Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 199
Offentligt


Vejledning om ændring af vejledning omhjælp og støtte efter serviceloven(Vejledning nr. 2 til serviceloven)1.
I vejledning om hjælp og støtte efter serviceloven (Vejledning nr. 2 tilserviceloven) foretages følgende ændring:1.
Punkt 136affattes således:”Opgørelse af priskrav136.
Det følger af bekendtgørelsen § 12, stk. 1, atkommunalbestyrelsen mindst én gang om året fastsætter priskrav ompersonlig og praktisk hjælp. Den årlige fastsættelse af priskrav skal ske forat sikre sammenhængen mellem prisfastsættelsen og kommunensserviceniveau, som den bl.a. kommer til udtryk ved den årlige udarbejdelseaf kvalitetsstandarden for personlig og praktisk hjælp. Med en årligfastsættelse af priskravene tilgodeses tillige hensynet til prisstabilitet for enperiode hos leverandørerne af personlig og praktisk hjælp.Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvis revidere priskravene, inden der ergået et år. Det kan være nødvendigt, hvis det konstateres, at de stilledepriskrav til en eller flere ydelser ikke er i overensstemmelse med de faktiskeomkostninger ved leverancen af ydelserne. Ekstraordinære ændringer ikvalitetsstandarden,herunderkvalitetskravene,ellerforventedeeffektiviseringer kan også begrunde en revision af priskravet inden 1 år, jf.bekendtgørelsen § 16, stk. 1 og 2.Priskravene skal fastsættes på baggrund af timeprisen for henholdsvispersonlig og praktisk hjælp i hjemmet. Det betyder, at kommunens samledeomkostninger til personlig og praktisk hjælp skal sættes i forhold til enopgørelse af timeforbruget. Timeforbruget kan opgøres ud fra forventedeeller leverede timer.I opgørelsen af den kommunale leverandørvirksomheds eller den privatehovedleverandørs timeforbrug hos modtageren indgår den tid, somforventes brugt eller som bruges hos modtageren, sammen medmodtageren eller f.eks. til indkøb eller lignende aktiviteter, der forestås frahjemmet. Skal der beregnes særskilte priskrav i hjemmet i henhold tilbekendtgørelsen § 13, stk. 3, opgøres timeforbruget særskilt for disse.
Forventet timeforbrug
Kommunens omkostninger kan eksempelvis sættes i forhold til dentidsramme, der afsættes til udførelse af personlig og praktisk hjælp efterservicelovens § 83 til modtagerne i henhold til afgørelsen om denne hjælp,jf. servicelovens §§ 88 og 90.Priskravet opgjort pr. time personlig og praktisk hjælp kan illustreressåledes:
Pris pr. time =
Samledeomkostningerforperiode X––––––––––––––––––––Samletantaltimer,derforventes brugt i periode X
Leverede timer
Opgørelsen af timeforbruget kan eksempelvis også ske ved en direkteregistrering af de leverede timer eller ved at gennemføre en stikprøve vedbrug af BTP-modellen som dokumentation for de leverede timer i hjemmet.BTP-modellen er tilgængelig på www.brugertidsprocent.dk ogwww.kl.dk.Priskravet opgjort pr. time personlig og praktisk hjælp kan illustreressåledes:Samledeomkostningerforperiode X––––––––––––––––––––Samlet antal leverede timer iperiode X
Pris pr. time =
For ydelser leveret uden for hjemmet fastsættes priskravet pr. ydelse.Denne bestemmelse er møntet på centrale ordninger som tøjvask, indkøbmv., jf. bekendtgørelsens § 12, stk. 3.For at sikre den fornødne fleksibilitet i forholdet mellem myndighed ogleverandør kan der være behov for at definere en bagatelgrænse for,hvornår der er grundlag for at afvige i forhold til den afregningspris, der erbegrundet i afgørelsen. I den forbindelse skal det fremhæves, atafregningstiden er baseret på det gennemsnitligt forventede tidsforbrug forlevering af ydelser hos modtageren, og at der må forventes mindreafvigelser herfra i perioder.Det er op til kommunalbestyrelsen at definere en sådan bagatelgrænse,inden for hvilken der ikke ændres i afregningsprisen. Ved fastlæggelse afbagatelgrænsen bør kommunalbestyrelsen som minimum beskrive omfangog karakter af de ydelser, leverandøren må være indstillet på at levere udenændringer i afregningen. Grænsen skal ses i sammenhæng med de krav,der stilles til leverandørerne om indberetning til kommunalbestyrelsen.”2.
Vejledningen angår regler, der har virkning fra den 5. januar 2012.Social- og Integrationsministeriet, den X. marts 2012.Karen Hækkerup