Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 145
Offentligt
1068355_0001.png
1068355_0002.png
1068355_0003.png
1068355_0004.png
1068355_0005.png
1068355_0006.png
1068355_0007.png
1068355_0008.png
1068355_0009.png
1068355_0010.png
1068355_0011.png
1068355_0012.png
1068355_0013.png
1068355_0014.png
1068355_0015.png
1068355_0016.png
1068355_0017.png
1068355_0018.png
Udkast
Forslagtil
Lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, retspleje-loven og om ophævelse af lov om registreret partnerskab(Ægteskab mellem to personer af samme køn)§1I lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar 2007, somændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 349 af 6. maj 2009, § 5 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og senest ved§ 2 i lov nr. 601 af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:1.Overskriftentilkapitel 1affattes således:”Lovensanvendelsesområde og ægteskabsbetingelser”2.§ 1ophæves, og i stedet indsættes:”§ 1.Loven finder anvendelse på ægteskab mellem to personer af forskelligt køn og mellem topersoner af samme køn.Stk. 2.Bestemmelser i dansk lovgivning, der indeholder særlige regler om den ene part i et ægte-skab bestemt ved dennes køn, finder ikke anvendelse på ægteskab mellem to personer af sammekøn.§ 1 a.Den, som er under 18 år, må ikke indgå ægteskab uden tilladelse fra den myndighed, somefter § 13 skal prøve ægteskabsbetingelserne. Den myndighed, som efter § 13 skal prøve ægte-skabsbetingelserne, kan ved meddelelse af tilladelse til indgåelse af ægteskab til en ung under 18år fastsætte vilkår om, at den unge trods ægteskabet fortsat er mindreårig og dermed umyndig ind-til det fyldte 18. år.”3.I§ 10, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”indgå ægteskab eller registreret partnerskab” til: ”indgå ægte-skab”.4.I§ 43 a, stk. 1,ændres ”§ 448 c, stk. 1 og 3” til: ”§ 448 c, stk. 1, 2 og 4”.5.I§ 58 b, stk. 1,ændres ”§§ 1” til: ”§§ 1 a”.6.Efter § 58 c indsættes ikapitel 5 a:”§ 58 d.Et partnerskab, der er registreret efter lov om registreret partnerskab, kan efter parternesønske omdannes til et ægteskab af den myndighed, der er nævnt i § 13. Social- og integrationsmi-nisteren kan fastsætte regler herom.”7.I§ 66indsættes efter stk. 1 somstk. 2:”Stk. 2.Bestemmelser i internationale overenskomster finder ikke anvendelse på ægteskab mel-lem to personer af samme køn, medmindre medkontrahenterne tilslutter sig dette.”
-2-§2I lov om rettens pleje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1063 af 17. november 2011, foretages følgendeændringer:1.I§ 448 cindsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.En sagsøger kan endvidere her i riget få behandlet en sag om opløsning af ægteskab mel-lem to personer af samme køn, når ægteskabet er indgået her, og ægteskabet ikke anerkendes i detland, hvor parterne bor, fordi ægteskabet er indgået mellem to personer af samme køn.”Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.2.I§ 448 c, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres ”stk. 1 og 2” til: ”stk. 1-3”.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 15. juni 2012.Stk. 2.Lov om registreret partnerskab, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. oktober 2005, ophæ-ves, men finder fortsat anvendelse på partnerskaber, som er registreret før den 15. juni 2012.§4Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Loven, bortset fra § 2, kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne og Grønlandmed de afvigelser, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
-3-
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning og baggrund2. Lovforslagets indhold2.1. Indgåelse af ægteskab mellem to personer af samme køn2.1.1 Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Retsvirkningerne af et ægteskab indgået mellem to personer af samme køn2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning2.3. Omdannelse af et registreret partnerskab til et ægteskab2.3.1. Gældende ret2.3.2. Den foreslåede ordning2.4. Ophævelse af tilknytningskravet2.4.1. Gældende ret2.4.2. Den foreslåede ordning2.5. Ændring af retsplejeloven – international kompetence i Danmark til at behandle sager om op-løsning af ægteskab mellem to personer af samme køn, der er indgået her i landet2.5.1. Gældende ret2.5.2. Den foreslåede ordning3. Ligestillingsmæssige konsekvenser4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder, organisationer m.v.10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser1. Indledning og baggrundAf regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fremgår følgende:”Regeringen vil give alle medlemmer af den danske folkekirke mulighed for at blive gift ikirken – uanset deres seksuelle orientering. Regeringen vil derfor fjerne forbuddet modvielser af homoseksuelle i folkekirken og i øvrigt undersøge yderligere tiltag i retningen afen kønsneutral ægteskabslovgivning.”Lovforslaget udmønter delvist dette punkt i regeringsgrundlaget.I 1989 indførte Danmark – som det første land i verden – ved lov nr. 372 af 7. juni 1989 om regi-streret partnerskab muligheden for, at personer af samme køn kunne indgå registreret partnerskabmed retsvirkninger, der i vidt omfang svarede til retsvirkningerne af ægteskab. Siden da er der i
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
-4-lovgivningen sket en gradvis tilnærmelse af partnerskab til ægteskab således, at et registreretpartnerskab i dag har stort set samme retsvirkninger som et ægteskab. Et registreret partnerskabkan dog i modsætning til et ægteskab ikke indgås ved en kirkelig handling, men kun ved en bor-gerlig handling.Selvom ægteskab og registreret partnerskab stort set har samme retsvirkninger, er der dog efterdansk ret juridisk set tale om to forskellige retsinstitutter.Det overordnede formål med lovforslaget er at give personer af samme køn mulighed for at indgåægteskab. I forhold til den gældende retstilstand får personer af samme køn mulighed for at indgåægteskab ved en kirkelig handling i stedet for som i dag alene at kunne indgå registreret partner-skab ved en borgerlig handling.Det foreslås derfor, at det i ægteskabsloven (lov om indgåelse og opløsning af ægteskab, jf. lov-bekendtgørelse nr. 38 af 15. januar 2007) fastslås, at loven finder anvendelse på ægteskab mellemto personer af forskelligt køn og mellem to personer af samme køn. Det foreslås samtidig, at part-nerskabsloven (lov om registreret partnerskab, jf. lovbekendtgørelse nr. 938 af 10. oktober 2005)ophæves, og at det skal være muligt for registrerede partnere at omdanne deres partnerskab til etægteskab.Det foreslås endeligt, at et ægteskab indgået mellem to personer af samme køn indtil videre skalhave de samme retsvirkninger som et registreret partnerskab, jf. nærmere nedenfor. Dette indebæ-rer, at der indsættes en bestemmelse i ægteskabsloven om, at bestemmelser i dansk lovgivning,der indeholder særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, ikke finderanvendelse på et ægteskab mellem to personer af samme køn, og at bestemmelser i internationaleoverenskomster ikke finder anvendelse på ægteskab mellem to personer af samme køn, medmin-dre medkontrahenterne tilslutter sig dette.I flere europæiske lande er der indført en fuldstændig eller næsten fuldstændig ligestilling af paraf samme køn med par af forskelligt køn i forhold til ægteskabslovgivningen. I lande som eksem-pelvis Belgien, Holland, Island, Norge, Portugal, Spanien og Sverige kan par af samme køn såle-des indgå ægteskab med de samme retsvirkninger som et ægteskab indgået mellem par af forskel-ligt køn. I andre europæiske lande har par af samme køn fået mulighed for at indgå registreretpartnerskab. Dette gælder eksempelvis Finland, Storbritannien, Tjekkiet og Tyskland.Spørgsmålet om ligestilling af par af samme køn med par af forskelligt køn i forhold til ægte-skabslovgivningen og den familieretlige lovgivning i øvrigt har været behandlet adskillige gange iFolketinget de seneste år, ligesom spørgsmålet har været genstand for en ikke ubetydelig debat.Regeringen ønsker nu at sikre en ligestilling af par af samme køn med par af forskelligt køn pådet familieretlige område og dermed bringe dansk ægteskabslovgivning på linje med ægteskabs-lovgivningen i en række andre europæiske lande, navnlig de skandinaviske.Derfor fremsætter regeringen forslag om, at par af samme køn på samme måde som par af for-skelligt køn kan indgå ægteskab. Der tages med forslaget således et stort skridt i retning af at gøreop med den skelnen, der igennem mange år har været mellem på den ene side ægteskab som et
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
-5-retsligt institut, forbeholdt en mand og en kvinde, og på den anden side registreret partnerskabmellem par af samme køn.Samtidig med fremsættelse af dette lovforslag fremsætter ministeren for ligestilling og kirke for-slag til lov om ændring af lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sognebånds-løsning (Præsters ret til at undlade at vie to personer af samme køn), der skal sikre, at præster ifolkekirken får en ret til at undlade at vie to personer af samme køn.Som nævnt ovenfor vil et ægteskab mellem to personer af samme køn indtil videre have de sam-me retsvirkninger som et registreret partnerskab, idet regeringen ønsker at undersøge yderligeretiltag i retning af en kønsneutral ægteskabslovgivning.Da ægteskabsloven er udformet ud fra en forudsætning om, at ægteskab indgås mellem to perso-ner af forskelligt køn, og den øvrige familieretlige lovgivning, herunder navnlig reglerne om fa-derskab i børneloven, relaterer sig hertil, er der tale om grundlæggende problemstillinger, som børundergives selvstændige overvejelser, inden der foretages yderligere tiltag i retning af en køns-neutral ægteskabslovgivning. Der er derfor samtidig med lovforslaget iværksat en udredning her-om.2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder følgende elementer:-Indgåelse af ægteskab mellem to personer af samme køn- Retsvirkningerne af et ægteskab indgået mellem to personer af samme køn- Omdannelse af et registreret partnerskab til et ægteskab- Ophævelse af tilknytningskravet- Ændring af retsplejeloven – international kompetence i Danmark til at behandle sager om opløs-ning af ægteskab mellem to personer af samme køn, der er indgået her i landet2.1. Indgåelse af ægteskab mellem to personer af samme køn2.1.1. Gældende retÆgteskabsloven er udformet ud fra en forudsætning om, at ægteskab indgås mellem to personeraf forskelligt køn. To personer af samme køn kan derimod indgå registreret partnerskab. Dettefølger af partnerskabslovens § 1.Det fremgår af partnerskabslovens § 2, at reglerne om indgåelse af ægteskab (ægteskabslovenskapitel 1 og 2) med visse undtagelser finder tilsvarende anvendelse på registrering af partnerskab.De bestemmelser i ægteskabslovens kapitel 1 og 2, som ikke finder anvendelse på registrering afpartnerskab, vedrører kirkelige vielser.To personer af samme køn kan altså indgå registreret partnerskab, men ikke ægteskab, og et part-nerskab kan kun indgås ved en borgerlig handling.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
-6-2.1.2. Den foreslåede ordningRegeringen foreslår, at der i ægteskabsloven indsættes en ny bestemmelse, der fastslår, at lovenfinder anvendelse på ægteskab mellem to personer af forskelligt køn og mellem to personer afsamme køn.Ved at fastslå i ægteskabsloven, at den finder anvendelse for både par af forskelligt køn og par afsamme køn, bliver det muligt for par af samme køn at indgå ægteskab ved en borgerlig vielse el-ler ved en kirkelig vielse i folkekirken eller i et anerkendt eller godkendt trossamfund.Retten for medlemmerne af folkekirken til kirkelig betjening er reguleret af lov om medlemskabaf folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 572 af 17. juni2009. Samtidig med fremsættelse af dette lovforslag fremsætter ministeren for ligestilling og kir-ke forslag til lov om ændring af lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sogne-båndsløsning (Præsters ret til at undlade at vie to personer af samme køn), der skal sikre, at præ-ster i folkekirken får en ret til at undlade at vie to personer af samme køn.Reglerne i ægteskabsloven om vielse af to personer af samme køn vil finde tilsvarende anvendel-se på vielser i anerkendte og godkendte trossamfund. Herudover er adgangen til vielse i dissetrossamfund ikke reguleret ved lov. For disse trossamfund vil ændringen betyde, at det vil væreop til det enkelte trossamfund at bestemme, om to personer af samme køn kan indgå ægteskab itrossamfundet.For at en vielse er gyldig, skal den efter ægteskabslovens § 21, stk. 1, være sket for en myndig-hed, der efter loven kan foretage vielser, og under iagttagelse af bestemmelsen i lovens § 20, stk.2. Efter denne bestemmelse skal parterne ved samtidigt møde på spørgsmål af vielsesmyndighe-den ”erklære at ville ægte hinanden og derpå af denne forkyndes at være ægtefolk”.Vielsesmyndighedernes vielsesritual skal som følge heraf indrettes på en sådan måde, at ritualetindeholder en viljeserklæring fra parterne om, at de vil giftes med hinanden, og at vielsesmyndig-heden forkynder, at de nu er gift med hinanden. Dette gælder ved borgerlige vielser, vielser indenfor folkekirken, og ved vielser i de anerkendte og godkendte trossamfund.2.2. Retsvirkningerne af et ægteskab indgået mellem to personer af samme køn2.2.1. Gældende retEt registreret partnerskab har med få undtagelser de samme retsvirkninger som et ægteskab, jf.partnerskabslovens §§ 3 og 4. Som det fremgår af afsnit 1, er der siden lovens ikrafttræden i 1989sket en tilnærmelse af retsvirkningerne af registreret partnerskab til retsvirkningerne af ægteskab,sådan at forskellene mellem retsvirkningerne af de to retsinstitutter i dag er:- At bestemmelser i dansk lovgivning, som indeholder særlige regler om den ene part i et ægte-skab bestemt ved dennes køn, ikke finder anvendelse på registreret partnerskab, og- at bestemmelser i internationale traktater ikke finder anvendelse på registreret partnerskab,medmindre medkontrahenterne tilslutter sig dette.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
-7-2.2.2. Den foreslåede ordningSom nævnt i afsnit 1 er der iværksat en udredning af konsekvenserne af en kønsneutral ægte-skabslovgivning. Regeringen foreslår derfor, at ægteskab mellem to personer af samme køn indtilvidere ikke får samme retsvirkninger som ægteskab mellem to personer af forskelligt køn, menderimod har de samme retsvirkninger som et registreret partnerskab.Dette indebærer, at det i ægteskabsloven fastslås, at bestemmelser i dansk lovgivning, der inde-holder særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, ikke finder anven-delse på et ægteskab mellem to personer af samme køn, og at bestemmelser i internationale over-enskomster ikke finder anvendelse på ægteskab mellem to personer af samme køn, medmindremedkontrahenterne tilslutter sig dette.Efter regeringens opfattelse kan der først tages stilling til, hvilke yderligere tiltag der skal iværk-sættes i retningen af en kønsneutral ægteskabslovgivning, når den nævnte udredning er gennem-ført.2.3. Omdannelse af et registreret partnerskab til et ægteskab2.3.1. Gældende retDet er efter dansk ret ikke muligt at indgå ægteskab eller registreret partnerskab med den sammeperson to gange, medmindre ægteskabet eller det registrerede partnerskab i mellemtiden har væretopløst.2.3.2. Den foreslåede ordningRegeringen foreslår, at det ved lovens ikrafttræden og efter fælles ønske fra parret bliver muligt atomdanneet partnerskab, der er registreret efter lov om registreret partnerskab, til et ægteskab.Dette kan ske ved, at parret anmoder kommunen om at omdanne deres partnerskab til et ægte-skab.En lignende mulighed findes i norsk og svensk ægteskabslovgivning.Muligheden for at få et registreret partnerskab omdannet til et ægteskab gælder også, selvom in-gen af parterne bor i Danmark.Par, der vælger at omdanne deres registrerede partnerskab til et ægteskab, har mulighed for efter-følgende at få en kirkelig velsignelse af deres ægteskab.Registrerede partnere kan således ikke efter lovens ikrafttrædenindgåægteskab.Afhængigt af resultatet af den udredning, der er nævnt i afsnit 1, kan det overvejes, om registrere-de partnere, der på det tidspunkt ikke har omdannet deres registrerede partnerskab til et ægteskab,vil kunne indgå ægteskab.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
-8-Med hensyn til de ressourcemæssige konsekvenser af muligheden for at omdanne registreredepartnerskaber til ægteskaber henvises til afsnit 4.2.4. Ophævelse af tilknytningskravet2.4.1. Gældende retEfter § 2, stk. 2, i partnerskabsloven gælder et særligt tilknytningskrav for indgåelse af registreretpartnerskab. Tilknytningskravet medfører, at registreret partnerskab kun kan indgås i Danmark,hvis en af parterne har bopæl her i landet og dansk statsborgerskab, eller begge parter har haft bo-pæl her i landet i de sidste to år før registreringen. Med bopæl i Danmark og dansk statsborger-skab sidestilles bopæl og statsborgerskab i en række andre lande.Baggrunden for det særlige krav om tilknytning til Danmark for at kunne indgå registreret part-nerskab her i landet er ifølge bemærkningerne til partnerskabslovens § 2 bl.a. at undgå, at uden-landske par indgår registreret partnerskab her i landet, selvom registreringen ikke vil have rets-virkninger i deres hjemlande (”haltende partnerskaber”).Et tilsvarende tilknytningskrav findes ikke i relation til indgåelse af ægteskab i Danmark. Detkræves alene, at ægtefællerne har lovligt ophold i Danmark.2.4.2. Den foreslåede ordningPå baggrund af den ovenfor nævnte udvikling i andre landes ægteskabslovgivning, jf. afsnit 1, ogaf hensyn til ligestilling i forhold til muligheden for at indgå ægteskab, uanset køn, foreslår rege-ringen, at tilknytningskravet i partnerskabslovens § 2 ikke videreføres i ægteskabsloven.Det foreslås derfor, at par af samme køn fremover vil kunne indgå ægteskab i Danmark, selvomde ikke har en særlig tilknytning til Danmark, hvis de opfylder de almindelige betingelser for atindgå ægteskab, herunder betingelsen om lovligt ophold.2.5. Ændring af retsplejeloven – international kompetence i Danmark til at behandle sager omopløsning af ægteskab mellem to personer af samme køn, der er indgået her i landet2.5.1. Gældende retEfter partnerskabslovens § 5, stk. 1, finder reglerne om opløsning af ægteskab (separation ogskilsmisse) i ægteskabsloven (kapitel 3, 4, 5 og 5 a) og i retsplejeloven (kapitel 42) tilsvarendeanvendelse på opløsning af et registreret partnerskab.Efter retsplejelovens § 448 c, der er indeholdt i lovens kapitel 42, forudsætter behandlingen af ensag om separation eller skilsmisse i Danmark normalt, at en af ægtefællerne bor her i landet, ellerat der søges om skilsmisse på grundlag af en separation, der er meddelt her. En sag om separationeller skilsmisse kan efter bestemmelsen ikke behandles i Danmark, alene fordi ægteskabet er ind-gået her. Dette finder tilsvarende anvendelse ved opløsning af registreret partnerskab ved separa-tion eller skilsmisse.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
-9-Partnerskabslovens § 5, stk. 3, indeholder en bestemmelse, der supplerer reglerne i retsplejelovenom international kompetence i separations- og skilsmissesager i relation til registrerede partner-skaber. Efter bestemmelsen kan et registreret partnerskab, der er indgået her i landet, uanset rets-plejelovens § 448 c altid opløses her, hvis ingen af parterne bor i et land, der er omfattet af part-nerskabslovens § 2, stk. 3. Efter denne bestemmelse sidestilles i relation til indgåelse af registreretpartnerskab her i landet bopæl og statsborgerskab i lande, der har en lovgivning om registreretpartnerskab, der svarer til den danske.Baggrunden for bestemmelsen er, at et registreret partnerskab ikke kan forventes at kunne opløsesi lande, hvor landets lovgivning medfører, at registreret partnerskab, som det kendes i dansk ret,slet ikke anerkendes. Partnerskabslovens § 5, stk. 3, giver derfor parterne mulighed for at få etpartnerskab, der er indgået i Danmark, opløst her i landet, selvom ingen af parterne bor her, hvisparterne bor i et sådant land.2.5.2. Den foreslåede ordningDe gældende regler om opløsning af ægteskab i ægteskabsloven og retsplejeloven vil være direkteanvendelige på sager om opløsning af ægteskab mellem to personer af samme køn. Der er derforikke behov for at videreføre partnerskabslovens § 5, stk. 1.Dette indebærer bl.a., at danske myndigheders internationale kompetence til at behandle en sagom opløsning af et ægteskab mellem to personer af samme køn er reguleret af retsplejelovens §448 c.Regeringen foreslår dog, at hovedindholdet af partnerskabslovens § 5, stk. 3, videreføres i en mo-dificeret form ved, at der i retsplejelovens § 448 c indsættes en særregel om international kompe-tence i sager om opløsning af et ægteskab mellem to personer af samme køn.Efter den foreslåede bestemmelse kan en sagsøger her i landet få behandlet en sag om opløsningaf et ægteskab mellem to personer af samme køn, der er indgået i Danmark, forudsat at ægteska-bet ikke anerkendes i det land, hvor parterne bor, fordi ægteskabet er indgået mellem to personeraf samme køn.3. Ligestillingsmæssige konsekvenserFormålet med lovforslaget er, at det i ægteskabsloven fastslås, at loven finder anvendelse på æg-teskab mellem to personer af forskelligt køn og mellem to personer af samme køn. Forslaget giverdermed par af samme køn mulighed for at indgå ægteskab ved borgerlig eller kirkelig vielse i lig-hed med par af forskelligt køn. Det vurderes på den baggrund, at der ikke vil ske forskelsbehand-ling på grund af personers køn, og at lovforslaget derfor er kønsneutralt.Lovforslaget vurderes på denne baggrund at have positive ligestillingsmæssige konsekvenser.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget medfører samlet set ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,kommuner og regioner.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 10 -
Lovforslagets samlede økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenRådets forordning (EF) nr. 2201/2003 om kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse afretsafgørelser i ægteskabssager og i sager vedrørende forældreansvar og om ophævelse af forord-ning (EF) nr. 1347/2000 (Bruxelles IIa-forordningen) indeholder bl.a. regler om medlemsstater-nes internationale kompetence i sager om separation eller skilsmisse. På grund af det danske for-behold vedrørende retlige og indre anliggender deltog Danmark ikke i vedtagelsen af forordnin-gen, som ikke er bindende for Danmark, hvorfor den ikke finder anvendelse i Danmark.Forslaget indeholder således ingen EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder, organisationer m.v.Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.: Advokatsamfundet, Biskopperne, Byretterne, Danmarks Provsteforening, Danske Advoka-ter, Danske FAMILIEadvokater, Den Danske Dommerforening, Den Danske Præsteforening,Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af Stats-forvaltningsjurister, Kommunernes Landsforening, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksu-elle og transpersoner, Vestre Landsret, Østre Landsret og samtlige anerkendte og godkendte tros-samfund.10. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser fordet offentligeØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser for
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 11 -erhvervslivet m.v.Administrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
IngenIngenForslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1-2Det gældendekapitel 1i ægteskabsloven foreslås udvidet til også at omfatte en bestemmelse, derfastlægger lovens anvendelsesområde. Ægteskab har efter fast antagelse hidtil været forbeholdtpar af forskelligt køn. Med henblik på at give personer af samme køn mulighed for at indgå ægte-skab fastslås det i loven, at den finder anvendelse for ægteskab mellem to personer af forskelligtkøn og mellem to personer af samme køn. En sådan bestemmelse om lovens anvendelsesområdeforeslås indsat i begyndelsen af kapitel 1 i en ny § 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.Det foreslås istk. 1,i den nye § 1, at det fastslås i ægteskabsloven, at den finder anvendelse forbåde par af forskelligt køn og par af samme køn. Herved bliver det muligt for par af samme køn atindgå ægteskab ved en borgerlig vielse eller ved en kirkelig vielse i folkekirken eller i et aner-kendt eller godkendt trossamfund.Da et ægteskab mellem to personer af samme køn efter forslaget skal have samme retsvirkningersom et registreret partnerskab, er det nødvendigt at videreføre de gældende bestemmelser herom iforhold til ægteskaber mellem to personer af samme køn.Disse bestemmelser findes i dag i § 4 i partnerskabsloven. Af § 4, stk. 1, fremgår det, at bestem-melser i dansk lovgivning, der indeholder særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemtved dennes køn, ikke finder anvendelse på det registrerede partnerskab.Det foreslås, at bestemmelsen i § 4, stk. 1, i partnerskabsloven videreføres ved, at der i den fore-slåede nye§ 1, stk. 2,indsættes en bestemmelse, hvorefter bestemmelser i dansk lovgivning, derindeholder særlige regler om den ene part i et ægteskab bestemt ved dennes køn, ikke finder an-vendelse på ægteskaber mellem to personer af samme køn.Den gældende § 1 i ægteskabsloven om ægteskabsbetingelser for personer under 18 år videreføresuændret, men bliver herefter§ 1 a.Endelig foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 1, at overskriften til lovens kapitel 1 udvides til også atomfatte ”lovens anvendelsesområde”.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 12 -Til nr. 3Som en konsekvens af, at partnerskabsloven efter lovforslagets § 3, stk. 2, foreslås ophævet, æn-dres§ 10, stk. 1, 1. pkt.,i ægteskabsloven. Efter bestemmelsen må den efterlevende ægtefælle el-ler registrerede partner ikke indgå ægteskab eller partnerskab, hvis det tidligere ægteskab eller re-gistreret partnerskab er opløst ved død,medmindre dødsbobehandling ved bobestyrer eller offent-ligt skifte er påbegyndt, eller privat skifte er afsluttet.Da to personer af samme køn efter denne lovs ikrafttræden fremover ikke vil kunne indgå regi-streret partnerskab, men derimod ægteskab, er det nødvendigt at ændre ordlyden af bestemmelsensåledes, at ordene ”eller registreret partnerskab” udgår af bestemmelsen. Der er således ikke her-udover tilsigtet nogen ændring af retstilstanden.Til nr. 4Ægteskabslovens § 43 a, stk. 1, indeholder henvisninger til retsplejelovens § 448 c, stk. 1 og 3,der regulerer Danmarks internationale kompetence i sager om opløsning af ægteskab.Ved lovforslagets § 2 foreslås retsplejelovens § 448 c ændret ved indsættelse af et nyt stykke 2,hvorefter en sagsøger her i riget kan få behandlet en sag om opløsning (separation og skilsmisse)af ægteskab mellem to personer af samme køn, når ægteskabet er indgået her, og ægteskabet ikkeanerkendes i det land, hvor parterne bor, fordi ægteskabet er indgået mellem to personer af sam-me køn. Bestemmelsens stk. 3 bliver herved stk. 4.Det foreslås derfor, at ægteskabslovens § 43 a, stk. 1, ændres således, at den henviser til retspleje-lovens § 448 c, stk. 1, 2 og 4.Til nr. 5§ 58 b, stk. 1,i ægteskabsloven ændres som konsekvens af, at den gældende § 1 i ægteskabslovenforeslås ændret til § 1 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 2. Da der i § 58 b, stk. 1, er en henvisning til dengældende § 1, er det nødvendigt at ændre denne henvisning til § 1 a.Til nr. 6Det foreslås, at det ved lovens ikrafttræden bliver muligt for par, der lever i et registreret partner-skab, at omdanne deres partnerskab til et ægteskab. Dette kan ske ved, at parret anmoder kommu-nen om at omdanne deres partnerskab til et ægteskab.Derfor indsættes med§ 58 den ny bestemmelse om omdannelse af registreret partnerskab til æg-teskab.Det foreslås, at et par, der lever i et registreret partnerskab, efter lovens ikrafttræden kan anmodeden myndighed, der er nævnt i § 13, stk. 1, i ægteskabsloven – dvs. kommunen – om at omdannederes partnerskab til et ægteskab. Det er en forudsætning, at begge parter ønsker det registreredepartnerskab omdannet til et ægteskab.Når det af kommunen er konstateret, at begge parter ønsker det registrerede partnerskab omdan-net, kan kommunen herefter udstede en vielsesattest til parret i stedet for deres partnerskabsattest,og parret vil i CPR-registret være registreret som ægtefæller, men med datoen for indgåelsen afpartnerskabet som vielsesdag.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 13 -
Det er efter dansk ret ikke muligt at indgå ægteskab eller registreret partnerskab med den sammeperson to gange med de samme retsvirkninger, medmindre ægteskabet eller det registrerede part-nerskab i mellemtiden har været opløst. Par, der vælger at få omdannet deres partnerskab til etægteskab, har mulighed for efterfølgende at få en kirkelig velsignelse af deres ægteskab, men dehar ikke mulighed for at indgå ægteskab.Det foreslås videre, at social- og integrationsministeren skal kunne fastsætte regler om behandlin-gen af anmodninger om omdannelse af registreret partnerskab til ægteskab.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.3.Til nr. 7Da et ægteskab mellem to personer af samme køn som nævnt i de almindelige bemærkninger i af-snit 1 efter forslaget skal have samme retsvirkninger som et registreret partnerskab, er det nød-vendigt at videreføre partnerskabslovens bestemmelser herom i ægteskabsloven.Dette omfatter bl.a. § 4, stk. 2, i partnerskabsloven, hvorefter bestemmelser i internationale trakta-ter ikke finder anvendelse på det registrerede partnerskab, medmindre medkontrahenterne tilslut-ter sig dette.Det foreslås, at en tilsvarende bestemmelse indsættes i ægteskabslovens § 66, der vedrører inter-nationale overenskomster om forholdet mellem dansk og anden stats lovgivning om ægteskabsindgåelse og opløsning. Ændringen af ordlyden af bestemmelsen har ingen indholdsmæssig be-tydning.Til § 2Til nr. 1-2Bestemmelserne i § 448 c regulerer Danmarks internationale kompetence i sager om opløsning afægteskab. Denne bestemmelse vil også finde anvendelse på opløsning af et ægteskab mellem topersoner af samme køn, herunder på et ægteskab der er omdannet fra registreret partnerskab tilægteskab efter den foreslåede bestemmelse i ægteskabslovens § 58 d, jf. forslagets § 1, nr. 6.Ved den foreslåede nye bestemmelse istk. 2i § 448 c i retsplejeloven videreføres hovedindholdetaf § 5, stk. 3, i partnerskabsloven, dog i en modificeret form. Efter den foreslåede bestemmelsekan en sagsøger her i landet få behandlet en sag om opløsning af et ægteskab mellem to personeraf samme køn, der er indgået i Danmark. Dette forudsætter dog, at ægteskabet ikke anerkendes idet land, hvor parterne bor, fordi ægteskabet er indgået mellem to personer af samme køn.Formålet med bestemmelsen er at sikre, at et ægteskab mellem to personer af samme køn, der erindgået i Danmark, også vil kunne opløses her i landet, hvis ægtefællerne bor i et land, hvor deresægteskab ikke anerkendes, fordi ægteskabet er indgået mellem to personer af samme køn. Be-stemmelsen supplerer således de almindelige regler om retternes kompetence i sager om ægteskabi § 448 c, stk. 1.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 14 -Efter den gældende bestemmelse i § 448 c, stk. 3, som bliver§ 448 c, stk. 4,kan kompetencereg-lerne i stk. 1 og i stk. 2 (der bliver stk. 3) fraviges efter overenskomst med fremmed stat. Det fo-reslås, at dette også skal gælde i forhold til kompetencebestemmelsen i det nye stk. 2, således atstk. 4 ændres til også at omfatte bestemmelsen i stk. 2.Til § 3Bestemmelsensstk. 1fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Med det foreslåede ikrafttræ-delsestidspunkt, den 15. juni 2012, er der taget hensyn til udstedelse af de administrative forskrif-ter, der er nødvendige for at gennemføre forslaget, herunder udarbejdelse af nye blanketter tilbrug for ægteskabssager og nødvendige tilpasninger i CPR-registret.Før parterne kan indgå ægteskab, skal kommunen foretage en prøvelse af, om betingelserne her-for er opfyldt. Ægteskabsbetingelserne fremgår af ægteskabslovens kapitel 1.Fra lovens ikrafttræden kan der foretages prøvelse af ægteskabsbetingelserne med henblik på ind-gåelse af ægteskab mellem to personer af samme køn.Anmodninger om prøvelse med henblik på indgåelse af registreret partnerskab, der er indgivet tilkommunen inden den 15. juni 2012, kan danne grundlag for indgåelse af ægteskab, såfremt betin-gelserne for at indgå ægteskab i øvrigt er opfyldt. Er der inden den 15. juni 2012 udstedt prøvel-sesattest med henblik på indgåelse af registreret partnerskab, kan denne ligeledes danne grundlagfor indgåelse af ægteskab inden for attestens gyldighedsperiode, jf. ægteskabslovens § 19, stk.1.Stk. 2indeholder en overgangsbestemmelse om, at de hidtil gældende regler fortsat finder anven-delse for registrerede partnerskaber, som er indgået før lovens ikrafttræden. Partnerskabslovenskal således fortsat finde anvendelse for de registrerede partnerskaber, som ikke omdannes til etægteskab.Dette indebærer, at der ikke kan indgås registreret partnerskab fra den 15. juni 2012. Registreredepartnerskaber, der er indgået inden den 15. juni 2012, består fortsat med de retsvirkninger, sompartnerskabsloven i dag giver dem, ligesom partnerskabsloven fortsat finder anvendelse ved op-løsning af disse partnerskaber.Som nævnt i de almindelige bemærkninger i afsnit 1 er det muligt at indgå registreret partnerskabi andre lande. Sådanne partnerskaber anerkendes i dag efter dansk ret, hvis deres retsvirkningersvarer til retsvirkningerne af et registreret partnerskab efter partnerskabsloven. I så fald kan part-nerskabet registreres i CPR. Selvom partnerskabsloven ophæves, opretholdes denne retstilstand.Til § 4Bestemmelsensstk. 1vedrører lovens territoriale område. Det foreslås, at loven ikke skal gældefor Færøerne og Grønland.Istk. 2foreslås det, at loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for Færø-erne og Grønland med de afvigelser, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger. Lovens § 2
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 15 -skal dog ikke kunne sættes i kraft, da retsplejeloven ikke gælder for hverken Færøerne eller Grøn-land.Ægteskabsloven er sat i kraft for Grønland, jf. anordning nr. 307 af 14. maj 1993 om ikrafttrædenfor Grønland af lov om ægteskabets indgåelse og opløsning med senere ændringer. Partnerskabs-loven er ligeledes sat i kraft for Grønland, jf. anordning nr. 375 af 15. maj 2009 om ikrafttrædenfor Grønland af lov om ændring af lov om registreret partnerskab m.v.Ægteskabsloven er også sat i kraft for Færøerne, jf. anordning nr. 37 af 22. januar 2002 om ikraft-træden for Færøerne af lov om ægteskabets indgåelse og opløsning, mens partnerskabsloven ikkeer sat i kraft for Færøerne.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 16 -Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, jf.lovbekendtgørelse nr. 38 af 15. januar 2007,som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 349 af 6. maj2009, § 5 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og se-nest ved § 2 i lov nr. 601 af 14. juni 2011, fore-tages følgende ændringer:Kapitel 1Ægteskabsbetingelser1.Overskriftentilkapitel 1affattes således:”Lovensanvendelsesområde og ægteskabsbe-tingelser”2.§ 1ophæves, og i stedet indsættes:”§ 1.Loven finder anvendelse på ægteskabmellem to personer af forskelligt køn og mel-lem to personer af samme køn.Stk. 2.Bestemmelser i dansk lovgivning, derindeholder særlige regler om den ene part i etægteskab bestemt ved dennes køn, finder ikkeanvendelse på ægteskab mellem to personer afsamme køn.§ 1.Den, som er under 18 år, må ikke indgåægteskab uden tilladelse fra den myndighed,som efter § 13 skal prøve ægteskabsbetingel-serne. Den myndighed, som efter § 13 skalprøve ægteskabsbetingelserne, kan ved medde-lelse af tilladelse til indgåelse af ægteskab tilen ung under 18 år fastsætte vilkår om, at denunge trods ægteskabet fortsat er mindreårig ogdermed umyndig indtil det fyldte 18. år.§ 10.Er et tidligere ægteskab eller registreretpartnerskab opløst ved død, må den efterleven-de ægtefælle eller registrerede partner ikkeindgå ægteskab eller registreret partnerskab,før dødsbobehandling ved bobestyrer eller of-fentligt skifte er påbegyndt, eller privat skifte§ 1 a.Den, som er under 18 år, må ikke indgåægteskab uden tilladelse fra den myndighed,som efter § 13 skal prøve ægteskabsbetingel-serne. Den myndighed, som efter § 13 skalprøve ægteskabsbetingelserne, kan ved medde-lelse af tilladelse til indgåelse af ægteskab tilen ung under 18 år fastsætte vilkår om, at denunge trods ægteskabet fortsat er mindreårig ogdermed umyndig indtil det fyldte 18. år.”3.I§ 10, stk. 1, 1. pkt.,ændres ”indgå ægte-skab eller registreret partnerskab” til: ”indgåægteskab”.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 17 -er afsluttet. Dette gælder dog ikke, hvis1)-4) …Stk. 2.Stk. 3.(Ophævet)§ 43 a.Statsforvaltningen kan behandle en an-søgning om separation eller skilsmisse, hvisbetingelserne i retsplejelovens § 448 c, stk. 1og 3, er opfyldt.Stk. 2.§ 58 b.Afgørelser efter §§ 1 og 4, § 10, stk. 2,og § 11 a, stk. 2, samt afgørelser om anerken-delse af udenlandske skilsmisser til brug forprøvelse af ægteskabsbetingelserne kan påkla-ges til ministeren for familie- og forbrugeran-liggender.Stk. 2.4.I§ 43 a, stk. 1,ændres ”§ 448 c, stk. 1 og 3”til: ”§ 448 c, stk. 1, 2 og 4”.
5.I§ 58 b, stk. 1,ændres ”§§ 1” til: ”§§ 1 a”.
6.Efter § 58 c indsættes ikapitel 5 a:”§ 58 d.Et partnerskab, der er registreret efterlov om registreret partnerskab, kan efter par-ternes ønske omdannes til et ægteskab af denmyndighed, der er nævnt i § 13. Social- og in-tegrationsministeren kan fastsætte regler her-om.”7.I§ 66indsættes efter stk. 1 somstk. 2:§ 66.Ved overenskomst med fremmed stat el-ler af ministeren for familie- og forbrugeran-liggender kan der fastsættes regler om forhol-det mellem dansk og anden stats lovgivningom ægteskabs indgåelse og opløsning.”Stk. 2.Bestemmelser i internationale over-enskomster finder ikke anvendelse på ægteskabmellem to personer af samme køn, medmindremedkontrahenterne tilslutter sig dette.”
§2I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1063af 17. november 2011, foretages følgende æn-dringer:1.I§ 448 cindsættes efter stk. 1 som nyt styk-ke:§ 448 c.Sag om ægteskab kan behandles her iriget, såfremt”Stk.2.En sagsøger kan endvidere her i rigetfå behandlet en sag om opløsning af ægteskab
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc
- 18 -1) sagsøgte har bopæl her,2) sagsøgeren har bopæl her og enten har boether i de sidste to år eller tidligere har haft bo-pæl her,3) sagsøgeren er dansk statsborger, og detgodtgøres, at han på grund af sit statsborger-skab ikke vil kunne anlægge sag i det land,hvor han har bopæl,4) begge parter er danske statsborgere, og sag-søgte ikke modsætter sig indbringelse fordansk domstol, eller5) skilsmisse søges på grundlag af separationmeddelt her i landet inden for de sidste fem år.Stk. 2.Sag om et ægteskabs omstødelse ellerbeståen kan indbringes for retten her i riget, nårægteskabet er indgået her.Stk. 3.Reglerne i stk. 1 og 2 kan fraviges vedoverenskomst med fremmed stat.mellem to personer af samme køn, når ægte-skabet er indgået her, og ægteskabet ikke aner-kendes i det land, hvor parterne bor, fordi æg-teskabet er indgået mellem to personer afsamme køn.”Stk. 2-3 bliver herefter stk. 3-4.
2.I§ 448 c, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres”stk. 1 og 2” til: ”stk. 1-3”.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 15. juni 2012.Stk. 2.Lov om registreret partnerskab, jf. lov-bekendtgørelse nr. 938 af 10. oktober 2005,ophæves, men finder fortsat anvendelse påpartnerskaber, som er registreret før den 15.juni 2012.§4Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne ogGrønland, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Loven, bortset fra § 2, kan ved kongeliganordning sættes i kraft for Færøerne og Grøn-land med de afvigelser, som de færøske oggrønlandske forhold tilsiger.
c:\users\958mejo\desktop\lovforslaget.doc