Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1035024_0001.png
1035024_0002.png
1035024_0003.png
1035024_0004.png
Social- og IntegrationsministerietHandicap2010-7743
4. oktober 2011

Skitse for et socialhistorisk projekt

1. Notatets formål

Notatets formål er at sikre en fælles overordnet beslutning om projektets for-mål, målgruppe, indhold og form. Notatet indeholder følgende afsnit:oooProjektets formålProjektet målgruppe og afgrænsningProjektets tre spor og metode
Når der er opnået enighed om projektets omfang og finansiering, vil der bliveudarbejdet en endelig projektbeskrivelse, som vil blive forelagt Socialudvalget.

2. Projektets formål

Projektet formål er at sikre, at viden og erfaringer fra det sociale område i peri-oden fra efterkrigstiden og frem til bistandsloven fra 1976 og særforsorgensudlægning i 1980 bevares, dokumenteres og formidles.

3. Projektets målgruppe og afgrænsning

I forhold til den videre proces er der behov for en afgrænsning af projektet iforhold til, hvilke målgrupper, indsatser og historisk periode der skal være om-fattet.Samrådsspørgsmål I og J omfattede indsatsen over for udviklingshæmmedeunder Åndssvageforsorgen, men det daværende Socialudvalg har på møde iudvalget den 26. april 2011 ønsket, at det socialhistoriske projekt får et brederesigte, så det eksempelvis også omfatter indsatsen over for sindslidende.Det foreslås, at projektet omfatter:oSvage og udsatte grupper blandt udviklingshæmmede, sindslidende ogbørn, der har været under social forsorg.Projektet omfatter indsatsen på sundhedsområdet over for personer op-taget i Statens Åndssvageforsorg. Det vil sige også, hvis personer imålgruppen i perioder har været indlagt under sindssygevæsenet vedstatshospitalerne.oProjektet omfatter endvidere den personkreds, der tidligere blev beteg-net som ”moralsk anløben” eller ”antisocial”. Begreberne udvikler sigover tid, hvilket vil give en udfordring i forhold til helt skarp afgræns-ning af målgrupperne for projektet, men fælles er, at der er tale om per-soner, der har været anbragt i andres forvaring eller modtaget andreindgribende indsatser. Alderdomshjemmenes og fattiggårdenes beboere
Side1af4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@b00e2398\@[email protected]
ikke taget med i dette projekt, da det er ønsket, at der skal fokuseres pådennyere socialhistorie,hvornulevende personerkan huske, hvordanforholdene var, jf. herom umiddelbart nedenfor.oProjektet omfatter perioden fra eftertidskrigen og frem til bistandslo-vens ikrafttrædelse 1976 og særforsorgens udlægning i 1980. Der erimidlertid en række historiske samlinger, som dækker en bredere histo-risk periode, herunder går længere tilbage i tid. En formidling af oplys-ninger om disse samlinger indgår ubeskåret i projektet i forhold til,hvilken periode disse samlinger omfatter. Dette skyldes hensynet til, atdisse samlingers indhold formidles samlet. I den forbindelse kan op-lysninger om dagliglivet på fattiggårde og alderdomshjem også indgå.

4. Projektets tre spor og metode

Projektet rummer tre spor:oSpor 1:Indhold:Opsamling af eksisterende viden, herunder:oUdarbejdelse af samlet fortegnelse over, hvad der allerede fin-des af materiale, samlinger, forskning, litteratur og projekter påområdet.oIndsamling af øjenvidneberetninger og gennemførelse af inter-views med nulevende personer, der levede og arbejdede undereller førte tilsyn med den sociale forsorg. Der skal tages højdefor, at dele af denne gruppe har kommunikative vanskelighe-der, og at denne gruppe også får mulighed for at medvirke.Udarbejdelse af rapport, der omfatter de fortegnelser og øjen-vidneberetninger m.v., som er beskrevet i ovenstående to dotssamt den viden, der er opsamlet i projektet i sig selv. Rappor-ten skal endvidere identificere områder, hvor der eventueltmangler viden.Rapporten skal udarbejdes på en sådan, at den er velegnet til atdanne baggrund for dels en formidlingsindsats dels en udarbej-delse af en virtuel overbygning, som er beskrevet nedenfor un-der spor 2 og 3. Selve rapporten skal formidles, så den kan læ-ses af mennesker uden for universitetsverdenen, statsadmini-stration m.v.
o
o
Proces:1) Social- og integrationsministeren indbyder f.eks. DH, LEV, SL, KL,Danske Regioner, Undervisningsministeriet, Indenrigs- og Sundheds-ministeriet og Kulturministeriet til at bidrage med viden til projektet.Det er et vigtigt led i projektet, at sikre disse aktørers inddragelse deri.
Side 2 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@b00e2398\@[email protected]
Der lægges endvidere en invitation til at bidrage med viden til projektetpå Social- og Integrationsministeriets hjemmeside med henblik på atsikre, at alle relevante oplysninger inddrages i deri. Invitationen er åbenfor alle.2) Der skrives til samlinger og museer med anmodning om oplysningerom, hvorvidt de har kendskab til andre samlinger og museer, end dem,der fremgår af en liste, som ledsager brevet fra social- og integrations-ministeren. Sådan sikres det, at der tilvejebringes et landsdækkendeoverblik herover.3) Der tilrettelægges og gennemføres interviews med beboere og ansat-te blandt målgrupperne for projektet. Organisationer mv. anmodes omat give deres bud på, hvordan disse personer findes og udvælges.De oplysninger m.v., der er indsamlet via aktiviteterne nævnt underpunkt 1, 2, og 3, systematiseres tematisk og sættes i en historisk sam-menhæng på en sådan måde, at materialet er anvendeligt til brug forspor 2 og 3, der er beskrevet nedenfor.Der skal sikres sammenhæng med øvrige projekter på området. Der er i2010 gennemført en undersøgelse, der omfatter interview med 99 per-soner og arkivstudier af forholdene på Godhavn Drenge- og Lærlinge-hjem samt punktstudier af 18 andre børnehjem. Der kan være andre ini-tiativer af lignende karakter.oSpor 2 og 3:Indhold spor 2:Udarbejdelse af tre hæfter til undervisnings- og formidlingsformål,herunder med henblik på, at elever og studerende kan tilegne sig videnom, hvordan samfundet behandlede svage og udsatte grupper i perio-den fra efterkrigstiden og frem til 1980, og hvor de kan finde yderligereoplysninger herom, herunder bl.a. nævne den subside, der nævnes un-der spor 3. Der skal i denne forbindelse gennemføres en særlig formid-lingsindsats for at sikre, at rapportens indhold ”oversættes” til de for-skellige grupper af modtagere, herunder målgrupperne fra indsamlin-gen af øjenvidneberetninger.Indholdet i hæfterne baseres på de oplysninger mv., der er tilvejebragtunder spor 1. De tre hæfter retter sig mod tre grupper bestående af: 1)Aldersniveauet for børn i 4.-5. klasse, 2) aldersniveauet for unge i 8.- 9.klasse og 3) professionshøjskolerne f.eks. pædagoguddannelserne, so-cialrådgiveruddannelsen mv. Hæfterne udarbejdes på en sådan måde, atde dels er egnede til undervisningsformål dels til formidlingsformål foren bredere kreds end blot elever og studerende.Indhold spor 3:Der etableres en virtuel internetbaseret overbygning i form af en subsi-
Side 3 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@b00e2398\@[email protected]
de, der samler, dokumenterer og formidler oplysninger om socialhisto-rien. Indholdet i overbygningen baseres på de oplysninger, der er tilve-jebragt under spor 1. Overbygningen skal kunne anvendes af et bredtpublikum, bl.a. af børn, unge, studerende, organisationer og interesse-rede.På den internetbaserede overbygning lægges dels de tre hæfter, der ud-arbejdes under spor 2, dels materiale, som kan bruges af et bredt offent-ligt publikum. Den virtuelle overbygning kommer endvidere til at in-deholde billeder og filmklip med brugere og personale m.v.Fælles for de tre spor foreslås det, at Social- og Integrationsministeriet udpegerde aktører, der forestår aktiviteterne på baggrund af udbud. Social- og Integra-tionsministeriet vil afklare muligheden for at opnå bistand fra det StrategiskeForskningsråd til udvælgelsen.

Tabel. Budgetoverslag for et socialhistorisk projekt

Mio. kr.

2012

2013

2014

(2012-pl)Spor 12,02,01,7Spor 2 og 3--2,0

I alt

2,0

2,0

3,7

I alt

5,72,0

7,7

Side 4 af 4Dokument: c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\easypdf 5\@bcl@b00e2398\@[email protected]