danmark, Kommunernes Revision, Danske Handicaporganisatio-ner, Foreningen af Førtidspensionister, Dansk Socialrådgiverforening, Landsforeningen Ældre Sagen, Æl-dremobiliseringen, Det centrale Handicapråd og Socialchefforeningen.9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterØget råderum svarende til offent-lige mindreudgifter på omkring 1mia. kr. i 2023 (13-pl)IngenIngenIngenNegative konsekvenser/Merudgifter/Mindreindtægter
Økonomiske konsekvenser forstaten, regioner, kommuner ogarbejdsløshedskasserneAdministrative konsekvenser forstaten, regioner og kommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter gældende regler er beløb og satser i lovens § 49, stk. 1 angivet i 2001 (PL).Det foreslås af lovtekniske og forenklingsmæssige grunde, at alle beløb angivet i lovens § 49, stk. 1, ænd-res til 2013 (PL).
5
Efter gældende regler udgør pensionstillægget til folkepensionister årligt 72.336 kr. for enlige og 34.968kr. for gifte og samlevende (2013-niveau).Det foreslås, at pensionsstillægget for folkepensionister bliver forhøjet med 750 kr. årligt (2013-niveau).Forhøjelsen foreslås at gælde for både enlige, gifte og samlevende. Forhøjelsen indføres gradvis gennem enforhøjelse på 375 kr. årligt pr. 1. januar 2015 og suppleres yderligere med 375 kr. årligt pr. 1. januar 2016.Det foreslås, at forhøjelsen af pensionstillægget reguleres 1. januar 2014 og 1. januar 2015 og herefter årligtsom en del af pensionstillægget.Til nr. 2.Efter de gældende regler er lovens beløb nævnt i § 49, stk. 1 samt i §§ 69-72 angivet i 2001 PL.Det foreslås, at beløb nævnt i § 49, stk. 1, reguleres første gang den 1. januar 2014, da beløbene er foreslåetfastsat i 2013 (PL), jf. bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 3-4Efter gældende regler udbetales den supplerende pensionsydelse årligt i januar måned. Den maksimalesupplerende pensionsydelse på 10.000 kr. (2008-niveau) reguleres hvert år med satsreguleringsprocenten ogudgør 11.400 kr. (2013-niveau).Det foreslås, at maksimumbeløbet for den supplerende pensionsydelse hæves til 15.900 kr. (2013-niveau).Det svarer til en stigning på 4.500 kr. i forhold til satsen på 11.400 kr. Det foreslås, at den maksimale supple-rende pensionsydelse på 15.900 kr. reguleres 1. januar 2014 og herefter årligt.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger pkt. 2.3.2.Til § 2Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.
6
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.1005 af 19. august 2010, som ændret ved lov nr.1603 af 22. december 2010, lov nr. 1386 af 28. de-cember 2011, og § 1 i lov nr. 326 af 11. april 2012,foretages følgende ændringer:
§ 49.Ved fastsættelse af pension anvendes føl-gende beløb:1) Grundbeløb efter § 12 udgør 51.144 kr. årligt.2) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt forgrundbeløb efter § 27, stk. 5, udgør 217.300 kr.3) Pensionstillæg efter § 12 udgør for enlige53.112 kr. årligt og for gifte og samlevende25.668 kr. årligt.4) Fradragsbeløbet i den opgjorte indtægt for enægtefælle eller samlever, som ikke modtager so-cial pension, jf. § 29, stk. 5, 1. pkt., udgør halv-delen af dennes indtægt op til 150.000 kr.5) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for pen-sionstillæg efter § 29, stk. 7, udgør 47.900 kr. forenlige og 96.200 kr. for gifte og samlevende.6) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for per-sonligt tillæg og helbredstillæg efter § 29, stk. 8,udgør 13.800 kr. for enlige og 27.500 kr. for gif-te og samlevende.7) Formuegrænsen for tildeling af helbredstillægefter § 14 a udgør 74.100 kr.8) Førtidspension efter § 16 udgør for enlige152.880 kr. årligt og for gifte og samlevende129.948 kr. årligt.9) Fradragsbeløbet i den opgjorte indtægt forægtefælle eller samlever, som ikke modtager so-cial pension, jf. § 32 a, stk. 4, udgør 129.948 kr.10) Fradragsbeløbet i det samlede indtægts-grundlag for førtidspension efter § 32 a, stk. 7,udgør 52.000 kr. for enlige og 82.600 kr. for gif-te eller samlevende.11) For en ægtefælle eller samlever, der er pen-sionist, kan der maksimalt indgå 255.800 kr. iindtægtsgrundlaget. For en ægtefælle eller sam-lever, der ikke er pensionist, kan der maksimalt
1. § 49, stk. 1, affattes således:”§ 49. Ved fastsættelse af pension anvendes følgen-de beløb:1) Grundbeløb efter § 12 udgør 69.648 kr. årligt.2) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for grund-beløb efter § 27, stk. 5, udgør 295.900 kr.3) Pensionstillæg efter § 12 udgør for enlige 72.336kr. årligt og for gifte og samlevende 34.968 kr. år-ligt. Pensionstillægget forhøjes med 375 kr. i 2015og med 375 kr. i 2016.4) Fradragsbeløbet i den opgjorte indtægt for enægtefælle eller samlever, som ikke modtager socialpension, jf. § 29, stk. 5, 1. pkt., udgør halvdelen afdennes indtægt op til 204.300 kr.5) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for pensi-onstillæg efter § 29, stk. 7, udgør 65.300 kr. forenlige og 131.000 kr. for gifte og samlevende.6) Fradragsbeløb i den opgjorte indtægt for person-ligt tillæg og helbredstillæg efter § 29, stk. 8, udgør18.800 kr. for enlige og 37.200 kr. for gifte og sam-levende.7) Formuegrænsen for tildeling af helbredstillægefter § 14 a udgør 78.900 kr.8) Førtidspension efter § 16 udgør for enlige208.176 kr. årligt og for gifte og samlevende176.952 kr. årligt.9) Fradragsbeløbet i den opgjorte indtægt for ægte-fælle eller samlever, som ikke modtager social pen-sion, jf. § 32 a, stk. 4, udgør 176.952 kr.10) Fradragsbeløbet i det samlede indtægtsgrundlagfor førtidspension efter § 32 a, stk. 7, udgør 70.900kr. for enlige og 112.400 kr. for gifte eller samle-vende.11) For en ægtefælle eller samlever, der er pensio-
7
indgå 169.200 kr. i indtægtsgrundlaget.12) Minimumsbeløb for udbetalt pension efter§ 31, stk. 4, udgør 1/40 af grundbeløbet.13) Minimumsbeløb for udbetalt pension efter§ 32 c, stk. 2, udgør 1/40 af førtidspensionen.14) Bidraget til den supplerende arbejdsmar-kedspension, jf. § 33 b, udgør 4.212 kr. årligt.Stk. 2.Ved fastsættelse af pensionen anses gifteog samlevende som enlige, hvis samlivet mellemparterne er ophævet. En person betragtes ikke somenlig, hvis pågældende efter samlivets ophævelse,jf. 1. pkt., samlever med en anden person end ægte-fællen eller partneren.Stk. 3.De beløb, der er nævnt i stk. 1 samt §§ 69-72, reguleres én gang årligt den 1. januar med sats-reguleringsprocenten, jf. lov om en satsregulerings-procent. Reguleringen sker 1. gang den 1. januar2002. Det beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 7, regule-res dog 1. gang den 1. januar 2011.Stk. 4.De beløb, der er nævnt i stk. 1, nr. 1, 3, 8,9 og 12-14, samt i §§ 69-72, afrundes til nærmestekronebeløb, der kan deles med 12. De beløb, der ernævnt i stk. 1, nr. 2, 4-7, 10 og 11, afrundes tilnærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.Stk. 5.Det beløb, der medfører, at personligt til-læg efter § 14, stk. 2, og helbredstillæg efter § 14 anedsættes med 1 pct., jf. § 31, stk. 3, beregnes somdifferencen mellem fradragsbeløbet efter § 49,stk. 1, nr. 5, og fradragsbeløbet efter § 49, stk. 1, nr.6, divideret med 100. Der beregnes et beløb forenlige og et beløb for gifte og samlevende.
nist, kan der maksimalt indgå 348.500 kr. i ind-tægtsgrundlaget. For en ægtefælle eller samlever,der ikke er pensionist, kan der maksimalt indgå230.500 kr. i indtægtsgrundlaget.12) Minimumsbeløb for udbetalt pension efter § 31,stk. 4, udgør 1/40 af grundbeløbet.13) Minimumsbeløb for udbetalt pension efter § 32c, stk. 2, udgør 1/40 af førtidspensionen.14) Bidraget til den supplerende arbejdsmarkeds-pension, jf. § 33 b, udgør 5.760 kr. årligt.”.
2.§ 49, stk. 3,affattes således:”Stk. 3.De beløb, der er nævnt i stk. 1 samt§§ 69-72, reguleres én gang årligt den 1. januar medsatsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsregule-ringsprocent. Reguleringen af de beløb, der ernævnt i stk. 1, sker første gang den 1. januar 2014.Reguleringen af de beløb, der er nævnt i §§ 69-72sker første gang den 1. januar 2002.”.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.”.
8