Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 149
Offentligt
1068836_0001.png
1068836_0002.png
1068836_0003.png
1068836_0004.png
1068836_0005.png
1068836_0006.png
1068836_0007.png
1068836_0008.png
1068836_0009.png
1068836_0010.png
1068836_0011.png
1068836_0012.png
1068836_0013.png
1068836_0014.png
1068836_0015.png
1068836_0016.png
1068836_0017.png
1068836_0018.png
1068836_0019.png
1068836_0020.png
1068836_0021.png
1068836_0022.png
1068836_0023.png
1068836_0024.png
1068836_0025.png
1068836_0026.png
1068836_0027.png
1068836_0028.png
1068836_0029.png
1068836_0030.png
1068836_0031.png
1068836_0032.png
1068836_0033.png
1068836_0034.png
1068836_0035.png
1068836_0036.png
1068836_0037.png
1068836_0038.png
1068836_0039.png
1068836_0040.png
1068836_0041.png
1068836_0042.png
1068836_0043.png
1068836_0044.png
1068836_0045.png
1068836_0046.png
1068836_0047.png
1068836_0048.png
1068836_0049.png
1068836_0050.png
1068836_0051.png
1068836_0052.png
1068836_0053.png
1068836_0054.png
1068836_0055.png
1068836_0056.png
1068836_0057.png
1068836_0058.png
1068836_0059.png
1068836_0060.png
1068836_0061.png
1068836_0062.png
1068836_0063.png
1068836_0064.png
1068836_0065.png
1068836_0066.png
Brugerundersøgelse omhjemmehjælp til borgere i eget hjemog i plejebolig/plejehjemAARHUSSOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIETNOVEMBER 2011
EPINION KØBENHAVNRYESGADE 3FDK-2200 KØBENHAVN NTLF. +45 87 30 95 00[email protected]
EPINION AARHUSSØNDERGADE 1ADK-8000 AARHUS CTLF. +45 87 30 95 00[email protected]
EPINION SAIGON11THFLR. DINH LE BUILDING - 1 DINH LE STR.,DIST. 4, HOCHIMINH CITY, VIETNAMTLF. +84 90 411 3289[email protected]
1
INDHOLDSFORTEGNELSEKort om Epinion .....................................................................................................................................................41.1.11.2
Indledning ......................................................................................................................................................5Metode og datasæt................................................................................................................................................................................................... 5Populationen ........................................................................................................................................................................................................... 10
2.2.12.2
Fleksibilitet .................................................................................................................................................. 12Kendskab til ordningen om fleksibilitet blandt hjemmehjælpsmodtagere ............................................................................................................ 12Holdningen om vigtighed af ordningen om fleksibel hjemmehjælp ...................................................................................................................... 16
3.3.13.23.3
Frit valg af leverandør .................................................................................................................................. 17Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp ...................................................................................................................... 17Hvorfra kendes til ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp? ........................................................................................................... 21Holdningen om vigtighed af ordningen om frit valg af leverandør af hjemmehjælp ............................................................................................. 23
4.4.14.2
Tilfredshed med antallet af medarbejdere .................................................................................................. 27Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos hjemmehjælpsmodtagere ........................................................................................................... 27Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos beboere i plejehjem/-bolig .......................................................................................................... 32
5.
Tilfredshed med stabilitet i den praktiske hjælp og personlige pleje ........................................................... 362
5.15.25.35.45.55.6
Tilfredshed med ensartethed i den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ........................................................................................ 36Tilfredshed med ensartethed i den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere ....................................................................................... 40Tilfredshed med hjælpens ensartethed i plejehjem/-bolig .................................................................................................................................... 42Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ......................................................... 44Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere ........................................................ 48Praktisk hjælp i plejehjem/-bolig og tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter ................................................................................... 49
6.6.16.26.3
Den samlede tilfredshed med den praktiske hjælp og personlige pleje ...................................................... 51Samlet tilfredshed med praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere ............................................................................................................ 51Samlet tilfredshed med personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagere............................................................................................................ 55Samlet tilfredshed med praktisk hjælp og personlig pleje i plejehjem/-bolig........................................................................................................ 58
7.7.17.2
Hverdagsrehabilitering ................................................................................................................................ 61Tilfredshed med hverdagsrehabilitering blandt beboere i plejebolig/plejehjem .................................................................................................. 61Tilfredshed med hverdagsrehabilitering blandt borgere i eget hjem .................................................................................................................... 64
3
KORT OM EPINIONEpinions kerneforretning har gennem 10 år været faktabaseredekonsulentydelser. Vi analyserer og rådgiver på baggrund af input fraorganisationens stakeholdere – medarbejdere, borgere, medlemmer,kunder, samarbejdspartnere. Vi tilfører vores kunder værdi, fordi voresanalyser og konklusioner er systematiske og veldokumenterede.Vi leverer beslutningsgrundlagVi analyserer, strukturerer og beskriver “virkeligheden” i enhandlingsanvisende form, så den kan understøtte evidensbaseret udviklingog skabe grundlaget for konstruktive beslutningsprocesser.Vi fokuserer på metodeFordi korrekt metodisk design og godt analysemæssigt håndværk erforudsætningen for at nå frem til holdbare konklusioner.Vi skræddersyr gerneVores erfaring er, at mange kunder har nogle helt særlige behov. Derforskræddersyr vi oftest vores ydelser til den enkelte problemstilling.Vores ydelsespalet indeholderUdvikling af analyse- og evalueringsdesignDataindsamling og dataanalyseStatistisk analyse og kvalitativ analyseKundetilfredshed og markedsanalyseKommunikations- og medieanalyseMedarbejderundersøgelserMeningsmålinger og holdningsanalyse
Læs mere påwww.epinion.dk
4
1. INDLEDNING1.1METODE OG DATASÆTTil brug for undersøgelsen blev der d. 5. juli 2011 udtrukket en stikprøve fraSundhedsstyrelsens CPR-register på 11.000 personer på 67 år og derover.Alle personer i stikprøven fik tilsendt et introduktionsbrev med informationom, at de var udtrukket til undersøgelsen, og ville blive forsøgt kontaktettelefonisk af Epinion. De personer, som Epinion ikke umiddelbart kunneidentificere telefoniske kontaktoplysninger på, blev desuden tilbudt athenvende sig til Epinion med disse oplysninger. For at øge antallet afbesvarelser blandt modtagere af hjemmehjælp i plejebolig/plejehjem blevdenne gruppe forsøgt identificeret ud fra adresseoplysningerne. Personer iden primære stikprøve, som forventedes at bo i plejebolig/plejehjem, fiktilsendt et spørgeskema i papirform med deres introduktionsbrev.Under dataindsamlingen viste det sig ikke muligt at gennemføre de ønskede200 interviews med modtagere af hjemmehjælp i plejebolig/plejehjem ud frastikprøven på 11.000 personer. Stikprøven blev derfor suppleret med 131personer fra en supplerende stikprøve, der ud fra adressen forventedes at boi plejebolig/plejehjem.I den samlede stikprøve på 11.131 personer blev der identificeret telefoniskekontaktoplysninger på i alt 9.756 personer. Målet med dataindsamlingen varat skabe en stikprøve, der både var så stor som mulig, og samtidigt varrepræsentativ på køn, alder og geografi i forhold til populationen i Danmarkpå mindst 67 år. Stikprøven blev derfor opdelt i 50 forskellige grupper, hvorhver gruppe repræsenterede en kombination af ”aldersgruppe”, ”køn” og”region” (se tabel 2, 3 og 4). Antallet af gennemførte interviews i hver gruppeblev løbende overvåget for at sikre repræsentative resultater. På denbaggrund blev 24 personer ikke forsøgt kontaktet telefonisk, da det villeskabe en uhensigtsmæssig overrepræsentation i bestemte grupper.Samlet set er 9.732 personer forsøgt kontaktet telefonisk. Yderligere 78 hardeltaget i undersøgelsen ved selv at kontakte Epinion med et besvaret papir-spørgeskema eller besked om, at de ikke modtager hjælp. Det giver ensamlet stikprøve på 9.810 personer. Der har været et frafald på 2.326personer. Årsagerne til dette frafald kan ses af tabel 1. Der er i altgennemført interviews med 7.484 personer, enten telefonisk eller medspørgeskema i papirform, hvilket svarer til en gennemførelsesprocent på 76,3%. Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra den 9. juli til den 17. august2011.
5
Tabel 1: Årsager til frafaldTelefoninterviewsIntet svarFejlnummerTræffes ej i periodenAftaleVil ikke oplyse alderFrascreenet alderFrascreenet sprogSygDødFlyttetStoppetNægterTotal12,8%(1.253)3,0%(298)0,2%(17)0,6%(54)1,8%(173)0,8%(74)0,2%(24)1,9%(184)0,1%(11)0,2%(18)0,1%(8)2,2%(212)23,7%(2.326)
6
Tabellerne 2, 3 og 4 viser overensstemmelsen mellem hhv. køns-, regions-, og aldersfordelingerne blandt de interviewede og blandt alle danskere på 67 år ellerderover.
Tabel 2: KønsfordelingKønsfordeling i populationen*MandKvindeTotal*Kilde: Danmarks Statistik.43,9 %(353.242)56,1 %(450.948)100,0 %(804.190)Alle interviewede44,2 %(3.306)55,8 %(4.178)100,0 %(7.484)Modtagere af hjælp29,3 %(410)70,7 %(991)100,0 %(1.401)
7
Tabel 3: RegionsfordelingRegionsfordeling i populationen*HovedstadenSjællandSyddanmarkMidtjyllandNordjyllandTotal*Kilde: Danmarks Statistik.28,2 %(226.712)16,1 %(129.098)23,1 %(185.487)21,4 %(172.272)11,3 %(90.621)100,0 %(804.190)Alle interviewede28,0 %(2.094)15,7 %(1.174)23,6 %(1.767)22,4 %(1.679)10,3 %(770)100,0 %(7.484)Modtagere af hjælp29,8 %(418)13,8 %(193)22,3 %(313)21,5 %(301)12,6 %(176)100,0 %(1.401)
8
Tabel 4: AldersfordelingAldersfordeling i populationen*67 - 72 år73 - 78 år79 - 83 år84 - 89 år90 år og deroverTotal*Kilde: Danmarks Statistik.40,5 %(325.361)27,4 %(220.583)15,7 %(125.866)11,6 %(93.293)4,9 %(39.087)100,0 %(804.190)Alle interviewede40,6 %(3.040)27,9 %(2.090)16,2 %(1.214)11,1 %(829)4,1 %(310)100,0 %(7.484)Modtagere af hjælp11,2 %(157)19,1 %(268)26,0 %(364)28,3 %(397)15,3 %(215)100,0 %(1.401)
9
1.2POPULATIONENTabel 5: Type af hjælp blandt de adspurgte borgereProcentandelPraktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotalModtager ikke hjælp60,3 %(845)11,7 %(164)28,0 %(392)100,0 %(1.401)(6)
10
Tabel 6: Bor De i plejebolig eller på plejehjem?Praktisk hjælpHjemmeplejePlejehjem/plejeboligTotal65,3 %(784)30,5 %(61)60,3 %(845)Personlig pleje12,5 %(150)7,0 %(14)11,7 %(164)Både praktisk hjælp ogpersonlig pleje22,2 %(267)62,5 %(125)28,0 %(392)Total100,0 %(1.201)100,0 %(200)100,0 %(1.401)
11
2. FLEKSIBILITET2.1KENDSKAB TIL ORDNINGEN OM FLEKSIBILITET BLANDT HJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 7: Kendskab til muligheden for fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelKender til fleksibel hjemmehjælpKender ikke til fleksibel hjemmehjælpTotal32,9 %(395)67,1 %(806)100,0 %(1.201)
Tabel 8: Kendskab til ordningen for fleksibel hjemmehjælp, fordelt på køn, blandt hjemmehjælpsmodtagereKender til fleksibel hjemmehjælpMandKvindeTotal28,2 %(101)34,9 %(294)32,9 %(395)Kender ikke til fleksibel hjemmehjælp71,8 %(257)65,1 %(549)67,1 %(806)Total100,0 %(358)100,0 %(843)100,0 %(1.201)
12
Tabel 9: Kendskab til ordningen for fleksibel hjemmehjælp, fordelt på alder, blandt hjemmehjælpsmodtagereKender til fleksibel hjemmehjælp67 - 79 år80 - 84 år85 år og deroverTotal36,3 %(158)34,0 %(115)28,5 %(122)32,9 %(395)Kender ikke til fleksibel hjemmehjælp63,7 %(277)66,0 %(223)71,5 %(306)67,1 %(806)Total100,0 %(435)100,0 %(338)100,0 %(428)100,0 %(1.201)
13
Tabel 10: Kendskab til ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelFra pressen (TV, radio, lokal- eller dagblade)Fra pårørende, bekendte eller naboer (netværk)Fra brev eller informationsmateriale fra kommunenFra kommunens visitatorFra medarbejderen som udfører hjemmeplejenAndre steder fraHusker ikkeTotal6,8 %(27)6,1 %(24)16,7 %(66)24,1 %(95)41,0 %(162)9,4 %(37)10,9 %(43)115,0 %(454)
Note: Da spørgsmålet er multipelt (respondenterne kan vælge flere af svarmulighederne samtidigt) summerer procenterne ikke til 100.
14
Tabel 11: Antal informationskilder for kendskab til ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandthjemmehjælpsmodtagereProcentandel1 informationskilde2 informationskilder3 informationskilder4 informationskilderTotal86,8 %(343)11,6 %(46)1,3 %(5)0,3 %(1)100,0 %(395)
15
2.2HOLDNINGEN OM VIGTIGHED AF ORDNINGEN OM FLEKSIBEL HJEMMEHJÆLPTabel 12: Holdningen til ordningen om fleksibel hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikke3,1 %(11)2,3 %(8)15,3 %(54)46,2 %(163)33,1 %(117)100,0 %(353)(42)
16
3. FRIT VALG AF LEVERANDØR3.1KENDSKAB TIL ORDNINGEN OM FRIT VALG AF LEVERANDØR AF HJEMMEHJÆLPTabel 13: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelKender til frit valg af leverandørKender ikke til frit valg af leverandørTotal71,4 %(857)28,6 %(344)100,0 %(1.201)
17
Tabel 14: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør, fordelt på alder, blandt hjemmehjælpsmodtagereKender til frit valg af leverandør67 - 79 år80 - 84 år85 år og deroverTotal75,4 %(328)70,7 %(239)67,8 %(290)71,4 %(857)Kender ikke til frit valg af leverandør24,6 %(107)29,3 %(99)32,2 %(138)28,6 %(344)Total100,0 %(435)100,0 %(338)100,0 %(428)100,0 %(1.201)
Tabel 15: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør, fordelt på type af hjælp, blandthjemmehjælpsmodtagereKender til frit valg af leverandørPraktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotal76,3 %(598)55,3 %(83)65,9 %(176)71,4 %(857)Kender ikke til frit valg af leverandør23,7 %(186)44,7 %(67)34,1 %(91)28,6 %(344)Total100,0 %(784)100,0 %(150)100,0 %(267)100,0 %(1.201)
18
Tabel 16: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør, fordelt på type af leverandør, blandthjemmehjælpsmodtagere (praktisk hjælp)Kender til frit valg af leverandørKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørTotalVed ikke68,2 %(505)90,4 %(217)90,6 %(48)74,5 %(770)(4)Kender ikke til frit valg af leverandør31,8 %(235)9,6 %(23)9,4 %(5)25,5 %(263)(14)Total100,0 %(740)100,0 %(240)100,0 %(53)100,0 %(1.033)(18)
19
Tabel 17: Kendskab til ordningen om frit valg af leverandør, fordelt på type af leverandør, blandthjemmehjælpsmodtagere (personlig pleje)Kender til frit valg af leverandørKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørTotalVed ikke61,7 %(238)81,0 %(17)100,0 %(1)62,7 %(256)(3)Kender ikke til frit valg af leverandør38,3 %(148)19,0 %(4)0,0 %(0)37,3 %(152)(6)Total100,0 %(386)100,0 %(21)100,0 %(1)100,0 %(408)(12)
20
3.2HVORFRA KENDES TIL ORDNINGEN OM FRIT VALG AF LEVERANDØR AF HJEMMEHJÆLP?Tabel 18: Kendskab ordningen om frit valg af leverandør blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelFra pressen (TV, radio, lokal- eller dagblade)Fra pårørende, bekendte eller naboer (netværk)Fra brev eller informationsmateriale fra kommunenFra kommunens visitatorFra medarbejderen som udfører hjemmeplejenAndre steder fraHusker ikkeTotal14,7 %(126)15,8 %(136)38,1 %(327)33,0 %(283)2,0 %(17)6,5 %(56)10,9 %(94)121,0 %(1.039)
Note: Da spørgsmålet er multipelt (respondenterne kan vælge flere af svarmulighederne samtidigt) summerer procenterne ikke til 100
21
Tabel 19: Antal informationskilder for kendskab til ordningen om frit valg af leverandør blandthjemmehjælpsmodtagereProcentandel1 informationskilde2 informationskilder3 informationskilder4 informationskilderTotal80,9 %(693)17,2 %(147)1,9 %(16)0,1 %(1)100,0 %(857)
22
3.3HOLDNINGEN OM VIGTIGHED AF ORDNINGEN OM FRIT VALG AF LEVERANDØR AFHJEMMEHJÆLPTabel 20: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelSlet ikke vigtigtIkke vigtigtHverken vigtigt eller ikke vigtigtVigtigtMeget vigtigtTotalVed ikke4,0 %(30)9,2 %(70)18,9 %(143)43,0 %(326)24,9 %(189)100,0 %(758)(99)
23
Tabel 21: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp, fordelt på typen af hjælpSlet ikke vigtigtPraktisk hjælpPersonlig plejeBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotal3,9 %(21)7,5 %(5)2,6 %(4)4,0 %(30)Ikke vigtigt9,3 %(50)11,9 %(8)7,7 %(12)9,2 %(70)Hverken vigtigteller ikke vigtigt17,0 %(91)29,9 %(20)20,5 %(32)18,9 %(143)Vigtigt43,9 %(235)40,3 %(27)41,0 %(64)43,0 %(326)Meget vigtigt25,8 %(138)10,4 %(7)28,2 %(44)24,9 %(189)Total100,0 %(535)100,0 %(67)100,0 %(156)100,0 %(758)Ved ikke(63)(16)(20)
24
Tabel 22: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp, fordelt på type af leverandør afhjemmehjælp (praktisk hjælp)Slet ikke vigtigtKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørTotalVed ikke5,5 %(24)0,5 %(1)0,0 %(0)3,6 %(25)(0)Ikke vigtigt13,5 %(59)1,0 %(2)2,1 %(1)9,0 %(62)(0)Hverken vigtigteller ikke vigtigt23,5 %(103)6,9 %(14)12,8 %(6)17,9 %(123)(0)Vigtigt42,9 %(188)44,3 %(90)38,3 %(18)43,0 %(296)(3)Meget vigtigt14,6 %(64)47,3 %(96)46,8 %(22)26,5 %(182)(0)Total100,0 %(438)100,0 %(203)100,0 %(47)100,0 %(688)(1)Ved ikke(67)(14)(1)
25
Tabel 23: Holdning til ordningen om frit valg til leverandør af hjemmehjælp, fordelt på type af leverandør afhjemmehjælp (personlig pleje)Slet ikke vigtigtKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørTotalVed ikke3,9 %(8)0,0 %(0)0,0 %(0)3,6 %(8)(1)Ikke vigtigt9,9 %(20)0,0 %(0)0,0 %(0)9,0 %(20)(0)Hverken vigtigteller ikke vigtigt25,1 %(51)5,9 %(1)0,0 %(0)23,5 %(52)(0)Vigtigt43,3 %(88)11,8 %(2)0,0 %(0)40,7 %(90)(1)Meget vigtigt17,7 %(36)82,4 %(14)100,0 %(1)23,1 %(51)(0)Total100,0 %(203)100,0 %(17)100,0 %(1)100,0 %(221)(1)Ved ikke(35)(0)(0)
26
4. TILFREDSHED MED ANTALLET AF MEDARBEJDERE4.1TILFREDSHED MED ANTALLET AF MEDARBEJDERE HOS HJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 24: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører praktisk hjælp, blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant6,4 %(62)16,0 %(155)10,0 %(97)39,5 %(382)28,0 %(271)100,0 %(967)(18)(66)
27
Tabel 25: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, som udfører personlig pleje, blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant8,6 %(34)11,6 %(46)9,6 %(38)49,9 %(197)20,3 %(80)100,0 %(395)(9)(13)
28
Tabel 26: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, fordelt på til type af hjælp, blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsPraktisk hjælpBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotal5,9 %(42)7,9 %(20)6,4 %(62)Utilfreds15,6 %(111)17,3 %(44)16,0 %(155)Hverkentilfreds ellerutilfreds10,0 %(71)10,2 %(26)10,0 %(97)Tilfreds38,1 %(272)43,3 %(110)39,5 %(382)Megettilfreds30,4 %(217)21,3 %(54)28,0 %(271)Total100,0 %(713)100,0 %(254)100,0 %(967)Ved ikkeIrrelevant
(14)(4)(18)
(57)(9)(66)
29
Tabel 27: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, fordelt på typen af leverandør af praktisk hjælp ihjemmehjælpenMegetutilfredsKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørVed ikkeTotal8,2 %(57)1,9 %(4)2,3 %(1)0,0 %(0)6,4 %(62)Utilfreds17,6 %(123)9,4 %(20)23,3 %(10)15,4 %(2)16,0 %(155)Hverkentilfreds ellerutilfreds11,0 %(77)8,0 %(17)7,0 %(3)0,0 %(0)10,0 %(97)Tilfreds41,0 %(286)33,3 %(71)37,2 %(16)69,2 %(9)39,5 %(382)Megettilfreds22,2 %(155)47,4 %(101)30,2 %(13)15,4 %(2)28,0 %(271)Total100,0 %(698)100,0 %(213)100,0 %(43)100,0 %(13)100,0 %(967)Ved ikkeIrrelevant
(13)(1)(0)(4)(18)
(29)(26)(10)(1)(66)
30
Tabel 28: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, fordelt på hjælpens timeomfang pr. uge i hjemmeplejenMegetutilfredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 – 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke7,7 %(13)11,9 %(8)9,3 %(4)16,7 %(2)9,1 %(1)0,0 %(0)9,1 %(28)(6)Utilfreds8,3 %(14)14,9 %(10)16,3 %(7)8,3 %(1)18,2 %(2)14,3 %(1)11,3 %(35)(11)Hverkentilfreds ellerutilfreds11,8 %(20)10,4 %(7)4,7 %(2)8,3 %(1)9,1 %(1)28,6 %(2)10,7 %(33)(5)Tilfreds55,0 %(93)41,8 %(28)48,8 %(21)25,0 %(3)63,6 %(7)28,6 %(2)49,8 %(154)(43)Megettilfreds17,2 %(29)20,9 %(14)20,9 %(9)41,7 %(5)0,0 %(0)28,6 %(2)19,1 %(59)(21)Total100,0 %(169)100,0 %(67)100,0 %(43)100,0 %(12)100,0 %(11)100,0 %(7)100,0 %(309)(4)(0)Ved ikkeIrrelevant
(2)(1)(1)(0)(1)(0)
(9)(2)(2)(0)(0)(0)
31
4.2TILFREDSHED MED ANTALLET AF MEDARBEJDERE HOS BEBOERE I PLEJEHJEM/-BOLIGTabel 29: Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos modtagere af praktisk hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant6,1 %(10)9,7 %(16)16,4 %(27)46,1 %(76)21,8 %(36)100,0 %(165)(8)(13)
32
Tabel 30: Tilfredshed med antallet af medarbejdere hos modtagere af personlig pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant5,3 %(7)8,4 %(11)12,2 %(16)52,7 %(69)21,4 %(28)100,0 %(131)(0)(8)
33
Tabel 31: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, fordelt på timeomfanget af praktisk hjælp pr. uge i plejehjem/-boligMegetutilfredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke11,1 %(6)6,2 %(1)0,0 %(0)20,0 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)8,2 %(8)(2)Utilfreds9,3 %(5)12,5 %(2)31,2 %(5)0,0 %(0)25,0 %(1)0,0 %(0)13,4 %(13)(3)Hverkentilfreds ellerutilfreds13,0 %(7)0,0 %(0)12,5 %(2)40,0 %(2)0,0 %(0)0,0 %(0)11,3 %(11)(15)Tilfreds42,6 %(23)56,2 %(9)37,5 %(6)40,0 %(2)50,0 %(2)100,0 %(2)45,4 %(44)(30)Megettilfreds24,1 %(13)25,0 %(4)18,8 %(3)0,0 %(0)25,0 %(1)0,0 %(0)21,6 %(21)(14)Total100,0 %(54)100,0 %(16)100,0 %(16)100,0 %(5)100,0 %(4)100,0 %(2)100,0 %(97)(5)(8)Ved ikkeIrrelevant
(0)(0)(0)(0)(1)(0)
(4)(1)(0)(0)(0)(0)
34
Tabel 32: Tilfredshed med antallet af medarbejdere, fordelt på timeomfanget af personlig pleje pr. uge i plejehjem/-boligMegetutilfredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke14,3 %(4)5,9 %(1)7,1 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)9,0 %(6)(1)Utilfreds17,9 %(5)17,6 %(3)14,3 %(2)0,0 %(0)50,0 %(1)0,0 %(0)16,4 %(11)(0)Hverkentilfreds ellerutilfreds3,6 %(1)11,8 %(2)7,1 %(1)50,0 %(2)0,0 %(0)0,0 %(0)9,0 %(6)(9)Tilfreds57,1 %(16)47,1 %(8)50,0 %(7)50,0 %(2)50,0 %(1)100,0 %(2)53,7 %(36)(32)Meget tilfreds7,1 %(2)17,6 %(3)21,4 %(3)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)11,9 %(8)(19)Total100,0 %(28)100,0 %(17)100,0 %(14)100,0 %(4)100,0 %(2)100,0 %(2)100,0 %(67)(0)(5)Ved ikkeIrrelevant
(0)(0)(0)(0)(0)(0)
(2)(0)(1)(0)(0)(0)
35
5. TILFREDSHED MED STABILITET I DEN PRAKTISKE HJÆLP OG PERSONLIGEPLEJE5.1TILFREDSHED MED ENSARTETHED I DEN PRAKTISKE HJÆLP BLANDTHJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 33: Tilfredshed med ensartethed i den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2,8 %(27)9,9 %(96)12,5 %(121)49,4 %(479)25,5 %(247)100,0 %(970)(37)(44)
36
Tabel 34: Tilfredshed med hjælpens ensartethed i den praktiske hjælp, fordelt på hjælpens timeomfang pr. uge,blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke2,5 %(18)3,5 %(3)2,4 %(1)18,2 %(2)0,0 %(0)0,0 %(0)2,8 %(24)(3)Utilfreds10,7 %(76)7,1 %(6)9,8 %(4)18,2 %(2)0,0 %(0)16,7 %(1)10,3 %(89)(7)Hverkentilfreds ellerutilfreds12,1 %(86)10,6 %(9)12,2 %(5)0,0 %(0)33,3 %(3)16,7 %(1)12,1 %(104)(17)Tilfreds48,9 %(348)44,7 %(38)56,1 %(23)36,4 %(4)44,4 %(4)50,0 %(3)48,7 %(420)(59)Megettilfreds25,7 %(183)34,1 %(29)19,5 %(8)27,3 %(3)22,2 %(2)16,7 %(1)26,2 %(226)(21)Total100,0 %(711)100,0 %(85)100,0 %(41)100,0 %(11)100,0 %(9)100,0 %(6)100,0 %(863)(4)(3)Ved ikkeIrrelevant
(31)(2)(0)(0)(0)(0)
(36)(3)(2)(0)(0)(0)
37
Tabel 35: Tilfredshed med ensartethed i den praktiske hjælp, fordelt på typen af hjælp, blandt hjemmehjælps-modtagereMegetutilfredsPraktisk hjælpBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotal2,1 %(15)4,7 %(12)2,8 %(27)Utilfreds10,0 %(72)9,5 %(24)9,9 %(96)Hverkentilfreds ellerutilfreds12,0 %(86)13,8 %(35)12,5 %(121)Tilfreds48,5 %(348)51,8 %(131)49,4 %(479)Megettilfreds27,3 %(196)20,2 %(51)25,5 %(247)Total100,0 %(717)100,0 %(253)100,0 %(970)Ved ikkeIrrelevant
(30)(7)(37)
(37)(7)(44)
38
Tabel 36: Tilfredshed med ensartethed i den praktiske hjælp fordelt på typen af leverandør af hjælp blandthjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørTotalVed ikke3,1 %(22)1,9 %(4)0,0 %(0)2,7 %(26)(1)Utilfreds10,3 %(72)7,2 %(15)17,4 %(8)9,9 %(95)(1)Hverkentilfreds ellerutilfreds14,8 %(104)5,7 %(12)8,7 %(4)12,5 %(120)(1)Tilfreds50,0 %(351)47,8 %(100)52,2 %(24)49,6 %(475)(4)Megettilfreds21,8 %(153)37,3 %(78)21,7 %(10)25,2 %(241)(6)Total100,0 %(702)100,0 %(209)100,0 %(46)100,0 %(957)(3)(2)Ved ikkeIrrelevant
(23)(10)(1)
(15)(21)(6)
39
5.2TILFREDSHED MED ENSARTETHED I DEN PERSONLIGE PLEJE BLANDTHJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 37: Tilfredshed med ensartethed i den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant3,8 %(15)4,8 %(19)7,8 %(31)59,8 %(237)23,7 %(94)100,0 %(396)(6)(15)
40
Tabel 38: Tilfredshed med ensartethed i den personlige pleje, fordelt på hjælpens timeomfang pr. uge, blandthjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke4,2 %(7)0,0 %(0)4,5 %(2)8,3 %(1)18,2 %(2)0,0 %(0)3,9 %(12)(3)Utilfreds6,0 %(10)5,9 %(4)2,3 %(1)25,0 %(3)0,0 %(0)16,7 %(1)6,2 %(19)(0)Hverkentilfreds ellerutilfreds5,4 %(9)7,4 %(5)13,6 %(6)0,0 %(0)9,1 %(1)33,3 %(2)7,5 %(23)(8)Tilfreds62,9 %(105)63,2 %(43)56,8 %(25)33,3 %(4)45,5 %(5)16,7 %(1)59,4 %(183)(54)Megettilfreds21,6 %(36)23,5 %(16)22,7 %(10)33,3 %(4)27,3 %(3)33,3 %(2)23,1 %(71)(23)Total100,0 %(167)100,0 %(68)100,0 %(44)100,0 %(12)100,0 %(11)100,0 %(6)100,0 %(308)(2)(0)Ved ikkeIrrelevant
(1)(0)(2)(0)(1)(0)
(12)(2)(0)(0)(0)(1)
41
5.3TILFREDSHED MED HJÆLPENS ENSARTETHED I PLEJEHJEM/-BOLIGTabel 39: Tilfredshed med ensartethed i den praktiske hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant3,0 %(5)5,5 %(9)13,4 %(22)46,3 %(76)31,7 %(52)100,0 %(164)(9)(13)
42
Tabel 40: Tilfredshed med ensartethed i den personlige pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2,5 %(3)5,8 %(7)10,7 %(13)55,4 %(67)25,6 %(31)100,0 %(121)(7)(11)
43
5.4TILFREDSHED MED OVERHOLDELSE AF AFTALTE TIDSPUNKTER FOR PRAKTISK HJÆLP BLANDTHJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 41: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,6 %(16)5,3 %(54)8,7 %(88)48,8 %(496)35,6 %(362)100,0 %(1.016)(17)(18)
44
Tabel 42: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp, fordelt på hjælpens timeomfang pr.uge, blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke1,6 %(12)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)16,7 %(1)1,4 %(13)(3)Utilfreds5,2 %(39)3,4 %(3)11,9 %(5)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)5,2 %(47)(7)Hverkentilfreds ellerutilfreds8,7 %(66)11,2 %(10)4,8 %(2)10,0 %(1)12,5 %(1)0,0 %(0)8,8 %(80)(8)Tilfreds48,4 %(366)44,9 %(40)40,5 %(17)60,0 %(6)75,0 %(6)50,0 %(3)48,1 %(438)(58)Megettilfreds36,1 %(273)40,4 %(36)42,9 %(18)30,0 %(3)12,5 %(1)33,3 %(2)36,6 %(333)(29)Total100,0 %(756)100,0 %(89)100,0 %(42)100,0 %(10)100,0 %(8)100,0 %(6)100,0 %(911)(5)(4)Ved ikkeIrrelevant
(9)(1)(0)(1)(1)(0)
(13)(0)(1)(0)(0)(0)
45
Tabel 43: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp og for både praktisk hjælp ogpersonlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsPraktisk hjælpBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotal1,7 %(13)1,2 %(3)1,6 %(16)Utilfreds4,6 %(35)7,5 %(19)5,3 %(54)Hverkentilfreds ellerutilfreds7,9 %(60)11,0 %(28)8,7 %(88)Tilfreds47,6 %(363)52,4 %(133)48,8 %(496)Megettilfreds38,2 %(291)28,0 %(71)35,6 %(362)Total100,0 %(762)100,0 %(254)100,0 %(1.016)Ved ikkeIrrelevant
(10)(7)(17)
(12)(6)(18)
46
Tabel 44: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp fordelt på typen af leverandør afhjemmehjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørVed ikkeTotal2,1 %(15)0,4 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)1,6 %(16)Utilfreds5,5 %(39)4,2 %(10)5,8 %(3)12,5 %(2)5,3 %(54)Hverkentilfreds ellerutilfreds9,7 %(69)4,7 %(11)13,5 %(7)6,2 %(1)8,7 %(88)Tilfreds51,5 %(367)42,8 %(101)38,5 %(20)50,0 %(8)48,8 %(496)Megettilfreds31,2 %(222)47,9 %(113)42,3 %(22)31,2 %(5)35,6 %(362)Total100,0 %(712)100,0 %(236)100,0 %(52)100,0 %(16)100,0 %(1.016)Ved ikkeIrrelevant
(12)(2)(1)(2)(17)
(16)(2)(0)(0)(18)
47
5.5TILFREDSHED MED OVERHOLDELSE AF AFTALTE TIDSPUNKTER FOR PERSONLIG PLEJE BLANDTHJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 45: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for personlig pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,8 %(7)5,8 %(23)10,9 %(43)52,9 %(209)28,6 %(113)100,0 %(395)(9)(13)
48
5.6PRAKTISK HJÆLP I PLEJEHJEM/-BOLIG OG TILFREDSHED MED OVERHOLDELSE AF AFTALTETIDSPUNKTERTabel 46: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant0,7 %(1)2,6 %(4)9,9 %(15)50,3 %(76)36,4 %(55)100,0 %(151)(12)(23)
49
Tabel 47: Tilfredshed med overholdelse af aftalte tidspunkter for praktisk hjælp i plejehjem/-bolig, fordelt påhjælpens timeomfang pr. ugeMegetutilfredsUnder to timer2 - 3,9 timer4 - 7,9 timer8 - 11,9 timer12 - 20 timerOver 20 timerTotalVed ikke0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)25,0 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)1,1 %(1)(0)Utilfreds4,0 %(2)5,9 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)0,0 %(0)3,3 %(3)(1)Hverkentilfreds ellerutilfreds10,0 %(5)11,8 %(2)14,3 %(2)25,0 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)11,0 %(10)(5)Tilfreds56,0 %(28)41,2 %(7)35,7 %(5)50,0 %(2)50,0 %(2)100,0 %(2)50,5 %(46)(29)Megettilfreds30,0 %(15)41,2 %(7)50,0 %(7)0,0 %(0)50,0 %(2)0,0 %(0)34,1 %(31)(21)Total100,0 %(50)100,0 %(17)100,0 %(14)100,0 %(4)100,0 %(4)100,0 %(2)100,0 %(91)(8)(13)Ved ikkeIrrelevant
(1)(0)(1)(0)(1)(0)
(7)(0)(1)(1)(0)(0)
50
6. DEN SAMLEDE TILFREDSHED MED DEN PRAKTISKE HJÆLP OG PERSONLIGEPLEJE6.1SAMLET TILFREDSHED MED PRAKTISK HJÆLP BLANDT HJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 48: Samlet tilfredshed med den praktisk hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant0,6 %(6)3,3 %(35)9,5 %(99)50,9 %(532)35,8 %(374)100,0 %(1.046)(4)(1)
51
Tabel 49: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp, fordelt på køn, blandt hjemmehjælpsmodtagereMegetutilfredsMandKvindeTotal0,7 %(2)0,5 %(4)0,6 %(6)Utilfreds2,2 %(6)3,7 %(29)3,3 %(35)Hverkentilfreds ellerutilfreds6,7 %(18)10,4 %(81)9,5 %(99)Tilfreds51,5 %(139)50,6 %(393)50,9 %(532)Megettilfreds38,9 %(105)34,7 %(269)35,8 %(374)Total100,0 %(270)100,0 %(776)100,0 %(1.046)Ved ikkeIrrelevant
(1)(3)(4)
(0)(1)(1)
Tabel 50: Samlet tilfredshed blandt modtagere af den praktiske hjælp alene og blandt modtagere af både praktiskhjælp og personlig plejeMegetutilfredsPraktisk hjælpBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotal0,5 %(4)0,8 %(2)0,6 %(6)Utilfreds3,1 %(24)4,2 %(11)3,3 %(35)Hverkentilfreds ellerutilfreds9,2 %(72)10,2 %(27)9,5 %(99)Tilfreds49,9 %(390)53,6 %(142)50,9 %(532)Megettilfreds37,3 %(291)31,3 %(83)35,8 %(374)Total100,0 %(781)100,0 %(265)100,0 %(1.046)Ved ikkeIrrelevant
(3)(1)(4)
(0)(1)(1)
52
Tabel 51: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp fordelt på typen af leverandør af hjemmehjælpMegetutilfredsKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørVed ikkeTotal0,3 %(2)1,7 %(4)0,0 %(0)0,0 %(0)0,6 %(6)Utilfreds3,5 %(26)2,1 %(5)5,8 %(3)5,9 %(1)3,3 %(35)Hverkentilfreds ellerutilfreds10,6 %(78)6,2 %(15)9,6 %(5)5,9 %(1)9,5 %(99)Tilfreds52,5 %(387)43,8 %(105)63,5 %(33)41,2 %(7)50,9 %(532)Megettilfreds33,1 %(244)46,2 %(111)21,2 %(11)47,1 %(8)35,8 %(374)Total100,0 %(737)100,0 %(240)100,0 %(52)100,0 %(17)100,0 %(1.046)Ved ikkeIrrelevant
(2)(0)(1)(1)(4)
(1)(0)(0)(0)(1)
53
Tabel 52: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp blandt hjemmehjælpsmodtagere fordelt på regionMegetutilfredsNordjyllandMidtjyllandSyddanmarkHovedstadenSjællandTotal0,0 %(0)0,5 %(1)0,5 %(1)0,9 %(3)0,7 %(1)0,6 %(6)Utilfreds1,4 %(2)2,7 %(6)1,8 %(4)4,8 %(16)5,2 %(7)3,3 %(35)Hverkentilfreds ellerutilfreds3,5 %(5)6,4 %(14)11,5 %(25)10,5 %(35)14,8 %(20)9,5 %(99)Tilfreds58,2 %(82)59,5 %(131)42,9 %(93)48,6 %(162)47,4 %(64)50,9 %(532)Megettilfreds36,9 %(52)30,9 %(68)43,3 %(94)35,1 %(117)31,9 %(43)35,8 %(374)Total100,0 %(141)100,0 %(220)100,0 %(217)100,0 %(333)100,0 %(135)100,0 %(1.046)Ved ikkeIrrelevant
(0)(1)(1)(2)(0)(4)
(0)(1)(0)(0)(0)(1)
54
6.2SAMLET TILFREDSHED MED PERSONLIG PLEJE BLANDT HJEMMEHJÆLPSMODTAGERETabel 53: Samlet tilfredshed med den personlige pleje blandt hjemmehjælpsmodtagereProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,5 %(6)2,7 %(11)4,6 %(19)52,4 %(216)38,8 %(160)100,0 %(412)(2)(3)
55
Tabel 54: Samlet tilfredshed blandt modtagere af den personlige pleje alene og blandt modtagere af både personligpleje og praktisk hjælpMegetutilfredsPersonlig plejeBåde praktisk hjælp og personlig plejeTotal1,3 %(2)1,5 %(4)1,5 %(6)Utilfreds0,7 %(1)3,8 %(10)2,7 %(11)Hverkentilfreds ellerutilfreds5,4 %(8)4,2 %(11)4,6 %(19)Tilfreds45,0 %(67)56,7 %(149)52,4 %(216)Megettilfreds47,7 %(71)33,8 %(89)38,8 %(160)Total100,0 %(149)100,0 %(263)100,0 %(412)Ved ikkeIrrelevant
(0)(2)(2)
(1)(2)(3)
56
Tabel 55: Samlet tilfredshed med den personlige pleje fordelt på typen af leverandør af hjemmehjælpMegetutilfredsKommunal leverandørPrivat leverandørBåde kommunal og privat leverandørVed ikkeTotal1,3 %(5)4,8 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)1,5 %(6)Utilfreds2,6 %(10)4,8 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)2,7 %(11)Hverkentilfreds ellerutilfreds4,7 %(18)4,8 %(1)0,0 %(0)0,0 %(0)4,6 %(19)Tilfreds52,0 %(199)52,4 %(11)0,0 %(0)85,7 %(6)52,4 %(216)Megettilfreds39,4 %(151)33,3 %(7)100,0 %(1)14,3 %(1)38,8 %(160)Total100,0 %(383)100,0 %(21)100,0 %(1)100,0 %(7)100,0 %(412)Ved ikkeIrrelevant
(2)(0)(0)(0)(2)
(1)(0)(0)(2)(3)
57
6.3SAMLET TILFREDSHED MED PRAKTISK HJÆLP OG PERSONLIG PLEJE I PLEJEHJEM/-BOLIGTabel 56: Samlet tilfredshed med den praktiske hjælp i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,1 %(2)0,5 %(1)9,8 %(18)53,8 %(99)34,8 %(64)100,0 %(184)(1)(1)
58
Tabel 57: Samlet tilfredshed med den personlige pleje i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant0,7 %(1)2,2 %(3)5,1 %(7)55,9 %(76)36,0 %(49)100,0 %(136)(0)(3)
59
Tabel 58: Samlet tilfredshed med boligen, omgivelser og service i plejehjem/-boligProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,5 %(3)2,1 %(4)4,6 %(9)47,4 %(92)44,3 %(86)100,0 %(194)(2)(4)
60
7. HVERDAGSREHABILITERING7.1TILFREDSHED MED HVERDAGSREHABILITERING BLANDT BEBOERE I PLEJEBOLIG/PLEJEHJEMTabel 59: Tilfredshed blandt beboere i plejebolig/plejehjem med medarbejdernes støtte til at gøre vedkommende såselvhjulpen som mulig i forhold til personlig plejeProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant3,1 %(3)3,1 %(3)10,2 %(10)59,2 %(58)24,5 %(24)100,0 %(98)(17)(24)
61
Tabel 60: Tilfredshed blandt beboere i plejebolig/plejehjem med medarbejdernes støtte til at gøre vedkommende såselvhjulpen som mulig i forhold til praktiske gøremålProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant2,5 %(3)0,8 %(1)14,4 %(17)53,4 %(63)28,8 %(34)100,0 %(118)(24)(44)
62
Tabel 61: Vurdering blandt beboere i plejebolig/plejehjem af, hvordan beboerens egen evne til at klare sig selv i dedaglige gøremål har udviklet sig under hjemmehjælpsindsatsenProcentandelMeget mindre selvhjulpenMindre selvhjulpenUændretMere selvhjulpenMeget mere selvhjulpenTotalVed ikke8,4 %(15)21,9 %(39)54,5 %(97)12,9 %(23)2,2 %(4)100,0 %(178)(22)
63
7.2TILFREDSHED MED HVERDAGSREHABILITERING BLANDT BORGERE I EGET HJEMTabel 62: Tilfredshed blandt borgere i eget hjem med medarbejdernes støtte til at gøre vedkommende så selvhjulpensom mulig i forhold til personlig plejeProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant0,7 %(2)3,7 %(11)11,1 %(33)60,4 %(180)24,2 %(72)100,0 %(298)(39)(80)
64
Tabel 63: Tilfredshed blandt borgere i eget hjem med medarbejdernes støtte til at gøre vedkommende så selvhjulpensom mulig i forhold til praktiske gøremålProcentandelMeget utilfredsUtilfredsHverken tilfreds eller utilfredsTilfredsMeget tilfredsTotalVed ikkeIrrelevant1,4 %(9)3,4 %(22)15,8 %(101)59,0 %(378)20,4 %(131)100,0 %(641)(134)(276)
65
Tabel 64: Vurdering blandt borgere i eget hjem af, hvordan borgerens egen evne til at klare sig selv i de dagligegøremål har udviklet sig under hjemmehjælpsindsatsenProcentandelMeget mindre selvhjulpenMindre selvhjulpenUændretMere selvhjulpenMeget mere selvhjulpenTotalVed ikke3,5 %(39)17,8 %(197)59,3 %(655)17,3 %(191)2,0 %(22)100,0 %(1.104)(97)
66