Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1071910_0001.png
1071910_0002.png
1071910_0003.png
1071910_0004.png
1071910_0005.png
1071910_0006.png
1071910_0007.png
1071910_0008.png
Social- og IntegrationsministerietSkema til projektskitse for udviklingsprojekt under satspuljen for 2012Ansøgningen sendes til:Social- og Integrationsministeriet, Tilskudskontoret, Holmens Kanal 22, 1060 København KAnsøgningsfrist 18. januar 2012GENERELLE OPLYSNINGERTema:Udviklingsstøtte til projekter, som forebygger eller reducerer social udsathed eller medvirker til enforbedret integrationAProjektets titelSkriv titel her:
Som bier i byen: Nye roller for socialt udsat i biavl og honningproduktion.BI hvilken kommune har projektet postadresse?Skriv kommunenavn her:Københavns KommuneAnsøgerSæt kryds:XFrivillig foreningPrivatAnsøgers identifikation:CVR-nummer:3 3 1 0 2 6 9Ansøgers* navnGadenavn, nr.Postnr. & ByTelefonnummere-mail:Selvejende institutionAndenEller0Udfyld kun dette felt, hvis I ikke har et CVR-nummer:Tilskudsansvarliges CPR-nummer:-
C
Københavns Bybi Foreningc/o Aktivitetscenter Sundholm, Sundholmsvej 36230041275544[email protected]
*En ansøgerdefineres her som en NGO, frivillig organisation, privat m.v.Navn på kontakt-Oliver MaxwellpersonGadenavn, nr.Thomas Koppels Alle 20BPostnr. & By2450 København SVTelefonnummer41275544e-mail:[email protected]Tilskudsansvarliges* underskrift:Undertegnede forpligter sig til at ville overholde betingelserne for et even-tuelt tilskud.
D
Dato
Underskrift
Tilskudsansvarliges navn -maskinskrevet eller blokbog-staver
*En tilskudsansvarligdefineres her som den person, der har det fulde økonomiske og retlige ansvar for pro-jektet, der gives tilskud til.Side1
E
Hvilket beløb søges der om fra puljen?Projektår*1234I altDag01010101FraMd.07070707TilMd.06060606Beløb i kr.År2013201420152016906.000916.000901.000871.000359.400
År2012201320142015
Dag30303030
*Et projektårdefineres her som 12 måneders periode.Overordnet budgetudkast i kr.1/07 2012-1/07 2013-1/07 2014-Udgiftsnavn30/06 201330/06 201430/06 2015Kr.Kr.Kr.Lønninger654.000674.000674.000husleje---Øvrige udgifter*252.000242.000247.000[Aktivitet 1][Aktivitet 2][Aktivitet 3]I alt*Kontorhold, materialeanskaffelser, transport, revision mv.F
1/07 2015-30/06 2016Kr.664.000-207.000
I altKr.2.666.000(Medfinansieret)928.000
Er der til samme projekt søgt om tilskud fra andre af Social- og Integrationsministeriets puljer eller fraandre tilskudsgivere?Hvis ja, angiv nedenstående:Social- og Integrationsmini-steriets puljenavn:År:Ansøgt beløb ikr.Evt. modtagettilskud i kr.J.nr.:
Andre tilskudsgivere:
År:
Ansøgt beløb ikr.
Evt. modtagettilskud i kr.
Side2
PROJEKTOPLYSNINGER1Projektets formålProjektet vil skabe og afprøve en udviklingsmodel, der giver socialt udsatte voksne adgang til nye kompetencer, net-værk og muligheder gennem aktiv deltagelse i bybiavl og byhonning produktionAt være biavler kræver hverken en særlig uddannelsesbaggrund eller sproglige kompetencer. Netop derfor er detteældgamle håndværk velegnet til at engagere mennesker, som har eller har haft et misbrug, psykiske problemer ellersom på anden måde har svært ved at tilpasse sig det danske samfund..Københavns natur er desuden afhængig af bier og biavlere. Ved at holde bier får de socialt udsatte voksne mulighedfor at bidrag med en positiv og nødvendig indsats for deres naboer, by og lokalmiljøI 2011 udannede Bybi en gruppe tidligere hjemløse til biavlere. Projektet var en stor succes, som gav deltagerne heltnye kontaktflader og kompetencer. På baggrund af disse erfaringer vil projektet udvikle en model, som vil kunne bru-ges i forbindelse med oplæring af nye biavlere blandt byens øvrige grupper af udsatte. Modellen vil være forankret ipartnerskaber med både sociale organisationer, offentlige myndigheder samt erhvervslivet.
2
Projektets målgruppeProjektet vil involvere personer, som allerede er i kontakt med væresteder og organisationer. Vi vil dermed arbejde påtværs af kulturelle skel og baggrund. Projektet vil oplære 50 asylansøgere, i samarbejde med Dansk Røde Kors, 50 tidli-gere hjemløse/misbrugere i samarbejde med Aktivitetscenter Sundholm, Kofoeds Skole og Sydhavns Compagniet og50 langtidsledige i samarbejde med boligsociale projekter i Københavns Kommune. Der vil i alt blive involveret mindst150 udsatte voksne fordelt på 10 - 15 sociale projekter over tre år.Projektets meget forskellige deltagere skal have et fælles mål om at få et meningsfuld indhold i deres hverdag. De skalhave en interesse for naturen og desuden være villige til mødes med hinanden på tværs af kulturelle skel.De forskellige sociale organisationer som er tilknyttet projektet vil også have mulighed for at udveksle erfaringer ogdermed sikre vidensdeling og synenergi i arbejdet med Københavns meget forskellige grupper af socialt udsatte.
3
Projektets konkrete målProjektet vil afprøve en model der består af tre elementer:Nye kompetencer: ”Jeg har lært at holde bier!”150 projektdeltagere opnår et fagligt såvel som socialt fælleskab igennem Bybis trænings- og beskæftigelsesforløbinden 2016. 70% af deltagerne vil afslutte Bybis forløb og dermed være certificerede bybiavlere med dybdegåendekendskab til biavl, honningproduktion og biernes adfærd. Deltagerne vil samtidig udvikle nye faglige og sociale kompe-tencer samt få et øget selvværd, få struktur på hverdagen og have muligheden for at indgå i nye sociale netværk gen-nem en positiv interaktion med lokalsamfundet.Derudover vil de 10-15 sociale samarbejdspartnere få deres egen stabile honningproduktion, som kan bruges til atmedfinansiere yderligere træning og fælles aktiviteter til gavn for projektets deltagere.Nye netværk: ”Jeg kan lære andre noget”Projektets deltagere opnår nye sociale relationer og får skærpet deres erhvervsrettede sociale færdigheder gennemdeltagelsen i Bybis eventsprogram og i mødet med Bybis netværk og samarbejdspartnere. 50 deltagere vil være invol-veret i events, festivaler, og rundvisninger, hvor de vil fortælle både skolebørn, politikere og almindelige københavnereom biavl og honningproduktion samt sælge honningen. Rollen som underviser/rundviser/sælger vil styrke deltagernesselvtillid og give dem mulighed for at øve sig på en langt mere udadvendt og positiv interaktion med andre mennesker.Selvstændig produktion: ”Jeg har mine egen bier”40 bybiavlere vil opnå øget selvstændighed og selv-ansvar ved at få deres egen privat honningproduktion inden 2016.Bybi forening vil etablere og administrere 20 ”honninghaver” (afgrænset område med 5-15 bistader) i samarbejde medvirksomheder og kommunale grundejere. 50% af bifamilier i honninghaverne vil været ejet af projektets deltagere. Dedeltagende biavlere fortsætter i mindst to år og får økonomiske fordel af at være andelshaver i Bybis søster virksom-hed, Byhonning A.M.B.A.
Side3
4
Hvordan nås resultaterne? (Projektets forandringsteori)Nye kompetencer: 150 kursusdeltagereDer bliver etableret samarbejdsaftaler med fem nye sociale samarbejdspartnere om året i 3 år. Bybi vil står foropsætning, undervisning og sikkerhed. Samarbejdspartnere vil være ansvarlig for rekruttering af deltagerne.Bybi vil stå for et praktisk kursesforløb på 27 uger i biavl og honning produktion. Kurset er ledet af Bybis pro-fessionelle biavler, med støtte af de 3 assistentbiavlere fra Aktivitetscenter Sundholm, som deltog i projektet i2011.Kurset afslutter med certificering af de nye biavlere og alle deltagerne får skriftlig bevis for deres nye kompe-tencer.Projektets forløb bygger på erfaringerne fra samarbejdet mellem Bybi og Aktivitetscenteret Sundholm underKøbenhavns kommune som i 2011 gennemførte lignende forløb.Efter den første år vil de sociale samarbejdspartnere være ansvarlig for deres egen undervisning med hjælp afBybis resurser og metoder.
Netværk: 50 deltagere i eventsprogrammetProjektet vil afholde mindst to offentlige rundvisninger om året på hver bigård i samarbejde med projektetsdeltager og lokale beboere. Der bliver afholdt i alt 60 rundvisninger inden 2016.Projektet tager del i mindst to festivaler og to andre events om året, for at sælge honning og fortælle køben-havnere om bier i byen. 50 af de socialt udsatte deltager får dermed mulighed for at prøve kræfter med rollensom formidler af deres nye viden om biavl og honningproduktion og sælger af honning.Sideløbende vil Bybi etablere samarbejdsaftaler med 20 lokale virksomheder og 19 lokaler skoler /fritidshjem. 3projektdeltager vil hvert år få en særlig rolle og ansvar som ”assistentbiavlere”. Disse deltagere vil have væretigennem en sæson med projektet og kan derfor bruge deres viden og kompetencer til at oplære og informereandre. De vil have med særligt ansvar for at møde virksomheden eller institutionens medarbejdere og eleverog fortælle dem om stedets bier. I alt 12 personer vil over 4 år blive uddannet som assistentbiavlere.Aktiviteten bygger på Bybis erfaring med samarbejdet med Amager Fælled Skole og 6 københavnske virksom-heder (herunder Bella Center, Carlsberg, Lundbeck, Alka Forsikring, og Væksthuset) i 2011. I alt blev der afholdt38 events med involvering af assistentbiavlere fra Aktivitetscenter Sundholm.
Selvstændig produktion: 40 nye bybiavlere i 20 ”honninghaver”Igennem en simpel mikrokredit ordning vil projektet gøre det muligt at starte en selvstændig honningproduk-tion for 40 af de mest interesserede og kompetente af projektets deltagere.Projektet vil administrere et netværk af 20 arealer udlånt af grundejere i København, som er interesserede i atvære engageret i projektet. (DSB, Københavns Kommune, Kobenhavns E).Biavlerne vil kunne låne bier og udstyr af projektet og sælge deres honning tilbage til projektet til en god pris.Bybi vil bruge penge til at geninvestere i oplæring af flere biavlere og etablering af nye honninghaver.Projektet vil skabe et netværk mellem de nye biavlere, så de kan støtte hinanden i opstartsfase, men også gøredet muligt for dem at dele viden og erfaring med byens eksisterende netværk af traditionelle biavlere gennemBybis samarbejde med Danmarks Biavler Forening.
5
Dokumentation, løbende opfølgning og evalueringTo gange årligt vil projektets samarbejdspartnere deltage i evalueringsmøder med udgangspunkt i samar-bejdsaftalen, som vil bruges til at planlægge yderligere elementer i projektet.Der udarbejdes en logbog for de assistent biavlere som engageres daglig i projektet. Logbogen omfatter enfaktuel beskrivelse af det individuelle forløb, en vurdering af effekten for den enkelte deltager og en refleksionover forløbet.Kurset afsluttes med præsentationen af et certifikat og en skriftlig rapport for hver deltager.Deltagerne udfylder et simpelt spørgeskema ved afslutning af hvert sæson. Spørgeskemaet vil både kunnebruges som et evalueringsværktøj, og til at opsamle deltagernes ideer om videreudvikling af projektet og de-res egen rolle i Bybi.Der bliver indsamlet registreringer og evalueringer fra projektets events og rundvisningerVirksomheder og skoler få en årlig afrapportering om de sociale og miljømæssige effekter af deres projekter.Administration af honninghaverne vil inkludere løbende opfølgning på hvert medlem ved hjælp af spørge-skema og produktionsstatistik.Bybis årsrapport vil indeholde statistik om projektets sociale, miljømæssige og økonomiske effekter som endel af afrapporteringen til medlemmerne.Alt projektets dokumentation vil indgå i en pakke, som vil kunne bruges til opsætning og drift af lignende pro-jekter i andre byer.
Side4
6
Organisering og organisatoriske forudsætningerProjektet finansierer ansættelsen af en projektleder, som har ansvaret for projektets overordnede organisering, tilrette-læggelse af beskæftigelses- og træningsprogrammet, udarbejdelse af projektmateriale, træning af projektdeltagere ogsamarbejde med partnerorganisationer.Projektets sociale samarbejdspartnere vil være ansvarlige for rekruttering og de fysiske rammer for projektets under-visnings bigårde. Bierne og honning produceret af projektet vil være ejet af projektets partnere, og projektets partnerekan selv bestemme hvordan de vil bruge overskuddet fra salget.På nuværende tidspunkt, har Bybi en venteliste bestående af 8 samarbejdspartnere, inklusiv Dansk Røde Kors, KofoedsSkole, og tre boligsociale projekter i Københavns området.Under etablering af honninghaverne, vil Bybi arbejde sammen med Københavns Kommune (Miljø og Teknikforvalt-ning) og Københavns Ejendomme. Et pilot projekt blev etableret på Sundholm i 2011. Private aktører, bla. DSB, Køben-havns E, Bella Centeret og Lundbeck har også udtrykt stor interesse for at blive involveret i projektet.Bybis nuværende business program inkluderer 7 virksomheder og organisationer. De vil selv finansiere pasning af bierpå deres egen grund. Bybis skole program skal medfinansieres af deltagende institutioner. Der søges penge fra andrefonde til videreudvikling af skoleprojektet.Bybis søster virksomhed, Byhonning AMBA vil søge for forarbejdning, markedsføring og salg af honningen. Projektetsorganisationsmodel findes på www.bybi.dkBybi er en professionel drevet forening og en prisbelønnet socialøkonomisk virksomhed. Organisations ledelse hartidligere erfaring med udvikling og projektledelse af satspulje projekter. Foreningens direktør har 10 års erfaring medudvikling af socialøkonomiske virksomheder i England og Danmark. Forenings samarbejdspartner og bestyrelse harerfaring med drift af sociale projekter på flere millioner kr.Bybi har etableret en samarbejdsaftale med Aktivitetscenter Sundholm, der dækker husleje for projektets lokaler ogsikre socialaktivering for 3 af Sundholms brugere.
7
Forankring og udbredelseOrganisationens vision er at skabe en bæredygtig dansk byhonning industri og en internationalt kendt model for effek-tive socialøkonomiske virksomheder.Den økonomiske fordel i honningsalg og projektets netværk af samarbejdspartnere vil sikre projektets forankring ogudbredelse.Samarbejdspartnere vil kunne sælge honning til at finansiere drift af deres egen del af projektet. Der vil ikke være be-hov for fortsat undervisning fra Bybi, da bierne vil passes af deres egne oplærte biavlere.Projektet vil arbejder for at udvikle både nye markeder og nye produkter for at sikre vækst i markedet for KøbenhavnskByhonning. Bybi er allerede i gang med at udvikle byhonning som firmagave eller souvenir. Vi estimerer en kapacitetpå ca. 25 tons honning årligt fra Bybis bistader i København i 2016.Bybi er allerede i gang med at rådgive søsterorganisationer i Århus, Odense og Ålborg og har mødt stor internationalinteresse. Projektets samarbejdspartnere i København har også regionale aktiviteter, som vil understøtte udbredelsen iDanmarkBybi har allerede været brugt som case af forskere fra Århus, CBS, RUC og Københavns Universitet. Projektets medar-bejdere afholdte 14 oplæg for andre sociale projekter og offentlige myndigheder i 2011. Mange af de sociale samar-bejdspartnere er tilknyttet nationale netværk og har dermed oplagt muligheder for at formidle projektets metoder ogtilgang til andre byer.
8
Projektets nyhedsværdiProjektet har en exceptionelt høj nyhedsværdi med mange iøjnefaldende vinkler, som kan få projektet i medierne i denæste 5 år.Allerede i 2011 optrådte bybierne blandt andet i:20 landsdækkende medier (heriblandt Politiken, Weekendavisen og Berlingske Tidende)9 internationale medier (heriblandt i Norge, Holland, Tyskland, Ukraine og Rusland)7 lokalaviser (heriblandt Amagerbladet, Valbybladet, Bryggebladet Lollands-Posten)7 radioindslag (heriblandt P1, P4 Tysk, Italiensk og Koreansk radio)4 TV-indslag (heriblandt Aftenshowet, TV- Lorry )Projektet har desuden fået 6 priser (EUs social innovation pris 2010, Meyers Food on Film pris 2010, Uffe Elbæks skul-derklap 2011, Forskønnelsens skulderklap 2011, Amager Vests skulderklap 2011, Københavns Miljøpris 2011) og er no-mineret til FDBs socialøkonomiske Årspris 2011.Side5
Retningslinjer for udfyldning af ansøgningsskemaetSkemaet må i udfyldt stand maksimalt fylde 5 A4 sider – skriv derfor kort og præcist og følg vej-ledningen nøje. Alle felter skal udfyldes. Bemærk, at der ikke kan henvises til beskrivelser i bilag.Evt. fremsendte bilag vil ikke indgå i vurderingen.GenereltFor at et projekt skal komme i betragtning for støtte fra puljen, skal projektet have et formål, der liggerinden for rammen af et af puljens temaer, være et udviklingsprojekt, og have en nyhedsværdi.
Hvilke resultater skal opnås for hvem?1. Projektets formålBeskriv kort og præcist projektets formål. Tag udgangspunkt i det problem, projektet skal løse for mål-gruppen, og den forandring, projektet skal medføre for målgruppen. Det langsigtede mål er ofte en æn-dring af deltagernes livssituation, fx øget livskvalitet, at en tilfredsstillende stor del har taget en uddannel-se, at en dårlig spiral er blevet stoppet, etc.Under formålet anføres desuden, hvordan projektet kan betegnes som et udviklingsprojekt. Se endvidereorienteringsskrivelsen om puljen.2. Projektets målgruppeHer karakteriseres målgruppen for projektet. Det er vigtigt at stille sig selv spørgsmål som fx:Hvem er målgruppen? Tænk i antal, køn, alder, etnicitet, geografi m.m.Hvor mange i målgruppen forventes at være omfattet af projektet? Målgruppen består måske af 1000personer, men indsatsen vil kun omfatte 100.Er der relevante undergrupper (er det fx relevant at skelne mellem mænd og kvinder, piger og dren-ge)? Vær så præcis som muligt, for det er ikke sikkert, at en løsning passer til alle (fx vil en indsats iforhold til 7-årige piger og 17-årige drenge næppe være den samme).Er der bestemte forventninger til udviklingen i målgruppen?Vær så konkret som muligt i beskrivelsen af målgruppen.3. Projektets konkrete målBeskriv projektets konkrete mål med tilhørende succeskriterier. Fokuser på hvilken forandring, der skalopnås for borgerne i målgruppen på kort sigt og ved projektets afslutning. En forandring kan også være,at en dårlig udvikling for målgruppen stoppes eller sinkes.Forudsætningen for at kunne give et godt billede af deresultater,der skal nås for at opfylde formålet medprojektet, er at gøre målene så konkrete, at man kan konstatere om de opfyldes. Udvælg derfor nogle fåog centrale mål, så målingsarbejdet begrænses.
Side6
Mål gøres konkrete ved at de SMART-sikres i det omfang, det er muligt. SMART-sikring betyder, at måle-ne skal være:Specifikke(formuleret konkret, præcist og detaljeret).Målbare(man kan dokumentere, at målet er nået. Der skal være ”synlige” beviser for, at projekteter lykkedes, i form af at der er indtrådt konkrete forandringer for borgerne/brugerne).Accepterede(målene er accepterede af interessenterne og attraktive for de involverede at opnå).Realistiske(målene kan nås inden for den givne tid og med de givne ressourcer).Tidsbegrænsede(det fremgår, hvornår målet skal være nået).

Et SMART sikret mål

er et mål, som er specifik, målrettet, accepteret, realistisk og tidsafgrænset, dvs.målet skal opfylde alle 5 betingelser.Et konstrueret eksempel fra en forening, der etablerer venskaber mellem udsatte børn og ressourcestær-ke frivillige voksne:Kort sigt:”Foreningens matchnings- og opfølgningsprocedurer skal sikre, at der for mindst 85 pct.af matchningerne etableres relationer med et gennemsnitligt kontaktomfang på ca. 3 møder ommåneden det første år.”Lidt længere sigt:”At 80 pct. af de børn, der har haft en relation til en voksen i projektet i et år, harhaft en positiv udvikling i form af bedre netværk, mindre oplevet ensomhed og isolation og øgetdeltagelse i aktiviteter med andre børn og voksne. Udviklingen belyses ved et spørgeskemabase-ret interview med den unge i forbindelse med matchningen og et år efter relationens etablering.”Et eksempel pået mål på lang sigt(jf. punkt 1: projektets formål), som ligger uden for projektetsløbetid: ”At målgruppen klarer sig bedre end de ellers ville have gjort mht. at få en ungdomsud-dannelse, undgå kriminalitet.” Et sådant mål kan der i dette tilfælde ikke måles på inden for pro-jektperioden.
Vejen til resultaterne4. Hvordan nås resultaterne? (Projektets forandringsteori)Beskriv kort og præcist forslagets forandringsteori, dvs. hvordan målene skal nås, hvilke aktiviteter derskal til, hvilke ressourcer disse aktiviteter kræver m.v. Læg vægten på at beskrive årsags-virkningsforholdet mellem de centrale aktiviteter i projektet. Hvordan antages resultatet af én aktivitet atvære forudsætningen for at den næste vil lykkes osv. (Fx kan det være en forudsætning at deltagerne iindsatsen tilegner sig nogle grundlæggende sociale færdigheder før de vil få udbytte af et uddannelses-forløb).Begrund valget af aktiviteter ud fra, på hvilken måde de bidrager til at opfylde det langsigtede mål. Beskrivhvilken dokumentation (fx forskning eller erfaringer fra andre projekter), der understøtter, at aktiviteterneer velegnede til at nå resultaterne.
Dokumentation af resultater og effektmåling mv.5. Dokumentation, løbende opfølgning og evalueringBeskriv, hvordan der følges op på om resultaterne (de SMART-sikrede mål beskrevet i pkt. 3) bliver nået.Det beskrives desuden, hvordan der løbende monitoreres med henblik på at justere/korrigere indsatsenundervejs m.v., samt hvordan projektets resultater dokumenteres.Beskriv desuden kort hvilke erfaringer, organisationen har med at dokumentere resultaterne for målgrup-pen af de indsatser og / eller udviklingsprojekter, organisationen tidligere har gennemført.6. Organisering og organisatoriske forudsætninger for projektetBeskriv kort projektets organisationsstruktur og opgavefordeling. Fx hvor mange ansatte, der er i projek-tet, projektlederens rolle, hvem der har det overordnede ansvar for projektet, projektets samarbejdsparter,og hvad disse bidrager med.Beskriv desuden kort ansøgers erfaringer med udviklingsprojekter og med at drive sociale indsatser.7. Forankring og udbredelse
Side7
Beskriv kort, hvordan projektet forankres finansielt og organisatorisk ved bevillingsophør (bevillingen ermaksimalt 4 år). Beskrivelsen skal redegøre forhvor, hvordan og hvornårprojektet vil blive forankret.Desuden beskrives, hvordan den opnåede viden i projektet skal videreformidles til relevante aktører.8. Projektets nyhedsværdiBeskriv kort, hvori projektets nyhedsværdi består. Herunder beskrives hvilket behov, der er for den ind-sats, der skal afprøves, frembringes eller udbredes m.v. Desuden anføres ansøgers vurdering af i hvilkengrad, dette behov p.t. dækkes af relevant, tilgængelig viden eller metoder og/eller andre initiativer. Seendvidere orienteringsskrivelsen om puljen.
Side8