Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 346
Offentligt
1140829_0001.png
1140829_0002.png
1140829_0003.png
1140829_0004.png
1140829_0005.png
1140829_0006.png
1140829_0007.png
1140829_0008.png
1140829_0009.png
1140829_0010.png
1140829_0011.png
1140829_0012.png
1140829_0013.png
1140829_0014.png
1140829_0015.png
1140829_0016.png
1140829_0017.png
1140829_0018.png
1140829_0019.png
1140829_0020.png
1140829_0021.png
1140829_0022.png
1140829_0023.png
1140829_0024.png
1140829_0025.png
1140829_0026.png
1140829_0027.png
1140829_0028.png
1140829_0029.png
1140829_0030.png
1140829_0031.png
1140829_0032.png
1140829_0033.png
1140829_0034.png
1140829_0035.png
1140829_0036.png
1140829_0037.png
1140829_0038.png
1140829_0039.png
1140829_0040.png
1140829_0041.png
1140829_0042.png
1140829_0043.png
1140829_0044.png
1140829_0045.png
1140829_0046.png
Ankestyrelsens statistikker
FørtidspensionÅrsstatistik 2011
FØRTIDSPENSION
INDHOLDSFORTEGNELSESide1Tendenser 2007-20111.11.21.31.41.51.61.71.81.922.12.22.32.433.13.23.33.43.53.63.74Kommunerne tilkendte færre førtidspensioner i 2011Større andel deltager i beskæftigelsesrettede foranstaltningerI 2011 er gennemsnitsalderen for en ny førtidspensionist 45,8 årFaldende andel af ikke-vestlige indvandrere blandt nye førtidspensionisterFald i andelen af nye førtidspensionister med en psykisk diagnoseHelbredet er et centralt element i ressourceprofilenHalvdelen af de nye førtidspensionister er uden forudgående beskæftigelseFald i andel af nye førtidspensionister, der kom fra kontanthjælpKortere sagsbehandlingstid i kommunerne og længere i nævnene87 procent af afgørelserne ender med tilkendelseTo tredjedele af afgørelserne på det foreliggende grundlag ender med afslagGenoptagelse til ny vurdering fører sjældent til frakendelse af førtidspensionLæger er de primære samarbejdspartnereHvor i landet tildeles flest førtidspensioner?Flest afslag på førtidspension til de 30- 49-årigePsykisk lidelse er hoveddiagnosen i godt halvdelen af tilkendelserneKvinder tilkendes oftere end mænd førtidspension med bevægeapparatsygdomme15 procent af de nye førtidspensionister var ikke-vestlige indvandrereTidligere beskæftigede inden for industri, råstofudvinding ogforsyningsvirksomhed fik oftere end andre tilkendt førtidspensionFlertallet af nye førtidspensionister havde deltaget i mindst enbeskæftigelsesrettet foranstaltningTEMA om alder - under 40 år og 40 år og derover4.14.2Tendenser 2007 - 2011Afgørelser om førtidspension i 20113034343743
225681011121415171717181922222324252728
Sagsbehandlingen af sager om førtidspension
Hvem får førtidspension?
Bilag 1 Indsamling og behandling af data
TitelFørtidspension: Årsstatistik 2011UdgiverAnkestyrelsen, juni 2012ISBN nr978-87-7811-187-6LayoutIdentitet & Design AS
KontaktAnkestyrelsen
Amaliegade 25, 1256 København KTelefon 33 41 12 00Hjemmesidewww.ast.dkE-mail[email protected]
FØRTIDSPENSION
1
ForordAnkestyrelsen udgiver hvert år statistikkenFørtidspensioner: Årsstatistik,der belyseraspekter af årets afgørelser i førtidspensionssager.Kvaliteten af en statistik som denne afhænger i høj grad af den indsats, sommedarbejderne i kommuner og nævn udfører med at indberette oplysninger omførtidspensionsafgørelserne. Ankestyrelsen vil gerne takke de medarbejdere, der er medtil at sikre fyldestgørende og korrekte oplysninger.Kapitel 1 beskriver udviklingen i afgørelser om førtidspension i perioden 2007-2011. Det uddybes blandt andet, hvordan afgørelserne har udviklet sig påhenholdsvis tilkendelser og afslag, hvilket grundlag kommunerne har truffetafgørelsen på og udviklingen i diagnoserKapitel 2 har blandt andet fokus på, hvordan afgørelserne fordeler sig eftersagens udfald, og hvad der er baggrund for ansøgningen.Kapitel 3 beskriver de personer, som søgte om førtidspension i kommunerne i2011 efter lov om social pension (nuværende ordning). Der er blandt andet fokuspå deltagelse i de beskæftigelsesrettede foranstaltninger forud for tilkendelsen afførtidspension.Kapitel 4 har fokus på de yngre førtidspensionister under 40 år og de ældre på 40år og derover. Der ses blandt andet på forskelle med hensyn til den diagnose,som lå til grund for tilkendelsen af førtidspension og beskæftigelse inden for deseneste 5 år forud for tilkendelsen af førtidspension.
Størstedelen af de data, som er grundlaget for årsstatistikken, kan findes via Tal fraAnkestyrelsen, som findes påAnkestyrelsens hjemmeside.Her er det også muligt attrække data på kommuneniveau. Dataportalen giver mulighed for at udtrække data fraet udvalg af Ankestyrelsens statistikker.Årsstatistikken udkommer elektronisk på Ankestyrelsens hjemmeside.
FØRTIDSPENSION
2
1
Tendenser 2007-2011
I dette kapitel belyses udviklingen i tilkendelser af førtidspension inden for de seneste 5år. Det uddybes blandt andet, hvordan afgørelserne har udviklet sig på henholdsvistilkendelser og afslag, hvilket grundlag kommunerne har truffet afgørelsen på ogudviklingen i diagnoser. Afgørelserne vedrører lov om social pension, som trådte i kraft1. januar 2003 (nuværende ordning).
1.1 Kommunerne tilkendte færre førtidspensioner i2011I 2011 fik 15.969 borgere tilkendt en førtidspension. Det er et fald på 1.183 tilkendelser iforhold til 2010, hvor 17.152 personer fik tilkendt førtidspension. I 2011 fik 2.020 afslagpå ansøgning om førtidspension, det er en stigning på 300 i forhold 2010, hvor 1.720 fikafslag,jf. figur 1.1.Udviklingen i tilkendelser af førtidspension inden for de seneste 5 år viser en stigning iantallet af tilkendelser frem til 2010, og herefter et fald i antallet af tilkendelser afførtidspension fra 2010 til 2011. Der var i hele perioden en stigning i afslag på ansøgningom førtidspension fra 1.218 i 2007 til 2.020 i 2012,jf. figur 1.1.Figur 1.1Antallet af tilkendelser af førtidspension. 2007-2011Tilkendelser20.00018.00016.00014.00012.00010.0008.0006.0004.0002.0000200720082009TilkendelserAfslag
2010
2011
FØRTIDSPENSION
3
Kommunernes tilkendelse af førtidspension viser, at der er tale om mindre sæsonudsvingover året. Sæsonudsvingene viser, at kommunerne tilkendte flest førtidspensioner i 2.kvartal, og ikke overraskende tilkendte kommunerne færrest førtidspensioner i 3.kvartal, hvor sommerferieperioden indgår,jf. figur 1.2.Figur 1.2Antallet af tilkendelser af førtidspension fordelt på kvartaler. 2008-2011Tilkendelser5.0004.5004.0003.5003.0002.5002.0001.5001.00050002008K12008K22008K32008K42009K12009K22009K32009K42010K12010K22010K32010K42011K12011K22011K32011K4
Grundlaget for statistikken om afgørelser om førtidspensionAnkestyrelsens årsstatistik er en afgørelsesstatistik, der omfatter antallet afafgørelser, hvor der tilkendes førtidspension. Hvis der i løbet af året er truffet flereafgørelser om den samme person, vil personen indgå i statistikken hver gang, derer truffet en afgørelse.Andelen, der indgår med flere afgørelser, skønnes dog at være mindre end enprocent af det samlede antal årlige afgørelser.Grundlaget for statistikken er de indberetninger af afgørelser om førtidspension,som kommuner og nævn træffer efter lov om social pension (nuværende ordning).
FØRTIDSPENSION
4
Kommunernes forskellige grundlag for behandling af en førtidspensionssag
Lov om social pensionHelhedsvurdering§ 17, stk. 1, nr. 1, omhandler ansøgninger, hvor der er et krav omhelhedsvurdering i forhold til alle muligheder for hjælp i den socialelovgivning.Det foreliggende grundlag§ 17, stk. 1, nr. 2-3, omhandler ansøgninger, hvor ansøger ønsker, at sagenbehandles på det foreliggende dokumentationsgrundlagUden samtykke§ 17, stk. 2, omhandler sager, hvor kommunen har påbegyndt sagen udenansøgers samtykke
HelhedsvurderingHelhedsvurdering af ansøgninger om førtidspension er hovedreglen, når kommunernebehandler en ansøgning om førtidspension. Kommunernes pligt til at foretage enhelhedsvurdering af en ansøgning om førtidspension indebærer, at de skal vurdereansøgningen i forhold til alle relevante hjælpemuligheder efter den sociale lovgivning -ikke kun i forhold til ansøgningen om førtidspension. Der er i den viste periode mindreændringer i andelen, der blev tilkendt førtidspension på baggrund af en helhedsvurdering(§ 17, stk. 1, 1. pkt.) I 2011 blev 95 procent af tilkendelserne af førtidspension tilkendtpå grundlag af en helhedsvurdering, og i 2010 var det 96 procent,jf. figur 1.3.På det foreliggende grundlagFørtidspensionsreformen, der trådte i kraft i 2003, har gjort det muligt for borgeren atstille krav om, at ansøgningen om førtidspension behandles på det foreliggende grundlag(§ 17, stk. 1, 2.-3. pkt.). I 2007 udgjorde andelen af tilkendelser efter ansøgning på detforeliggende grundlag ca. 6 procent af det samlede antal tilkendelser, mens det varfaldet til ca. 4 procent i 2011,jf. figur 1.3.Uden samtykkeKommunerne har mulighed for at påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelseaf førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom (§ 17, stk. 2).Andelen af førtidspensioner, som blev tilkendt uden samtykke, er stort set uændret iperioden og udgør under en procent af det samlede antal afgørelser,jf. figur 1.3.
FØRTIDSPENSION
5
Figur 1.3Tilkendelser af førtidspension fordelt på grundlaget for sagen. 2007-2011Procent10090807060504030201002007Helhedsvurdering200820092010Uden ansøgning2011Foreliggende grundlag
1.2 Større andel deltager i beskæftigelsesrettedeforanstaltningerIfølge lov om social pension skal alle foranstaltninger, der kan forbedre arbejdsevnen,være afprøvet inden der indledes en førtidspensionssag. For at sikre at personer, dertilkendes førtidspension, ikke har en arbejdsevne, der kan give dem aktiv selvforsørgelsefrem for at modtage førtidspension, skal arbejdsevnen som udgangspunkt være afprøvetgennem beskæftigelsesrettede foranstaltninger.I 2011 havde 77 procent af alle nye førtidspensionister deltaget i mindst énbeskæftigelsesrettet foranstaltning forud for tilkendelsen af førtidspension. I den vistefemårsperiode var der en stigning fra 71 procent i 2007 til 77 procent i 2011,jf. figur1.4.Figuren viser alene den seneste foranstaltning, som den nye pensionist har deltaget i.Her er det særligt arbejdsprøvning og andre foranstaltninger, som er steget de senestefem år, mens færre som seneste foranstaltning har været i aktivering og fleksjob,jf.figur 1.4.
FØRTIDSPENSION
6
Figur 1.4Andel af nye førtidspensionister med forudgående deltagelse ibeskæftigelsesrettede foranstaltninger. 2007-2011Procent80706050403020100200720082009Andre foranstaltninger
2010Fleksjob
2011JobtræningAktivering
Arbejdsprøvning og afklaring
Note: Der er mulighed for deltagelse i flere forskellige beskæftigelsesrettede foranstaltninger; men figuren viser alene, hvilkenforanstaltning den nye førtidspensionist deltog i umiddelbart forud for tilkendelsen.
1.3 I 2011 er gennemsnitsalderen for en nyførtidspensionist 45,8 årDe seneste fem år er den gennemsnitlige alder for nye førtidspensionister faldet med ca.ét år fra 46,7 år i 2007 til 45,8 år i 2011.Faldet i den gennemsnitlige alder for en ny førtidspensionist skyldes hovedsagligt, at deri 2011 var en mindre andel af nye førtidspensionister i aldersgruppen 50-59 år, mens enstigende andel var under 30 år sammenlignet med 2007. I 2011 var således 38 procentaf de nye førtidspensionister i aldersgruppen 50-59 år, mens det i 2007 var 40 procent afførtidspensionisterne. De under 30-årige udgør 10 procent af de ny førtidspensionister i2007, og denne andel var steget til 12 procent i 2011,jf. figur 1.5.
FØRTIDSPENSION
7
Figur 1.5Aldersfordeling for nye førtidspensionister. 2007 og 2011Procent45403530252015105015-19 år20-29 år30-39 år200740-49 år201150-59 år60-64 år
Flere kvinder end mænd i alderen 30-59 år fik tilkendt førtidspensionOpdelt på mænd og kvinder viser tallene for 2011, at der var en lidt større andel afmænd end kvinder blandt unge under 30 år og ældre over 60 år, der fik tilkendtførtidspension. Omvendt var der en større andel af kvinder i aldersgruppen 30-59 år, derblev tilkendt førtidspension i 2011,jf. figur 1.6Figur 1.6Tilkendelser af førtidspension fordelt på køn og alder. 2011Procent45403530252015105015-19 år20-29 år30-39 årKvinder40-49 årMænd50-59 år60-64 år
FØRTIDSPENSION
8
1.4 Faldende andel af ikke-vestlige indvandrere blandtnye førtidspensionisterAndelen af tilkendelser af førtidspension til indvandrere med ikke-vestlig oprindelse erfaldet over en femårsperiode. I 2007 udgjorde tilkendelse af førtidspension tilindvandrere med ikke-vestlig baggrund 17,1 procent af alle nye tilkendelser afførtidspension, mens de i 2011 udgjorde 15,2 procent. I samme periode steg deres andelaf befolkningen fra 4,3 procent i 2007 til 5 procent i 2011,jf. tabel 1.1.Andelen af tilkendelser af førtidspension til personer med dansk oprindelse steg i sammeperiode fra 80,3, til 81,5 procent, og tilsvarende faldt deres andel af befolkningen fra90,9 i 2007 til 90 procent i 2011,jf. tabel 1.1.Tabel 1.1Andel af tilkendelser og andel af befolkning fordelt på herkomst ogoprindelse1). 2007 og 2011. ProcentAndel aftilkendelser 2007Personer med danskoprindelseIkke-vestlig, Efterkommere3)Ikke-vestlig, IndvandrereVestlig, Efterkommer)Vestlig, Indvandrere80,30,317,10,22,190,91,94,30,32,681,50,615,20,22,5902503Andel afbefolkningen 20072)Andel aftilkendelser 2011Andel afbefolkningen 20112)
Kilde: 1) Tabellen er dannet ved at samkøre Ankestyrelsens førtidspensionsregister med Beskæftigelsesministeriets DREAM-register.Kilde: 2) Danmarks Statistik, Statistik banken Note: 1) Vestlig er eksklusive Danmark.Note: 3) Andelen af tilkendelser skal ses i lyset af, at gennemsnitsalderen for ikke-vestlige efterkommere er væsentlig lavereend de øvrige grupper.
FØRTIDSPENSION
9
Samkøring med Beskæftigelsesministeriets DREAM-registerVed at samkøre Ankestyrelsens førtidspensionsoplysninger medBeskæftigelsesministeriets DREAM-register er det muligt at opdele nyeførtidspensionister efter etnisk oprindelse. DREAM-registret indeholderoplysninger om alle borgere, der på et eller andet tidspunkt har modtagetoverførselsindkomster siden 1991. Registret indeholder ligeledes enkeltebaggrundsoplysninger, herunder etnisk oprindelse.Definition af oprindelse:Ikke-vestlig oprindelse1)En person født i Danmark som er dansk statsborger, men har tyrkiskeforældre, vil i DREAM være etnisk tyrker, altså ikke-vestlig oprindelseVestlig oprindelse1)En person født i Danmark som er dansk statsborger, men som har franskeforældre, vil i DREAM være etnisk fransk, altså vestlig oprindelseDansk oprindelseEn person født i Danmark som er dansk statsborger, men har forældre, derbegge er 2. generationsindvandrere, født i Danmark og er danskestatsborgere, vil i DREAM være etnisk dansker.Kilde: Beskæftigelsesministeriets DREAM-register.Note: 1) For afgrænsning af hvilke lande der er henholdsvis vestlige lande og ikke-vestlige henvises til DanmarksStatistiks: Befolkningsstatistik.
Definition af herkomst:Indvandrereer født i udlandet. Ingen af forældrene er både danskestatsborgere og født i Danmark. Hvis der ikke findes oplysninger om nogenaf forældrene, og personen er født i udlandet, opfattes personen somindvandrer.
Efterkommereer født i Danmark. Ingen af forældrene er både danskestatsborgere og født i Danmark. Hvis der ikke findes oplysninger om nogenaf forældrene, og personen er udenlandsk statsborger, opfattes personensom efterkommer. Når en eller begge forældre, der er født i Danmark,opnår dansk statsborger skab, vil deres børn ikke blive opfattet somefterkommere. Men hvis begge danskfødte forældre fastholder udenlandskstatsborgerskab, vil deres børn blive opfattet som efterkommere.Personer med dansk oprindelseer personer, uanset fødested, der harmindst en forælder, der både er dansk statsborger og er født i Danmark.
Kilde: Danmarks Statistik
FØRTIDSPENSION
10
1.5 Fald i andelen af nye førtidspensionister med enpsykisk diagnoseDe fleste tilkendelser om førtidspensioner sker på baggrund af psykiske lidelser. Det skeri omkring halvdelen af tilkendelserne i perioden 2007 til 2011. Andelen af tilkendelserne,der sker på baggrund af en psykisk diagnose, har været stigende fra 47 procent i 2007 til52 procent i 2010, men i 2011 faldt andelen af tilkendelser på baggrund af en psykisklidelse til 49 procent,jf. figur 1.7.Den næsthyppigste baggrund for tilkendelse af førtidspension var sygdomme ibevægeapparatet. Tilkendelse af førtidspension udgjorde i den viste femårsperiodeomkring 20 procent af tilkendelserne. Fra 2010 til 2011 ses en mindre stigning i andelenaf tilkendelser på baggrund af især kræftsygdomme, ulykkestilfælde, vold mv. samtsygdomme i nervesystem og sanseorganer,jf. figur 1.7.Figur 1.7Tilkendelser af førtidspension fordelt efter hoveddiagnose. 2007-2011Social indikationMedfødte misdannelserSygdomme iåndedrætsorganerUlykkestilfælde, vold mv.Øvrige diagnoser samtuoplysteNervesystemet ogsanseorganerHjerte- og karsygdommeKræftsygdommeBevægeapparatsygdommePsykiske lidelser010200720200820093020102011405060Procent
FØRTIDSPENSION
11
1.6 Helbredet er et centralt element i ressourceprofilenVed tilkendelse af førtidspension skal kommunerne følge en særlig metode vedvurderingen af arbejdsevnen. Arbejdsevnemetoden stiller krav om, at der undersagsbehandlingen fokuseres på ansøgerens ressourcer i forhold til enhver form forjobmulighed på arbejdsmarkedet. I helhedsvurderingen skal der således ses bredt påborgerens forskellige beskæftigelsesrettede ressourcer.TilkendelsessagerVed indberetningen af en førtidspensionssag skal afgørelsesmyndigheden oplyse hvilkeelementer af ressourceprofilen, der er lagt vægt på ved afgørelsen om førtidspension. Daressourceprofilen viser et samlet billede af ansøgerens ressourcer, kan ét eller flereelementer være udslagsgivende for, om der kan tilkendes førtidspension. Der kansåledes i én afgørelse være lagt særlig vægt på flere af ressourceprofilens enkelte dele.I alle årene fra 2007 til 2011 indgik helbredet i så godt som alle tilkendelser afførtidspension som et element, der blev lagt vægt på, ved afgørelsen om førtidspension.Mens sociale kompetencer indgik i omkring 20-25 procent af tilkendelserne afførtidspension i den viste femårsperiode,jf. figur 1.8.Figur 1.8Ressourceprofilelementer ved tilkendelse af førtidspension. 2007-2011InteresserBolig og økonomiSociale netværkArbejdsrelevante ønskerPræstationsforventningerArbejdsidentitetUddannelseArbejdsmarkedserfaringOmstillingsevneIndlæringsevneSociale kompetencerHelbred020406080100Procent
2007
2008
2009
2010
2011
Note: Procenterne summer ikke til 100, da der kan være flere ressourceprofilelementer, som har indgået i afgørelsen.
FØRTIDSPENSION
12
AfslagssagerI sager om afslag på ansøgning om førtidspension var der ligeledes lagt vægt påhelbredet i så godt som alle sager; men i modsætning til tilkendelsessagerne var dergenerelt flere sager, hvor andre elementer i ressourceprofilen vægtede ved afgørelsen. Iperioden 2007-2011 ses dog et fald i andre elementer, der vægtede ved afgørelsen.Faldet var mest markant for arbejdsmarkedserfaring, men der var også blevet lagtmindre vægt på uddannelse, sociale kompetencer og sociale netværk ved afslag påansøgning om førtidspension,jf. figur 1.9.Figur 1.9Ressourceprofilelementer ved afslag om førtidspension. 2007-2011InteresserBolig og økonomiSociale netværkArbejdsrelevante ønskerPræstationsforventningerIndlæringsevneOmstillingsevneArbejdsidentitetUddannelseSociale kompetencerArbejdsmarkedserfaringHelbred020406080100Procent20072008200920102011
Note: Procenterne summer ikke til 100, da der kan være flere ressourceprofilelementer, som har indgået i afgørelsen.
1.7 Halvdelen af de nye førtidspensionister er udenforudgående beskæftigelseFra 2010 til 2011 faldt andelen af nye førtidspensionister, der ikke havde haftforudgående beskæftigelse inden for de seneste fem år forud for tilkendelsen afførtidspension. I 2011 var andelen uden forudgående beskæftigelse 46 procent modtilsvarende 50 procent i 2010,jf. figur 1.10.
FØRTIDSPENSION
13
Stigningen fra 2010 til 2011 i andelen af nye førtidspensionister med beskæftigelse sketeinden for de fleste brancher, dog ikke inden for landbrug mv. og kultur mv.jf. figur 1.10.Figur 1.10Tilkendelser af førtidspension opdelt efter forudgående tilknytning tilarbejdsmarkedet. 2007-2011.Har ikke været i beskæftigelseOffentlig administration, undervisning og sundhedIndustri, råstofudvinding og forsyningsvirksomhedErhvervsserviceHandel og transport mvKultur, fritid og anden serviceBygge og anlægLandbrug, skovbrug og fiskeriØvrige brancher og uoplyst01020304050Procent
2007
2008
2009
2010
2011
Note: Der er databrud mellem 2008 og 2009 på grund af overgang til nye branchekoder i Danmarks Statistik.
Beskæftigede er ældre ved tilkendelse af førtidspension end ikke-beskæftigedeNye førtidspensionister, som var i beskæftigelse før overgang til førtidspension, var igennemsnit fem år ældre end borgere, der ikke var i beskæftigelse inden tilkendelse afførtidspension. Det skyldes, at mange beskæftigede var mellem 50-59 år ved tilkendelseaf førtidspension, mens de ikke-beskæftigede aldersmæssigt fordeler sig mere jævnt.Med til skævheden i den gennemsnitlige alder ved førtidspensionering tæller også de heltunge, som får tilkendt førtidspension, når de fylder 18 år,jf. figur 1.11.
FØRTIDSPENSION
14
Figur 1.11Alder for tilkendelse af førtidspension fordelt på beskæftigede og ikke-beskæftigede. 2011Procent50
40
30
20
10
015-19 år20-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-64 år
Tidligere beskæftigede
Tidligere ikke-beskæftigede
1.8 Fald i andel af nye førtidspensionister, der kom frakontanthjælpEfter en periode med stigende andel af førtidspensionister, der modtog kontanthjælp påansøgningstidspunktet, har andelen været faldende de seneste to år. Andelen faldt fra 43procent i 2009 til 37 procent i 2011jf. figur 1.12.Andelen af førtidspensionister, der modtog sygedagpenge på ansøgningstidspunktet, harefter en periode med faldende andel fra 40 procent i 2007 til 33 procent i 2009 igenværet stigende, og de udgjorde i 2011 35 procent af det samlede antal tilkendelser omførtidspension,jf. figur 1.12.Andelen af førtidspensionister, der modtog ledighedsydelse på ansøgningstidspunktet,steg gennem hele femårsperioden fra 8 procent til 12 procent. Andelen, der ikke havdeindkomst på ansøgningstidspunktet, har været svagt stigende i hele perioden. I 2011 var6 procent af de nye førtidspensionister uden indkomst. Til sammenligning var det 5procent i 2007,jf. figur 1.12.
FØRTIDSPENSION
15
Figur 1.12Tilkendelse af førtidspension fordelt efter, hvilken indkomsttype personen påansøgningstidspunktet.2007-2011Kontanthjælp/starthjælpSygedagpengeLedighedsydelseIngen indkomstLønmodtagerFleksjob/skånejobAnden indkomstRevalideringEfterløn/overgangsydelseUoplyst0102007202008200930201040201150Procent
Note: Anden indkomst tæller bl.a. selvstændig eller medarbejdende ægtefælle, orlovsydelse, SU, fleksydelse, ydelse efterintegrationsloven, arbejdsløshedsdagpenge og barselsdagpenge.
1.9 Kortere sagsbehandlingstid i kommunerne oglængere i nævneneI bekendtgørelsen om lov om social pension fremgår det, at kommunalbestyrelsen skaltræffe en afgørelse senest tre måneder efter, at sagen er overgået til behandling efterreglerne om førtidspension. Sagsbehandlingstiden er derfor defineret som perioden fra,at ansøgningen overgår til behandling efter pensionsloven, indtil kommunen træffer enafgørelse. Forud for at sagen overgår til behandling efter pensionsloven, går der normalten periode af varierende varighed, og først når det er dokumenteret, eller det på grundaf særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved aktiverings-,revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger, vil sagen overgå tilbehandling efter pensionslovens regler.Udviklingen i sagsbehandlingstiden set over en femårsperiode fra 2007 til 2011 viser etkonstant fald i den gennemsnitlige kommunale sagsbehandlingstid. Faldet i denkommunale sagsbehandlingstid er over hele perioden på i alt 15 dage, mens dengennemsnitlige sagsbehandlingstid i nævnene steg med i alt 14 dage i samme periodejf.figur 1.13.
FØRTIDSPENSION
16
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i kommunerne var væsentlig kortere end denfastsatte maksimale tidsfrist på tre måneder, som reglerne foreskriver. I 2011 var dengennemsnitlige sagsbehandlingstid 1,3 måneder, mens den gennemsnitligesagsbehandlingstid i nævnene var 5,2 måneder,jf. figur 1.13.Figur 1.13Sagsbehandlingstid for afgørelser om førtidspension i kommuner og nævn.2007-2011. Antal månederMåneder65432102007200820092010Nævns afgørelser2011Kommunale afgørelser
FØRTIDSPENSION
17
2 Sagsbehandlingen af sager omførtidspensionI dette kapitel er der fokus på afgørelser om førtidspension i 2011 efter lov om socialpension (nuværende ordning). Det uddybes blandt andet, hvordan afgørelserne fordelersig efter sagens udfald, baggrunden for ansøgningen og en række karakteristika omkringselve sagsbehandlingen.
2.1 87 procent af afgørelserne ender med tilkendelseI 2011 blev der i kommunerne truffet 18.324 afgørelser om førtidspension. I 87 procentaf afgørelserne blev der tilkendt pension til ansøgere, der ikke havde pension påansøgningstidspunktet. I de resterende 13 procent af afgørelserne, blev der primærttruffet afgørelse om afslag på tilkendelse af pension,jf. tabel 2.1.Tabel 2.1Kommunale afgørelser fordelt efter pensionsstatus på ansøgningstidspunktetog afgørelsens udfald. 2011. Antal og ProcentAntalAnsøgere uden pensionTilkendelseAfslagUoplyst afgørelseAnsøgere med pensionOpretholdelseFrakendelseUoplyst afgørelseUoplyst pensionsstatusAntal afgørelser i alt-15.9692.020811876313018.324Pct.871101000100
2.2 To tredjedele af afgørelserne på det foreliggendegrundlag ender med afslag96 procent af de 15.783 ansøgninger der blev behandlet som almindeligeførtidspensionssager, hvor der er krav om helhedsvurdering ( § 17, stk. 1, nr. 1), endtemed en tilkendelse. Kun i 4 procent af sagerne blev der givet afslag på førtidspension.I de sager, der efter ansøgerens ønske blev behandlet på det foreliggendedokumentationsgrundlag ( § 17, stk. 1, nr. 2.-3), var det godt en tredjedel af sagerne,hvor ansøger fik tilkendt førtidspension, mens omkring to tredjedele fik afslag.
FØRTIDSPENSION
18
28 gange i 2011 påbegyndte kommunen en sag om førtidspension uden ansøgerenssamtykke ( § 17 stk. 2). Med undtagelse af en enkelt afgørelse var alle afgørelsertilkendelse af førtidspension,jf. tabel 2.2.Tabel 2.2Kommunale afgørelser fordelt efter baggrunden for ansøgningen. Ansøgereuden pension. 2011. Antal og procentHelhedsvurderingForeliggendedokumentationsgrundlagAntalUden pension,tilkendelseUden pension,afslagUden pension,afgørelse uoplystI alt15.7831002.22110028100340900052341.496681415.226Pct.96Antal716Pct.32Uden ansøgerssamtykkeAntal27Pct.96
2.3 Genoptagelse til ny vurdering fører sjældent tilfrakendelse af førtidspensionI 2011 blev 191 sager, hvor ansøgerne allerede modtog førtidspension på tidspunktet forsagens påbegyndelse, genoptaget til ny vurdering. I et enkelt tilfælde blevførtidspensionen frakendt,jf. tabel 2.3.Kommunerne afgjorde i 2011 fem sager om frakendelse. I alle fem sager var afgørelsenfrakendelse af førtidspension,jf. tabel 2.3.Tabel 2.3Kommunale afgørelser efter baggrunden for påbegyndelsen af sagen. Ansøgere
med pension. 2011. Antal og procentGenoptagelse til ny vurderingAntalOpretholdelseFrakendelseUoplystI alt18713191Pct.9811100FrakendelsessagAntal0505Pct.01000100
FØRTIDSPENSION
19
Afgørelser i sager for personer med førtidspension
Genoptagelse af sager til ny vurdering:Når kommunerne træffer afgørelseom førtidspension, kan de samtidig beslutte, at sagen skal genoptages til nyvurdering på et senere fastsat tidspunkt, hvor det ikke helt kanudelukkes, atborgeren på længere sigt kan opnå en vis forbedring af arbejdsevnen.Frakendelsessager:Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse omfrakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring afarbejdsevnen, som medfører, at førtidspensionisten vedvarende kan væreselvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Andre sagstyper udgør et meget lille antal sagerHovedparten af kommunernes afgørelser omhandler almindelige førtidspensionssager, ogalene et mindre antal vedrører andre typer af afgørelser. Samlet set udgjorderemonstrationssagerne, genoptagelsessagerne og hjemviste sager under 200 af dekommunale afgørelser i 2011,jf. tabel 2.4Tabel 2.4Antallet af afgørelser fordelt på sagstyper. 2011. AntalAntalSager i alt- Heraf remonstrationssager- Heraf genoptagelsessager- Heraf hjemviste sager18.324656039
2.4 Læger er de primære samarbejdspartnereArbejdsevnemetoden skal blandt andet sikre, at såvel ansøgerens ressourcer somjobfunktioner, kompetence og beskæftigelsesmuligheder på arbejdsmarkedet er blevetafdækket. Kommunen bliver ved indberetningen af afgørelsen bedt om at oplyse hvilkesamarbejdspartnere, der har bidraget til grundlaget for afgørelsen om førtidspension.I 2011 havde kommunerne samarbejdet med lægekonsulenter i 87 procent af deafgørelser, der endte med tilkendelse af førtidspension. Derudover var jobkonsulenter,revalideringsinstitutioner, arbejdsformidlingen og virksomheder blandt de hyppigstanvendte samarbejdspartnere,jf. tabel 2.5.
FØRTIDSPENSION
20
Tabel 2.5Samarbejdspartnere der har bidraget til grundlaget for afgørelsen. 2011.
ProcentTilkendelserLægekonsulenterArbejdsformidlingenJobkonsulenterRevalideringsinstitutionerVirksomhederHandicapkonsulenter eller andre konsulenterUddannelsesinstitutionerFaglige organisationerA-kasserIngen samarbejdspartnereKoordinationsudvalgBSTRegionale arbejdsmarkedsrådAndre87603720178321110037Afslag81563421133221500026
Note: Procenterne summer ikke til 100, da der kan flere samarbejdspartnere i de enkelte sager
Kun i få sager er der ikke indhentet lægeerklæringerDet var i 1 procent af tilkendelserne og 5 procent af afslagene, hvor der hverken varindhentet lægeerklæring fra praktiserende læger eller speciallæge,jf. tabel 2.6.I 19 procent af tilkendelsessagerne var der ikke indhentet lægeerklæring frapraktiserende læge. Til sammenligning var der ikke indhentet lægeerklæring i 14 procentaf afslagssagerne. I 7 procent af tilkendelsessagerne var der ikke indhentetspeciallægeerklæring, og i afslagssagerne var det tilsvarende i 14 procent af sagerne,hvor der ikke var indhentet speciallægeerklæring,jf. tabel 2.6.
FØRTIDSPENSION
21
Tabel 2.6Brug af lægeerklæringer i kommunale afgørelser. 2011. ProcentLægeerklæringer frapraktiserende lægerTilkendelseIngen123-56-10Flere end 10Uoplyst19342220302Afslag14302425502Erklæring fra speciallæge ellersygehusTilkendelse7262433811Afslag14232031912Alle lægeerklæringerTilkendelse11017452340Afslag5815402651
FØRTIDSPENSION
22
3
Hvem får førtidspension?
I dette kapitel gives en karakteristik af de nye førtidspensionister i 2011. Der er blandtandet fokus på de nye førtidspensionisters alder, køn og hoveddiagnose.
3.1 Hvor i landet tildeles flest førtidspensioner?Et danmarkskort viser, at der i 2011 oftere tilkendes førtidspension i forhold tilindbyggertal i udkantskommuner og i Aarhus Kommune end i landet som helhed,jf. figur3.1.Figur 3.1Tilkendelser pr. 1.000 indbyggere i alderen 18- 64 år. 2011
FØRTIDSPENSION
23
3.2 Flest afslag på førtidspension til de 30- 49-årigeFørtidspension kan tilkendes personer indtil 65 år. Personer under 18 år kan få tilkendtførtidspension, men udbetalingen kan dog tidligst finde sted fra det fyldte 18. år. Someksempel på tilkendelse før det fyldte 18. år kan nævnes unge med en betydelig nedsatfysisk funktionsevne, hvor kommunen ønsker afgørelsen truffet, så personen er sikret enindkomst fra sit 18. år.I 2011 var den gennemsnitlige alder for alle nye førtidspensionister 45,8 år påansøgningstidspunktet. Gennemsnitsalderen var lidt lavere (45,5 år) for de, der fik afslagpå en førtidspension,jf. tabel 3.1.I 2011 udgjorde nye førtidspensionister i alderen 30-49 år 42 procent af tilkendelserneom førtidspension, mens aldersgruppen udgjorde 51 procent af afslagene om ansøgningpå førtidspension. Tilsvarende udgjorde aldersgruppen 50-64 år 47 procent aftilkendelserne af førtidspension, mens de alene udgjorde 40 procent af afslagene omansøgning på førtidspension,jf. tabel 3.1Tabel 3.1Tilkendelser fordelt på alder og afgørelse. 2011. Antal og procentTilkendelser15-19 år20-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-64 årI altGennemsnitlig alderAntal ansøgere48152738910045,815.969Afslag18193232810045,52.020I alt48152837910045,817.989
FØRTIDSPENSION
24
3.3 Psykisk lidelse er hoveddiagnosen i godt halvdelenaf tilkendelserneAnsøgerne om førtidspension har ofte mere end én sygdom. I denne statistik fokusereskun på den diagnose, som er den mest centrale i den enkeltes sygdomsbillede.I 2011 havde 49 procent af de nye førtidspensionister en psykisk lidelse, mens 19procent af de nye førtidspensionister havde sygdomme i bevægeapparatet. Tilsammenligning var der blandt afslagene på ansøgning om førtidspension 42 procent meden psykisk lidelse og 31 procent med sygdomme i bevægeapparatet, jf. tabel 3.2.Fordelingen på diagnoser var forskellig for ansøgere, der fik afslag på ansøgningførtidspension. Her havde 42 procent en psykisk lidelse og 31 procent havdebevægeapparatsygdomme,jf. tabel 3.2.Tabel 3.2Ansøgninger fordelt efter diagnosekode og afgørelse. 2011. ProcentTilkendelserPsykiske lidelserBevægeapparatsygdommeNervesystemet og sanseorganerØvrige diagnoser samt uoplysteKræftsygdommeHjerte- og karsygdommeUlykkestilfælde, vold mv.Sygdomme i åndedrætsorganerMedfødte misdannelserSocial indikationTotalAntal ansøgninger49196676421010015.969Afslag4231592362011002.020I alt48216666421010017.989
De unge tilkendes oftere førtidspension grundet psykiske lidelserI 2011 var andelen af tilkendelser til personer med psykiske lidelser markant højere forunge ansøgere end for ældre ansøgere. Af de 20-29-årige, som fik tilkendtførtidspension, fik 83 procent tilkendt førtidspension på baggrund af psykiske lidelser.Det var til sammenligning 34 procent af de 50-59-årige,jf. tabel 3.3.
FØRTIDSPENSION
25
Tabel 3.3Tilkendelser fordelt efter hoveddiagnose og alder. 2011. Procent15-19 årPsykiske lidelserBevægeapparatsygdommeKræftsygdommeHjerte- og karsygdommeNervesystemet og sanseorganerØvrige diagnoser samt uoplysteUlykkestilfælde, vold mv.Sygdomme i åndedrætsorganerMedfødte misdannelserSocial indikationTotalAntal74211821012010066420-29 år833203331201001.25230-39 år6712226550001002.33840-49 år5321546651001004.33450-59 år34261097734001006.00760-64 år262213167745001001.374I alt49197666421010015.969
3.4 Kvinder tilkendes oftere end mænd førtidspensionmed bevægeapparatsygdommeI 2011 havde 50 procent af de nye mandlige førtidspensionister en psykisk lidelse, og forkvinderne var det 48 procent,jf. tabel 3.4 og tabel 3.5.17 procent af mændene havde sygdomme i bevægeapparatet, mens det tilsvarende forkvinderne var 22 procent. Det var især kvinder over 50, der fik tilkendt førtidspensiongrundet bevægeapparatsygdomme. For aldersgruppen 50-59 år og aldersgruppen 60-64år var det således henholdsvis 29 procent og 27 procent, der fik tilkendt førtidspension i2011 med denne diagnose,jf. tabel 3.4 og tabel 3.5.Der var ligeledes kønsforskel i tilkendelse af førtidspension på den baggrundhjertekarsygdomme. 8 procent af mændene fik tilkendt førtidspension på baggrund afdenne diagnose, mens det var 4 procent af kvinderne,jf. tabel 3.4 og tabel 3.5.
FØRTIDSPENSION
26
Tabel 3.4Tilkendelser tilmændfordelt på hoveddiagnose og alder. 2011. Procent15-19 årPsykiske lidelserBevægeapparatsygdommeHjerte- og karsygdommeNervesystemet og sanseorganerKræftsygdommeØvrige diagnoser samt uoplysteUlykkestilfælde, vold mv.Sygdomme i åndedrætsorganerMedfødte misdannelserSocial indikationTotalAntal7721802109010039620-29 år8321323412.10067530-39 år7192524500.1001.05640-49 år54185645510.1001.93750-59 år33231378745001002.79060-64 år24192081175600100749I alt5017866543101007.603
Tabel 3.5Tilkendelser tilkvinderfordelt på hoveddiagnose og alder. 2011. Procent15-19 årPsykiske lidelserBevægeapparatsygdommeKræftsygdommeNervesystemet og sanseorganerØvrige diagnoser samt uoplysteHjerte- og karsygdommeUlykkestilfælde, vold mv.Sygdomme i åndedrætsorganerMedfødte misdannelserSocial indikationTotalAntal70227210.16.10026820-29 år8242430302010057730-39 år6314276240.01001.28240-49 år5123566442001002.39750-59 år35291166624001003.21760-64 år282715671035.0100625I alt4822766432101008.366
FØRTIDSPENSION
27
3.5 15 procent af de nye førtidspensionister var ikke-vestlige indvandrere82 procent af de nye førtidspensionister i 2011 var personer med dansk oprindelse, 2procent var vestlige indvandrere, mens ikke-vestlig indvandrere udgjorde 15 procent. Tilsammenligning viser en fordeling af afslagene på ansøgning om førtidspension, atpersoner med dansk oprindelse udgjorde 75 procent af afslagene, mens ikke-vestligeindvandrere udgjorde 22 procent. Ikke-vestlige indvandrere fik således hyppigere afslagend personer med dansk oprindelse,jf. tabel 3.6.Tabel 3.6Tilkendelser og afslag på førtidspension fordelt efter herkomst og oprindelse.2011. Procent og antalTilkendelsePersoner med dansk oprindelseIkke-vestlig, EfterkommereIkke-vestlig, IndvandrereVestlig, EfterkommereVestlig, IndvandrereI alt821150215.896Afslag75122031.989I alt811160217.8851)
Kilde: Ankestyrelsens førtidspensionsregister med Beskæftigelsesministeriets DREAM-register.Note: 1) 104 nye førtidspensionister var i 2011 uoplyst med hensyn til herkomst og oprindelse.
De fleste indvandrere med ikke-vestlig baggrund, der fik tilkendt førtidspension, var ialdersgruppen 40-49 år, mens vestlige indvandrere og personer med dansk oprindelsetypisk var i aldersgruppen 50-59 år,jf. tabel 3.7.
FØRTIDSPENSION
28
Tabel 3.7Tilkendelser fordelt på alder, herkomst og oprindelse. 2011. ProcentPersoner meddansk oprindelse15-19 år20-29 år30-39 år40-49 år50-59 år60-64 årI alt581425399100Ikke-vestlig,efterkommere2740301.1100Ikke-vestlig,indvandrere041840325100Vestlig,efterkommere11308112416100Vestlig,indvandrere248244319100Alle481527389100
3.6 Tidligere beskæftigede inden for industri,råstofudvinding og forsyningsvirksomhed fik oftere endandre tilkendt førtidspensionI 2011 havde 8.416, svarende til 53 procent, af de nye førtidspensionister været ibeskæftigelse inden for de seneste fem år før ansøgningstidspunktet,jf. tabel 3.8.Tidligere beskæftigede inden for industri, råstofudvinding og forsyningsvirksomhedudgjorde 19 procent af tilkendelserne blandt de tidligere beskæftigede, mens branchernealene udgjorde 12 procent af det samlede antal beskæftigede. Tidligere beskæftigedeinden for kultur, fritid og anden service var ligeledes overrepræsenteret blandt de nyeførtidspensionister i forhold til deres andel af de beskæftigede på arbejdsmarkedet. Deudgjorde 4 procent af de beskæftigede og 9 procent af de nye førtidspensionister i 2011,som forud for tilkendelsen havde været i beskæftigelse,jf. tabel 3.8.Færre tidligere beskæftigede inden for offentlig administration, undervisning og sundhedend andre fik tilkendt førtidspension. Således udgjorde de 28 procent af det samledeantal tilkendelser af førtidspension, men brancherne udgjorde 33 procent af det samledeantal beskæftigede på arbejdsmarkedet. Ligeledes fik færre tidligere beskæftigede indenfor handel og transport tilkendt førtidspension end andre, da brancherne udgjorde 19procent af tilkendelserne og 24 procent af de beskæftigede,jf. tabel 3.8.
FØRTIDSPENSION
29
Tabel 3.8Tilkendelser af førtidspension fordelt efter tidligere branchetilknytning. 2011Antal tilkendelserProcent af antaltilkendelserBygge og anlægEjendomshandel og udlejningErhvervsserviceFinansiering og forsikringHandel og transport mv.Industri, råstofudvinding og forsyningsvirksomhedInformation og kommunikationKultur, fritid og anden serviceLandbrug, skovbrug og fiskeriOffentlig administration, undervisning og sundhedUoplystTidligere beskæftigede i alt669208591081.5671.5901347541982.3341838.416801011919292282100Procent afbeskæftigede621032412443331100
Kilde: Ankestyrelsens førtidspensionsregister og Danmarks Statistik, Statistikbanken.
Nye førtidspensionister uden forudgående beskæftigelse modtog primærtoverførelsesindkomster forud for tilkendelsenDen anden halvdel af ansøgerne (47 procent), der ikke havde været i beskæftigelseinden for de seneste 5 år forud ansøgningen om førtidspension, modtog for størstedelensvedkommende (87 procent) offentlige overførelsesindkomster på afgørelsestidspunktet,for eksempel sygedagpenge og kontanthjælp,jf. tabel 3.9.Tabel 3.9Nye førtidspensionister uden forudgående beskæftigelse inden for 5 år føransøgningstidspunktet. 2011. Antal og procentAntalHjemmearbejdende uden lønSkoleelev, studerendePensionistAndre offentlige overførslerUoplystTidligere ikke-beskæftigede i alt518414226.59277.553Procent750870100
FØRTIDSPENSION
30
3.7 Flertallet af nye førtidspensionister havde deltageti mindst en beskæftigelsesrettet foranstaltningI 2011 havde 80 procent af de nye førtidspensionisteruden forudgående beskæftigelseinden for de seneste fem år før ansøgningstidspunktet deltaget i mindst enbeskæftigelsesrettet foranstaltning. Af de nye førtidspensionister, dertidligere varbeskæftigede,havde en lidt mindre andel, nemlig 75 procent, deltaget i mindst enbeskæftigelsesrettet foranstaltning,jf. tabel 3.10.Tabel 3.10Nye førtidspensionister, der har deltaget i mindst en beskæftigelsesrettetforanstaltning og på tidligere beskæftigede og ikke-beskæftigede. 2011. Antal og procentBeskæftigelse inden for deseneste fem årDeltagelseIngen deltagelseI altAntal tilkendelser75251008.416Ikke-beskæftigelse inden for deseneste fem år80201007.553
Afprøvning af arbejdsevnenEfter pensionslovens § 18 træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagenovergår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret,eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kanforbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andreforanstaltninger.I visse særlige situationer vil førtidspensionssagen kunne påbegynde uden, at derelevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Detdrejer sig om situationer, hvor en praktisk afprøvning af arbejdsevnen er åbenbarformålsløs eller endog vil kunne indebære risiko for forværring af personens tilstand.
To ud af tre deltog i arbejdsprøvning og afklaring forud for tilkendelse afførtidspensionI 2011 var arbejdsprøvning den hyppigst anvendte beskæftigelsesrettede foranstaltning,uanset om personen havde været i beskæftigelse eller ej. Blandt de nyeførtidspensionister i 2011 havde 2 ud af 3 deltaget i arbejdsprøvning eller andreerhvervsmodnende aktiviteter,jf. tabel 3.10.
FØRTIDSPENSION
31
I 2011 havde 20 procent, der ikke har været i beskæftiget inden for de seneste fem år,deltaget i aktivering, mens det alene var 6 procent af de tidligere beskæftigede. 9procent af de ikke-beskæftigede havde været i fleksjob, mens det var 18 procent af detidligere beskæftigede,jf. tabel 3.11.Tabel 3.11Fordeling af de beskæftigelsesrettede foranstaltninger på forud beskæftigedeog ikke-beskæftigede inden for de seneste fem år. 2011. ProcentBeskæftigede inden forde seneste fem årArbejdsprøvning og afklaringFleksjobAndre foranstaltningerJobtræningAktivering1)UddannelseIngen foranstaltninger65181486225Ikke beskæftigede indenfor de seneste fem år689191020720Alle661416913423
Note: En person kan godt have deltaget i flere foranstaltninger, derfor summer tabellen ikke til 100Note: 1) Aktivering dækker over aktivering efter lov om aktiv socialpolitik, lov om aktiv beskæftigelsespolitik og integrationslov
Regionale forskelle i andelen af personer, der har deltaget i mindst enbeskæftigelsesrettet foranstaltningI 2011 havde flere nye pensionister forud for ansøgningen deltaget i mindst enbeskæftigelsesrettet foranstaltning i kommuner i Jylland og på Fyn end i kommuner påSjælland,jf. figur 3.3.
FØRTIDSPENSION
32
Figur 3.2Andel af ansøgere der har deltaget i mindst en beskæftigelsesrettetforanstaltning i 2011. Procent
FØRTIDSPENSION
33
Yngre førtidspensionister har oftere deltaget i beskæftigelsesrettedeforanstaltningerAlderen på ansøgningstidspunktet har betydning for, om man har deltaget ibeskæftigelsesrettede foranstaltninger. I 2011 blev næsten fire ud af fem arbejdsprøvet imindst en beskæftigelsesrettet foranstaltning i aldersgruppen 20-59 år. Blandt de yngsteog ældste ansøgere var det væsentligt færre. For aldersgruppen 60-65 år var det totredjedele, der havde deltaget i beskæftigelsesrettede foranstaltninger, mens det for de15-19-årige var omkring halvdelen,jf. tabel 3.12.Tilkendelser til helt unge under 19 årer typisk tilfælde, hvor det er åbenbart, at de skal have førtidspension for eksempel vedbetydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af udviklingshæmning.Tabel 3.12Deltagelse i beskæftigelsesrettede foranstaltninger og alder påansøgningstidspunktet.2011. Procent15-19årHar deltaget i mindst 1foranstaltningIngen deltagelse i foranstaltningI alt481002010020100191002210034100231005220-29år8030-39år8040-49år8150-59år7860-64år6677Alle
Beskæftigelsesrettede foranstaltninger og herkomstIkke-vestlige indvandrere deltog i 2011 lidt hyppigere end andre i mindst enbeskæftigelsesrettet foranstaltning før tilkendelsen af førtidspension,jf. tabel 3.13.Tabel 3.13Deltagelse i beskæftigelsesrettede foranstaltninger fordelt på herkomst ogoprindelse. 2011. ProcentHar deltaget i mindst 1foranstaltningPersoner med dansk oprindelseIkke-vestlig, efterkommereIkke-vestlig, indvandrereVestlig, efterkommereVestlig, indvandrereAlle776381787477Ingen deltagelse i foranstaltning233719222623
Note: Tabellen bygger på Ankestyrelsens førtidspensionsregister og Beskæftigelsesministeriets DREAM-register.
FØRTIDSPENSION
34
4 TEMA om alder - under 40 år og 40år og deroverI regeringens forslag til en førtidspensionsreform indgår det, at personer under 40 år ifremtiden ikke skal tildeles førtidspension.En del af tilkendelserne til de under 40-årige vedrører dog tilkendelser til helt unge under19 år, men mange af disse er typisk tilfælde, hvor det er åbenbart, at de skal haveførtidspension for eksempel ved betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge afudviklingshæmning.I temakapitlet er der fokus de yngre førtidspensionister under 40 år og de ældre på 40 årog derover. Der ses blandt andet på forskelle med hensyn til den diagnose, som lå tilgrund for tilkendelsen af førtidspension, beskæftigelse inden for de seneste 5 år forud fortilkendelsen af førtidspension og indkomstgrundlag forud for tilkendelsen.
4.1 Tendenser 2007 - 2011Større andel under 40 år får tilkendt førtidspensionOmkring en fjerdedel af de nye førtidspensionister er under 40 år, og andelen har væretsvagt stigende inden for de seneste fem år. I 2007 var 24 procent af de nyeførtidspensionister under 40 år, mens det i 2011 var steget til 27 procent,jf. figur 4.1.Figur 4.1Nye førtidspensionister fordelt på alder. 2007-2011Procent1008060402002007200820092010Under 40 år2011
40 år eller derover
FØRTIDSPENSION
35
Mindre forskelle i andelen af afslag på førtidspension mellem de toaldersgrupperSet over en femårsperiode er der alene mindre forskelle i de enkelte år på andelen afunder 40 år og 40-årige og derover, der fik afslag på tilkendelse af førtidspension.Generelt var der lidt større andel af afslag til under 40-årige end til de 40-årige ogderover. I 2007 fik godt 10 procent af de under 40-årige afslag, mens det var knap 9procent af de 40-årige og derover. I 2011 var andelen af afslag steget til 12 procent forde under 40-årige og til 11 procent for 40-årige og derover,jf. figur 4.2.Figur 4.2Andel af afslag fordelt på alder. 2007-2011
Procent1412108642020072008Under 40 år20092010201140 år eller derover
Større og stigende andel af de under 40-årige får afslag på ansøgninger på detforeliggendeI de seneste 5 år er andelen, der får afslag, når de søger om førtidspension på detforeliggende grundlag steget for både de under 40-årige og over 40-årige. I 2007 fik 61procent af ansøgerne under 40 år afslag på førtidspension, mens det i 2011 var 73procent. For de 40-årige eller derover var det lidt færre, der fik afslag, nemlig 53procent, i 2007 og 56 procent,jf. figur 1.3.Men tallene viser også, at i 2008 og 2009 var det stort set samme andel, der fik afslag,når de søgte om førtidspension på det foreliggende grundlag,jf. figur 1.3.
FØRTIDSPENSION
36
Figur 4.3Afslag på det foreliggende grundlag fordelt på alder. 2007-2011Procent80
60
40
20
020072008Under 40 år20092010201140 år eller derover
Tilkendelser til de under 40-årige tages oftere op til genvurderingNår kommunerne træffer afgørelse om førtidspension, kan de samtidig beslutte, at sagenskal genoptages til ny vurdering på et senere fastsat tidspunkt. Det kan ske i tilfælde,hvor det ikke helt kan udelukkes, at borgeren på længere sigt kan opnå en vis forbedringaf arbejdsevnen.Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale ompension til unge og ved visse sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligtforløb.Der er stor forskel på andelen af tilkendelser til de under 40-årige og de 40-årige ogderover, hvor kommunen har besluttet, at sagen skal tages op til vurdering igen på etsenere fastsat tidspunkt. For de under 40-årige var det i 2011 9 procent aftilkendelserne, hvor sagen senere skulle genvurderes, mens det for 40-årige ellerderover kun var i lidt over 1 procent af tilkendelserne,jf. figur 4.4.Siden 2008 er andelen af tilkendelser til de under 40-årige, hvor kommunen har besluttetat sagen skal tages op til genvurdering steget fra lidt over 7 procent til 9 procent i 2011.For de 40-årige er andelen med beslutning om genvurdering været nogenlunde konstantpå 1,5 procent,jf. figur 4.4.
FØRTIDSPENSION
37
Figur 4.4Andel af tilkendelser, hvor kommunen har besluttet, at sagen skalgenvurderes på et senere tidspunkt. 2007-2011
Procent108642020072008200920102011Under 40 år40 år eller derover
4.2 Afgørelser om førtidspension i 2011De under 40-årige får hyppigere tilkendt førtidspension på baggrund af enpsykisk diagnose end de 40-årige og deroverI 2011 fik op mod 75 procent af de under 40-årige tilkendt førtidspension på baggrund afen psykisk lidelse, mens det for de 40-årige og derover til sammenligning kun var 40procent,jf. figur4.5.For de 40-årige og derover var sygdomme i bevægeapparatet baggrunden for tilkendelseaf førtidspension for 25 procent af de nye førtidspensionister i 2011, mens det ikkeuventet var langt færre af de under 40-årige, nemlig 8 procent af de nyeførtidspensionister,jf. figur4.5.
FØRTIDSPENSION
38
Figur 4.5Diagnoser fordelt alder. 2011Procent100806040200Under 40 årPsykiske lidelser40 år eller deroverBevægeapparatsygdommeAndre diagnoser
Flere kvinder end mænd på 40 år og derover blandt de nye førtidspensionisterBlandt de nye førtidspensionister i 2011 var der en ligelig fordeling af mænd og kvinder ialdersgruppen under 40 år, mens der var en mindre overvægt af kvinder i aldersgruppenpå 40 år og derover blandt de nye førtidspensionister,jf. figur 4.6.Figur 4.6Andel af mænd og kvinder der fik tilkendt førtidspension fordelt på alder. 2011Procent6050403020100Under 40 årKvinderMænd40 år eller derover
FØRTIDSPENSION
39
De nye førtidspensionister under 40 år var sjældent i beskæftigelse forud fortilkendelsen af førtidspensionDer er stor forskel på andelen af de under 40-årige og de 40-årige og derover, som ikkehavde været i beskæftigelse inden for de seneste 5 år forud for tilkendelsen afførtidspension. Således havde 69 procent af de under 40-årige i 2011 ikke været ibeskæftigelse, mens det var 38 procent af de 40-årige og derover,jf. figur 4.7.Figur 4.7Nye førtidspensionister fordelt på alder og beskæftigelse inden for de seneste5 år. 2011Procent80706050403020100Under 40 årHar ikke været i beskæftigelse40 år eller deroverHar været i beskæftigelse
Næsten dobbelt så mange nye førtidspensionister under 40 år end over 40 årkom fra kontanthjælpNæsten 56 procent af de under 40-årige havde i 2011 kontanthjælp somindkomstgrundlag, da de fik tilkendt førtidspension. Tilsvarende var det kun 31 procentaf de 40-årige eller derover, der modtog kontanthjælp på tilkendelsestidspunktet,jf.tabel 4.1.Mange af de 40-årige og derover kom fra sygedagpenge. I 2011 kom 42 procent af denye førtidspensionister på 40 år og derover fra sygedagpenge, mens det tilsvarende var18 procent af de under 40-årige. Ikke overraskende var der langt større andel af deunder 40-årige, som ikke havde indkomst på ansøgningstidspunktet, det skyldes blandtandet, at en del af de yngste i denne aldersgruppe tilkendes førtidspension allerede, nårde fylder 18 år. I 2011 havde 12 procent af de under 40-årige ingen indkomst, mens detvar 4 procent af de 40-årige og derover,jf. tabel 4.1.
FØRTIDSPENSION
40
Tabel 4.1Indkomst på ansøgningstidspunktet. 2011. Antal og Procent.Under 40 årAntalKontanthjælp/starthjælpSygedagpengeIngen indkomstLedighedsydelseRevalideringFleksjob/skånejobLønmodtagerEfterløn/overgangsydelseAnden indkomstUoplystI alt2.397754525317812555132674.254Procent561812721101210040 år og deroverAntal3.6304.8964431.608812304473316318411.715Procent3142414124012100
Alder spiller en lille rolle ved hyppigheden af forudgående deltagelse ibeskæftigelsesrettede foranstaltningerDer var alene mindre forskelle i andelen af nye førtidspensionister på under 40 år og over40 år, som inden for de sidste 5 år forud for pensionsansøgningen havde deltaget i enbeskæftigelsesrettet foranstaltning. Af de under 40-årige havde 76 procent deltaget i enbeskæftigelsesrettet foranstaltning, mens det var 78 procent af de 40-årige og derover,jf. figur 4.8.Figur 4.8Deltagelse i beskæftigelsesrettede foranstaltninger fordelt på alder. 2011Procent100806040200Under 40 årDeltaget i foranstaltninger40 år eller deroverIkke deltaget i foranstaltninger
FØRTIDSPENSION
41
Ikke-vestlige indvandrere er den største gruppe af nye førtidspensionister medikke dansk oprindelseI 2011 udgjorde de ikke-vestlige indvandrere 16 procent af de over 40-årige og 13procent af de under 40-årige. De ikke-vestlige efterkommere udgjorde 2 procent af deunder 40-årige og 0 procent af de over 40-årigejf. tabel 4.2.Tabel 4.2Nye førtidspensionister fordelt på alder, herkomst og oprindelse. 2011. Antalog procent.Under 40 årAntalPersoner med dansk oprindelseIkke-vestlig, EfterkommereIkke-vestlig, IndvandrereVestlig, EfterkommereVestlig, IndvandrereI alt3.4999055418554.216Procent832130110040 år eller deroverAntal9.45821.8621933911.680Procent8101603100
Ankestyrelsens statistikker
FørtidspensionÅrsstatistik 2011
BILAG
TitelFørtidspension: Årsstatistik 2011_BilagUdgiverAnkestyrelsen, juni 2012ISBN nr978-87-7811-187-6LayoutIdentitet & Design AS
KontaktAnkestyrelsen
Amaliegade 25, 1256 København KTelefon 33 41 12 00Hjemmesidewww.ast.dkE-mail[email protected]
FØRTIDSPENSION
43
Bilag 1 Indsamling og behandling afdata1.1 IndsamlingKommunerne og de sociale nævn udfylder et statistikskema for hver førtidspensionssag,de træffer afgørelse i. Kommunerne og nævnene har fra 2010 alene skulle indberetteafgørelser efter ny ordning. Skemaerne skal være indsendt til Ankestyrelsen senest d. 7.i måneden efter, at afgørelsen er truffet.Kommunerne og nævnene indberetter afgørelser vedrørende førtidspension efter lov omsocial pension (nuværende ordning) og kommunerne tillige efter lov om højeste,mellemste, almindelig forhøjet og almindelig førtidspension mv. (gammel ordning).Afgørelserne efter den nye ordning vedrører tilkendelse af førtidspension, mensafgørelser efter den gamle ordning vedrører tilkendelse af førtidspension,invaliditetsydelse samt bistands- og plejetillæg. Indberetning efter gammel ordning erophørt fra januar 2010.Nytilkendelser af førtidspensionAfgørelserne efter begge ordninger dækker ansøgninger fra personer, som ikke tidligerehar modtaget pension og afgørelser angående ændringer. Hvis der er truffet flereafgørelser om den samme person, vil personen dermed indgå i statistikken hver gang,der er truffet en afgørelse. Årsstatistikken er således en afgørelsesstatistik, idetstatistikken dækker antallet af afgørelser frem for antallet af personer. Der er dog årligtunder 50 personer, der indgår i statistikken mere end én gang.Øvrige typer af sagerUdfaldet af kontrolsager, hvor der foretages fornyet undersøgelse, er ligeledesindberettet uanset resultatet. Nævnene har også indberettet afgjorte ankesager. Dermedanskues en ankesag som en selvstændig sag i statistikken. Remonstrationssager1indgårogså i statistikken, hvor indberetningen foretages af den instans, der har truffet afgørelsei sagen.
1.2 SkemaindholdFælles for de udfyldte statistikskemaer for såvel den nye som den gamleførtidspensionsordning er, at de først og fremmest indeholder oplysninger om pågældendeansøgers personlige forhold såsom familie-, bolig-, økonomiske, helbredsmæssige forhold.
___________________________________1
Hvis en pensionsansøger klager over en instans afgørelse, og instansen på baggrund af klagen genvurderer afgørelsen, er dertale om en remonstrationssag. I denne statistik indgår remonstrationssager kun, hvis genvurderingen har ført til en ændretafgørelse. Instanserne indberetter ikke remonstrationssager, som ikke fører til en ændret afgørelse.
FØRTIDSPENSION
44
Dernæst indeholder de udfyldte skemaer oplysninger om sagsbehandlingen, herunder blandtandet måned og år for sagens påbegyndelse og afgørelse, sagens art og udfald samt månedog år for en eventuel genvurdering af sagen.
Statistikskemaerne, som gælder for afgørelser efter den nye ordning, indeholder somnoget nyt oplysninger om ansøgerens længste kompetencegivende uddannelse,samarbejdspartnere under pensionssagens behandling samt hvilkeressourceprofilelementer, som er tillagt særlig vægt ved afgørelsen.
1.3 Behandling af skemaoplysningerEfter fremsendelse af statistikskemaerne er ovennævnte data løbende kontrolleret.Opdages fejl og/eller mangler, er indsenderen af statistikskemaet blevet kontaktet medhenblik på afklaring eller komplettering af de afgivne oplysninger. Endvidere er der iforbindelse med årsstatistikkens udarbejdelse gennemført en række logiske tests ogandre pålidelighedstests. Kunne fejlen eller manglen ikke korrigeres, er den pågældendeoplysning registreret somuoplyst.Fra 2008 og frem er der foretaget en validering af antallet af kommunernesindberetninger. Valideringer er fortaget i forhold til BeskæftigelsesministerietsDreamregister. Fra 2009 er kommunerne desuden blevet bedt om at bekræfte antallet afindberetninger til Ankestyrelsen, og der er blevet fulgt op med telefonisk henvendelse.I løbet af 2011 er der udgivet kvartalsvise opgørelser over antallet af afgørelser og nyeansøgninger i 2011. De kvartalsvise opgørelser er afsluttet ved udgangen af detefterfølgende kvartal. Kvartalsopgørelserne og årsopgørelsen er ikke heltsammenfaldende. Det skyldes blandt andet, at flere kommuner først har indsendt deresafgørelser efter fristens udløb, samt at en række ukomplette og fejlagtige indsendelserførst har kunnet rettes efterfølgende. Materialet, som indgår i denne årsstatistik, ersenest indgået primo juni 2011. Senere indsendte indberetninger er således ikkemedtaget i det materiale, der her foreligger.