Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1109283_0001.png
1109283_0002.png
1109283_0003.png
1109283_0004.png
ochristiansborg1240København K.Den16.april2012Folketingets Socialudvalg"
nMuskelsvindfonden
Vedrørende servicelovens$100ommerudgiftsvdelse.
Iregeringens oplæg."Endelaffællesskabet,Reformafførtidspension ogfleksjob",læggesderoptilenændring afreglerneom merudgiftsydelse,intervallerne mellemhverttrinnedsættesfia500kr.tilkun100kr.nuværendetidspunktserskalaensåledes ud:
Merudeiftpr.måned0-499 kr.500-1749 kr.1750-2249kr.2250-2749kr.Osv.
Ydelsepr. måned0 kr.I500kr.2000kr.2500kr.C)sv.
Som detfremgår, forekommer dersåveloverkompensationsomunderkompensationidengældende
skala,ogdetkanderfor forekommebådetilforladeligt ogretfærdigtatindsnævre intervallernesbredde.
Det erimidlertidvigtigtat være opmærksom på, at de nuværende bredeintervallerskyldesetønskefralovgiverne om atbegrænseadministrationen.Detharderforværetmuligtatsebortframangeadrninistrativtkrævendesrnåudgifteridenkonkrete udrnåling,fordideikkevillegørenogenforskelforden endelige ydelse.
Iydelsenkanindgå mangeforskellige typer af merudgifter,f.eks.oE,kstraordinærtslidtøjogsko somfølge afdennedsattefunktionsevne.oSærligdyrt ellersærligtudformettøj"phgrundafdeformiteterellerganskesærliglegemsbyg-ningellerlignende".oKursusudgifter,ogsåtilbørnellerandre pårørende.rUdgiftertilkostog diætpræparater somfølge afden nedsattefunktionsevne.oUdgiftertilmedicinsomfølge affunktionsnedsættelsen, somikkedækkes på andenmåde.oEkstraudgiftertilbefordring generelt,ifritiden,tilog fraarbejde,tilog frauddannelse ogtilogfrabehandling.o"Håndsrækninger",somikkeerbevilgetandenmåde, f.eks.tilatskifteen elpære,tilatpud-sevinduer,tilat vaskegardiner,tilat købe ind,tilatpassebørn, hvisden handicappedeforæl-der erude,tilatledsagebørntildagtilbud,skole, behandling,fritidstilbudellerlignende,tilat
lVft-iskelsv
indl'onden
'Ilf.+45
KongsvangAlld23,8000ÅrirusC8q48 2222. Fax+45Bi)4822wu,w.r-nugkeisvinclfirriden.dk
l2
Laktuelleeilail-adresserfindeshjelnmesiden)
hjælpe medat give mindrebørntøjpå,badedem,givedern madellerlignende,tilathjælpemedatsmØrebørnenesmadpakker,tilat hjælpe med atovertøjpå,tilat hjælpemedatkom-me ud ogind afbilen.tilathjælpemed at pakke taskeogbæreind og ud, f.eks.hvoradgangs-fbrholdeneikkeer egnede,tilat hjælpe medforskellige fonner fbraflastning og praktiskhjælp,f.eks.iforbindelse medudsvingihelbredstilstanden, ved behandlingerellerlignende,tilsne-rydning,tilslåningafgræs,tilmalerarbejde-ja,hvadsomhelstandet.derlignerdisse eksem-pler.
o
ooo.o
Ekstra udgiftertilforsikringerf.eks.tilenerhvervsansvarsfbrsikring vedr.handicaphjælpere,tilat forsikreen3-hjuletknaller"t,en kørestolelleren minicrosser,tilen dyrerehusforsikringgrundafetstØrreantal kvadratmeter,tildyrerefritids-ogulykkesfbrsikringerloratopnåsarn-rnedækningsomandre.Udgiftertilindskud ienlejebolig.Udgiftertilflytning,dererbetingetafennedsatfunktionsevne, herunder eventueltsalærtilejendomsmægler(salgsomkostninger), leje afflyttevognm.v..Ekstra varmeudgiftergrundafbehovforekstravarme,f-.eks.fordi marikke eller kunibe-grænsetornfangkanbevægesig,ellerfordiaf- ogpåklædning tagerlængeretid.Udgiftertilbeskæftigelsei fritiden.Ekstra udgiftertildagligvask(tøjvask)oghygie.f ne.
Dissemerudgifter skalsandsynliggøres, opgøresogberegnes.ognogleafberegningerneerstærktadministrationskrævende.Ganskevistforekommer detikke,at enborger har merudgifter afalledenævntetyper, men deter ikkeusædvanligt,at deridenenkeltesagviloptrædemerudgifterafmindst 4-6 typer,somalle skalberegneskonkret.Deterderforenfordelforalle pafter, hvisman kanseborl franogleafdemellerselidtstotpå, omdenuogsåerberegnethelt nøjagtigt.Ikke blot forborgerenog kommunen, menogsåforankemyn-dighedernefordidehervedundgår ankesageromuenighedermellemborgerog kommunesomreelterudenbetydning,fordideikkepåvirkerselve ydelsens størrelse.
HvisFolketingetf'ølger regeringensforslag omatbegrænseintervallerne melletn hvefttrin,vilkon-sekvensen være,atstofiingenmerudgifterfor lilletilatbetydningfbrydelsens størrelse. Bådeden enkelte borgerogden enkelte kommunevilderforkastesigoverberegningenrnedhidtilusetnidkærhed.barefrygter,men erfaktisk helt sikrepå,atlorslagetvilfirretiletskoleridtiberegningafpriserbleer,salve,busbilletter, proteinkost, vaskepulver,specialsyede underbukserogandet,blotfbratnævnenogle enkelte eksernpler påmerudgifter,sompludseligkanfabetydningforydelsen,ogsom manderforikkemerekan ignorereideallerflestetilflælde.
Viikke
Muskelsvirrdfbnden har siden2003harværetinvolveretihundredevisafsagerommerudgiftsydel-se,herunderikkemindst mangeankesager.Viharderforet detailkendskabtilforvaltningen afser-vicelovens $100, somformentligingen andreharisammeomfang, alleredeikraftafdet store antalsagerviharset.Ialbeskedenhedmenervi,at ingen andre harkendskabtilmange konkretesa-ger, somvihar, endogfbrdeltpå deflesteaflandetskommuner.Det erosderfor magtpåliggende atunderstregeoverforFolketinget, atdenne bestemmelseikkegØresmere irrdviklet ogmereadrninistrativtkrævende. end den er.Dervilikkeværenogensom
helstbesparelseved atindsnævreintervallerne;mendetvilværedybtgenerendefor alleinvolvere-departer.
Alleredemed den nuværendeudformningafbestemnrelsenharvioplevetmeget, meget langeogindvikledeberegninger af merudgiftsydelsenmed endetaljeringsgrad,der er ganskeunødvendig.Vihar oplevet beregninger, somensagsbehandlermå havebrugthelearbejdsdageatudføre,selvomdenkunhandler ornen ydelse1.500kr.pr.månedfordenenkelte borger, oftestkunienl2månedersperiode,førsammeøvelseskaludføres igen.fordiydelsentypiskrevurdereshver"tår.Iøvrigtuden at føretilnogen ændringiydelsensstørrelseimereend3-1Yoafsagerne.Ogøvelsen udføresca.14.000 gangeomåret,formange mennesker eraktueltberettigettilydel-sen.Antalletforventesat være svagtstigendeitaktmed,at førtidspension efterdegamle reglerud-fasesog erstattes medførtidspension efterdenye regler,dertrådteikrafti2003.Der er tværtimod behovfor,atdealleredegældenderegler forenkles. Dette forudsætterimidlertid,atalleinvolverede pafter-borgerne, kommuneme,ministerierne, politikerne-erkender,atderindgårmange usikkerhederogskøniensådanberegning,atmanacceptere,atmerudgifts-ydelsenikkekanberegnesmed fuldstændignøjagtighed. Retfærdighedidennesammenhæng ersomelastikimetermåI.Alleparler må simpelthenaffindesig med,atydelsenmåskeindeholderenvisoverkompensationellerenvisunderkompensation,fordiyderligeredetaljeringsgradikkeharandre konsekvenser end øgetbyrokrati.Kommunernefinde sig i,atborgerne sommetider ffiren smule overkompensation.Borgerne må finde sig i,atdesommetiderfåren smule underkompensation.Setover etlivsforløbgår detnokIige op,fordiydelseninogle perioder erlidt forlav ogiandrepe-rioderlidtforhøj.Det kanikkenytte,atvibruger ressourcerat beregne enhver ydelse medcentimetermål.
Vi vilderforindtrængende bedeFolketinget om ikkeat vedtage detteforslag.Nårdetteersagt,skal deterkendes,atderiselve basisydelsen1.500kr.(medet intervalfra500kr.tilr1.749kr.)kan forekommeenstoroverkompensation,at den kanvirkestødende.Overkompensationen er dogtilenvisgrad overvurderet,fordider trodsaltfindes kommuner,sotnblotkonstaterer, atmerudgifterne overstiger500kr.,og derefter undladerde at beregne mere detal-jeret,omrnerudgifternef.eks.er 600kr. eller1200kr., fordekanurniddelbart konstatere,at deihveft fafdikke overstiger1.749kr.Idissetilfældefremstår overkompensationen som større,enddenfaktisker. Tilsvarende findes der borgere,somundlader atmedtageflere udgifterendnødven-digt fbrat opnå basisydelsen,fordidealligevel ikkeharchanceforat opnå en højere ydelse,når in-tervallerneerbrede. somdehar væretindtilnu.
Detskalogså bemærkes,atlovgivernes mening med dettelangeintervalvar. at man hervedkunneundgå detaljeredeberegningeriopmod80oÅafallesager,fordimerudgifternevilleligge indenfordette langeinterval.Men trodsdettekan overkompensation forekommeietstørreomfangendønskeligt, og dervilder-forkunnelæggeset ekstratrinindiberegningen,skalaenkunnesesåledes ud:
Merudeiftpr.måned0-499kr.500-1249kr.I250-l749kr.1750-2249kr.2250-2749kr.Osv.
Ydelsepr. måned0 kr.1000kr.1500kr.
2000kr.2500kr.Osv.
Hervedvillemanidetmindste l]erneenanstødssten;mensom beskrevetvilen generelindsnævringafintervallerneudløseetdecideretadministrativtkaosforallepafterogføretilenbetydeligstig-ningiantallet afankesager.fordidervilbliveklaget over langt flere afgørelser,når denu pludseligffirbetydning forydelsens størrelse.
Ved atf-ølgedetteenkle fbrslag om etekstratriniskalaen"vilderdesudenfiigøres etbeløb,dermedfordelkananvendestilandreelementerimerudgiftsydelsen,hvorpengenevilgøre mere gavnogbedrevilkunne målrettesde ydelsesmodtagere,der har størst behov. Dettevilværeioverens-stemmelsemed regeringenserklæredehensigtom atmålrette ydelsernetilborgeremedstørstbe-hov.Genereltvilvigernepåpege,atheleregelsættetformerudgiftsydelsen alleredefbrudforregerin-gensfbrslag omøgetadministrationudgør etadministrativtmonster.sommedfordelkunne forenk-les udoverdetakstmæssige overvejelsero somnærværendehenvendelsefbkusererpå.
DeterMuskelsvindfondens oplevelse,atreglerne medfører en administration,derliggerlangtudover, hvad der medrimelighedkan forsvaresibetragtningaf hvorbeskednebeløbdeenkelte ydel-sertrods althandler om.En forenklingkunnederforbeståi,at reglernegøresklarere,og atnogle elementeriberegningenudmålesefterf-astetakster,uansetomderhervedskerlidtover- ellerunderkompensation.
Vi vilderforanbefale Folketingets Socialudvalg,atmanidethele taget lader detteregelsætnemgåengrundigforenkling.
gen-
Faktiskpåbegyndte Folketingets Socialudvalg ensådanevaluering rnedhenblikpå enforenkling,rnen arbejdetgik istå,daderblevudskrevetvalgtilFolketingeti2007,ogsidendaerarbejdet ikkegenoptaget.Forenklingener bestemtikke blevet mindrepåtrængende gennemdeforløbne5 år.Muskelsvindfondenstillergerne de erf'aringertilrådighed,somvihar opnået gennem9årsadmini-strationaf bestemmelsen,ogviindgårderforgerneietarbejde medevaluering ogforenkling.Jegskal samtidigtillade migpå vegneaf Muskelsvindfondenat anmodeomforetrædefbrFolketin-getsSocialudvalg,fordijeggerneviluddybe denne henvendelse.
Udviklin gschef,Muskelsvindfonden