Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 313
Offentligt
1130642_0001.png
1130642_0002.png
Aarhus maj 2012Kære medlemmer af socialudvalget,I den seneste tid, har vi set en lang række af indikatorer på de stigende gældsproblemer i de danske samfund: Antalletaf danskere, der er registreret i RKI, er steget drastisk de seneste år således, at der nu er mere end 217.000registrerede i RKI. Det svarer til cirka 5 procent af den voksne befolkning. Samtidig har EU-kommissionen advaret om, atdanskernes store private gæld, som udgør mere end 160 procent af BNP, udgør en trussel for den danske økonomi ogvækst. I tillæg til dette, er antallet af udsættelser fra private boliger steget markant. Boligudsættelser påfører borgerenstore sociale konsekvenser og traumer, som forfølger denne i langt tid efter.Derfor er der brug for tiltag, somforebyggerovergældssætning, men også tiltag og forbedringer, som kanrette oppå denegative konsekvenser af overgældssætning. En forbedring af gældssaneringsreglerne i Danmark er ét af disse tiltag.

Uhensigtsmæssig lovgivning og retspraksis på området for gældssanering

Den Sociale Retshjælp (DSR) er en frivillig organisation, som yder en gratis og helhedsorienteret juridisk og økonomiskrådgivning for primært socialt udsatte borgere i hele landet. En af vores hovedkompetencer er at yde gældsrådgivningog gældssagsbehandling. Grundlæggende findes der ifølge DSR tre konkrete problemer på området for gældssanering iDanmark:1. Socialt udsatte har reelt set ingen mulighed for at opnå gældssanering og dette er problematisk, fordi engældssanering for disse, kan være ganske afgørende for deres mulighed for at komme videre i livet.2. Tidligere straffede personer har ikke mulighed for at sanere sagsomkostninger. DSR mener, at en mulighed forgældssanering for disse personer vil forbedre den resocialiserende indsats. Dog skal dette være forbundet medbetingelser, som skal forbygge gentagelse af kriminalitet og motivere til at komme på fode igen, for samfundetmå aldrig belønne kriminalitet.3. De (stadig) store geografiske forskelle i muligheden for at opnå gældssanering, som også andre fagfolk harpåpeget1. Dette er til skade for vores gældsrådgivning. Vi kender alt til de juridiske regler angåendeproblemstillingerne, men vi oplever samtidig, at retspraksis på tværs af skifteretterne er så forskelligartet, at detkomplicerer vores rådgivning yderlige, samtidig med, at retssikkerheden for borgerne lider last.

Konkrete løsninger

Vi har derfor en række konkrete forslag til forbedringer og løsninger, som vi mener, bør indgå i en revision af reglerne forgældssanering:1) Undtagelsesparagraf for socialt udsatte personer, som tilgodeser disses særlige behov. Hermed kan der sesbort fra kravet om fx, at personen skal have ”afklarede økonomiske forhold.”
1
http://www.business.dk/oekonomi/nemmere-at-slippe-for-gaeld-i-provinsenSide1/2
2) Mulighed for at genoptage udregning af dividenden i forbindelse med ændring i økonomiske forhold. Såledesgøres reglerne for gældssanering langt mere fleksible på samme vis, som i Norge og Sverige.3) Mulighed for gældssanering for tidligere straffede personer under betingelse af genoptagning af ordning hvis nykriminalitet. Hermed forstærkes den resocialisering effekt for disse personer. Løsningen kombinerer erfaringenfra Norge og Sverige med nye tiltag.4) Ensretning af skifteretternes praksis gennem en tilbundsgående undersøgelse af, hvordan de enkelteskifteretter skønner forskellige forhold. Denne undersøgelse skal bruges som grundlag for en gennemgang afde nuværende regler, for at afsøge de områder, hvor en udspecificering af reglerne vil være formålstjenstlig.Vores løsningsforslag bygger i høj grad på den erfaring, som vi som organisation har gjort os i arbejdet medgældsrådgivning af både socialt udsatte danskere og familien Danmark. Ligeledes har vi ladet os inspirere af, hvordanman har grebet problematikkerne an i andre lande bl.a. Norge og Sverige.

Der åbnes ikke op for en ladeport af gældssaneringer

Der er i visse tilfælde tale om indgribende ændringer, men som alt i alt tilgodeser et bredere socialpolitisk formål medlovgivningen. Ændringerne åbner ikke op for, at langt større grupper af mennesker kan opnå gældssanering, men blot, atadgangen til gældssanering forbedres for den gruppe af borgere, som er særligt udsatte. Når vi allerede i samfundet harerkendt, at de disse mennesker er stærkt udsatte, bør vi også erkende, at disse personer har brug for ekstraordinærhjælp. Dette er til gavn for den sociale indsats i samfundet. Der er altsåikketale om at åbne op for gældssanering forpersoner og luksusgældstyper, som fremstilles i populære tv-programmer som fx ”Luksusfælden” på TV3.Derudover bidrager ændringerne også til en mere ensartet retspraksis på tværs af skifteretterne – uden nødvendigvis atder er flere eller færre borgere, dersamlet setfår gældssanering på landsplan, men sådan at man kan forvente sammepraksis hos fx både skifteretterne i København og Esbjerg - dette er til gavn for retssikkerheden.Vi håber, at I vil inddrage dette i jeres videre politiske arbejde og henleder jeres opmærksomhed på det vedhæftedebilag, som i nærmere grad præciserer og uddyber vores forslag. Samtidig står vi til rådighed, hvis I har yderligerespørgsmål og kommentarer til vores forslag. Vi er klar over, at en ændring af reglerne for gældssanering ikkenødvendigvis hører under socialudvalgets område, men da vores forslag til forbedringer vedrører særligt socialt udsatte,finder vi det relevant for udvalget.
Med venlig hilsenKim Fogh RasmussenPolitisk konsulentInnovationsafdelingenDen Sociale Retshjælp
Side2/2