Socialudvalget 2011-12
SOU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1056412_0001.png
1056412_0002.png
1056412_0003.png
SOCIAL- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Den 25. november 2011J.nr.: 2008-602-00005Sagsbehandler:Sanne Brøndum Odgaard

NOTAT

om

Danmarks tiltrædelse af

Europarådskonventionen af 2008 om adoption af børn

1. Indledning

Europarådet udarbejdede i 2008 en ny konvention om adoption af børn til afløsning af Europarådetsadoptionskonvention fra 1967. Baggrunden herfor var, at 1967-konventionen var utidssvarende.Den nye konvention fastsætter en række minimumskrav for medlemsstaternes behandling af adopti-onssager, bl.a. om foretagelse af undersøgelser, der sikrer, at en adoption er til barnets bedste, og omsamtykke til adoption. Samtidig styrker konventionen barnets retsstilling i adoptionssager. Dansk retopfylder disse krav.Konventionen blev åbnet for undertegnelse den 27. november 2008. I den forbindelse undertegnedeen række lande, herunder Danmark, konventionen. Inden undertegnelsen var Retsudvalget blevetorienteret herom, og relevante myndigheder og organisationer var blevet hørt over konventionen.Ved undertegnelsen blev Danmark ikke bundet af konventionen.Ved besvarelsen af spørgsmål nr. 436 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg af 14. december 2010tilkendegav den daværende justitsminister, at Danmark ville tiltræde konventionen inden udgangenaf 2011.Konventionen er efterfølgende blevet oversat til dansk, og regeringen agter nu at tiltræde den.

2. Gældende ret

2.1. Adoptionslovgivningen i Danmark

Adoption er i Danmark reguleret ved adoptionsloven, der bl.a. indeholder regler om betingelsernefor adoption, om retsvirkningerne af adoption, om ophævelse af adoption og om formidling af adop-tion.Det er efter loven en grundlæggende betingelse for adoption, at adoptionen er til gavn for barnet.Vurderingen af, om en adoption er til gavn for barnet, sker på grundlag af en undersøgelse af barnetsog adoptantens forhold.Adoptionsloven indeholder regler om behandlingen af sager om både nationale adoptioner og om in-ternationale adoptioner.
c:\docume~1\webudv~1\locals~1\temp\bcl technologies\ea

- 2 -

2.2. Internationalt samarbejde om adoptioner

2.2.1. Haagerkonventionen af 1993

Danmark har tiltrådt Haagerkonventionen af 29. maj 1993 om beskyttelse af børn og om samarbejdemed hensyn til internationale adoptioner. Konventionen har til formål at skabe retlige rammer for in-ternationalt samarbejde om konkrete adoptionssager mellem myndighederne i adoptivbørneneshjemlande og i modtagerlandene med henblik på beskyttelse af børnenes interesser.Familiestyrelsen er centralmyndighed i Danmark for det internationale samarbejde om adoption efterkonventionen.

2.2.2. Europarådskonventionen af 1967 om Adoption af Børn

Danmark har tiltrådt Europarådskonventionen af 1967 om Adoption af Børn. I modsætning til Haa-geradoptionskonventionen handler Europarådskonventionen ikke direkte om internationalt samar-bejde om adoption. I stedet stiller konventionen en række krav til regulering af adoptionsområdet ide enkelte medlemsstater. Dette drejer sig bl.a. om indhentelse af samtykke til adoption og om be-handlingen af adoptionssager.

3. Den nye Europarådskonvention om adoption

a) Baggrunden for konventionen

Baggrunden for udarbejdelsen af den nye konvention er, at 1967-konventionen er utidssvarende.Dette skyldes især, at der siden 1967-konventionen internationalt er sket en væsentlig udvikling afholdningen til en række af de emner, som 1967-konventionen regulerer. Dette drejer sig især omøget fokus på børns rettigheder, herunder børns inddragelse i behandlingen af adoptionssager.

b) Konventionens anvendelsesområde

Konventionen gælder for alle former for adoption af børn under 18 år, og konventionen omfatter bå-de internationale og nationale adoptioner.

c) Konventionens hovedelementer

Konventionen indeholder følgende hovedelementer:Adoptionen skal være til gavn for barnet. Der skal inden adoptionen foretages en undersøgel-se af både adoptanten og barnet, herunder adoptantens adoptionsegnethed, helbred mv.Retningslinjer for afgivelse af samtykke til adoption.Krav om minimumsalder for adoptanter samt krav om aldersforskel mellem adoptant ogadoptivbarn.Mulighed for at medlemsstaterne kan tillade partnere af samme køn samt samlevende afsamme eller forskelligt køn at adoptere sammen.Fastlæggelse af retsvirkningerne af en adoption.Udpegning af centralmyndigheder i medlemsstaterne til brug for internationalt samarbejdeom adoption.Forbud mod utilbørlig økonomisk vinding eller anden fordel af en aktivitet vedrørende adop-tion.
ח

- 3 -

Understøttelse og sikring af tilstrækkelig adoptionsrådgivning og ”post adoption service” tiladoptanter, kommende adoptanter og adopterede børn.Adoptivbarnets mulighed for at få oplysninger om sin oprindelse.Ligestilling af børn født i ægteskab og børn født uden for ægteskab i relation til adoption.

4. Betydningen af konventionen for Danmark

Adoptionslovgivning i Danmark og praksis på adoptionsområdet opfylder konventionens krav oganbefalinger til adoptionslovgivningen. Konventionen vil derfor ikke umiddelbart have betydningfor adoptionslovgivningen, men ved fremtidige ændringer af adoptionslovgivningen skal det sikres,at lovgivningen fortsat er i overensstemmelse med konventionen. Tiltrædelse af konventionen vil så-ledes ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser.Tiltrædelse af konventionen vil heller ikke have økonomiske eller administrative konsekvenser forhverken det offentlige eller for borgerne.Som følge af den øgede globalisering opstår der oftere og oftere spørgsmål om anerkendelse i Dan-mark af adoptioner, der er foretaget i udlandet. Det vil lette anerkendelsen af en udenlandsk adopti-on, at adoptionslandet har tilsluttet sig konventionen, således at lovgivningen i adoptionslandet op-fylder konventionens krav, bl.a. i relation til retsvirkningerne af en adoption.

5. Hjemlen til at tiltræde konventionen

Efter adoptionslovens § 40 a kan regeringen indgå overenskomst med andre stater om forholdet mel-lem dansk og fremmed rets regler om adoption. Overenskomsten finder anvendelse her i landet efterbekendtgørelse i Lovtidende.

6. Grønland og Færøerne

1967-konventionen gælder for Færøerne, men ikke for Grønland.Den nye konvention indeholder mulighed for at tage territoriale forbehold, og ved tiltrædelsen afkonventionen vil regeringen tage forbehold for konventionens anvendelse i Grønland og på Færøer-ne. Dette skyldes, at ikraftsættelse af konventionen for Grønland og Færøerne kræver samtykke frahenholdsvis Grønlands Selvstyre og Landsstyret på Færøerne.
ח