Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 333
Offentligt
1136433_0001.png
1136433_0002.png
1136433_0003.png
1136433_0004.png
GRUNDNOTAT
1. juni 2012
Beskæftigelsespakken ”Mod et jobrigt opsving”,KOM (2012)173 med tilhørende dokumenter
J.nr. 2012 - 5774JAIC/she
Nyt notat.ResuméKommissionen præsenterede den 18. april 2012 sin meddelelse om beskæftigelses-pakken ”Mod et jobrigt opsving”. Beskæftigelsespakken skal ses som en reaktionpå krisen og den høje arbejdsløshed i de europæiske lande. Samtidig skal medde-lelsen bidrage til at indfri EU2020-strategiens mål for beskæftigelsesfrekvensen på75 pct. og til at forstærke beskæftigelsesdimensionen i strategien.Beskæftigelsespakken indeholder tre fokusområder: 1) Støtte til jobskabelse, 2)Genopretning af arbejdsmarkedernes dynamik og 3) En styrkelse af styringen afEU2020-strategien på beskæftigelsesområdet. Kommissionen annoncerer i denforbindelse en række kommende tiltag, som kan understøtte de nationale tiltag.Pakken indeholder i vist omfang velkendte forslag, men Kommissionen benytter enfælles præsentation for at understrege de synergieffekter, der er ved en indsats påen lang række politikområder og ved at inddrage alle relevante aktører, herunderarbejdsmarkedets parter samt yderligere målrette eksisterende EU-midler, herun-der Social- og Regionalfondene.1. BaggrundKommissionen præsenterede den 18. april 2012 sin meddelelse om beskæftigelses-pakken ”Mod et jobrigt opsving”. Udspillet skal ses som en opfølgning på anbefa-lingerne i den årlige vækstundersøgelse 2012 og Det Europæiske Råds møder i ja-nuar og marts 2012. Kommissær Andor præsenterede kort beskæftigelsespakkenden 26. april på det uformelle møde for beskæftigelsesministre i Horsens og den 2.maj 2012 på møde i EPSCO’s beskæftigelseskomité.Endvidere vedtog Det Europæiske Råd på forårstopmøde i marts 2012 - som led idet europæiske semester - økonomisk-politiske retningslinjer for medlemslandenesudarbejdelse af nationale reformprogrammer, herunder om en mere aktiv beskæfti-gelsesindsats og fokus på en forstærket jobskabelse.2. Formål og indholdBeskæftigelsespakken ”Mod et jobrigt opsving” skal ses som en reaktion på krisenog den høje arbejdsløshed i de europæiske lande. Samtidig skal meddelelsen bidra-ge til at indfri EU2020-strategiens mål for beskæftigelsesfrekvensen på 75 pct. i2020 og til at forstærke beskæftigelsesdimensionen.
Beskæftigelsespakken indeholder tre fokusområder: 1) Støtte til jobskabelse, 2)Genopretning af arbejdsmarkedernes dynamik og 3) En styrkelse af styringen afEU2020-strategien på beskæftigelsesområdet.Kommissionen annoncerer i den forbindelse en række kommende tiltag, som kanunderstøtte de nationale tiltag. Beskæftigelsespakken omfatter Kommissionensmeddelelse "Mod et jobrigt opsving” samt ni arbejdsdokumenter fra Kommissio-nens tjenestegrene, hvoraf to er høringsdokumenter:1. Meddelelse om tendenser og udfordringer på arbejdsmarkedet (analysedo-kument)2. Kvalitetsrammer for praktikophold (høringsdokument)3. Gennemførelsen af initiativet "Muligheder for Unge" og om de første erfa-ringer (statusrapport)4. Udnyttelse af beskæftigelsespotentialet i forbindelse med grøn vækst5. Udnyttelse af beskæftigelsespotentialet i forbindelse med kommunikations-teknologierne.6. En handlingsplan for sundhedspersonalesituationen i EU7. Udnyttelse af beskæftigelsespotentialet inden for personlige tjenesteydelserog tjenesteydelser i hjemmet (høringsdokument)8. Åbne, dynamiske og rummelige arbejdsmarkeder (flexicurity)9. Reform af EURES netværket i lyset af målsætningerne i Europa-20201. Støtte til jobskabelse.Støtte til jobskabelse og (re)allokering af arbejdskraft skalmøntes på aktiviteter, sektorer og virksomheder, der vil være job- og vækstskaben-de fremadrettet – især blandt de små og mellemstore virksomheder. Følgende om-råder fremhæves: En styrkelse af efterspørgslen efter arbejdskraft foreslås fremmetved bl.a. at reducere skat på arbejdskraft, målrette ansættelsessubsidier mod nyan-sættelser, transformere uformelt eller sort arbejde til regulært arbejde, fremme støt-te til personer, der er motiverede til at blive selvstændige (self-employment) ogordninger, hvor dagpenge konverteres til start-op ydelse. Udnyttelse af jobskabel-sespotentialet inden for tre nøgleområder:Den grønne økonomifx energieffektivi-sering,sundheds - og omsorgssektorerne,der vil være et stærkt voksende områdepga. den demografiske udvikling, samtICT-området,som skal styrke de europæi-ske virksomheders konkurrenceevne. Mobilisering af EU-fonde til jobskabelse,herunder Den Europæiske Socialfond, fx i forbindelse med medfinansiering af ar-bejdsmarkedsordninger, herunder ansættelsessubsidier og integration af unge så-kaldte NEET’s (Neither in Employment, Education, Training) på arbejdsmarkedetvia en ”ungegaranti”. Forslaget om anvendelse af midler fra EU’s budget skal ses isammenhæng med forhandlingerne om EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020.2. Genopretning af arbejdsmarkedernes dynamikgennem fortsat fokus på ar-bejdsmarkedsreformer, udvikling af menneskelig kapital og geografisk mobilitetmhp. at ruste arbejdsstyrken bedre til forandring og nye jobmuligheder. Følgendeområder fremhæves: Strukturelle arbejdsmarkedsreformer skal gennemføres for atunderstøtte mobilitet/overgange på arbejdsmarkedet, og sikre at arbejdsmarkederneer inkluderende. Mobilisering af de forskellige aktører for en bedre implementeringaf reformer fx via en styrkelse af den sociale dialog og forbedring af jobcentrenestidsmæssige og målrettede service over for de ledige. Investering i kompetencer og2
i den forbindelse bedre overvågning af kompetencebehovene og en bedre synergimellem uddannelsessektoren og arbejdsmarkedet skal fremmes bl.a. med henblikpå at forebygge og bekæmpe flaskehalse, som udvikler sig inden for specifikkesektorer og regioner. Skabelse af et reelt europæisk arbejdsmarked gennem fjernel-se af lovgivningsmæssige og praktiske forhindringer for den fri bevægelighed forarbejdstagere over landegrænserne. Fx kan manglende anerkendelse af professio-nelle kvalifikationer udgøre en barriere for, at det indre marked kan fungere effek-tivt. Frygt for at miste social sikkerhed og pensionsrettigheder er fortsat et betyde-ligt problem for personer, der overvejer grænseoverskridende mobilitet. Kommis-sionen agter derfor at styrke matchning via EURES systemt (EURopean Employ-ment System).3. En styrkelse af styringen af EU2020-strategien på beskæftigelsesområdet.Derlægges op til en styrket overvågning af medlemslandenes implementering af be-skæftigelsespolitikken ved anmodning om, at landene udarbejder Nationale Job-planer som led i deres Nationale Reform Programmer (NRP). Endvidere lægges derop til øget inddragelse af arbejdsmarkedets parter i beskæftigelsespolitik på EU-plan. Dertil finder Kommissionen, at en tættere sammenkobling af EU-budgettet tilEU2020-strategien i den næste programperiode skal gribes som en lejlighed til atforøge og forbedre anvendelsen af EU-midler til støtte for medlemslandenes re-formindsats.3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk retIkke relevant.6. KonsekvenserMeddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller sam-fundsøkonomiske konsekvenser, administrative konsekvenser for erhvervslivet el-ler konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Der tages stilling til konsekvenserne afde konkrete forslag, når de foreligger.7. HøringMeddelelsen og de tilhørende dokumenter er sendt til EU Specialudvalget for Ar-bejdsmarkedet og Sociale Forhold til orientering. Konkrete forslag vil blive sendttil de relevante specialudvalg, når de foreligger.8. Generelle forventninger til andre landes holdningerDer ventes en overordnet positiv indstilling til Kommissionens beskæftigelsespak-ke.9. Regeringens foreløbige danske holdningØget fokus på job- og vækstdagsordenen er på linje med den danske regerings lin-je, og pakken hilses således som udgangspunkt velkommen. Der tages stilling til de
3
konkrete forslag i pakken, efterhånden som de fremsættes, og forslagene vil blivebehandlet af de relevante ministerier.10. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4