Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1080804_0001.png
1080804_0002.png
1080804_0003.png
1080804_0004.png
1080804_0005.png
BEK nr 299 af 25/03/2010 GældendeOffentliggørelsesdato: 30-03-2010Socialministeriet

Oversigt (indholdsfortegnelse)

Kapitel 1Kapitel 2Kapitel 3KvalitetsstandarderKommunalbestyrelsens beslutning om frit valg af leverandørKvalitets- og priskrav
PersongruppeFastsættelse af kvalitetskravFastsættelse af priskravOffentliggørelse af kvalitets- og priskravKapitel 4Kapitel 5Godkendelse og betaling af leverandørerRegnskab og kontrol

Den fulde tekst

Efterbetaling af private leverandørerKapitel 6 Ikrafttrædelse
Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig ogpraktisk hjælp m.v.I medfør af § 92, stk. 4, § 93, stk. 3, og § 139 i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 941 af 1. oktober 2009, fastsættes:Kapitel 1Kvalitetsstandarder

§ 1.

Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for personlig og praktisk hjælp m.v. samtkommunal genoptræning og vedligeholdelsestræning efter lovens §§ 83 og 86.Stk. 2.Kvalitetsstandarden skal indeholde generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen,hvis de får behov for personlig og praktisk hjælp m.v. eller kommunal genoptræning og vedligeholdelsestræning efter lovens §§ 83og 86.Stk. 3.Kvalitetsstandarden skal indeholde en beskrivelse af det serviceniveau, kommunalbestyrelsen har fastsat for ydelser efterlovens §§ 83 og 86. Beskrivelsen af indholdet, omfanget og udførelsen af hjælpen skal være præcis og skal danne grundlag for, at dersikres sammenhæng mellem serviceniveau, de afsatte ressourcer, afgørelserne samt leveringen af hjælpen. Kvalitetsstandarden skalendvidere indeholde operationelle mål for, hvordan dette sikres, og en beskrivelse af, hvordan der følges op på de fastsatte mål, jf.§ 2.Stk. 4.Af kvalitetsstandarden skal det fremgå, hvilke kvalitetskrav, jf. §§ 7-11, kommunalbestyrelsen stiller til leverandører afhjælp efter lovens § 83, herunder krav til personalets kompetencer, arbejdsmiljø m.v.

§ 2.

Kommunalbestyrelsen skal mindst én gang årligt følge op på de efter § 1, stk. 3, fastsatte mål for kvaliteten og styringen afhjælpen efter lovens §§ 83 og 86, samt på de efter § 1, stk. 4, fastlagte kvalitetskrav til leverandører af hjælp efter lovens § 83.Kapitel 2Kommunalbestyrelsens beslutning om frit valg af leverandør

§ 3.

Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om at1) godkende og indgå kontrakt med enhver leverandør, der opfylder de fastsatte kvalitets- og priskrav, jf. §§ 7-16 og lovens § 91,eller2) bringe leveringen af ydelser efter lovens § 83 i udbud med respekt for EU’s regler om indgåelse af offentlige kontrakter, jf.lovens § 91.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sikre, at forskelsbehandling ikke finder sted mellem leverandører.

§ 4.

Kommunalbestyrelsen træffer, inden leveringen af ydelser bringes i udbud efter § 3, stk. 1, nr. 2, beslutning om, hvorvidt derefter udbuddet skal indgås kontrakt med 2, 3, 4 eller 5 leverandører af henholdsvis personlig og praktisk hjælp.
Kommunalbestyrelsen træffer inden udbud af madservice beslutning om, hvorvidt der efter udbuddet skal indgås kontrakt med 2 ellerflere leverandører. Kommunalbestyrelsens beslutning skal fremgå af udbudsmaterialet.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal efter en udbudsforretning efter § 3, stk. 1, nr. 2, indgå kontrakt med de leverandører afhenholdsvis personlig pleje og praktisk hjælp samt for madservice minimum de 2 leverandører, der har afgivet de økonomisk mestfordelagtige tilbud, jf. stk. 1, 3 og 4.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan vælge at indgå kontrakt med et mindre antal leverandører end det fastlagte antal i de tilfælde,hvor kommunalbestyrelsen ikke modtager tilstrækkeligt mange bud. Kommunalbestyrelsen skal indgå kontrakt med alle deleverandører, der byder på opgaven, såfremt antallet af bud ikke overstiger det på forhånd fastlagte antal, jf. dog stk. 4. Der skal somminimum indgås kontrakter med to leverandører.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal afslå at indgå kontrakt med en leverandør ved en udbudsforretning, hvis denne leverandørs budoverstiger det billigste bud med mere end 10 pct., selvom buddet falder inden for det fastlagte antal. Kommunalbestyrelsen kan vælgeat indgå kontrakt med en leverandør, hvis bud overstiger det billigste bud med mere end 10 pct., hvis det er en forudsætning for, atder som minimum er to leverandører af den udbudte ydelseskategori.Stk. 5.Hvis det efter et udbud ikke er muligt at indgå kontrakter i overensstemmelse med betingelserne i stk. 2, 3 og 4, finderreglerne om godkendelse af enhver kvalificeret leverandør efter § 3, stk. 1, nr. 1, anvendelse.

§ 5.

Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at udbud efter § 3, stk. 1, nr. 2, skal omfatte levering af ydelser i helekommunen eller i et eller flere af kommunens distrikter, jf. § 11. Vælger kommunalbestyrelsen, at der alene skal gennemføres udbudi enkelte distrikter, finder reglerne om godkendelse af enhver kvalificeret leverandør efter § 3, stk. 1, nr. 1, anvendelse for hvert afkommunens øvrige distrikter.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om, at et udbud efter § 3, stk. 1, nr. 2, skal omfatte levering af én, flere elleralle ydelseskategorier, jf. § 10. Vælger kommunalbestyrelsen, at der alene skal gennemføres udbud for enkelte ydelseskategorier efter§ 3, stk. 1, nr. 2, vil reglerne om godkendelse af enhver kvalificeret leverandør efter § 3, stk. 1, nr. 1, gælde for alle øvrigeydelseskategorier.Persongruppe

§ 6.

Modtagere af personlig og praktisk hjælp efter lovens § 83 skal, efter at kommunalbestyrelsen har indgået kontrakt med flereleverandører, jf. §§ 3-5, vælge, hvilken leverandør der skal udføre de opgaver, der er truffet afgørelse om efter lovens § 83, jf. §§ 88og 89.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte en frist for, hvornår modtagere af hjælp efter lovens § 83 efter anmodning har ret til atskifte til andre godkendte leverandører. Fristen for skift af leverandør skal være rimelig og må ikke overstige 1 måned fra udgangenaf den måned, hvori modtageren af hjælpen har anmodet om at skifte leverandør.Stk. 3.Beboere i friplejeboliger, plejehjem, plejeboliger og tilsvarende boligenheder, jf. lovens § 93, der modtager hjælp efterlovens § 83, er ikke omfattet af retten til selv at vælge leverandør efter lovens § 92, stk. 2.Kapitel 3Kvalitets- og priskrav

§ 7.

Kommunalbestyrelsen skal efter § 3, stk. 1, nr. 1, fastsætte og offentliggøre kvalitets- og priskrav til leverandører af personligog praktisk hjælp.Stk. 2.Har kommunalbestyrelsen besluttet at bringe leveringen af ydelser i udbud, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, skal kommunalbestyrelsenalene offentliggøre de fastsatte kvalitetskrav for de af udbuddet omfattede ydelser og distrikter, jf. § 5.Fastsættelse af kvalitetskrav

§ 8.

Kommunalbestyrelsen fastsætter efter lovens § 91, stk. 1, de kvalitetskrav, der stilles til leverandører af personlig og praktiskhjælp efter lovens § 83. Kvalitetskravene skal afspejle den af kommunalbestyrelsen fastsatte kvalitetsstandard for indholdet ogleveringen af ydelserne, jf. § 1.Stk. 2.Kvalitetskravene skal anvendes som grundlag for kommunalbestyrelsens godkendelse og indgåelse af kontrakt medleverandører af personlig og praktisk hjælp, jf. § 18, stk. 1 og 2.

§ 9.

Kommunalbestyrelsen skal, jf. lovens § 91, stk. 1, stille krav om, at leverandøren skal stille et beredskab til rådighed for atsikre leveringen af de ydelser, der er truffet afgørelse om, og for at sikre, at aftalen om levering af ydelser overholdes.Kommunalbestyrelsen skal endvidere stille krav til leverandøren om overholdelse af de generelle retningslinier,kommunalbestyrelsen har fastsat for erstatningshjælp ved aflysninger m.v., jf. lovens § 90.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen træffer beslutning, om hvilke krav der skal stilles til leverandøren i forbindelse med ændringer ikredsen af personer, der modtager hjælp efter lovens § 83, ændringer i den enkelte modtagers behov for hjælp eller andre ændringerved leveringen af ydelser. Kommunalbestyrelsen skal stille krav om, at leverandøren informerer myndigheden om ændringer imodtagerens behov for hjælp, samt om, hvordan denne information fra leverandøren skal formidles.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan stille krav om, at leverandøren skal acceptere alle modtagere, der vælger den pågældendeleverandør.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen kan kræve, at leverandøren stiller sikkerhed for kontraktens opfyldelse. Sikkerhedsstillelsen skal stå
i et rimeligt forhold til den forventede omsætning hos leverandøren.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen kan ikke stille kvalitetskrav til leverandører af madservice, der bevirker, at alle leverandører skalbenytte en bestemt produktionsform.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen fastsætter efter lovens § 93, stk. 2, kvalitetskrav til leverandører af kommunale serviceydelser tilbeboere i plejehjem m.v. Kommunalbestyrelsen fastsætter endvidere krav til kvaliteten af øvrige ydelser, der leveres af denkommunale leverandør i forbindelse med driften af plejehjem m.v. Kvalitetskravene til ydelser leveret efter lovens § 83 fastsættes ioverensstemmelse med retningslinjerne i § 8, stk. 1.

§ 10.

Kommunalbestyrelsen skal fastsætte selvstændige kvalitetskrav for ydelseskategorierne personlig pleje, madservice medudbringning til hjemmet, madservice uden udbringning til hjemmet og øvrig praktisk hjælp.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte særskilte kvalitetskrav for alle ydelser, der produceres uden for hjemmet.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan fastsætte kvalitetskrav for flere ydelseskategorier end dem, der er nævnt i stk. 1 og 2.Stk. 4.Kvalitetskravene skal anvendes som grundlag for godkendelse af leverandører indenfor hver ydelseskategori. Enhverleverandør, der opfylder kvalitetskravene til hver enkelt ydelseskategori, skal kunne godkendes til at levere ydelser inden dennekategori, jf. § 18, stk. 1, jf. dog § 3, stk. 1, nr. 2.

§ 11.

Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om, hvorvidt kommunen skal opdeles i distrikter, jf. § 5.Stk. 2.Vælger kommunalbestyrelsen at distriktsopdele kommunen, jf. stk. 1, skal denne opdeling afspejles i kravene tilleverandørerne.Fastsættelse af priskrav

§ 12.

Kommunalbestyrelsen fastsætter mindst én gang årligt priskrav til leverandører af personlig og praktisk hjælp, jf. § 3, stk. 1,nr. 1.Stk. 2.Priskrav opgøres på baggrund af timeprisen for henholdsvis personlig og praktisk hjælp i hjemmet, jf. dog stk. 3 og 4.Stk. 3.Priskrav for ydelser, der produceres uden for hjemmet, fastsættes pr. ydelse.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen træffer beslutning om et fast tilskud til madservice. Det kommunale tilskud kan ikke udgøre ethøjere beløb end prisen på det tilbud, modtageren har valgt, jf. bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og for tilbud ompersonlig og praktisk hjælp m.v.

§ 13.

Kommunalbestyrelsen fastsætter som minimum priskrav for personlig pleje i hverdagstimerne, personlig pleje på øvrigetider, madservice med udbringning til hjemmet, madservice uden udbringning til hjemmet samt øvrig praktisk hjælp.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal fastsætte særskilte priskrav for ydelser produceret udenfor hjemmet, jf. § 10, stk. 2.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan fastsætte flere priskrav end dem, der er nævnt i stk. 1 og 2.Stk. 4.Hvis de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger varierer mellem de forskellige distrikter, jf. § 11, skal dette fremgå afpriskravene til leverandørerne i distrikterne, jf. § 14.

§ 14.

Kommunalbestyrelsen fastsætter priskrav ud fra en kalkulation af de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved denkommunale leverandørvirksomhed af personlig og praktisk hjælp, jf. dog § 16.Stk. 2.Kalkulation af kommunens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved den kommunale leverandørvirksomhed afpersonlig og praktisk hjælp skal omfatte alle direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med levering af personlig ogpraktisk hjælp. Kalkulationen skal ske med udgangspunkt i det seneste afsluttede regnskabsår.Stk. 3.Kalkulationen foretages på baggrund af den faktisk leverede tid. Den faktisk leverede tid skal enten opgøres ved en direkteregistrering af den faktisk leverede tid eller ved hjælp af KLs og Socialministeriets fælles anbefaling til beregning af den kommunaleleverandørs brugertidsprocent, BTP-modellen. Anvendes BTP-modellen, må stikprøvemålingen ikke være mere end et år gammel iforhold til prisfastsættelsestidspunktet.Stk. 4.I de tilfælde, hvor det er nødvendigt at anvende en fordelingsnøgle for andelen af omkostninger til en ydelseskategori, skalvalg af fordelingsnøgle begrundes nærmere. Omkostninger, der er direkte henførbare til en bestemt ydelseskategori, kan ikke indgå ifordelingsnøgler.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen må i priskravet kun indregne tilskud, som private leverandører kan opnå på tilsvarende vis.Stk. 6.I forbindelse med kommunalbestyrelsens aflæggelse af årsregnskab skal der ske opfølgning og kontrol af, om priskravethar været fastsat korrekt, herunder om de i § 16, stk. 1, nævnte forventede effektiviseringer eller ændringer i kvalitetsstandarden ergennemført, jf. § 20.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen skal justere priskravet for personlig og praktisk hjælp fremadrettet senest to måneder efter, atkommunalbestyrelsen bliver bekendt med, at der er misforhold mellem priskravet og de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger,jf. § 20.

§ 15.

Kommunalbestyrelsen fastsætter mindst én gang årligt servicebevisets værdi for hver af de ydelser, kommunalbestyrelsentilbyder efter servicebevisordningen. Det kan ske i forbindelse med, at kommunalbestyrelsen årligt fastsætter priskrav til leverandøreraf personlig og praktisk hjælp, jf. § 12.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen beregner værdien af servicebeviset på baggrund af de priskrav, der beregnes ud fra en kalkulation afde gennemsnitlige, langsigtede omkostninger, der påhviler den kommunale leverandør eller den private hovedleverandør i detilfælde, hvor der ikke er en kommunal leverandør, jf. § 14, stk. 1. Det vil sige, at servicebevisets værdi beregnes med udgangspunkt ide priskrav, som kommunalbestyrelsen allerede skal offentliggøre, jf. § 17. Værdien af servicebeviset kan maksimalt udgøre et beløb,
der svarer til den kommunale- eller private hovedleverandørs faktiske omkostninger ved at levere samme ydelse. Harkommunalbestyrelsen valgt at benytte udbudsmodellen, benyttes den pris, som udbudet af ydelsen er vundet til.Stk. 3.Servicebevisets værdi svarer til alle direkte og indirekte omkostninger, der er forbundet med levering af personlig ogpraktisk hjælp, jf. § 14, stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan i beregningen af servicebevisets værdi dog vælge at fratrække et beløbsvarende til den kommunale eller den private hovedleverandørs indirekte omkostninger, der ikke har relevans for hjælp leveret efterdenne ordning. Det vil sige indirekte omkostninger som fx husleje og IT, som ikke er en forudsætning for at kunne levere hjælp efterdenne ordning.Stk. 4.Borgeren modtager i forbindelse med et servicebevis ikke kontante midler. I de tilfælde, hvor borgeren ansætter enprivatperson til at udføre hjælpen, har kommunalbestyrelsen på almindelig vis ansvaret for at varetage de administrative opgaverforbundet hermed. Det er opgaver som lønudbetaling, indberetning af skat, indbetaling af feriepenge, indbetaling til ATP, indbetalingtil den private barselsudligningsfond, tegning af og betaling for arbejdsskadeforsikring og udbetaling af løn under sygdom m.v. Hvisborgeren ansætter en virksomhed til at levere hjælpen, varetager virksomheden de administrative opgaver for sine egne ansatte.Stk. 5.Vælger modtageren af et servicebevis at uddelegere arbejdsgiveropgaven til en privatperson, en organisation eller privatvirksomhed, skal borgeren selv afholde evt. omkostninger hertil. Omkostninger forbundet med arbejdsgiveropgaven i henhold tilservicebeviset, herunder udfærdigelse af kontrakter, er indeholdt i servicebevisets værdi.

§ 16.

Prisfastsættelse efter § 14 kan delvis fraviges, når fravigelsen er begrundet i forventede effektiviseringer i den kommunaleleverandørvirksomhed eller ændringer i kommunens kvalitetsstandard, jf. § 1. Der skal tages bevillingsmæssig stilling i forhold tildet kommunale budget, hvis forventede effektiviseringer i den kommunale leverandørvirksomhed eller ændringer ikvalitetsstandarden indgår ved fastsættelsen af priskravet, jf. 1. pkt.Stk. 2.I tilfælde, hvor der ikke er en kommunal leverandørvirksomhed for de relevante ydelseskategorier, fastsætterkommunalbestyrelsen priskravene som de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved den eller de private leverandørers leveringaf ydelserne. Kommunalbestyrelsen kan fravige den prisfastsættelse, der er nævnt i 1. pkt., hvis det er begrundet i forventedeeffektiviseringer hos leverandørerne, ændringer i kommunens kvalitetsstandard eller ændringer i aftaleforholdet mellemkommunalbestyrelsen og den eller de private leverandører, jf. stk. 1.Stk. 3.Prisfastsættelsen efter § 14 kan ligeledes fraviges, hvis kommunalbestyrelsen vælger at gennemføre et udbud indenforgodkendelsesmodellens rammer. Det er en forudsætning for et sådant udbud, at den leverandør, der vinder udbuddet, lader sigkonkurrenceudsætte i overensstemmelse med godkendelsesmodellens regler, herunder at offentligheden har adgang tilaftalegrundlaget mellem myndighed og leverandør. Priskravet til øvrige leverandører, der ønsker godkendelse i kommunen, vil idisse tilfælde være de faktiske omkostninger ved kommunalbestyrelsens kontrakt med den private leverandør, der har vundet udbudetom leverancen.Stk. 4.§ 14, stk. 6 og 7, gælder tilsvarende for § 16, stk. 2 og 3.Offentliggørelse af kvalitets- og priskrav

§ 17.

Kommunalbestyrelsen skal offentliggøre de kvalitets- og priskrav til leverandører af personlig og praktisk hjælp, der erfastsat efter §§ 7-16 samt dokumentation for priskravene.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal som led i offentliggørelsen elektronisk indberette de fastsatte kvalitets- og priskrav tilleverandører af personlig og praktisk hjælp til Socialministeriet, der sørger for elektronisk offentliggørelse.Stk. 3.Kommunalbestyrelsens kvalitets- og priskrav kan tidligst få virkning fra dagen for offentliggørelse af de indberettedeoplysninger, jf. stk. 2.Stk. 4.Uanset stk. 3 skal efterbetaling, jf. § 20, af private leverandører ske for hele perioden, hvor der har været et misforholdmellem priskravet og de gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved leverandørvirksomheden.Kapitel 4Godkendelse og betaling af leverandører

§ 18.

Kommunalbestyrelsen har i henhold til § 3, stk. 1, nr. 1, pligt til at godkende og skrive kontrakt med enhver leverandør afpersonlig og praktisk hjælp, der lever op til de fastsatte og offentliggjorte kvalitets- og priskrav, jf. dog stk. 2 og 3.Stk. 2.I henhold til § 3, stk. 1, nr. 2, har kommunalbestyrelsen pligt til at indgå kontrakt med de leverandører, der har vundet etudbud gennemført efter §§ 4 og 5, jf. dog stk. 1 og 3.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde afvise at godkende og indgå kontrakt med en leverandør efter stk. 1 og 2.Afvisningen skal kunne begrundes med tilsvarende forhold, som omhandlet i udbudsdirektivets artikel 45.Stk. 4.Kommunalbestyrelsen skal umiddelbart efter indgåelse af kontrakt med den enkelte leverandør, jf. stk. 1 eller 2, foretageelektronisk indberetning til Socialministeriet, der sørger for elektronisk offentliggørelse.

§ 19.

Kommunalbestyrelsen betaler alle godkendte leverandører af personlig og praktisk hjælp mv., jf. § 18, i overensstemmelsemed de offentliggjorte priskrav og de nærmere betingelser i kontrakten mellem kommunalbestyrelsen og den enkelte leverandør.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen betaler for levering af ydelser efter et udbud, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i overensstemmelse medbetingelserne i kontrakten mellem kommunalbestyrelsen og den enkelte leverandør.Stk. 3.Betaling for madservice sker i overensstemmelse med reglerne i bekendtgørelse om betaling for generelle tilbud og fortilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. og således, at modtageren betaler for en eventuel difference mellem
kommunalbestyrelsens tilskud til madservice og prisen på det valgte tilbud.Efterbetaling af private leverandører

§ 20.

Kommunalbestyrelsen skal efterbetale private leverandører i de tilfælde, hvor det efterfølgende viser sig, at de fastsattepriskrav er lavere end leverandørvirksomhedens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af personlig og praktiskhjælp, jf. § 14 og § 16, stk. 2 og 3.Stk. 2.Efterbetalingen skal ske senest to måneder efter, at kommunalbestyrelsen er blevet opmærksom på, at priskravet er lavereend leverandørvirksomhedens gennemsnitlige, langsigtede omkostninger ved levering af personlig og praktisk hjælp. Efterbetalingenskal omfatte hele perioden, hvor priskravet har været fastsat for lavt.Kapitel 5Regnskab og kontrol

§ 21.

Kommunalbestyrelsen foretager løbende registrering af indtægter og omkostninger ved den kommunaleleverandørvirksomhed.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen forestår en regnskabsmæssig redegørelse for de kommunale omkostninger ved den kommunaleleverandørvirksomhed af personlig og praktisk hjælp, herunder eventuelle afvigelser i forhold til omkostningskalkulationen i henholdtil §§ 14 og 16.Kapitel 6Ikrafttrædelse

§ 22.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2010. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1614 af 12. december 2006 omkvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp m.v.Socialministeriet, den 25. marts 2010Benedikte Kiær/ Jakob Krogh