Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1077143_0001.png
1077143_0002.png
1077143_0003.png
Sendt:2. februar 2012 13:38Til:'tom'; [email protected]; Thyra Frank; Marlene Borst Hansen; Karin Nødgaard; Maja Panduro; FinnSørensen (EL); Eyvind Vesselbo; Karina Adsbøl; Hans Andersen; Stine Maiken Brix; Anne-Mette W.Christiansen; Orla Hav; Flemming Møller Mortensen; Jens Joel; Karen Johanne Klint; Rasmus Horn Langhoff;Poul Andersen; Liv Holm Andersen; Andreas Steenberg; Annette Vilhelmsen; Ida Rosendal Damborg; PernilleSkipper; Louise Schack Elholm; Karen Ellemann; Finn Thranum; Fatma Øktem; Rene Christensen; MetteHjermind Dencker; [email protected]Emne:forslag til ligestilling af handicappede i ny førtidspensionslov
Hans Erik Avlund Frandsen
1.-2.-2012
Til socialministeren, socialpolitisk udvalg, de socialpolitiske ordførere ogordførerne for handicapområdet.
Regeringen har annonceret en reform af loven om førtidspension. Jeg vil i den forbindelse gernegøre opmærksom på en urimelighedsom man passende kunne rette op på ved samme lejlighed.Det drejer sig om den forskelsbehandling der er mellem handicappede, der får pension efter denye regler, og dem der fårefter de gamle regler. Det er som bekendt sådan at hvis man før 2003 har fået tildelt eninvaliditetsydelse og så efter 2003søger om at få tildelt en fuld førtidspension, så behandles man efter de regler og kriterier der vargældende før 2003.Det gør man også hvis man søger om at få forhøjet pensionen fra f.eks. mellemste til højesteførtidspension.Det betyder i nogle situationer at to personer med nøjagtig det samme handicap tildeles to megetforskellige ydelser.
Mere præcist drejer det sig om1) Definitionen af arbejdsevnen:Som jeg har forstået det, hedder det strengt taget ”erhvervsevne” når der er tale om dengamle ordning, og ”arbejdsevne”når det gælder den nye ordning. I praksis er forskellen at man ifølge den nye ordningvurderer ansøgeren i forhold til
de faktisk eksisterende jobmuligheder, dvs. at kommunen skal kunne pege på konkretejobmuligheder som belæg for atansøgeren har en arbejdsevne tilbage.
Hører man derimod hjemme i den gamle ordning, vurderes man ud fra om der findes enteoretisk mulig erhvervsevne.Dvs. at det er ligegyldigt om der i den virkelige verden hvor den handicappede skal leve sitliv, findes jobmulighederhvor vedkommende med det handicap der nu er, kunne få ansættelse bare nogle timer omugen.
I det tilfælde jeg har kendskab til, har det betydet at ansøgeren trods alle de relevanteundersøgende instansers entydigekonklusion: at der ikke var nogen erhvervsevne tilbage, blev spist af med mellemsteførtidspension. Det betyder -sammenlignet med de regler der gælder hvis man falder ind under den nye ordning - et”tab” på netto ca. 2300 kr. pr måned.
2) Supplerende ydelser til handicappede:Ud fra §100 i serviceloven kan man få en økonomisk kompensation for dokumenterbareudgifter som den handicappedekun har pga. sit handicap. Der skal foretages en individuel vurdering af den handicappedessituation. Det gælder f.eks.for handicappede på kontanthjælp. Og det gælder også for handicappede der er tildeltførtidspension efter de regler dergælder for den nye ordning efter 2003.
Bedømmes man derimod efter de gamle regler fra før 2003, kan man ikke få dettesupplement til pensionen.Til gengæld kan man søge om forskellige andre tilskud efter samme regler som dem dergælder for folkepensionister. Her
er der tale om støtte til nøje specificerede ting (medicintilskud, varmetillæg etc.). Derforetages altså ikke en individuelvurdering. Det betyder for nogle handicappede at deres handicaprelaterede udgifter ikkekan kompenseres. I det tilfældejeg kender til, har det betydet at vedkommende ved overgang fra kontanthjælp tilførtidspension har mistet et månedligtbeløb på godt 3000 kr.
Et beløb hun altså som handicappet kontanthjælpsmodtager efter en individuel kommunalbedømmelse var erklæretberettiget til oven i kontanthjælpen, og som hun ville have kunnet beholde hvis hun varblevet vurderet efter de nyepensionsregler.
Man kan selvfølgelig diskutere hvad der er rimeligt i forhold til økonomisk støtte tilhandicappede. Det er derimod sværtat se nogen rimelighed i at to personer med nøjagtig samme arbejdsmæssige ogøkonomiske handicapproblemer behandlesså forskelligt. I det tilfælde jeg kender til, drejer det sig samlet om en forskel på over 5000kr. efter skat pr måned!
Venlig hilsenHans Erik Avlund Frandsen