Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 246
Offentligt
Kære medlemmer af Folketingets Socialudvalg.Med fremsendelse af dette oplæg anmoder undertegnede om foretræde for socialudvalget.Oplægget beskriver nogle af de tunge problematikker børn og unge, fra familier ramt af misbrugog eller sindslidelser, dagligt kæmper med. Dette både internt i familien, som i samfundetgenerelt.Dette er en fremstilling af problematikkerne grundet mange års arbejde, med både misbrugere ogsindslidende indenfor offentlige systemer, Sygehuse, Plejehjem, Socialpsykiatrien samt frivilligsocialt arbejde i KvindeKrisecenter, KFUM, IOGT og BoPaM siden 2003 med børn og pårørende.Jeg tillader mig at komme med forslag til Folketingets politiske arbejde.Rækkefølgen er ikke prioriteret.
Forslag: Lovgivning om uddannelse af netværkspersoner med speciale i misbrug ognetværkspersoner med speciale i sindslidelser.Dette med henblik på at børn og unge i samtlige skoler og børneinstitution landet over haradgang til deres ekspertise. Netværkspersonerne skal lære atoooooForstå - genkende og gennemskue misbrugeradfærd.Forstå - genkende og gennemskue de tunge konsekvenser det har for børn og ungehvis forældre har misbrug og eller er sindslidende.Kommunikere med disse sårbare børn.Kommunikere med misbrugeren og den sindslidende forælder.Rådgive kollegaer i forhold til samarbejdet med forældrene.
Begrundelse: Børn og unge har brug for voksne at henvende sig til med dehverdagsproblematikker de lever med i familier, hvor forældrene ikke magter dette.Disse voksne netværkspersoner kan holde øje med, om børnene og de unge trives og udvikler signormalt. Netværkspersonerne kan – i samarbejde med institutionsledelsen fungere som fasteunderretningsansvarlige.Forslag: Ved lovgivning sikre at misbrugsbehandlere/vejledere/alkologer udelukkende har rettil at behandle/vejlede misbrugere og at de skal videreuddannes hvis de ønsker at vejlede børnog pårørende.Begrundelse: Mange behandlingshjem/centre har udelukkende tidl. misbrugere ansatte sommisbrugsbehandlere/vejledere. Nogle Behandlingshjem/centre stiller konkret betingelse for enmedarbejder at vedkommende er tidl. misbruger, mens andre selv uddanner behandlere. Disserådgiver desværre også børn og pårørende ud fra nøjagtig de samme principper, som debehandler og vejleder en misbruger.Børn og pårørende tilbydes typisk nogle få timers rådgivning i form af gruppesamtaler hvor de”lærer” om misbrug – medmisbrug o.lign. Altså misbruget og misbrugeren i centrum.Dette er ikke dækkende for børn og pårørendes behov. Både børn og pårørende bør hjælpes ud1
fra deres specifikke problematikker, som ikke er misbruget, derimod konsekvenserne af at værebarn og eller pårørende af en misbruger.Desuden er der risiko for at misbrugsbehandleren/vejlederen/alkologen:Tager tilbagefald og selv skal i (gentagne) misbrugsbehandlinger.Ikke har været ude af misbruget længe nok og stadig er mærket af misbruget.Har misbrugeradfærd.Vejlederen ikke har bearbejdet svigt og overgreb på egne børn og pårørende.Og der er risiko for at samtalerne bidrager til at:Især børnene isoleres i et yderst lukket miljø fordi der udelukkende henvises tilegne selvhjælpsgrupper.Forslag: Ved lovgivning kræve anonym registrering hos både offentlige, private og frivilligeorganisationers misbrugsbehandlingstilbud. Evt. benytter spørgeskemaer med følgendespørgsmål og indberetter disse til relevant myndighed.oMisbrugerens alder og køn.oHar misbrugeren børn?oAntal af misbrugernes børn?oBørnenes alder?oBørnenes sygdomme og problematikker?oModtager børnene specialundervisning eller anden specialpædagogiske indsats?oModtager eller har barnet børnene modtaget terapi?oHar misbrugeren kontakt med sine børn?oHar misbrugeren kontakt med øvrig familie?oEr misbrugeren tilknyttet arbejdsmarkedet?oHar misbrugeren være hospitalsindlagt?oHvis ja, så for hvad og hvor mange gange?oHar misbrugeren tidl. været i behandling for sit misbrug?oHvis ja – hvor mange gange?oEr misbrugeren gift – skilt – samboende eller enlig?Begrundelse: Faktisk misviser kendte statistikker mere end de oplyser. Fordi statistikkernebegrundes i enten omfanget af misbrugere i registreret behandling, eller skøn af samme.For at kende behovet for indsatsen, behøver der foretages en afdækning af problematikkernesomfang.Forklaring: Det er kendt at mange misbrugere opsøger anonym behandling, i stedet for behandlinghvor der registreres. Når antallet af misbrugere beregnes hos anonyme behandlere, ganges dermed 3 til 4 i forhold til registrerede behandlinger.BoPaM mener, det derfor er nærliggende også at gange antallet af børn og pårørende afmisbrugere, med 3 til 4 i forhold til antallet af registrerede børn og pårørende. BoPaM mener, deter nødvendigt at kende antal af, især børn af misbrugere for at afhjælpe problematikkerne.
2
Forslag: Folketingets Socialudvalg anmoder Socialminister Karen Hækkerup om, at opfordredanske kommuner til, at oprette lokale Børne- Ungeråd:Et Børne- og Ungeråd ville kunne belyse børn og unges behov og støtte i at lokale tilbud til børn ogunge bliver oprettet. Fx indenfor nye frivillige organisationer.Begrundelse: Udsatterådene varetager ikke udsatte børn og unges interesser.Den typisk udsatte i Danmark er mand, voksen, hjemløs, misbruger, psykisk syg eller en blanding afsamme.Derfor mangler der generelt fokus på og viden om børn og unges udsathed.Et Børne- Ungeråd kan sætte børn og unges vilkår i fokus langt tidligere end i dag, hvor mangeproblematikker ofte først opdages i teenageårene. Her er de unge så skadede og påvirkede afnegative livsomstændigheder, at konsekvenserne ikke længere kan overses.Indsatsen for at rette op på den unge er derfor blevet både mere krævende, akut og bredspektret.Et fåtal af frivillige organisationer har overhovedet tilbud målrettet børn og unge, og hvis de har,så foregår det typisk samme sted som forældre og andre voksne bliver hjulpet.Lokale Børn- og Ungeråd kanSamarbejde, med ”Børnerådet” Præcis som lokale Udsatteråd samarbejder med Rådet forSocialt Udsatte.Fungere, som høringspart for kommunale børne- ungevalg, familieudvalg m.fl.Informere, kommune og samfund om børn og unges forhold i kommunen.Gå ind i generelle problematikke,r med fokus på at sikre børn og unges interesser,rettigheder og behov.Belyse, børn og unges behov.Støtte, i at nye tilbud til børn og unge bliver oprettet. Fx indenfor nye visionære frivilligeorganisationer.
I sin tid som socialminister, opfordrede Karen Ellemann de danske kommuner til, at opstarte lokaleUdsatteråd. Jeg har været medlem af Udsatterådet i Vejle siden opstarten. I efteråret 2011modtog Udsatterådet Vejle Kommunes nye principper for børneanbringelser, i høring.Vi måtte afvise at behandle disse, idet rådet udelukkende samarbejder med Voksenudvalget.Der er således behov for kommunale Børne- og Ungeråd. Børn og unge bør have mindst sammemuligheder som voksne, for hjælp og støtte og de bør sikres deres eget talerør.Børne- og Ungeråd kan sammensættes efter samme principper som udsatterådene, blot med børnog unges problematikker som udgangspunkt.Repræsentanter kunne være:Frivillige organisationer - forudsat organisationernes målgruppe er børn og unge.Offentligt ansatte -som arbejder indenfor børn og ungeområdet.Og naturligvis -børne- og ungerepræsentanter.
3
Forslag: Lovgivning om selvstændig rådgivning for børn og unge som lever i dysfunktionellefamilier.Begrundelse: For voksne findes der mange forskellige og lettilgængelige tilbud om rådgivning,mødesteder og opholdsteder. Fx caféer, væresteder og varmestuer.Dette er langt fra tilfældet for børn og unge, som ofte må ”nøjes” med, at opsøge samme tilbudsom de voksne og erfaringerne viser, at her fylder de voksnes problematikker nærmest alt.Uhensigtsmæssige adfærdsmønstre kan ikke brydes hvor børn og unge er tvunget til, at benyttesamme tilbud som hjemløse, misbrugere og sindslidende voksne, i mangel på tilbud målrettetbørn og unge!Hvor det handler om børn og unge fra kriseramte og eller dysfunktionelle familier, misbrug,sindslidelse, skilsmisse eller anden dysfunktion og eller familiekrise, mangler børn og unge:Steder, at mødes med ligesindede, hvor der er fokus på børn og unges behov.En åben dør, at gå ind af, uden forud kommunal visitation og registrering.Åben rådgivning og vejledning.Tilbud, om en voksen bisidder.Tilbud, om familierådslagning.Tilbud, om samtaler med en voksen.Tilbud, om støtte til samtale med forældre og andre familiemedlemmer.Tilbud, og støtte i samtaler med skolen, fx hvor forældrene ikke magter dette.Tilbud, om støtte til samtaler med praktikpladsen og uddannelsesstedet for, at bevare denunge i uddannelse.
Begrundelse: Som det forholder sig nu, bliver børn og unges problematikker typisk overskygget aftunge og komplekse voksenproblematikker. I dag henvises børn og unge typisk tilsamtale/terapigrupper som bliver opstartet på baggrund af forældrenes problematikker, og ellerfamiliens kriser.Disse grupper hedder fx ”ALKOHOLGRUPPEN” - ”Gruppen for BØRN AF SKILSMISSEFORÆLDRE” –”Samtalegruppe for BØRN AF SINDSLIDENDE” hvilket betyder, forældrenes alkohol, skilsmisse ogeller sindslidelse, bliver omdrejningspunktet i børne- og ungegrupperne.Dette er utvivlsomt med til, at fastholde børn og unge i uhensigtsmæssige familiemønstre.I stedet, bør børn og unge ses og mødes, samt deres problematikker afhjulpet, uafhængigt afforældrenes alkoholmisbrug – skilsmisse og eller sindslidelse, eller anden voksenproblematik.For, at hjælpe børn og unge, ud af dysfunktionelle familiemønstre, bør der fokuseres påkonsekvenserne af de komplekse voksenproblematikker og ikke, på selve voksenproblematikken.Disse voksenproblematikker kan og skal børn og unge ikke afhjælpe.Børn og unge skal bruge deres energi på, at udvikle sig, til velfungerende og sunde voksne.Børnene og de unge vil, med god effekt, kunne mødes i grupper med jævnaldrende, på tværs afforældre- og familieproblematikker. I sådanne grupper, bliver børn og unge ikke stigmatiserede, påbaggrund af deres forældres og eller familiegenerationers mønstre, adfærd, kulturer og4
traditioner. Tværtimod, kan de opleve, de ikke står alene med, at have det svært og sammen, kande lære at bryde negative familiemønstre, uanset hvad forældrenes og familiernes problematikkerhedder.Hvis det skal lykkes, at bryde uhensigtsmæssig familie- og eller forældreadfærd, betragter jeg detsom tvingende nødvendigt, at bryde tunge og dysfunktionelle mønstre, uden uhensigtsmæssige ogstigmatiserende grupperinger af børn og unge. Børn og unge fortjener, at blive set somselvstændige og uafhængige individer. Den symbiotiske navlestreng bør kappes, sådan sårbarebørn og unge reelt får mulighed for, selv kan vælge deres fremtid.BoPaM´s satspuljeansøgning af marts 2012 vedhæftet.
Forslag: Krav til kommuner - Statsforvaltninger og retslige instansers behandling af børnesager:1.Før børnesager videregives SKAL de være færdigbehandlede.Begrundelse : I alt for stort omfang sendes tunge børnesager videre til Statsforvaltninger,til By og Landsret, uden der er foretaget de nødvendige og afklarende børneundersøgelser.2.§50 undersøgelser bør foretages i hjem hos både bopæls og samværsforældrene.Begrundelse: Nuværende, foretages §50 undersøgelser udelukkende hos bopælsforældre.I familier ramt af misbrug og eller sindslidelser, er det dog typisk hos samværsforældrenede tungeste problematikker forekommer.Dvs. en §50 undersøgelse afdækker IKKE barnets problematikker tilstrækkeligt.3. Barnet SKAL være hørt og forstået på dets problematikker.Begrundelse: Børn og unge har ofte samtaler med socialrådgivere og eller jurister, som ikkeer uddannede i kommunikation med børn. Samtalerne virker ofte akavede, med mangeledende spørgsmål, som påvirker de i forvejen dybt manipulerede børn til, at sige hvad deføler den voksne samtalepartner ønsker at høre. Barnet bliver ikke forstået på sineproblematikker og behov. Derfor, belyses barnets problematikker ikke tilstrækkeligt.4.Samtaler med børn og unge, SKAL foretages af en terapeut/psykolog.Begrundelse: I de ofte ganske tunge børne- ungesager, hvor forældre har sindslidelser ogeller misbrug, bliver barnet- den unge påvirket af forældrenes problematikker i en sådangrad, at barnet- den unge ikke lærer at forklare sig. Dette opfattes som barnet- den ungeforsøger at skjule problematikkerne, eller er loyale over forældrene og ikke vil fortælle.Dette er en fatal misforståelse.Det kræver yderst erfarne terapeuter/psykologer, at nå ind bag tilstande som angst,mangel på sprog, hjerneskader, forårsaget af omsorgssvigt, manipulation, trusler ogkonstante nedværdigelse af barnet- den unge.5. Forældre, der møder op påvirkede af alkohol eller stoffer, SKAL miste retten til at deltagei møderne.Begrundelse: Desværre oplever jeg, som bisidder for børn, at forældre kommer til møder ikommuner, statsforvaltninger og i retten synligt påvirkede, uden dette gennemskues oguden konsekvenser for udfaldet. Dette kan betyde barnet bliver påført unødvendigelidelser, i en årelang, opslidende og konstant strid mellem uenige forældre og gentagnemøder i beskrevne sociale og retssystemer.BoPaM´s oplæg ved modtagelse af Benny Andersen prisen 20. marts 2012 vedhæftet som bilag.
5
6.Forældre, med fastlåste konflikter, bør begge gennemgå en forældre-egnethedstest, somkan klarlægge misbrug og eller psykiske lidelser:Begrundelse: Myndighederne bør i langt højere grad, blive i stand til at gennemskueforældre med misbrug, og eller sindslidelser.Mange sindslidelser gemmes bag et misbrug. I KL´s medlemsblad stod der i nov. 2011:I over halvdelen af børnesagerne er forældrenes drikkeri et problem. Det skaber afmagt hos
sagsbehandlerne.
Artikel af november 2011 vedhæftet som bilag.
Forslag: Etablering af Børnehuse, som børn og unge kan opsøge når forældrene:Ikke magter, at tage var på barnet fx pga. deres sindslidelse.Når forældrene, er påvirkede af alkohol og eller stoffer.Når forældrene, skændes og slås.Når barnet- den unge, som lever i en dysfunktionel familie, føler sig utryg.Når forældrene, ikke beskytter barnet- den unge.
I Børnehusene kan der samles info og tilbud om vejledning, støtte, hjælp, børne- og ungegruppero.m.a., med fokus på børn og unges behov.Endvidere kan Sundhedsplejen, PPR, m.fl. kommunale tilbud samles i Børnehusene, under sammetag som frivillige tilbud, således alle børn går ind af samme dør og social stigmatisering undgås.Begrundelse: Med Børnehuse, ville svigt, overgreb og vanrøgt af børn og unge kunne opdageslangt tidligere, end hidtil.Der kunne tages hånd om hele familien, inden problematikkerne vokser sig tunge og uløselige.Børn og unge går i dag alene med tanker, angst, psykiske og fysiske traumer, i utroligt mange åruden det bliver opdaget. Dette, bevidner de mange tunge børnesager.Forslag: Anbringelser og eller aflastning i barnets biologiske familie og eller netværk, børprioriteres før en plejefamilie.Begrundelse: Igennem generationer er børn- og unge kommet igennem barndommen, som helemennesker, på trods af svigt fra forældre, fordi blot ét voksent menneske, har vist omsorg ogkærlighed til barnet- den unge. Ofte har det været mor eller fars forældre. Disse naturligefamiliebånd bør bevares og barnet- den unge, sikres kontakt med sit biologiske ophav, på trods afforældres svigt og manglende omsorgskompetencer.Dette vil kunne lade sig gøre, i langt større omfang end hidtil ved, at etablere tilbud om rådgivning,som målrettet skal sikre familien forbliver sammen. Rådgivningen, kan foregå i Børnehusene.Her kan familier og netværk finde rådgivning, omkring de problematikker de oplever med barnet-den unge og blive støttet i, at forblive i kontakten med barnets forældre, forudsat kontakten ikkeer til skade for barnet.
6
Forslag: Økonomisk støtte til nye frivillige organisationer:Mange frivillige sociale organisationer modtager penge fra Satspuljen og andre puljer.Det er til stor hjælp, for både de frivillige foreninger og for samfundet.2011 var Frivillighedens år, hvor der blev sat massiv fokus på frivillighedens mange aspekter.Begrundelse: Som medlem af Vejle Frivilligråd, hvor jeg har ansvar for børn og ungeområdet, harjeg måttet kæmpe igennem mere end 3 år for, at få gjort flere §18 midler tilgængelige for tilbud tilnetop børn og unge.Jeg ved, der på landsplan generelt er tradition for, at støtte voksenområdet økonomisk i langtstørre omfang, end at tilgodese tilbud målrettet børn og unge. Dette kommer desværre ognaturligvis også til udtryk, ved alt for få tilbud målrettet sårbare og udsatte børn og unge, indenforde socialt frivillige organisationer. Og det betyder selvsagt, at forebyggelse nedprioriteres.Et sidste STORT ønske, på vegne af Danmarks børn og unge.Det har utrolig stor betydning for børn og unge, at de oplever Danmarks Folketingspolitikere åbenttager stilling til og debatterer, de børnesager medierne bringer reportager om og det bidrager til,at børn og unge, i langt højere grad, får mod til at sige fra og tør anmelde forbrydelser, begåetmod dem.Det er mit håb, at I som politikere, fremover vil hjælpe med at bringe fokus på børn og ungesbehov ved bla. i højere grad end hidtil, at prioritere de frivillige organisationer (herunder ogsånye), som fokuserer på børn og unges behov og sunde udvikling.At, organisationerne sikres større andel af puljemidlerne, der kan ansøges om.Dette kan være med til at skabe en mere harmonisk udvikling, i takt med samfundet, og medføreflere tidssvarende tilbud til børn og unge. Og det helt ud i de små lokalsamfund, hvor størreorganisationer typisk ikke etablerer sig
Venlig hilsenBodil NeujahrLandsforeningen til støtte for Børn og Pårørende af Misbrugere - BoPaM.Parkvej 1A7100 Vejle.Tlf. 20866905.
PS. BoPaM´s hjemmeside er pt. lukket ned fordi en helt ny er under opbygning.
7