Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 149
Offentligt
Social- og IntegrationsministerietSocialøkonomiJ.nr. 2011-7671cjk
19. januar 2012
Redegørelse
for
metode ved Brugertilfredshedsundersøgelsen på ældreområdet – særligt i
forhold til personer bosiddende i plejebolig
Baggrund for og formål med undersøgelsen
Brugertilfredshedsundersøgelsen på ældreområdet er en del af aftalen om nati-onal dokumentation på ældreområdet, som blev indgået i forlængelse af kom-muneaftalen for 2006. Brugertilfredshedsundersøgelsens formål er at leveredata til indikatorerne for effekt, beskrevet som tilfredsheden med kvaliteten afhjælpen.Undersøgelsen omfatter hjemmehjælpsmodtageres tilfredshed med hjælpen.Både personer, der modtager hjælpen i eget hjem, og er omfattet af reglerne forfrit valg af hjemmehjælp, og personer, der bor på plejehjem/i plejebolig, indgåri undersøgelsen.Metode
Undersøgelsen er en spørgeskemaundersøgelse.Undersøgelsen blev gennemført første gang i 2007, derefter i 2008, 2009 ogsenest over sommeren i 2011. Undersøgelsen er foretaget på samme tidspunktpå året hvert år. I alt opnås der besvarelser fra ca. 1.400 respondenter i under-søgelserne.Den første undersøgelse blev foretaget af SFI Survey. Epinion har foretagetundersøgelsen siden 2008. Epinion blev ved det seneste udbud i 2011 blandtandet valgt ud fra deres erfaring med dataindsamling blandt andet i forhold tilmålgrupper med handicap, herunder fx døve, blinde, sindslidende og udvik-lingshæmmede. Undersøgelsen foretages af professionelle interviewere. Der ersikret fuld anonymitet i forhold til besvarelserne, og plejepersonalet omkringrespondenten kan dermed ikke få kendskab til besvarelserne. Resultaterne of-fentliggøres som resultat for hele landet eller på regionsplan, og det vil ikkevære muligt at identificere respondenterne eller deres besvarelser.Undersøgelsen foregår enten via telefon, hvor spørgeskemaet udfyldes, mensrespondenten svarer, eller ved, at respondenten modtager et spørgeskema pr.brev, udfylder det og tilbagesender det i medfølgende svarkuvert. Desuden harder i 2007-2009 været anvendt besøgsinterviews, idet respondenten har haftmulighed for at bede om, at spørgeskemaet blev udfyldt i respondentens hjem.
Side1af3
StikprøvenDer indledes med at bestille et udtræk fra CPR-registret på personer på 67 år ogderover.Herefter identificeres adresser og telefonnumre i videst muligt omfang på alleudtrukne personer. Til hvert personnummer kobles et løbenummer. Det er detteløbenummer og ikke respondentens CPR-nummer, der herefter identificererden enkelte deltager i undersøgelsen. Samtlige personer modtager skriftligt etintroduktionsbrev til undersøgelsen. Her forklares undersøgelsens indhold ogformål, og der informeres om, at modtageren vil blive ringet op med henblik påat gennemføre et interview. Brevet opfordrer desuden til, at modtageren, hvisdenne ønsker at deltage i undersøgelsen, og er i målgruppen, får en nærtståendeperson til at bistå ved besvarelsen af spørgsmålene. Hvis der er behov for dette,træffes der nærmere aftale med intervieweren. Dette sker blandt andet af hen-syn til, at nogle modtagere kan være for svage eller for syge til at gennemføreinterviewet alene.Der har gennem tiden været skiftende metoder til at sikre et antal respondenter,der er bosiddende på plejehjem/i plejebolig. I undersøgelserne foretaget i 2007-2009 har telefonintervieweren tilbudt og foretaget besøgsinterviews, hvor un-dersøgelsen så foregår i respondentens eget hjem. I 2011 blev alle interviewsgennemført over telefon eller ved skriftlig besvarelse.I undersøgelsen fra 2011 er der med introduktionsbrevet udsendt et papirspør-geskema samt frankeret svarkuvert til de borgere, der er blevet identificeretsom plejehjemsbeboere. Derefter er disse personer blevet ringet op. I mangetilfælde har respondenten kunnet besvare spørgeskemaet telefonisk. Det vurde-res, at fordi respondenten har haft lejlighed til at læse spørgeskemaet igenneminden telefonopkaldet, har flere været i stand til at gennemføre interviewet. I alter der i undersøgelsen fra 2011 opnået svar fra 200 beboere på plejehjem/i ple-jebolig. Af disse har 22 svaret skriftligt ved udfyldelse af det tilsendte spørge-skema. 178 beboere på plejehjem/i plejebolig har gennemført undersøgelsentelefonisk.Undersøgelsen har en høj svarprocent, hvilket indikerer, at resultaterne ogsåinkluderer relativt svage modtagere af hjælp, som det typisk er vanskeligere atgennemføre et interview med.SpørgeskemaetDer er anvendt samme spørgeskema til alle undersøgelserne fra 2007 og fremtil 2011. Eneste forskel er, at der i 2011 er suppleret med to spørgsmål vedrø-rende hverdagsrehabilitering.Spørgeskemaet er udviklet og testet i samarbejde med SFI.Særligt i forhold til målgruppenDer er en særlig udfordring forbundet med spørgeskemaundersøgelser blandtgrupper af svage eller syge borgere, herunder for personer med demens. Under-søgelsen er derfor i størst muligt omfang designet således, at også disse borgereSide 2 af 3
har mulighed for at deltage. Dels ved at udsende spørgeskemaet til borgere iplejehjem/plejebolig, således at de har mulighed for, at pårørende kan bistådem i besvarelsen af spørgeskemaet, dels ved at følge op på udsendelsen ved atringe til borgeren og eventuelt aftale et andet tidspunkt for interviewet – fx pået tidspunkt hvor en nærtstående kan hjælpe borgeren.
Side 3 af 3