By- og Boligudvalget 2011-12, Socialudvalget 2011-12, Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BYB Alm.del Bilag 103, SOU Alm.del Bilag 310, BEU Alm.del Bilag 246
Offentligt
1129095_0001.png
1129095_0002.png
1129095_0003.png
Små regelændringer kan spare kommuner og udlejere næsten 1½ milliardårligt.4405 fogedudsættelser kostede kommunerne 920 millioner kr. i 2011.En betydelig del af disse udgifter skyldes udelukkede, at lovgivningen kræver, atkontanthjælpsmodtagere skal straffes for udeblivelse fra aftaler. Dette er for smed at rette bager,fordi den største økonomiske straf rammer de uskyldige kommuner, som ikke må hjælpe borgernemed at få huslejen betalt.Københavns kommune har opgjort, at udsættelser af borgere fra deres boliger ved fogedensmellemkomst koster nær 210.000 kr. pr sag i gennemsnit. Med 4.405 sager i hele landet i 2011bliver det en meningsløs udgift på 920 millioner kr. til landets kommuner.Udlejerne, hvoraf 70 % er almene boligafdelinger, hvor tabet fordeles på de øvrige beboere, og 30% er private udlejere, påføres tab omkring 92.500 kr. jfr. kommunens tal hovedsagelig fra KAB. Ialle tilfælde rammes fuldstændig sagesløse og forsvarsløse mennesker af tabene, som samletskønnes at løbe op over 400 millioner kr.
Årsager og delløsninger:Kontanthjælpsloftet og fattigdomsydelserne har hidtil gjort det svært for mange at betale desimpleste regninger. Dette var en af årsagerne til fogedudsættelser, som SRSF + EL har fået sat enstopper for.
Straffesanktioner for udeblivelseDet er lovfæstet at kommunerne skal straffe alle kontanthjælpsmodtagere, som ikke møder tilkommunens befalede tider, ved at stoppe ydelserne indtil klienterne møder op. Det betyder med storsandsynlighed, at de hverken har til mad og drikke eller til huslejen.Her går det virkelig galt, for en ting er, at Folketinget har villet straffe de, der udebliver; men manstraffer også de sociale myndigheder, såvel arbejdsmæssigt som økonomisk, foruden at man strafferudlejerne.Omkostningerne ved fogedudsættelserne er helt ude af proportion med hensigten med straffe-sanktionerne.Det må være fuldt rigeligt at tage penge til mad og drikke fra folk.
LøsningsforslagEn rimelig løsning vil være, at sikre den største del af klientellet, på offentlig forsørgelse, ved atindgå aftale mellem ydelsesmodtager og kommune om, at huslejen betales direkte af kommunen,(Udbetaling Danmark) uden at straffe-sanktionerne rammer huslejen, til gengæld skal en sådanaftale være uopsigelig, ind til klienten enten flytter eller får egen indtægt, så de offentlige ydelserbortfalder.Det vil være en udstrakt service over for ”de faste kunder”. Da servicen kan automatiseres vil detikke koste kommunerne noget i det daglige, og kommunerne vil efterhånden som alle kommer med,kunne spare udsættelses-omkostningerne, tæt på 1 milliard kr.
Betalingsdato, frem og tilbage
Muligheden, for at tømme og overtrække bankkontoen før huslejen skal betales, blev for kort tidsiden forøget af VKO ved at skubbe betalingsfristen, hvorefter der rejste sig et krav om at rykkebetalingsfristen til første bankdag i måneden.Dette vil nok reducere mængden af hændelige overtræk og restancer. Man kan derfor håbe ogforvente at mængden af restancesager falder.Derimod hjælper dato-stramningen ikke, de der har alvorlig uorden i økonomien, og måske aldriglæser rudekuverter og i øvrigt har rod i dagligdagen. De vil stadig have mellem 24 og 72 timer fraløn og ydelser går ind på kontoen til huslejen skal betales, og det kræver kun få minutter at tømmeen bankkonto.De svageste, der er de faste kunder i socialforvaltningerne og ved fogedudsættelserne bliver ikkehjulpet.Der er kun en løsning og det at kommunerne får ret og pligt til at tilbyde aftaler om direktehuslejebetaling, som foreslået ovenfor.
Uopsigelig sikkerhedDe, der opfatter en uopsigelig aftale som et problem, bør erindre, at mange andre aftaler her i liveter uopsigelige ikke mindst aftaler om køb og salg af fast ejendom, samt at en lejekontrakt på enbolig også principielt er uopsigelig fra udlejers side. Ved en lejekontrakt er der begrænsedemuligheder for at bryde kontrakten og ovenfor er ligeledes defineret en afgrænsning, således ataftalen afbrydes ved flytning eller fast arbejde.Huslejen skal principielt betales uanset om lejer har lyst eller ej, og da klienterne (lejerne) ikke børbruge pengene fra de indsættes den sidste bankdag i måneden til de skal betales den første bankdagi den følgende måned, så er den foreslåede betalingsaftale hverken et overgreb eller noget reelt tab,kun en gratis service, med henblik på at spare kommuner og udlejere for store uforudsigeligeudgifter, og i øvrigt hjælpe de pågældende med at beholde tag over hovedet. Det sidste er ikke detmindst vigtige.
GældsrådgivningOvenstående er ”kun” en hjælp til de, der allerede er i det kommunale system som kontanthjælpsmodtagere og pensionister, altså hovedgruppen af udsættelsestruede.Andre, der trues af udsættelse, er enten lavtlønnede i fast arbejde eller belastet af en høj husleje elleromfattende privat gæld.Deres problemer kan ikke uden videre løses med automatiske administrative løsninger. De harbehov for uvildig rådgivning.Udlejerne må aldrig gøres til økonomiske rådgivere for lejerne. Hverken de private eller dealmennyttige udlejere. Dels har de sjældent forudsætningerne, dels har de ingen lovfæstettavshedspligt.De velmente forsøg, der foregår nu i enkelte boligselskaber må betragtes som alvorligemisforståelser. Det eneste udlejerne med al rimelighed bør gøre er at forsyne lejerne medansøgningsskema til boligsikring og de nødvendige oplysninger i den forbindelse og derefter sendelejerne til den kommunale borgerservice / socialkontor, og / eller til de få frivilligegældsrådgivninger, der findes i de større byer.MvhLars Vestergaard,Mimersgade 10, 2200 N.
Kilde og refencer:Københavns Kommunes socialforvaltning:Skrivelse fra socialborgmester Mikkel Varming til Socialminister Benedikte Kiær af 21. december 2010Socialforvaltningens 2 analyser:http://www.kk.dk/~/media/CB64A6C6A89A4DE4872734CBF73F3E10.ashxhttp://www.kk.dk/~/media/C5736F5A54374F5A982CC18965454213.ashxBekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik, LBK nr. 190 af 24/02/2012, § 81https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=140126#Kap10Socialministeriets vejledning 72 10.august 2010https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=131448Den Sociale Retshjælp:Skrivelse fra Den Sociale Retshjælp 17.02.12 om behov for ændring af aktivlovens § 81 ved tilføjelse af et nyt stk.2således at kommunerne tillades at yde økonomisk støtte til betaling af huslejerestancer.http://www.socialeretshjaelp.dk/ref.aspx?id=2816Skrivelse fra Den Sociale Retshjælp om PBS-betalinghttp://www.socialeretshjaelp.dk/PBS-l%C3%B8sninger-er-ikke-l%C3%B8sningen.677.aspxEgne indlæg om emnet påwww.radikale.netsamtwww.information.dkhttp://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2012/03/24/4405-fogedudsaettelser-kostede-kommunerne-925-millioner-kr-i-2011http://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2012/03/04/adgangen-til-bundloes-gaeld-via-kvik-laan-forbrugslaan-og-leasing-boer-begraenseshttp://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2011/06/28/flere-og-flere-saettes-paa-gadenfogedudsaettelser-kan-forebygges-hvis-viljen-er-derhttp://www.information.dk/272053http://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2011/06/11/5000-familier-og-enlige-sat-paa-gaden-paa-et-aar-er-ikke-en-rekord-at-gaa-efter-men-risikoen-er-der-udsaettelser-kan-forebygges-hvis-viljen-er-der-men-det-kraever-holdningsaendringerhttp://www.radikale.net/lars-vestergaard/indlaeg/2011/05/15/4382-fogedudsaettelser-i-2010-og-27894-i-vk-regeringens-tidaarsager-og-forslag-til-delloesninger