Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 14
Offentligt
$fi
Ny EVA-rapport: Kvalitetsarbejde i dagplejen
Dato
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) sætter i denne rapport fokus på kommunernes arbejdemed at kvalitetssikre og kvalitetsudvikle dagplejen.I rapporten beskrives og analyseres kommunernes praksis for kvalitetssikring og -udviklingaf dagplejen. I forlængelse heraf sætter rapporten fokus på de udfordringer og muligheder,der knytter sig til arbejdet.
06.10.2011Refnhl
Jnr2010-0039
Venlig hilsen
side1/1
:
1
a,-v
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
Kvalitetsarbejde i dagplejen
Indhold
Forord122.12.22.2.12.2.22.32.42.5
791314151516181920
ResumeIndledningFormål med undersøgelsenUndersøgelsesdesignSpørgeskemaundersøgelseCasestudier i fire kommunerDagtilbudslovens formålUndersøgelsens organiseringLæsevejledning
33.13.23.33.4
Dagplejens omfang og organiseringDagplejere i den kommunale dagplejeDagplejepædagoger i den kommunale dagplejeDagplejens organiseringOpsamling og diskussion
2122242628
44.14.24.34.44.5
Kommunale rammer for kvalitetsarbejdetGenerelle retningslinjer for dagplejernes arbejdeRekruttering, kompetencekrav og kompetenceudviklingMøder mellem dagplejere og mellem dagplejepædagogerBrugerundersøgelserOpsamling og diskussion
292931353637
55.15.1.15.1.25.1.35.25.2.15.35.45.5
Tilsynsarbejdet i dagplejenDagplejepædagogen som kontrollant og faglig sparringspartnerKontrol og faglig sparring i forbindelse med hhv. anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøgRollen som kontrollantRollen som faglig sparringspartner og rådgiverDagplejepædagogen som stedfortrædende lederTillidsforholdet mellem dagplejer og dagplejepædagogHyppighed af tilsynSystematik, skriftlighed og opsamling på tilsynOpsamling og diskussion
39404041424344465053
66.16.1.16.1.26.26.36.3.15.3.26.3.36.3.46.3.56.46.4.16.4.26.5
Tilgange til arbejdet med pædagogiske læreplanerTilgange til arbejdet med pædagogiske læreplaner i dagplejenEn afværgende tilgangEn åben tilgangUdarbejdelse af pædagogiske læreplanerArbejdet med den pædagogiske læreplan i den daglige praksisLøbende dialog mellem grupper af dagplejere og dagplejepædagogerLøbende dialog mellem den enkelte dagplejer og dagpiejepædagogenGenerelle kompetenceopbyggende aktiviteter for alle kommunens dagplejereAnvendelse af redskaber i arbejdet med pædagogiske læreplanerArbejdet med børnemiljøEvaluering af arbejdet med pædagogiske læreplanerForskellig dokumentationspraksisVidereformidling af evalueringenOpsamling og diskussion
575858606162656666666870707273
77.17.27.3
Opsamling og fremadrettede perspektiverDagplejepædagogernes rollerDagplejernes pædagogiske kompetencerArbejdet med pædagogiske læreplaner
75767778
8
Litteratur
79
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:Undersøgelsesdesign og datagrundlagDagplejen i de fire casekommuner8187